نکاتی پیرامون مسأله ظهور

برنامه سمت خدا 5 آذر 1396

بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم صل علی محمد و آل محمد.

بی تاب‌تر از جان پریشان در تب *** بی خواب‌تر از گردش هذیان بر لب
بی رؤیت روی او بلا تکلیفم *** همچون گل آفتابگردان در شب
«اللهم عجل لولیک الفرج»

شریعتی: سلام می‌کنم به همه دوستان عزیزم. خانم‌ها و آقایان، بیننده‌ها و شنونده‌های نازنین‌مان، انشاءالله هرجا که هستید خداوند متعال پشت و پناه شما باشد. حاج آقای قرائتی سلام علیکم و رحمه الله. خیلی خوش آمدید.
حاج آقای قرائتی: سلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین، بعدد ما احاط به علمه، اللهم صل علی محمد و آل محمد. الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی. دیشب یک چیز جدیدی دیدم که نو بود. یک جلسه‌ای بود امام صادق (ع) با ابوحنیفه داشت. ابوحنیفه دو سالی شاگرد امام صادق بود. می‌گفت: اگر این دو سال نبود خیلی دستم خالی بود. یک روز امام صادق از او پرسید: این آیه را چطور معنا می‌کنی؟ «سیروا فیها» سیر کنید در زمین، «سِیرُوا فِیها لَیالِیَ» شب‌ها، «وَ أَیَّاماً» روزها، «آمِنِینَ» (سبأ/18) در امان، شب‌ها و روزها در زمین سیر کنید، در امان هستید. امام صادق فرمود: کجا در امان هستند؟ گفت: مراد سفر مکه و مدینه است. امام صادق فرمود: سفر مکه و مدینه، شما خودت شاهد هستی که چقدر سارقین می‌آیند و اموال مردم را می‌گیرند. اینها در امان نیستند. بین راه مکه و مدینه خیلی خلاف شده است. ابو حنیفه ماند. امام صادق فرمود: این آیه را چطور معنا می‌کنی؟ «وَ مَنْ‏ دَخَلَهُ‏ کانَ آمِناً» (آل عمران/97) ابوحنیفه گفت: هرکس وارد مسجدالحرام شود در امان است. گفت: چقدر تا به حال آدم در مسجدالحرام کشته شده است. مگر وقتی می‌خواستند ابن زبیر را بگیرند، یزید سال اول کربلا را به وجود آورد و سال بعد هم ابن زبیر رقیب سلطنتی او بود. ادعای خلافت داشت. مکه را به آتش کشید. خود آل سعود کم آدم کشتند؟ «وَ مَنْ‏ دَخَلَهُ‏ کانَ آمِناً» یعنی چه؟ امام فرمود: معنا این است که در زمان حکومت حضرت مهدی هرکس وارد مسجدالحرام شود در امان است. «سِیرُوا فِیها لَیالِیَ وَ أَیَّاماً آمِنِینَ» (سبأ/18) این آیه برای زمانی است که حضرت مهدی(ع) ظهور کند، امنیت مطلق و امنیت صد در صد باشد. من این حدیث را دیشب در بحار جلد دوم صفحه 292 دیدم. دیدم این حدیث به مناسبت آغاز امامت امام دوازدهم جدید است.
هرچه حرف‌ها ریشه‌ی قرآنی داشته باشد محکم تر است. یکوقتی یکی از امامان فرمود: اگر یک چیزی از ما شنیدید بگویید: این حدیثی که نقل کردید از کدام آیه قرآن درآوردید. من بگویم: تمام حدیث‌های امامان ما بند به یکی از آیات و کلمات قرآن است. منظور از «والعصر» در سوره عصر، عصر ظهور می‌تواند باشد. به امام زمان ولیعصر می‌گویند. البته عصر به معنای فشرده هم هست. «وَ أَنْزَلْنا مِنَ الْمُعْصِراتِ‏ ماءً ثَجَّاجا» (نبأ/14) یعنی ابرها به هم فشرده می‌شود و آب از آن می‌آید. «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی‏ کَبَد» (بلد/4) انسان در سختی قرار می‌گیرد و در سختی‌ها جبرانش پیدا می‌شود. ما تصور نمی‌کردیم آمریکا و عربستان و اسرائیل و هم پیمان‌های آنها جمع شوند و یک داعش به وجود بیاورند و طراحی دهها ساله بکنند و یک مرتبه همه اینها کلافشان در هم گره بخورد و به درک واصل شوند. اینها چیزهایی است که در این جبهه‌ها معلوم می‌شود. قرآن درباره حضرت سلیمان می‌گوید: «وَ حُشِرَ لِسُلَیْمانَ جُنُودُهُ‏ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الطَّیْرِ فَهُمْ یُوزَعُونَ» (نمل/17) حضرت سلیمان حکومت داشت. ذوالقرنین حکومت داشت، یوسف حکومت داشت. داود حکومت داشت. اینکه امام زمان بیاید حکومت تشکیل بدهد عجیب نیست. نمونه‌هایی داریم که حضرت سلیمان، حضرت داود، ذوالقرنین، یوسف، اینها نمونه‌هایی بودند که پیغمبر بودند، از اولیای خدا بودند و حکومت داشتند، این هم چه حکومت‌هایی، حکومتی که «لا یَنْبَغِی لِأَحَدٍ مِنْ‏ بَعْدِی‏» (ص/35) یا اینکه «فَسَخَّرْنا لَهُ الرِّیحَ تَجْرِی بِأَمْرِهِ رُخاءً حَیْثُ أَصابَ» (ص/36) باد در اختیار سلیمان بود. «هذا عَطاؤُنا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِکْ‏ بِغَیْرِ حِسابٍ» (ص/39) اختیاراتی که داری برای خودت است. تصمیم با خودت است.
