دعا و آداب دعا – 3

موضوع: دعا و آداب دعا (3)
تاريخ پخش: 70/01/19

بسم الله الرحمن الرحيم

بيننده‌هاي عزيز بحث ما را شب قدر اين شب عزيز خواهند ديد، گرچه از نظر تقويم و تاريخ شب بيست و يکم مهمتر است اما از نظر حديث شب بيست و سوم اهميتش بيشتر است و خيلي‌ها گفته‌اند شب قدر شب بيست و سوم است و به همين خاطر دستوراتي هم داده شده است که در شب نوزدهم و بيست و يکم نيست. مثلاً در شب بيست و سوم دو تا غسل مستحبي داريم يکي سر شب و يکي هم آخر شب، سوره حم و عنکبوت داريم که هر کس بخواند خدا او را مي‌بخشد برنامه‌هاي شب بيست و سوم خيلي مهم است. موضوع بحث ما اين است که چه دعائي مستجاب مي‌شود و چه دعائي مستجاب نمي‌شود. نگاهي هم به وصيتنامه اميرالمؤمنين(ع) مي‌اندازيم چون شب سوم آقا اميرالمؤمنين(ع) هم هست.
در کشورها برخوردهاي ديپلماسي يک آدابي دارد و در روزنامه نويسي تيترگذاري يک آدابي دارد، اصلاً لباس هر كاري يک فرمي دارد سوئيچ ماشين اگر دنده‌هايش درست نباشد درِ ماشين باز نمي‌شود دعا هم مثل کليدي است و کليدش دنده‌هايي دارد من امشب مي‌خواهم آن دنده‌هاي استجابت را که از روايت و آيات نوشته‌ام برايتان بگويم.
1- آداب دعا
1- رو به قبله بودن: داريم که وقتي دعا مي‌خوانيد سعي کنيد رو به قبله بنشينيد، اصلاً قبله به ما جهت مي‌دهد حضرت وقتي مي‌خواست بنشيند رو به قبله مي‌نشست نه تنها نماز، خوراک ما هم بايد رو به قبله باشد يعني چه شکم، چه اشک، چه اقتصاد همه بايد يک جهت الهي داشته باشد. يک جنسي را که از کارخانه تحويل مي‌گيريد تمام اجناس آن آرم کارخانه را دارد از پيچ گوشتي تا اجزاي بزرگتر، مثل چرخ خياطي، روي جعبه‌اش، آرم کارخانه، روي کارتن آن، آرم کارخانه، حتي روي پيچ گوشتي هم آرم کارخانه است. آدمِ خدائي بايد همه کارهايش خدائي باشد نشستن رو به قبله، خوابيدن رو به قبله، نماز رو به قبله، کشتن گوسفند رو به قبله، دعا رو به قبله يعني بايد جهت داشته باشد.
2- بلند کردن دستها: حديث داريم وقتي مي‌خواهيد دعا کنيد، دستهايتان را تا مقابل صورت بياوريد و حديث داريم کف دست که آمد مقابل صورت خدا مي‌گويد من خجالت مي‌کشم دستي را كه بالا آمده است، محروم برگردانم.
3- خضوع و انابه و گريه: خيلي براي گريه آيه داريم و بيشتر روايت داريم، امام زين العابدين(ع) مي‌فرمايد: خدايا! من چرا مدتي است که چشمم اشک ندارد؟ براي چه، «إِلَهِي إِلَيْكَ أَشْكُو قَلْباً قَاسِياً مَعَ الْوَسْوَاسِ مُتَقَلِّباً وَ بِالرَّيْنِ وَ الطَّبْعِ مُتَلَبِّساً وَ عَيْناً عَنِ الْبُكَاءِ مِنْ خَوْفِكَ جَامِدَةً» خدايا! من از تو شکايت مي‌کنم من از دست چشمم ناراحتم، چشم من گريه ندارد، البتّه گريه در مقابل خدا منظور است. در برابر دشمن و نسبت به کفار، «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» نسبت به خدا اشک.
