تفسیر سوره حجرات – 6

موضوع: تفسیر سوره حجرات (6)
تاریخ پخش: 10/03/80

بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

1- تفسیر سوره حجرات آیه دو
بحثی که دنبال می‌کنیم سوره حجرات است. آیه دوم را دو جلسه صحبت کردیم و این جلسه هم می‌خواهیم مطالبی را دنبال دو جلسه قبل بگوییم، بحث این بود که: سوره حجرات آیه دوم، آیه این بود:
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ» (حجرات/2) ‌ای کسانی که ایمان آورده‌اید بالاتر از پِیامبر صحبت نکنید. یعنی ادب داشته باشید مثلا پیامبر در یک شعاعی صحبت می‌کرد آنها داد می‌زدند. بعد می‌فرماید: اگر پیامبر صحبت می‌کند صدای شما بلندتر از او نباشد یعنی ادب داشته باش، بعد می‌فرماید: تو بلند حرف نزن: «وَ لا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ کَجَهْرِ بَعْضِکُمْ» (حجرات/2) پیامبر یک حریمی دارد، برای پیامبر احترام قائل بشوید، کرامت قائل بشوید.
نمی‌گوید «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ محمد»، می‌گفت «فوق صوت محمد» می¬گفتید شاید منظور شخص پیامبر بوده، می‌فرماید «فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ» به خاطر مقام نبوت‌اش نه به خاطر شخصش، یه وقت می‌گویند: احترام ایشان را بگیر. برای خاطر اینکه ایشان است یک وقت می‌گوید احترام استاد را بگیر به خاطر مقام استادی‌اش، یک وقت می‌گویند به حسن آقا سلام کن و یک وقت می‌گویند حسن آقا بابات است. به خاطر پدری، این گفته: «فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ» یعنی به خاطر اینکه این مقام نبوت دارد.
2- مقدسات و مردم
آن دو جلسه‌ای که صحبت کردم این بود که در هر جامعه‌ای افرادی و چیزهایی مقدس هستند و باید به مقدسات احترام گذاشت و همه کشورها هم مقدسات دارند. مثلا قانون اساسی همه کشورها نزد آنها مقدس است. اگر کسی کتاب قانون اساسی آنها را بیاورد و در خیابان پاره کند مردم با او برخورد می‌کنند، آثار علمی، پرچم، افراد نابغه، بزرگان علمی هنری، مبتکرین هر کشوری، حتی آنجا که دین ندارند چیزهایی نزدشان مقدس است.
من نمی‌دانم این را گفته‌ام یا نه گیر من این است که زیاد سخنرانی میکنم و یه حرفهایی را هم زده‌ام ولی نمی‌دانم این را در تلویزیون یا بیرون تلویزیون گفته‌ام، حالا این را عنایت کنید، رفته بودیم کره شمالی آن طرف چین، موزه جنگی بود. رفتیم تماشا از موزه در کره شمالی، چون آمریکا آنجا را بمباران کرده بود. ما رفتیم تماشا در موزه جنگ یک مترجمی هم با ما بود یک تنه درختی را دیدم ذغال شده بود گفتند: درخت مقدس، بحث من هم احترام به مقدسات است گفتیم شما که خدا و پیامبر را قبول ندارید نه مسلمان نیستند یهودی و مسیحی هم نیستند، شما که هیچ دیدنی ندارید چطور این درخت مقدس است، گفتند: زمانی که آمریکا اینجا را بمباران می‌کرده بمب خوشه‌ای ریخته یک ماشین سرباز زیر این درخت بوده‌، این درخت تنومند تمام مواد شیمیایی بمب را به خودش جذب کرده و سوخته و ذغال شد اما عوضش بچه‌های ما سالم ماندند، چون جذب مواد شیمیایی در فضا باعث شد که بچه‌های ما سالم بماند این درخت به نزد ما مقدس است. پس کشوری که هیچ دین هم ندارد باز مقدساتی دارد. و اصل این اشیای مقدس محور جمعیتشان می‌شود.
