امام علی (ع) در قرآن

موضــوع: امام علی(ع) در قرآن
تاریخ پخش: 71/10/17
بسم الله الرحمن الرحیم
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی. 
 بینندگان عزیز بحث را در شب تولد امام علی(علیه السلام) می‌بینند و در خدمت عزیزان زحمت کشی هستیم که در مسئولیت حمل نقل کار می‌کنند گروه زحمت کشی که اگر قدر شغل‌شان داشته باشند که دارند.
1- در کار خیر کسانی که کمک کنیم، شریکیم
اصولاً کارها را ما ساده نگاه نکنیم من اگر افتادم زمین و مریض شدم پزشک من را معالجه کرد تمام خیرات و برکاتی که از من سر بزند پزشک هم ثواب می‌برد کسی که مسافری را از نقطه‌ای به نقطه‌ای می‌رساند در کارهای خیر آن آقا هم شریک است.
اگر شرکت واحد روز جمعه پانصد نفر را برای نماز جمعه آورد شریک در ثواب آنهاست یک پرستار و ماما و پلیس اینها سرمایه گذاری در کار ثواب است کار ساده‌ای نیست. معلمی که کلاس اول الفبا درس می‌دهد این بچه را از جهل نجات می‌دهد و خواندن و نوشتن یاد می‌گیرد بعداً این بچه در اثر ثواب هر خیری انجام بدهد معلم کلاس اول شریک است شغل انسان این نیست که من پولی می‌گیرم و زندگی‌ام را اداره می‌کنم این کانال یک است کانال دو این است که مشکل مردم را حل می‌کنم و مشکل مردم حل شد خدا راضی می‌شود قیامت من تامین می‌شود.
هر کاری یک ظاهری دارد و یک باطنی ظاهر کار شما این است که توی بیابانها و توی دفترها یک کار ظاهری می‌کنید اما واقعش این است که اگر شما این کارها را نکنید مردم دچار چه فاجعه‌ای می‌شوند ماشینی که استاد دانشگاه را می‌برد نباید بگوید من راننده هستم باید بگوید در رشد دانشجوها شریک هستم راننده‌ای که من را رسانده اینجا در حدیث خواندن من شریک است خلبان هم همینطور است کارهایتان ریشه دار است.
2- راننده می‌تواند مبلغ خوبی باشد
شماها می‌توانید مبلغ‌های خوبی باشید اگر هر راننده‌ای پشت ماشین‌اش یک جمله زیبا بنویسد نه حالا اینکه دلقک باشد جمله‌ای که آدم را به فکر وادار کند می‌گویند زن و شوهری توی ماشین دعوا داشتند می‌گفتند مقصر تو بودی زن هم می‌گفت مقصر تو بودی تا اینکه رسیدند به یک کامیونی که پشت‌اش نوشته بود شد شد نشد نشد اینها هر دو خندیدند گفتند دعوایمان بیخود است شد شد نشد نشد بنابراین شما می‌توانید مبلغان خوبی باشید هر کاری قداست دارد به شرطی که انسان به کارش توجه کند.
3- خداوند به علی (ع) مباهات کرد
آیات قرآن پراکنده بود اول کسی که آیات قرآن را جمع آوری کرد امیرالمومنین(ع) بود. نماز صبح را که می‌خواند تا طلوع آفتاب تعقیبات می‌خواند طلوع آفتاب هم فقرا دور و بر او می‌آمدند. البته اطراف اولیاء و انبیاء فقرا بودند یک کسی سوال کرد درخت موز کجا سبز می‌شود شخصی گفت خانه پولدارها گفت نه غرضم این است که نه سرد سیر و نه گرمسیر گفت خانه پولدارها حالا آنکه دور امیرالمومنین است طبقه مستضعف و محروم بودند. برای اینکه ایشان معلم قرآن بود. . . پیغمبر فرمود قرآن با علی است و علی با قرآن و هیچ وقت هم از همدیگر جدا نمی‌شوند.
