تفسیر سوره فرقان- آیات آخر

موضوع بحث: تفسیر سوره فرقان- آیات آخر
تاریخ پخش: 23/11/65

بسم اللّه الّرحمن الّرحیم

1- روز کمیته انقلاب اسلامی و وظایف سنگربانان
روز 23 بهمن، روز اول انقلاب، روزی است که کمیته تأسیس شد و در این هشت سال برادران عزیز کمیته زحمت‌ها کشیده‌اند. من امروز فکر کردم که این آیه‌ی قرآنی را که آرم کمیته است، یکی بخواند و یکی بنویسد و من ترجمه بکنم، منتها امروز بحث ما چیز دیگری است. قرآن می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا»‌ای مؤمنین! بیش‌تر آیه‌هایی که با «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا» است، در مدینه نازل شده است و بیش‌تر «یا أَیُّهَا النَّاسُ»‌ها در مکه نازل شده است. این آیه در مدینه است و بعد از آن که حکومت تشکیل شد.
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامینَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّهِ»(نساء/135) البته در آیه‌ی 8 سوره‌ی مائده هم می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامینَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى‏ أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى‏ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ»(مائده/8)
ای کسانی که ایمان آوردید برای خدا به پا خیزید و اگر شهادت می‌دهید عادلانه باشد. حرکت برای خدا و شهادت برای عدل است. «وَ لا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ» دشمنی‌هایی که از سابق دارید، شما را وادار نکند «عَلى‏ أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا» مواظب باشید به عدالت برخورد کنید. «هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى» عدالت به تقوا نزدیک‌تر است. «وَ اتَّقُوا اللَّهَ» تقوا داشته باشید «إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ» خبره یعنی کسی که خوب می‌داند. یعنی خدا خوب می‌داند، خدا خبیر است یعنی ریز مسئله را هم می‌داند.
آن چه آرم کمیته است «کُونُوا قَوَّامینَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّهِ»(مائده/8) اما این پسوند و پیشوند دارد. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا» یعنی کسی می‌تواند برای خدا باشد که اهل ایمان باشد. بعد هم می‌گوید: اگر واقعاً می‌خواهی بدانی عادل هستی یا عادل نیستی، ببین که طبق خورده حساب تصفیه می‌کنی یا نه؟ اگر با خورده حساب تصفیه نکردی، نشانگر این است که عادل هستی. اگر دق دل خالی کردی، عادل نیستی. . . در این آیه شهادت برای خدا و قسط است. با تقوا باشید. فقر و غنا کاری با شما نداشته باشد. حب و بغض با شما کاری نداشته باشد.
کمیته با سپاه و ارتش فرق می‌کند. شهربانی و ژاندارمری و کمیته سر و کارشان با مردم است و سراغ کسی می‌رود که یک دهن کجی دارد. قاچاقچی، بی‌حجاب، گران فروش، محتکر، دزد، بالاخره شما سر و کارتان با فرد فرد آدم‌هایی است که یک ریگی در کفششان است. یعنی آدم‌های بنزینی هستند هم می‌شود کبریت به آن‌ها زد و هم می‌شود آب روی آن‌ها ریخت و اگر کبریت لب آن ببری، ضد انقلاب می‌شود. اما نه! اگر حرکت، حرکت خوبی باشد، هدایت می‌شود. حالا من در موضوعی که در نظر گرفته بودم وارد بحث شوم. بحث امروز ما آیات آخر سوره‌ی فرقان است.