اشیای مقدس محور وحدت است در خودمان، جنگ، حالا شما کوچولو بودید، حضرت امام(ره) یک وجود مقدس بود برای ایران به خاطر او دورش جمع شدند، خون دادند، اطاعت کردند و شما را بیرون کردند. شما الآن حساب کنید ظهر عاشورا، امام حسین(ع) پهلوی ما مقدس است و محور وحدت ماست. ظهر عاشورا، نانوا و بقال و هرکس با هر خط فکری و جناحی و سیاسی، و هرکس با هر سلیقه و شغل و مدرکی دارد. ظهر عاشورا همه می‌گویند یاحسین، یعنی اشیای مقدس همیشه محور وحدت هستند، اقتدار ملی مال مقدسات است، در هند گاندی مقدس است.
اینکه الآن به اسم روشنگری و یا روشن‌زدگی، یا آزادی بیاییم هر چه مقدس است بشکنیم هر کس هر آبرویی دارد بریزیم، خوب حالا چی چی می‌ماند برای کی، استاد را بشکنیم دانشجو از کنار او رد می‌شود سلام نمی‌کند دبیرستان دیپلمش را گرفته دبیرش را در خیابان می‌بیند اعتنا نمی‌کند. بچه گوش به حرف پدر و مادرش نمی‌دهد و به مسجد محله بی‌اعتناست و به روحانی بی اعتناست به پزشک بی‌اعتناست به کتابخانه بی‌اعتناست این شکستن است، اینها می‌شود یک جامعه وِل و هرزه، شکستن مقدسات نتیجه‌اش هرزگی است.
3- ملاک مقدس بودن
حالا اینکه میگوییم مقدس، مقدساتی است که مبنا دارد، چون قدس دو جور است. گاهی مقدس‌ها مبنا دارد و گاهی وهم و استعمار است. از کجا کسی مقدس می‌شود، روی کمالات خدا پهلوی ما مظهر قدس است، چرا؟ برای اینکه قدرت دارد «لَهُ الْمُلْکُ» (بقره/247) خلق می‌کند، هستی از اوست به اراده او هستی می‌چرخد، چون همه کمالات از اوست، قدسش مبنا دارد به دلیل عقل، اما یک وقت چیزی مقدس وهمی است مثل بت، بت پهلوی بت پرستها مقدس بود مبنایش چیست؟ هیچی.
فرعون گفت: «أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلى» (نازعات/24) من پهلوی شما مقدس هستم، حالا خودِ فرعون از ترسِ پشه می‌رفت توی پشه بند، احتیاج به آب و اکسیژن و خواب و دستشویی داشت و آدمی که از سر تا پایش محتاج است ادعای خدایی چرا می‌کنی. گوساله پرستی، حضرت موسی(ع) به مردم گفت می‌خواهم بروم کتاب تورات بیاورم و سی روز بناست مناجات کنم سی روز هم شد چهل روز و ده روز تمدید شد. یک مجسمه ساز هنرمندی بود که امان از آن وقتی که هنر کج برود، این برداشت طلاها را از زنها گرفت یک مجسمه طلایی درست کرد و جوری هم درست کرد که باد به آن می‌خورد صدای گوساله می‌داد، گفت: «هذا إِلهُکُمْ وَ إِلهُ مُوسى» (طه/88) خدا همین است. مردم هم از خدا پرستی رفتند سراغ گوساله پرستی.
یک مثال برای مبنا: زمان شاه وقتی شاه یک چیزی می‌گفت، می‌گفتند بله قربان، الآن هم ولایت فقیه که می‌گوید، می‌گویند بله قربان، خوب چطور شد، فرق بین شاه و ولایت فقیه چیست؟ شاه که می‌گفت نظر شخصی، نظر من و لذا مبنا ندارد می‌گفتیم تو هم یک کسی مثل ما نه سوادت بیش از ماست، مرجع تقلید و یا رهبر که می‌گوییم بله قربان او می‌گوید: حکم الهی وظیفه شرعی ما این است. آن ممکن است از روی هوا و هوس نظر بدهد اما اگر مرجع تقلید هوا و هوس از او سراغ داشته باشیم. نمی‌توانیم از او تقلید کنیم، چون شرط مرجع تقلید آن است که: در حدیث آمده کسی را باید ازش تقلید کنی که با هوا و هوسش مخالف باشد نمی‌گوید، هر چه دوست دارم نه مسأله اینکه تو چه چیزی دوست داری، خدا چی می‌خواهد، پس بله قربان به کسی که میل شخصی و نظر شخصی‌اش را می‌گوید و بله قربان به کسی که بلندگوی امام صادق(ع) است. می‌گوید خدا از ما این را خواسته، رسول خدا از من این را خواسته، امام زمان(ع) از من این را خواسته.