روایت دیدم که خداوند مباهات کرد به امیرالمومین وقتی که جای پیغمبر خوابیده بود و پیغمبر از مکه هجرت کرد رفت مدینه آن شب خداوند به فرشته‌ها گفت این نمونه انسان است. یکی از جاهایی که خداوند مباهات می‌کند این است که کسی توی بیابان تنها یک قمقه آب بر می‌دارد وضو می‌گیرد و نماز می‌خواند خودش هست و بیابان نه دوربین عکاسی است نه بازرسی هست خودش هست و خدا، حتی این انسان بر فرشته‌ها قابل مباهات است.
4- گاهی نماز یک نفر شخصی را مسلمان می‌کند
افرادی هستند که حرکات آنها تکان دهنده است پرفسوری در فرانسه مسلمان شد او در تلویزیون فرانسه آوردند که شما پرفسور هستی چطور مسلمان شدی گفت توی بیابان داشتم می‌رفتم یک کسی دولا و راست می‌شد اول فکر کردم که مریض است ترمز کردم بعد دیدم بلند شد هرچه صدا زدم جواب نداد ندیده بود نماز یعنی چه خلاصه می‌گفت ایستادم این آقا گفت من مسلمان هستم اول وقت است و می‌خواهم نماز بخوانم این آقای پرفسور می‌گفت که حرفها را از آن آقا گرفتم رفتم مطالعه کردم و الآن مسلمان شدم یعنی گاهی یک نماز شخصی را تکان می‌دهد. شما می‌توانید اهتمام به نماز داشته باشید.
5- کعبه محل تولد علی (ع)
تولد امام علی(علیه السلام) در کعبه بود معمار کعبه خدا بود بنا حضرت ابراهیم بود کارگر آن حضرت اسماعیل بعد در طول تاریخ انبیاء آمدند کعبه را بازسازی کردند این کعبه برای چی بود؟ برای این بود که شب سیزده رجب امام علی(ع) در آنجا متولد بشود خدا مهمان داشت آنوقت شعر آن اینست:
این خانه را باید خدا در اصل معماری کند
آدم بنایش برنهد جبریل هم یاری کند
آید اولوالعزم دیگر یک چند حجاری کند
او را اولوالعزم دیگر منقوش و گچ کاری کند
این سان خدا از خانه‌اش چندی نگه داری کند
تا ساعتی از دوستی مهمانداری کند
6- تولد علی یعنی تولد عدالت
تولد علی یعنی تولد عدالت، ورقه‌ای را دو تا بچه نوشتند دادند به امام حسن(ع) گفتند خط کدامها بهتر است تا حضرت رفت به این خط‌ها نگاه کند امام علی(ع) فرمود حسن جان نگویی بچه است طوری نیست الان که داری قضاوت می‌کنی مواظب باش عادل باشی یک جور.
مادری داشت می‌رفت دو تا بچه داشت سه تا خرما بچه‌ها گفتند خرما را به ما بده این مادر هم خرما را با دقت تقسیم کرد حضرت فرمود مادر تو بخاطر این عدالت اهل بهشت هستی یکبار حضرت امیر دید در خانه‌اش را می‌زنند رفت در باز کند دید کسی یک طبق حلوا آورده است گفت من اینرا آورده‌ام که میل کنید حضرت فرمود تو(طارق) هستی یعنی ستاره‌ای که شب پیدایش می‌شود تو شب آوردی که من بخورم فردا هر جنایتی کردی به من حق سکوت داده باشی و من نتوانم چیزی نگویم این غذاها از گلوی من پائین نمی‌رود. نکند رستورانی توی بیابان راننده را می‌برد آن پشت به راننده جوجه کباب می‌دهد باقی مسافر‌ها هم هر چی خوردند.
7- خدا به آدم متقّی کمک می‌کند
حاجی‌ها که می‌روند مکه می‌گویند چند تا کار نکن یکی اینکه شکار نگیر قرآن می‌فرماید آن وقتی که می‌گویم شکار نگیر شکار نزدیک تو است «تَنَالُهُ أَیْدِیکُمْ وَرِمَاحُکُمْ» (مائده/94) همچین شکار جلو می‌آید که دستت را دراز کنی بگیری دهان آدم پر آب می‌شود خدا می‌خواهد امتحان کند تو خودت را نگه دار. ما اگر تقوا داشته باشیم ضرر نمی‌کنیم خدا قول داده است که من به آدمهای متقی کمک می‌کنم قول داده که چوب لای چرخ آدمهای زرنگ می‌گذارد «وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا» (طلاق/2) اگر کسی تقوا داشته باشد او را از بن بست بیرون می‌آورم «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنکًا» (طه/124) کسی از خدا غافل بشود زندگی‌اش را تلخ می‌کنیم.
