تبدیل بدیها به خوبیها

موضوع: تبدیل بدیها به خوبیها
تاریخ پخش: 78/10/08

بسم الله الرّحمن الرّحیم

«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ أَبْدِلْنِی مِنْ بِغْضَهِ أَهْلِ الشَّنَآنِ الْمَحَبَّهَ، وَ مِنْ حَسَدِ أَهْلِ الْبَغْیِ الْمَوَدَّهَ، وَ مِنْ ظِنَّهِ أَهْلِ الصَّلَاحِ الثِّقَهَ، وَ مِنْ عَدَاوَهِ الْأَدْنَیْنَ الْوَلَایَهَ، وَ مِنْ عُقُوقِ ذَوِی الْأَرْحَامِ الْمَبَرَّهَ، وَ مِنْ خِذْلَانِ الْأَقْرَبِینَ النُّصْرَهَ، وَ مِنْ حُبِّ الْمُدَارِینَ تَصْحِیحَ الْمِقَهِ، وَ مِنْ رَدِّ الْمُلَابِسِینَ کَرَمَ الْعِشْرَهِ، وَ مِنْ مَرَارَهِ خَوْفِ الظَّالِمِینَ حَلَاوَهَ الْأَمَنَهِ»
«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»
«السلام علیک یا ابا الحسن یا امیرالمؤمنین»
بینندگان بحث را شب بیست و یکم می‌بینند که به گفته بعضی روایات شب قدر، شب بیست و یکم یا بیست و سوم است، و این شب هم مصادف با شهادت امیرالمؤمنین(ع) هم هست. علی(ع) فرمود: انس من به شهادت از انس طفل به سینه مادرش بیشتر است.
1- فضایل و کمالات حضرت علی(ع)
علی(ع) هفتاد کمال دارد که در هیچ یک از آنها هیچ انسانی شریک نیست و علی(ع) تنها فردی در عالم هستی است که هم خود و هم همسرش معصوم است و هم فرزندش، و کسی که هفتاد جای بدن او در جنگ احد زخمی شده بود و پیامبر(ص) که اعلام فرمودند زخمی‌ها در جنگ شرکت کنند. علی(ع) روی هفتاد زخم لباس پوشیده و درجبهه شرکت کرد که قرآن در این باره می‌فرماید: «مِنْ بَعْدِ ما أَصابَهُمُ الْقَرْحُ« (آل‌عمران/172) و کسی که خداوند به وجود او مباهات کرد. روزی حضرت در حالی که پیشانیش عرق کرده بود خدمت پیامبر(ص) رسید و حضرت دستی به عرقهای پیشانیش کشید و بعنوان تبرک به لباسهای خود کشید.
سؤال: چطور تیر را از پای علی(ع) کشیدند و او متوجه نشد؟
جواب: جواب را قبلاً هم گفته‌ام مثل فوتبالیستها که گاهی استخوان پایشان در بازی می‌شکند و متوجه نمی‌شوند، چنان عاشق بود که توجه نداشت.
به حضرت پیشنهاد کردند که یک سخنرانی کند که در کل آن حرف و کلمه نقطه دار نباشد آن حضرت فوری خطبه‌ای ایراد فرموده که در همه آن یک نقطه هم بکار نرفته است.
و این دو خطبه بر روی کاشی کاری‌های حرم حضرت عبد العظیم ذکر شده است. نخلستان خرما داشت پای هر درختی دو رکعت نماز می‌خواند. تمام وجودش دین و ایمان بود.
2- تواضع علی(ع)
در مسیر به یتیمی برخورد کرد که هر چه با او صحبت کرد که او را خوشحال کند نشد حضرت با دست و پا راه و صدای گوسفند و بزغاله کرد. گفتند: یا علی شما رییس حکومت هستی چرا این کار را می‌کنی؟ فرمود: می‌خواهم بچه یتیم بخندد، و می‌ارزد که علی(ع) صدای بزغاله کند که یتیمی بخندد.
3- تبدیل کینه دشمنان به محبت به دست خداست
امسال ماه رمضان سر سفره امام سجاد(ع) دعای مکارم الاخلاق بودیم. «وَ أَبْدِلْنِی مِنْ بِغْضَهِ أَهْلِ الشَّنَآنِ الْمَحَبَّهَ» خدایا دلها دست توست. خیلی‌ها فکر می‌کنند اگر بخواهند محبوبیت پیدا کنند باید عکسشان بزرگتر باشد، و من به یک نفر گفتم چرا به فلانی رأی ندادی با اینکه دوست توست؟ گفت دیدم عکسهای بزرگی چاپ می‌کند به خود گفتم ازکجا می‌آورد؟ فکر می‌کنیم عکس ما اگر 30 در 40 متر باشد به ما رأی خواهند داد. دلها دست اوست و به شیک پوشی و عکس نیست و به سور و سفره و مقام و ماشین و… نیست. فکر می‌کند اگر او را خراب کند خود بجای او می‌نشیندبرای خودش بدتر می‌شود. افرادی بسیج می‌شوند یک نفر را خراب کنند عزیز می‌شود مثل این که برادران یوسف او را در چاه انداختند عزیز شد.
