نماز و زکات

موضوع: نماز و زکات
تاریخ پخش: 72/11/21

بسم الله الرحمن الرحیم

بیینده‌ها بحث را شبی تماشا می‌کنند که شب بیست و دو بهمن و در آستانه ماه رمضان. چند نکته را باید بگویم اول این که حالا که انقلاب پیروز شد، بحث ما این است.
وظیفه مسلمانان بعد از پیروزی چیست؟
1- پیروزی و موفقیت‌ها را از خدا بدانیم
اول همه چیز را از خدا بدانیم چرا؟ قرآن می‌فرماید که وقتی سلیمان به حکومت رسید گفت: «هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی» (نمل/40) این از فضل خداست اما قارون وقتی به پول رسید گفت: «إِنَّما أُوتیتُهُ عَلى‌ عِلْمٍ عِنْدی» (قصص/78) نزد من یک علمی بود هی می‌گوید مغز اقتصادی داشتم و این پول جمع شد، سلیمان و قارون هر دو قدرتمند سلیمان می‌گوید «رَبِّی» و قارون می‌گوید «عِنْدی». آرم «رَبِّی» آرم مؤمنین است آرم «عِنْدی» آرم غیر مومنین است از خدا بدانیم.
قرآن می‌گوید: «إِنَّا مَکَّنَّا» (کهف/84) ما این امکانات رادادیم ما بهشون قدرت دادیم، قرآن می‌گوید: «وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ» (قصص/5) یعنی ما اراده کردیم منت بگذاریم تا مستضعفین پیروز شوند.
«عَسى‌ رَبُّکُمْ أَنْ یُهْلِکَ عَدُوَّکُمْ وَ یَسْتَخْلِفَکُمْ فِی الْأَرْضِ» (اعراف/129) خداوند هلاک کرد دشمنان ‌تان را «وَ یَسْتَخْلِفَکُمْ» و شما را جانشین آن‌ها کرد خدا او را برد خدا شما را آورد.
پس شرط اول بعد از پیروزی یادمان نرود خدا را، معمولاً افرادی هستند وقتی گیر می‌کنند می‌گویند یا الله «فَإِذا رَکِبُوا فِی الْفُلْکِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصینَ لَهُ الدِّینَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذا هُمْ یُشْرِکُونَ» (عنکبوت/65) قرآن می‌گوید: عده‌ای وقتی سوار کشتی می‌شدند می‌بینند که کشتی دارد غرق می‌شود دعوت می‌کنند از خدا یا الله یا الله، «فَلَمَّا نَجَّاهُمْ» یادشان می‌رود. یادمان نرود هرچه هست از خداوند متعال است. این شرط اول است.
ما توی قرآن داریم «نَسُوا اللَّهَ» (توبه/67) یعنی خدا را فراموش کردند. یک آیه داریم «لا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ» (بقره/264) یعنی ایمان دارد به خدا ولی در «نَسُوا اللَّهَ» ایمان به خدا دارد ولی فراموش می‌کند. خدا را فراموش می‌کنیم بعد می‌گوید که این آب باید شیرین باشد نه قرآن می‌گوید وقتی بچشی آن را شیرین نیست «لَوْ نَشاءُ جَعَلْناهُ أُجاجاً» (واقعه/70) یعنی با هم تلخ و شیرین می‌کنیم.
«لَوْ نَشاءُ لَجَعَلْناهُ حُطاماً» (واقعه/65) اگر بخواهیم خشک نگه می‌داریم، خیال می‌کنیم این پلک باید بیاید این ورمان نخیر اگر بخواهیم پلک می‌افتد روی چشم شما هر وقت می‌خواهی یک کسی را ببینی باید با یک دست این پلک را بالا کنی تا ببینی بعد می‌افتد پایین. تمام حرکت ماشین لباسشویی به خاطر برق است.
2- عبرت گرفتن از گذشتگان
شرط دوم این است که نگاهی به پیشنیان چه طور شد پیشینیان سقوط کردند.
