نماز از واجبات است و برای مستحبات نباید به حاشیه رانده شود

حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز در جلسه شورای عالی توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز آموزش و پرورش که با حضور وزیر آموزش و پرورش و اعضای ستاد، در روز دوشنبه نوزدهم شهریورماه در محل وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، به دو گونه ورود در قرآن اشاره کرد و گفت: یک نوع آن ورود مردم در دین و دیگری ورود دین در مردم است که چه اندازه دین در جان و روح مردم نفوذ می‌کند و اثر می‌گذارد.

وی با ذکر روایات و احادیثی از قرآن به بیان ضرورت ترویج نماز تاکید کرد و گفت: ترویج نماز کاری دلی و عمیق است و برای اینکار باید دارای همت والا و نور یقین و ایمان بود.

قرائتی با بیان اینکه نماز از واجبات است و برای مستحبات نباید به حاشیه رانده شود گفت: مدیران و معلمان نقش مهمی در ترویج فرهنگ نماز دارند.

وی تاکید کرد که مدیران و مسوولان باید با دانش آموزان در این زمینه گفتگوهای خصوصی و چهره به چهره داشته باشند تا با روشنگری و تبیین فلسفه نماز، آن را عمق بخشی کنند.

محمد حسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز دراین جلسه گفت: طبق پژوهش‌هایی که انجام شده؛ هرچه دانش آموزان نسبت به نماز مقید باشند کمتر دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند.

وی ادامه داد: امسال بنا داریم در۶۰ هزار مدرسه امام جماعت برای اقامه نماز حضور داشته باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی در ادامه به برنامه‌های این معاونت پرداخت و گزارشی درباره جزییات ترویج فرهنگ نماز ارائه داد.

در ادامه احمد محمودزاده ، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی درباره برنامه‌های مشترک سازمان با معاونت پرورشی در راستای ترویج هر چه بهتر و بیشتر فرهنگ نماز بیان کرد: اقدامات شایسته‌ای در حوزه مدارس غیردولتی انجام شده است. در سال جاری نیز مقدمات چند برنامه مشترک در حال انجام و پیگیری است .

وی در ادامه از معرفی و تقدیر مدارس نمونه نماز خبرداد وگفت: تمام این امور در همکاری و با اهتمام ویژه مدیران و اعضای ستاد اقامه نماز انجام می‌شود.

محمدمهدی کاظمی، معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه جلسه با اشاره به نقش معلمان ناظر بر موضوعات تربیتی گفت: در کنار شاداب‌سازی مدارس در حوزه آموزش، باید فضای مطلوبی برای نمازخانه‌ها فراهم کنیم زیرا مدارس یک موقعیت تربیتی هستند.

محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش هم تاکید کرد: ارائه گزارشی جامع از وضعیت ترویج نماز در مدارس باید انجام شود تا درباره چگونگی و راهکارهای آن تصمیم موثر گرفته شود. بنابراین باید گزارشی از وضعیت نماز در مدارس داشته باشیم.

در ادامه جلسه دیگر اعضای این شورا مباحثی را درباره راهکارهای موثر در ترویج فرهنگ نماز با ضریب نفوذ بیشتر در مدارس سراسر کشور بیان کردند.

منبع: مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.