غیرت دینی در یاری مظلومان

1- برخورد مناسب با حرمت شکنی و قداست شکنی
2- وظیفه حمایت از مظلومان و مستضعفان جهان
3- کمک اولیای خدا به نیازمندان غیرمسلمان
4- دفاع از مظلوم، مسلمان یا مشرک
5- سؤال و نیاز، شرط کمک به دیگران
6- انواع عذاب در قرآن
7- حرکت علیه ظالم، عمل صالح قرآنی
8- توجه به مشترکات، نه اختلافات

 

موضوع: غیرت دینی در یاری مظلومان
تاريخ پخش: 08/05/94

بسم الله الرحمن الرحيم
«الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي»

موضوع بحث ما مسأله حمایت از مستضعفین است. چه داخل و چه خارج. قرآن می فرماید: «وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ» (نساء/75) «ما لکم» انتقاد می کند، توبیخ می کند. چرا تکان نمی خورید؟ «وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ» چرا شما به نفع مستضعفین قیام نمی کنید؟ چرا نشسته اید و مستضعفین را نجات نمی دهید؟ چرا بی غیرت هستید؟ این را خداوند به بی غیرت های عرب می گوید. یا بی غیرت های فارس! کسی که نان عربیت و نان اسلام می خورد ولی نسبت به فلسطین نه کار به شیعه دارد، نه کار به سنی دارد. نه کار به عرب دارد و نه کار به عجم! هیچی هیچی! فقط اسمش کشور اسلامی است و از اسلام هیچی ندارند. جز یک نماز، آن هم نماز بی خاصیت! چون نماز اگر خاصیت داشته باشد باید «تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ» (عنکبوت/45) الآن منکری روی کره زمین، منکری، گناهی در کره زمین بالاتر از کشتن بچه مسلمان ها در سحری و افطار هست؟ بزرگترین منکر انجام می شود. مسجدالحرام اگر نمازش نماز است باید جلوی منکر را بگیرد. مگر اینکه بگوییم: خدا نعوذ بالله دروغ گفته است. خدا گفته: نماز باید جلوی منکر را بگیرد. شما چه نمازی می خوانید که جلوی منکر گرفته نمی شود؟ پس پیداست نماز شما گیر دارد. «وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ» چرا کمک مستضعفین نمی کنید؟ چرا غیرت دینی ندارید؟ قرآن آیاتی راجع به غیرت دینی دارد. چند موردش را نوشتم برایتان بگویم.
1- برخورد مناسب با حرمت شکنی و قداست شکنی
اول می گوید: اگر یکجایی دارند حرف دری وری علیه اسلام و دین و مومن می زنند، حق نداری بنشینی. «فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّىٰ يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ» (نساء/140) آیه قرآن است. اگر یکجایی نشستی و می بینی دارند چرت و پرت می گویند، یا باید جلسه را عوض کنی یا باید بلند شوی بروی. سکوت شما و نشستن شما ممنوع است.
آیه دوم، «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَىٰ أَوْلِيَاءَ» (مائده/51) یهود و نصاری نباید سرپرست و دوست شما باشند. کار کشور عربی به جایی برسد که نخست وزیر اسرائیل بگوید: سعودی با ماست. خیلی ننگ است! چقدر آیه… یک آیه و دو آیه هم نیست. آیات زیادی در قرآن است که یهود و نصاری نباید سرپرست شما باشند. نباید دوست شما باشند. چطور شما با هم دوست شدید؟
آیه سوم، «لَّنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفًا» (طه/97) حضرت موسی گفت: این گوساله ای که سامری درست کرده و شما دور آن جمع شدید،«لَّنُحَرِّقَنَّهُ» گوساله را آتش می زنم. «ثُمَّ لَنَنسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفًا» خاکسترش را هم به دریا می ریزم. ما در مقابل غیرت دینی بزن بزن هم داریم.