4- عمومي دعا كردن: يکي از آداب دعا اين است که عمومي دعا کنيم. «اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِيرٍ اللَّهُمَّ أَشْبِعْ كُلَّ جَائِعٍ» يعني همه را دعا کنيم بعضي‌ها هي مي‌گويند خودم. اصلاً داشتن ديد باز براي اسلام يک ارزش است. اين که مي‌گويند ازدواج خوب است به چند دليل خوب است يکي‎اش براي اينکه گناه نمي‌کند و… و يکي هم براي اين است که آدم وقتي زن گرفت يک مقدار از خودم بودن کم مي‌شود، يعني دايره خودم بودن وسيع مي‌شود يکي از خوبي‌هاي ازدواج اين است که بت خودم را مي‌شکند. شما مگر مسجد نمي‌روي؟ چرا مي‌گوئي خدايا عاقبت من را به خير كن، خُب بگو عاقبت ما را، همه را. يک دعايي دارد امام زين العابدين(ع) مي‌گويد: «مِنْ لَدُنْ آدَمَ إِلَى مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه» مي‌گويد از حضرت آدم تا خاتم. خيلي وسيع دعا مي‌کند اصلاً نظام جمهوري اسلامي ما، نجات کل مستضعفين، حمايت کل مستضعفين را دعا كنيد. پيغمبر(ص) فرمود: پيشنماز حتماً بايد توي قنوت نمازش به مردم هم دعا کند، بعضي مردم خيلي خوش انصاف و قدردان هستند. يک روضه خوان را ديدم در حال طواف در مکه به من گفت: مي‌داني براي چه طواف مي‌کنم؟ گفتم: نه. گفت: براي تمام پيرزنهايي که پاي روضه‌ام مي‌نشسته‌اند، طواف مي‌کنم. تو چقدر آدم باشعوري هستي من اين همه آدم پاي تلويزيون مي‌نشينند تا حالا اين کار را نکرده‌ام و بي خيالم ولي از آن وقت به بعد ديگر اين کار را مي‌کنم و براي همه‌تان دعا مي‌کنم و همچنين براي همه آنهايي که به من درس داده‌اند.
حالا خيال نکنيد که من اين حديثها را از خودم مي‌خوانم مي‌دانيد مَثَل من مَثَل چيست؟ مَثَل من مَثَل واعظ هاست. مثل لامپي که يک تقه بهش بخورد مي‌شکند زنده باد کارخانه برق، زنده باد آن سدهايي که شما نمي‌بينيد. زنده باد آن آهنهاي سياهي که توي سقف است و شما نمي‌بينيد که اين لوستر زيبا و لامپ از آن آويزان است. حالا گاهي وقتها مي‌گويند آقاي قرائتي خدا خيرت بدهد. من که از خودم نيست، آنقدر ابوذرها کتکها خورده، تبعيد شده‌اند، اينقدر افرادي تبعيد شده‌اند. زبان صحابي اميرالمؤمنين(ع) را بريدند. ياران امام حسين(ع) را تکه تکه کردند. هزار و چهارصد سال کتک و خون و شکنجه و تبعيد و بعد چه حوزه‌ها.
حالا در همين تلويزيون که من در آن حديثي مي‌خوانم زمان شاه مي‌رقصيدند. شب بيست و سوم كه حديثي گوش مي‌کنيد شهدا را فراموش نکنيد. مي‌روي مسجد، سالم مي‌روي و سالم بر مي‌گردي پنج آيت الله رفتند توي محراب مسجد و ديگر برنگشتند حالا شما راحت مي‌رويد و راحت مي‌آييد شهداي محراب از يادمان نروند.
اين قرآن را که شما سر مي‌گيريد يک آيه‌اش را ابوذر رفت سر بگيرد کتکش زدند. بچه‌ها پدر و مادر از يادشان نرود. ديگران را يادشان نرود. اصلاً مسلماني ما مال ما نيست.
علامه حلي آيت اللهي بود که نيم ساعت مباحثه کرد با خدابنده، در آخر خدابنده گفت: راه شيعه حق است. حالا فهميدم خط اهل بيت درست‌تر است شاه و وزير همه طرفدار اهل بيت (عليهم السلام) شدند وتبليغات آن قدر آزاد شد و آزاد شد تا الان.
