عدالت اجتماعی

موضوع: عدالت اجتماعی
تاریخ: 20/05/58

بسم الله الرّحمن الرّحيم

الحمدلله رب العالمين و صلی الله على سيدنا و نبينا محمد و على اهل بيته و لعنة الله على اعدائهم اجمعين.

مقدارى در رابطه با عدالت اجتماعى صحبت كرديم و قرآن مى‏فرمايد حتى پيامبران را فرستاديم تا مردم خودشان قائم به عدالت بشوند، خودشان عدالت را بپا دارند و عدالت مسئله‏‌اى است كه اسلام خيلى روي آن تكيه كرده است، از امام جماعت، از قاضى، از شاهد و كسى كه گواه به اين مسئله مى‏تواند باشد، مسئله عدالت را مطرح كرده و درباره ظلم روايات زيادى داريم كه از ظلم بپرهيزيد قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «اتَّقُوا الظُّلْمَ فَإِنَّهُ ظُلُمَاتُ يَوْمِ الْقِيَامَةِ» (كافى،ج‏2،ص‏332) درباره عدالت و ظلم روايات و اينها زياد است، قرآن هم تفسيرش كرده و نهج البلاغه هم كه خیلی زیاد است.
اين حديثى كه در نشست قبل با هم داشتيم، حديث، خيلى حديث پر معنایى است كه گفتم حقش اين است كه اين حديث را بنويسيم و در اتاقمان بزنيم، حفظ كنيم، كه چگونه وقتى يك رهبر، رهبرى را به دست مى‏گيرد، زندگيش نبايد تغییر پيدا بكند، نبايد به نفع خودش كار بكند. حالا، درباره عدالت اجتماعى تيرهاى ديگرى هم هست كه يكى، دو تا از آنها را مى‏‌گوييم و بحث را عوض مى‏‌كنيم، از عدالت مى‏رويم به سراغ مسئله نبوت و رهبرى.
1- نامه حضرت علي درمورد برخورد با محتكر
اميرالمومنين به استاندارش نامه مى‏‌نويسد و در ضمن نامه مى‏گويد كه اگر يك كسى اجناس و نيازهاى عمومى را دارد احتكار مى‏كند، او را بخواه و صحبت كن و خلاصه اگر ديدى كه بنا دارد كه ضرر بزند و بنا دارد كه احتكار كند، برو و به آن خشونت به كار ببر و حتى تو از طرف من كه حاكم جهان اسلام هستم مى‏توانى سختگيرى كنى به او «فَمَنْ قَارَفَ حُكْرَةً بَعْدَ نَهْيِكَ إِيَّاهُ فَنَكِّلْ بِهِ وَ عَاقِبْهُ فِي غَيْرِ إِسْرَافٍ» (نهج‌‏البلاغه،نامه‏53) چه بسا اينكه مى‏تواند اموال را مصادره كند و يا چه بسا به امر امام مى‏تواند قفل را بكشد، در را بشكند حتى، اگر ديد كه طرف بنا دارد كه به خطر بيندازد جامعه را. ببينيد چه مى‏گويد، مى‏فرمايد كه به آدم محتكر اگر گفتى و حرفت را گوش نداد، خشونت به خرج بده، چرا؟ براى اينكه «ذَلِكَ بَابُ مَضَرَّةٍ لِلْعَامَّةِ» (نهج‌‏البلاغه،نامه‏53)، «ذَلِكَ» براى اينكه اين شخص و اين كارش «بَابُ مَضَرَّةٍ لِلْعَامَّةِ» «مَضَرَّةٍ لِلْعَامَّةِ» از آن چه مى‏فهميم؟ يك قانونى است و يك اصلى است در اسلام كه هر كارى، بله مالكيت شخصى در چارچوبى كه اسلام گفته محترم است اما اگر يك كسى خواست از مالكيتش سوء استفاده كند و «مَضَرَّةٍ» و ضرر بزند به توده، ضرر بزند به عموم امت، اگر ديديد كه از مالكيتش دارد سوء استفاده مى‌‏كند، گرانفروشى مى‌‏كند، كم فروشى مى‏كند، احتكار مى‌‏كند، قحطى مصنوعى راه مى‏‌اندازد، بازار سياه درست مى‌‏كند، اجناس با يك فرمى دارد بالا مى‏برد، چون «مَضَرَّةٍ لِلْعَامَّةِ» چون ضرر دارد براى عامه، تو كه استاندار من هستى، به امر من مى‌‏توانى در چنين شرايطى، چنين خشونتى را نشان دهى. كه اين تكيه من روى جمله عدالت اجتماعى است كه اسلام رويش تكيه كرده است، ضرر براى عموم.
