مسجد – 2، آداب مسجد
موضوع: مسجد(2)، آداب مسجد
تاریخ پخش:70/12/29
بسم الله الرحمن الرحیم
1- مسجد
عبادتها، قبول. سال 71 مبارک بحث ما بحث معاد بود. رسیدیم به بحث مساله برزخ و قبر. شب تولد امام حسن و شب عید و سال تحویل، گفتیم این بحث را نکنیم.
در قیامت نه تا شاکی داریم:
1- پیغمبر. «وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً» (فرقان/30) پیغمبر میفرماید: من از مردم راضی نیستم که قرآن را کنار زدند. آنهایی که نسبت به تلاوت، تعلیم، تدریس عملی، تبلیغی، کوتاهی کردند.
2- بستگان: . که در مورد آنها کوتاهی میشود.
3- مسجد. شکایت میکند. یعنی خلاصه مسجد را نمیتوان ساده گرفت.
نکاتی در مورد مسجد: 1- ساختن مسجد 2- نظافت مسجد 3- تولیت مسجد 4- فضای مسجد 5- چراغ مسجد 6- دستورالعملها 7- فرش مسجد
2- کاربرد و کارآیی مسجد
اما انتخاب مسجد. قرآن میفرماید، مسجد در صدر اسلام چند منظوره بوده است. یعنی قضاوت هم در مسجد بوده است. تعلیم و تربیت هم در مسجد بوده است. اختلافات زن و شوهری، از مسجد مردم به جبهه میرفتهاند. سالن اجتماعات، کمک رسانی و همه چیز در مسجده بوده است. الان مسجدها اینطور نیست. بیایید مسجد را با مدرسه با هم بسازیم. مشکل مملکت ما با این کثرت جمعیت، مشکل مدرسه سازی و فضای آموزشی است و بیاییم یک کاری کنیم که بغل مسجد یک زمینی باشد که مدرسه باشد که یک مقداری بار مدرسه را بکشد. مثلا حیاط مسجد، حیاط مدرسه است. میشود یک جوری ساخت که مسجدی که خلوت است از مدرسه آدم بگیرد و مدرسهای که سالن ندارد از مسجد استفاده کند. به هم کمک کنند. در قدیمها هم این کار را میکردند. منتها مدرسههای علمیه.
3- تاریخ مسجد در اسلام
ساختن مسجد مربوط به اسلام نیست. اصحاب کهف بعد از اینکه اصحاب کهف وارد غار شدند و در آنجا ماندند قرآن میگوید بیایید به یادبود این راد مردان بیایید یک چیزی بسازیم. حالا چه بسازیم؟ «لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِداً» (کهف/21). یک بنایی یک سنگ تاریخی به عنوان یادبود بسازیم. بیایید یک ساختمانی بسازیم که بار مکتبی و فرهنگی هم داشته باشد.
در شهرهایی که اهل تشیع و اهل تسنن با هم زندگی میکنند باید در مسجد اهل سنت برویم و نماز بخوانیم. امام صادق دستور داد. مسجدها نباید قبیلهای و صنفی باشد.
ما نباید کینهها و خصلتهای خودمان را در خانه خدا ببریم. متاسفانه ما رفتیم به یک روستایی که این عیب را داشتند. یک روستایی بود رفتم آنجا. دو تا قبیله با هم دعوا داشتند، به هم دختر و پسر نمیدادند مینی بوس این قبیله با آن قبیله از هم جدا بود. گاهی وقتها کینههای این طوری میشود. اینها اوج پستی است.
سفارش شده که مسجدسازی نباید حرفهای باشد. مانعی ندارد که یک صنفی مسجد بسازد اما اینکه این مسجد این گروه باشد این خلاف نظر اسلام است. راجع به مسجد داریم، اول کسی که مسجد ساخت، حضرت آدم بود. اول ساختمانی که روی کره زمین بالا رفت. کعبه بود. حضرت ابراهیم خودش مسجد ساخت. «وَ إِذْ یَرْفَعُ إِبْراهیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَ إِسْماعیلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّکَ أَنْتَ السَّمیعُ الْعَلیمُ» (بقره/127).
با امام جمعه محترمی رفتیم کلنگ ساختمانی را بزنیم. دیدم این آیه را برای کلنگ زدن است.
حالا یک نکتهای را برای پدر و پسرها راجع به ادب بگویم. ابراهیم بنا بود و پسرش کارگر. اما اسمهایشان پهلوی هم نیست. نگفته ابراهیم و اسماعیل پایهها را بالا برد میگوید ابراهیم پایهها را بالا برد و بعد میگوید اسماعیل. جالب اینکه وقتی کار تمام شد میگویند «ربنا تقبل» عملگی که قبول کردن ندارد. چرا؟ کارگری هم که در خط خدا باشد آن کارگری هم میشود عبادت کارگر باید بگوید «تقبل الله». کسی که برای خدا مسجدی را بنایی کند. خدا در آن بندگی کند. از مال حلال باشد.