به امام گفتند: قبر رضاشاه را خراب نکنیم، موزه کنیم. کتابخانه کنیم. فرمود: باید محو محو محو شود. غصه نباید خورد که این ساختمان چقدر قیمتش است. ساختمانی که بوی شاه می دهد باید از ریشه کنده شود. طلا خیلی قیمت دارد، ولی قرآن می گوید: طلایی که از آن مجسمه گوساله ساختند و مردم دورش جمع کردند این طلا باید آتش بگیرد.
یک روز امام در خانه که قدم می زد لبش هم هی می جوید. در یک حال هیجانی داشت قدم می زد. دیدند امام وقتی دارد راه می رود یکطوری لبش را هم گاز می گیرد. رفتند گفتند: آقا شما در حین قدم هی امروز لبتان را می جوید. گفت: چرا سلمان رشدی به پیغمبر اسلام جسارت کرد؟ ای کاش من خودم جوان بودم، می رفتم سلمان رشدی را می کشتم و برمی گشتم. چرا باید پیر باشم و نتوانم. فقط فتوا بدهم اعدام سلمان رشدی واجب است. این غیرت دینی است! اگر یک خرده خون امام را در اقیانوس اطلس می ریختند. از آب اقیانوس اطلس آمپول درست می کردند و به همه بی غیرت ها می زدند، بگویید… باغیرت می شدند. سران بعضی از کشورهای اسلامی اصلاً دیگر آدم نیستند، بشکه هستند. گاو صندوق گوشتی هستند. برای کجا گذاشتند؟ برای کی گذاشتند؟
اگر کسی به پیغمبر جسارت کرد باید او را کشت و اجازه هم نمی خواهد. نهی از منکر نشان دهنده غیرت دینی است. کسی گناه می بیند، حداقل هم اگر حرف می زند، عبوس کند. دیگر لبخند نزند. قیافه ات را در هم کن. حداقل نهی از منکر حدیث داریم «وجوه مکفهره» یعنی عبوس کن.
2- وظیفه حمایت از مظلومان و مستضعفان جهان
یکبار دیگر «وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ» بعد هم نگفته: مستضعفین مسلمان، نمی گوید: چرا برای مستضعفین مسلمان تکان نمی خوری؟ مستضعف… کسی که ضعیف است باید کمکش کرد. ولو مسلمان نباشد. ما در ماه رمضان… آخر بعضی ها نمی دانم چطور فکر می کنند. متأسفانه در بعضی از این مذهبی ها و بعضی مسجدی ها یک چنین فکرهایی هست. می گویند: آقا غزه سنی هستند. ناصبی هستند. فلسطین شیعه ندارد. دروغ است. ما چقدر در غزه مسجد داریم به نام فاطمه زهرا، مسجد امام حسن و امام حسین، آخر چرا می گویید: ناصبی! حالا بر فرض خدای نکرده، چهار ناصبی هم آنجا باشند. ناصبی ها از معاویه که بدتر نیستند. ناصبی ها به حضرت علی فحش می دهند. در جنگ صفین آمدند سر حضرت علی را با شمشیر جدا کنند. آمدند علی را بکشند. امام فرمود: آب را نباید بر اینها قطع کنید. لشگر علی گفتند: آقا مسلط بر آب شدیم. آب را قطع کنیم؟ گفت: نه آب را بدهید. اینها ناصبی که هیچی، معاویه است. آمده تو را در صفین بکشد. فرمود: آمده مرا بکشد، قاتل من است ولی نباید تشنه باشد. ما خودمان این همه شیعه بدبخت داریم چرا به فلسطین کمک کنیم؟ هردو را باید درنظر گرفت. قرآن یک آیه دارد، می گوید: زکات که گرفتی هم به فقرای داخلی بده و هم به فقرای خارجی بده. فقرای داخلی آیه اش چیست؟ «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ» (توبه/60) فقرا و مساکین اینها داخلی هستند. فقرای خارجی چیست؟ «وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ» (توبه/60) آیه قرآن است. یعنی بخشی از زکات را بگیرید و به کفار بدهید بخورند. که آنها به شما علاقه مند شوند. ما باید هم داخل را داشته باشیم، هم خارج را.
