دعای مکارم الاخلاق – 24، سداد و محکم کاری – 1

موضوع: دعای مکارم الاخلاق – 24، سداد و محکم کاری – 1
تاریخ پخش: 79/05/13

بسم الله الرحمن الرحیم

الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی

سال روز تولد حضرت زینب کبری (س) را تبریک میگویم و روز پرستار زن قهرمان، زینبی که واسطه فیض بود بعد ازشهادت امام حسین(ع) ، علوم اهل بیت(ع) را از امام سجاد(ع) به مردم منتقل میکرد، تماس با امام سجاد(ع) ممنوع بود وواسطه بود بین امامت و امت، دوش به دوش امام حسین(ع) باررا کشید, ذره‌ای نسبت به حکومت عقب نشینی نکرد، سخنرانی او رژیم بنی امیه را نابود کرد، حتی شب، و غروب عاشورا نماز شب را ترک نکرد، و زنی که امام حسین(ع) فرمود: خواهر در نماز شب مرا دعا کن، زنی که اگر نبود چه بسا که خون امام حسین(ع) هدر میرفت و ثابت کرد که زن هم می‌تواند نشکن باشد به خلاف این که بسیاری از زن‌ها و مردها در مقابل مشکلات میشکنند، و زنی که دست ازرهبری برنداشت، و دو فرزندش که شهید شد ابراز و اظهار نکرد و در سخنرانی‌ها کلمه‌ای از فرزندانش نگفت و هر چه گفت از خط امامت بود، ما این روز را تبریک گفته و به پرستارها و پزشک‌ها و تیم پزشکی عرض میکنم که: کار شما رسالت است، شغل نیست، مثل معلمی بعضی کارها شغل برای خرجی زندگی است، و ممکن است درجاهای دیگر کار بهتر و درآمد بیشتر باشد، این کار قداست دارد وقتی گروه پزشکی بیماری را از مرگ نجات دادند تاآخر عمر هر کار نیک و خیری انجام دهد آن‌ها هم شریک هستند.
1- ساخته خداوند برای هر چیز محکم‌کاری است
اما بحث ما مدتی است که جملات دعای مکارم الاخلاق امام سجاد(ع) را تفسیر می‌کنیم تا رسیدیم به: «واجْعَلْنِی مِنْ أَهْلِ السَّدَاد»(صحیفه سجادیه،ص98) «السَّدَاد» یعنی محکم کاری سد: یعنی دیوار محکم که در مقابل فشار آب بتواند استقامت کند، اول این که در توحید: خداوند هر کاری کرده محکم کرده و بشر است که کارهایش آبکی است، کلاغ روی درخت لانه می‌سازد، باد و طوفان تنه درخت را می‌اندازد ولی لانه از هم نمی‌پاشد و متلاشی نمی‌شود.
قرآن می‌فرماید: «صُنْعَ اللَّهِ الَّذی أَتْقَنَ کُلَّ شَیْ‌ء» (نمل/88) ساخته خداوند برای هر چیز محکم کاری است. مثال: درهایی که لولا دارد مدتی اگر روغن به آن نزنیم صدا می‌کند چشم ماجوری درست شده که سال روغن کاری نمی‌خواهد و صدا نمی‌کند، مثل جیر جیر کردن دوهزارگنجشک، اگرمعلم چشمش صدامی کردشاگردهاوحشت می‌کردند، نحوه ساختن چشم و سلول پا چگونه است؟
قرآن می‌فرماید: «وَ بَنَیْنا فَوْقَکُمْ سَبْعاً شِداداً» (نبا/12) هفت آسمان بر بالای سر شما محکم بنا کردیم کارگرها یاد بگیرند و نگویند جنس فلان کشور و جنس ایرانی فلان و گاهی پرستار بر اثر یک بی دقتی ممکن است عارضه‌ای برای مریض پیش آمد که به مرگ او منتهی شود.
دوم دینداری با کسالت نمی‌شود. دو نوبت قرآن می‌فرماید: «یا یَحْیى‌ خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّه» (مریم/12) یا ‌ای یحیی کتاب را به قوت بگیر.
سوم در قراردادها؛ قرآن می‌فرماید: «میثاقاً غَلیظاً» (نساء/21) پیمان محکم. اسلام درباره محکم کاری مطلب زیاد دارد و دنیا به آن نیاز دارد، تحصیلات آبکی، محفوظات برای نمره، دانشمند نمی‌شود و برای آن تحلیل ندارد.