«قُلْنا یا ذَا الْقَرْنَیْنِ» (کهف/86) به ذوالقرنین گفتند: «فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِکْ‏ بِغَیْرِ حِسابٍ» می‌خواهی منت بگذار اینها را نگهدار. می‌خواهی اینها را آزاد کن. باز اختیار با تو است. ذوالقرنین هم مطلع الشمس داشت، هم مغرب الشمس، مطلع الشمس یعنی یک سفر به منطقه شرق می‌رفت. مغرب الشمس جایی که خورشید غروب می‌کند. حضرت مهدی هم همینطور است. یک رگ از عرب دارد، یک رگ از شرق و یک رگ از غرب. رگ عربش امام عسگری است. رگ غربش، مادر امام زمان از رُم بود. شبیه همان شرق و غرب ذوالقرنین بود. حضرت عیسی مرده را زنده می‌کرد. مکرر در قرآن آمده است. «وَ أُحْیِ الْمَوْتى‏ بِإِذْنِ اللَّهِ» (آل‌عمران/49) به اذن خداوند این کار را می‌کرد. بنابراین همه منتظر حضرت مهدی هستند و منتظر روزی هستند که به وعده‌های خدا عمل شود. خدا در قرآن خیلی وعده داده است. یک آیه داریم با «وَعَد» شروع شده است. «وَعَدَ اللَّهُ‏ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْض‏» (نور/55) خدا وعده داده به اهل ایمان و عمل صالح که اینها حکومت زمین را بدست خواهند گرفت. اگر شک دارید یک نگاه به امام خمینی بکنید، شک شما برطرف می‌شود. امام خمینی مرد خدا بود، حکومت را از شاه گرفت. رجایی مستضعف بود، رئیس جمهور شد. می‌شود مستضعف رئیس جمهور شود. داریم خدایا تو پیغمبر را با وحشت یاری کردی.
آقای قاسم سلیمانی یک فردی شده که استخوان در گلوی دشمن است. آدم الآن می‌فهمد شیعه یعنی چه؟ چون حدیث داریم شیعه واقعی استخوان در گلوی کفار است. اگر ما شیعه‌ای بودیم که کفار ما را قورت دادند، در مسلمانی‌مان باید شک کنیم. منصور دوانقی گفت: امام صادق استخوان در گلو است. نه می‌توانم قورت بدهم و نه می‌توانم بالا بیاورم. چند شب پیش آقای ولایتی در تلویزیون گفت: اینها می‌گویند: یزید اشتباه کرد امام حسین را کشت و زن و بچه‌اش را اسیر کرد. باید زن و بچه‌اش را هم می‌کشت تمام شود برود. چرا کار را ناقص انجام داده است؟ ما اگر انجام بدهیم مثل یزید هستیم، یعنی مردها را بکشیم و زن‌ها را از دم بکشیم. یعنی ما باید نسل اهل‌بیت و پیغمبر و نسل اسلام را از بین ببریم! معاویه گفت: یک کاری می‌کنم اسلام را زیر خاک کنند. این طراحی‌های بزرگ «وَ أَرادُوا بِهِ کَیْداً فَجَعَلْناهُمُ‏ الْأَخْسَرِینَ» (انبیاء/70) خدا می‌گوید: شما نقشه می‌کشید، ما هم نقشه می‌کشیم ببینیم برنده کیست. به هر حال مسأله‌ی امام زمان هم با وعده آمده است. «وَعَدَ الله الذین آمنوا» هم آمده گفته: وارث زمین بندگان صالح هستند. «أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» (انبیاء/105) یعنی وارث زمین بندگان صالح هستند. ما روزی پنج مرتبه باید به اینها سلام کنیم. «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین»،«أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» یعنی «السلام علینا و علی یاران حضرت مهدی» در طول عمرمان که نماز می‌خوانیم باید در سلام دوم سلام کنیم به عباد الله الصالحین، عبادالله الصالحین هم قرآن گفته یاران حضرت مهدی هستند. «أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ»، «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین».
