نعمتهای خدا-7- عاطفه2

موضــوع: نعمت‌های خدا-7- عاطفه2
تاریخ پخش: 71/12/17

بسم الله الرّحمن الرّحیم

بحث ما در جلسه قبل بحث رحم و عاطفه بود، خداوند حتی به کفاری که رحم دارند در قیامت با اینکه کیفر آنها دوزخ است، اما کسانی از کفار که رحم داشته باشند خداوند حساب خاصی برایشان باز می‌کند،
1- به کفار و مجرم هم باید رحم کرد
مسلمان بی رحم وضع‌اش خطرناک است، روایتی است که من در کتب شیعه ندیده‌ام ولی اهل سنت این روایت را نقل کرده‌اند که خانمی گربه‌ای را بست توی خانه و اینقدر به این گربه تشنگی داد تا مرد، حضرت فرمود این خانم اهل جهنم است، بخاطر بی رحمی حتی بخاطر یک گربه، رحم چیزی است که گفته‌اند نسبت به کافر هم رحم کنید، اگر حمله کردید به زنان کفار کاری نداشته باشد، درخت هایشان را قطع نکنید، او را بکش اما آب آشامیدنی‌اش را مسموم نکن، اگر دارد فرار می‌کند به کمرش گلوله پرتاب نکن، اگر زخمی شده است با آنها کاری نداشته باش، یعنی جنگ هم اخلاق دارد.
مجرم را شلاق بزنید، اما وقتی شلاق خورد باید به او رحم کرد، شیر برای امیرالمومنین(ع) آوردند فرمود مقداری از اینرا بدهید به ابن ملجم، آقا قاتل است، فرمود بله، ولی فعلاً توی خانه ما اسیر است! رحم حساب ویژه‌ای دارد.
2- به عزیزی که ذلیل شده، عالم جاهل، ایتام و تواب خیلی رحم کنید
حدیث داریم به چند گروه باید بیشتر رحم بشود (عزیزِ ذلیل) اگر کسی زمانی عزیز بوده است حالا ذلیل شده است به او رحم کنید، یعنی نباید کسی که تا دیروز وزیر بوده است امروز سوار دوچرخه بشود، چون روی آنها فشار می‌آید، پولداری که بی پول شده است، عالمی که به او عالم جاهل می‌گویند به این خیلی رحم کنید. خیلی به پیغمبر گفتند اجازه بدهید کسی دیگر اذان بگوید حضرت فرمود بلال یک زمانی کتک خورده است ما نباید کتک خورده‌ها را فراموش کنیم، باید ندای اسلام از حلقوم بلال صادر بشود، حساب کتک خورده‌ها جداست، افرادی ایثار کرده‌اند حسابشان فرق می‌کند. به ایتام رحم کنید قرآن روی ایتام خیلی رحم کرده است، به مجرمین رحم کنید، خداوند می‌فرماید «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ» (بقره/222) تواب یعنی هی گناه می‌کند و هی توبه می‌کند، آدمی که هی خرابکاری می‌کند شرمنده است، باز خدا برای اینکه زیر کتف او را بگیرد فرموده است من تو را دوست دارم، یعنی هزار بار هم توبه‌ات را شکستی باز هم بیا دوستت دارم.
روایت داریم یک گناهکار که می‌گوید یا الله من را بپذیر، خدا به قدری شاد است مثل کسی که توی بیابان زاد و راحله‌اش را گم کرده است و بعد پیدا می‌کند، حدیث داریم که اگر شما یک وجب روبه من بیائید من یک گام روبه شما می‌آیم، و اگر شما یک گام روبه من بیائید من خیلی بیشتر می‌آیم، و اگر شما آرام آرام روبه من بیائید من هروله کنان می‌آیم، آدمی که هی توبه می‌کند و هی گناه می‌کند این خیلی خودش را بد می‌بیند، اما خدا می‌گوید باز هم تو را دوست دارم.
3- به پدر و مادر پیر باید بیشتر محبت کرد
به پیرها محبت کنید «إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ» (اسراء/23) آیه «وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا» را چهار مرتبه گفته است اما یک آیه دیگر پدر و مادر پیر را گفته است که محبت کنید (کِبَر) اگر پدر و مادرت پیر شد آنها را اکرام کن.
