نگاه – 2

موضوع: نگاه – 2
تاریخ پخش: 75/12/23

بسم الله الرحمن الرحیم

1- مدیریت انسان بر خودش
امیرالمومنین(ع) می‌فرماید «أعقل الناس من کان بعیبه بصیرا و عن عیب غیره ضریرا» (غررالحکم/ص‌52) عاقل ترین مردم کسی است که بفهمد چشمش چه می‌کند. اصولاً یک مدیریتی داریم بر پرسنل یک مدیریتی داریم بر نفس حاکمیتی داریم که انسان حکومت می‌کند بر مردم یکی هم حاکمیت بر خود انسان. انسان خودش حاکم خودش باشد. خیلی مهم است که مواظب باشد بر خودش حاکمیت کند بر خودش کنترل کند خودش را. خودش، خودش را گزینش کند خودش، خودش را ارزیابی کند.
در مدیریت گزینش هست ارزیابی هست بازرسی هست و کنترل تشویق هست جبران هست نظارت هست همه کارهایی که ما بر مردم می‌کنیم باید بر خودمان هم بکنیم یک بازرس همه‌اش کیف دست نمی‌گیرد بازرسی کند یک خرده هم از خودش بازرسی کند. کسی که دیگران را گزینش می‌کند خودش را گزینش کند یک کسی که دیگران را ارزیابی می‌کند خودش را ارزیابی کند یعنی مدیریت بیرونی یک مدیریت هم تو هست که انسان نسبت به خودش. من صبح تا حالا چند نگاه کرده‌ام این نگاهها چه معنا داشت یک جایی می‌رویم حساب کنیم برای چه رفتیم برای کی رفتیم چقدر نشستیم چه مقدار لازم بود بنشینیم. صرفه جویی در بیت المال هنر یک مدیر است همین صرفه جویی در عمر. قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (ع): «مَنْ نَظَرَ فِی عُیُوبِ النَّاسِ فَأَنْکَرَهَا ثُمَّ رَضِیَهَا لِنَفْسِهِ فَذَلِکَ الْأَحْمَقُ بِعَیْنِهِ» (نهج‌البلاغه/حکمت 349) احمق کیست؟ احمق کسی است که عیب مردم را دقت می‌کند و می‌بیند همان عیب را در خودش نمی‌بیند.
2- نگاه تند و نگاه محبت در روایات
قال النّبى(ص): «من اخذ النظر الى والدین فى حال العقوق اولئک بُرَآء منّى و أنا منهم برى» (کنز العمّال/45529)
آقازاده‌ها دخترخانمها اگر کسی نگاه تند به پدر و مادرش کند کسی که چشم هایش را خیره کند بسوی پدر یا مادرش کسی که بد به پدر و مادرش نگاه کند حضرت فرمود که «اولئک بُرَآء منّى» من از اینها برائت جاری می‌کنم یعنی اینها از من نیستند. داریم که اگر پدر و مادر شما را صدا زدند با هر تُنی صدا زدند شما یک خورده آهسته‌تر جواب بدهید. نگاه تهدیدآمیز. معلم می‌آید سر کلاس یک نگاهی می‌کند که بچه هر چه بلد بود یادش می‌رود. خانم یک اشتباهی کرده شوهر یک نگاهی به او می‌کند زن می‌ترسد.
امام صادق(ع) فرموده بود کسی پشت بام نرود به خانم هایش گفته بود (یکی از کارهای خوبی که در کشورهای عربی هست در جمهوری اسلامی نیست مگر بعضی جاها اینکه اسلام گفته پشت بام باید دیوار داشته باشد اینرا حدیث داریم و حزب اللهی‌ها باید اینرا عمل کنند که اگر کسی می‌خوابد کسی می‌رود لباس پهن کند مردم او را نبینند) مکرر فرموده بود یک روز آمد خانه دید خانم بچه بغل گرفته از نردبان دارد می‌رود پشت بام چون چند بار فرموده بود نروید خانم تا امام(ع) را دید ترسید بچه از دستش افتاد و مُرد امام صادق(ع) فرمود از مرگ بچه‌ام ناراحت نیستم از این ناراحتم که چرا زنم را ترساندم او اجل‌اش سر آمده. نگاه به قال النّبى(ص): «انّ الرّجل اذا نظر الى امراته و نظرت الیه نظر الله الیهما نظر رحمه» (کنز العمّال/44437) اگر زن و شوهر به همدیگر نگاه محبت کنند عبادت است. نگاه به پدرو مادر. نگاه به برادر دینی «من نظر الى أخیه نظر مودّه لم‌یکن فى قلبه أحنّه لم‌یطرف حتى یغفر الله له» (نهج‌الفصاحه/2781) اگر کسی به برادر دینی‌اش نگاه با محبت کند یعنی دیدن مومن عبادت دیدن همسر عبادت دیدن قرآن عبادت دیدن کعبه عبادت دیدن رهبر عادل عبادت دیدن علی بن ابی طالب(ع) عبادت. دیدن محرومان «من نظر الى مسکین نظر رحمه نظر الله الیه نظر رحمه» (کنز العمّال/43445) اگر کسی به فقیری نگاه کند منتهی نگاه محبت. چون داریم افرادی که مشکل عضوی دارند دست یا پایش قطع شده قدش کوتاه است چشم یا دستش طوری است. به آنها خیره نگاه نکنید نگاهی باشد نگاه محبت. اما نگاهی باشد که نگاه ترحم یعنی می‌دانی چطوری هستی؟ می‌دانی کوتاه هستی؟ داریم که اگر کسی نقصی در بدن او هست به او خیره نگاه نکنید.