اصلاً علتي که امشب شما علي(ع) را دوست داريد و عاشق اهل بيت هستي و فقه خود را از اهل بيت مي‌گيري بخاطر نيم ساعت مباحثه يک آيت الله بوده است. از چيزهائي که مي‌خواهيد دعا کنيد، دعا کنيد براي بچه‌هايتان. چون حضرت ابراهيم(ع) براي نسلش خيلي دعا مي‌کرد تا آن مقداري که من روايات را بررسي کردم ديدم که هيچ پيامبري به اندازه حضرت ابراهيم(ع) براي بچه‌هايش دعا نمي‌کرد و لذا نسل ابراهيم(ع) مبارک ترين نسلهاست. حتي پيغمبر(ص) ما مي‌فرمود: من يکي از نسلهاي ابراهيم(ع) هستم. دعا بايد عمومي شود چهل نفر اگر دعا کنند خدا رد نمي‌کند.
5- انتخاب وقت مناسب براي دعا: دعا بين دو نماز خيلي ارزش دارد وقتي باران رحمت مي‌آيد دعا سفارش شده است. خون شهيد لحظه‌اي که قطره اولش مي‌چکد لحظه‌اي است که خداوند نظرش به زمين است. دعاي بعد از نماز شب، بعد از نماز صبح، ساعت آخر روز جمعه، دعاهاي بعد از خطبه‌هاي نماز جمعه. (خيلي من غصه مي‌خوردم که بعد از خطبه چرا آقا مي‌رود و توي محراب نماز مي‌خواند خيلي حديث داريم از جمله‌هايي که وقت دعا است بعد از خطبه و قبل از نماز است.)
6- پنهاني بودن دعا: آدم يواشکي دعا کند بعضي‌ها در دعا ناله مي‌زنند بگويند آقا پنج دقيقه ساکت هرکس درددلش بين خودش و خداي خودش دعا کند. فريادهايي که توي بلندگوها هست نمي‌دانم اينها چه صورتي دارد دعا بايد مخفيانه باشد.
7- دسته جمعي دعا كردن: دسته جمعي دعا کنيد. امام صادق(ع) فرمود: «كَانَ أَبِي (ع) إِذَا حَزَنَهُ أَمْرٌ جَمَعَ النِّسَاءَ وَ الصِّبْيَانَ ثُمَّ دَعَا وَ أَمَّنُوا» وقتي کارش به مشکلي برمي‌خورد، زن و بچه صدا مي‌کرد و مي‌گفت: من دعا مي‌خوانم و شما آمين بگوئيد. چه مانعي دارد توي خانه نماز جماعت دو نفري بخوانيم اگر مي‌شود مسجد و اگر نمي‌شود و همديگر را قبول داريد خُب پشت سر همديگر نماز بخوانيد. مادر بايستد و دخترانش پشت سرش نماز بخوانند. زماني که بچه‌تان را پهلوي خودتان نشانده‌ايد. دعاهاي کوچک بکنيد مثلاً چند دقيقه که بچه خسته نشود بايد بچه را با دعا تربيت کرد. يک نفر زمان شاه پنج ريال مي‌دهد به بچه‌اش مي‌گويد برو مدرسه، بچه‌اش که آمد گفت: بابا! پنج ريالي را به يک فقير دادم. آن وقت آن پدر به بچه پنج تومان داد. گفت: چرا پنج تومان؟ گفت قرآن يک آيه دارد هر کس کار خوب بکند خداوند ده تا ثواب به او مي‌دهد. من پنج ريالي را ده برابر کردم، شد پنج تومان و تا آخر اين آيه را در گوش بچه مي‌سپارد. ما يک جاهايي خوب مي‌توانيم کار بکنيم.
حديث داريم اگر مي‌خواهي پول به فقير بدهي، پول را بده به بچه‌ات و بگو: تو بده به فقير. يعني به بچه‌ات ياد بده. مثل آبي که به مزرعه مي‌رود آب را بگردان بطرف آسياب تا هم آسياب را بچرخاند و هم به مزرعه برود.
8- صلوات فرستادن قبل و بعد از دعا: قبل از دعا بگوييد «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» و بعد از اينکه دعا را گفتيد دوباره بگوييد «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» حديث داريم که اين طرف و آن طرف دعا را صلوات بفرستيد چون وقتي دو طرف دعا را خدا مستجاب کرد خدا، دعاي شما را هم مستجاب مي‌کند چون صلوات هم دعاست. مثل بچه‌اي که شيريني مي‌خواهد مي‌رود وسط دو تا آدم حسابي مي‌نشيند. صلوات را گفتند بلند بفرستيد که نفاق برطرف شود.
