تفسیر سوره یوسف (ع) – 18

موضوع: تفسیر سوره یوسف18- آیه 51 و52
تاریخ پخش: 79/09/28

بسم الله الرحمن الرحیم

الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی

السلام علیک یا ابا الحسن یا امیرالمومنین
بحث را بینندگان روز بیست و یکم می‌بینند روز شهادت امیرالمومنین(ع) بحث ما تفسیر سوره یوسف بود در ماه رمضان که من به همین مناسبت امروز چند دقیقه بیشتر تفسیر نمی‌گویم بعد درباره آن حضرت صحبت کنیم خواستم تفسیر را حذف کنم گفتم شاید خود آقا هم راضی نباشد.
«قالَ ما خَطْبُکُنَّ إِذْ راوَدْتُنَّ یُوسُفَ عَنْ نَفْسِهِ قُلْنَ حاشَ لِلَّهِ ما عَلِمْنا عَلَیْهِ مِنْ سُوءٍ قالَتِ امْرَأَهُ الْعَزیزِ الْآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ أَنَا راوَدْتُهُ عَنْ نَفْسِهِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقینَ» (یوسف/51) یوسف عزیز پاک بی گناه به خاطر عیاشی زن شاه که عاشق شده و این خبر شایع شده و برای دستگاه سلطنت خوب نبود گفتند: مصلحت این است که یوسف را زندان کنند.
یوسف پس از تعبیر خواب شاه در زندان پیغام داد که خود ماجرای اینکه در آن جلسه زنها دستهایشان را بریدند بررسی کن. عزیز مصر هم همه زنها و یوسف را دعوت کرد و حقیقت ماجرا را از آنها جویا شد که داستان «مراوده» چه بوده. بالاخره بعد از چند سال همه رأی به پاکی یوسف دادند، زن عزیز مصر هم که دید داستان روشن شد. گفت: حق پدیدار گشته و من با او مراوده داشته‌ام و او مقصر نبود.
1- شخص کریم درصدد انتقام نیست
* نکته و درس
1- گرچه باطل جولانی دارد ولی حق روشن و پیروز می‌شود.
حدیث: علی (ع) فرمود: اگر چه باطل جولانی دارد ولی حق پیروز است.
بالاخره چه کسی به یاد هارون و مأمون و چه کسانی به یاد موسی بن جعفر هستند، بنی امیه کجا هستند و 72 تن کجا فرعون کجا و موسی چه؟ قرآن می‌فرماید «إِنَّ اللَّهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذینَ آمَنُوا» (حج/38) (خداوند وعده داده) که از مومنین دفاع می‌کند گاهی افراد در هر کجا برای دفاع از حق می‌گویند: ما تنها هستیم، کسی گوش نمی‌دهد، نان ما را آجر می‌کنند شما حق را بگو چون خداوند در قرآن وعده فرمود که:
«إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذینَ آمَنُوا فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ یَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهادُ»(غافر/51) ما در همین دنیا پیامبران را یاری خواهیم کرد حکومتی تصمیم گرفت پاکی(یوسف) را زندان کند و آخر معلوم شد «پاک» و «ناپاک» «ذلِکَ لِیَعْلَمَ أَنِّی لَمْ أَخُنْهُ بِالْغَیْبِ وَ أَنَّ اللَّهَ لا یَهْدی کَیْدَ الْخائِنینَ» (یوسف/52)
* نکته و درس
1- شخص کریم درصدد انتقام نیست. حضرت یوسف (ع) بعد از اینکه بی گناهی و پاکی‌اش ثابت شد، نگفت خوب حالا باید زلیخا به زندان برود بگذار حق روشن بشود، گرچه او باعث زندان من شد.