4- تولد امام زمان و وجود ایشان مقدس است
حالا الآن مقدسترین موجود چیست؟ این بحث زمانی پخش می‌شود که روز نهم ربیع الاول است، روز شهادت امام عسکری(ع) و روز اول امامت امام زمان(ع) است، یعنی همان روزی که امام حسن عسگری شهید شد همان روز اول امامت امام زمان(ع) است. الآن مقدس‌ترین موجود در زمان ما امام زمان(ع) است یک خورده راجع به این صحبت کنیم: امام زمان(ع)، یک کتابی نوشته آیت الله صافی از علمای قم بنام «منخب الاثر» که فعلا در این چهل ساله کتابی مثل این نوشته نشده، بهترین کتاب است.
خودِ پیامبر(ص) فرموده: فرزند یازدهم علی بن ابیطالب(ع) حضرت مهدی(ع)، مثلا صد و چند حدیث، حضرت زهرا سلام الله علیها فرموده چند حدیث یکی یکی، امامان ما امام زمان(ع) را معرفی کرده‌اند.
ببینید هر چیزی که اصلی بود قلابی آن هم درست می‌شود، مثلا پول چون اصل است پول قلابی هم هست، هر چیزی که قلابی‌اش بود معلوم می‌شود اصلی هم دارد، چون اگر اصل نداشته باشد فتوکپی آن را درست نمی‌کنند همیشه فتوکپی پیداست که یک نسخه اصلی هم داشته، شاید حدود صد نفر در این هزار ساله آمده‌اند گفته‌اند آن منجی و آن کسی که می‌خواهد دنیا را نجات بدهد ما هستیم که آخری هم همین باب و بهاء بودند که هنوز هم دنباله آن هست باب و بهاء می‌گفتند آنکه بناست بیاید ما هستیم، ادعاهایی کردند، در ایران بوده و در هندوستان و سودان بوده، بارها و بارها افرادی می‌آمدند و می‌گفتند آن کسی که منتظرش هستید ما هستیم، منتها امام زمان(ع) صدها حدیث داریم که مادرش کیست، مادرش کیست؟ نرجس، پدر کیست؟ امام حسن عسکری(ع)، زمان تولد شب نیمه شعبان، روز شهادت پدر ابروهایش به هم پیوسته است، ابروهای حضرت مهدی بهم پیوسته است، بین دندانهایش شکاف است، خالِ کنار لب، قد، سیما، صورت. مرکز‌ی که فریاد می‌زند، مکه، یارانش، هیأت مرکزی سیصد و سیزده نفر، چند نفر خانم؟ پنجاه نفر از آنها که کمیته مرکزی است خانم هستند.
آخر یک وقت می‌گویند یک شیخ بلند کاشانی، می‌گوییم قرائتی، ممکن است سی تا شیخ قد بلند نشانی باشد اما می‌گویند آنکه پای تخته سیاه می‌نویسد، آنکه در تلویزیون است آنکه درسهایی از قرآن است بلا تشبیه البته آنقدر صفات ما را می‌گویند که دیگر احتمال نمی‌دهید که کسی دیگر باشد، چون الآن ممکن است تا الآن بنده خودم یازده تا فامیل قرائتی کشف کرده‌ام که ده تا از آنها را نمی‌شناختم، یک قرائتی خرمشهر که نمی‌دانم چه کسی است و یک قرائتی اصفهان و یک قرائتی زنجان، بالاخره وقتی کامپیوتر را می‌زند، می‌بینی چند تا قرائتی هست حالا یکی هم مرغداری دارد و یکی هم گاوداری دارد، همه هم به اسم ما ثبت می‌شود باشد من الآن آنقدر چیزی دارم که خودم هم خبر ندارم ولی باید مشخصات روشن شود که چه کسی و چی، امام زمان(ع) تمام مشخصاتش روشن است جایی برای شبهه نمانده، شعارش چیست؟ اولین آیه‌ای که می‌خواند چه آیه‌ای است، «الله اکبر».