2- خصوصیات عبادالرحمن
«وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً»(فرقان/63) حزب اللهی و بنده‌ی خوب کیست؟ بنده‌ی خدا کسی است که «الَّذینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً» وقتی بر روی زمین راه می‌رود، آرام راه می‌رود. در رانندگی معلوم می‌شود چه کسی حزب اللهی است. پس بنده‌ی خوب خدا کسی است که آرام راه برود. هم حرکت آرام باشد. بعد می‌گوید: «وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً» بنده‌ی خوب خدا با افراد، خوب برخورد می‌کند. مجرم، جاهل، بددهن، هرزه، به این آدم‌ها فقط یک سلام می‌کند و رد می‌شود. دقت‌های بی خود نمی‌کند. از نظر اسلام ما مأمور نیستیم. اگر یک زن و شوهری می‌روند تا یقین نکرده‌ایم که این‌ها فاسد هستند تحقیق لازم نیست. بله منکر دیدیم با قدرت نهی از منکر می‌کنیم. شما برادران کمیته باید به گونه‌ای باشید که شهدا خوشحال شوند. بحمدالله روز به روز نظام ما و اخلاق ما بهتر می‌شود. «وَ الَّذینَ یَبیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَ قِیاماً»(فرقان/64) بنده‌ی خوب خدا کسی است که اهل نیایش شبانه باشد. «وَ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها کانَ غَراماً»(فرقان/65) بنده‌ی خدا کسی است که یاد عذاب قیامت باشد. «وَ الَّذینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً»(فرقان/67) بنده‌ی خوب خدا کسی است که وقتی پول خرج می‌کند اسراف نکند، زیاد خرج نکند. «وَ لَمْ یَقْتُرُوا» کنس و بخیل هم نباشد. «وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً» نشانه‌ی بنده‌ی خوب خدا این است که در پول خرج کردن میزان داشته باشد. حرکتش معتدل، پول خرج کردنش معتدل باشد. «وَ الَّذینَ لا یَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ وَ لا یَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتی‏ حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ لا یَزْنُونَ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ یَلْقَ أَثاماً»(فرقان/68) خدا پرست باشد و به کس دیگر کار نداشته باشد. «وَ لا یَقْتُلُونَ النَّفْسَ» بی خود کسی را نمی‌زند و نمی‌کشد. این طور نیست که حالا چون من زور دارم، توی گوش او بزنم. «وَ لا یَزْنُونَ» اهل فساد و فحشاء نیست. «وَ الَّذینَ لا یَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراماً»(فرقان/72) در جلسه‌ی غیبت، گواهی باطل، شهادت ناحق، لهو و. . . شرکت نمی‌کند. «وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراماً» به لهو لعب و لغو که می‌رسد با یک بزرگ منشی، نهی از منکر می‌کند. «ادْعُ إِلى‏ سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَه»(نحل/125) اگر بخواهد مردم را دعوت کند با حکمت دعوت می‌کند.
البته ما معتقد به کتک هم هستیم، باید به بعضی‌ها هم کتک زد. اما کتک برای مرحله‌ی آخر است. این‌ها فرم کار خوب است. خطر فقط شما را تهدید نمی‌کند، همه را تهدید می‌کند. بد نیست برایتان بگویم که چگونه خطر تهدید می‌کند. شما مهم‌تر هستید یا حضرت سلیمان؟ حضرت سلیمان یک پیغمبر است، اما برای این که کلاه سرش بگذارند یک هدیه برایش می‌فرستند. قرآن می‌گوید: خجالت نمی‌کشید، می‌خواهید سلیمان را با یک هدیه گول بزنید؟
یک شب امیرالمؤمنین در خانه بود، دیدند در می‌زنند، آمد در را باز کرد دید یک نفر یک حلوای شیرینی آورده است، حضرت علی فرمود: حلوا برای من می‌آوری که فردا اگر یک غلطی کردی جلویت را نگیرم؟ برو بدجنس. خدا در قرآن به پیغمبرش می‌فرماید: چشم هایت را به این‌هایی که اهل دنیا هستند خیره نکنی، مواظب باش، نکند زرق و برق دنیا در تو اثر بگذارد. پیغمبر مورد نصیحت قرآن است. خدا در قرآن می‌فرماید: «أَلْقَى الشَّیْطانُ فی‏ أُمْنِیَّتِهِ»(حج/52) یعنی شیطان دست و پا می‌زند که حتی در پیغمبر اثر بگذارد، منتها پیغمبر معصوم است و اثرپذیر نیست.