9- شمردن نعمتها و گناهان قبل از دعا: شمردن نعمتها خيلي در استجابت دعا مؤثر است، گناهانت را يواشکي بشمار به هيچ کس نفهمان، گناهانت را به زبان بياور چون آدم هر چي اقرار کند احساس انکسارش پهلوي خدا بيشتر است.
10- هميشه دعا كردن: در هر حال دعا کنيد. نگذاريد وقتي که کار بريده شد دعا کنيد مثل اينکه تا يک کسي نميرد فاميلها دور هم جمع نمي‌شوند. تو اگر مي‌خواهي وقتي گير کردي کارَت حل بشود گاهي دعا بکن.
11- گفتن نام حاجت: اين است که اسم حاجتت را ببر.
12- مقدم كردن ديگران بر خود: در دعا اول به ديگران دعا کن. حضرت زهرا(س) اول به ديگران دعا مي‌کرد بعد به خودش. گفتند: چرا؟ فرمود: «الْجَارُ ثُمَّ الدَّارُ»اگرديگران براي شما دعا کنند مستجاب مي‌شود، در حديث داريم: «رُوِيَ أَنَّ اللَّهَ قَالَ لِمُوسَى(ع) ادْعُنِي عَلَى لِسَانٍ لَمْ تَعْصِنِي بِهِ فَقَالَ يَا رَبِّ أَنَّى لِي بِذَلِكَ قَالَ ادْعُنِي عَلَى لِسَانِ غَيْرِكَ» دعا کنيد به زبان ديگران. اگر کسي به چهل مؤمن دعا کند دعاي خودش هم مستجاب مي‌شود.
اينها آدابي بود از دعا و اما پاي وصيت حضرت اميرالمؤمنين(ع) بنشينيم: روايت داريم که اشعار ابوطالب را هر سال براي بچه‌ها بخوانيد که در يادشان بماند اين حديث را هم بايد مدام بخوانيم تا در ذهن بماند.
اميرالمؤمنين (ع) ضربت خورد فرقش شکافته شد آقا را آوردند توي بستر آقا در آستانه‌ي شهادت است دارد وصيت مي‌کند و آخرين حرفهايش را مي‌زند. هميشه وصيت حرفهاي آخر است و آدم حرفهاي مهمش را در آخرين لحظات مي‌زند. حالا ببينيم اميرالمؤمنين (ع) آن دنياي معرفت چه مي‌گويد: «أُوصِيكُمَا بِتَقْوَى اللَّهِ وَ أَلَّا تَبْغِيَا الدُّنْيَا وَ إِنْ بَغَتْكُمَا وَ لَا تَأْسَفَا عَلَى شَيْ‌‌ءٍ مِنْهَا زُوِيَ عَنْكُمَا وَ قُولَا بِالْحَقِّ وَ اعْمَلَا لِلْأَجْرِ وَ كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً أُوصِيكُمَا وَ جَمِيعَ وَلَدِي وَ أَهْلِي وَ مَنْ بَلَغَهُ كِتَابِي بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِكُمْ وَ صَلَاحِ ذَاتِ بَيْنِكُمْ» «أُوصِيكُمَا» حسن جان، حسين جان «وَ جَمِيعَ وَلَدِي» و به بچه‌هاي ديگرم هم وصيت مي‌کنم «وَ مَنْ بَلَغَهُ كِتَابِي» به تمام کساني که نامه‌ي من به دستشان مي‌رسد و ناله و فرياد من را مي‌شنوند وصيت مي‌کنم که «بِتَقْوَي اللَّهِ» سفارش مي‌کنم به تقواي خدا.
2- معناي تقوا
ز عالمي مي‌پرسند تقوا چيست؟ مي‌گويد: شده که شما در زميني که گِل و آب است خواسته باشي که راه برويد يا پر از تيغ است چگونه مراقبت مي‌کني تيغها به پايت فرو نرود. تقوا يعني اينکه انسان در زندگي همه‌اش مواظب خودش باشد. پروا داشته باشد.