3- کمک اولیای خدا به نیازمندان غیرمسلمان
آن شبی که حضرت امیر و حضرت زهرا روزه برای شفای امام حسن و امام حسین گرفتند، رفتند افطار کنند در خانه را یتیم و مسکین زد. یکی هم اسیر بود. اسیر مسلمان نبود، اسیر در جبهه آمده مرا بکشد. نتوانسته مچش را گرفتند و اسیرش کردند. قاتل من است اما می گوید: حضرت علی نان امام حسین را قطع کن و به این قاتل بده. آخر من نمی دانم چطور فکر می کنند. نه خودشان سواد دارند و نه با یک اسلام شناس در تماس هستند. همینطور کیلویی آروغ می زنند. یکبار دیگر می گویم.
«وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا» (انسان/8) مسکین، یتیم، اسیر، مسکین و یتیم مسلمان بودند. اما اسیر سابقه جنگ با مسلمان ها داشته و آمده در جبهه مرا بکشد، نتوانسته اسیر شده. در عین حال اگر اسیر در خانه تو را زد، نان از حضرت امیر، حضرت زهرا و امام حسین قطع کن و به اسیر بده که سابقه جبهه علیه تو را داشته است. خیلی نگاه اسلام طور دیگری است و ما طور دیگری فکر می کنیم.
نمی دانم اینجا گفتم یا جای دیگر بود. جمعیتی از بنی امیه آمدند کربلا امام حسین را کشتند. همین لشگر یزید لب مرز رفتند. امام زین العابدین برای مرزدارها دعا می کند. نمی گوید: اینها قاتل پدر من هستند. گور پدرشان اینها بنی امیه هستند! بابا بنی امیه است. ولی فعلا لب مرز است. وقتی لب مرز است ما باید برای مرزدارها دعا کنیم. ولو مرزدار بنی امیه باشد.
من یکوقت سوار هواپیمای توپولف شدم. برای خودم و خلبان و مسافران آیت الکرسی می خواندم. گفتند: این خلبان کمونیست است. گفتم: کمونیست باشد. پایین بیافتد من هم می افتم!
اگر غزه نبود، اسرائیل به ایران حمله می کرد. اینها سپر بلا هستند. چرا ما این را نمی فهمیم؟ این بیچاره ها خط مقدم هستند. من که نمی گویم: آدم خوبی هستند. ممکن است آدم بد هم در بین آنها باشد. ولی فعلاً مستضعف هستند. ناراحت هم می شوید…
4- دفاع از مظلوم، مسلمان یا مشرک
این که می گویم تکراری است ولی یک حرف هایی می شنوم، غصه می خورم. «بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ، إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ» (تکویر/1) آنگاه که خورشید، نورش تمام می شود، گرفته می شود. «وَإِذَا النُّجُومُ انكَدَرَتْ» (تکویر/2) ستاره ها منکدر می شود. «وَإِذَا الْجِبَالُ سُيِّرَتْ» (تکویر/3) کوه ها از زمین کنده می شود و راه می افتند. «وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ» (تکویر/4) سرمایه ها رها می شوند و پا به فرار می گذارند. «وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ» (تکویر/5) حیوان های وحشی در دل هم می روند. «وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ» (تکویر/8) از دخترهایی که زنده به گور هست، سوال می شود: «بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ» (تکویر/9) این دختر چه گناهی کرده است؟ دختری که زنده در گور شده، دختر مسلمان نیست. پدرش بت پرست است و دختر هم مشرک است. اما به دختر ظلم شد. دختر وقتی زنده در گور رفت، ظلم به دختر شد.
قرآن می گوید: «إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ ،وَإِذَا النُّجُومُ انكَدَرَتْ ، وَإِذَا الْجِبَالُ سُيِّرَتْ، وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ… بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ» این دختر چه گناهی کرده است؟ ما باید از مظلوم دفاع کنیم. ولو مظلوم مشرک باشد.
