نماز، لباس نمازگزار

موضــوع: نماز، لباس نماز گزار
تاریخ پخش: 73/11/18

بسم الله الرّحمن الرّحیم

الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی.

بحث ما درباره احکام بود. یکی از احکام لباس نمازگزار است. منتهی همینطور که گفتیم ما احکام را فقط توضیح المسائل ندیدیم آیه‌ها و روایاتی که مربوط به این هست را می‌گوئیم که تقریباً یک احکامی باشد همراه با ریشه‌ها و معارف درباره لباس باید این را حساب کنیم که خدا در میان همه موجودات انسان را به لباس مأمور کرده است باقی‌ها یا بی‌لباس هستند یا لباس از خودشان است، این نعمت فقط به انسان داده شده است.
1- لباس نمازگزار
لباس نباید غصبی باشد با الاغ دزدی نمی‌شود رفت مکه. چیزی که مقدس است باید مقدمات آن هم مقدس باشد. می‌گویند ازدواج مقدس است. سفارش شده است که مهریه خانم را از حلالترین پولها بدهید. اگر سر نماز متوجه شدیم این لباس غصبی است باید فوراً اینرا دور بیندازیم، اگر کسی مرد و کفن پاک نداشتیم از هر کفنی در وقت اضطرار استفاده می‌کنید بکنید اما از کفن غصبی استفاده نکنید اگر سر نماز متوجه شدیم این مکانی که ایستاده‌ایم غصبی است باید بیرون برویم و گفته‌اند اگر دو تا در دارد باید از آن دری بیرون بروید که به نماز نزدیکتر است. اینقدر مسئله مهم است. حقوق باید مراعات بشود حق مردم هم بچگی و بزرگی ندارد.
2- حق الناس باید ادا شود
بچه بودم ده دوازده ساله. می‌رفتم دهاتهای کاشان میوه می‌خوردم فرار می‌کردم توی باغها و توی ذهنم این بود که چون به سن تکیلف نرسیده‌ام دزدی اشکال ندارد. میوه می‌خوردیم در می‌رفتیم تا اینکه چهارده سالمان شد و طلبه شدیم دیدیم نوشته است: کسانی که مال مردم را از بین می‌برده‌اند گرچه در کودکی باید صاحب‌اش را راضی کنند. پول برداشتیم رفتیم توی آن روستا از درختهایی که میوه خورده بودیم صاحب هایش یا پول می‌گرفتند حلال می‌کردند یا مجانی حلال می‌کردند.
اگر خواب باشی و پایت به کوزه کسی بخورد و کوزه بشکند باید پول کوزه را بدهی نمی‌توانی بگویی خواب بودم، مال مردم سهوی و عمدی ندارد اتفاقاً در مال مردم کاغذ بازی اشکال ندارد. قرآن می‌فرماید کاغذ بازی کنید بزرگترین آیه قرآن آیه حقوقی است در سوره بقره یک آیه‌ای هست. بزرگ است آخر این آیه می‌فرماید «وَلَا تَسْأَمُوا أَنْ تَکْتُبُوهُ صَغِیرًا» (بقره/282) یعنی اگر می‌خواهید یک قاشق چای خوری اینطرف و آنطرف کنید بنویسید. مال مردم باید ثبت بشود و لذا گفته‌اند هشت جا بزن توی سر خودت. یک جا که بی‌دعوت رفتی جایی و گفتند جنابعالی؟ یعنی آمدی چه کنی؟ افطاری دعوتت کردند بچه‌ها را نبر، گربه هر جا می‌رود بچه هایش را هم می‌برد.
یک جا دو نفر محرمانه دارند حرف می‌زنند شما گوش ایستاده‌ای اگر گفتند برو کنار، بزن توی سرت یک جا هم آنجایی است که به مردم پول دادی و رسید نگرفتی آنجا هم اگر پولت را خوردند بزن توی سر خودت یعنی مقصر خودت هستی.
ما پشت سر آیت الله مرعشی در قم نماز می‌خواندیم من عبایم را انداخته بودم حدود یک متر جلوتر بود ایشان آمد برود راهش از جلوی من بود عبای من هم پهن بود ایشان مدتی ایستاد که من عبایم را جمع کنم و ایشان برود تا پایش را روی عبای من نگذارد.