تقوا در گفتن، تقوا در مسائل سياسي، خودت را کانديدا کردي بعد مي‌بيني ديگري از تو بهتر است اعلام انصراف کن بگوئيد: برويد به او رأي بدهيد، تقوا در پست‌ها. من به عنوان امام جماعت توي اين مسجد ايستاده‌ام و دويست نفر براي نماز مي‌آيند، اگر اين مسجد را بدهم به يک آقاي ديگر سيصد نفر براي نماز مي‌آيند، تو اگر تقوا داري مسجد را بده به يک آقاي ديگر تا شلوغ‎تر بشود. اگر کسي کتابي مي‌نويسد، پستي دارد، مسئوليتي دارد، هر کاري را که مي‌کني اگر مي‌داني کس ديگري از تو بهتر انجام مي‌دهد به او محوّل کن. در کسب به مشتري بگو اين جنس هست، اما اگر جنس بهتر مي‌خواهي فلاني جنس بهتر دارد و از او بخر، بعضي مي‌گويند: «آقا! اگر ما راستش را بگوييم پس از کجا بياوريم نان بخوريم» خُب ايمان ضعيف است. خدا به همه موجودات روزي مي‌دهد «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُها» خدا به سوسکهاي توي سوراخها روزي مي‌دهد به من روزي ندهد و در ثاني من که از دروغ روزي بدست آورده‌ام نتيجه لقمه‌ي حرام چه مي‌شود؟
3- برنامه‌ريزي در تمام امور
تقوا در درآمد، در مصرف و در گفتار، داشته باشيد. بعد از سفارش به تقوا مي‌فرمايد: کارهايتان منظم باشد. تقوا در برنامه ريزي اينطور نباشد که يک مرتبه حساب کنيم که ما پنج هزار تا مهندس برق مي‌خواهيم ولي 200 تا داريم اما 7000 متخصّص راجع به اقتصاد داريم. يک وقت مي‎بينيد دانشگاه ما همه‌اش ليسانس اقتصاد بيرون داده است ولي کمبودمان برق است. بايد يک برنامه ريزي بشود. حوزه ما برنامه‎ريزي کند که ما چند تا آخوند مي‎خواهيم يک گروهي باشند که درباره کودکان فکر کنند البته خوشبختانه حوزه و دانشگاه چنين برنامه‌هايي دارند ولي دير شده است. همينطور بي‌حساب ليسانسه داريم و حجت الاسلام داريم بعد مي‎بيني که اين حجت الاسلام توي دبيرستان هيچ کارآيي ندارد بايد من را براي آنجا بسازند. پزشک اطفال داريم بايد آخوند اطفال داشته باشيم توي هر شهري سه تا آخوند متخصّص دانشمند براي بچه‎ها داشته باشيم. توي هر شهري يک آخوند مخصوص عروسها و دامادها، توي هر شهري يک آخوند مخصوص کارمندان دولت، آن وقت او هم همه مطالعاتش در همان زمينه باشد، که يعني مردم هميشه از آدم پخته و دانشمند استفاده کنند ما الآن يک چيزي مي‎گوئيم يک برنامه‎ريزي شود که آقا چند تا بچه توي ايرانند هر ده‎ هزار تا بچه يک دانشمند مي‎خواهد پس مثلاً آقاي قرائتي! شما که تا فلان مقدار درس خواندي برو توي برنامه کودکان.
يک برنامه‎ريزي بايد بکنيم يک مرتبه چشممان را وا نکنيم ببينيم امسال همه سيب زميني کاشتند و پياز نيست. سال ديگر بر عکسش. بابا! با يک کامپيوتر توي وزارت کشاورزي مي‌توان اين کار را حل کرد که بابا چقدر زمين داريم، چقدر مصرف سيب زميني. يک برنامه‎ريزي بکنند همه سيب زميني يا همه پياز. همه حجت الاسلام. بعد مي‎بيني که دوازده هزار حجت الاسلام داريم که پنج نفر نيستند که براي کودکان توي کارتون و فيلم صاحب فکر باشند و اسلام شناس باشند برنامه‌هاي ما اسلام شناس متخصص کودک ندارد، آن وقت توي يک خيابان چهارده تا پيش نماز است.