در کمک مظلوم، پیغمبر ما با مشرکین شریک شد علیه ظلم. یک چیزی در تاریخ به نام… من یک کلمه اش را می گویم، هرکس بلد است کمک کند. «حلف الفضول» کسی بلد نیست؟ حلف یعنی قسم، فضول یعنی چند نفر بودند، فضل… چند نفر بودند مثل چند نفر که جمع می شوند، پنج نفر همه اسمشان حسین است. یا حسن است. چند نفر اسمشان همه فضل بود. اینها جمع شدند، قسم خوردند همه هم مشرک بودند. پیغمبر هم با این مشرکین شریک شد. که به هر مظلومی در مکه ظلم شد، علیه آن ظالم بشورند. برای دفاع از مظلوم ستادی تشکیل شد و پیغمبر هم در آن ستاد عضو شد که علیه ظالم بشورند. نباید در مکه به کسی ظلم شود. یعنی دفاع از مظلوم اینقدر می ارزد که پیغمبر با مشرکین شریک شود.
5- سؤال و نیاز، شرط کمک به دیگران
اصلاً بعضی جاها اسلام شرط نیست. شما قرآن می خوانی. «وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ» (ضحی/10) یک کسی را که سوال می کند رد نکن. نمی گوید: «و اما السائل المومن» من در حرم امام رضا که می روم همین آیه را می خوانم. می گویم: یا امام رضا، خدا نگفته: به مومنین بده. می گوید: «وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ» من که سائل هستم. ما نباید در کمک اینقدر تنگ نظر باشیم. باید به مظلومین کمک کنیم. با دعا، با پول، با جان، با خون، با فکر، با هرچه که می توانیم. «وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ» (انفال/60) «ّمَا اسْتَطَعْتُم» یعنی هرچه استطاعت دارید. شما فکر نکن پول نداری، زور نداری، ببین یک برگ درخت، یک برگ زرد اگر در حوض بیافتد کشتی 50 مورچه می‌شود. لازم نیست کشتی فنی باشد. یک برگ زرد هم می‌تواند…
دل باید به سمت آنها باشد. قرآن می گوید: نابینا، لنگ، حتی آنهایی که نباید جبهه بروند، جبهه نباید بروند اما دلشان باید همراه رزمنده‌ها باشد. «إِذَا نَصَحُوا لِلَّـهِ وَرَسُولِهِ» (توبه/91) «نصحوا» یعنی خیرخواه باشد.
چین بودیم، رفتیم ماشین را پارک کنیم. یک پیرزن شاید 90 ساله با موهای سفید سوت کشید. گفت: اینجا پارک نکن. آنجا برو! من نگاه کردم و دیدم خیلی پیر است. گفتم: این پیرزن چه کاره است؟ پلیس است؟ گفتند: کشور چین از پیرها هم برای سوت کشیدن و پارکینگ استفاده می‌کند. این منطقه را به این خانم دادند و گفتند: نگذار کسی اینجا پارک کند. گفتم: بارک الله! ما در ایران داریم که از پوست پرتقال مربا درست می‌کنند. ولی در چین دیدیم از پیرزن‌ها پلیس درست کردند. قرآن آنجایی که می‌گوید: «اعرج» لنگ نباید جبهه برود، نابینا نباید جبهه برود. در عین حال می‌گوید: باید دلشان خیرخواه باشد. با هر امکانی که می‌توانیم باید کمک کنیم.
از این آیه معلوم می‌شود مسلمان‌ها باید قدرت داشته باشند. چون آدم وقتی قدرت دارد باید حامی مستضعفین شود. پس در این آیه «وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ» دو نکته دارد. یکی باید غیرت داشته باشید و یکی باید قدرت داشته باشید. غیرت و قدرت! غیرت داشته باشید چرا به مستضعفین ظلم می‌شود و بی‌تفاوت هستید؟ این برای غیرت است. قدرت، اینکه خدا می‌گوید: برو کمکش کن، پیداست ما باید قدرت داشته باشیم. اگر قدرت نداشته باشیم نمی‌توانیم کمک کنیم. غیرت و قدرت!
