حجاب

موضوع بحث: حجاب
تاریخ: 22/06/63

بسم الله الرحمن الرحیم

بحث این هفته در رابطه با حجاب است. گرچه بریده بریده، درباره حجاب صحبت شده است ولی چون در هفته گذشته موجی درباره حجاب بود، لازم است که ما هم مقداری درباره حجاب صحبت کنیم. منتهی ما مسؤول مملکتی نیستیم که مسائل قانونی را بگوییم. من معلم هستم و می‌خواهم از این دریچه با خواهرها صحبت کنم. دلم می‌خواهد خواهرهایی که احیاناً نسبت به حجاب کوتاهی می‌کنند و یا درباره حجاب می‌خواهند بیشتر بدانند، در حالی که حجاب دارند زیاد به این بحث گوش بدهند. اگر بد بود، یک مثلی است که می‌گوید اگر من بد روضه خواندم تو گریه نکن، اگر حرفهای من منطقی نبود تو گوش نده و هر کاری می‌خواهی بکن.
بی حجابی عواملی دارد که امروز بحث می‌کنیم، چرا افرادی بی حجاب هستند. گوشه‌ای از عوامل، (ادعا نمی‌کنم که همه را می‌گویم، زیرا من این مقدار را جمع کرده‌ام.)
بی حجابها یا کم حجابها یا بد حجابها، اینها واقعاً گاهی نمی‌دانند، اگر نمی‌دانند در این درس، آن مقداری که نمی‌دانند، من به عنوان یک برادر معلم، نمی‌دانم‌ها را می‌دانم می‌کنم، اما گاهی لجبازی است، اگر لجبازی شد آنوقت دیگر من نمی‌دانم. اگر نمی‌دانی و بی حجابی هستی و حکم خدا را نمی‌دانی، می‌گوید مگر حکم خدا است که حجاب کنم و حجاب واجب است و بی حجابی حرام است؟!
بله! حجاب واجب است و بعضی به عنوان ضروریات دین آن را حساب کرده‌اند و حجاب را واجب دانسته‌اند.
1- اهتمام قرآن به حجاب و پوشش
مگر قرآن راجع به حجاب مطلب دارد؟ بله، آیات زیادی داریم که زن باید خودش را بپوشاند، فقط وجه وکفین مطرح است که باید به رساله‌ها مراجعه کرد. در مورد صورت و دستها قرآن می‌فرماید «وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ»(احزاب/53) افرادی خانه پیغمبر آمد و شد داشتند، قرآن می‌گوید هر کدام شما که با زنان پیغمبرخواستید چیزی بدهید یا بگیرید «فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ» حتماً باید از پشت پرده باشد. «ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ » این برای این که دلتان پاک باشد. چون حجاب برای این است که بی حجابی ضرر به روح می‌زند. بی حجابی عامل توسعه فساد است و توسعه فساد به سلامتی روح انسان و جامعه ضرر می‌زند.
قرآن درباره تعریف دخترشعیب می‌گوید که دختر خوبی بود «تَمْشی‏ عَلَى اسْتِحْیاءٍ»(قصص/25) حرکت این دختر خانم «تَمْشی» راه می‌رفت «عَلَى اسْتِحْیاءٍ» روی حیا راه می‌رفت، اینگونه بود.
قرآن می‌گوید حجاب، حتی تن صدا، آهنگ، صدای خواهرهاباید به گونه‌ای حرف نزنند که فردی که ریگی در کفش اوست میل پیدا کند «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ»(احزاب/32) البته این مربوط به حجاب نیست ولی بالاتر از حجاب است، یعنی خواهرها «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ» یعنی «قول» گفتگوهایتان خاضعان نباشد. یعنی خواهرها نرم با کرشمه و ناز حرف نزنید. «قول» یعنی گفتگو. قرآن می‌گوید حجاب که هیچ، بالاتر از حجاب راه رفتن، «وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ»(نور/31) قدیم افرادی بودند که وقتی راه می‌رفتند کفشهایی پا می‌کردند که جیر جیر می‌کرد، زنانی بودندکه خلخال(مثل النگو) به پایشان بود و وقتی راه می‌رفتند صدا می‌کرد و مردم متوجه می‌شدند، یعنی هر کاری که دل ببرد، صدایی که دل ببرد، لباسی که دل ببرد، زینتی که دل ببرد، بی حجابی که دل ببرد. «ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ»(احزاب/53) مسأله این است که روح انسان باید پاک باشد.