«وَ نُرِیدُ أَنْ‏ نَمُنَ‏ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ» (قصص/5) خدا می‌گوید: ما تصمیم‌مان این است که حکومت را به مستضعفین بدهیم. ما اراده کردیم. اراده خدا آرزوی قطعی است. شدنی است. چقدر در قرآن آیه داریم که فرمود: «وَ الْعاقِبَهُ لِلْمُتَّقِینَ» (اعراف/128) «وَ الْعاقِبَهُ لِلتَّقْوى‏» (طه/132) آیاتی که در مورد حضرت مهدی هست زیاد است و کتاب‌های زیادی این آیات را جمع آوری کرده است، به هر حال ما منتظر هستیم، منتهی چند تا مسأله است که گفته شده ولی باز هم باید تکرار شود. یکی اینکه معنای منتظر این نیست که بیکار بنشیند. شما شب که منتظر خورشید هستی، تاریک می‌نشینی؟ نه! الآن مردم کرمانشاه منتظر خدمات دولت هستند. اما مردم بیکار نشستند؟ نه. هرکس یک کمکی می‌کند. اینکه من منتظر دولت هستم پس ما بیکار شویم، منتظر حضرت مهدی هستیم پس بیکار شویم، درست نیست. ما زمستان که می‌شود منتظر خورشید هستیم تا هوا گرم شود، اما هیچکس یخ نمی‌کند. بخاری روشن می‌کنیم. پس معنای انتظار بیکار نشستن نیست.
مسأله دوم اینکه در روایات داریم که شیعه و سنی هم نقل کردند که زمانی امام زمان ظهور می‌کند که دنیا پر از ظلم شود. این یک معنای کج و یک معنای صاف ممکن است داشته باشد. مواظب باشیم چطور معنای دین را بفهمیم. معنای کج این است که همه دست به دست هم بدهیم و ظلم کنیم تا دنیا پر از ظلم شود و امام زمان ظهور کند. این غلط است. نگفته: «بَعْدَ مَا مُلِئَتْ‏ ظالما» گفته: «بَعْدَ مَا مُلِئَتْ‏ ظُلْماً وَ جَوْراً» (الطرائف/ج1/ص177) یک مثال بزنم خوب گوش بدهید. یکوقت می‌گویند: وقتی پنجره را باز می‌کنید که اتاق پر از دود باشد. یکوقت می‌گویند: وقتی پنجره را باز می‌کنم که همه آدم‌های اتاق سیگاری باشند. این فرق می‌کند. اگر بگوییم: پنجره را وقتی باز می کنم که اتاق پر از دود باشد، لازم نیست همه مردم سیگاری بوده باشد. ممکن است یک نفر مثل صدام جنایتکار یک کنده درخت بیاورد، بگذارد. مثل اینکه صدام هم عراق را خراب کرد، هم ایران و کویت را خراب کرد. یکوقتی می‌گوید: وقتی امام زمان ظهور می‌کند که همه مردم دانه دانه ظالم باشند. نگفته: مردم دانه دانه ظالم باشند. «بعد ما ملئت ظالما» نه! «بعد ما ملئت ظُلما» پر از دود شود. پر از دود لازم نیست همه آدم‌ها سیگاری باشند. خیلی از آدم‌های متقی هم هستند ولی وقتی دنیا پر از ظلم شد، حنای اینها رنگی ندارد. قدرت و امکاناتی ندارند. گاهی مردم کج می‌فهمند و این مسأله مهمی است.