2- حديث پيامبر (ص) در رابطه با گناه علني
يا مثلاً از رسول خدا (ص) در رابطه با معصيت روايتي داريم كه «إِنَّ الْمَعْصِيَةَ إِذَا عَمِلَ بِهَا الْعَبْدُ سِرّاً لَمْ تَضُرَّ إِلَّا عَامِلَهَا فَإِذَا عَمِلَ بِهَا عَلَانِيَةً وَ لَمْ يُغَيَّرْ عَلَيْهِ أَضَرَّتْ بِالْعَامَّةِ» (ثواب ‏الأعمال،ص‏261) گناه علنى، عقوبتش سخت تر است، چون «أَضَرَّتْ بِالْعَامَّةِ» در تمام حدود كيفرهاى اسلامى بايد گناه علنى باشد تا مثلاً اگر گفتند زنا كار را صد ضربه شلاقش مى‌‏زنند و يا خداى نكرده كسى كه شوهر داشته باشد يا زن داشته باشد، زنا كار باشد، سنگسارش مى‏كنند يا دست دزد را قطع مى‌‏كنند يا كسى كه مشروبات الكلى بخورد، هشتاد ضربه شلاقش مى‏زنند، تمام شلاق‌هایى كه اسلام مى‌‏زند، ادب‏‌هایى كه اسلام مى‏كند مال كسى است كه در انظار و در پيش چشم مردم گناه مى‏كند، كسى اگر مخفى گناه كرده، گرچه گناه كرده، در روز قيامت در بازپرسى خدا رو سياه و چه بسا دچار شكنجه و جهنم هم بشود، و مى‏شود اما ادب، يعنى آبرویش در دنيا محفوظ است، اما اگر كسى خواست پرده حيا را بِدرد، پيش چشم مردم دارد گناه مى‏كند، در گناهانى كه پيش چشم مردم است بايد فلك شود و بايد در فلكه شهر و روبه روى جمعيت هم گاهى شلاق بخورد براى اينكه «مَضَرَّةٍ لِلْعَامَّةِ» رو به روى چشم گناه كرده، رو به روى چشم هم بايد ادب شود.
اگر جانى حيا دارد و در ملاء عام گناه نكرد، گرچه جهنمش محفوظ است ولى چون او حيا كرده ما هم آبروى او را حفظ مى‏‌كنيم، اسلام هم آبروى او را حفظ مى‏كند، اما اگر يك كسى، جوانى، پرده حيا را دريد و در ملاء عام و پيش چشم مردم گناه كرد، البته بايد پيش چشم مردم هم ادب بشود. بسيار خوب، اين تك جمله‏‌هايى در مورد عدالت اجتماعى و اكنون وارد بحث نبوت مى‏شويم. نبوت و رهبرى.
3- نبوت و رهبري آسماني
اصولاً در بحث نبوت چند تا اصل است كه به طور فشرده بايد مطرح كنيم. نبوت: نياز به رهبر آسمانى است. در اين جلسه هجدهم كه بحث نبوت را مى‏گوييم از قرآن اينطور كه استفاده مى‏‌شود، درباره اصل نبوت آيات زيادى است اما يك آيه اين است كه نبوت و رسالت يك سنت قطعى است، يعنى يك روش قطعى است، يعنى اينطور نيست كه خداوند براى يك گروهى پيامبر بفرستد و براى ديگران نفرستد. چون قرآن مى‏گويد: «وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ» (يونس/47) هر امتى رسولى دارد. هر امتى در هر قارّه‏‌اى و در هر زمانى پيامبرانى، پيامبرى داشته است. حالا، چرا ما نياز به رهبر آسمانى داريم؟
علل نياز به رهبر آسمانى:
4- محدوديت علم و عقل بشر
1- مگر ما عقل و شعور نداريم و نمى‌‏توانيم قانون وضع كنيم. خودمان جمع شويم و ببينيم قانون، چه جورى بايد زندگى كنيم، قانون را نبايد حتماً پيغمبر به ما بگويد. اول اينكه علم ما محدود است. ما قانونى كه وضع مى‏‌كنيم، آينده را خبر نداريم و چه بسا كه خانه‏اى مى‏‌سازيم و بعد معلوم می شود كه اين خانه در مسير خيابان است. چه بسيار، البته مثل زدم، خيلى از كارها را بشر چون اطلاع ندارد، نمى‏تواند قانون براى خودش وضع كند. بسيارى از غذاهايى كه مى‌‏خوريم بعداً معلوم مى‏شود كه اين غذا براى ما خوب نبوده است علم ما محدود است.