3- نگاه باید دقیق و عمیق باشد
راجع به غذا آیه‌ای در قرآن داریم که تا 30 نکته درباره آن گفته‌اند «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‌ طَعامِهِ» (عبس/24) به غذایتان نگاه کنید، یعنی چه؟ 1- نگاه کنید که چه دستگاهی در کار بوده. دکتر میرزاده یکوقت معاون اجرایی رئیس جمهور بودند. ایشان می‌گفت من نشستم حساب کردم اگر اشتباه نکنم 265 گروه کار می‌کنند تا ما نان می‌خوریم البته ما می‌گوئیم کشاورز و نانوا و آسیابان و شاطر سه دسته نه یک خرده آنرا ریز کنیم آن جرثقیل که آن سیلو که آن کشتی که. آقای قرائتی شبهای جمعه می‌آید با زبان کاشانی لب هایش را می‌جنباند دو تا حدیث می‌گوید خوب تو بیا بخوان! به یک آقایی گفتند تو هنری نداری می‌روی روی منبر دو تا حدیث می‌خوانی گفت تو برو بالای منبر بگو گفت چه بگویم؟ گفت بگو من امروز نان و پنیر و انگور خوردم رفت بالای منبر نگاهش به جمعیت افتاد قاطی پاطی کرد گفت من امروز نونِ اَنیر و پَنگور خوردم. خیلی چیزی را ساده نگیرید.
اگر یک بچه مدرسه‌ای بداند چقدر زحمت می‌کشند تا این معلم می‌آید سر کلاس چه کسانی کتاب می‌نویسند چه کسانی درس خواندند تربیت معلم تربیت مدرس دانشگاه تربیت دبیر بعد ساختمان بعد آهن آن بعد ذوب آهن بعد آزمایشگاهش بعد کفشی که پوشیده چرمش، دباغ خانه، پوست گاوش، دوختش، دوچرخه‌اش، موتورش، خادمش، یک کلفت مفت مادر یک نوکر مفت پدر این هم می‌نشیند سر کلاس گوش نمی‌دهد دل نمی‌دهد اگر آدم بفهمد ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند آنوقت تو نشسته‌ای و داری جفنگ می‌گویی. انسان گاهی غافل است «فَلْیَنْظُرِ» نگاه‌ها نگاه عمیق باشد. صاف می‌رویم پیراهنمان را برمی داریم و می‌پوشیم بابا این خانم دستهایش تاول زده شسته روی بند انداخته اتو کرده. یک خانمی به یک خانم دیگر می‌گفت لباسها را از روی بند برندار بشور بینداز روی بند به شوهرت بگو بردارد بیاورد تو. وقتی می‌رود بردارد می‌گوید بیچاره چقدر شسته چون دستش پُر می‌شود این شیطنت بعضی از زنهاست البته شیطنت خوبی است هر شیطنتی بد نیست.
پدری به پسرش گفت اگر می‌خواهی خانه را بفروشی بفروش منتهی سر در خانه را خراب کن دوباره بساز بعداً بفروش تا بفهمی من یک سردر را چقدر زجر کشیدم. این انقلاب چطوری بدست ما رسیده؟ الآن که من می‌خواستم بیایم صحبت کنم جناب حجهالاسلام و المسلمین رحیمیان داشت می‌رفت بیرون. خوب قاعده‌اش اینست که وقتی من اینجا می‌آیم صحبت کنم ایشان هم باشند چون میزبان است گفتم کجا؟ گفت پدر چهار شهید از دنیا رفته بچه هایش یکی یکی رفته‌اند جبهه. واقعاً انقلاب ساده نیست اگر آدم بفهمد زود دست از انقلاب بر نمی‌دارد.