یکی از کارهای ائمه ما این بوده که مواظب فرهنگ مردم بودند. روایات متعدد داریم و آیه قرآن داریم که «لَیْسَ‏ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ» (بقره/177) حدیث داریم «لَیْسَ‏ الزُّهْدُ فِی الدُّنْیَا بِإِضَاعَهِ الْمَالِ وَ لا بِتَحْرِیمِ الْحَلالِ بَلِ الزُّهْدُ فِی الدُّنْیَا أَنْ لا تَکُونَ بِمَا فِی یَدِکَ أَوْثَقَ مِنْکَ بِمَا فِی یَدِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏» (معانی الاخبار، ص 251) داریم سخی کسی نیست که به هرکس پول بدهد، سخی کسی است که خمس بدهد. اگر خمس و زکات داد، به هیچکس هم پول ندهد، سخی است. اما اگر تمام اموالش را به همه داد، اما خمس نداد سخی نیست. مثلاً حزب الله کیست؟ هرکس یک چنین حرکتی بکند حزب اللهی است. حزب اللهی معنا دارد، قرآن حزب اللهی را بیان کرده است. تقوا و شجاعت و علم را معنا کرده است. بعضی از افراد وقتشان را صرف پژوهش می‌کنند. تحقیق می‌کنند و کتاب می‌نویسند. حال اینکه این علم نیست و سرکاری است. منصور دوانِقی است یا دوانَقی؟ این چه اهمیتی دارد؟ خندقی کندند یا خندقی بکندند یا خندقی بکندندی؟ معنای انتظار چیست؟ معنی انتظار، احتضار نیست. که تو رو به قبله بنشینی و منتظر شوی امام زمان ظهور کند، ما زمستان منتظر تابستان هستیم اما یک بخاری یا کرسی روشن می‌کنیم. مادر منتظر بچه هست ولی باید درد زایمان را بکشد.
مسأله دیگر اینکه امام زمان را هم باید خدا تعیین کند. یک جلسه بود جمعی از کشورهای مختلف عرب آمده بودند. جامعه مدرسین و حوزه علمیه و بعضی مراجع از مشهد و قم آمده بودند. به من گفتند: بیا. من در دنیای تبلیغ حرف دارم ولی در فقه و اصول حرف ندارم. نمونه‌هایی از شیوه‌های تفسیر را برایشان گفتم. بعد گفتم: نظر شما در مورد حضرت مهدی چیست؟ دیدم شیعه و سنی عقیده‌شان مثل هم است که حضرت مهدی امام آخرالزمان است و خواهد آمد. حضرت عیسی پشت سرش نماز خواهد خواند و دست به یک حکومت جهانی می‌زنند. یک عقیده مشترک بین اینهاست. آنها هم حضرت مهدی را قبول دارند. گفتم: اگر اینطور است یک مهدی پیدا کنید به او رأی بدهید بیاید اصلاح کند. معطل چه هستید. گفتند: ما مهدی تعیین کنیم؟ گفتم: بله! گفتند: ما حق نداریم مهدی تعیین کنیم؟ امام آخر الزمان را باید خدا تعیین کند. گفتم: اگر حق ندارید تعیین کنید، چطور اول تاریخ حق داشتید تعیین کردید؟ مگر در زمان پیغمبر امام تعیین نکردید، جمع شوید امام آخر را تعیین کنید! اگر حق دارید تعیین کنید. اگر حق ندارید تعیین کنید معلوم می‌شود از اول هم حق نداشتید. گفتم: بگویید آیا انسان حق دارد امامش را انتخاب کند یا نه؟ اگر حق داریم که شما هم داشتید و انجام دادید. شماکه اول را درست کردید، امام آخر الزمان را هم پیدا کنید و به او رأی بدهید و بگویید: امام زمان ظهور کرد! به هم نگاه کردند و پاسخی نداشتند. ما ضمن اینکه با شیعه و سنی رفیق هستیم، عقایدمان را باید محکم بلد باشیم که به چه دلیل آیات را درست معنا کنیم و روایات را درست معنا کنیم. انتظار را درست معنا کنیم.
روایت داریم امام صادق فرمود: اگر من مهدی را درک می‌کردم، تا آخر عمر خادمش بودم. با اینکه امام صادق جد امام زمان است. روایت داریم حضرت مهدی فرمود: من روزی صد بار به شما دعا می‌کنم. من از شما غافل نیستم. شما صاحب دارید و من مواظب شما هستم. کارهای ما طبق روایات هر هفته خدمت حضرت مهدی عرضه می‌شود. اگر کارهای ما خوب باشد امام زمان شاد و اگر کارهای ما بد باشد، امام زمان غمناک می‌شود. وظیفه ما چیست؟ منتظرین چه وظیفه‌‌ای دارند؟ اولاً اینکه در هر خانه یک کتاب در مورد امام زمان باشد.