بله اگر بیگناه است. قرآن می‌فرماید: «فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى‌ عَلَیْکُمْ» (بقره/194) همانطور که او به شما ظلم کرد شما هم انتقام بگیرید(می گوید) موشک جواب موشک، اما خودی را بخشش کنید. قابیل خطاب به هابیل برادرش گفت: تو را می‌کشم، او در جواب برادرش گفت. «لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَیَّ یَدَکَ لِتَقْتُلَنی‌ ما أَنَا بِباسِطٍ یَدِیَ إِلَیْکَ لِأَقْتُلَکَ إِنِّی أَخافُ اللَّهَ رَبَّ الْعالَمینَ» (مائده/28) اگر تو چنین تصمیمی داشته باش من دست دراز نمی‌کنم فرمود: همین مقدار می‌خواستم روشن بشود که من به زن شاه خیانت نکرده‌ام «وَ أَنَّ اللَّهَ لا یَهْدی کَیْدَ الْخائِنینَ» آن حضرت تلاش می‌کرد که به شاه بفهماند که اراده خدا نقش تعیین کننده دارد. شما تصمیم به زندان کردن من گرفتید ولی خداوند حق را روشن می‌کند. این آیه را حفظ کنیم که: «إِنَّ اللَّهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذینَ آمَنُوا»
2- اصلاح بین دو نفر بهتر از یک سال نماز و روزه مستحبی است
خوب، شهادت امیر المومنین علی (ع) است و خوب است که وصیت آن حضرت را از این کتابی که امروز به دست من رسیده به نام «موسوعه علی بن ابیطالب(ع)، گرچه در نهج البلاغه هم هست، بخوانیم. امیرالمومنین علی (ع) ضربت خورده و در بستر شهادت با ما صبحت می‌کند و ما اگر علاقه داریم که همه داریم ببینم آقا چه می‌فرماید: «مِنْ وَصِیَّتِهِ لِلْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ ع لَمَّا ضَرَبَهُ ابْنُ مُلْجَمٍ لَعَنَهُ اللَّهُ وَ أَخْزَاهُ أُوصِیکُمَا بِتَقْوَى اللَّهِ وَ أَلَّا تَبْغِیَا الدُّنْیَا وَ إِنْ بَغَتْکُمَا وَ لَا تَأْسَفَا عَلَى شَیْ‌ءٍ مِنْهَا زُوِیَ عَنْکُمَا وَ قُولَا بِالْحَقِّ وَ اعْمَلَا لِلْأَجْرِ وَ کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُمْ وَ صَلَاحِ ذَاتِ بَیْنِکُمْ فَإِنِّی سَمِعْتُ جَدَّکُمَا ص یَقُولُ صَلَاحُ ذَاتِ الْبَیْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّهِ الصَّلَاهِ وَ الصِّیَامِ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْأَیْتَامِ فَلَا تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ وَ لَا یَضِیعُوا بِحَضْرَتِکُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی جِیرَانِکُمْ فَإِنَّهُمْ وَصِیَّهُ نَبِیِّکُمْ مَا زَالَ یُوصِی بِهِمْ حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهُ سَیُوَرِّثُهُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْقُرْآنِ لَا یَسْبِقُکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الصَّلَاهِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِینِکُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی بَیْتِ رَبِّکُمْ لَا تُخَلُّوهُ مَا بَقِیتُمْ فَإِنَّهُ إِنْ تُرِکَ لَمْ تُنَاظَرُوا وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْجِهَادِ بِأَمْوَالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ وَ أَلْسِنَتِکُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ عَلَیْکُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ وَ إِیَّاکُمْ وَ التَّدَابُرَ وَ التَّقَاطُعَ لَا تَتْرُکُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ فَیُوَلَّى عَلَیْکُمْ شِرَارُکُمْ ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا یُسْتَجَابُ لَکُمْ»(نهج‌البلاغه، نامه 47)
ابن ملجم همینکه ضربت زد وصیت کرد شما را سفارش می‌کنم به تقوا «تقوا» از«وَقَی»، «وَ قِنا عَذابَ النَّارِ» (بقره/201) یعنی خود را از گناه حفظ کنید نسبت به دنیا حساسیت نداشته، و پستها و مقامها چیزی نیست، حق بگوئید در کارها از مردم چشم داشت نداشته و مزد را از خدا بخواهید «وَ قُولَا بِالْحَقِّ وَ اعْمَلَا لِلْأَجْرِ». «کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً» نسبت به ظالم خشم و نسبت به مظلوم مهربان و یار او باشید. «أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی» به شما دو فرزندم و بستگانم و هر کس نامه من به دستش می‌رسد «بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُمْ» شما را وصیت می‌کنم به تقوا و منظم باشید. «وَ صَلَاحِ ذَاتِ بَیْنِکُمْ» افراد قهر را آشتی بدهید. حضرت (ع) ضربت خورده و در بستر بیماری پیام می‌دهد.