قرآن می‌گوید: «مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ ما لَمْ نُمَکِّنْ لَکُمْ» (انعام/6) یک قدرتی دادیم به قبلی‌ها که به هیچ کس نداده بودیم اما در عین حال می‌گوید «فَأَهْلَکْناهُمْ بِذُنُوبِهِمْ» (انعام/6) خیال نکنید که شما که به قدرت رسیدید خدا قباله داده که این قدرت تا آخر عمر دست شما باشد خداوند نسبت به گروهی می‌گوید مکنا و نسبت به همان گروه می‌گوید أهلکنا.
قرآن می‌گوید: «یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً» (نوح/11) را یعنی آسمان برایشان باران پرنعمت فرستاد اما می‌فرماید «فَأَهْلَکْناهُمْ بِذُنُوبِهِمْ». هلاک کردیم به خاطر ذنب و گناهان‌شان پس خدا باران می‌دهد کفران کنی همان باران سیل می‌شود و نابودت می‌کند. ولی «مَکَّنَّاهُمْ» برای همیشه مکنا نیست.
3- بسیج عمومی جهت سازندگی
شرط سوم حالا که پیروز شدیم بسیج شدیم برای سازندگی
قرآن یک آیه داریم که: «قالَ ما مَکَّنِّی فیهِ رَبِّی خَیْرٌ فَأَعینُونی‌ بِقُوَّهٍ أَجْعَلْ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَهُمْ رَدْماً آتُونی‌ زُبَرَ الْحَدیدِ حَتَّى إِذا ساوى‌ بَیْنَ الصَّدَفَیْن» (کهف/96-95) می‌گوید جمع شدید و رهبری اولیای خدا، مملکت را بسازید، ذوالقرنین از اولیاء خدا بود به مردم «أَعینُونی‌» باید کمک کنید ‌«بِقُوَّهٍ» نیروی انسانی در اختیار من بگذارید بعد می‌گوید «آتُونی‌ زُبَرَ الْحَدیدِ» آهن در اختیار من بگذارید اگر نیروی انسانی بدهد و آهن در اختیار من پیغمبر بگذارید من سدی می‌سازم و مشکلات امنیتی شما را حل می‌کنم.
«أَجْعَلْ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَهُمْ رَدْماً» چون عده‌ای آمدند پهلوی ذوالقرنین و گفتند که ما مشکل داریم، به ما حمله می‌کنند و مملکت ما را ناامن می‌کنند ما درگیری درون گروهی داریم، ایشان فرمود من مشکل را با یک دژ و با یک سد حل می‌کنم فقط شرط آن این است که «أَعینُونی‌» همه با هم دست بدهیم ‌«بِقُوَّهٍ» قدرت هایمان به کمک هم بفرستیم «آتُونی‌ زُبَرَ الْحَدیدِ» امکانات مادی و نیروی انسانی بدهید تا مشکل را حل کنم.
4- پیروزی‌ها آزمایش الهی است
مسأله چهارم بدانیم که در معرض آزمایش است. شب بیست و دوم بهمن است حالا که پیروز شدیم چه کنیم، باید بدانیم که پیروزی‌ها آزمایش است.
قرآن می‌فرماید: «وَ رَفَعَ بَعْضَکُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِیَبْلُوَکُمْ فی‌ ما آتاکُمْ» (انعام/165) یکی رئیس می‌شود یکی مرئوس اون می‌رود اون می‌آید رژیم‌ها تغییر پیدا می‌کند و پست‌ها زیر و رو می‌شود، بعضی از شماها مقامش برتر می‌شود بعضی بر بعضی حکومت می‌کنند برای چی تا این که شما را آزمایش کنیم.
آیه‌ای دیگر می‌فرماید: حضرت سلیمان فرمود خدا پست به من داد تا خدا مرا آزمایش کند باز آیه‌ای دیگر می‌فرماید: «لِیَبْلُوَکُمْ فی‌ ما آتاکُمْ» شماها را خدا امتحان می‌کند در چیزی که به شما داده پس ببینید شاه سقوط می‌کند امت حزب الله این نظام را دست می‌گیرند بعد از پیروزی یادمان نرود که هر چه هست از اوست خداوند در دل شاه ترس می‌اندازد.