شریعتی: بهترین کتابی که دوستان می‌توانند مراجعه کنند چیست؟
حاج آقای قرائتی: یک کتابی داریم به نام «نگین آفرینش» کتاب کوچکی است ولی خیلی پرمحتوا است. تمام حوزه‌های علمیه یک دوره مهدویت باید ببینند. شبهاتی که در مورد امام زمان هست، طلبه‌ها باید بتوانند جواب بدهند. تخصص مهدویتی که دوستان زحمت می‌کشند ما زیر نظر آیت الله خامنه‌ای راه انداختیم و الآن حدود سیصد فارغ التحصیل دارد که مدرک دکترا دارند و استاد حوزه هستند. سطح چهار هستند. درس خارج مهدویت داشتیم. الآن درس خارج برای فقه و اصول بود. الآن 1500 حدیث غیر تکراری برای امام زمان وجود دارد که باید بررسی شود. یعنی باید درس خارج مهدویت باشد. منبرهای ما پنج دقیقه در مورد امام زمان صحبت شود. اساتید دانشگاه و معلمین آموزش و پرورش باید در مورد حضرت مهدی(ع) یک کلاس‌های فشرده ببینند. ما چکیده بحث‌های قم را در شانزده ساعت می‌گوییم. چهار هفتهف هر هفته پنج شنبه صبح تا ظهر، شانزده ساعت بیایند چکیده‌اش را بگویند. ما یک تفسیر نور داریم که دوازده جلد است و کتاب سال شد. چکیده‌اش را در یک جلد آوردیم. اخیراً در موبایل آوردیم. جوان به راحتی می‌تواند در گوشی موبایل ترجمه و تفسیر نور را داشته باشد. قفل هم ندارد. هرکس می‌خواهد چاپ کند می‌تواند استفاده کند. آموزش و پرورش چاپ کند و به معلمین بدهد. دانشگاه به اساتید بدهد. حوزه چاپ کند و به طلبه‌ها بدهد. دیگر پول نگیرند ولی ما هم حق تألیف نمی‌خواهیم. آشنایی با معارف مهدویت یک کار است.
دوم اینکه توجه به حضرت مهدی داشته باشیم. دعای عهد خیلی دعای قشنگی است. بعد هم می‌گوییم: من می‌خواهم با امام زمان عهد ببندم. عهد کم است، می‌خواهم عقد ببندم. عقد کم است می‌خواهم بیعت کنم. «عهداً و عقداً و بیعهً» عهد، تعهد، قول می‌دهم. عقد، گره بخورم. «بیعهً» بیعت کنم، سر تسلیم فرود بیاورم. سهم امام را بدهیم. هرچه خدا به شما داده است، بیست درصد برای امام زمان است. به کسی بدهیم که نایب امام زمان است. امام رضا فرمود: فکر نکنید ما نیاز به سهم امام شما داریم، سهم امام بدهید یا ندهید در زندگی ما هیچ اثری ندارد. منتهی کسی اگر سهم امام ندهد، ما اهل بیت به او دعا نمی‌کنیم. در قرآن می‌گوید: «خُذْ مِنْ‏ أَمْوالِهِمْ‏ صَدَقَهً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ» (توبه/103) جای دیگر می‌گوید: «وَ صَلَواتِ‏ الرَّسُول‏» (توبه/99) اینکه آدم احساس می‌کند امام زمان در مورد کرمانشاه غصه دارد. هرکسی که یار امام زمان است یک تکانی بخورد. نکند جای ما گرم باشد و آنها بلرزند. اگر شیعه امام زمان هستیم نباید خوابمان برود. گاهی فکر می‌کنیم باید پول کلان باشد. نه! بارها گفتم: گاهی یک برگ زرد در حوض آب می‌افتد و کشتی پنجاه مورچه می‌شود. یک برگ زرد بیشتر نیست ولی کشتی پنجاه مورچه می‌شود. یعنی از خدماتی که کم است ولی کارگشا است نباید غافل شویم.