قرآن می‌فرماید: برای حفظ عفت عمومی کسی وارد خانه کسی نشود. حتی بچه‌هایی که به تکلیف نرسیده‌اند اگر خواستند وارد خانه کسی بشوند در بزنند، «قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ»(نور/30) قرآن می‌فرماید: برای حفظ عفت عمومی چشم خود را پایین بیندازند. اگر نگاه افتاد طوری نیست ولی ادامه ندهد، یک کسی پشت فرمان که نشسته بود، چشمش که به خانمی می‌افتاد همین طور ادامه می‌داد و می‌گفت اسلام گفته است نگاه اول جایز است، نگاه اول جایز است، یعنی نگاهی که افتاد! نه نگاه اولی که ادامه پیدا کند آن دیگر اول نیست. نگاه خورد، چشم را پایین بیندازند. بله پیرزنهایی که حالا دیگر پیر هستند و اگر مردی آنها را ببیند تمایلی ندارد آنها را قرآن تخفیفی داده است می‌گوید: «وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتی‏ لا یَرْجُونَ نِکاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزینَه وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ»(نور/60) می‌گوید زنان خانه نشینی که پیر هستند «و لایرجون نکاحاً» اصلاً امید ازدواج کسی نسبت به اینها ندارد آنها «فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزینَه وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ» آن پیرزنها حساب جدا دارند، ولی زن جوان باید خودش را بپوشاند.
اجمالاً حجاب از مسائل مهم اسلامی است و در قرآن و حدیث پر است. وقتی حدیث داریم نابینا که وارد خانه پیامبر شد ایشان به همسرانش فرمود: حجاب کنند، گفتند نابینا است، گفت باشد تا حتی نسبت به مرد نابینا قانون نباید لغو شود. چراغ قرمز آدم باید بایستد ولو نیمه شب باشد و ماشینی نیز نیاید. یعنی وقتی گفتند: چراغ قرمز است و ایست! رعایت کن! نگو فلسفه چراغ قرمز این است که ماشینها به هم نخورند و حالا 2 بعد از نیمه شب که ماشینی نیست. نه! وقتی گفتند ایست و چراغ قرمز، چه ماشین باشد و چه نباشد باید رعایت شود.
اجمالاً 2 یا 3 دقیقه در مورد حجاب که آیا جزو دین هست یا خیر اگر شک دارد. و اگر کسی حجابی که جزو دین است را بگوید قبول ندارم و بفهمد که چه می‌گوید. این حرف، حرف پیامبر است و او بگوید این حرف پیامبر حرف بی خودی است، (العیاذ با لله) و برگشت قبول نکردن حجاب به قبول نکردن پیغمبر باشد، آن وقت این وضعش خیلی خرابتر می‌شود.
گاهی اوقات زنانی که بی حجاب هستند خود را نمی‌شناسند و واقعاً، گاهی حکم خدا را نمی‌داند و گاهی مقام خویش را نمی‌دانند.
2- جایگاه مقام زن
2 – زن را و مقام زن را نمی‌داند، زن را می‌دانی چه مقامی دارد؟ چند جمله می‌نویسم.
1 – اگر مرد شمشیر زده است، زن شمشیر ساز است و شمشیر ساز از شمشیر زن مقامش و اهمیتش بیشتر است.
2 – اگر مرد درخت تربیت می‌کند، زن باغبان تربیت می‌کند و یک واقعیت است.
3 – قرآن و زن هر دو مربی بشر هستند، (امام فرمود) خیلی مقام برای زن است، آن وقت مربی بشر بیاید دلقک دست هوسران شود. جمله امام که «از دامن زن مرد به معراج می‌رود» الله اکبر چه کلام مهمی است. تربیت یک دختر مساوی با تربیت پسر است. اهمیت زن، تربیت دختر. . . مساوی با تربیت پسر.
قرآن فرموده است که زن کوثر است «إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ»(کوثر/1) خدا به پیغمبر فاطمه داد، کوثر داد، کوثر از کثیر است به معنای خیر بسیار، زن مقامی اینگونه دارد. امیر المؤمنین می‌فرماید: «إِنَّ الْمَرْأَه رَیْحَانَه وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَه»(نهج‏البلاغه، نامه 31) زن ریحانه است، کار خشونت آمیز به زن ندهید کار عاطفی به زن بدهید.
3- زن نمونه‌ی قرآن الگوی تمام انسان‌ها
قرآن برایتان بخوانم، زن الگوی تمام انسانها است، زن می‌تواند الگوی تمام نسل بشر باشد. در تمام عصرها و نسلهاخیلی مهم است چگونه، «وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ»(تحریم/11) یعنی خداوند یک مثل زده است، «للذین امنوا» خدا مثلی زده است، برای کسانی که ایمان دارند. برای همه مؤ منین مثل زده است، گفته است مثل شخص مؤمن «امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ» زن فرعون است خدا به همه بشرها گفته است، نمونه زن فرعون است یعنی زن می‌تواند به جایی برسد که نمونه تمام انسانها باشد. خیلی مهم است، تمام مردها باید از این زن یاد بگیرند و تمام زنها نیز باید از این زن یاد بگیرند. زن می‌تواند نماینده باشد، زن می‌تواند مالک باشد، حق انتخاب شوهر با زن است. امیر المؤمنین(ع) وقتی به خواستگاری حضرت زهرا(س) آمد، رسول خدا بود. فرمود: اجازه بدهید که من از فاطمه(س) اجازه بگیرم. رسول الله از فاطمه اجازه می‌گیرد. انتخاب همسر با زن است.