امام(ره) می‌خواست یک جایی نماز بخواند پشت درکفش زیاد بود یک خورده نگاه کرد و برگشت گفتیم چرا نماز نمی‌خوانی؟ گفت کفش دم در بود من باید پایم را بگذارم روی کفش مردم و تصرف در مال مردم گناه است. گفتیم کنار می‌زنیم. گفت کفش‌ها زیاد است اگر کنار بزنید وقتی برگشتند باید دنبال لنگه کفششان بگردند باز عمر مردم تلف می‌شود. امام برگشت و از خیر نماز جماعت گذشت که پایش روی کفش مردم نگذارد اینقدر در عبادتهای ما گناه هست که… ما خیلی مردم آزاری می‌کنیم، یک دکمه و نخ غصبی باشد نماز باطل است.
حال نداریم پیاده شویم در خانه را بزنیم توی کوچه هی بوق می‌زنیم بابا بوق که می‌زنی پنج تا خانه دیگر هم بیدار می‌شوند. یکی از کارهایی که امام زمان(ع) می‌کند اینست که تمام ناودانهای افقی را عمودی می‌کند آنها را دیواری می‌کند یکی از کارهایی که می‌کند اینست که همه خیابانها را اتوبان می‌کند و وسیع می‌کند.
حدیث داریم کسی که سواره است حق ندارد به پیاده بگوید راه بده راه بده این همان است که بوق می‌زنیم ما فکر می‌کنیم دین یعنی نماز، اگر کسی برف پشت بام را ریخت توی کوچه و این یخ بست هر کسی که افتاد این ضامن است. به کارمند شهرداری می‌گوئیم آشغالی، خوب این شهر را تمیز می‌کند، این نگاه تحقیر آمیز است.
اسراف در لباس نباشد، تشبه زن به مرد اشکال دارد. تشبه به کفار اشکال دارد. این یک رقم خودباختگی و تحقیر است. فرم زنند و لباس شهرت آدم یک جوری لباس بپوشد که همه به او نگاه کنند. بعضی‌ها مرض امتیاز طلبی دارند همه چای می‌خورند این آب جوش می‌خورد این مرض است، لباس فاخر پوشیدن گیر دارد لباس کهنه پوشیدن هم گیر دارد، تشابه به فقرا زشت است.
3- شکر نعمت و آشکار کردن آن
حدیث داریم خدا یک چیزی به کسی داد دلش می‌خواهد آثارش را هم ببیند و انتقاد شده است از اینها که می‌خورند ولی قیافه گدایی به خودشان می‌گیرند، لباس سیاه مکروه است لباس روشن بپوشید تا هر وقت که کثیف شد پیدا باشد ولی ما لباسی می‌خریم که اگر چرک داشت پیدا نباشد تا وادار به شستن نشویم صورت حیوان بر لباس باشد بد است یکی از ارتشی‌های ایران که فراری بود گفته بود که عزت ایران رفت. گفتند: چرا؟ گفت یک شیر روی پرچم بود آنرا برداشتند. من گفتم: آن روزی که شیر روی پرچم بود ایرانی‌ها شجاعت گربه را هم نداشتند اما از وقتی الله روی پرچم بود هشت سال در مقابل صدام ایستادند با عکس شیر که آدم شیر نمی‌شود.
این را همه ایرانیها قبول دارند که اگر این جنگ در زمان شاه می‌شد شاه با نود و هشت کشوری که از او حمایت می‌کردند نمی‌توانستند از ایران دفاع کنند اسلام و ایمان و عشق به امام بود که مردم این رقم دفاع کردند. شلوارهای تنگ گیر دارند. خانم‌ها با زینت نماز بخوانند. امام جماعت عبا و عمامه داشته باشد لباس شما را از خدا غافل نکند.
4- خودمان را گول نزنیم
امام سجاد(ع) یک لباس شیکی پوشید رفت توی کوچه و برگشت به خانم گفت همان لباس دیروز را بده چون من این لباس را پوشیده‌ام، مثل اینکه من دیگر زین العابدین نیستم آنوقت به آقا می‌گوئیم شما منشی‌ات یک خانم خوش صورت است می‌گوئیم آقا درست نیست ممکن است وسوسه بشوید. می‌گوید در من اثر نمی‌کند! آره تو بمیری! امام سجاد یک لباس شیک می‌پوشد بر می‌گردد لباس را عوض می‌کند. چطور شد که لباس در امام اثر می‌کند این خانم در روح تو اثر نمی‌کند اینقدر جانماز آب نکشید، خجالت هم خوب چیزی است. ما گاهی وقتها از امام‌ها جلو می‌افتیم. امام سجاد می‌فرماید: «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ حِزْبِک‌» (بحارالانوار،ج94،ص265) خدایا من را حزب اللهی قرار بده ما می‌گوئیم از بیست سال پیش حزب اللهی بوده‌ایم یعنی چیزی که امام می‌خواهد باشد ما از قدیم بوده ایم.