توجه به معارف، اسم بچه‌مان را مهدی بگذاریم. نگوییم: برادرم مهدی دارد. خوب برادرت یخچال هم دارد. پس دیگر یخچال نمی‌خواهید. در همه خانه‌ها مهدی باشد. وقتی سی هزار تا علی آباد در ایران داریم، این سند تشیع ایران است. عشق ایرانی‌ها به امیرالمؤمنین را نشان می‌دهد. امام سجاد یک بچه به نام زید داشت، او را کشتند. زید یک بچه به نام یحیی داشت، او را هم کشتند. آن سالی که نوه امام سجاد و حضرت یحیی را کشتند، زن‌های خراسان گفتند: هر زنی امسال پسر زایید اسمش را یحیی بگذارد. اینها می‌خواهند با کشتن امام حسین و بعد هم امام سجاد و بعد هم زید و یحیی نسل اهل‌بیت را درو کنند، امسال هر زنی در خراسان زایید اسمش را یحیی می‌گذارد! ما هم در انقلاب همین کار را کردیم. اسم امام خمینی را می‌بردند سه صلوات می‌فرستادیم و اسم پیغمبر را می‌بردند یک صلوات می‌فرستادیم. اگر کسی می‌پرسید: امام خمینی مهمتر از پیغمبر است؟ می‌گوییم: نه! استغفرالله! می‌گوییم: چون شاه گفت: خمینی نگویید. ما به کوری چشم شاه می‌گوییم: پس سه صلوات می‌فرستیم. معاویه گفت: اسم علی روی بچه‌هایتان نگذارید. امام حسین گفت: اسم همه بچه‌هایم را علی می‌گذارم. علی اکبر، علی اوسط، علی اصغر! این مسأله مهمی است.
بیاییم یکی از بچه‌هایمان را وقف حضرت مهدی کنیم. کسی که چند اولاد دارد یک بچه را وقف حضرت مهدی کنیم. از من می‌پرسند: طلبه شویم یا دانشگاه برویم؟ می‌گویم: الآن دانشگاهی زیاد داریم. لیسانس و فوق لیسانس زیاد داریم. اسلام شناس کم داریم. دهها هزار مسجد بی آخوند داریم. مفسر کم داریم. یکبار به امام جواد گفتند: ثواب زیارت امام رضا بیشتر است یا امام حسین؟ امام جواد بلند شد و در یک اتاق رفت و برگشت، گریه می‌کرد. گفت: زیارت امام رضا! گفتند: چرا؟ گفت: الآن امام حسین در عراق است، مشتری دارد. امام رضا در مشهد غریب است. یعنی الآن ممکن است زیارت سامرا ثوابش از زیارت امام حسین بیشتر باشد. بخاطر غربتی که دارد. باید نگاه کرد چه چیزی کم داریم. الآن اسلام شناس کم داریم. قرآن ما به پنجاه زبان دنیا ترجمه شده است. ولی کتاب مسیحی‌ها، به دو هزار زبان ترجمه شده است. ما در تفسیر قرآن عقب هستیم. ما قصه‌گو نداریم. کسی که بتواند در آموزش و پرورش بین بچه‌ها برود و قصه بگوید. از قرآن بگوید، قصه‌های ناب بگوید. قرآن 268 قصه دارد. پیغمبر با همین قصه‌ها سلمان و ابیذر درست کرد. ما قصه‌گو و فقیه و مفسر نداریم. بیاییم یکی از بچه‌هایمان را وقف امام زمان کنیم. بچه شما یا از اولیای خداست یا از اولیای خدا نیست. اگر از اولیای خدا باشد، خدا از اولیای خودش دفاع می‌کند. گرسنگی نمی‌کشد نترسید! ما فکر می‌کنیم اگر فلان‌جا برود حتماً نانش در آب و روغن است و اگر شغل دیگر برود اینطور نیست.
یادم نمی‌رود پدرم بازاری بود. وقتی طلبه شدم، در و دیوار توبیخش کردند. گفتند: مگر تو آخوند هستی چرا گذاشتی پسرت آخوند شود؟ پسرت گرسنگی خواهد خورد. حتی یکبار یک بازاری در مغازه پدرم آمد و یک چیزی گفت که من خیلی اذیت شدم. بچه بودم ولی خیلی اذیت بودم. گفت: اشتباه کردی که گذاشتی پسرت طلبه شود. حواست جمع باشد اشتباه دوم نکنی. گفت: اگر خواستی زنش بدهی زن سید به او بده. چون پسرت گرسنگی خواهد خورد، این کنار سفره زنش بنشیند و نان بخورد. خیلی ناراحت شدم. گفتم: خدا به سوسک‌ها روی زمین و سگ‌های ولگرد روزی می‌دهد، من خودم را وقف امام زمان کنم گرسنگی می‌خورم؟ همه گرسنگی خوردند غیر از من. کسانی که چند اولاد دارند، یکی از بچه‌ها را وقف کنند. البته زوری نمی‌شود و باید بچه خودش بخواهد. اگر بچه خودش دوست ندارد یک بچه دیگر را حمایت کند. برو حوزه علمیه بگو: یک پسری که خوش استعداد باشد و آدم احتمال بدهد فردا مثل مطهری می‌شود، دکتر بهشتی و مفتح می‌شود، درسش را بخواند، من زندگی‌اش را تأمین می‌کنم. یکی از کارهای خوب این است که ما طلبه کم داریم. نویسنده و قصه‌گو کم داریم. هنرمند کم داریم. اینکه برای امام زمان چراغانی کنیم و شکلات و شیرینی و شربت بدهیم خوب است ولی اینکه انسان یک بچه‌اش را وقف حضرت مهدی کند و بعد به حضرت بگوید: من این را به تو بخشیدم! خودت دستش را بگیر. این یک کار کلیدی است.