2- علم ما دچار خطا، سهل مى‏شود، مسئوليت ندارد.
5- طوفان غرائز انساني
3- مسئله سومى كه نمى‏‌گذارد انسان قانونش، قانون خوبى باشد، طوفان غرائز. همه شما مى‏‌دانيد شيشه شكستن بد است ولى در خانه يك وقتى دعوا مى‏كنيد و مى‏زنيد شيشه‏‌ها را مى‏شكانيد. پيراهن خودتان را پاره كنيد بد است اما غيضتان كه مى‏گيرد، پيراهنتان را پاره مى‏كنيد. بسيارى از كارهايي را كه علم و عقل انسان مى‏داند بد است اما وقتى ناراحت شد، وقت شهوت، وقت غضب، وقت‏ ترس، وقتى كسى نگاهش به پول خورد، بسيارى از جنايتكارها كه جنايت مى‏كنند مى‏دانند كه جنايت بد است اما اگر جنايت نكنند پول نمى‏گيرند، چون پول مى‏بينند و نگاهشان به پول مى‏خورد، علاقه به پول باعث مى‏شود كه جنايت را بكنند بنابراين نمى‏شود گفت آقا ايشان باسواد است، بله ايشان باسواد است ولى با همين سوادش، گول پول را مى‏خورد پس بنابراين غرايز.
6- نارسايي وجدان بشر
4- مسئله چهارم هم نارسايى وجدان، مى‏شود بگوييم هر كسى روى وجدانش عمل كند، يك مثال بزنم، داداش هر كارى وجداناً خوب است، بكن و هر كارى را كه وجداناً خوب نيست، نكن، ديگر نيازى به پيغمبر نيست. نمى‌‏توانيم اين حرف را بزنيم، چون رو وجدان فايده ندارد يعنى نارساست، نارس است، كوتاه است، چطور؟ در صف اول يك كسى كه سيگار روشن مى‏كند، تا مى‏رود سيگار را بكشد، پس مى‏زند، چون طبعش با دود موافق نيست اما هى مى‏بيند آن كشيد، آن كشيد، اين كشيد، آن هم يك خورده مى‏‌كشد، دفعه دوم، دفعه سوم، آنقدر مى‏بيند كشيدن را و آنقدر يكی يكی مى‏كشد تا كم كم طبعش با سيگار، پس همين وجدانى كه مى‏گفت سيگار خوب نيست، در اثر تكرار سيگار خوب مى‏شود. دفعه اول كه شما سخنرانى كه ميكنى ناراحت هستى و ضربان قلبت مى‏رود بالا، خيس عرق مى‏شوى ولى آنقدر سخنرانى، سخنرانى مى‏كنى كه ديگر ممكن است خواب هم باشی سخنرانى كنى. يعنى وقتى يك چيزى تكرار شد ديگر آن حالت اضطراب. دفعه اول كه آدم پشت فرمان مى‏نشيند، همه‏‌اش مى‏گويد يك خورده احتياط آدم سالم‏تر است و بله بلد نيستى، يك خورده كه رانندگى بلد شد، گاز مى‏دهد، بنابراين به وجدان‌ها هم نمى‏شود تكيه كرد.
مى‏‌گوييم آقا هر كارى خوب است مى‏كنيم،وجدان چه كسى؟ بسيارى از غذاها را طبع شما نمى‏پسندد، وجدان كس ديگر،…، بسيارى از فرم لباسها، فرم حرف‌ها، فرم كارها، خيلى از فرمهايى كه وجدان كس ديگر نمى‏پسندد ولى وجدان كسى ديگرى مى‏پسندد. مسئله ديگر اينكه يك كسى بگويد تربيت خانوادگى خوب است ديگر، ما چه نيازى به پيغمبرى داريم. هر كسى تربيت خانوادگى داشته باشد، پسر خوبى است، دختر خوبى است، آدم خوبى است و ديگر نيازى به رهبرى انبياء نيست. خوب مى‏گويم فرض كنيد بنده مى‏خواهم تربيت خانوادگى داشته باشم. پدر و مادر من چه جور تربيتم مى‏كنند؟ آن جورى كه وجدانشان مى‏پسندد، هر كارى را باباى من وجدانش مى‏پسندد، به من مى‏گويد اين كار را بكن، هر كارى را هم كه وجدان بابام نمى‏پسندد، مى‏گويد اين كار را نكن. وقتى خود وجدان نارساست، تربيتى هم كه براساس وجدان هست، نارساست. من چه كارى را به بچه‏‌ام مى‏گويم، آقا جون اين كار را بكن، آقا جون اين كار را نكن. هر كارى را وجدانم مى‏ پسندد مى‏گويم انجام بده و هر كارى را كه وجدانم نمى‏‌پسندد مى‏گويم آقازاده انجام نده. پس من وقتى وجدان خودم نارسا بود، بكن و نكن هايى هم كه به بچه‏‌ام مى‏گويم براساس وجدانم هست، آن هم نارساست.
