امنيت در قرآن

برنامه سمت خدا 17 بهمن 1391

ماه امشب کامل است و آسمان بي سوز او سيزده شب ماهها در انتظار روي او، ماه معصومم اگر چه رو گرفته از چشمه ها از وراي ابرهاي هم مي رسد سو سو او،پشت پلکم خم شد از اين غم که عمري چشم من بر تمام خلق رو انداخت اِلا روي او، چشم طماعي ندارم گرچه ماهم کامل است قانعم حتي به يک ديدار با ابروي او، گاه خورشيد آرزو دارد که شب روشن شود تا زمين ببيند يک دم ماه را پهلوي او.

سوال – امنيت از نظر قرآن چيست؟

پاسخ – امنيت يک گوهري است که اگر باشد همه ي خيرات و برکات در کنار آن وجود دارد، مثل آب. اگر آب باشد همه ميوه ها آبدار مي شوند و اگر شکر باشد، قنادي ها شروع به کار مي کنند. اگر آب نباشد همه باغ ها، اگر شکر نباشد همه ي قنادي ها تعطيل است.قرآن مي فرمايد:تا امنيت نباشد عبادت نيست. اگر مملکت امن باشد دانشجو و دانش آموزان مي توانند درس بخوانند و کاسب ها مي توانند کاسبي کنند. پس امنيت يک مسئله ي کليدي است و اگر کسي امنيت را بهم بزند قرآن با آن برخورد مي کند. اگر کسي فقط با چاقو يا اسلحه مردم را تهديد کند، اين فرد مفسد في الارض است. زيرا فضا را ناامن کرده است. امنيت شاخه هاي متعدد دارد.

فرد پستي بود که در يک باغي يک درخت خرمايي داشت و سرزده به باغ مي رفت. صاحب باغ گفت که تو در اينجا يک درخت داري و تمام باغ مال من است.هر وقت مي خواهي به اينجا بيايي هماهنگ کن. اما او قبول نکرد و به بهانه ي درخت، بدون اجازه به باغ مي آمد. فرد نزد پيامبر آمد و پيامبر گفت که اين درخت را بفروش يا تعويض کن يا… او هيچ کدام از پيشنهادهاي پيامبر را قبول نکرد. حتي پيامبر گفت که من براي تو يک درخت در بهشت ضمانت مي کنم ولي او قبول نکرد. پيامبر فرمود که او مردم آزار است و مي خواهد امنيت خانواده را از تو بگيرد. پيامبر دستور داد که درخت را بکنند و به کوچه بيندازند. اين قاعده ي لاضرر است که در فقه بکار مي آيد.

در زمان پيامبر منافقين مسجد ساختند. آنها به پيامبر گفتند که در اين مسجد نماز بخوانيد. پيامبر گفت که چرا نزديک اين مسجد، مسجد ديگري ساختيد ؟(شرايط مساجدي که خيرين مي سازند اين طور است:مسجدکوچک 100 الي 150 متري، مسجد آجرنما بدون مناره و ساده، تا دوکيلومتري مسجدي نباشد، جمعيتي بالاي هزار نفرآنجا باشند، زمين مسجد هم بايد از طريق مردم ساخته شود و ما خيرين آنرا با هزينه ي خودشان مي سازند و پول به کسي داده نمي شود. حمل ونقل آن با قواي مسلح است و مجلس تصويب کرده است آب، برق و گاز مجاني باشد.البته مردم هم بايد در ساخت مسجد کمک کنند. ما تقاضاي ساخت مسجد زياد داريم ولي کمک کم داريم. شوراي هماهنگي تبليغات و مسئولين راه پيمايي بيست و دو بهمن،برنامه اي بريزند که اگر راهپيمايي در آستانه ظهر تعطيل شد و هوا هم خوب بود،نماز جماعت خوانده شود. در قرآن داريم که آخر غذاهاي بهشتي بوي عطر مي دهد. خوب است که پايان راهپيمايي نماز جماعت باشد. مثلا مساجد سر راه و ارگان ها مي توانند نماز جماعت را در خيابان برپا کنند. پس اگر راهپيمايي مي رويم از نماز غافل نشويم) مناقين گفتند که بعضي پير هستند و راه برايشان سخت است.البته آنها مي خواستند خانه تيمي بسازند.پيامبر در آستانه ي جنگ تبوک بودند. پيامبر گفت که بعد از جنگ، تکليف شما روشن مي شود. بعد از جنگ پيامبر عده اي را جمع کرد و مسجد را خراب کردند.آيه نازل شد: آنها مسجد براي ضرر ساخته اند. اين مسجد باعث تفرقه بين مومنين مي شود، اين مسجد محل رصد دشمن است. آنجا را محل زباله قرار دادند. پس اگر کسي مي خواهد بين مسلمانان تفرقه ايجاد کند بايد ضايع بشود.