اسلام به گردن زن خیلی حق دارد. نمی‌خواهد راه دور برویم که زمان پیش دختران را زنده به گور می‌کردند، دیشب «امثال الحکم دهخدا» را مطالعه می‌کردم. این سخنان را دهخدا نقل کرده است نه این که این سخنان از خود دهخدا باشد. خود دهخدا این حرفها را نگفته است. در مورد کلمه زن جلد کتاب امثال و حکم، شعرا و ادبا و تاریخ نویسان و دانشمندان، ضرب المثلهایی که در مورد زن زده‌اند همه توهین به زن است، از 1000 سال پیش نمی‌گویم از 50 سال پیش می‌گویم. یعنی هر جا می‌خواستند نیش بزنند، زن را موجودی مضر، خطرناک، موذی، البته آدمهای موذی نیز میان زنها هست. خدا در قرآن به چیزهای بزرگ گفته است «عظیم»، یعنی کلمه عظیم چهارده بار بیشتر در قرآن نیست. خداوند یکی از چیزهایی که بزرگ گفته است «إِنَّ کَیْدَکُنَّ عَظیمٌ»(یوسف/28)
گاهی بعضی از زنها مثل بعضی از مردها هستند، اجمالاً نظر قرآن این است و می‌گوید زنان تاریخ و مردان تاریخ همه از خانم فرعون درس بگیرید که چه جور این زن کاخها دید، باغها دید و جذب نشد. چطور در کاخ زندگی می‌کرد و فکر کوخ نشینی داشت، چطور تغذیه و وابستگی اقتصادی به نظام فرعون او را تحت تأثیر قرار نداد و زن چقدر اراده آهنی داشت، زن فرعون کیلو کیلو طلا می‌دید، جذب نشد، کاخها، باغها، فرعون می‌گفت «أَ لَیْسَ لی‏ مُلْکُ مِصْرَ وَ هذِهِ الْأَنْهارُ تَجْری مِنْ تَحْتی‏ أَ فَلا تُبْصِرُونَ»(زخرف/51) این ملک مصر مال من است به مردم می‌گفت مرا عبادت کنید «وَ هذِهِ الْأَنْهارُ تَجْری مِنْ تَحْتی‏ أَ فَلا تُبْصِرُونَ» این باغها و کاخها همه مال من است. همه جذب می‌شدند و عبادت می‌کردند ولی زن او جذب نشد.
همه درس بگیرید که می‌شود فرد در کاخ باشد اما فکر کاخی در او رسوخ نکند. خواهرها نگویند ما در خانواده‌ای هستیم که همه طاغوتی هستند پدر و مادر و. . . خواهرها طاغوتی و بی حجاب، چگونه من می‌توانم. خواهرها شما بیایید مثل پسرهایی که بعضی هایشان علیه پدرهایشان قیام کردند، شما نیز علیه مادرت اگر بی حجاب است، اگر خواهرت بی حجاب است، اگر دختر خاله وبستگانت و همشاگردی‌هایت بی حجاب هستند، تو بیا مثل زن فرعون باش. فرعون این همه بد بود ولی زن را خدا تعریف می‌کند. فرعون را خدا در آب غرق می‌کند اما زن او را در قرآن حفظ می‌کند و می‌گوید همه کره زمین از این زن درس بگیرند. خودش را در آب خفه می‌کند و زن او را تابلو می‌کند.
شما بیا در نظام فرعونی، اگر پدرت یا مادرت فرعونی هستند، احیاناً در یک خانواده‌ای، در یک محیطی، همه بستگانت طاغوتی هستند تو بیا(همه بی حجاب هستند) تابلو شو.
خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو شعر درستی نیست اگر این شعر درست باشد، پیغمبر ما وقتی دید همه بت پرست هستند او هم باید بت پرست شود.
4- لزوم توجه زنان به جایگاه واقعی خود
چه می‌گویم! خواهران بی حجاب، کم حجاب و بد حجاب، وقتی می‌گویم بی حجاب به زنهای لختی نمی‌گویم به زنهای چادری نیز می‌گویم چون حضرت عباسی بعضی از چادریها، چادرشان بیشتر جلب توجه می‌کند که اگر این بی حجاب شود، کسی نگاهش نکند. قصد این است «فَیَطْمَعَ الَّذی فی‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ»(احزاب/32) برخوردهایی که افراد را از حال طبیعی بیرون می‌برد و تشویق به فساد و تحریک در آن است. اگر حکم خدا را نمی‌دانی؟ حجاب واجب است. اگرمقام زن را نمی‌دانی؟ زن ولی خداست، زن خلیفه خداست روی زمین، بشر است «إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَه»(بقره/30) ابر و باد و مه و خورشید و فلک برای شماست و شما برای عیاشی! «خَلَقَ لَکُمْ»(بقره/29) «سَخَّرَ لَکُمُ»(حج/65) «مَتاعاً لَکُمْ»(مائده/96) خدامی گوید: هستی را برای تو خلق کردم! و من هوسرانی کنم، هستی برای ما و ما برای هوس، پس هستی برای هوس است.