شریعتی: به برکت ماه ربیع الاول اتفاقاتی خوب افتاده است. اولین گروه زائر اولی‌ها امروز در مشهد الرضا هستند. خیلی از دوستان همکاری و همراهی و مشارکت کردند برای اعزام این عزیزان، انشاءالله زیارت امام هشتم گوارای وجودشان باشد. یک تیمی را هم اعزام کردیم که گزارش تصویری برای ما بگیرند و پخش کنیم. نرم افزار تفسیر نور که حاج آقای قرائتی اشاره کردند، برای گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌های اندروید هست. انشاءالله این کار تکمیل می‌شود و برای همه کاربران قابل استفاده باشد. برای دریافت نرم افزار مختصر تفسیر نور می‌توانید به کانال ما مراجعه کنید، به سایت برنامه هم می‌توانید مراجعه کنید، به کانال حاج آقای قرائتی هم می‌توانید مراجعه کنید. نکته سوم بحث رد مظالم بود. هر سال سنت سمت خدایی هست که در ایام ماه ربیع الاول با اجازه‌ای که از مراجع تقلید می‌گیریم، می‌توانید رد مظالم خود را بدون اجازه بپردازید. تا مبلغ پانصد هزار تومان می‌توانید به فقرایی که می‌شناسید پرداخت کنید. امروز صفحه 150 قرآن کریم در سمت خدا تلاوت خواهد شد.
«هَلْ‏ یَنْظُرُونَ‏ إِلَّا أَنْ تَأْتِیَهُمُ الْمَلائِکَهُ أَوْ یَأْتِیَ رَبُّکَ أَوْ یَأْتِیَ بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ یَوْمَ یَأْتِی بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمانِها خَیْراً قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ «158» إِنَّ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَ کانُوا شِیَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ فِی شَیْ‏ءٍ إِنَّما أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ یُنَبِّئُهُمْ بِما کانُوا یَفْعَلُونَ «159» مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَهِ فَلا یُجْزى‏ إِلَّا مِثْلَها وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ «160» قُلْ إِنَّنِی هَدانِی رَبِّی إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ دِیناً قِیَماً مِلَّهَ إِبْراهِیمَ حَنِیفاً وَ ما کانَ مِنَ الْمُشْرِکِینَ «161» قُلْ إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیایَ وَ مَماتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ «162» لا شَرِیکَ لَهُ وَ بِذلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِینَ «163» قُلْ أَ غَیْرَ اللَّهِ أَبْغِی رَبًّا وَ هُوَ رَبُّ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ لا تَکْسِبُ کُلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَیْها وَ لا تَزِرُ وازِرَهٌ وِزْرَ أُخْرى‏ ثُمَّ إِلى‏ رَبِّکُمْ مَرْجِعُکُمْ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ «164» وَ هُوَ الَّذِی جَعَلَکُمْ خَلائِفَ الْأَرْضِ وَ رَفَعَ بَعْضَکُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِیَبْلُوَکُمْ فِی ما آتاکُمْ إِنَّ رَبَّکَ سَرِیعُ الْعِقابِ وَ إِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِیمٌ «165»