در مکه جوان رشیدی را دیدم که پدرش را سوار ویلچر کرده بود داشت طواف می‌داد گفتم این پدرت است که داری طواف می‌دهی؟ گفت بله، من بچه بودم هفت سالم بود بابام من را روی دوش گرفته بود داشت طواف می‌داد حالا هم من او را طواف می‌دهم.
4- به زنها و برده‌ها و افرادی که بی‌کس هستند، بیشتر محبت شود
به برده رحم کنید، حتی اسمش را نوکر نگذارید، کشاورز، حضرت لحظه مرگ فرمودند یا علی مواظب باش به کشاورزها ظلم نشود، زنها، به زنها رحم کنید امام علی(ع) وقتی ضربت خورد فرمود مواظب باشید به زنها ظلم نشود، به افرادی که کسی را ندارند رحم کنید، رفته بودیم آفریقا داشتیم سخنرانی می‌کردیم گفتیم‌ای مردم آفریقا ما در تهران خیابانی به اسم آمریکا نداریم اما خیابان بنام آفریقا داریم تا این را شنیدند بلند شدند و ابراز احساسات کردند، رگ عاطفه‌اش اینرا می‌گوید. رفته بودم دبیرستان دخترانه صحبت کنم چند تا دبیرستان یک جا جمع شده بودند، گفتم همه بچه‌های من دختر هستند و خدا به من پسر نداده است و از خدا هم نخواسته‌ام که به من پسر بدهد، اینها اینقدرکف زدند سوت کشیدند احساسات نشان دادند.
در آفریقا باز هم گفتم ما وقتی لانه جاسوسی آمریکا را به دست دانشجویان پیرو خط امام فتح کردیم امام فرمود سیاه پوست‌ها را آزاد کنید ولو مجرم هستند و حقوق بگیر آمریکا هستند، اما چون به نژاد سیاه ظلم شده است ما بخاطر ظلمی که در طول تاریخ به اینها شده است اینها را استثنا آزد می‌کنیم، باز ابراز احساسات کردند.
5- باید به ورشکستگان، بیماران لاعلاج و مصیبت زده بیشتر رحم شود
افرادی که ورشکسته هستند به آنها رحم کنید، سخت ترین مریض‌های ما نخاعی هستند فاصله آنها با ما دو سه ثانیه است یعنی یک افتادن و یک قطع شدن نخاع، مرده و زنده رابطه‌اش یک نفس است، قرآن می‌فرماید درآمدها را جمع کنید به هشت گروه بدهید یکی از آنها ورشکسته است، آدم ورشکسته مثل پیچ و مهره‌ای است که خشک شده است، یک خورده روغن بزنی کار می‌کند، به مصیبت زده رحم کنید اسلام می‌گوید کسی که مرد خانه‌اش نروید، ولی ما هر کس که می‌میرد تا چهلم و تا هفتم هی می‌آیند و می‌خورند، این چه دینی است؟ نه توی قرآن داریم و نه حدیث داریم این خیلی مشکل است.
به افراد ناقص الخلقه رحم کنید، منتهی نه اینکه به آنها نگاه ترحم آمیز کنید، حدیث داریم خودت را نگه دار و از تو الحمدلله بگو، به زبان هم نیاور، در تشیع جنازه گفته‌اند نخندید.
6- بی‌حجاب‌ها در قیامت گرفتارند
من می‌گویم بی حجاب‌ها روز قیامت که بخاطر بی حجابی گیر هستند دل خانواده شهدا را چه خواهند کرد؟ گیرم خدا گفت من گناه بی حجابی را بخشیدم، تو با این قیافه‌ای که بیرون می‌آیی توی این کوچه این رقم هرزه گری این رقم عروسی این رقم عیاشی با این کارها دلهای خانواده حزب اللهی را می‌سوزانی، و این دل سوزاندن خدا بی جواب نمی‌گذارد در زمانی دلت را خواهند سوزاند.