درزمان طاغوت دختر کوچکی را آورده که به عنوان نابغه نام چهل کشور را اگر بگویی مرکز آن را می‌گوید، مصر قاهره، عراق بغداد، فرانسه پاریس، از او سؤال کردند تا رسیدند به ایران به جای ایران گفتند: کشور عزیز ما یادش رفت بگوید تهران، برای این که درحفظ گفته بودندایران تهران، این آموزش ماشینی است، قدرت تحلیل ندارد که با جابه جایی یادش می‌رود، آموزش پلاستیکی.
2- خداوند شخص محکم‌کار را دوست می‌دارد
چهارم: در ساختمان سازی.
حدیث داریم معاذ بن جبل یکی از یاران پیامبر ص از دنیا رفت حضرت داخل قبر شده و برای چیدن آن محکم کاری می‌کرد، یکی از یاران پرسیداومرده است چرا اینچنین می کنید؟ حضرت فرمود: «اللَّهَ یُحِبُّ عَبْداً إِذَا عَمِلَ عَمَلًا أَحْکَمَهُ» (وسائل‌الشیعه،ج3،ص230) خداوند دوست دارد وقتی کسی و بنده‌ای کار میکند محکم کاری کند. اگر کفاش‌ها به این حدیث عمل کنند، انسان یک کفش را دو سال استفاده می‌کند خیلی ازمسائل سیاسی ما آبکیست، طرفداری الکی و مخالفت هم، دلیل ندارد، دوست دارد آزاد باید گردد بدش می‌آید اعدام باید گردد. دلیل و حرف و منطق مطرح نیست.
در ساختمان می‌خواهند بگویند سست است، می‌گویند بساز و بفروش است و این بد است که معمار و بنا دلسوزی ندارند.
حدیث داریم امام صادق(ع) کسی که بنایی کرده و محکم کاری نکند ودیوار بر رویش خراب شود اجر نمی‌برد. حدیث داریم پیامبر (ص) فرمود: «ادْرَءُوا الْحُدُودَ بِالشُّبُهَات» (من‌لایحضره‌الفقیه، ج4،ص74) اگر شبهه‌ای ایراد شد از حدود دست بکشید. نزدیک غروب شخصی را دیدند روزه می‌خورد گفت نه من زردآلویی را گذاشتم در دهان چون دندان ندارم بخیسدبرای افطار، گر چه خنده آور بود اگر یک هزارم احتمال می‌دهیم درست می‌گوید حق توبیخ نداریم توبیخ برای زمانی است که قطعا ثابت شود او خلافکار است.
پنجم: در مسائل فرهنگی
حدیث داریم «قَیِّدُوا الْعِلْمَ بِالْکِتَابَهِ» (بحارالأنوار،ج58، ص124)
محکم کنید علم را با نوشتن امام صادق(ع) قلمش به لاله گوشش بود مثل نجارها و پیامبرص مسواک به لاله گوش می‌گذاشت. بسیاری از ماسخنرانی گوش کرده و فراموش می‌کنیم، دختران و پسرانی در ایران داریم که من در این بیست سال هر چه گفته‌ام نوشته من حدود دو هزار ساعت حرف زده و هر ساعتی تا 40 آیه گفته باشم چقدر نوشته، ولی یکی هم نگاه میکند,مثل خود که چند هزار ساعت در ماشین نشسته ولی چون دل نداده‌ام رانندگی یاد نگرفته‌ام و اگر سی ساعت توجه میکردم، یاد می‌گرفتم ما باید دل بدهیم.
حدیث داریم اگر پشت بامی خوابید که دیوار ندارد و اتفاقی برای او افتاد خودش را ملامت می‌کند. در اسلام سفارش شده که پشت بام باید دیوار داشته باشد.
3- در دوست گرفتن باید محکم‌کاری کرد
ششم: محکم کاری در دوست گرفتن.
با یک لبخند و پول بستنی و تاکسی، احوال پرسی و بر نمره خوب و بر نمره خوب از من تشکر کرد، با یک تبریک وتشکر وکارت.
امام صادق(ع) : کسی را که سه مرتبه عصبانی کردی و ناسزا نگفت دوست شویدچون در تبریک تسلیت و داد و ستد همه دوست هستند و در سرازیری همه بشکه‌ها بی‌ام و و بنز هستند و ماشین سالم در گردنه‌ها مشخص می‌شود و گرنه یک سطل را در سرازیری ول کنی تند می‌رود.