8- ایمان حبّ علی ابن ابی طالب است
روایت داریم «عُنْوَانُ صَحِیفَهِ الْمُؤْمِنِ حُبُّ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ» (بحارالأنوار، ج 27، ص142) عنوان مومن حب علی(ع) است تابلو او است کشتی‌ای که توی دریا راه می‌رود پرچم آن کشور عنوان آن کشتی است «حُبُّ عَلِیٍّ بَرَاءَهٌ مِنَ النَّارِ وَ أَنْشَدَ» (بحارالأنوار، ج 39، ص 258) حب علی نجات از آتش است «حُبُّ علَِیّ عِبادَهٌ» (بحارالانوار،ج39،ص279) عبادت است و روایت دیگری داریم بهترین عبادت است و روایت داریم نشان دهنده ایمان حب علی بن ابی طالب است.
 اگر کسی با حب علی و با عشق علی بمیرد توی رختخواب هم بمیرد خدا ثواب شهید به او می‌دهد البته آن علی‌ای که دین دارد آخر یک تریاکی را گرفتند گفتند چرا تریاکی شدی؟ گفت من عاشق علی هستم یک بس که کشیدم دم از علی می‌زنم ما کاری به آن حب‌ها نداریم آن حب علی‌ای که حب الغدیری است. حبی که امام خمینی داشت نه اینکه من حب علی دارم نماز معذور باشم روزه نگیرم خمس حساب و کتاب نداریم دروغ می‌گوئیم خوب پس چی؟ یک کسی به کسی می‌گفت عرق می‌خوری بخور فحش می‌دهی بده رشوه می‌گیری بگیر روزه می‌گیری بگیر نماز نمی‌خوانی نخوان اما مسلمان باش! از آن حب‌هایی که بار داشته باشد.
داریم که پیغمبر فرمود اگر کسی حب علی بن ابی طالب داشته باشند «فَأَنَا کَفِیلُه‌» (بحارالانوار،ج7،ص221) من کفیل او هستم داریم حب علی اساس اسلام است حدیث دیگری داریم اساس دین در خود انقلاب ما کسی هست که بگوید آقا من طرفدار اسلام هستم اما حب امام را نداشته باشم این می‌شد؟ فرق بین جمهوری اسلامی و حکومت شاهنشاهی این بود که یکی امام بود و یکی شاه نمی‌شود گفت من توی این وادی هستم اما مهر امام را ندارم این اساس دین است روایت داریم اولین سوال از قیامت درباره رهبری است خطی که بر فکرت حاکم بود خط امام علی بود یا خط دیگران روایتی داریم فرشته‌های آسمان هم مامورند که امام علی را دوست داشته باشند روایت داریم حب علی ایمان را زیاد می‌کند عشق علی را داشته باشی گناهانت را می‌خورد.
عروه الوثقی، نخ محکم نخ ولایت است اگر کسی علاقمند به مولا امیرالمومنین باشد او باقی کارهایش را هم درست می‌کند. روز قیامت هر کس میزان عملش سنگین است یعنی عشق‌اش به امیرالمومنین زیاد است اگر ولای علی نباشد هیچ ولایتی قبول نیست آقا تمبر روی پاکت است شما توی نامه هر چی نوشته باشی تا تمبر روی آن نزنی اداره پست قبول نمی‌کند حب علی(ع) مثل تمبر روی پاکت است پیغمبر فرمود خوشا بحال کسانی که تو را دوست دارند هر کس علی را دوست دارد من را دوست دارد. ما باید خدا را شکر کنیم که شیعه هستیم و مهر علی در دلمان هست.