ترجمه: آیا (با دیدن آن همه آیات و بینات و معجزات، باز هم) جز این انتظار دارند که فرشتگان نزد ایشان بیایند، یا خود پروردگارت بیاید، یا بعضى از آیات پروردگارت (نشانه‏هاى قیامت) بیاید؟! (مگر نمى‏دانند) روزى که بعضى از نشانه‏هاى پروردگارت بیاید کسى که پیش از آن ایمان نیاورده یا در مدّت ایمان خود کار خیرى را کسب نکرده، ایمان آوردنش سودى ندهد. بگو: منتظر (قهر خدا) باشید که ما هم در انتظاریم. (اى پیامبر!) تو را با کسانى که دین خود را پراکنده ساخته و گروه گروه شدند، هیچ گونه ارتباطى نیست. (تو مسئول آنان نیستى و) سرنوشت کارشان تنها با خداست، آنگاه او آنان را به عملکردشان آگاه خواهد کرد. هرکه نیکى آورد، پس براى او پاداشى ده برابر آن است وهرکه بدى آورد، جز مانند آن کیفر نخواهد دید و به آنان هرگز ستم نخواهد شد. بگو: همانا پروردگارم مرا به راهى راست هدایت کرده، دینى استوار که همان آیین حقّ گراى ابراهیمى است، و او از مشرکان نبود. بگو: همانا نماز من و عبادات من و زندگى من و مرگ من براى خداوند، پروردگار جهانیان است. شریکى براى او نیست و به آن (روح تسلیم و خلوص و عبودیّت) مأمور شده‏ام و من نخستین مسلمان و تسلیم پرودرگارم. بگو: آیا جز خداوند یکتا پروردگارى بجویم؟ در حالى که او پروردگار هر چیز است و هیچ کس (کار بدى) جز به زیان خویش نمى‏کند و هیچ کس بار (گناه) دیگرى را بر دوش نمى‏کشد، بازگشت شما به سوى پروردگارتان است که شما را به آنچه در آن اختلاف مى‏کردید، آگاه مى‏کند. و اوست که شما را جانشینان (یکدیگر در) زمین قرار داد و درجات بعضى از شما را بر بعضى دیگر برترى داد تا شما را در آنچه به شما داده، بیازماید. همانا پروردگارت زود کیفر است والبتّه او حتماً آمرزنده و مهربان است.
شریعتی: چقدر خوب است که ثواب تلاوت آیات را در شب شهادت امام حسن عسگری به روح بلند آن حضرت هدیه کنیم. انشاءالله زیارت سامرا نصیب همه ما شود. این هفته از مقام بلند و عظیم شیخ مفید تجلیل می‌کنیم. از شیخ مفید برای ما بگویید و اشاره قرآنی را بفرمایید.
حاج آقای قرائتی: روی کره زمین سراغ ندارم که قبری مثل قبر شیخ مفید یک چنین جای حساسی بنا شده یا نه. کاظمین که می‌روید وقتی می‌خواهید وارد حرم امام کاظم و امام جواد شوید، در رواق یک گوشه هست، این گوشه که قبر شیخ مفید است بین قبر امام کاظم و امام جواد قرار گرفته است. یعنی انگار این دو امام شیخ مفید را در بغل گرفتند. شیخ مفید حقی بر گردن شیعه دارد، از بالاترین و بهترین منابع دینی ما کتاب‌های شیخ مفید است. بزرگداشتی در حوزه علمیه قم گرفتند، آیت الله استادی کتاب‌های شیخ مفید را بازنگری کرد، تجدید چاپ کرد و یکی از کارهای خوبی که شده همین است که کتاب‌های افراد گمنام را تجدید چاپ می‌کنند. آیه‌ای که خوانده شد، «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها» قرآن معمولاً مزد را چند برابر می‌گوید. مثلاً یک جای قرآن می‌گوید: ضعف، دو برابر. یک جای دیگر می‌گوید: اضعاف. چند برابر، یک آیه می‌گوید: «فَلَهُ عشر» ده برابر، یک جا می‌گوید: انفاق، هفتصد برابر. کمکی که می‌کنی انگار یک دانه زیر خاک رفته و هفت خوشه بیرون آمده است. در هر خوشه صد دانه هست. بعد می‌گوید: «والله یضاعف» بیش از هفتصد تا. یکجا می‌گوید: نه تو، هیچکس نمی‌داند چقدر اجر است. نه تو نمی‌دانی، احدی خبر ندارد که چه اجری دارد. «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِیَ‏ لَهُمْ‏ مِنْ قُرَّهِ أَعْیُنٍ جَزاءً بِما کانُوا یَعْمَلُونَ» (سجده/17) این دیگر دو برابر و چند برابر و هفتصد برابر نیست. هیچ انسانی نمی‌تواند بگوید چند برابر! چه کرده است؟ این خودش را از رختخواب کند برای نماز شب! زمستان‌ها طولانی است، پنج و نیم غروب می‌شود تا پنج و نیم صبح! دوازده ساعت است، سه ساعت با زن و بچه وقت بگذراند و نه ساعت هم بخوابد. اینکه برای نماز شب بلند شوی، اجرش اندازه ندارد.
شریعتی: برای سلامت حضرت مهدی(عج) دعا می‌کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=9168

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.