4- انقلاب را ارزان بدست نیاورده‌ایم
ولی یکوقت یک چیزی ارزان گیر آدم می‌آید مثلاً توی یک تاکسی می‌نشیند 20 تومان می‌دهد 50 تومان می‌دهد می‌بیند نفر بغل دستی بوی پیاز از دهانش می‌آید یا بوی سیر، سیگار می‌کشد می‌گوید آقا ما از خیر 20 تومان گذشتیم پیاده می‌شود و با یک تاکسی دیگر می‌رود اما یکوقت توی شب برفی با خانم و اثاثیه از فرودگاه یا قطاری پیاده شده ماشین هم نیست حالا یک تاکسی پیدا شده تاکسی هم می‌گوید این مبلغ یک قیمت کلانی گرفته توی نصف شب حالا که این سوار شد دید عجب از این آقایانی که سوار تاکسی شده‌اند یک نفر بوی سیر از دهانش می‌آید می‌گوید چون توی برف است و با پول کلان این تاکسی گیرم آمده حالا هم هرچه بوی سیر می‌آید تحمل می‌کنم. ما اگر بدانیم این انقلاب چقدر خون داده صرف اینکه فلانی بوی سیر از دهانش می‌آید یعنی رشوه گرفت یا فلانی دروغ گفت فلانی هم پارتی بازی کرد بله اینها هست ولی بخاطر چهار تا عیب دست از انقلاب نمی‌کشیم چون می‌دانیم این انقلاب با 200 و 300 تومان بدست نیامده صدها هزار شهید و جانباز و اسیر و مفقود. یکی از رسم‌هایی که نمی‌دانم کجا بنا شده اینست که صاحب عزا نباید توی فاتحه سخنرانی کند من نمی‌دانم این حرف از کجا پیدا شد این فکر غلطی است چون وقتی پدر من از دنیا برود بهتر از هر کسی من می‌توانم راجع به پدرم صحبت کنم اصلاً فاتحه شهید را پدر شهید صحبت کند هیچکس بهتر از پدر شهید، شهید را نمی‌شناسد.
دکتر منافی وزیر بود سالها الآن هم معاون رئیس جمهور است ایشان یک پسر هم بیشتر نداشت که می‌گفت می‌خواهم به جبهه بروم او را بردند نزدیک آقایی که نماینده امام(ره) بود آن نماینده هم عالم محترم، پیرمرد در آن استان گفت حالا شما پسر وزیر هستی اینهایی که چند تا پسر دارند به جبهه بروند شما نروید گفت خیلی خوب مانعی ندارد شما بیا توی تلویزیون بگو حالا اگر کسی پدرش وزیر نباشد برود چون من پسر وزیر هستم نروم؟ اصلاً یک پسر 16 ساله یک عالم ریش سفید را خلع ید کرد. گفتم بیا برویم نزد امام(ره) چون تو پسر وزیر هستی. ممکن است همراه پدرت بروی خدمت امام(ره) به امام(ره) بگو پدرم یک پسر دارد بروم جبهه یا نه ممکن است امام(ره) بگوید نرو گفت امام(ره) نمی‌گوید گفتم از کجا می‌دانی امام(ره) نمی‌گوید؟ گفت چون او امام امت است امام پسر وزیر که نیست؟ ! آقا یک پسر شانزده ساله همه را بیچاره کرده بود اینها اسلام ناب است اینکه امام(ره) می‌فرمود اسلام ناب یعنی اسلام ناب همچین. می‌فهمد 16 ساله طوری می‌فهمد که 50 ساله دست هایش بالا می‌رود می‌گوید حق با تو است.
یک کسانی را ما داده‌ایم که هر کدامشان به یک مملکت می‌ارزند و خوشا بحال شما که در بنیاد شهید هستید آخر این شغلها توفیق می‌خواهد. یکوقت آیت الله العظمی گلپایگانی سر درس گریه کرد و بعد درسش را داد رفتند خانه‌اش و گفتند آقا چرا امروز گریه کردید؟ فرمود زمان شاه نخست وزیری بند به اوقاف و شاه آن زمان بود گفت اوقاف و نخست وزیری یک پولی آوردند که آخوندها را بخرند و درباری کنند سه تا طلبه هم گول خوردند. بعد جمله قشنگی فرمود که هر طلبه‌ای رفت نگوید رفتم بگوید قابل نبودم حضرت مهدی(عج) مرا از حوزه بیرون انداخت. ممکن است شما در بنیاد شهید نباشید جای دیگر حقوق کلان بگیرید اما خدمت به خانواده شهید فرق می‌کند با… آدم نباید قداست کار را بشکند. بنده که الان حدیث می‌خوانم نشر حدیث امام صادق(ع) فرق می‌کند با نشر پلوپز ممکن است من تاجر جاروبرقی باشم توزیع جاروبرقی فرق می‌کند با توزیع قرآن و حدیث. جارو کردن خانه خود آدم ثواب دارد ولی جارو کردن کعبه هم ثواب دارد. شما خیلی از جاها ممکن است کارت سبک‌تر یا پولدارتر باشد ولی قداست مهم است.