چند وقت پیش، نزد یک فرد مهم از مملکت رفته‌اند، گفته: آقا من یک خوابی دیده‌ام مقداری پول به حساب امام بریزم. در خواب دیدم که مقداری به جنگ زده‌ها بدهم. خوب «بسم الله» بعد که همه‌ی کارهایش را کرده است گفته: ضمناً چون خواب دیدم پول را دادم. اما ما یک قطعه زمین در فلان نقطه داریم، اگر می‌شود شما بفرمایید که به ما ظلم نشود. پس بگو که تمام پول ریختن به حساب و کمک به جبهه‌ات برای همین پدر سوختگی‌ات بود. تو آمده‌ای به من رشوه می‌دهی، خجالت نمی‌کشی، یعنی آدم کلک دار حتی برای بزرگان ما هم خواب می‌بیند.
انواع شبکه‌ها هست، می‌آید، می‌گوید: آقا بنده به شما ارادت دارم، مخلص شما هستم. خیلی نقشه می‌کشند. از طریق گول زدن همسر، نقشه از طریق نوارهای مختلف، نقشه از طریق تقسیمی، خلاصه‌اش من که طلبه هستم و آن برادری که قاضی است و شما که کمیته‌ای هستی و آن برادر ژاندارمری باید برای رضای خدا، ازآدم‌هایی که به ما هدیه می‌دهند، چیزی قبول نکنیم. می‌گویند که سلام گرگ بی طمع نیست. برادرها مواظب باشیم. اما تا حالا رو سفید بوده‌اید. در این هشت سال که از انقلاب رفته‌ است محبوب امام هستید، ایثار کرده‌اید. خدمات، ایثار و روحیه‌تان قابل تقدیر است. همان طور که تا حالا روسفید بوده‌اید از خدا بخواهید از این به بعد هم همین طور باشید.
قرآن می‌فرماید: آدم‌های خوب حرکت آرام دارند، با آدم‌های هرزه، بزرگ برخورد می‌کنند. اهل نماز شب هستند و از جهنم می‌ترسند. در پول خرج کردن ملاک دارد، غیر از خدا سراغ کسی نمی‌رود، اهل زنا و فحشا نیست، شاهد زور نمی‌شود.
بعد می‌فرماید: «وَ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً»(فرقان/74) من می‌خواهم روی این کلمه صحبت کنم. بندگان خوب می‌گویند: «وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً» قرآن می‌گوید: بنده‌ی خوب دارای این صفات است. مرد خوب این است، زن خوب این است، امت خوب این است که می‌گوید: خدایا، ما نمی‌خواهیم فقط خودسازی کنیم، ما می‌خواهیم انقلابمان را به همه جا صادر کنیم. به قول فرمایش امام، ما می‌خواهیم در جهان، پایه ریز سیاست نه شرقی، نه غربی باشیم. ایرانی که می‌خواهد آبروی سیاست نه شرقی، نه غربی باشد، یعنی می‌خواهد به همه‌ی دنیا بگوید: شما هم مثل ما باشید. کسی که می‌خواهد امام متقین باشد، امام متقین شدن صبر می‌خواهد.
