نامه حجت الاسلام محسن قرائتی به اساتید، مدرسین و مسئولین حوزه های علمیه سراسر کشور
حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز، طی نامه ای به جامعه مدرسین و مدیران حوزه های علمیه سراسر کشور، از چگونگی و شیوه تبلیغات دینی بر اساس مقتضیات زمانه سخن گفت. متن نامه استاد قرائتی به شرح ذیل می باشد: بسم الله الرحمن الرحیم محضر اساتید و مدرسین و مدیران حوزه های علمیه سراسر کشور سلام علیکم؛ با حذف مقدمات! تابستان گرچه گرم است، اما در همین گرما از ساعات اول صبح یا ساعات پایانی شب و یا در مناطقی که هوا معتدل است، میتوان بهره ها برد. پیام آیه لِإِیلافِ قُرَیْش (قریش،۱) آن است که مکان را عوض کنید ولی کار را تعطیل نکنید. پیام جمله فَإِذا قُضِیَتِ الصَّلاهُ فَانْتَشِرُوا فِی الْأَرْض (جمعه، ۱۰) آن است که حتی جمعه ها فقط برای نماز کارها تعطیل شود. اینجانب بعد از ۶۰ سال طلبگی متوجه شدهام که ۸٫۵ سال عمر من به دلیل تعطیلی پنجشنبه ها تلف شده است. در حالی که میتوانستم با تغییر مکان و کار بهره ها ببرم. اگر در ماه رمضان یک ماه آن هم شب های قدر فرصتی است و اگر در محرم چند روزی (دهه اول و تاسوعا و عاشورا) فرصتی است، در تابستان حدود ۱۰۰ روز فرصت هاست که حدود دوازده میلیون آموزش و پرورشی و حدود پنج میلیون دانشجو سه ماه تعطیل هستند و بسیاری از نیازها و مهارت ها را میتوان در تابستان فراگرفت. این چند جمله مربوط به اصل تعطیلات تابستانی است. اما نسبت به طلاب جوان (خواهران و برادران) نیز این مسأله مطرح است که از تابستان میتوانیم نهضتهایی راه بیاندازیم. نظیر نهضت قرآن آموزی و جمعهای چندنفری برای گفتگو با نزدیکان و عمل به آیه و انذر عشیرتک الاقربین شما خود میدانید که در کنار تبلیغات عمومی (یا ایهاالناس، یا ایها الذین آمنوا) خطاباتی فردی و شخصی در قرآن وجود دارد. مانند آیاتی که در آن با کلمه یا بنی، یا ابت، و امر اهلک بالصلاه یا آیهی قل لازواجک و بناتک که مخاطب خاص دارد و گفتگو در آن فردی است. در جامعه افرادی را میبینیم که به مواد مخدر معتاد شدهاند ولی هیچکدام از طریق وسایل جمعی نظیر رادیو و تلویزیون، کتابها، سخنرانیها و فضای مجازی و اینترنت معتاد نشده اند بلکه همه ی آنها از طریق گفتگوی تن به تن و چهره به چهره گرفتار شدهاند. این از یک سو! از سوی دیگر گاهی طلاب جوان در ادامه تحصیل دچار تردید میشوند، و گاهی بعضی بستگان و دوستان آنان را با طعنه ها و نیش ها دلسرد میکنند و بعضی خیال میکنند که رهاکردن درس و رفتن به سراغ امور دیگر دنیای بهتری خواهد بود. در این موارد اگر طلاب جوان بتوانند از بچه های بستگان و همسایگان افرادی را جذب و برای آنان گفتگویی کوتاه ولی پرمحتوا داشته باشند، تردیدها و دلسردی ها اثری نخواهد داشت چون احساس میکنند که با همان تحصیلات خود، افرادی را راهنمایی کرده اند، همانگونه که یک برگ زرد در حوض آب میتواند کشتی چندین مورچه شود. از آموزش نماز گرفته تا اسرار و راز و رمز آن، از آموزش امور دینی گرفته تا سایر امور! گرچه این حرکت گاهی با اعزام طلاب در محرم و صفر و امثال آن صورت میگیرد، لکن با بودجه دولتی، آن هم در محدوده ی کم. آنچه از اساتید انتظار میرود آن است که تمام طلابی که کتاب مقدس لمعه را به پایان رسانده اند، میتوانند هر کدام جلسات محدود بگذارند و در آن از کتاب هایی که برای این کار نوشته شده است، بهره بگیرند. مثلاً احکام شرعی را از جزوهای که آقای فلاحزاده برای نوجوانان نوشته است، بازگو کنند. از میان داستانها، کتاب داستان راستان شهید مطهری را استفاده کنند. از قرآن از آیات اخلاقی نظیر سورهی حجرات و لقمان و عنکبوت بهره گیرند. این جلساتی که زیر نیم ساعت تشکیل میگردد، برکات فراوانی خواهد داشت. گفتگو با نسل نو برکات زیادی دارد و مورد سفارش اهل بیت است که فرمودند: بَادِرُوا أَوْلادَکُمْ بِالْحَدِیثِ قَبْلَ أَنْ یَسْبِقَکُمْ إِلَیْهِمُ الْمُرْجِئَهُ (کافی، ج ۶، ص۴۷) و چون این جلسات خودجوش و در محلهی مسکونی فرد تشکیل میشود، نیاز به تأمین اعتبار و هزینه ایاب و ذهاب نخواهد داشت. شبهاتی که در فضای مجازی و حقیقی به نسل نو القاء میشود، پاسخ داده میشود. این حرکت در طول سال با لطف خداوند امدادهای غیبی را به همراه خواهد داشت. البته باید مدیران و اساتید حضور داشته باشند و سعی شود بر کار این طلاب جوان نظارت داشته باشند و از گفته هایی که بدآموزی دارد و یا زیربنای علمی ندارد، و یا بستری برای بعضی انحرافات است، جلوگیری شود.
محسن قرائتی