5- نگاه کردن به غذا از جهات مختلف
2- «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‌ طَعامِهِ» (عبس/24) نگاه کنید به غذا که آیا حرام است یا حلال. روی لقمه حلال خیلی دقت کنید امام صادق(ع) فرمود: «کَسْبُ الْحَرَامِ یَبِینُ فِی الذُّرِّیَّهِ» (کافی/ج‌5/ص‌124) لقمه حرام در بچه اثر می‌گذارد. حدیث داریم قَالَ الْکَاظِمُ (ع): «إِنَّ الْحَرَامَ لَا یَنْمِی وَ إِنْ نَمَى لَا یُبَارَکُ لَهُ فِیهِ وَ مَا أَنْفَقَهُ لَمْ یُؤْجَرْ عَلَیْهِ وَ مَا خَلَّفَهُ کَانَ زَادَهُ إِلَى النَّارِ» (کافی/ج‌5/ص‌125) مال حرام نمو و رشد نمی‌کند. اگر هم رشد کند یک میلیون بشود 3 میلیون، 3 میلیون بشود 6 میلیون برکت ندارد ممکن است کسی پولش باد کند اما برکت ندارد. فرق است بین پول و برکت. افرادی هستند در یک خانه ساده روی موکت 10 تا افطاری می‌دهند افرادی هستند سالن‌های بزرگ قالی‌های دستباف صدها هزار تومان قالی توی اتاقش افتاده ماه رمضان آمد و رفت یک یتیمی، اسیری یک مظلوم مستضعفی یک افطاری روی فرش نخورد قالی مهم نیست.
خدا رحمت کند قدیمی‌ها را الله اکبر چه فرهنگی داشتند؟ ! ما هر چه داریم از این قدیمی‌ها داریم قدر پدربزرگها و مادربزرگها و پدر و مادرها را باید دانست. بچه بودم گفتم بابا خانه ما بهتر است یا خانه حاج عمو گفت هر کدام از خانه‌ها که عبادت خدا در آن بیشتر باشد آقا این خانه بهتر است یا آن خانه؟ نگو بابا این 2 میلیون است و آن 40 میلیون، نه کدام خانه شکم بیشتر در آن سیر شد. آقا این مدرسه بهتر است یا آن مدرسه؟ کدام مدرسه درسش بهتر است تازه این باسوادتر است یا آن باسوادتر است؟ کدامیک از باسوادها تقوایشان بیشتر است چون امیرالمومنین(ع) فرمود: «ثمره العلم العباده» (غررالحکم/ص‌64) ثمره علم بندگی خداست. من رفتم پهلوی علامه طباطبایی گفتم آقا یک آیه در قرآن داریم «إِنَّما یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ» (فاطر/28) عالم از خدا می‌ترسد گفتم من اول طلبگی سر نماز گریه می‌کردم حالا بزرگ شدم حواسم پرت است پس این آیه چیه؟ عالم از خدا می‌ترسد فرمود آنچه تو یاد گرفتی چند تا کلمه حفظ کردی علم واقعی نیست اگر علم واقعی بود اشک چشمت زیاد شده بود. لیسانس‌های ما باید بیشتر از فوق دیپلم‌ها سلام کنند فوق لیسانس‌ها باید دست مادرشان را ببوسند هرچه باسوادتریم باید تواضعمان بیشتر باشد.
3- «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‌ طَعامِهِ» (عبس/24) نگاه کنید که آیا دیگران هم دارند یا ندارند؟ 4- «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‌ طَعامِهِ» نگاه کنید قدرت خدا را ببینید. ما از خاک خشت و آجر و کاشی کاری و سفال و قلک. آخرِ هنر ما اینست اما خدا از خاک چند هزار رقم میوه، رنگ و…
5- «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‌ طَعامِهِ» (عبس/24) نگاه کنید به غذا مفید است یا مضر. گاهی آدم می‌خورد ولی مضر است 6- نگاه کنید به غذا تا هضم غذایتان بیشتر باشد. 7- نگاه کنید به غذا که حاصل این غذا کجا مصرف می‌شود؟ شما این غذا را می‌خورید زور آن کجا مصرف می‌شود 8- نگاه کنید به غذا که از چه اجزایی تشکیل شده.