«فَإِنِّی سَمِعْتُ جَدَّکُمَا ص یَقُولُ صَلَاحُ ذَاتِ الْبَیْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّهِ الصَّلَاهِ وَ الصِّیَامِ» از جد شما رسول مکرم اسلام شنیدم که اگر میان دو نفر آشتی بدهید از یکسال نماز و روزه مستحبی بهتر است شما پای تلویزیون نشسته‌ای، حتماً افرادی را سراغ داری که با هم قهر هستند «آشتی بده» دعوت کن افطاری و یا منزل آنها برو. «اللَّهَ اللَّهَ فِی الْأَیْتَامِ» شما را به خدا، شما را به خدا به یتیمها برسید. «فَلَا تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ» هر روز به آنها رسیدگی کنید نه یک در میان.
3- سفارش حضرت امیر به پرهیز از مردم آزاری و همسایه آزاری
«وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی جِیرَانِکُمْ» شما را به خدا، شما را به خدا همسایه‌ها را اذیت نکنید. بنایی شما و پنجره‌ای که مشرف است، پارک ماشین، و زباله در جوی و آب شوری که پای درخت ریخته و آن را خشکانید و دودکش حمام و دوده‌های آن، و برف ریختن پشت خانه همسایه و آب باغچه‌ای که دیوار همسایه را خراب کرده، به جای پیاده شدن و درب زدن توی ماشین نشسته و بوق می‌زنی، و ایامی که مردم خواب هستند و بازی کردن در کوچه، همه مردم آزاری و همسایه آزاری است. «فَإِنَّهُمْ وَصِیَّهُ نَبِیِّکُمْ مَا زَالَ یُوصِی بِهِمْ حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهُ سَیُوَرِّثُهُمْ»به قدری پیامبر (ص) سفارش همسایه را کرد که گفتیم نکند همسایه از همسایه ارث می‌برد. آهنگ موسیقی شما مردم آزاری است «وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْقُرْآنِ» شما را به خدا، شما را به خدا به قرآن برسید. قرآن مهجور است و من چند کلمه درباره قرآن بگویم که حتماً طلبه و روحانی هم هست.
یکی از علما می‌گفت: در مسجد النبی کنار قبر پیامبر(ص) قرآ ن به دستم بود گفتم یا رسول الله از ما و از این امت و مسلمانها راضی هستی، توسلی پیدا کرده و برای این کار تفال به قرآن زدم آمد که «وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً» (فرقان/30)
پیامبر (ص) روز قیامت گله می‌کند که مردم قرآن را رها کردند. قرآن در بین ما یا به شاخ گاو نوشته می‌شود برای زیاد شدن شیر و یا «وَ إِنْ یَکادُ الَّذینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَ یَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ» (قلم/51) برای بچه که عقرب او را نگزد و تبلیغات روغن و صابون، وسیله تبلیغات و یا با کاشیکاری به دیوار به جوری که هیچ جنی نمی‌تواند یک متر آن را بخواند و یا هنر معماری و خط سیخی و میخی و کوفی، و اتلاف پول و وقت چاپ و فروش و استخاره و «بِکَ یا الله» بسیاری و اکثر مردم نمی‌توانند قرآن بخوانند و یا بعضی می‌خوانند و معنای آن را نمی‌دانند، آشنا بشویم با قرآن و ترجمه آن، نمی‌دانم در هر شهر یک جلسه تفسیر هست یا نه، در جمهوری اسلامی اگر چهارصد شهر داریم چهارصد جلسه تفسیر هست؟ مقایسه کنید ساعاتی که روزنامه یا قرآن می‌خوانید، قرآن به اندازه یک دهم روزنامه ارزش داشته باشد.
4- بیرون آمدن قرآن از مهجوریت، علت وجوب نماز
حرکت خوبی است در دانشگاه تهران و بعضی از مساجد دیگر که بعد از نماز فوری قرآن پخش شده و ده آیه می‌خوانند و سه دقیقه و آنها که نمی‌دانند کم کم یاد می‌گیرند، نماز و قرآن به هم چسبیده چون میفرماید: «یَتْلُونَ کِتابَ اللَّهِ وَ أَقامُوا الصَّلاهَ»(فاطر/29) قرآن و نماز.