همه قلدرهای مکه هر کدام یک نماینده فرستادند تا پیامبر(ص) را بکشند. حضرت هجرت کرد و عزیز شد. و صد سال با بخشنامه معاویه در همه خطبه‌ها به امیرالمؤمنین علی(ع) ناسزا می‌گفتند در نماز جمعه‌ها الآن علی(ع) عزیزتر است یا معاویه؟
43 رادیو به امام خمینی(ره) ناسزا می‌گفت و از صدام تجلیل می‌کرد. الآن مرده امام از زنده صدام عزیزتر است. فکرمی کنیم با کارهایی مثل نمامی، دروغ و تظاهر و ریا عزیز می‌شویم. خداوند در قرآن می‌فرماید: مودت دست اوست.
«وَ أَلْقَیْتُ عَلَیْکَ مَحَبَّهً مِنِّی« (طه/ ‌39) محبت از اوست.
قبر امام حسین(ع) را 17 مرتبه به آب بستند، انسان ممکن است در ختم و هفت و چهل برای مرگ پدر گریه کند، مردم بعد از 1400 سال برای امام حسین(ع) گریه می‌کنند.
و در جای دیگر می‌فرماید: «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» (مریم/96)
«وُدًّا» مودت و محبت دست خداست، و تغییر و تبدیل هم دست خدا. آب زباله از این طرف داخل خاک شده از آن طرف آب زلال بیرون می‌آید و اوست که زباله را زلال می‌کند.
4- زمینه‌های تحول در دعای امام سجاد
حضرت می‌فرماید حال که همه چیز دست توست من چند تغییر و تحول می‌خواهم.
1- خدایا بغض دشمن را تبدیل به محبت کن.
کتابی از یکی از علماء اصفهان دیدم که موارد زیادی نوشته که می‌آمدند به دشمنی نزد اهل بیت(ع) و آنها بامحبت و برخورد خوب آنها را تبدیل به دوست می‌کردند.
2- و حسد حسود را تبدیل به محبت کن
«بغی » یعنی حسادت یا ظلم
در قرآن می‌فرماید: «لَوْ یَرُدُّونَکُمْ مِنْ بَعْدِ إیمانِکُمْ کُفَّاراً« (بقره/109) می‌خواهند شما را از ایمان به کفر برگردانند.
بعد در یک آیه می‌فرماید: «بغیاً» (بقره/90)
بعد در یک آیه می‌فرماید: «حسداٌ» (بقره/109)
و چون هر دو کلمه بعد از این جمله آمده معلوم می‌شود «بغیاً» و «حسداً» معنایش یکی است و گاهی هم بخاطر اینکه حسادت بخواهد ظهور و جلوه کند متوسل به زور و ظلم می‌شود. یعنی وقتی حسود شد دست به ظلم هم می‌زند.
5- فرق محبت با مودت
سؤال: فرق «محبت» و «مودت» چیست؟
جواب: محبت یک علاقه است و مودت علاقه است که انسان از دشمن متنفر است. محبت عمیق‌تری که دنبال آن عمل هم باشد.
خداوند می‌تواند چهره‌ها را در ظاهر و باطن عوض کند. در قرآن می‌فرماید: »کُونُوا قِرَدَهً خاسِئینَ« (بقره/65) عده‌ای را به خاطر نافرمانی به شکل میمون کرد و در جای دیگر درباره تغییر باطن و روحیه می‌فرماید درباره ساحرانی که آمدند آبروی موسی را بریزند به فرعون گفتند: «إِنَّ لَنا لَأَجْراً إِنْ کُنَّا نَحْنُ الْغالِبینَ« (اعراف/113) اگر ما غالب شدیم اجر و پاداش به ما می‌دهی فرعون گفت: «قال نعم » گفت بله.
بعد همین‌ها بعد از چند لحظه وقتی ایمان به خدای موسی آوردند، گفتند: فرعون دنیا چیزی نیست و ارزشی ندارد هرکاری می‌خواهی بکنی بکن.
3- بی اعتمادی‌ها نسبت به من تبدیل به وثوق و اعتماد شود.
این مشکل مملکت ماست که مشکل اخلاقی بالاتر از مشکلات فکری و اقتصادی است.
چند میلیون خانواده داریم که چون زن و شوهر به همدیگر اعتماد ندارند زندگی آنها از هم پاشیده، و اگر اعتماد بود ما این همه بازرس می‌خواستیم؟ که خود آنها هم یک بازرس می‌خواهند.