اگر نمی‌دانی یک زن در جمهوری اسلامی فقط یک زن نیست، تابلوی جمهوری اسلامی است. سیمای اسلام است، نماینده فاطمه زهرا(س) است، حجاب پیام خداست.
حجاب پیام رسول خدا و فاطمه زهرا(س) است. یک سیمایی از زنهای بی حجاب و با حجاب را تصویر کنید، زن بی حجاب و زن با حجاب زنهای با حجاب چه کردند؟ نمونه‌اش زهرا(س)، زینب(س)، ما در راه شهدا، خواهران و همسران شهدا، خانواده‌های اسیر. در همین نهضت سوادآموزی ما زنی را یافتیم شهید داده است و اکنون در نهضت کار می‌کند. تمام برادران و پسر و داماد و همه، نمونه ایثار و تقوا، حجاب پیام آن جوانی است که در زندان بغداد عراق اسیر است ولی با آن خبرنگار مصاحبه نمی‌کند. گفت تا حجاب نداشته باشی مصاحبه نمی‌کنم، اسیران، پیغمبر، شهدا، خدا و خانواده شهدا همه می‌گویند حجاب. چه کسانی می‌گویند بی حجاب؟ صدام، شیطان، مردان هوسران می‌گویند بی حجاب. یعنی یک سمت خدا، پیغمبر، شهدا، فاطمه زهرا، زینب کبری، اسیران، خانواده شهدا و یک سمت اشرف و فرح و بختیار آنها هم چراغ سبز می‌دهند ومی گویند بی حجاب، آری یک سمت می‌گویند حجاب، حجاب، حجاب، و یک سمت بی حجاب، آن وقت یک زن در جمهوری اسلامی و در این آب و هوا زندگی کند پیام رسول خدا و شهید و اسیر را نادیده بگیرد این انصاف است.
3- اما جهل به مفاسد سوم ممکن است زن بگوید مگر چه می‌شود بی حجاب باشم؟
5- پیامدهای بی‌حجابی
عوامل بی حجابی ممکن است عوامل بی حجابی را نمی‌دانم. ممکن است واقعاً نمی‌داند که بی حجابی چه می‌کند؟ البته بی حجابها خودشان بعضی‌هایشان می‌دانند. ولی ممکن است در میان دخترها این سؤال مطرح باشد که بی حجابی چه اثری دارد؟ برایشان می‌گویم که چه می‌شود.
1- بی حجابی تزلزل خانواده را ایجاب می‌کند. چگونه؟ زن خودش را آرایش می‌کند و در کوچه می‌رود مرد دیگری او را نگاه می‌بیند، این خانم از خانم خودش ظاهراً بهتر است، خانه می‌آید و بهانه گیری را شروع می‌کند، چرا جارو را اینجا گذاشته‌ای، مسأله جارو نیست، بهانه گیری‌های مرد به خاطر هوسهایش است(بعضی وقتها) وقتی زن آزاد لخت شد و مرد آزاد نگاه کرد، خوب هر کس زنی را که یک نمره از زن خودش بهتر است می‌بیند، آن وقت زنان بی حجاب باعث متزلزل شدن خانواده‌ها می‌شوند. تزلزل خانواده مساوی است با تزلزل جامعه،
چقدرخوب است این کلمات به دیوار دبیرستان‌های دخترانه نصب شود. بی حجابی سبب تزلزل خانواده هاست و تزلزل خانواده‌ها سبب سقوط جامعه است. یک جامعه مجموعه‌ای است از خانواده‌ها، اگر در هر خانواده تشنج و تزلزل بود، اگر یک ساختمان خشت‌هایش یکی یکی متزلزل شود، خود ساختمان نیز متزلزل می‌شود.
2- بی حجابی عامل فساد و تحریک وشهوترانی، دنبال شهوت برویم، ببینیم به کجا می‌رسیم. شهوت که آمد برویم جلو تا به سقط جنین برسیم.
3- شما هیچ می‌دانید یکی از عیب‌های کشورهایی که بی حجاب زیاد دارد بچه‌های سر راهی است. (بعضی از این کشورها)، زن وشوهری همدیگر را در خیابان می‌پسندند، بی حجابی، بی تقوایی، فساد، اینها بعد از مسائلی بچه دار می‌شوند و بچه را سر راه می‌گذارند و فرار می‌کنند. از دادستان جمهوری اسلامی بپرسید که از دادستانهای سابق سراغ بگیرد، پرونده‌هایی است که چقدر در زمان شاه روزانه بچه‌هایی را به بهزیستی معرفی کرده‌اند، بچه‌های سر راهی را معرفی کرده‌اند.