3- صبر از صفات اولیای خداست
من از این جا وارد بحث اصلی‌ام می‌شوم، چون قرآن می‌فرماید: ما به افرادی پست دادیم به خاطر این که صبر کردند. «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ کانُوا بِآیاتِنا یُوقِنُونَ»(سجده/24) امت حزب الله می‌خواهند روی کره‌ی زمین امام متقین باشند و کسی می‌تواند ائمه باشد که «صبروا» هشت سال از انقلاب ما می‌گذرد، همه رقم جنایتی کرده‌اند. حمله‌ی هوایی، دریایی، زمینی، توطئه، طبس، لیبرال، منافقین، توده، محاصره‌ی نظامی، اقتصادی، جنگ تبلیغاتی، بمباران هوایی، قرآن می‌فرماید: مؤمنین می‌خواهند امام باشند! و در آیه‌ی دیگر می‌گوید: کسی بی خود امام نمی‌شود، مگر اینکه صبر داشته باشد. اگر «صَبَرُوا»، «جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّهً»
شب جمعه‌ی گذشته گفتم که در اثر بمباران ممکن است دیوار خانه خراب شود، اما دیوار صبر خراب نمی‌شود. علی اصغر، علی اکبر، ابوالفضل، زینب، هر کاری می‌کنند، دیوار صبر امام حسین خراب نمی‌شود. سیصد و نه سال مردان خدا در غار رفتند اما مشرک نشدند. مثنوی یک شعر می‌گوید:
صبر کن بر کار خضر‌ای بی نفاق *** تا نگوید خضر، رو هذا فراق
قرآن یک داستانی دارد. به حضرت موسی الهام شد برو پهلوی خضر و شاگردی کن. موسی به خضر رسید، خضر به اوگفت: تو اهل صبر نیستی! گفت: چرا من حتماً اهل صبر هستم، به دریا رسیدند، سوار کشتی شدند، یک مرتبه خضر شروع به سوراخ کردن کشتی کرد، موسی گفت: الان خفه می‌شویم. گفت: «قالَ أَ لَمْ أَقُلْ لَکَ إِنَّکَ لَنْ تَسْتَطیعَ مَعِیَ صَبْراً»(کهف/75) آیا به تو نگفتم تو صبر نمی‌کنی؟ بعد به یک پسری رسیدند، حضرت خضر آن پسر را کشت. موسی گفت: چرا کشتی؟ خضرگفت: به تو نگفتم چیزی نگو. به یک قریه‌ای رسیدند گرسنه بودند، به مردم گفتند: ما دو پیغمبر گرسنه هستیم، ولی هیچ یک از این‌ها به آن دو هیچ چیز ندادند تا بخورند. شکم‌ها گرسنه بود، به یک دیوار خرابه رسیدند. حضرت خضرگفت: می‌خواهیم این دیوار را بسازیم. موسی گفت: گرسنه هستیم. خضر گفت: نگفتم چیزی نگو. آخرش گفت: آن کشتی را که سوراخ کردم دلیلش این بود و کشتن بچه و ساختن دیوار هم دلیل داشت. اما چون تو صبر نمی‌کنی «قالَ هذا فِراقُ بَیْنی‏ وَ بَیْنِکَ»(کهف/78) بعد مثنوی می‌گوید:
صبر کن بر کار خضر‌ای بی نفاق *** تا نگوید خضر رو، هذا فراق
تا نگفته برو و اجازه نداده، صبر کن. اگر آدم بخواهد به یک سری چیزها برسد باید صبر کند. ملت ما از صبر، چیز زیادی به دست آورده است. اگر سال اول استقامت نکرده بودیم، الان ما را قورت داده بودند. صبر کردیم و الان در دنیا عزیز هستیم.
4- نمونه‌هایی از صبر اولیای خدا
حضرت امیر در نهج البلاغه می‌فرماید: چون خدا استقامت ما را دید لطفش را به ما نازل کرد. قرآن می‌گوید: «إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَهُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّهِ الَّتی‏ کُنْتُمْ تُوعَدُونَ»(فصلت/30) کسانی که گفتند: خدا، سپس استقامت ورزیدند. راه پیمایی 22بهمن هم با تمام تلخی، آفتاب و باران، با راه دور و راه نزدیک، با همه‌ی این‌ها استقامت ورزیدند. آن وقت «تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَهُ، أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا»(فصلت/30) برای این که ما خودمان را آماده‌ی صبر کنیم، این است. شما الان نگاه کنید، یا در روزنامه یا در رادیو یا در تلویزیون می‌بینیم سنگر می‌سازند. سنگرسازی اساسی که آهن و مصالح می‌خواهد که نیست. اما همین زیر زمین‌های خانه هایتان را خالی کردن، آب حوض را خالی کردن، هر مقداری که انسان می‌تواند کمک کند، اگر ما معتقد باشیم که خدا حکیم است، خدای حکیم، این سختی‌ها را بی حکمت به ما نمی‌چشاند.