6- آثار چشم چرانی
1- حسرت. آدمهای چشم چران هی حسرت می‌خورند آدمهای چشم چران زندگیشان مضطر است. آقا با خانمش دارد راحت زندگی می‌کند می‌آید داخل خیابان نگاه می‌کند اِه! ! اینکه خوشگل‌تر از زن ما است نگاه می‌کند‌ای بابا! ! این کجا و زن ما کجا؟ چشم 500 تا زن را می‌بیند خوب توی 500 تا بالاخره چند تا زن از زن خودش بهتر است برمی گردد خانه و به زنش می‌گوید حرف نزن دیگه! بالاخره یک زن بیچاره نمی‌تواند با 500 زن رقابت کند. مرد چشم چران زندگی‌اش را متلاشی می‌کند و حالیش نیست. قَالَ الصَّادِقُ (ع): «النَّظَرُ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِیسَ مَسْمُومٌ وَ کَمْ مِنْ نَظْرَهٍ أَوْرَثَتْ حَسْرَهً طَوِیلَهً» (کافی/ج‌5/ص‌559) گاهی یک نگاههایی یک حسرتهای طولانی را دنبال می‌کند چون این نگاه او را به جایی می‌کشاند که بعضی وقتها می‌نشیند و غصه می‌خورد. داریم قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «مَنِ اطَّلَعَ فِی بَیْتِ جَارِهِ فَنَظَرَ إِلَى عَوْرَهِ رَجُلٍ أَوْ شَعْرِ امْرَأَهٍ أَوْ شَیْ‌ءٍ مِنْ جَسَدِهَا کَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ أَنْ یُدْخِلَهُ النَّارَ مَعَ الْمُنَافِقِینَ الَّذِینَ کَانُوا یَتَّبَّعُونَ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ فِی الدُّنْیَا وَ لَا یَخْرُجُ مِنَ الدُّنْیَا حَتَّى یَفْضَحَهُ اللَّهُ وَ یُبْدِی لِلنَّاسِ عَوْرَتَهُ فِی الْآخِرَهِ وَ مَنْ مَلَأَ عَیْنَیْهِ مِنِ امْرَأَهٍ حَرَاماً حَشَاهُمَا اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ بِمَسَامِیرَ مِنْ نَارٍ وَ حَشَاهُمَا نَاراً حَتَّى یَقْضِیَ بَیْنَ النَّاسِ ثُمَّ یُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّارِ» (ثواب‌الأعمال/ص‌282) آدمهای چشم چران قبل از آنکه از دنیا بروند خداوند آبرویشان را می‌ریزد. قَالَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (ع): «مَنْ کَثُرَ کَلَامُهُ کَثُرَ خَطَؤُهُ وَ مَنْ کَثُرَ خَطَؤُهُ قَلَّ حَیَاؤُهُ وَ مَنْ قَلَّ حَیَاؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ وَ مَنْ قَلَّ وَرَعُهُ مَاتَ قَلْبُهُ وَ مَنْ مَاتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّارَ وَ مَنْ نَظَرَ فِی عُیُوبِ النَّاسِ فَأَنْکَرَهَا ثُمَّ رَضِیَهَا لِنَفْسِهِ فَذَلِکَ الْأَحْمَقُ بِعَیْنِهِ» (نهج‌البلاغه/حکمت 349)، «مَنْ قَلَّ وَرَعُهُ مَاتَ قَلْبُهُ» آدمهای چشم چران سنگدلند چون چشمی که به ناموس مردم نگاه بد کرد این چشم دیگر امام زمان(عج) را نمی‌بیند توی سفالی که آشغال است شما برای مصرف شیر در آن نمی‌ریزید می‌گوئید سفال کثیف است. کس که چشم چران است سنگدل می‌شود و خداوند یک توفیقاتی را از او می‌گیرد.
اگر کسی به جایی نگاه کند که نباید نگاه کند مرد به مرد نگاه کند زن به زن حدیث داریم تا چهل روز نمازش قبول نیست البته نه اینکه قبول نیست پس نخوانیم قبول نیست یعنی از اینطرف. آخر یک کسی گفت انگشترت را به من بده گفت می‌خواهی چکار؟ گفت می‌خواهم به آن نگاه کنم یادت بیفتم گفت نمی‌دهم هر وقت دیدی نیست یاد من بیفت. داریم که اگر گناه کردید فوری نماز بخوانید «إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ» (هود/114) ولی در قبولی نماز اثر دارد.
مواظب باشیم که خدا دارد ما را می‌بیند. بعضی خانمها وضع حجابشان خوب نیست اما تا یک روحانی می‌بینند خودشان را جمع می‌کنند. خوب من که کسی نیستم من از ترس پشه می‌روم توی پشه بند اگر بنا باشد شما از خدا حساب کن. یاد خدا، یاد قیامت اگر نگاه بد است همینطور که کسی به خواهر شما نگاه می‌کند بد است شما هم… حدیث داریم اگر کسی به ناموس مردم بد نگاه کند مردم به ناموسش بد نگاه می‌کنند دیگران را هم ناموس خود بدان. چه فرقی می‌کند. برعکس اگر کسی نگاه حرام نکرد دید گناه است نگاه نکرد.