4- سقط جنین، امراض روانی، خودکشی، گاهی مردی زن بی حجابی را می‌بیند و علاقه مند می‌شود و او با ازدواج موافق نیست شده که وقتی زن راضی نیست مرد با کارد و چاقو به او حمله ور شده است و نمونه‌ها و آمار این موارد است که چقدر چاقو کشی‌ها که به دخترها شده است به خاطر اینکه دختر آماده ازدواج نبوده است. گاهی خود را کشته و گفته حالا که تو راضی به ازدواج نمی‌شوی من خود را می‌کشم یا حمله به دیگری می‌کند و یا خود را می‌کشد، خودکشی ودیگر کشی.
5- ضررهای علمی، آقای محصل و دانشجو کتاب را به دست گرفته و موقع امتحانات و مطالعه می‌کند. دختری رد می‌شود نگاه را به دنبال خود می‌برد و همین طور دخترهای دیگر یک وقت شب تا صبح کتابش کنار خیابان دستش است و 10 ساعت بیداری و 2 ساعت مطالعه نمی‌کند. آخر با 16 تجدیدی به کلاس بالاتر اگر برود یا نرود. ضررهای علمی، شوخی نیست.
ما اگر خدا نیز استغفر الله بگوید بی حجابی جایز است، حقش این است که حجاب داشته باشیم. گیرم گفت: بی حجابی جایز، هر کس خواست حجاب کند و هر کس نخواست حجاب نکند، باز هم ما باید بگوییم حجاب، زیرا بی حجابی فکرها را متشنج می‌کند، در یک اداره که زنان آرایش کرده و مردان آنچنانی در کنار یکدیگر بنشینند اینها کار مردم را راه می‌اندازند و با خودشان گفتگو دارند. شوخی نداریم، این یک واقعیت است.
6- آمارطلاق زیاد می‌شود، خانه می‌آید و می‌گوید چرا جارو اینجاست از جارو شروع می‌شود تا خانه و زندگیش جارو شود.
6- غفلت از کمالات زمینه بد حجابی و جلوه‌گری
غفلت از کمالات اکتسابی، اصلاً چرا زن خود را آرایش می‌کند و به خیابان می‌آید، این زن چیزی ندارد، اگر زن کمالات درونی داشته باشد که با آرایش خود را مطرح کند و زور بزند. این که من می‌گویم قبای من پشم است این برای این که خودم ارزش ندارم و می‌ترسم بگویم قبای من نخ است، ارزش من پایین بیاید. به همین دلیل زور می‌زنم که بگویم پشم است. اگر آدم خودش کمالات داشته باشد، لازم نیست با آرایش خود را مطرح کند. امام یک عکسی دارد که در ضمن راه رفتن یک دمپایی پاره پایشان است، اصلاً پاره است، دو دفعه، سه دفعه امام دمپایی‌شان پاره شده است و گفتند بدهید بدوزند، دفعه سوم کفاش گفته است این را دو دفعه پهلوی من آورده بس است. کفاش جماران(منتهی به او نگفته بودند کفش مال امام است) این مورد را مسؤول حفاظت جماران می‌گوید، از او خواستم خاطره‌ای راجع به امام بگوید. گفت امام چند بار کفشش پاره شده تا کفاش دوزنده به صدا در آمده است. فرد اگر خودش بزرگ باشد، کفش پاره نیز پا کند بزرگ است.