7- باید نسبت به یکدیگر رحم و گذشت باشد
در قرآن سه تا «تَوَاصَوْا» داریم «وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» (بلد/17) «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ» (عصر/3) «وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَهِ» (بلد/17) سفارش کنید به رحمت و گذشت، علامت امت حزب الله این است که «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» (فتح/29) آرم امت اسلامی این است که به خودشان رحم کنند. شخصی از کسی طلب داشت گفت فردا، فردا آمد گفت پس فردا، هی گفت و گفت تا این هم عصبانی شد و زد توی گوشش، بدهکار آمد شکایت کرد گفت آقا از ما طلب دارد و هی می‌آید سراغ ما به ما مهلت نمی‌دهد، در این لحظه طلبکار وارد شد، گفت آقا کاری نکرده‌ام هر روز می‌گویم بده و تا ریال آخر هم می‌گیرم امام فرمود خوب مهلت بده، گفت آقا حق من است، امام فرمود قرآن خوانده‌ای که «وَیَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ» (رعد/21) یعنی مومنین از بدحسابی قیامت می‌ترسند، گفت مگر خدا بد حساب است؟ گفت نمی‌دانم، امام فرمود کسانی که مثل تو مته لای خشخاش می‌گذارند و مو را از ماست می‌کشند، تا یک قِران آخر را می‌خواهند بگیرند، خدا هم روز قیامت به آنها سخت خواهند گرفت و کسانی هم که در این دنیا به مردم شل بگیرند، خدا هم روز قیامت به اینها شل می‌گیرد. البته شل گرفتن در حساب شخصی نه مال بیت المال.
«وَجَعَلْنَا فِی قُلُوبِ الَّذِینَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَهً وَرَحْمَهً وَرَهْبَانِیَّهً» (حدید/27) ما در دل یاران پیغمبر رحمت قرار دادیم این از افتخارات است، اگر کسی ناله مظلومی را شنید و جواب نداد حدیث داریم که مسلمان نیست، اگر کسی شکم‌اش سیر بود و همسایه‌اش گرسنه حدیث داریم که ایمان به خدا ندارد. حضرت فرمود اگر می‌خواهید شیعیان را امتحان کنید ببینید در مشکلات رحم‌شان نسبت به همدیگر چقدر است، اگر کسی توی خانه‌اش دیگ و نردبان و طنابی دارد اما می‌گوید به کسی نمی‌دهیم «وَیَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ» (ماعون/7) یعنی وای بحال کسانی که حتی یک دیگ و کاسه و ظرف به همسایه نمی‌دهند. ماعون به چیزی می‌گویند که توی همه خانه‌ها نیست، مثل جرثقیل یا دیگ. اگر کسی روی زمین به مسلمانها رحم نکند فرشته‌ها روی آسمان به او رحم نخواهند کرد، از افتخارات اسلام این است که اسلام دین رحم است.
هر مسلمانی روزی شصت بار کلمه رحم بکار می‌برد در نمازهایش، و اگر این با توجه باشد دیگر بی رحم نخواهند بود مگر اینکه از آن غافل باشیم.
8- یک قانون بد در جمهوری اسلامی که باید اصلاح شود
دنیای غرب خیلی بی عاطفه است اگر کسی بیفتد صد نفر از کنار او رد شوند کسی صدایش نمی‌زند، یک قانون بد توی جمهوری اسلامی هست امیدواریم اینرا حل کنند اگر یک کسی توی جاده بیفتد می‌گوید اگر سوارش کنیم ببریم بیمارستان می‌گویند تو بودی، تو زده‌ای، پس بگذار خونریزی کند و بمیرد، این کنار خیابان بال بال می‌زند و کسی هم به او کاری ندارد اگر من کسی را بزنم و او را به بیمارستان برسانم و بگویم من نبوده‌ام من دروغ بگویم و او را برسانم و فرار کنم بهتر از این است که او کنار جاده بیفتد و جان بدهد، کسی هم او را سوار نکند. در رفتن مجرم گناهش کمتر از این است که احتیاطاً او را بگیریم و توی زندان بیندازیم این یک قانونی است که من هر چه فکر می‌کنم نمی‌فهمم.
9- اثرات بی‌رحمی
اگر رحم نباشد نسل نو عقده‌ای می‌شوند ولذا حدیث داریم اگر پسرت گفت من نکرده‌ام نگو نه خیر من دیدم که تو کردی، اگر هم پسرت دروغ می‌گوید عذرش را به دروغ قبول کن، اما نگو من می‌دانم که دروغ می‌گویی، اگر رحم نکنی بچه عقده‌ای می‌شود اگر رحم نکنی گاهی عامل فرار می‌شود، رحم نباشد آمار طلاق بالا می‌رود، رحم نباشد آمار خودکشی بالا می‌رود، رحم نباشد حسرت می‌کشد، یعنی نگاه می‌کند حسرت می‌خورد.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2069

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.