و داریم که خدا تو پیغمبرات را با دلهره‌ای که در دل کفر انداختی یاری کردی پیغمبر تانک و توپ نداشت اما یک جوری بود که کفار مکه از نگاه پیغمبر می‌ترسیدند پیغمبر دست خالی بود «نَصَرْتَهُ بِالرُّعْبِ»(إقبال‌الأعمال/ ص‌295) نصرت کردی پیغمبرت را با رعبی که در دل کفار انداختی. بدانیم که همه چیز از اوست.
شاهی که صد تا کشور حامی او بودند ترسید از خداست بدانیم که پیشینیان چون گناه کردند واژگون شدند گناه در بین ما زیاد شود واژگونی برای همه هست بدانیم برای سازندگی باید بسیج شویم
«فَأَعینُونی‌ بِقُوَّهٍ» به هم کمک کنیم اگر دور ذوالقرنین زمان را بگیریم و بسیج بشویم مشکل را حل می‌کنیم. بدانیم در معرض آزمایش هستیم قرآن کلمه بلا را می‌گوید آزمایش ما هم در فارسی می‌گوییم این چه بلایی است چون ما هم توسط بلا آزمایش می‌شویم.
بلا که می‌آید آدم می‌فهمد این چه قدر توان دارد: «لِیَبْلُوَکُمْ» یعنی گرفتار بلا می‌کند تا آزمایش کند در قرآن بیست مرتبه فرموده که شما را آزمایش می‌کنم. تلخی گاهی با شیرینی گاهی می‌دهم ببینم چه می‌کنی گاهی می‌گیرم ببینم چه می‌کنی ماشین شیک می‌دهد ببیند ویراژ می‌دهی چهار نفر را بترسانی ماشین ساده بهت می‌دهد ببیند چه می‌کنی.
حالا که حکومت پیدا کردیم باید چه کنیم بعد از پیروزی چه کنیم قرآن می‌فرماید: «الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزَّکاهَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ» (حج/41) مومنین کسانی هستند که اگر در زمین امکانات به آن‌ها دادیم سه تا کار می‌کنند: 1- «أَقامُوا الصَّلاهَ» 2- «وَ آتَوُا الزَّکاهَ» 3- «وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ».
5- توجه به نماز جمعه بعد از راهپیمایی
شما بیست و دوم بهمن راه پیمایی می‌کنید اما با این که روز جمعه است توی خیابان راه می‌روی و نماز جمعه نمی‌روی، اصل تشکیل حکومت برای این بود که اقامه نماز البته در راهپیمایی بعضی از خواهرها و برادرها بدلیل نداشتن لباس و امکانات وضو بچه دار بودن
ولی سعی کنیم یک حرکتی کنیم که حالا بیست و دو بهمن روز جمعه شده و ما می‌آییم و راهپیمایی روز ملی‌مان است این طور نباشد که اول ظهر نماز نخوانده برگردیم.
یک نماز چند میلیونی هم در تهران خوانده شود. چون روز بیست و دو بهمن روز جمعه است و پایان راه پیمایی می‌چسبد به نماز، برنامه ریزان هم آن مقدار عقل‌شان می‌رسد که الحمدلله سیاستمدار برنامه ریز ستادهای نماز جمعه ستادهای راه پیمایی الحمدلله همه متفکرند می‌توانند یک جوری راهپیمایی کنند که خیلی هم خسته نشوند.
اگر برف و باران ویژه‌ای نبود نکند که راهپیمایی بدون نماز باشد البته نماز آزاد است چون افرادی ممکن است شرایط‌شان جوری نباشد که بتوانند نماز بخوانند.
«إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فی‌ دینِ اللَّهِ أَفْواجاً فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کانَ تَوَّاباً» (نصر/3-1) وقتی یاری خدا می‌آید مردم دسته دسته وارد دین می‌شوند و اعلام همبستگی می‌کنند «إنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ» (کوثر/1) ما به تو خیر کثیر دادیم پس نماز بخوان.