آیه دیگر: «یُمَسِّکُونَ بِالْکِتابِ وَ أَقامُوا الصَّلاهَ» (اعراف/170) قرآن و نماز در هم ادغام شده، قرآن می‌خوانی بالای 80 مرتبه می‌فرماید «برو نماز بخوان»، می‌ایستی به نماز حمد و سوره قرآن است. هر دو ما را به همدیگر پاس می‌دهند
حدیث: علتی که نماز واجب شد تا قرآن از مهجوریت بیرون‌ آید.
خیلی از حوزه‌های علمیه جلسه تفسیر ندارند، من رفتم یکی استانها که اسم ببرم می‌گویند آبروی ما رفت، مدیران حوزه‌های علمیه 22 شهر آمدند، یکی از آنها جلسه تفسیر داشتند ما باید گریه کنیم، طلبه ما باید جوری باشد که اگر از او سوال کردند چه می‌خوانی، بگوید: قرآن و عالم، قرآن، لمعه قرآن و درس خارج، بعضی از درسها دکان شده و بعضی مغفول شده، چرا تفسیر نیست.
مرحوم آیت الله بهشتی و مطهری و خیلی‌ها تفسیر می‌گفتند ولی الان خیلی از رجال تفسیر نمی‌گوید. شغلها اداری شده خیلی از قاضی‌های ما نمی‌رسند تفسیر مطالعه کنند، اگر قاضی قرآن را کنار گذاشت شکایت او را به چه کسی ببریم. ما تشکر می‌کنیم از ائمه جمعه که بعضی از خطبه‌های آنها تفسیر است و بعضی از آنها هم تفسیر نمی‌گویند و سخنرانی می‌کنند و بیائیم حرف خوب را در سایه قرآن بزنیم گر چه هر روز نباشد. اگر جلسه نیست خودتان تفسیر مطالعه کنید.
«وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْقُرْآنِ لَا یَسْبِقُکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُمْ» نگذارید دیگران در عمل به قرآن بر شما سبقت بگیرند. «وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الصَّلَاهِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِینِکُمْ» به نماز برسید.
نماز برای ماه رمضان نیست که فقط شب بیست و یکم وقتهای دیگر چرا، پا از مسجد قطع نکنیم که امیرالمومنین در مسجد سرش شکافته ولی دست از نماز نکشید فرمود:
«فَإِنَّهَا عَمُودُ دِینِکُمْ» آموزش و پرورش و امور تربیتی فکر کند بودجه‌ای را که برای نماز و چیزهای دیگر را بودجه ورزش و قرآن و نماز و مسائل هنری و فکری، تشویق از ورزش و دانشمند، نمی‌گوئیم تشویق ورزش نشود که بگوئید فلانی ضد ورزش است ولی مقایسه کنید ساعت مطالعه روزنامه با مطالعه دیگر و تجلیل از چه کسانی ما را غفلت نگیرد «وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی بَیْتِ رَبِّکُمْ». خیلی‌ها واجب الحج هستند، می‌گوید نمی‌گذارند، شما برو اگر اسم ننوشتند معذور هستی با گرانی حج بسیاری واجب الحج هستند بروند و زندگی‌شان فلج نشود، توجه ندارند.
اگر کسی واجب الحج بوده و نرود دم مرگ می‌گویند: یا یهودی یا مسیحی بمیر، حق مسلمان بودن ندادی همین جدیت درباره زکات هست. گندم کاران و آنها که زکات نمی‌دهند به آنها هم همین خطاب می‌شود. قرآن می‌فرماید عده‌ای لحظه مرگ می‌گویند: «رَبِّ ارْجِعُون‌» (مومنون/99) ما را برگردان تا آدم خوبی شویم می‌گویند: این خطاب برای کسانی است که زکات نداده‌اند.
خداوند از ما چیزی نمی‌خواهد از یک میلیون دویست تومان برای فقرا، همه زندگی برای خود پول یک موتور هندا برای خدا، خیلی نمک به حرامی دست ما و همه نعمتها از خداست. کشاورز این گندم از خورشیدی است که تابیده و از زمین و آب است تو کشاورزی کرده، اکسیژن و نور و خاک و آب از خداوند. می‌فرماید: از چهل گوسفند یکی را بده. نماز و زکات با هم است و حج جدی است.