بايد کتمان نکنيم برنامه‎ريزيمان ضعيف است. «بِتَقْوَي اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِكُمْ» کارهايتان را منظم و مرتب کنيد، چقدر عمر داريد؟
در ادامه درباره‌ي نماز فرمايش مي‌كنند. هيچ عبادتي هفتاد بار رويش فرياد نزدند چه عبادتي است که روزي هفتاد بار روابط عموميش از بلندگو خبر مي‎دهد. «وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِينِكُم» اميرالمؤمنين(ع) که ضربت خورد. توي بستر خوابيده بود اما نماز خواند خدا رحمت کند رجائي را گفت: «به کار بگوييد نماز دارم» من از مسئولين رده بالاي مملکت پرسيدم آقا اين طرح شهيد رجائي خوب بود که اول ظهر نماز مي‌خواندند. گفت: بله، ولي متأسفانه کارمندان دولت سوء استفاده کردند به اسم نماز تعطيل مي‌کردند مردم پشت در مي‌ايستادند خودش هم مي‌نشست و سيگار مي‌کشيد. خدا چه خواهد کرد به اين آقاي کارمند دولت که هم نماز نخواند و هم سيگار کشيد و هم مردم را پشت شيشه نگه داشت و مردم فحش دادند به اين آقائي که از وقت نماز سوء استفاده كرد.
چرا ما بايد قانون را جوري کنيم چه مانعي داشت اين طرح عملي بشود. اول اين که نيم ساعت بشود يک ربع، اصلاً من نماز را در يک دقيقه مي‌خوانم.
«وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِينِكُم» پدرها! ببينيد بچه‌تان نماز مي‌خواند يا نه يک بررسي بکنيد.
«وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الْجِهَادِ بِأَمْوَالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ أَلْسِنَتِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّه»بايد همه در مقابل دشمن آماده باش باشيم.
«وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي جِيرَانِكُمْ فَإِنَّهُمْ وَصِيَّةُ نَبِيِّكُمْ مَا زَالَ يُوصِي بِهِمْ حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهُ سَيُوَرِّثُهُمْ» از خدا بترسيد، پروا کنيد نسبت به همسايه‎ها.
«اللَّهَ اللَّهَ فِي النِّسَاءِ وَ فِيمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ فَإِنَّ آخِرَ مَا تَكَلَّمَ بِهِ نَبِيُّكُمْ(ع) أَنْ قَالَ أُوصِيكُمْ بِالضَّعِيفَيْنِ النِّسَاءِ وَ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُم» مواظب باشيد نسبت با خانم‌هايتان بسياري از مردها به خانم‌هايشان ظلم مي‎کنند حتي شبهائي که عبادت مي‎کنيم و افطاري مي‎دهيم بارش گردن خانم است، کيفش مال شوهر است، جان کندنش مال خانم است.
«وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي بَيْتِ رَبِّكُمْ لَا تُخَلُّوهُ مَا بَقِيتُمْ فَإِنَّهُ إِنْ تُرِكَ لَمْ تُنَاظَرُوا» بترسيد از خدا که کعبه در اختيار آمريکا و آمريکا صفتها قرار نگيرد. توجه کنيد به مکه، مواظب سياسيتگذاري مکه باشيد مکه مال آل سعود نيست.
«إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدىً لِلْعالَمينَ» مال مردم است مال آل سعود نيست. مواظب مکه باشيد. «إِنْ أَوْلِياؤُهُ إِلاَّ الْمُتَّقُونَ» مکه که «يُجْبى‌‌ إِلَيْهِ ثَمَراتُ كُلِّ شَيْ‌‌ء» مکه ‌اي که «الْبَلَدَ آمِناً» مکه که «وَ عَلى‌‌ كُلِّ ضامِرٍ» مکه‌اي «وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمينِ» مکه‎اي که «أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَ لِلطَّائِفينَ وَ الْعاكِفينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ» مکه‌اي که ابراهيم(ع) بايد تطهير کند. مکه‌اي که ابراهيم(ع) دعا کرد که بلد امن شود مکه‌اي که زادگاه پيغمبر(ص) است. مکه‌اي که قبله مسلمانان است. مکه‌اي که فرودگاه جبرئيل است. مکه‌اي که قربانگاه اسماعيل (ع) است، مکه‌اي که شکنجه‎گاه بلال است اين در اختيار يک نفر نباشد، آن هم چه، آل سعودي خودش و زنش و پسر برادرش حکومت که نيست يک فاميل هستند که دور هم جمع شده‎اند و شده است قانون اساسي.
«وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الْقُرْآنِ لَا يَسْبِقُكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُمْ»، قرآن چقدر توي دانشگاه و آموزش و پرورش مطرح است. متأسفم از بعضي دکترها، متأسفم در يکي از جلسه‎هاي برنامه ريزي گفتم قرآن بيايد توي دانشگاه. گفتند زشت است. اف بر اين تفکر مي‌گويند بايد در دبستان خوانده شود. خُب حالا در دبستان خوانده نشده بايد صبح مي‌رفت غسل مي‌گرفت حالا که صبح حمام نرفته است بايد تا ابد جنب بماند چه فکري است؟ متأسفم از بعضي از برنامه ريزيهاي دانشگاه که گفتند که ورود قرآن به دانشگاه براي دانشگاه سبک است.
وصيت‎نامه را مي‎خوانم و اميدوارم تجديد نظر بکنيم. «اللَّهَ اللَّهَ فِي أَصْحَابِ نَبِيِّكُمُ الَّذِينَ لَمْ يُحْدِثُوا حَدَثاً وَ لَمْ يُؤْوُوا مُحْدِثاً فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَوْصَى بِهِمْ وَ لَعَنَ الْمُحْدِثَ مِنْهُمْ وَ مِنْ غَيْرِهِمْ وَ الْمُؤْوِيَ لِلْمُحْدِث» اصحاب پيغمبر(ص) را فراموش نکنيم شهدا را فراموش نکنيم. امام را فراموش نکنيم. شب قدر را فراموش نکنيم. شب قدر از هزار ماه بهتر است. شب قدر به اندازه 83 سال است يک عمر است. پاداش عبادت، هزار برابر پاداش آن در شبهاي ديگر است.
خدايا به ما توفيق بده آن تقوايي که اميرالمؤمنين (ع) در وصيتش گفته است در زمينه‌هاي تقواي اقتصادي، سياسي، اخلاقي، خانوادگي تقوا را در همه ابعاد به ما مرحمت بفرما.
«وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الصَّلَاةِ» خدايا ما را از کساني که نماز را سبک مي‎شمارند که گفتي «فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ» واي به آنهائي که نماز را سبک مي‎شمارند ما را از سبک شمرندگان نماز قرار نده.
«وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الْجِهَادِ» خدايا رزمندگان ما قواي مصلح ما امت حزب الله ما را از بنيان مرصوص که سد محکمي است در مقابل همه ظلمهاي ابرقدرتها قرار بده.
«اللَّهَ اللَّهَ فِي النِّسَاءِ» خدا ناموس ما را حفظ و محترم بدار.
«وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي بَيْتِ رَبِّكُمْ» خدايا کعبه را از ساخته‎هاي آمريکا نجات بده. «وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الْقُرْآنِ» خدايا به ما توفيق تلاوت؛ تدبر، عمل، تبليغ قرآن و ما را از آنهائي که توي قرآن ستايششان کرده‎اي ما را از آن دسته قرار بده.
«اللَّهَ اللَّهَ فِي أَصْحَابِ نَبِيِّكُمُ» خدايا تمام آنهائي که در مسلماني ما اثر داشتند. انبياء و اولياء، تمام علما و شهداء، اصحاب پيغمبر همه را با اميرالمؤمنين (ع) با ابراهيم (ع) و اسماعيل (ع) محشور بفرما.
خدايا آنچه شب قدر براي بندگان خوبت مقرر مي‎کني، خدايا براي همه امت ما، فرد فرد مقدر بفرما. طاغوت را در ايران شکستي، طاغوت را در جهان بشکن.
حضرت مهدي (ع) که امشب پرونده کار دستش مي‎آيد و بايد زير نظر امام زمان (ع) برنامه‎هاي يکسال ما تنظيم بشود قلبش را شاد و ما را از ياران مخلص و منتظرش قرار بده.

«والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=1942

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.