این «أَقامُوا الصَّلاهَ» نه این که برو نمازت را توی خانه بخوان. نماز توی خانه خواندن که سقوط رژیم شاه نمی‌خواست. ما در زمان شاه توی خونه هم نماز می‌خواندیم این که می‌گوید حکومت گرفتید نماز بخوانید پیداست این نماز با آن نمازها تک¬نفری توی خونه‌ها حسابش فرق می‌کند.
نگویید آقا ما زمان شاه هم نماز می‌خواندیم خوب واقعاً اگر نماز تکی و انفرادی است اگر بناست هر کس برود مکه و قرآن بخواند و طواف کند مهم نبود برویم مکه که توی خانه نماز می‌خواندیم این که می‌گوید همه جمع شوید پیداست خاصیت مکه یک خاصیت دیگر است.
نماز بعد از قدرت چیست؟ یک آموزش نماز
6- برنامه ریزی برای آموزش نماز
امام دهم حضرت هادی(ع) فرمود: اگر یک ساعت شاگردی نکنید و تحمل شاگردی را یک ساعت قبول نکنید عمری باید تحمل بی سوادی را قبول کنید خیلی‌ها مکه باشند و نماز جمعه بلد نیستند خجالت ندارد بالاخره آدم یک دفعه مشکل را حل می‌کند.
ما باید آموزش نماز را داشته باشیم از طریق تلویزیون با امید روزی که صدا و سیمای ما جوری برنامه ریزی کند که با هنر و فیلم و تئاتر و میانپرده که واقعاً احکام اولیه را مردم با هنر یاد گیرند.
ما الآن تلویزیون‌مان آموزش انگلیسی دارد آموزش عربی دارد آلمانی دارد تجوید دارد قرآن دارد ورزش دارد آموزش نماز هم برای بعضی‌ها بگذارد داریم افرادی که در مناطقی هستند که یا روحانی ندارند مشکلات دیگر دارند فیلم نماز سرود نماز تعمیر مساجد مخروبه «مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ» خدا امکانات داد، خوب اگر امکانات داد چرا در روستاهای ما مسجدها خراب است حکومت اسلامی چرا مسجدهایش خراب است.
شاید اگر ما در روز نصف پول را بگذاریم برای احیای مساجد و لو باید مردم کمک کنند اما حالا حکومت هم یک نخودی‌اش کمک کند.
ما دیگر در جمهوری اسلامی مسجد خرابه نداشته باشیم اگر بناست مسجدها خراب باشد که «مَکَّنَّاهُمْ» نمی‌خواست خیلی از شهرک‌ها داریم که مسجد ندارد و خوش انصافی این است که مردمش هم خوبند و خانه‌های چند میلیونی در آن جا ساختند و ماه رمضان که می‌شود انگار که در اروپااند و یا در آمریکائند.
بابا شما همه بچه مسلمانید پدرها و مادرهای‌تان همه اهل نماز بودند حالا آمده‌اید و در یک منطقه شهرک ساخته‌اید اگرم هست یک لوله داربستی کنار خیابان به هر حال «مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاهَ» افرادی هستند تارک الصلاه هر وزیری وکیلی سازمانی اداره‌ای مدیری دانشگاهی نهادی هر کس افرادی که نسبت به نماز کوتاهی می‌کند شناسایی کنند و بگوییم بیا بابا تو که با خدا رفیق هستی، ما لجباز هم توی مملکت نداریم ناآگاه خیلی داریم اما لجوج کم داریم، بپرسیم تو که در نماز شرکت نمی‌کنی مشکلت چیست. وسیله ایاب و ذهاب بگذاری از شرکت واحدها, در تهران می‌دانید چند هیأت داریم شش هزار هشتصد هیأت عزاداری در تهران است اگر هر هیأتی یک مینی بوس بگذارد و هیأتی‌ها را به نماز جمعه ببرد چه می‌شود.
بابا ‌ای امام جواد هیچ خبری نیست بابا تصمیم بگیرند ده بیست تا از این هیأت‌ها برای امام جواد هم عزاداری کنند. امام جواد، امام عسگری، سوت و کور یک مرتبه عاشورا که می‌شد شش هزار و هشتصد نفر می‌گویند یا حسین, من مخلص یا حسین هستم اما آخر یا جواد هم باید گفت، ماشین که نباید یک چرخ داشته باشد.