براي وحدت اين آيه را مي گويند:وعتصموا بحبل الله جميعا.بعضي از آيه هاي قرآن خوش شانس هستند و همه به آن عمل مي کنند مثل کلوا ولي بعضي از آيه ها عمل نمي شود مثل آيه زکات.

بنا بود که موسي در عرض سي روز کتاب تورات را در کوه طور از خدا بگيرد. سي روز به چهل روز تبديل شد. يک هنرمند سامري، مجسمه ي گوساله طلائي ساخت که وقتي باد به آن مي خورد صدا مي داد. وقتي موسي برگشت ديد که زحمت هاي او به هدر رفته است.موسي زلف برادرش را بوسيد و بعد آنرا کشيد و گفت که چرا گذاشتي مردم گوساله پرست بشوند؟ چرا به وظيفه ات عمل نکردي ؟در قرآن داريم (هارون گفت):من ترسيدم که بين امت تفرقه ايجاد شود.اگر همه گوساله پرست بشوند بهتر از اين است تفرقه ايجاد شود يعني گوساله پرستي از تفرقه بهتر است. حضرت امير مي فرمايد: بيست و پنج سال تيغ در چشم و استخوان در گلو داستم ولي بخاطر وحدت چيزي نگفتم.

سوال – امنيت چطور بايد در فضاي خانواده باشد؟

پاسخ – اگر در خانواده سوءظن باشد اين کار فضاي خانواده را ناامن مي کند. گاهي زن و شوهر به يکديگر ايراد مي گيرند. يا اينکه اگر بچه کار خلافي کرد،توي سر او مي زنند و او را ملامت مي کنند و اين باعث مي شود که بچه کار بدتري انجام بدهد. روايت داريم که کسي را زياد مورد انتقاد قرار ندهيد. و اين انتقاد در حد تذکر باشد. حديث داريم که اگر پي در پي انتقاد کنيم بچه لجبار مي شود. گاهي خانم توقعاتي دارد که آقا نمي تواند آنرا برآورده کند و خانم با آقا سر موجود بي جاني مثل لباس و صندلي قهر مي کند.و با اين کار براي حفظ لباس و صندلي، آقا را از دست مي دهد. اگر توقعات خانم برآورده نشود اتفاقي نمي افتد. گاهي بخاطر رفتن به خانه ي فاميلي زن و شوهر با هم قهر مي کنند. ما بايد بدانيم که چه چيزي را فداي چيز ديگري مي کنيم. بعضي حساسيت ها فضاي امن خانواده را بهم مي زند. گاهي ما با خدا هم در مي افتيم. ما نبايد مشکل شخصي خانواده را به جامعه بکشانيم. در قرآن داريم که اگر بين زن و مرد اختلاف افتاد يکي از اقوام فاميل آنرا اختلاف را حل کند و به خانواده هاي ديگر کشيده نشود. اگر فرزند شما در جايي ضعف دارد اول کمالش را به او گوشزد کنيد بعد نقص او را بگوييد و به او کمک کنيد. ما وقتي مي خواهيم بچه را نصيحت کنيم تمام خوبي هاي فاميل را مي گوييم و توي سر او مي زنيم. گاهي خانم تمام کمالات مردهاي ديگر را به شوهرش مي گويد و اين مقايسه ها امنيت خانواده را بهم مي زند.

ما بايد ببينيم که چه چيزي مي خواهد فداي چه چيزي بشود. گاهي بخاطر يک غذاي بدمزه چند روز بين زن و شوهر دعوا مي شود. آيا يک ربع غذا خوردن ارزش چند روز قهر کردن را دارد ؟گاهي ما يک موضوع را بزرگ مي کنيم. ما نبايد رفاقت هاي دائمي را فداي کلمه هاي لحظه اي بکنيم.

در مشکلات اقتصادي، خانواده ها بايد قناعت کنند. اگر انسان قناعت داشته باشد، همه چيز دارد و اگر قناعت نداشته باشد حتي اگر کره زمين را هم به انسان بدهند باز کم دارد. ما فکر مي کنيم که ديگران مشکل ندارند و فقط ما مشکل داريم. در اسلام سوء ظن و تجسس ممنوع است. داريم که واي بر حال کسي که با انسان رفيق مي شود،عيب انسان را پيدا مي کند و آنرا براي روز مبادا نگه مي دارد. نبايد از زندگي مرم عکس گرفت بلکه بايد فيلم گرفت. در قرآن داريم که بعضي ها تمام خوبي هاشان از بين مي رود و در جاي ديگر داريم که بعضي خوبي ها، بدي ها را از بين مي برد. ما نبايد بخاطر يک نقطه ضعف،تمام خوبي هاي کسي را زير پا بگذاريم. البته بعضي از گناهان قابل گذشت نيست. ما بايد به قوانين الهي برگرديم و قوانين بشري را کنار بگذاريم. ما بايد به فطرت و عقل مان برگرديم. ما بايد ببينيم که سيره ي ائمه با مخالفين چطور بوده است. امام صادق (ع) در آخر عمر پول زيادي به يک نفر داد که او زماني تصميم داشت امام را بکشد. امام پول را داد و سلام هم رساند. نگاه ما بايد اين طور باشد. يوسف در يک لحظه همه برادرانش را بخشيد.