دو عالم ربانی بودند مال هزار سال پیش سید رضی و سید مرتضی سید رضی همان کسی است که خطبه‌های نهج‌البلاغه را جمع کرده سید مرتضی هم از علمای درجه یک بود امام(ره) وقتی از ترکیه آمدند بغداد و کاظمین من دیدم رفت سر قبر سید مرتضی و رضی قرآن خواند و بعد دستهایش را وسط خیابان بلند کرد و دعا کرد و من این حرکت امام(ره) را دیدم بعد هم حدیثش را دیدم که از جمله جاهایی که دعا مستجاب می‌شود سر قبر عالم است. خیلی بزرگوار بودند. مادر این دو برادر که هر دو عالم شدند از علمای بسیار مهم شدند مادرشان این دو را نزد شیخ مفید برد. شیخ مفید خواب می‌بیند حضرت زهرا(س) را که دو تا بچه سید آورد و فرمود: «علمهما الفقه» (شرح‌نهج‌البلاغه ‌ابن‌ابى‌الحدید/ج‌1/ص‌41) به اینها فقه یاد بده. شیخ مفید از خواب بیدار شد و گفت این چه خوابی بود که ما دیدیم؟ حضرت زهرا(س) امام حسین و امام حسن(ع) را آورده و می‌فرماید به اینها فقه یاد بده اینها را فقیه کن مُلا کن. همینطور که شیخ مفید فکر می‌کرد دید خانمی آمد دو تا بچه سید آورده و گفت «علمهما الفقه» همان که در خواب دیده بود این خانم دو تا بچه سید آورده بود چون قبلاً خواب دیده بود فهمید که این دو تا سید از اولیاء خدا خواهند شد. یک نگاهی کرد دید بچه‌ها هم خیلی خوشگل‌اند خودش برای آنها درس گذاشت و موقع آمدن هم شیخ مفید چشم هایش پائین بود درس را می‌داد و می‌رفتند. مدتها و سالها گذشت یک روز شخصی چند شانه آورد و گفت بده به طلبه‌ها ریششان را شانه کنند شیخ مفید هم به طلبه‌ها داد به این دوتا نداد اینها رفتند و توی خانه گفتند مادرشان آمد و گفت آقا این بچه‌های من درس نمی‌خوانند؟ گفت چرا گفت چطور که به همه طلبه‌ها شانه دادی به اینها ندادی؟ گفت مگر اینها ریش دارند؟ گفت مگر شما به اینها درس نمی‌دهید؟ گفت چرا گفت مگر نگاهشان نمی‌کنی؟ گفت والله روز اول که اینها را آوردی دیدم خوشگل‌اند تصمیم گرفتم نگاهشان نکنم قبل از ورودشان چشمم پائین بود درس که می‌دادم چشمم را بلند می‌کردم اصلاً ما اینرا جوک می‌دانیم هرکسی در یک جایی بلوغ شده به یک بچه 3 ساله می‌گویی عروس یا آلاسکا می‌گوید آلاسکا چون هنوز شهوت حالیش نیست.
7- چشم‌پوشی از گناه باعث باز شدن چشم باطن می‌شود
کسانی که چشم‌شان پاک است ملکوت را می‌بینند پیغمبر(ص) فرمود: «غُضُّوا أَبْصَارَکُمْ تَرَوْنَ الْعَجَائِبَ» (مصباح‌الشریعه/ص‌9) به گناه رسیدید نگاه نکنید یک چیزهای عجیب و غریب می‌بینید. اگر شما گناه پیش چشمت را پائین انداختی خداوند چشم باطنت را باز می‌کند یک حقیقت‌هایی را می‌بینی که دیگران نمی‌بیننند دید حقیقت بین پیدا می‌کنید. بعضی خوابها خواب حقیقتی است حدیث داریم قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «النَّظَرُ إِلَى مَحَاسِنِ النِّسَاءِ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِیسَ فَمَنْ تَرَکَهُ أَذَاقَهُ اللَّهُ طَعْمَ عِبَادَهٍ تَسُرُّهُ» (مستدرک‌الوسائل/ج‌14/ص‌270) اگر کسی گناهی را دید چشمش را پیش انداخت خداوند مزه عبادت را به او می‌چشاند و از عبادت لذت می‌برد الآن ما از عبادت لذت نمی‌بریم لذا می‌گوئیم نمازت را خواندی راحت شدی یعنی گیر افتاده بودی.
شب چهار ساعت می‌نشینیم فیلم می‌بینیم همه رقم حرف رنگارنگ می‌زنیم. خوب می‌خواهی بخوابی دو رکعت نماز بخوان حال ندارم بابا دو دقیقه هم با خدا حرف بزن.