7- نارسايي تربيت خانوادگي
5- نارسايى، تربيت خانوادگى، نارسايى تربيت خانوادگى. بشر خيلى چيزها را نمى‌‏داند، قانون كامل نمى‌‏تواند درست كند. نياز به قانون آسمانى دارد. بشر اشتباه و خطا مى‏كند، بايد قانون از منبعى باشد كه اشتباه و خطا نكند. بشر تحت تأثير غرايز قرار مى‏گيرد بايد قانون از منبعى باشد كه طوفان غرائز قانون را تغیير ندهد. وجدان و تربيت هم نارساست، گرچه گاهى وجدان و تربيت مى‏تواند خوب باشد.
8- كتمان واقعيت‌ها
6- بسيارى از واقعيت‌‏ها كتمان مى‏شود. گاهى وقتها علم يك چيزى را مى‌‏فهمد اما اگر خواسته باشد بگويد به زلف يار، قهر مى‏كند. مثلاً پزشكان مى‏فهمند كه مشروبات الكلى براى كبد، براى چشم، براى قلب، براى مغز، مى‌‏فهمند كه مشروبات الكلى مضر است اما اگر در جشن‌هاى دو هزار و پانصد ساله مى‏تواند، بگويند آقا مشروبات الكلى حرام است و ضرر دارد، لطفاً نخوريد، فورى زندانش مى‏‌كنند و اعدامش هم مى‏‌كنند. بسيارى از حقيقت‏ها را به كسانى نمى‏شود گفت، بايد از منبعى حرف زده شود كه هيچ ترسى در او نباشد. بله قربانگويى‌‏ها، انسانى كه تحت غرائز قرار مى‏گيرد، وقتى مى‌‏ترسد، وقتى تهديدش مى‏كنند، خيلى حرفها را نمى‏زند و يا خيلى حرفها را مى‏زند، علىاي حال بايد ما يك منبعى داشته باشيم كه حرفها را بگويد و هيچ كتمان هم در آن نباشد. اگر خواسته باشيم حكم را از انسان بگيريم، انسان خيلى از حكم‏ها را مى‏‌فهمد ولى كتمان مى‏كنند.
در رابطه با اينكه علم ما محدود است مفصل مى‏توانم صحبت كنم ولى خوب فكر مى‏كنم شما نياز نداشته باشيد، همين مقدار، ما يك سرى بلد نيستيم بنام قوانين…، و اگر هم كامل نكنيم ناقص است. دوشنبه يك كارى را مى‏كنيم و بعد سه شنبه متوجه مى‏شويم كه آخ! كار دوشنبه غلط بود. سه شنبه يك كارى را مى‏كنيم و بعد چهار شنبه مى‌‏فهميم كه غلط بود، بنابراين علم محدود است، خطا مى‏‌كنيم، غريزه‌‏ها ما را تغییر مى‏دهد. وجدانمان قابل تغییر است. تربيت خانوادگى نارساست، بسيارى از واقعيت‏ها گفته نمى‏شود.
9- قانون بشري نمي‌تواند مقدس باشد و ايجاد شك مي‌كند
7- قانون ديگران براى من مقدس نيست. اصولاً گيرم بنده براى شما قانون وضع كردم، من چه كسى هستم كه براى شما قانون وضع كنم. شما چه كسى هستى كه براى من قانون وضع كنى. اميرالمومنين (ع) مى‏گويد: بشر تو آزاد آفريده شدى، بله قربانگوى ديگران نباش. قانون ديگران براى من ارزش ندارد. آقا طبق دستور، طبق ماده فلان از قانون فلان شما بايد همچين كنيد، مى‏گويد من قانون فلانی را قبول ندارم، آنهم يك نفر است مثل من. قانون خدايى مقدس است، چون خدا آفريدگار من است، سازنده من است و قانون سازنده براى من ارزش دارد، قانون ديگرى براى من نمى‏تواند مقدس باشد.