7- آموزش قرآن در هیأت‌ها و مراکز و دانشگاه‌ها
الآن شش هزار و هشتصد هیأت در تهران است و ده‌ها هزار هیأت در کل ایران هر رئیس هیئت جمع بشود بگوید بچه هیأتی‌ها ما سینه زن‌های امام حسین هستیم، ما عاشقان ابوالفضلیم می‌خواهیم امسال ماه رمضان شبی نیم ساعت می‌خواهیم یک معلم قرآن یادمان بدهد که یا حسین گویان بلد باشند روی قرآن را بخوانند هر رئیس هیأتی بچه را جمع کند یک مرتبه نهضت قرآن بپا می‌شد و کل جوان‌های مملکت ما قرآن خوان می‌شوند.
الآن سازمان تبلیغات اوقاف حوزه علمیه قم، مشهد، اصفهان طلبه هایش بروند پای تخته سیاه معلمی کنند بیا آقا شما رئیس هیئتی ما سه تا واعظ نمی‌خواهیم دو تا واعظ بس است اصلاً یک معلم قرآن یک بسیج بشویم امسال همه بتوانیم روی قرآن را بخوانیم کاری ندارد. آدم تحصیل کرده بعد از ده ساعت روی قرآن را می‌تواند سالم بخواند شما بیست ساعت می‌روید دوره رانندگی را یاد می‌گیرید در ده ساعت بیا و قرآن را یاد بگیر کاری ندارد.
دانشگاه‌های آزاد و دولتی این قدر خوابگاه دارند و آنقدر دانشجو داریم که بلد نیست قرآن بخواند یکی بشود معلم ده تا بشوند شاگرد یک حرکتی بشود قرآن اقامه بشود.
ضمناً می‌گوید اقامه نمی‌گوید قامه فرق است بین اقامه و قاموا قرآن آن جایی که قاموا است انتقاد می‌کند می‌گوید «قامُوا إِلَى الصَّلاه» (نساء/142) یعنی با بی نشاطی نماز نخوانید هر وقتی نماز با بی نشاطی است می‌گوید قامه و هروقت نماز با شرایط احکام و نشاط می‌گوید اقامه بعد می‌گوید «وَ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزَّکاهَ» (بقره/277).
فلسفه‌ای که می‌گویند روزه بگیر یعنی بچش طعم گرسنگی را فقرا در طول سال گرسنه‌شان است. افطاری می‌دهید چرا باید فقط به اغنیا افطاری بدهید هنر افطاری این است که با افطار چهار نفر را جذب کنید. شما به من افطاری بدهید و من به شما چه فرقی می‌کند. این یک حوض آب است که آبش را دادیم تویش می‌چرخانیم اگر شما یک بیل برداشتی و آب حوض را هی چرخاندی آقا بنده انقلاب کردم یک مقدار آب بود همین طور چرخاندم.
هنر این است که یک رودخانه‌ای به دریا اضافه شود یک جزئی از سد جدا شد و یک حرکتی نوئی ما می‌توانیم با افطاری‌ها آن قدر مسجدی اضافه کنیم متأسفانه بی عرضه‌ایم نتوانسته‌ایم از این سورها استفاده کنیم ولی دیگران توانستند با عکس که درون آدامس است مشتری جذب کنند ما از پلو و مرغ یاد نگرفتیم او با عکس یاد گرفت.
8- زکات و مصارف آن
تصمیم «آتَوُا الزَّکاهَ» به فقرا بدهیم یک چیزی واجب زکاه است. یک طرحی دارد من طرحش را برایتان بگویم به نظرم سوره توبه آیه شصت من خدمت‌تان بگویم.
ببینید ما در ریاضی وقتی می‌گویند صد تقسیم بر پنج اسم صد را می‌گذارند مقسوم و اسم پنج را می‌گذارند مقسوم علیه اسم بیست را می‌گذارند خارج قسمت معمولاً در ریاضی مقسوم و مقسوم علیه را می‌گویند و خارج قسمت آن را از بچه می‌خواهند.