در روز فتح مکه،مردم چون پيامبر را خيلي اذيت کرده بودند، پيش حضرت آمدند و گفتند که مي خواهي با ما چکار کني ؟ پيامبر فرمود:کاري که يوسف با برادرانش کرد، من هم با شما مي کنم و همه ي شما را مي بخشم. پيامبر همه ي مردم شهر مکه را بخشيد. در قرآن داريم: بدي را با بدي جواب ندهيد.به پيامبر گفتند که شما منحرف هستي و پيامبر فرمود: خير،من منحرف نيستم. به امام باقر(ع) توهين کردند ولي امام فرمود که من باقر هستم. با شهيد محراب در کوچه اي قدم مي زديم بچه ها به او سلام مي کردند. ايشان گفت که زماني اين بچه ها به من جسارت مي کردند ولي چون من صبر کردم الان همه به من سلام مي کنند.

الان مشکلات اقتصادي زيادي وجود دارد.يکي ازعلت هاي آن حرص زدن است و علت ديگر آن فراموش کردن خداست. سعي کنيم که کمتر خرج کنيم تا بتوانيم کنار آن يک لباس هم براي بچه ي فقير بخريم. بايد کمي از مواضع مان کوتاه بياييم.خدا جبار است و جبران مي کند.

سوال – صفحه 229 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – اصل راه پيمايي بيست ودو بهمن عمل صالح است. در قرآن داريم که هر حرکت دسته جمعي که دشمن از آن عصباني بشود، براي شما عمل صالح بحساب مي آيد. راه پيمايي روز قدس و بيست و دو بهمن يکسري از دشمنان را عصباني مي کند. زيرا دشمن مي خواهد که ما دست از انقلاب برداريم. انقلاب ما براي اسلام بوده است و اگر مسئولي اشتباه کرده است،ارتباطي به انقلاب ندارد.الان همه ي دنيا مي خواهند ببينند که بخاطر اتفاقاتي که افتاده است آيا تعداد افرادي که در راهپيمايي شرکت مي کنند کم شده است يا خير. ممکن است که ما از اقتصاد و بداخلاقي هاي بعضي ها ناراحت باشيم ولي ما دين مان را از آنها نگرفته ايم، ما دين مان را از اسلام گرفته ايم.اسلام،شهدا، قرآن،مکتب، رهبري و مراجع تقليد هستند، پس حتما در راهپيمايي شرکت کنيم. ما بايد مشکلات را حل کنيم و نظام را حفظ کنيم.

پيامبر داشت نماز جمعه مي خواند. کارواني اجناسي را براي فروش آورد و ساز و دهل زد که جنس ها ارزان است. مردمي که پاي خطبه ها نشسته بودند به دنبال خريد رفتند. فقط دوازده نفر نشستند و بقيه رفتند. امام خميني فرمود که مردم زمان ما از مردم زمان هاي ديگر بهتر هستند. در سوره جمعه داريم: وقتي آنها طبلي زدند همه رفتند و تو را تنها گذاشتند. در اين آيه نمي گويد که نماز يا خطبه را ترک کنند بلکه مي گويد پيامبر را ترک کردند. ما نبايد رهبر را تنها بگذاريم. فقط رهبر براي ما حجت است. دليل انقلاب ما هنوز وجود دارد. ما بايد دشمنان را مايوس کنيم.

عدم ثبات بازار و گراني بيش از حد مردم را در فشار قرار داده است اما بايد مسئله ي انقلاب سرجايش باقي بماند.

سوال – براي امنيت جامعه توصيه اي بفرماييد.

پاسخ – ما بايد بدانيم که دشمن ما را دوست ندارد. قرآن مي فرمايد که دشمن شما روشن است.آيا امريکا و اروپا حاضرند که يک طرح علمي را از طريق ماهواره و اينترنت در اختيار ما بگذارند ؟ خير، ولي وسايل عياشي را مجاني در اختيار ما مي گذارند. آنها مي خواهند که ما هرزه بشويم. همه ي ابزارهاي آنها برعليه ماست. امام صادق (ع)مي فرمايد:مرده اي که چشمش باز است فرصت نکرده است که چشمش را ببندد و مرده اي که چشمانش بسته است فرصت نکرده است که آنرا باز کند. قرآن کلمه ي ناگهاني را چهارده مرتبه بکار برده است.در قرآن از ابراهيم ستايش شده است. در قرآن داريم که ابراهيم وفادار بود. ما بايد به انقلاب،اسلام، قرآن و اهل بيت وفادار باشيم.

انشاء الله خداوند نقشه ي دشمنان را نقش برآب کند، مشکلات مان را حل کند. انشاءالله طوري عمل کنيم که دشمنان مايوس بشوند. اگر ايران را بشکنند همه ي کشورهاي ديگر مايوس مي شوند.

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=8914

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.