شما وقتی یک دانشمند مانند علامه طباطبایی عمامه خویش را چگونه می‌بندد، این که من به دسته عینکم ور می‌روم به خاطر این است که خودم چیزی ندارم. من می‌خواهم با دسته عینک زرد و عبای پشم شتری و قبای فاستونی و. . . خود را نشان دهم. مشکی که آب کم دارد صدا می‌کند ولی مشک پر صدا نمی‌کند. پول خرد صدا می‌کند، اسکناس 1000 تومانی صدا نمی‌کند. اصلاً تمام تظاهرات مال کسانی است که واقعیت وجودی ندارد، کسی که واقعیت وجودی دارد هیچ دلیلی بر ظاهرسازی ندارد. کمال اکتسابی ندارد، آدم اگر کمال داشته باشددیگر برایش مهم نیست که کجا نشست و چه شد؟
آقای محمد تقی جعفری می‌گفت: مشغول مطالعه شدم، گوشت را در قابلمه سر چراغ نفتی گذاشتم و نشستم مطالعه کنم، چراغ زیرش زیاد شد، آبش تمام شد، دود زد، قابلمه سوخت، همه مدرسه گفتند حجره جعفری آتش گرفته، آمدند در را باز کردند، دیدند من دارم مطالعه می‌کنم، گفتند آقای جعفری چیست؟ بیا بیرون، من گفتم مگر چیست؟ وقتی بیرون آمدم فهمیدم اتاقم دارد می‌سوزد و من متوجه نیستم،
نگویید مگر می‌شود. آری می‌شود. در بازی فوتبال گاهی لگد به پای کسی می‌خورد و خون می‌آید، می‌خورد زمین و بلند می‌شود و می‌دود، چون عشق گل زدن در سراوست و می‌خورد زمین و بلند می‌شود و می‌دود و هر چه نیز درد داشته باشد نمی‌فهمد، ما عشق علم هنوز پیدانکردیم، عشق به گل زدن را پیدا کرده‌ایم. چقدر پول صرف هوس می‌شود. حضرت عباسی حساب کنیم اگر جمعیت ایران خواسته باشد بی حجاب شود، اگر ده میلیون زن ما بی حجاب شوند یکی 5 تومان حداقل برای آرایش می‌خواهند، آخر بی حجاب که نمی‌شود ساده بیرون آمد. باید یک عطری و آرایشی و چیزی باشد. پنج تومان می‌شود ماهی 150 تومان که در سال آن چقدر می‌شود. 10 میلیون زن هر ماه و هر ماهی بودجه‌ای که ما باید در جیب پاریس کنیم، برای پودر و ماتیک و عطر و وسایل آرایش، اگر نمی‌دانی که بی حجابی چیست؟ بی حجابی بچه سر راهی می‌آورد، امراض مقاربتی می‌آورد، ضرر علمی می‌آورد، بچه مدرسه‌ای کتاب به دستش است ولی درس نمی‌خواند. بی حجابی خانواده‌ها را متزلزل می‌کند، مرد می‌آید و می‌گوید چرا جارو را اینجا گذاشته‌ای، بی حجابی آمار طلاق را زیاد می‌کند، بی حجابی خودکشی و حمله به دیگران است.
7- بی‌حجابی و جلوه‌گری، خودباختگی و بی‌فرهنگی
بی حجابی دلیل بر این است که جامعه ما خود را باخته است. اصولاً وقتی زن برهنه شد می‌دانی یعنی چه؟ ، قبل از این که بدنش برهنه فکرش برهنه شده است یعنی چه؟ یعنی غرب را دیدم خودم را باختم و خواستم آنگونه شوم. چرا یک آمریکایی حاضر نیست کلاه نمدی سر بگیرد؟ برای این که آمریکایی ایرانی را پست می‌داند و به همین دلیل حاضر نیست کلاه نمدی سر بگیرد و چرا ما حاضریم لباس آمریکایی بپوشیم؟ زیرا آنها را خوب می‌دانیم. پس کسی که لباس آنهارا می‌پوشد، لباس پشم و نخ است و مهم نیست. ما دعوا سر پشم و نخ نمی‌کنیم. ولی یک زنی که لباس غربی می‌پوشد یعنی این که بدانید من اسلامی بودن وایرانی بودن و اجداد و نیاکانم را باختم. یعنی از فکر برهنه شدم. برهنگی بدن قبلاً برهنگی فکر است. تا آدم فکرش برهنه نشود، بدنش برهنه نمی‌شود. این هم ضررهای بی حجابی.
استعمار در این رابطه چه می‌کند؟ بجای خدا پرستی، مد پرستی، بجای تولید، مصرف. تمام زنان بی حجاب مصرفی هستند الا در ایران زنان در مازندران چای تولید می‌کنند زنان با حجاب هستند، برنج تولید می‌کنند، زنان با حجاب هستند. نایین و کرمان و یزد و جاهای دیگر قالی تولید می‌کنند همه با حجاب هستند.
اگر ایران اقتصادی داشته باشد، تولید چای، برنج، قالی، تولید پشم، تولید کنندگان ایران حجاب دارها هستند و مصرف کنندگان ایران بی حجاب‌ها هستند. یک زن بی حجاب، یعنی من از امروز بی حجاب هستم، یعنی من مصرف کننده هستم. بجای تولید، مصرف! . بجای رشد واقعی تظاهر است. عوض این که بگویند ایشان استاد است، می‌گویند ایشان لباس قشنگی دارد. عوض این که دل را ببرد چشم را می‌برد، عوض این که خود را مرغوب نگهدارد، در دسترس نگاه می‌دارد. عوض صرفه جویی. . . آخر زن بی حجاب که نمی‌تواند با یک بلوز بیرون برود باید هر چند روزی بلوزش را عوض کند. زن چادری می‌تواند یک بلوز داشته باشد و یک عمر نیز بپوشد.
8- بی‌حجابی تابلویی نمایان از ضعف‌ها و سقوط
زن بی حجاب مصرفش نیز بالا است و صرفه جو نیست. بجای خداپرستی مدپرست، تجمل پرستی، بجای تولید مصرف، بجای رشد تظاهر، بجای آرامش اضطراب، بجای مرغوب نگهداشتن خود، در دسترس قرار دادن خود، بجای صرفه جویی، اسراف، بجای شخصیت، توخالی شدن، بجای موجودی مقاوم، موجودی دکوری.