مسجد باید ساده باشد. حضرت امام یک دست خطی دارد که به مقام معظم رهبری که آن زمان رئیس جمهور بودند نوشته مصلای تهران بزرگ و ساده. به طوری که هر کس وارد مسجد میشود یاد مسجد صدر اسلام بیفتد. تزئینات در مسجد غلط است.
مقدسین وقتی به ما میگویند به دخترها بگویید موهایشان را بکنند تو، میگویند مقدس با آن دختر فکلی یک جور هستند. هر دو گوش به حرف نمیدهند و هیچ کدام هم دست بردار نیستند.
یک مسجد میسازند به اندازه پنج تا مدرسه پول تزئینات میدهند. غلط است.
سه رقم اسراف داریم: اسراف با سه پوشش. 1- خانمها که اسراف میکنند میگویند آبرو داری است. 2- در ادارهها وقتی اسراف میکنیم میگوییم اسراف است. میگوید این تشریفات است. 3- در مسجدها میگوید شعائر مذهبی است. اینها هر سه اسراف است. اینها کلاه شرعی است. حدیث داریم حضرت مهدی که تشریف بیاورد منار مسجدها را خراب میکند. حالا بساز برای کلنگ حضرت مهدی.
4- آداب مسجد رفتن
در پاورقی کتاب «من لایحضره الفقیه» دارد که به خاطر اینکه منار اشراف به خانهها دارد.
نظافت مسجد. روایات زیادی داریم. آب دهن پرت کردن در مسجد کفاره دارد که آن آب دهان انداختن خودش تمیز کند. اگر کسی مسجد را جارو کند انگار بردهای را آزاد کرده است. به خصوص در شب جمعه.
اصل نماز اینکه زیر آسمان باشد. در حد ضرورت زیر سقف.
فیض کاشانی(ره) وصیت کرده بود که میخواهم باران به قبرم ببارد.
امام سجاد(ع) در سجادهاش شیشه عطر بود.
قَالَ الصَّادِقُ (ع): «یَا فَضْلُ لَا یَأْتِی الْمَسْجِدَ مِنْ کُلِّ قَبِیلَهٍ إِلَّا وَافِدُهَا وَ مِنْ کُلِّ أَهْلِ بَیْتٍ إِلَّا نَجِیبُهَا یَا فَضْلُ لَا یَرْجِعُ صَاحِبُ الْمَسْجِدِ بِأَقَلَّ مِنْ إِحْدَى ثَلَاثِ خِصَالٍ إِمَّا دُعَاءٍ یَدْعُو بِهِ یُدْخِلُهُ اللَّهُ بِهِ الْجَنَّهَ وَ إِمَّا دُعَاءٍ یَدْعُو بِهِ فَیَصْرِفُ اللَّهُ بِهِ عَنْهُ بَلَاءَ الدُّنْیَا وَ إِمَّا أَخٍ یَسْتَفِیدُهُ فِی اللَّهِ» (وسائلالشیعه/ج5/ص193).
اگر مردم به مسجد بروند 1- «إِمَّا أَخٍ یَسْتَفِیدُهُ فِی اللَّهِ» یک برادر خوب در مسجد پیدا میکند یا علمی را یاد میگیرند. قدیمها رادیو تلویزیون نبود. مردم به مسجد میآمدند و اخبار و چیزها را یاد میگیرند.
در مسجد علم، رحمت، اخوت، حمایت از مستضعفین، هدایت، تقوا هست.
اشاره میکنند که وقت تمام شد. دستورالعملها را من سریع بخوانم.
عکس شهدا و علما را در مسجد نزنید. در راهرو یا در یک جایی که هم مقام و هم یاد شهدا زنده بماند. مسجد عکس ممنوع است حتی عکس رهبر انقلاب حتی عکس پیغمبر.
دوم. رعایت حقوق مهم است. برای پول گرفتن به مردم رو نیندازید. صندوق باشد هر کس میخواهد خودش کمک کند. بهترین وقت را صرف پول گرفتن نکنید. چون اوج وقتها شب قدر است. و اوج شب قدر سحر است. سحر جمع میشوند تا پول بگیرند که زیلوهای مسجد را قالی بکنند یعنی کل وقتها صرف پشم میشود.
اگر صدای مناجات و دعا همسایههای مسجد را اذیت کند، گناه اذیت مردم از عبادت در مسجد بیشتر است. حساب اذان جدا است، اذان عیب ندارد.
آقازاده امروز آمد خانه ما یک شعری خواند من شعرش را پسندیدم گفتم بیاید برای شما هم بخواند.
ابر کرم خدا ببارد امشب *** نومید کسی را نگذارد امشب
«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»