هفتم: در وام دادن
اگر وام می‌دهیدمی فرماید: بنویسیدواز او سند بگیرید بزرگترین آیات قرآن درباره تنظیم اسناد تجاری است، حتی اگر طرف لال است ولی او بگوید و بنویسند ودرمعاملات نسیه دو شاهد گرفته و اگر نمی‌نویسید گروگان بگیرید.
مثلا: این دو میلیون به شرط رهن خانه طرف. پس درب خانه را ببند تا خواب آشفته نبینی، با افراد متهم رفت و آمد کرده بعد میگوید: مردم چرا بد می‌گویند؟ خودت اینچنین کردی.
حدیث داریم علی(ع) فرمود: «مَنْ عَرَّضَ نَفْسَهُ لِلتُّهمه فَلَا یَلُومَنَّ مَنْ أَسَاءَ بِهِ الظَّن» (کافی، ج8،ص152) اگر کسی خود را در معرض تهمت قرار داد برای سوءظن مردم جز خود را ملامت نکند.
هشتم: محکم کاری در آبروداری(مورد فوق می‌باشد)
نهم: محکم کاری در عقاید:
بسیاری از مردم ما در عقاید محکم نیستند ومثل پرکاه به این طرف و آن طرف می‌روند. این حضرت عبدالعظیم در کنار تهران بسیار مقام عظیم و بلندی دارد، و زیارتش ثواب زیارت کربلاست, روزی آمد خدمت امام دهم و عرض کرد این است اعتقادات من، عقاید خود را عرضه کرد. حضرت فرمود: این عقاید شما درست است.
افکار و برداشت هارا باید عرضه کرد، من معلم قرآن هستم از قرآن برداشتی میکنم که در هیچ تفسیری نیست، حق نداری برداشت کنی، باید زنگ بزنم به چند اسلام شناس پیر اگر تایید کردند و فهم جدید و محکمی بود بله والاحق نداری بگویی. قدیم هرکس می‌خواست روایت بخوانداجازه می‌گرفت به نام «اجازه روایی» مثل اجازه اجتهاد.
ممکن است حدیث کج وبدفهمیده شود. برای محکم کاری درحدیث فرموده اند: اگر حدیث طبق قرآن بودعمل والا به آن عمل نکنید.
4- باید احادیث را در کنار قرآن قرار داد تا صحت آن مشخص گردد
می‌گویند علی(ع) فرمود: «إِنَّ النِّسَاءَنَوَاقِصُ الْعُقُول» (وسائل‌الشیعه،ج2،ص344) زن‌ها عقلشان ناقص است. آیا این حرف درست است یا نه؟
اول این که: این مطلب سند ندارد.
دوم این که: در قرآن می‌فرماید: هر کاری خدا کرده درست انجام داده، حال اگر درقرآن است که همه کارهای خدا نمره‌اش بیست است و در مقابل حدیثی داریم که فلان کار خدا نمره‌اش ده است باید حدیث را کنار بگذاریم ,چون قرآن میفرماید: «أَحْسَنَ کُلَّ شَیْ‌ءٍ خَلَقَه» (سجده/7) هرچه خداوند آفریده است نیکو و بهترین است. زهر مار هم در بدن مار خوب زمانی که بیرون می‌آید برای ما بد است ومثل آب دهان که تا در داخل بدن و دهان است مایه حیات است ولی بیرون که آمد تف و مایه جسارت است.
و حرارت برای آب جوش ارزش، و سردی برای یخ وتولیداکسیژن برای درخت، وآب شور و اشک برای چشم، و آب شیرین برای دهان. و اگر جابجا شود دشوار و سخت میشود. پس هر چیز در جای خود نمره‌اش بیست است. پس اگرنقل شد که عزیزی، بزرگی و امامی که زن عقلش کم است، می‌گوییم خداوند نگفته این را، پس باید حدیث را کنار گذاشت.
سوم این که: ما «نواقص» در عربی نداریم و هرچه داریم «ناقصات» داریم.
چهارم این که: ما بگوییم درباره جمعیتی که نصف آن زن هست که درود برخدا ولی نصف آن را خراب کردی وقتی خداوند به خود می‌گوید، آفرین معلوم میشود کارهایش درست است.
می فرماید: «فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ» (مؤمنون/14) خداوند به خود در خلقت آفرین گفته، حال ما بگوییم که نصف جمعیت کم عقل هستند، مثل بنا که که درصد ساختمان را خراب ساخته و بعد بگوید آفرین، آفرین ندارد. البته ممکن است زن و مرد در چیزهایی تفاوت داشته باشند.