کسی سوار مرکبی بود در راه حج به یک خانمی نگاه می‌کرد پیغمبر(ص) فرمود حاج آقا تو که حاجی هستی داری می‌روی مکه در ایام حج هم به خانم مردم نگاه می‌کنی! بعد فرمود هر کس دراین روزهایی که مردم به مکه می‌روند به حاج خانم‌های دیگر نگاه نکند خداوند ثواب حج سال دیگر را هم به او می‌دهد. تقوا خیلی مهم است. اگر کسی چشم چران است باید به او تذکر داد اگر بی ادبی کرد می‌شود او را تنبیه هم کرد. شخصی در حال طواف داشت به زن مردم نگاه می‌کرد حضرت امیر(ع) فرمود آقا داری دور خانه خدا طواف می‌کنی چشمت را پائین بینداز نمی‌دانم حضرت ر ا نشناخت یا باز هم پررویی کرد هی به زن نگاه کرد حضرت سیلی محکمی زد توی گوشش او هم رفت نزد عمر و شکایت کرد. عمر چیز عجیبی گفت(رأتکَ عین الله ضربتک یدالله) چشم خدا تو را دید دست خدا تو را زد. از این پیداست که گاهی گوشمالی هم می‌شود داد چون بعضی جوانهای هرزه نصیحت پذیر نیستند.
8- نماز و حضرت فاطمه نور چشم رسول الله
نور چشم چیست؟
در روایت داریم قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «قُرَّهَ عَیْنِی فَاطِمَهَ» (روضهالواعظین/ج‌1/ص‌74) فاطمه(س) نور چشم من است. داریم قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «جُعِلَ قُرَّهُ عَیْنِی فِی الصَّلَاهِ» (کافی/ج‌5/ص‌321) من نمی‌دانم فاطمه(س) و نماز چه ربطی با هم دارند این ارتباط را باید نشست و فکر کرد. علت اینکه به زهرا می‌گویند زهرا «زهرَ» یعنی درخشید. می‌گویند ایشان وقت نماز نور از سجاه‌اش به آسمان می‌رفت و فرشته‌ها نور عبادت زهرا(س) را می‌دیدند. راجع به چشم قرآن آیاتی دارد منتهی همه‌اش به جوانها نمی‌شود گفت نگاه نکن. به جوانها می‌فرماید «قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ» (نور/30) جوانها چشمتان را پیش بکشید.
9- ازدواج فقر را از بین می‌برد
خوب حالا جمهوری اسلامی و پدر و مادر چکار کنند؟ قرآن می‌فرماید جمهوری اسلامی، پدر و مادر «وَ أَنْکِحُوا الْأَیامى‌ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ» (نور/32) تو هم دامادش کن. خوب حالا پول. می‌فرماید «یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» اگر پول ندارید توکل کنید خدا پول عروسی را می‌دهد به شرطی که ولخرجی نکنید. آخر ما یک چیزی شنیدیم قاطی پاتی می‌کنیم پریشب تقریباً ساعت 12 شخصی به ما زنگ زد گفتم می‌دانی چه ساعتیه؟ گفت بله چند دقیقه به 12 گفتم حالا وقت تلفنه؟ گفتم خوب بفرمائید گفت شما در تلویزیون گفتید پول زکات را به ورشکسته‌ها می‌دهند من یک فامیل دارم ورشکسته است پول زکات داری بدهی؟ ! گفتم کاشان ما یک ضرب المثل هست که مسجد نساخته کور پایش نشسته. ملانصر الدین دامنش را گرفته بود توی خیابان راه می‌رفت گفتند چرا همچین می‌کنی؟ گفت شنیدم یک پرنده توی آسمان تخم می‌اندازد می‌خواهم بگیرم گفت اُه اُه! ! گفت نه به خانمم هم گفتم آب را جوش بیاور تخم مرغ آوردم. یک آرزوهای دور و دراز. بعد گفتم این فامیل شما که ورشکسته ساختمان چند طبقه ساخته؟ مدل ماشین‌اش؟ آن ورشکسته‌ای که می‌گوید اسلام کمکش کند یک شوفر تاکسی است ماشین‌اش می‌افتد توی دره می‌آید خانه می‌بیند خانه‌اش سوخته بچه‌اش مریض می‌شود می‌رود بیمارستان کلیه‌اش را می‌گیرند یعنی ورشکستگانی که یک حادثه برای آنها پیش می‌آید در زندگی طبیعی کسی که پاساژ می‌سازد برج می‌سازد کشتی جنس و یک کارهایی می‌کند مثل قمار و تریاک حمل می‌کند نباید به ورشکستگان اینطوری رحم کرد. شنیدید که قرآن می‌فرماید زکات را هشت جا مصرف کنید یکی‌اش به «وَ الْغارِمینَ» (توبه/60) ورشکسته‌ها منتهی ورشکستگانی که نان و… شما اگر عروسی ساده بکنید خدا می‌دهد «إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ».