امام حسن(ع) برای نماز بهترین لباس را می‌پوشید گفتند آقا مگر داری می‌روی حجله؟ فرمود(إن الله جمیل و یحب الجمال) فرمود اگر برای خدا لباس شیک نپوشم برای کی بپوشم؟ انتقاد شده از کسانی که لباس شیک را برای اینکه اتوی آن بهم نخورد در می‌آوریم با لباس کهنه می‌رویم مسجد ما خیلی عوض شده‌ایم کسی برای خدا لباس خوب نمی‌پوشد؛ خدا روز قیامت به او لباس نخواهد داد.
پیغمبر ما دو تا پارچه داشت که «أَنَّهُ کَانَ لَهُ بُرْدَانِ مَعْزُولَانِ لِلصَّلَاهِ لَا یَلْبَسُهُمَا إِلَّا فِیهَا» (مستدرک‌الوسائل، ج3، ص233) یعنی لباس نماز لباس مخصوص بود.
روایت متعدد داریم که زن وقت نماز خودش را بدون زینت سر نماز نبرد حالا هر چی دارد. امام صادق(ع) توی خانه لباس خشن می‌پوشید امام باقر(ع) توی هر لباسی که یک سال با آن نماز می‌خواند دیگر نمی‌فروخت می‌فرمود حیف است هدیه می‌داد.
امام رضا(ع) لباسی به دعبل هدیه داد و فرمود هزار شب توی این لباس نماز خوانده‌ام و شبی هزار رکعت. یک میلیون رکعت نماز توی آن خوانده‌ام ولذا مردم قم ریختند پارچه را از او بگیرند نداد. امام علی(ع) وقت نماز لباسهای متعددی می‌پوشید. گفتند: یا علی این چیه؟ فرمود وقت نماز تمام وجود دارد تسبیح می‌گوید می‌خواهم لباسهایم هم مشمول آن لطف قرار بگیرد.
5- شرایط لباس نمازگزار
با لباسهای بدن نما جایز نیست که نماز بخوانیم و همچنین لباسهایی که حجم بدن پیداست چادر بهتر است ولو با مقنعه و روسری هم می‌شود نماز خواند. پوست حیوان مرده نباشد گرچه هفتاد بار دباغی شده باشد در وقت عملیات با اسلحه نماز بخوانید. پیغمبر ما سال ششم هجری یعنی وقتی آمدند مدینه جمعیتی برداشتند بروند مکه کفار بسیج شدند آمدند بیرون از مکه و گفتند که نمی‌گذاریم مسلمانها وارد شهر ما بشوند توی گیر و دار بود نزدیک ظهر شد. پیغمبر رفت سر نماز همه مسلمانها به آن اقتدا کردند. کفار آن را تماشا کردند. رئیس کفار گفت عجب طرح خوبی است ما بعداً می‌ایستیم تا وقتی رفتند به سجده همه را به رگبار می‌بندیم این را توی مغزش آورد آن وقت در سوره نساء آیه آمد که می‌فرماید «وَإِذَا کُنتَ فِیهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمْ الصَّلَاهَ فَلْتَقُمْ طَائِفَهٌ مِنْهُمْ مَعَکَ وَلْیَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذَا سَجَدُوا فَلْیَکُونُوا مِنْ وَرَائِکُمْ وَلْتَأْتِ طَائِفَهٌ أُخْرَى لَمْ یُصَلُّوا فَلْیُصَلُّوا مَعَکَ وَلْیَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ» (نساء/102) وقتی می‌خواهی نماز بخوانی دویست و پنجاه تا مثلاً نماز بخوانند اینها اسلحه‌شان بغل‌شان باشد وقتی به سجده رفتند دویست و پنجاه تا پشت سر آنها باشند حالا یک رکعت خواندید رکعت دوم قصد فرادی کنند زود بروند اسلحه را از دیگران که سر شیفت هستند بیایند نماز را با جماعت بخوانند رکعت اولی‌ها اسلحه داشته باشند رکعت دومی‌ها کلاه خود هم داشته باشند فرق این چیه؟ رکعت اول گیج است یک اسلحه بس است بین رکعت اول و دوم دشمن فرصت پیدا می‌کند که فکر کند شما باید حفاظتتان را بیشتر کنید اینها فن نظامی است در یک نماز تقسم کار بازاریهایی که می‌روند نماز ظهر بعد برای نماز عصر برگردد پسرش و شاگردش برود.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2202

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.