4- دشمنی و بی مهری نزدیکان را تبدیل به ولایت کن
«ولایت »: دوستی و سرپرستی همراه با عشق است، و ولایت غیر از حکومت است چون ممکن است کسی حکومت کند ولی مردم او را دوست نداشته باشند.
هم مادر و هم دایه طفل را تر و خشک می‌کنند ولی مادر با عشق است.
گفت فرق بین حکومت زمان شاه و زمان ولایت فقیه چیست؟
جواب داد فرق است بین حکومت براساس زور و ترس و ظلم و نوکری آمریکا و حکومت بر اساس محبت و علاقه وانتخاب انسان.
فرق است بین اینکه می‌گوید الله اکبر خمینی رهبر و عشق می‌ورزد خود تعیین می‌کند و دوست دارد این می‌شود ولایت، یکی را آمریکا تعیین و من عشق ندارم از او می‌ترسم.
پس نظام نصب آمریکا و وحشت درونی یک سیستم و نصب خودم و عشق خودم یک سیستم دیگر. زمان شاه و الآن زور هست قبلاً هم گفتم زور خوب است ظلم بد است حاکم الآن قدرت را خودم به دستش دادم که تو وکیل، تو وزیر و تو رییس جمهور. رأی دادم شورای شهر شود قانون را عمل کنم. قبلاً حکومت بود و حال حکومت به این آزادی قبلاً زور خارجی بود و حال زور با رأی خود ماست. فرق می‌کند بین کسی که دارد می‌رود یک استکان آب به یقه‌اش می‌ریزند و کسی که خود لخت شده و می‌رود زیر دوش هر دو بدن‌تر می‌شود یکی تحمیلی است یکی انتخابی.
5- عاق و قطع رابطه با نزدیکان را تبدیل به وصلت و نیکویی کن.
6- خواری نزد بستگان را به نصرت و یاری تبدیل کن و بر و نیکویی.
«خذلان » جایی است که انسان از کسی توقع دارد و عمل نمی‌کند.
7- علاقه‌های مداراتی را به جدی تبدیل کن.
بعضی دوست و رفیق، همسر و پدر هستند از باب مجبوری و رودربایستی، و مداراتی یعنی اگر نکنم چه کنم مجبورهستم. معاشرتها از درد لاعلاجی نباشد.
روحانی دعوت کرده و مجبور هستیم بنشینیم و یک وقت به خاطر این که استفاده کند می‌نشیند.
کارمند اداره است از کار فرار می‌کند و یک وقت به کار عشق می‌ورزد، لذت می‌برد که کار یک مسلمان حل کرده و راه بیندازد.
8- دوستی و معاشرت با دوستانم کریمانه باشد
«وَ مِنْ رَدِّ الْمُلَابِسِینَ کَرَمَ الْعِشْرَهِ» دوستانی که با انسان بوده و از نقاط ضعف و قوت اطلاع دارند، یعنی رفیق داری من خوب باشد.
9- و بجای ترس از ستمگران مرا به شیرینی امنیت برسان
بنابراین دلها به دست خداست و دلهای عروس و داماد با جهازیه و مهریه و… عشق نمی‌آورد. قرآن می‌فرماید: «وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً« (روم/21) خدا بین آنها مودت دوستی و رحم قرار می‌دهد.
شب رمضان از خداوند چه بخواهیم؟
6- توصیه امام به راههای استجابت دعا
غسل شب قدر و دعای جوشن و مراسم قرآن و دعای ابوحمزه و یک انقلاب درونی هم از جهت حقوق مالی وخمس و انقلاب فکری، و عرفانی رابط ه با خدا برای خود و دیگران بخواهید و چون شب دعا هست این جمله رابگویم: آمد خدمت امام(ع) گفت من دعا می‌کنم مستجاب نمی‌شود. امام فرمود:
1- از خدا تجلیل کن.
2- لغزش‌ها را مخفیانه اقرار کن.
3 – نعمت‌ها را بشمار.
4 – عذر خواهی کن.
5 – الحمد لله بگو.
6 – درود بر پیامبر(ص)
خدایا به حق کسانی که به شب‌های قدر به عشق امیرالمؤمنین اظهار ادب می‌کردند همه را با آن حضرت محشور بفرما.
آنچه برای همه خوبان در این شب قدر مقدر می‌کنی برای ما هم مقدر بفرما.
ایمان کامل، بدن سالم، فکر بلند، علم مفید، نیت خالص، رزق حلال و اولاد صالح و عزت دنیا و آخرت و حسن عاقبت نصیب همه ما بگردان.
دین و دنیا و رهبر و ملت و نسل و ناموس و عقاید و افکار مرز و آب و خاک ما را حفظ بفرما. شر اشرار برطرف و مشکلات فردی و اجتماعی را برطرف بفرما. حال عبادت و مناجات و مزه آنرا به ما بچشان. هرچه به عمر ما اضافه می‌کنی به ایمان و عقل و علم و عمق و برکت و کار ما بیفزا.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2567

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.