حالا ما اینجا می‌گوییم: مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل! اسرائیل چیزی می‌شود؟ خیلی چیز می‌شود… شما اگر در یک دستشویی بروی و ببینی با زغال نوشتند: مرگ بر قرائتی! این را چه کسی نوشته؟ بیرون می‌آییم و می‌پرسیم آقا ببخشید! چه کسانی دستشویی رفتند؟ یک زغال در یک مستراح شما را حساس می‌کند. مرا حساس می‌کند. آنوقت چند میلیون مرگ بر اسرائیل می‌گویند، اسرائیل می‌سوزد. فکر نکن فایده ندارد. الآن شما چند هزار نفر اینجا پای سخنرانی من هستید. یک نفر یک کاغذ می‌دهد، آقای قرائتی منبر امشب شما خیط بود. من تا صبح خوابم نمی‌برد که این یک نفر به من اینطور گفت. حالا ممکن است صد نفر، هزار نفر بگویند: دستش درد نکند. اما یک نفر بگوید: منبر امشب تو خیط بود…
آقای راشد از قول یک نفر منبری نقل می‌کرد که از منبر پایین آمد. پرسید: منبر من چطور بود؟ گفتند: اول منبرت خوب نبود. ولی آخر منبرت انصافاً خراب کردی. یک نفر یک نامه می‌نویسد اثر می‌گذارد. شما چرا می‌گویید: اثر نمی‌کند؟ خیلی‌ هم اثر دارد. اصلاً حرف به مرده اثر می‌کند. اگر حرف به مرده اثر نمی‌کرد، نمی‌گفتند: تلقین بخوان. مرده را که در قبر می‌گذارند، تکانش می‌دهند می‌گویند: اسمع، افهم! یعنی چه؟ یعنی حرف به مرده هم اثر می‌کند. بالاخره هرچه هم سنگدل باشند دنیا فیلم‌ها را می‌بیند. الآن دنیا دیگر دیوار ندارد. همه جا به هم سوراخ شده است. اثر دارد…
6- انواع عذاب در قرآن
ما در قرآن سه عذاب داریم. یک عذاب الیم داریم. «وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ» (آل‌عمران/77) الیم با الف به معنی دردناک است. یک عذاب عظیم داریم. «وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ» (‌آل‌عمران/176) یک عذاب مهین هم داریم. «لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ» (حج/57) فرق بین عذاب الیم و عذاب مهین و عذاب شدید و عذاب مهین چیست؟ یک مثل بزنم. یکوقت یک کسی همینطور که من نشستم یک بشکه از پشت بام پایین می‌اندازد. ممکن است ما یک متر بالا بپریم. به جایی هم نمی‌خورد. ولی تق و توقش خیلی است. مثل دیوار صوتی که می‌شکند. بعضی عذاب‌ها عظیم است. شدید است یعنی هارت و هورت دارد. بعضی عذاب‌ها هارت و هورت ندارد اما از درون می‌سوزد. مثل سنجاق، اگر کسی یک سنجاق در بدن شما فرو کند، صدا ندارد. ولی تا مغز استخوانت درد می‌گیرد. بعضی عذاب‌ها نه سر و صدا دارد و نه درد دارد. مهین، اهانت می‌شود. مثل کسی که تف به آدم بیاندازد. لجن به صورت آدم بپاشد. مثل زمان شاه که شاه کشورها می‌رفت، به ماشینش تخم مرغ پرت می‌کردند. خوب تخم مرغ که ماشین ضد گلوله را نمی‌شکند. اما وقتی زرده و سفیده تخم مرغ به شیشه‌ها می‌ریخت، به شاه اهانت می‌شد. پس عذاب شدید داریم، دیوار صوتی! انفجار، عذاب الیم داریم، سنجاق. عذاب مهین داریم لجن. آب دهان پرتاب کند. ما اینجا اگر اسرائیل با عذاب شدید به غزه و فلسطین و جای دیگر حمله می‌کند، ما با مرگ بر اسرائیل عذاب شدید را با عذاب مهین جواب می‌دهیم. اینکه شما پرچم اسرائیل را آتش می‌زنی، این سر و صدا ندارد و کسی هم دردش نمی‌آید. اما اهانت می‌شود. همینکه فرودگاه اسرائیل به خاطر موشک‌های بچه مسلمان بسته می‌شود، این حیثیت اسرائیل زیر سؤال می‌رود که امنیت در اسرائیل نیست. عذاب الیم داریم. عذاب شدید داریم، عذاب مهین داریم و راهپیمایی مصداق عذاب مهین است.