زن بی حجاب حلقه طلایش گم شود گریه می‌کند، زنان بی حجاب خیلی کم ظرفیت هستند. تمام اینهایی که از ایران فرار کردند، زنان بی حجاب بودند و تمام اینهایی که در جبهه و پشت جبهه کار می‌کنند، زن با حجاب مقاوم است و زن بی حجاب فراری. بی حجابها مقاومت ندارند. الآن نیز اگر خطری برای جمهوری اسلامی پیش‌اید، اولین کسانی که فرار می‌کنند بی حجابها هستند و آخرین کسانی که می‌مانند با حجابها هستند. بجای رقابت در علم وهنر، رقابت در پشم و پنبه، کیف پشمی است، پارچه پشمی است، سرویس آن یک دست است. زنی که باید بگوید: من سالی 10 نفر را با سواد می‌کنم، می‌گوید: من تمام چینی‌هایم یک گل دارد. بزن بر سرت که اینقدر سقوط کرده‌ای. بجای این که بگوید من 10 نفر را بالا برده‌ام، می‌گوید 100 بشقاب دارم که گلهایش یک جور است. خودت را یک جور کن. این عوض این که، خودش را با مردم یک جور کند گل بشقاب‌هایش را یک جور کرده است. سقوط است، سقوط.
بجای زهد و سادگی جیب پاریس را پر می‌کند، چون وسایل آرایش را باید از خارج بیاورند. زن با حجاب زاهد است و زن بی حجاب جیب خارجی را پر می‌کند.
من نمی‌دانم از چه بگویم؟ در این ایام که در تلویزیون و راهپیمایی و. . . صحبت شد، می‌گفتند: آخر یک فردی بیاید با این بی حجابها دو کلام حرف حسابی بزند. همه‌اش راهپیمایی می‌گذاریم ومی کوبیم. آقا بنده تا حالا چند بار بحث حجاب کرده‌ام و این نیز یکی از آنهاست. به خدا کسی خواسته باشد گوش بدهد، یکی از اینها بس است.
یکی گفت: چرا پول ما را نمی‌دهی؟ چند وقت است نسیه کرده‌ای؟ گفت به هزار ویک دلیل، گفت یکی را بگو، گفت آن که ندارم بدهم. گفت خوب همین یکی بس است. اگر واقعاً کسی خواسته باشد گوش بدهد همین یکی بس است. همین بس است که خدا پرست، مد پرست بشود، همین یکی بس است. زن تولید کننده بشود، زن مصرف کننده! همین بس است. توجه به رشد واقعی، توجه به تظاهر بشود همین بس است. عوض آرامش اضطراب بوجود بیاید، همین بس است. همین طور که یک ماشین را گاز می‌دهیم، دلهره بوجود می‌آورد، زن بی حجاب هم حرکتش دلهره بوجود می‌آورد و آرامش را سلب می‌کند. بجای صرفه جویی اسراف، بجای مقاوم بودن، زود رنج می‌شود. همین بس است. بجای رقابت در علم و هنر، رقابت در پشم و پنبه، همین بس است. بجای زهد، پر کردن جیب خارجی‌ها، همین بس است. اگر کسی بخواهد گوش بدهد بس است.
9- بهانه‌ها و عوامل مؤثر بی‌حجابی
چرا بی حجابند، بی حجابها نیز حرف دارند، خواهند گفت: آقای قرائتی تنها پشت تلویزیون حرف زدی ما نیز حرف داریم. بگویید: آخر هوا گرم است، قرآن جواب داده است. قرآن می‌گوید به بعضی وقتی می‌گفتند: بروید به جبهه می‌گفتند هوا گرم است. خدا به آنها می‌گوید: «قُلْ نارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا»(توبه/81) بگو جهنم داغتر است. بعضی آیات خیلی تازگی دارد. آیه‌ای را من دیشب دیدم که خیلی تازه بود که رفاه طلب چگونه در می‌رود. وقتی فرمان جهاد می‌آمد «اسْتَأْذَنَکَ أُولُوا الطَّوْلِ مِنْهُمْ وَ قالُوا ذَرْنا»(توبه/86) طول، یعنی آدمهایی که در فضل و رفاه و نعمت هستند، صاحبان رفاه «اسْتَأْذَنَکَ أُولُوا الطَّوْلِ مِنْهُمْ وَ قالُوا ذَرْنا» آدمهای خوش گذران می‌گفتند: اجازه بدهید که ما به جبهه نرویم.