ما در قرآن یک مقسوم داریم و یک مقسوم علیه مقسومش این است «إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساکینِ وَ الْعامِلینَ عَلَیْها وَ الْمُؤَلَّفَهِ قُلُوبُهُمْ وَ فِی الرِّقابِ وَ الْغارِمینَ وَ فی‌ سَبیلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبیلِ فَریضَهً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلیمٌ حَکیمٌ» (توبه/60) یعنی زکات بدهیم به چی به مقسوم علیه‌اش طولانی است ولی چیزی نیست از پردرآمدها مالیات بگیرید بدهید به فقرا «وَ الْمَساکینِ وَ الْعامِلینَ عَلَیْها»، «وَ الْعامِلینَ» یعنی کارگزار کسانی که مسئول تقسیم زکات جمع زکات بین فقرا.
«وَ الْمُؤَلَّفَهِ قُلُوبُهُمْ» یعنی کسانی که دل هایشان را می‌توانیم تألیف کنیم. افرادی هستند که با آدم خوب نیستند با یک هدیه با یک سور علاقه مند می‌شوند «وَ فِی الرِّقابِ» یعنی برده‌ها را بخرید و آزاد کنید «وَ الْغارِمینَ» ورشکست‌ها را با زکات راه بیاندازید.
«وَ فی‌ سَبیلِ اللَّهِ» در راه خدا پل، زایشگاه، درمانگاه، کتابخانه و در راه مانده ماشینش چپ شده بی پول شده.
اما صدقات در قرآن یعنی زکات این که می‌گویند صدقه چون صدق یعنی راستگویی کسی می‌دهد که واقعاً ایمانش به خدا صادقانه است. یعنی وقتی قیامت است راست می‌گوید چون پول می‌دهد می‌داند این پولی را که می‌دهد جزای چند برابر قیامت می‌گیرد ایمان دارد. به مهریه خانم می‌گویند صداق این علامت این است که داماد براستی عروس را دوست دارد چون اگر دوست نداشت این قدر پول نمی‌داد.
ما اگر از پردرآمدها بگیریم بدهیم به مساکین این یک عدالت اجتماعی می‌شود یک مقدار از پردرآمدها می‌گیریم یک مقدار کمک می‌کنیم با یک برنامه ریزی که آبرومند باشد.
عاملین کسی که زحمت می‌کشد و عمرش را شب و روز می‌رود توی روستا و شهر زکاه را می‌گیرد و حفظ می‌کند و تقسیم می‌کند این هم باید خرجی‌اش تأمین باشد این را باید تشویق کنیم زندگی‌اش را تأمین کنیم تا دلگرم بشود برای این کار.
«وَ الْمُؤَلَّفَهِ قُلُوبُهُمْ» ما اگر می‌خواهیم توی دنیا محبوب بشویم باید یک مقدار پول خرج دیگران بکنیم مجبوبیت پیدا کنیم یعنی قلب‌های مردم را به یکدیگر گره بزنیم.
اگر خواسته باشیم برده‌ها را آزاد کنیم از زکات, چون برده آمده توی جبهه من را بکشد نتوانسته مچش را گرفتم نباید آزاد کرد اگر بگوییم برده داری غلط است نباید آزادش کرد چون دوباره می‌رود یک شمشیر می‌خرد و می‌آید سراغ من.
من این را باید ببرم توی خانه بعنوان بردگی رویش کار کنم و عقاید و افکار من را ببیند بعد هم به مناسبت یک مسأله که می‌شود با زکوه و خمس ببخشمش یعنی نیروی دشمن را در خانه‌ها پخش کنم دوره علمی و فلانی و بمانی ببیند بعد هم به مناسبت‌ها آزاد شود ورشکسته مثل پیچ و مهره است یک مقدار روغن بریز راه می‌افتد.
در راه خدا خدمات کتابخانه، زایشگاه، پل، مدرسه، بیمارستان، درمانگاه ,در راه مانده آبرویش در خطر است آبرویش را حفظ کنیم پس ببینید خارج قسمتش این‌ها می‌شود «إِنَّمَا الصَّدَقاتُ» صدقات مقسوم است تقسیم بر این هشت گروه خارج قسمتش این می‌شود.