مثلاً در جنگ استعداد مرد بیشتر و در تربیت استعداد زن مثل پیچ و مهره و استکان و نعلبکی و کاهو و سبزی و تره و ترب ولی از نظر شرف و کرامت و انسانیت، بله تفاوت‌هایی خداوند بین زن و مرد قرار داده، و اگر «نواقص» به معنای تفاوت باشد ما قبول داریم. ما در اسلام «تبعیض» نداریم ولی «تفاوت» داریم مثل انگشتان است که این خود ارزش است و اگر انگشت شصت بلند بود نمی‌‌توانستیم دکمه یقه را ببندیم و کوتاهی برای انگشت یک ارزش است، حتی در پول شمردن یک انگشت کارآیی دارد و دیگری ندارد.
ساعت کوچک عقربک آن کوچک، و ساعت بزرگ عقربک بزرگ دارد. قرآن می‌فرماید: «ما تَرى‌ فی‌ خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ» (ملک/3) گر چه به ظاهر تفاوت می‌بینیم ولی هر چیز به جای خود نیکوست.
5- استقامت بجا ارزش و استقامت بی‌جا، لجاجت و ضد ارزش است
پس امام سجاد(ع) می‌فرماید: «وَ اجْعَلْنِی مِنْ أَهْلِ السَّدَاد» (صحیفه سجادیه،ص98) خدایا مرا از اهل سداد قرار بده. فکر و منطق قوی واستدلال محکم. بعضی از اعتقادات سست است، شاید میلیون‌ها آدم بر این اعتقاد هستند که نحس است، پس چرا علی(ع) روز13رجب به دنیا می‌آید، این گونه عقاید سست و آبکی است.
به پیامبر(ص) گفتند: هر چه می‌خواهی از مال و مقام و همسر می‌دهیم، فرمود: خورشید را در دست راست و ماه را دردست چپم بگذاری دست ازعقیده‌ام بر نمی‌دارم.
البته استقامت به جاو مستدل نیکوست ولی بی جا می‌شود لجبازی، گفته‌ام باید انجام شود گفته شما از روی منطق است؟ پس استقامت بر دلیل ارزش، واستقامت بر هوس و لجاجت بی ارزش و منفی است.
در قرآن سوره اسراء آیه می‌فرماید: «وَ لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ» (اسراء/36) چیزی که علم نداری دنباله روی آن را نکن. بنی صدر این آیه را کج معنا می‌کرد: که توقف نکن بر چیزی که علم نداری «تقف» را از «وقف» میگرفت.
بلکه معنای آن این است که پیروی نکن، اگر کسی اسلام شناس نبوده و با چهار کلمه ادبیات بخواهد حرف بزند دوشاخ برق را در تلفن و به عکس قرار می‌دهد.
کسی در سخنرانی می‌گفت: «وَ السَّماءَ بَنَیْناها»(ذاریات/47) باید آسمان را با دست بنا کردیم.
ولی در باره انسان خلقت بیدی انسان را با دو دست آفریدیم. کرامت انسان از این جا معلوم می‌شود که می‌گوید: او را با دو دست آفریدیم دیگری در جواب او گفت اشتباه گرفته و قاطی کرده‌ای چون واژه «اید» و «یدی» فرق می‌کند، چون «اید» از «اید» است و «یدی» از «یدو» می‌باشد. دو شاخ است ولی یکی از برق ودیگری از تلفن. پس می‌فرماید: پیروی نکن از چیزی که به آن علم نداری.
یعنی دنبال شایعات نروید و اگر بروید، دچار این گرفتاری‌ها می‌شوید. موج سواری نکنید ندیدی مردم با فلانی بد هستند, همه دیوارها شعار نوشته اند، بله یک کیلو ذغال به هرکسی بدهی و یک نردبان و پول به همه دیوارها می‌نویسید اعدام باید گردد یا آزاد باید گردد به او می‌گویی چرا؟ می‌گوید نمی‌دانم شکم من سیر باید گردد.
6- اثرات ناگوار شایعات
اثرات ناگوار شایعات:
1- فتنه‌ها و نزاع‌هایی که به خاطر شایعات انجام می‌شود
2- قضاوت‌های عجولانه
3- نظریه‌های بدون تحقیق؛ حتی طلبه حق ندارد در جواب مسئله بگوید به نظر من، چون فقط مجتهد می‌تواند اینچنین بگوید و او حجه الاسلام وحق ندارد بگوید به نظر من مثل یک آمپول زن بگوید به نظر من او که پزشک نیست، نظر از برای صاحب نظر است راحت بگویید نمی‌دانم و بلدنیستم تا طرف خوشش اید.