«صَبَرُوا أَیَّاماً قَصِیرَهً أَعْقَبَتْهُمْ رَاحَهً طَوِیلَهً تِجَارَهٌ مُرْبِحَهٌ یَسَّرَهَا لَهُمْ رَبُّهُمْ»(نهج‌‏البلاغه، خطبه 193) امیرالمؤمنین می‌فرماید: مردان خدا یک چند روزی را دندان سر جگر می‌گذارند، اما «أَعْقَبَتْهُمْ رَاحَهً طَوِیلَهً» اما یک استراحت طولانی دارند. خدا شکور است، یعنی قدردانی می‌کند. چند نفر چند هزار سال پیش صبر کردند، خدا به پیغمبر می‌گوید: قصه‌ی این‌ها را برای مردم بگو. امام حسین و یارانش نصف روز در کربلا صبر کردند، الان قرن‌هاست که در مقابلشان ادب می‌کنیم. این که ما صبر می‌کنیم، باید مواظب باشیم که ادامه بدهیم، شهید هم می‌دهیم، نکند آدم‌های باسواد و شهری ما از بعضی از روستایی‌ها عقب بمانند که واقعاً معلوم شود که آن‌ها دانشمند هستند.
دیروز به جزیره‌ی هرمز رفتم، گفتند: این جا زنی است که هشت شهید داده است، بچه‌هایش، و محارمش و دامادش شهید شده‌اند. گفتیم برویم ایشان را ببینیم، رفتیم به این زن گفتیم: چه می‌خواهی؟ گفت: هیچ چیز. اگر باز هم الان پسر داشتم، باز هم پسرم را می‌دادم. اسلام بزرگ‌تر از اولادهای من است.
حکومت ما، عزت ما و قدرت ما تثبیت شد. نه فقط در مسائل انقلابی، بلکه در مسائل علمی هم باید صبر کرد. یک مقدار در مطالعه باید صبر کرد. در عبادت باید صبر کرد. تو که می‌خواهی بخوابی، وضو بگیر و بخواب. مگر نمی‌دانی با وضو خوابیدن ثواب هزار عبادت را دارد. صبر در اطاعت «سُبْحَانَ رَبِّیَ الْأَعْلَى وَ بِحَمْدِهِ» بحمده را در راه می‌گوید. خوب صبر کن، یک کم بیشتر خم شو. صبر در برابر متلک، به پیغمبر ما متلک‌های بزرگی گفتند. مجنون، کاهن، ساحر، . . . اما پیغمبر صبر کرد. به علی گفتند: مگر علی نماز می‌خواند؟ به امام حسن ما می‌گفتند: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مُذِلَّ الْمُؤْمِنِینَ»(إختصاص مفید، ص‏82) سلام بر تو‌ای کسی که ذلیل کننده‌ی مسلمان‌ها هستی. اما امام حسن صبر کرد. امام حسین صبر کرد. به امام چهارم صدقه دادند، اما صبر کرد. به امام پنجم توهین کردند صبر کرد. به امام صادق توهین کردند صبر کرد. رقاصه فرستادند که برای موسی بن جعفر برقصد. موسی بن جعفر به او نگاه نکرد. به امام رضا تهمت زدند. گفتند: امام رضا گفته است تمام مردم برده‌ی ما هستند تا با این شایعات مردم را علیه امام رضا بدبین کنند. به امام جواد تهمت زدند. آخر به کدام یک از اولیای خدا تهمت نزدند؟ که شما می‌گویی به من. . . من نمی‌گذارم. هرچه حرف زده ببخش، هرچه نیش زده ببخش، مردانگی این است.