جمهوری اسلامی اگر خواسته سیمایش روشن شود زکات حل شود, اگر گفته جمهوری اسلامی چه حکومتی است باید این گونه باشد قرآن می‌گوید: باید عدالتش تویش باشد تشویق نیروهایش بشود محبوبیت بین المللی داشته باشد برده هایش را آزاد کند نیروهای از کار افتاده‌اش را به حرکت دربیاورد خدمات اجتماعی‌اش بالا باشد آبروی افرادش را هم حفظ کند این سیمای حکومت اسلامی است.
من نمی‌دونم چرا برای «یُقیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاهَ» (مائده/55) هم سینه می‌زنند برای صورت دکور انگار توی قرآن آیه برای زکات نازل نشده.
یک آیه داریم که می‌گوید حج واجب است «وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْت» (آل عمران/97) آیه‌ای که می‌گوید مکه واجب است برای یک آیه چه قدر مردم ده سال است که پول گذاشتند توی بانک هواپیمایی فاکس تلکس ستاد حج از رب گوجه تا مرغ یخی با شش ماه قرار داد ببندند بروند بیایند این همه زحمت برای این که یک آیه عمل شود. این هم آیه است که زکات واجب است یک اتاق کاگلی وجود ندارد که بالاخره یکی بدهد. فقرا در فقر می‌سوزند اغنیا هم در غنی هستند.
البته یک مالیات‌هایی به اسم‌های دیگر گرفته می‌شود و اما باید گفت زکات (ره) زکات مرده است. آقایان منتظر کسی نباشید هر شهری امام جمعه‌اش به عنوان نماینده مقام رهبری و رئیس کمیته امدادش که در این چند ساله فقرا را نسبتاً فرماندارش دو سه نفر هم از معتمدین محل یک ستاد پنج نفری تشکیل بدهند از پردرآمدها بگیرد.
آخر زکات هم لازم نیست به دفتر دولت برود شما پول برای آسفالت می‌دهی قصد زکات کن همه مردم شیرجه می‌روند اما جنب¬اند چون قصد غسل نمی‌کنند بحث ما این است که آبی که به صورتت می‌ریزی به نیت وضو می‌شود و گرنه همه مردم پول می‌دهند و هم زکات نمی‌دهند چند تا تذکر بگویم چون نزدیک ماه رمضان هستیم.
9- چند توصیه به مناسبت ماه مبارک رمضان
یک در آستانه ماه رمضانید همان طور که قبلاً گفتم روسای هیئت و مردم بسیج شوند نزدیک ماه رمضان مسجد تکانی کنند بعضی از مسجدها و حسینیه‌ها فرش هایشان سال هاست شسته نشده است.
دو آقایانی که دارید و درآمدی دارید خمس بدهید که دم افطار با نان حرام افطار نکنید خدا بهت داده بیست درصدش را بده شما که دارید بگذار دیگران هم داشته باشند. تصمیم بگیریم هر نفری از ما یک نفر را به مسجد دعوت کنیم گیر ما این است که یک مشت مسجدی همیشه می‌آیند و یک مشت هم همیشه نمی‌آیند.
مدیریت مسجد را بدهیم به نسل نو یکی از مشکلات مملکت ما هیأت‌های امنا این پیرهایند حدیث بخوانیم برای این پیرمردها چون عزیز مایند، می‌گوید: پدر اگر می‌خواهی پولت را بدهی به فقیر پولت را بده به بچه‌ات که او به فقیر بدهد که او هم پول دادن به فقیر را یاد بگیرد و شما اجازه بده که بچه‌ها مدیریت مسجد را به عهده بگیرند زیر نظر شما.
مسأله دیگر شب ماه رمضان بلندگوها مردم آزاری نکنند گناه بلندگوی زیاد از اشک بیشتر است خدمت برادران روحانی بگیریم که در منبرها یک مقدار احکام بگویند که مردم در احکام ضعیفند حتی بعضی‌ها از مذهبی‌ها اگر سرشان بشکند تیمم می‌کنند خون بشود تیمم می‌کند وضوی جبیره را اکثراً بلد نیستند یکی دو تا مسأله هم توی صحبت‌ها گفته شود.