پس روزِ ظهور، جمعه، محل ظهور، مسجد الحرام، کمیته مرکزی، تعداد خانمها، ابروها به هم¬پیوسته، افراد چه کسی؟ از کجا؟ اولین آیه‌ای که می‌خواند؟ و اولین شعاری که می‌دهد؟ مادر چه کسی، پدر چه کسی، تاریخ تولد، دهها حدیث بند، بند زندگی آقا را روشن کرده. آن برای ما فعلا مقدس‌ترین چیز است. چرا: «أَیْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاء» (بحارالانوار/ج99/ص106) رابطه بین زمین و آسمان است.
ببینید ما قبلا می‌گفتم مثلا امام زمان(ع) چگونه می‌آید و تشکیل حکومت می‌دهد. این جمهوری اسلامی دو، سه تا پیچ را برای ما باز کرد. و دو سه اشکال را برای ما حل کرد. آخه اگر می‌گفتند: یک کتابخانه توی یک سی دی می‌گفتیم مگر می‌شود، الآن سی‌دی‌‌ها که آمده می‌بینیم راست می‌گوید یک کتابخانه توی یک کامپیوتر. یک سری چیزها برای آدم حل می‌شود، اگر می‌گفتند: آقا یک دگمه بزن از اینجا با تلفن همراه با آن طرف دنیا حرف بزن، می‌گفتیم مگر می‌شود. این پیشرفت‌های علمی خیلی چیزها را برای ما حلّ کرده. جمهوری اسلامی چند مشکل را حل کرد. یکی اینکه می‌گفتیم می‌شود یک مرد خدا حکومت را بدست بگیرد در این همه طاغوتها، حضرت امام(ره) حکومت را به دست گرفت. می‌شود مستضعفین حاکم شوند می‌گوییم بله. شهید رجایی مستضعف بود رئیس جمهور شد. می‌شود قانون الهی تصویب شود بله می‌شود طاغوتها بترسند، بله، خیلی چیزها را پیروزی انقلاب برای ما حل کرد.
5- ویژگی‌های حکومت امام زمان
ویژگی‌های حکومت حضرت مهدی(ع): به عنوان مقدس‌ترین موجود فعلی هستی.
1- وحدت کلمه: (مطالب ذیل در رابطه با وحدت نیست بلکه تحت عنوان دوم که بعد می‌آید یعنی گسترش عدالت است)
حدیثی دیشب دیدم در بحارالانوار که همانطور که سرما و گرما در همه خانه‌ها می‌رود عدالت هم در همه خانه‌ها می‌رود اصل آرم امام زمان(ع) این نیست که همه یهودی‌ها مسلمان شود، نه یهودی‌ها، یهودی خواهند بود و مسیحی‌ها مسیحی خواهند بود چون قرآن می‌فرماید: «بَیْنَهُمُ الْعَداوَهَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَهِ» (مائده/14) یهودی‌ها و مسیحی‌ها تا روز قیامت هستند. حکومت با اسلام است، نه اینکه همه یهودی‌ها و مسیحی‌ها را سرشان را می‌برند، آرم مشخصه امام زمان(ع) این است که: «یَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً» (بحارالانوار/ج24/ص241) آنکه امام زمان(ع) پرچمدارِ آن است عدالت است.
امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید وقتی حکومت شما اسلامی است که: «لِلْأَقْصَى مِنْهُمْ مِثْلَ الَّذِی لِلْأَدْنَى» (مستدرک‌‏الوسائل/ج13/ص167) آنکه در اقصی نقاط ایران است. این نظام اسلامی است، توی نهج البلاغه می‌فرماید: برای دورترین مردم چیزی باشد که برای نزدیک‌ترین مردم است. اگر چیزی در تهران هست ولی آن طرف مرز یعنی لب مرز ایران نیست، وسط ایران هست کنار ایران نیست، پیداست ما به آن عدالت نرسیده‌ایم. یادتان نرود «لِلْأَقْصَى»، دورترین نقطه مثل چیزی باشد که نزدیکترین نقطه، هر چه برای نزدیکترین است برای دورترین هم باشد، بچه مدرسه‌ای شمال شهر و جنوب شهر یک جور پارک و آزمایشگاه و دبیر و مدیر و کلاس و نیمکت داشته باشند.
در زمان امام زمان(ع) یک زن از این طرف منطقه می‌خواهد برود هیچ دغدغه و دلهره ندارد.
آبادی شهرها و روستاها:
چقدر حدیث داریم: اشاره می‌کنند وقت تمام شد من هم از روی آن می‌خوانم، پیشرفت علوم، نکته‌ای برایتان بگویم و اینکه می‌گویم حدیث داریم.
حدیث داریم اگر تمام علم را 27 قسمت کنند. تمام علومی که کشف شده و بعد کشف خواهد شد. اگر همه علوم 27 شاخه شود، تمام آن تا زمان امام زمان 2 از 27 است ولی 25 از 27 آن در زمان امام زمان کشف می‌شود.
محو فقر: دیگر فقیری نخواهد بود، البته الآن بهزیستی و پانزده خرداد و کمیته امداد، یک کارهایی می‌کنند اما خیلی فقیر داریم خیلی فقیر داریم، از فقری که از گرسنگی بمیرند آمده‌اند بیرون، اما اینکه فقیری نباشد باید منتظر آقا باشیم.
صفا و صمیمیت: حدیث، آمد به نزد آقا گفت ما همه با هم برادر هستیم، فرمود: دست در جیب همدیگر می‌کنید و او بگوید چقدر برداشتی، گفت: نه، فرمود: پس هنوز برادر نشده‌اید. ما واقعاً باید به جایی برسیم که دیگر تو و من نداشته باشیم. حکومت مستضعفان صالح.
کشف معدنها: حدیث داریم: زمین آنچه برکت دارد عرضه می‌کند به بشر، و الآن چرا نیست خورشید زیر ابر است، و خورشید زیر ابر قابل انکار نیست، منتظر هستیم که ابرها کنار روند، چون هر هفته کارهای ما به آقا عرضه می‌شود و ایمان به اینکه یک رهبر معصومی هست و کارهای ما به او عرضه می‌شود. این اثر تربیتی دارد یعنی من بدانم نوار مرا می‌برند، فلانی گوش می‌دهد، همینکه بدانم نوار مرا چه کسی گوش می‌دهد در من اثر می‌گذارد که هر حرفی را نزنم، ما بدانیم ولی خدا معصوم هست و همه کارهای ما به او عرضه می‌شود. خیلی همه است اثر تربیتی دارد. بعد امام(ع) به فقها فرمود: که شما فتوا بدهید هر کجا مشکلی شد من مشکل شما را حل می‌کنم. افراد در بن بست‌ها بوده‌اند و امام زمان(ع) آنها را نجات داده، یکی و دو تا و صد تا و هزار تا هم نیست. هر کسی در عمرش به صحنه‌هایی می‌رسد که بن بست است و درهای غیبی برایش باز می‌شود و خودِ امام زمان(ع) هم فرموده:
شما راه حق را بروید به علما گفت شما فتوا بدهید آنجا که به بن بست رسیدید من هستم. فرمود: اگر دعای من نبود دشمنان شما را قورت می‌دادند.
این روز، اولین روز امامت آقا امام زمان(ع) را به همه تبریک می‌گویم.
خدایا، ما را زمینه ساز آن حکومت قرار بده و ما را از منتظرین آقا قرار بده.
خدایا، زمینه را برای ظهورش باز بفرما.
ما را مشمول دعای آقا قرار بده، معرفت و عشق و محبت به آقا را روز به روز در ما زیاد بفرما، یارانش را یاری کن و منحرفین را هدایت کن، رهبر ما دولت ما امت ما نسل ما ناموس ما، نظام ما در پناهش حفظ بفرما.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2660

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.