8- مسئله شك است. من خيلى شك دارم به قانون‌ها. اول شك دارم كه از كجا من را شناخته باشند. آخه يك كسى كه براى يك كسى قانون وضع مى‏كند بايد طرف را بشناسد. از كجا نيازهاى من را شناخته باشند و از كجا سعادت من را شناخته باشند، از كجا خير خواه من باشند، به چه دليل خيرخواه من است، شايد وقتى كه به من مى‏گويد دنيا ارزش ندارد يعنى بروم و ببينم آنطرف و گولم زده، شايد به نفع خودش قانون وضع مى‏كند، از كجا شناخته باشد، انسان هنوز موجودى است ناشناخته، از كجا ابعاد من، از كجا نيازهاى واقعى من را شناخته باشند و از كجا خيرخواه من باشند و از كجا درست گفته باشند. بنابراين من در همه اينها شك دارم و تا شك به قانون دارم، قانون مردم براى مردم ارزش ندارد.
اسلام حكومت خدا بر مردم است و نه قانون مردم بر مردم. گفتم يكبار، در آمريكا تا حالا بيش از بيست مرتبه و در بلژيك بيش از صد مرتبه قانون اساسي اش عوض شده است، اين دليل بر اين است كه هى يك كارى مى‏كنند و بعد متوجه مى‏شوند كه اشتباه كرده‏اند.
10- برخي از دستورات ديني را علم بشر در آينده كشف مي كند
9- ممكن است بفهميم مطالبى را، ممكن است مطالبى را بفهميم اما سالها بعد. پيغمبر اسلام مثلاً مى‏‌گويد گوشت خوك نخور، ما مى‏ گوييم نه نيازى به قانون پيغمبر نداريم، خودمان مى‏خوريم گوشت خوك تا ببينيم بعد چى مى‏شود، مشروبات الكلى مى‏خوريم تا ببينيم چى مى‏شود. ممكن است بعد از صد سال، دويست سال، هزار سال، هزار و چهارصد سال، علم يك اسرارى را كشف كند اما پيغمبر همين مطلبى را كه ما بعد از هزار و چهار صد سال فهميديم، پيغمبر قبلاً گفته بود. پس كسى كه دستش به وحى بند است، زودتر مى‏فهمد، پس بنابراين هيچ مانعى ندارد هزار و چهارصد سال پيش يك دستورات نابى را اسلام گفته بود و عده‏اى هم گوش دادند، حالا افرادى كه پشت پا به مذهب زدند يك ذره يك ذره به بعضى از دستوراتش مى‏رسند. پس ممكن است كه علم بشر به جايى برسد اما چند سال تأخير دارد. يكى از چيزهايى كه باز نياز به پيغمبر داريم اين است. اصولاً اگر رهبر نباشد، آفرينش غلط است، عجب. بله، اگر رهبر معصوم نباشد، يا پيغمبر و يا امام آفرينش مسخره مى‏شود. حالا يك بيانى مى‏كنم، ببينيد بيان چگونه است. خدا هستى را براى چه كسى آفريد؟ موجودات، موجودات براى چى است؟ موجودات براى انسان است، چون قرآن مى‏گويد «خَلَقَ لَكُمْ» «سَخَّرَ لَكُمُ» يعنى همه را براى ماست، خوب ما براى چه هستيم؟ انسان براى چى هست؟ موجودات براى انسان است. انسان براى حركت و رشد است. درست است، يا بايد بايستيم سر جايمان و يا بايد رشد كنيم، بالاخره بايد رشد كنيم. حالا حركت، براى حركت چند تا چيزى مى‏خواهد، حركت، راه مى‏خواهد. حركت، هدف مى‏خواهد. حركت وسيله مى‏خواهد. حركت، رهبر مى‏خواهد. باز در اين چهار تا رهبر مهم است، چون اگر رهبر نباشد ما راه را گم مى‏كنيم، هدف را اشتباه مى‏كنيم، وسيله‏‌ها هم بيخود بكار مى‏رود، سوار دوچرخه و موتور مى‏شويم، سوار ماشين مى‏شويم اما چون راه را بلد نيستيم، بيخود به كار مى‏افتد. پس اگر رهبر بود، هم راه درست است و هم هدف و هم وسيله‌‏ها به جا مصرف مى‏شود، اگر رهبر نبود، راه گم، هدف اشتباه و وسيله‏ها هم بيجا مصرف مى‏شود، پس مهم رهبر است. موجودات براى انسان، انسان براى حركت، حركت انسان زير سايه رهبر، پس «لَوْلَاكَ لَمَا خَلَقْتُ الْأَفْلَاكَ» (المناقب،ج‏1،ص‏216) يعنى اگر رهبر نبود آفرينش، چون همه آفرينش را درست كرده است براى انسان، انسان هم آفريده شده است براى حركت، آنوقت اين انسان اگر رهبر نداشته باشد چى؟ حركتش لغو است، حركتش بى جهت است، از همه گذشته يكى ديگر اينكه اصولاً در اين هستى، انسان جزء اين هستى هست و يا نيست؟ هست، اين هستى يك راهى است كه همه دارند مى‏روند، يعنى تخم گل بنفشه مى‏رود تا برسد به گل بنفشه، تخم هندوانه مى‏رود تا برسد به هندوانه، هر موجودى در مسير خودش دارد حركت مى‏كند و در حركتش شك و سهو و خطا هم نمى‏كند، تمام موجودات دارند حركت مى‏كنند در راه معين و بدون سهو، يكى از اين موجودات هم موجودى است به نام، همينطور آن قدرتى كه همه را به حركت بى سهو و خطا رهبرى كرد،انسان را هم بايد به حركتى بى سهو و خطا رهبرى كند، اگر رهبرى نكند معلوم مى‏شود كه اين جزء يك وصله بى همرنگى است در تمام موجودات، همه موجودات در نظام معين و در مسير معين در حركت معين، همه موجودات، بدون شك و سهو دارند مى‏روند و فقط انسان در حركتش مانده است، دچار شك و سهو، از اين راه برود، از آن راه برود، يك بار از اين راه برود و يك بار از آن راه برود، بنابراين اگر بناست اين انسان جزئى از هستى باشد، خالق هستى كه براى همه هستى راه معين كرده است، براى اين جزء هم بايد راه بى شك و سهو معين كند و اگر معين نكند، اين جزء وصله، وصله ناهمرنگ و بيخودى است نسبت به همه موجودات.
11- چرا ما وصله ناهمرنگ هستى باشيم. همه هستى راه هماهنگ و بى شك داشته باشند و فقط انسان متحير.
11- اموري كه فقط از راه وحي قابل درك است
12- نياز به رهبر اين است كه ما در آينده اطلاعاتى مى‏‌خواهيم و جزء از منبع وحى، راهى ديگر نداريم، از عالم ملكوت، از عالم غيب، از اينكه آينده من چى مى‏شود. آينده من چى مى‏شود، سرنوشت من چى مى‏شود، عكسل العمل فكر من و كار من چى است؟ چون يك سرى مسائل و يك سرى اطلاعاتى، بعد از مرگ من چه خبر مى‏شود. چون يك سرى اطلاعاتى است كه قابل تجربه نيست، قابل لمس و حس نيست، از راه غير از وحى نمى‏توانيم پيدا كنيم، نياز به وحى براى همين است َ «وَ يُعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ» (بقره/151) به قول قرآن، يك چيزهايى را كه نمى‏توانيم ياد بگيريم، از راه وحى ياد بگيريم. خلاصه بحثمان اين شد. بحث نبوت، در هر امتى و براى هر جمعيتى پيامبرى بوده است. آيا عقل ما كافى نيست؟ ابداً، چرا؟ محدوديم، عقل ما محدود است، خطا و شك مى‏كنيم، غرائز تحت تأثير قرار مى‏دهند عقل و علم را، وجدان ما حال به حال مى‏شود. امسال از سيگار بدم مى‏‌آيد ولى سال ديگر خودم رئيس سيگارى‏ها هستم. وجدان تغیير پيدا مى‏كند، تربيت خانوادگى هم همينطور. واقعيت‌‏ها كتمان مى‏شود اگر از راه خودمان خواسته باشيم به هم ديگر بگوييم، من كتمان مى‏كنم و نمى‏‌گوييم، شما يك چيزى را به من نمى‏گويى. قانون ديگران براى من ارزش ندارد، شما چه كسى هستى كه براى من قانون وضع مى‏كنى، اين دوازده عامل باعث مى‏شود كه ما نياز به يك رهبر آسمانى به نام پيغمبر داشته باشيم، اين فهرست و خلاصه بحث نبوت بود.

«والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=1372

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.