ایران چطور حب علی(ع) دارد؟ علامه حلّی نیم ساعت مباحثه کرد با شاه سلطان خدابنده ایشان منقلب شد و شیعه شد بعد تمام اطرافیانش شیعه شدند بعد چون شاه شیعه شد دستور داد که شما اجازه داری از شیعه تبلیغ کنی و الان آنچه شیعه در ایران هست به برکت نیم ساعت مباحثه علامه حلّی است و قبرش هم کنار علی بن ابی طالب(ع) است اینرا می‌گویند برکت. حدیث داریم مال حرام رشد نمی‌کند اگر هم زیاد بشود برکت ندارد خانه بزرگ دارد اما یک افطاری نداده است برکت چیز دیگری است.
ما رفته بودیم خدمت حاج احمد آقا می‌گفت امام از سن بیست و دو سالگی تا آخر عمرش دو ساعت به اذان صبح بیدار بود و شب‌هایی که دیر می‌خوابید یک ساعت و نیم قبل از اذان و با حوله اشک‌هایش را پاک می‌کرد و ما مفتخریم روی کره زمین زمانی که همه رهبرهایشان فاسق هستند رهبر ما امام بود امام قطره‌ای از اقیانوس امیرالمومنین بود.
کسی نجف بی پول شده بود رفت حرم امام علی(ع) و گفت یا علی شما در خانه فقرا نان و خرما می‌دادی حالا در خانه من نیامدی هیچی من آمدم در خانه تو بی پول هستم یک صد تومانی الان بفرست می‌گفت تا حرفهایمان را توی حرم زدیم یک کسی رسید و گفت سلام با ما روبوسی کرد و یک صدتومانی داد گفت من چند روز پیش ایران بودم پدرتان را توی خیابان دیدم و گفتم من می‌روم ممکن است آقازاده شما را نجف ببینم این صد تومان را بگیر این هم صد تومانی را گرفت و گفت یا علی این صدتومانی مال پدرم است اینکه گفتم صد تومان بده از خودتان بدهید این مال پدرم است می‌گفت اینرا گفتیم و آمدیم همان صد تومان را گم کردیم یک خورده بعد استادمان گفت بی احترامی کرده‌ای مال پدرم است یعنی چه مال پدرت هم باشد باید هزار تا شرط باشد که اینها با هم جور در بیاید درست است که لاستیک می‌گردد اما با لاستیک چی با ترمز چی اینطور نیست که. . .
امام همه‌اش در وصیت نامه‌اش می‌گوید ما مفتخریم که با این خانواده آشنا هستیم ابن ابی الحدید می‌گوید تمام علما اتفاق دارند بر اینکه تنها کسی که زمان پیغمبر قرآن را حفظ بود علی بن ابی طالب(ع) بود. آنقدر حدیث داریم که امام علی(ع) در کعبه به دنیا آمد.
9- سخن یکی از علمای اهل سنت و آیت‌الله حائری
شهید مفتح از علمای مصر دعوت کرد آخرهای زمان شاه بود یکی از علمای اهل سنت مصر در حسینه ارشاد که همه علمای قم جمع بودند یک پاتک زد به علمای شیعه که همه ماندند گفت شما می‌دانید چرا حضرت علی شب سیزده رجب در کعبه متولد شد؟ گفتند نمی‌دانیم گفت چون مردم روبه قبله نماز می‌خوانند خدا علی را گذاشت در کعبه تا هر کس توجه به کعبه می‌کند توجه به حکومت علی هم بکند یعنی فکر علی، عدل علی، خط علی، باید محور باشد علمای شیعه جا خوردند البته این هم بد است که یک نفر از مصر سنی بیاید به علمای شیعه چیزی بگوید که اینها بمانند آیت الله حائری یک چیزی گفت که پاتک شد گفت شما تا حالا که هفتاد سال است کتاب‌هایی در مورد حضرت می‌نویسید به این نکته رسیده‌اید که تمام سخنان امام علی بعد از رحلت پیغمبر بوده است تا پیغمبر زنده بود علی سخنرانی نمی‌کرد و این نشان دهنده این است که شاگرد به قدری ادب دارد که استادش تا وقتی که زنده است ایشان حرفی نزند ایشان هم گفت من به این دقت نکرده بودم.
«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»
لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2056

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.