4- موضع گیری‌های نسنجیده؛ حتی بزرگان ممکن است تصمیم گیری و موضع گیری کرده که بعد بفهمند خلاف است.
5- تقلید کورکورانه: چرا این زلف و لباس و خانه؟ نمی‌داند،
6- پیروی از عادات: رسم ما چنین است
7- پیروی از خیالات: عینک سرخ زده، فکر می‌کند شلغم‌ها، لبو است.
8- تبعیت از نیاکان: پدران ما چنین کرده‌اند
9- گوش سپردن به شایعات و ایجاد موج خلاف در جامعه:
داستانی را قبلا هم گفته‌ام که گفتند و برای همه شایع شد که ماه را دیده اند، از کجا فلان شهر، به امام جمعه از کجا، فلان محل، از مردم محل ازکجا؟ از مسجد و خادم، از خادم خواستند سؤال کنند دیدند کور است، چشمی ندارد تا ماه را ببیند.
برای بعضی از محترمین شایعاتی پخش می‌کنند که سند ندارد، اگردامن بزنیم فردا هم برای ما خواهند گفت.
می‌گویند: علامت دروغ گو این است که هر چه می‌شنود برای دیگران نقل می‌کند، و توجه نمی‌کند که چقدر دروغ یاراست است.
10- دنبال پیشگویی‌ها می‌رود:
خیال بافی‌های انسان‌هایی که با دیدن کف دست و نگاه به صورت حرف‌هایی می‌زنند و در آینده چه و چه. . .
ملا نصرالدین می‌گفت: یا خودم یا زنم یکی منجم است چون شب یکی می‌گوید باران می‌آید و دیگری می‌گوید نمی‌آید و بالاخره تا صبح باران می‌آید یا نمی‌آید.
11 -گواهی دادن بدون علم
12- ستایش بدون دلیل
13- انتقاد بدون دلیل
14- قضاوت بدون دلیل اسلام می‌گوید: اگر کفش تنگ به پا داری قضاوت نکن، چون ممکن است فشار به پا در فکر انسان اثر بگذارد و قضاوت محکم نباشد.
15- اطمینان به اشک‌ها نکنید: برادران یوسف(ع) او را به چاه انداختند بعد آمدند به نزد پدر گریه کردند، و این اشک قلابی است.
16- به قسم‌ها هم اطمینان نکنید قرآن می‌فرماید: «اتَّخَذُوا أَیْمانَهُمْ جُنَّهً» (مجادله/16) پس به اشک و قسم و روزنامه و شایعه و حدیث نباید اطمینان کرد بلکه به کارشناس با تقوا و عادل یا این که خودانسان کارشناس باشد.
17- اطمینان نکردن به خواب: فردی می‌گفت: شش ماه است خانمم با من قهر است، چون خواب دیده که من زن دیگری گرفته‌ام می‌گویم بپرس باچه سند و شاهد و علامتی، با خواب خوب و بدی دیگران را تایید می‌کند، همه اینها سست است و آبکی لذا امام سجاد(ع) می‌فرماید: «وَ اجْعَلْنِی مِنْ أَهْلِ السَّدَاد» مرا اهل سداد و محکم قرار بده. چون خداوند: «أَتْقَنَ کُلَّ شَیْ‌ء» (نمل/88) و«خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّه» (مریم/12) و «میثاقاً غَلیظاً» (نسا/21) و «وَ لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ» (اسرا/36) همان طور که خداوند در هر چیز محکم کاری کرده، شما هم. . . ، حتی پیامبر (ص) را بدون معجزه قبول نکنید «بینه» یعنی: دلیل روشن، امامت هم معجزه می‌خواهد، و مرجع تقلید هم با یک گناه از مرجعیت و حتی امام جماعت ساقط می‌شود. متاسفانه در مملکت ما سست کاری در کارخانه و روز نامه و در مسائل سیاسی، و شایعه هست.
خدایا به حق محمد و آلش به ما رشد علمی و فکری و عقلی، وحدت، بصیرت و مصونیت و تقوا و عدالتی که در مقابل موج‌ها دین ما را حفظ کند به ما عطا بفرما.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2600

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.