توی مسجدها تبعیض نشود که پولدارها بفرمایید بالا هر که پول ندارد برو چای کمتر بخور مسجد بابا یک حسابش فرق می‌کند. فرق بین فقیر و غنی نگذارید.
مسأله دیگر روستاها و شهرها از طلبه‌ها دعوت کنند یک سنت خوبی بود که الآن دارد کمرنگ می‌شود متأسفانه پارسال چند طلبه باسواد قم مشغول درس بودند یکی از دوستان گفت ماه رمضان شما چرا درس می‌خوانید گفتند کسی از ما دعوت نکرده علتش این است می‌گویند تلویزیون قرائتی هست دیگران هم هست لازم نیست برویم مسجد نباید برنامه من مسجدها را خلوت کند هر برنامه دیگری نباید مسجدها را خلوت کند.
آمدن روحانی به روستا نعمت است نکند که شما برای تلفنش نامه امضا برای اسفالت طومار، وکیل و وزیر ببینی, روستای ما آب و برق و درمانگاه داشته باشد البته حق هم است آن‌ها باید باشد اما در ماه رمضان می‌گوید حالا دولت و سازمان تبلیغات یکی بفرستد.
یک طلبه بیاید یک کلمه یک مسأله, خداوند به شما نظر کند یک باران به وقت بیاید همه مشکلات حل می‌شود یک موقعه یک باران بی وقت هم می‌آید و سیل می‌شود و حال‌تان را می‌گیرد تصمیم بگیریم عبادت‌مان خالص باشد این جا طبل اون جا , یک مقدار این هارت و پورت‌ها را کم کنیم خداوند همه مشکلات ما را حل خواهد کرد.
افطاری را آسان بگیرید شما می‌خواهید پلو بپزد با سه رقم خورشت ده نفر را دعوت کنید پلوبپز با یک رقم خورشت سی نفر را دعوت کن یعنی پذیرایی را ساده بگیرید اما عدد را اضافه کنیم.
در افطاری‌ها بچه‌ها را دعوت کنید خوب من را دعوت کنید که هنر نیست خوب من یک پزی دارم افاده‌ای دارم فردا می‌روید می‌گویند که دیشب قرائتی منزل ما بود.
دین چیزی نیست هنر این است که آدم گمنام دعوت بکند سر سفره آدم حساب کنید هر کدام آدم گمنام است این‌ها را برای قیامتی حساب کنید. آدم‌های هارت و پورت دار را نمی‌شود برای قیامت روی‌شان حساب کرد شاید قیامتی باشد شاید هم دنیایی.
به آدم‌های روزه خوار بدهید شاید او کم کم آمد و رفیق شد به او نگو تو روزه هستی, بگیر بیا افطاری به هر حال ما یک مقدار باید جاذبه‌های‌مان را زیاد کنیم.
ضمناً آقایان واعظ که می‌آیند چند شب هم یک مسأله یک ماه رمضان مردم می‌آیند یک شب از توبه بگویند یک از معراج بگویند یک شب از اخلاق بگویند از قیامت بگویند بعضی از منبری‌ها ده شب یک مسأله.
انگار که آدم هر چه پول دارد می‌رود و ملامین می‌خرد آخر سر هم می‌بیند لحاف ندارد. در مسجدها رو باز کنند برکت مسجد به این است که بچه‌ها از مدرسه‌ها و دبیرستان‌ها بیایند توی مسجد من معتقدم هنوز ده درصد آن مقدار که می‌توانیم بکنیم کار نکردیم.
خدایا ماه رمضان می‌آید ماه رمضانی که نفس کشیدن ثواب سبحان الله دارد و یک آیه قرآن خداوند ثواب یک ختم قرآن دارد خیلی ماه شریفی است. خیلی‌ها بودند و استفاده کردند امسال نوبت ماست.
خدایا این انقلاب ما را تمام مشکلاتش را حل بفرما.
روزبروز به عزت و قدرتش بیفزا.
به ما توفیق بده در دنیا الگوی تمام مسلمین باشیم.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2125

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.