5- با جان و مال و زبان جهاد کنید
«وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْجِهَادِ بِأَمْوَالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ وَ أَلْسِنَتِکُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ» شما را، شما را به خدا جهاد کنید با جان و مال و زبان امیرالمومنین (ع) ضربت خوردن چند ساعتی از عمرش باقی نمانده در بستر لااقل با زبان جهاد کنید، ناراحت می‌شود، بشود مگر ما باید کار می‌کنیم که ناراحت نشود باید حساسیت نشان بدهیم.
«لَا تَتْرُکُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ» امر به معروف و نهی از منکر را رها نکنید می‌گوید: جانم در خطر است آقا می‌فرماید: امر به معروف و نهی از منکر نه روزی را قطع و نه مرگ را نزدیک می‌کند.
شک دارید بهلول زنده است که قد علم کرد در مقابل رضا شاه برای قیام، خانم را طلاق و برای او شوهر پیدا کرد، چون ممکن است من وارد مبارزه شوم مرا بکشند زن بی سرپرست نباشد. من تو را طلاق داده و شوهر خوبی هم برای تو پیدا می‌کنم زن را طلاق برای او شوهر پیدا کرد. رفت در مقابل رضا شاه یک سخنرانی و او هم مسجد را به توپ بست و چند جمعیتی را کشت و بسیاری از او ترسیده و حرف نزدند تمام آنها که ترسیدند مردند و اینکه نترسیده زنده است و این معنای جمله نهج البلاغه است که عمر دست خداست و قصه سوره یوسف هم همین بود که عزت و ذلت دست خداست، نترسید و حرف بزنید، به یوسف حسادت ورزیده و او را در چاه و تهمت زده و زندان اما به حکومت رسید زندانیها گفتند «إِنَّا نَراکَ مِنَ الْمُحْسِنینَ» (یوسف/78) تو نیکوکار هستی، زنها گفتند: یوسف پاک است، برادرها آخر گفتند «یا أَیُّهَا الْعَزیزُ» (یوسف/78) تو عزیز و ما ذلیل هستیم زن عاشق گفت «أَنَا راوَدْتُهُ» (یوسف/51) گیر در من است. و من مقصرم.
6- فراموشی امر به معروف و نهی از منکر مانع استجابت دعاست
یک جمله را نوشته به مغازه بزنیم، هر مغازه دار یک تابلو از امر به معروف، تابلوهای شهرستانها که همه برای پتو و پلوپز و صابون و گوجه فرنگی، یک تابلو هم برای حق فرمود: «لَا تَتْرُکُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ فَیُوَلَّى عَلَیْکُمْ شِرَارُکُمْ» اگر امر به معروف و نهی از منکر نکنید شرار بر شما حکومت می‌کنند. «ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا یُسْتَجَابُ لَکُمْ» هرچه شب 21 می‌گویی مستجاب نمی‌شود از سال گذشته صدها خلاف دیدی و برخورد نکردی، حلقه طلا حرام است داداش در بیاور، حلقه نامزدی، فقط با کتک کاری نگو، بگو تا در بیاورد. حال بگیرید حال بگیرید با گفتن تکراری، این کار حرام فلان امضاء و کار نباید انجام می‌دادی و این کار بزرگ و کوچک ندارد. خداوند به بچه‌ها می‌فرماید: «یا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلاهَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ» (لقمان/17) پسر کوچولو نماز بخوان و امر به معروف کن تو هم بگو مامان حرف بدی زدی، یک بچه چهار ساله هم چنین حقی را دارد. بابا این حرف بد بود. فقط برای بزرگها نیست، با یک نفر نمی‌شود دو نفر، یا طومار، با واسطه، هر کس اثر دارد بگوید توجه به نماز و امر به معروف و زکات و فقرا و یتیم‌ها و قرآن و مکه و سفارشات دیگر.
من در حرم امام رضا (ع) خجالت می‌کشم بگویم شیعه، چون فلان صفات و مومن هم همینطور چون «إنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذینَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ» (انفال/2) فقط مومن آن است که زمانی که نام خدا شنید دلش بلرزد ما اذان می‌گوید تکان نمی‌خوریم، رنگ امام حسن (ع) زمان اذان می‌پرید. هیچ کمالی در خود سراغ ندارم بالاخره گفتم «یا علی بن موسی الرضا» من وارد بر شما هستم. هر عیبی دارم خدایا ما وارد مسجد می‌شویم و بر تو وارد و شب بیست سوم که احتمال قوی شب قدر است جلو است روایت شب بیست سوم مهمتر است، خدایا همتی، اراده‌ای، ممکن است مرگ که می‌فرماید: «بَغْتَهً» ناگهانی می‌آید خبر نمی‌دهد.