صبر در عبادت، صبر در علم، انسان باید اگر چیزی هم هست، بپوشاند. امام سجاد می‌گوید: خدایا من را یک طوری کن که عیب را بپوشانم. شما اگر یک عکسی را پیدا کردی، نباید به چند نفر نشان بدهی. لای پرونده بگذار، جلوی دادستان بگذار، اگر منزل یک کسی آمدی برای بازرسی عکسی را دیدی این عیب است. «إِنَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشیعَ الْفاحِشَهُ»(نور/19) تودوست داری فحشا ء زیاد شود. عکس را دیدیم، باید به صاحبش بدهیم، همان مقداری که گفتیم باید عمل کنیم.
شخصی خلاف کرد، بنا بود که شلاق بخورد. امیرالمؤمنین(ع) شلاق را به قنبر داد و گفت: بزن. وقتی این آقا می‌زد، داغ کرده بود، سه تا اضافه زد. امام فرمود: 3 تا اضافه زدی شلاق را گرفت، قنبر را خواباند سه تایی که اضافه زده بود به خودش زد. داریم که اگر کسی خلاف کرد و در راه می‌بری، در راه حق نداری نیش به او بزنی. برادرها، شما خودتان خیلی خوب هستید، کارتان هم خیلی مقدس است. اولین نهاد انقلابی هم شما هستید. امام فرمود: اگر سپاه نبود، کشور هم نبود. درست است. سپاه هم اول بچه‌های کمیته بودند. آن زمان که سپاه نبود شما هم بودید. دست همه‌ی شما درد نکند. اما مواظب باشید که شیطان خناس است، یعنی دائم می‌رود و می‌آید. از راه پول، فایده ندارد. از راه شهوت، فایده ندارد. از راه مقام، خناس، یعنی انواع راه‌ها را طی می‌کند که شما را در یکی از این چهار راه‌ها یقه‌ات را بگیرد. یا شهوت، یا پول، یا رشوه، یا هدیه از همه راهی می‌آید.
حرف هایم تمام شد، 23 بهمن، روز افتتاح کمیته بود. مردم خدمات شهدای شما را فراموش نکرده و نمی‌کنند. فرق شما با ارتش و سپاه این است که آن‌ها با دشمن خارجی هستند و شما با مردم خودی که ریگ در کفش دارند. وآدمی که مجرم است و ریگ در کفشش است، این یک آدم مریض است. در گوش مریض بزنی تبش خوب نمی‌شود. تجربه نشان داده که ما از راه کتک موفق نبودیم. نه آموزش و پرورش و نه. . . تا می‌شود باید اول موعظه باشد. «ادْعُ إِلى‏ سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَ الْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ»(نحل/125) اول «وَ الْمَوْعِظَهِ» باشد، دوم «وَ اضْرِبُوهُنَّ»(نساء/34) اما همیشه کتک برای آخرین مرحله است. عمل جراحی استثنایی است. مواظب باشید زحماتتان را با رانندگی، مانور، تهدید، حیله‌هایی که برای شما عزیزان پیش می‌کشند، به هدر ندهید.
برادران اگر کارتان با دیگران فرق دارد احساس خطر کنید. هرکس که کارش زودتر از افراد معمولی راه بیفتد، شک کند. گرچه اسم رشوه نیست. هدیه، نور چشمی، چشم روشنی، مغز همه‌ی این‌ها رشوه است. مگر نه شما با بنده و با دیگران هیچ فرقی نمی‌کنید. مواظب شیطان‌ها باشید، نور هستید، گل هستید، اما مواظب شیطان باشید که شیطان برای سلیمان هم هدیه می‌فرستد. باید به جایی برسیم که اگر هرچه دیدیم در ما اثر نکند.
خدایا! به همه‌ی جوان‌های حزب اللهی ایمان مرحمت بفرما. خدایا! مردم عزیز ما را با صبر امام جهان قرار بده. خدایا! ما را بنیان گذار نه شرقی، نه غربی قرار بده. خدایا! شهدای ما را با شهدای آینده محشور بفرما.
خدایا! خدایا! تا انقلاب مهدی خمینی را نگه دار.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=1703

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.