لباس نازک، امیرالمؤمنین فرمود: هر مردی برای زنش لباس نازک بخرد، خدا او را با دماغش داخل جهنم می‌اندازد. 4 -تبلیغات بیگانه نیز یکی است؛ این را نیز جزو اینها بنویسید، قبلاً نعلبکی‌های ما عکس خانم لخت بود، یعنی یک چای که می‌خوردیم دو بار این خانم لخت توی حلقمان می‌رفت(بچه که بودیم) و بر می‌گشت، از پارچه و نعلبکی و تبلیغات بیگانه است. 5 – تشویق مردان هوسران، مرد هوسران لبخند می‌زند و خانم هم خیال باطل می‌کند، بابا مرد هوسران لبخندش خطر دارد 6 – تقلید نابجا(ما در چه زمانی صحبت می‌کنیم) زمانی که افرادی فدای راه عفت می‌شوند. قصه‌ای از هفته گذشته نهضت سواد آموزی بگویم. در خوزستان آموزشیار خانم در کنار جاده‌ای می‌ایستند برای این که به مقصد برسند. یک وانت می‌آید چند مسافر جلو است و عقب نیز کود شیمیایی بار زده‌اند. نگه می‌دارد ومی گوید کجا می‌خواهید بروید، فلان جا، می‌گوید جلو که جا نداریم باید عقب روی کودها بنشینید، می‌گویند باشد، حال دیگر غروب می‌شود و. . . 2 تا خواهر آموزشیار نهضت سواد آموزی که به ماهی 1000تومان درس می‌دهند. حقوق ثابت معلم نهضت سواد آموزی ماهی 1000تومان است. روی ماشین وانت سوار می‌شوند سر دو راهی مشت می‌زنند که نگهدار، راننده گاز می‌دهد و می‌رود حال ما راننده را محکوم نمی‌کنیم، حاکم شرع اهواز تکلیف را روشن می‌کند که واقعاً صدا را شنیده است یا خیر، مغرض بوده است یا خیر، مرتب مشت می‌زنند و این راننده می‌رود. 2 تاخواهر می‌ترسند، یکی از این خواهرها خود را پایین می‌اندازد، آن یکی مشت می‌زند باز هم فایده‌ای نمی‌کند دیگری نیز خود را پرت می‌کند و یکی از این خواهرها شهید می‌شود، شهید است بله حدیث داریم کسی که در راه حفظ عفت خود جان بدهد شهید است. یک خواهر در بیابان خود را از ماشین با مغز پایین می‌اندازد که سالم بماند و آن اسیر عزیز ما از بغداد می‌گوید: ‌ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است.
10- حدیث معراج و زنان بد
آخر حرف هایم نیز حدیثی بخوانم، حضرت علی و فاطمه(س) می‌آیند به منزل حضرت رسول(ص) و می‌بینند که ایشان گریه می‌کند، حدیث را حضرت عبد العظیم که در شهر ری دفن است نقل کرده است که هر کس زیارت ایشان برود انگار امام حسین(ع) را زیارت کرده است، خیلی ثواب دارد. ایشان از امام جواد(ع) و امام جواد(ع) نیز از اجدادشان نقل می‌کنند که می‌گویند امیر المؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) وارد منزل رسول الله شدند و دیدند که ایشان دارند گریه می‌کنند، گفتند چرا گریه می‌کنید؟ گفتند شب معراج صحنه‌هایی را به من نشان دادند، زنی را دیدم در جهنم به موهایش آویزان است و زن دیگری با زبانش آویزان است. زنی را دیدم که خودش گوشت خودش را می‌خورد، و زنی را دیدم که عقربها و مارها او را می‌گزند و زنی را در تابوت چه و چه دیدم. وایشان گریه می‌کنند و می‌گویند اینها همان زنان مسلمان بودند تا بالاخره گفتند اینها چه جور زنهایی بودند، پیامبر گریه می‌کردند و می‌گفتند: ‌ای دخترم آنی که به موهایش آویزان است زنی یا دختری است که موهایش را نمی‌پوشاند، موهایش را مردها می‌بینند و آن زنی که به زبانش آویزان است زنی است که با زبانش به شوهرش نیش می‌زند. آن زنی که به پایش آویزان کرده‌اند، آن زنی است که بدون صلاح اندیشی با همسرش به بیرون از منزل می‌رود و جاهایی می‌رود که شوهرش راضی نیست و نباید برود و حدیث مفصل است.
خواهرها به خاطر رضای خدا حجاب داشته باشیم و دهن کجی نکنیم، اگر حکم خدا را نمی‌دانی گفتم، مقام زن را توضیح دادم، اگر مفاسد بی حجابی را نمی‌دانی، گفتم، یک سری بحثهایی راگفتم.
اما گاهی زن بی حجاب می‌گوید می‌دانم که اسلام گفته است و فساد است و می‌دانم و می‌دانم رادیو بیگانه سفارش داده است و می‌خواهم لجبازی کنم. اگر خواستی لجبازی کنی، حرف همان حرف آقای ناطق نوری، حواله‌ات با کمیته و دادگاه باشد.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=1624

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.