7- حرکت علیه ظالم، عمل صالح قرآنی
یک آیه برای راهپیمایی داریم. این را من هر سال می‌خوانم. امسال هم می‌خوانم. سوره توبه است. در سوره توبه می‌گوید: «وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ» (توبه/120) «وطعأ» یعنی قدم زد. «وطعأ یطعأ» یعنی گام زدن. «وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا» یعنی مسلمان‌ها دسته جمعی حرکت نمی‌کنند که «يَغِيظُ الْكُفَّارَ» اگر حرکتی انجام دادی که کفار یغیظ کنند، غیظ کنند و عصبانی شوند. قرآن می‌گوید: بخاطر اینکه با این حرکت کفار را عصبانی کردی، برایت عمل صالح می‌نویسیم. «كُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ» عمل صالح در قرآن چیست که هی می‌گوید: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» عمل صالح چیست؟ یکی از مصادیق روشن عمل صالح مانورهایی است که کفار عصبانی می‌شود. «كُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ» یعنی همین که این را عصبانی می‌کنی خیلی کار خوبی است.
در دعاهایی که ماه رمضان خواندیم بحث شیعه و سنی نبود. «اللهم اغن کل فقیر، اللهم اشبع کل جائع، اللهم اکس کل عریان، اللهم فرج عن کل مکروب» کل… شیعه و سنی ندارد. ما در دعا باید میلیونی دعا کنیم. میلیاردی دعا کنیم.
امام صادق(ع) در بیابان دید یک کسی دستش را تکان می‌دهد، گفت: بروید ببینید چه می‌خواهد؟ رفتند و برگشتند گفت: چه مشکلی دارد؟ گفتند: تشنه است. گفت: آب به او دادید؟ گفتند: نه! فرمود: چرا؟ گفتند: یهودی است. فرمود: یهودی باشد. شما حق ندارید یهودی را تشنه بگذارید. باید به او آب بدهید.
امام حسین وقتی کربلا آمد به یارانش فرمود: همه ظرف‌هایتان را آب کنید. لشگر حر که آمدند، هم خودش و هم اسبش تشنه بود. به همه اسب‌های لشگر حر که آن زمان جزء لشگر یزید بود، آب داد. خیلی مهم است. امام حسین آب ذخیره می‌کند. برای اسبی که زیر پای لشگر بنی امیه است. آخر نمی‌دانم اگر اینها درست است پس یعنی چه که فلسطین مسلمان نیست. شیعه نیست… شیعه نباشد.