تمام کسانی که نفس می‌کشند از آنها بپرسید شما آن روزی که داماد شدید وضعت بهتر بود یا حالا؟ من تا بحال کسی را پیدا نکردم که بگوید زمان دامادی وضع من بهتر بود. می‌گوئیم چرا بچه دار نمی‌شوید؟ می‌گوید والله خرجی. با این خرجی نمی‌شود که بچه دار شد یعنی خدایا من و زنم باشیم زور داری. بچه دار بشویم زورت تنگ می‌شود تو هنر اینکه به بچه ما رزق بدهی نداری من کمکت می‌کنم چون تو ضعیفی من بچه دار نمی‌شوم تا به خدایی تو کمک کنم اینها خیلی بد است. اصلاً اگر کسی بخاطر خرجی ازدواج نکند حدیث داریم که این خدا را نشناخته به خدا سوءظن دارد این می‌گوید اگر من باشم خدا طاقت دارد اگر دوتا بشویم طاقت خدا تمام می‌شود زشت است.
10- برخی سنت‌ها باید شکسته شود
حالا مثلاً عقد بی تالار باطل است؟ یک کسی تعزیه می‌خواند اسب نداشت شمر را سوار دوچرخه کرده بود آمده بود پهلوی آقا می‌گفت آقا ما در تعزیه شمر را سوار دوچرخه کردیم تعزیه‌مان باطل است؟ گفت نه درست است. یک سری سنت‌ها را باید بشکنیم خیلی عادات بدی در بین ما هست 1- صاحب عزا در مراسم فاتحه سخنرانی نکند فکر غلطی است گاهی وقتها پدر شهید، برادر شهید بهتر از یک غریبه می‌تواند سخنرانی کند دیشب رفتم جلسه فاتحه‌ای مرحومی از دنیا رفته بود پدر و بستگانش دانشمند یک عده از دانشمندان خوش بیان باسواد نشسته بوند یک آقایی رفت بالای منبر یک چیزی گفت که چهار بار من خواستم بلند شوم از پای منبرش بالاخره با زور نشستم هی حرص خوردم این همه یکی از شما برود حرف بهتری بزنید 2- یکی از عادات بسیار بد ما یک کسی که مُرد 40 روز 1 سال 6 ماه به خانه‌اش برویم و بخوریم طرف دوتا داغ می‌بیند یک بار باباش مُرده یکبار هی می‌روند و می‌خورند.
11- باید کدورت‌ها و کینه‌ها را کنار گذاشت
ما در جبهه یک مشت عزیز داشتیم بنام خط شکن توی جبهه خودشان با خودشان شوخی می‌کردند و می‌گفتند ما یکبار مصرف هستیم. شما هم خط شکنی کنید. شب عیدی با یکی از آنهایی که قهری یک کارت تبریک بفرست تو خط را بشکن. یک روحانی بود در مکه حرف قشنگی می‌زد می‌گفت حاج خانمها و حاج آقاها می‌توانید بخاطر رسول الله(ص) یک شیرین کاری بکنید یک هدیه ارزان بخرید برای یکی از آنهایی که با آنها قهر هستید این هنر است اما اگر برای هر رفیقی یک سوغاتی بخرید مثل گاز دادن توی سرازیری است خوب توی سرازیری هر بشکه‌ای بی‌ام و است. توی سرازیری هنر نیست توی سربالایی معلوم می‌شود ماشین سالم و راننده خوب. عید دارد می‌آید با کسی قهر نباشیم و با هر کس قهری تک بزن. از رسول خدا(ص) نقل شده که: «صِلْ مَنْ قَطَعَکَ» (من‌لایحضره‌الفقیه/ج‌4/ص‌177) متصل شو با کسی که او با تو قطع رابطه کرده اگر او قهر کرده تو برو در را بزن «وَ أُخَالِفَ مَنِ اغْتَابَنِی إِلَى حُسْنِ الذِّکْرٍِ» (صحیفه سجادیه/دعاى 20) در دعای مکارم الاخلاق گفته خدایا روحی به من بده آنکس که غیبت مرا می‌کند من او را تعریف کنم اینها هجمه اخلاق است تهاجم اخلاقی خط شکنی.
عید نوروز است نگذارید کدورت باشد حیف است خانمها شیلنگ دست بگیرند گردهای موزائیک‌ها را ببرند روزنامه و پارچه دست می‌گیرند گرد شیشه را می‌برند گرد شیشه و تلویزیون و موزائیک رفت اما گرد کینه روی دلش هست. هجوم بیاورید بگو آقا من اشتباه کردم کوتاه بیا. یک داماد دیدم بقدری بدم آمد متأسفانه بسیار هم باسواد بود ما باید یک نمایشگاه بزنیم نمایشگاه آدمها که بیائید و ببینید خداوند چه خلق کرده این داماد می‌گفت 18 سال است پدرزنم را ندیدم ما سرکه 7 ساله دیده بودیم کینه 18 ساله ندیده بودیم هجوم اخلاقی کنیم و در عید خانواده‌های شهدا را فراموش نکنیم.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2367

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.