حدیث داریم به امام صادق (ع) گفتند: چرا بعضی‌ها هنگام مرگ با چشم بسته و بعضی‌ها باز هستند، فرمود: آنکه باز دست نرید ببندد و آنکه بسته است نرسید باز کند.
وقتی بارها گفته یکدفعه می‌آید از کجا ما سال آینده باشیم و با خدا رفیق‌تر شویم، آشتی کنیم، مگر خدا را دوست نداریم اگر کسی را دوست داریم، باید دوست داشته تا با او حرف بزنیم، چرا؟ افرادی که متمکن هستند بسیاری از روستا‌ها مسجد ندارد و جاده‌ها البته در جمهوری اسلامی انصاف این است که خیلی کار شده، اما بیشتر باید کار کرده تا مسجد جلوه پیدا کند.
خدایا اول مظلوم تاریخ خیلی زجر کشید، اگر از من بپرسند شمشیر که خورد زجر کشید یا سیلی که بر زهرا (س) زدند، مرد اگر خود شهید شود نمی‌شکند و لذا گفت: «فُزْتُ» رستگار شدم. فرمود: علاقه من به شهادت از علاقه بچه به شیر مادر بیشتر است. حضرت از شهادت لذت برد ولی برای سیلی زدن به زهرا (س) خیلی زجر کشید، مظلومیت آن حضرت آنجا معلوم شد چون زن را مقابل شوهر و مادر را در مقابل فرزند نمی‌زنند. مظلومیت امیر المومنین از ظلمی بود که به حضرت زهرا (س) شد.
خدایا به حق اول مظلوم که امام صادق (ع) به هنگام زیارت می‌فرمود: السلام علیک یا اول مظلوم تمام ائمه را من دیده‌ام در زیارت خطاب به آن حضرت فرموده‌اند: (السلام علیک یا اول مظلوم).
خدایا به اول مظلوم تاریخ قسمت می‌دهیم ما را از بهترین شیعیان آقا قرار بده.
خدایا آنچه تا به حال نسبت به نماز و زکات و حج و قرآن و یتیمها و فقراء و تحصیل، توفیق جبران رحمت بفرما.
خدایا توبه واقعی نصیب ما بفرما و دعاها را مستجاب فرما.
خدایا اگر کار ما خیر است همه مسلمین را در آن شریک بفرما.
خدایا آنچه شب قدر برای خوبان مقدر می‌کنی برای ما هم مقدر بفرما.
خدایا قلب عزیزحضرت مهدی را، امام زمان (ع) را، قلب مطهر و مبارکش را، که هر هفته نامه ما را می‌بیند، و شب قدر مهمان دارد که: «تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ وَ الرُّوحُ» (قدر/4)
حضرت فرمود ملائکه در زمان پیامبر (ص) مهمان آن حضرت و بعد از او مهمان وصیش، شب قدر حضرت مهدی(ع) میزبان فرشته هاست
خدایا به آبروی این میزبان و آن مهمان آنچه برای خوبان مقدر می‌کنی برای ما هم مقدر، و اول مرگ اول راحتی و روز قیامت روز سرافرازی، مشکلات فرد و جامعه و ملت ما را حل و رهبر عزیزمان را در پناه حضرت مهدی (ع) موید بدار.
خدایا دولت و ملت و نسل و ناموس و عقائد و افکار و مرز و بوم و آنچه به ما داده‌ای در پناه امام زمان(ع) حفظ فرما.
خدایا شر اشرار به خودشان برگردانده و مسلمین فلسطین پیروز، و امریکا را همچون شوروی متلاشی بفرما.
خدایا روح انبیاء و اوصیا و علما و مراجع و پدران و مادران و نیاکان، امام و شهدا و همه آنها که در مسلمانی ما موثر بوده، روحشان را از ما راضی و ما را پاسدار خونها و خدمات آنها قرار بده و ما را نسبت به آنها خائن قرار نده.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2633

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.