8- توجه به مشترکات، نه اختلافات
ما در قرآن داریم «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ» (آل‌عمران/64) بالاخره اگر بین اسرائیل و فلسطین بود ما با فلسطین مشترکاتی داریم که با یهودی‌ها نداریم. کما اینکه با یهودی‌ها مشترکاتی داریم که با کمونیست‌ها نداریم. در مشترکات ما باید به هم کمک کنیم. بالاخره هردو خدا را قبول دارند. خیلی خوب یک قدم جلو آمدیم. قرآن را قبول دارند. یک قدم جلو آمدیم. قبله را قبول دارند، یک قدم جلو آمدیم. پیغمبر اسلام را قبول دارند، یک قدم جلو آمدیم. پس چند قدم… با اسرائیل باشیم و به فلسطین کمک نکنیم، به نفع اسرائیل شاید شود. اسرائیل کمک به غزه را قطع می‌کند، ما هم می‌گوییم: چون اینها سنی هستند و احتمالاً چهار ناصبی در اینها باشد، پس کمک نکنیم. ما در خط اسرائیل برویم، بخاطر… بعضی مقدسین ما نمی‌دانم چه لقبی به آنها بدهیم.
فهم دین غیر علم دین اسلام است. ما آدم داریم ملا است، علم دینش بالاست، شعور دینی ندارد. من یک قصه از خودم بگویم که آدم ممکن است علم داشته باشد ولی شعور نداشته باشد. پس به روی خودم مثل بزنم!
باز هم گفتم. ولی خوب باز نسل‌ها عوض می‌شود. ما 34 سال است در تلویزیون هستیم. خیلی‌هایشان دیگر نو شدند، کهنه شدند، من رفتم خانه پدر سه شهید، یک خرده احوال پرسی کردند، گفتیم: یک وضو بگیریم. گفتند: می‌خواهید وضو بگیرید، دو سه پله پایین بروید. ما دو سه پله پایین رفتیم و ضو گرفتیم و دیدیم پیرمرد یک حوله آورده، از پله‌ها که من دست‌هایم را خشک کنم. گفت: حاج آقا برای بعد وضو حوله آوردم. گفتم: حدیث داریم که اگر وضو گرفتید، خشک نکنید، ثوابش سی برابر است. یک نگاهی کرد و گفت: حدیث نداریم که اگر یک پیرمرد با درد پا و پدر سه شهید حوله آورد، خیطش نکن؟من کلی خجالت کشیدم. گفتم: من علم دین دارم و فهم دین ندارم. بعضی از مسجدی‌ها مسلمان هستند، مشکلشان مشکل… اصلاً در قرآن آیه داریم که می‌گوید: دین دارد، مشکل عقلی دارد. آیه‌اش این است: «یا ایها الذین آمنوا» آمنوا یعنی تو ایمان داری، تو دین داری. ای کسی که دین داری، باید این رقمی باشی، این رقمی باشی، این رقمی باشی، آخر می‌گوید: «ان کنتم تعقلون». اگر عاقل هستی. پیداست طرف دین دارد،… چی… بگویید… دین دارد… چی… بعضی‌ها دین دارند انصاف ندارند. می‌رود در مسجد بالای سر می‌نشیند، تکان نمی‌خورد. می‌گوییم: آقاجون اینجا جا تنگ است. بلند شو یک مسلمان دیگر هم دو رکعت نماز بخواند! نه اینجا جای من است. این حاج آقا و حاج خانم‌هایی که یکجا می‌نشینند و تکان نمی‌خورند، این خیال می‌کند دین دارد. اگر بلند شود امام رضا زودتر جوابش را می‌دهد. بگوییم: یا امام رضا چون این جا نداشت، من جایم را به او دادم. خودت مشکل مرا حل کن. چه می‌دانی؟ شاید جایت را به او بدهی، امام رضا بیشتر به تو توجه کند تا اینکه سر جایت بنشینی و دو لیتر هم گریه کنی. جایت را به او بده. جا تنگ است. همه می‌خواهند اینجا دو رکعت نماز بخوانند. بلند شو برو! اصلاً گاهی وقت‌ها دعا نخوانی ثوابش بیشتر است.
یک کسی طواف می‌کرد. یک نفر هی از بیرون طواف با دست اشاره می‌کرد. امام فرمود: کار به شما دارد؟ گفت: بله! گفت: برو! در حال طواف بود. گفت: طوافت را رها کن. طوافت را رها کن.
پیشنمازهایی که نمازشان را طول می‌دهند یا بین دو نماز نافله می‌خوانند، یا دعاهای زیادی می‌خوانند غیر از تسبیحات حضرت زهرا که یک دو دقیقه بیشتر نمی‌کشد، اینها از مراجع بپرسند که اگر بنده پیشنماز شوم با مستحبات مسجدم دویست نفر می‌آیند، یک خرده جمع و جور تر نماز بخوانم، دویست و پنجاه نفر می‌آیند. بپرسید ببینید ثواب کدام یک بیشتر است؟ از مراجع بپرسید.
وقت تمام است؟ خوب وقت تمام است… فردا روز قدس است. یکطوری که اگر روزه هم هستید اذیت نشوید، در راهپیمایی شرکت کنید. نفرین هم بکنید. امشب چند نفرین کنیم. دست‌هایمان را مقابل صورت بالا کنیم. با بسم الله و ده تا یا رب! وقتی می‌گویند: دست بالا، یعنی مقابل صورت. این رقمی. اینطور می‌گویند: دست. با شما هستم. دستت را پایین بیاور. با شما بودم… اینهایی که دستشان را چنین می‌کنند فکر می‌کنند خیلی مسلمان هستند. خیلی مسلمان نباشید، مسلمان عادی باشید. دست مقابل صورت،
بسم الله الرحمن الرحیم… یا رب، یا رب، یا رب، یا رب، یا رب، یا رب، یا رب، یا رب، یا رب، یا رب… اللهم صل علی محمد و آل محمد… سه دعا می‌کنم. خدایا اگر مسلمان‌ها گناه و عیبی دارند که باید سیلی بخورند، تو را به این ماه عزیز و مولود این ماه، امام حسن مجتبی و شهید این ماه امیرالمؤمنین اگر عیب و نقصی داریم که باید سیلی بخوریم، آن عیب و نقص را از ما ببخش. اگر بخاطر رهبران بی‌لیاقت عرب و غیر عرب که با اسرائیل و آمریکا کنار می‌آیند و ساکت ساکت هستند، خدایا امت اسلامی را از شر این رؤسای نااهل نجات بده. خدایا شر آمریکا و اسرائیل و شر هر صاحب شری را که علیه اسلام و مسلمین طرح و نقشه دارد، طرح را خنثی و طراح نااهل را نابود بفرما. خدایا عیدی عید فطر ما را عزت اسلام و مسلمین قرار بده. کسانی که حق اهل بیت را غصب کردند بر عذابشان بیفزا. کسانی که سال‌های قبل بودند و الآن نیستند و در برزخ هستند، همه را ببخش. نسل ما را تا آخر تاریخ بهترین مؤمنین و مؤمنات قرار بده. همه دعاهای ما را مستجاب و ما را از محرومین این ماه قرار نده. از الآن تا ابد قلب امام زمان را از ما راضی بفرما.

«والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته» 


«سؤالات مسابقه»

1- آیه 75 سوره نساء بر چه امری تأکید دارد؟
1) مبارزه با ظالمان
2) کمک به مظلومان
3) هر دو مورد
2- در فرهنگ قرآنی، شرط کمک به دیگران چیست؟
1) مسلمان بودن
2) شیعه بودن
3) مظلوم بودن
3- بر اساس آیه 60 سوره توبه، زکات میان چه کسانی تقسیم می شود؟
1) نیازمندان مسلمان
2) نیازمندان غیر مسلمان
3) هر دو مورد
4- در سوره تکویر، خداوند از کدام مظلوم دفاع می کند؟
1) شهدای با ایمان جنگ احد
2) دختر زنده به گور شده مشرک
3) کشته های بی گناه اهل کتاب
5- بر اساس آیه 120 سوره توبه، چه کاری عمل صالح شمرده می شود؟
1) حرکت راهپیمایی علیه ظالمان
2) دعای برای نجات مظلومان
3) کمک مالی به مظلومان مسلمان

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=3668

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.