امام حسین (ع)، تغییر جامعه فاسد

موضوع: امام حسين(ع)، تغيير جامعه فاسد، (محرم 61)
تاريخ: 03/07/61

بسم الله الرحمن الرحيم

«الحمد الله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا و نبينا محمد و اهل بيته»

«السلام عليک يا ابا عبدالله و علي الارواح التي حلت بفنائک»

1- وجود رهبر براي تغيير امت
به مناسبت ايام عاشورا، درسهايي از قرآن را با مباحثي از عاشورا تلفيق مي‎نمائيم. کار امام حسين(ع) تغيير امت بود. امت فاسد زمان خود را با انقلاب و خون خود عوض کردند. يزيد وقتي حکومت را در دست گرفت، جامعه چگونه بود؟ پيرمرداني که پيامبر و اسلام واقعي را ديده بودند از دنيا رفته بودند، چرا که از فوت پيامبر تا آمدن يزيد پنجاه سال طول کشيد و جواناني که تازه چشم باز کرده بودند و پيامبر را که مجسمه اسلام واقعي بود، نديده بودند، حکومت اسلامي‎ را در کارنامه و قيافه يزيد مي‎ديدند. اگر امام حسين اين جامعه را واژگون نمي‎کرد، جوانان گمان مي‎کردند که اسلام واقعي همان جامعه يزيدي است. خداوند نشانه‎هاي جامعه غيراسلامي ‎را در قرآن بيان فرموده است: فساد، خفقان، تقليد نابجا، محيط زدگي، تبعيد مردان خدا، ارتجاع، مصرف نابجا، مواد آموزشي، تفرقه، تعصب، مردم را در جهل نگاه داشتن، نيش و تحقير و. . .
جامعه غير اسلامي ‎را چه کسي جز امام مي‎تواند عوض کند؟ جامعه فاسد را چه کسي جز عالم بايد عوض کند؟ امام زين العابدين(ع) به يکي از علما(آخوندها) نامه‎اي مي‎نويسند و مي‎فرمايند: تو که در جامعه به مانند سلاطين رفت و آمد مي‎کني چرا در برابر برخورد با فساد ساکت هستي؟ مگر نان و مزد سکوتت را مي‎خوري؟ نامه امام نامه‎اي تند و داغ بود مبني بر اينکه جامعه فاسد را بايد عالم حق عوض کند. درست است که مردم بايد جامعه را عوض نمايند، ولي مردم رهبر مي‎خواهند. بعضي از جواناني که امروز در جبهه هستند ممکن است ديروز در صف سينما و مکانهاي ديگري بودند، اما رهبر انقلاب بود که آمد و آنها را عوض نمود.
در يکي از جنگها نادر شاه پيرمردي را ديد که خيلي خوب مي‎جنگد. از او پرسيد تو که در پيري بدين خوبي جنگ مي‎کني، پس چرا در جواني اجازه دادي که ايران از دست برود؟ پيرمرد جواب داد که من بودم ولي تو نبودي. يعني استعداد بود و رهبر نبود که نيروها را بسيج کند.
2- خفقان و فساد در زمان يزيد
1- خفقان: مردي از علاقه مندان به اسلام وارد شام شد در حالي که سوار بر شتر بود ناگهان مردي از اهالي شام گفت: که اين «ابل» يعني شتر ماده براي من است و هر چه مرد غريبه انکار کرد، مرد شامي ‎زير بار نرفت تا جايي که کار به محکمه کشيد. مرد شامي ‎از غريبي صاحب شتر سوء استفاده کرد و با آوردن چند شاهد ساختگي شتر را از چنگ صاحبش درآورد. مرد نيز براي احقاق حقش شکايت را به کاخ حاکم شهر برد ولي رئيس کاخ نيز گفت که اين ابل براي مرد شامي ‎است. مرد شامي ‎که تعجب کرده بود گفت: شما که از شاهد تا قاضي و حاکم مي‌گوييد كه اين ابل براي مرد شامي‎ است، دست کم نگاه مي‎کرديد تا ببينيد که اين شتر ابل(يعني شتر ماده) نيست، بلکه جمل(يعني شتر نر) است. در شام خفقان به قدري بود که گفتند هر گاه ما به شتر نر، ماده گفتيم شما هم بايد آن را تصديق کنيد و حق مخالفت نداريد. حال با اين شرايط جز امام حسين(ع) چه کسي بايد اين جامعه را عوض نمايد؟
2- فساد: در دعاي کميل مي‎خوانيم: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَهْتِكُ الْعِصَمَ»(مصباح‏ المتهجد، ص‏844) يعني خدايا گناهاني را که باعث پرده دري مي‎شود را بيامرز.
انسان پاک و مؤمن وقتي مرتکب گناه مي‎شود، ناراحت است و مانند برق گرفته مي‎لرزد و اين نشانه ايمان است. مي‎گويند اگر مي‎خواهي بداني که مؤمن هستي يا منافق ببينيد که وقتي به ياد گناهانتان مي‎افتيد، چه حالتي داريد؟ اگر ناراحت مي‎شويد، مؤمن هستيد ولي اگر بي‎خيال و بي‎تفاوت بوديد، معلوم مي‎شود که منافق هستيد. در زمان يزيد فساد به حدي بود که «تَهْتِكُ الْعِصَمَ» شده بود، يعني پرده‎ها دريده شده بود. «يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ»(توبه/67) به وجود آمده بود. خداوند در قرآن مي‎فرمايد که در بعضي از جوامع فاسد بجاي «يأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ»(آل عمران/104) و امر کردن به خوبيها، «يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ» امر به منکر مي‎کردند.
3- تقليد نابجا و بدعت‌ها و محيط‌زدگي‌ در زمان يزيد
3- تقليد: بسياري از سنت‌هاي پيامبر عوض شده بود و بسياري از بدعت‌ها وارد جامعه شده بود. در حديث آمده که اگر در جامعه اسلامي ‎بدعتي پيدا شد و علماء در برابر اين بدعت نايستند، لعنت خداوند بر آنها فرستاده مي‎شود. بدعت يعني چيزي که در دين نمي‎باشد را در دين وارد نمايند. مثلاً اقتصادي را که اسلامي ‎نيست يا اخلاقي را که اسلامي ‎نيست، اسلامي ‎به شمار آورند. اينکار بدعت است. پس اگر چيزي را که جزء دين نيست، در طرز تفکر و معارف اسلامي ‎آورند و بخواهند باصطلاح امروز، التقاطي شوند، نبايد علماء ساکت بنشينند و اگر فرياد اعتراض نکشند، مورد لعنت الهي قرار مي‎گيرند. تقليد نابجا هم يعني تبعيت از کسي که خود او نيز نمي‎فهمد و در قرآن آيات زيادي وجود دارد که اينکار را بسيار نهي مي‌كند. در اين بين نكته‌اي را بگويم كه حائز اهميت است: آن تقليدي که مي‎گويند در فقه واجب است، اين است که بايد انساني که مهارت ندارد به اشخاصي که مهارت و علم دارند، رجوع کرده و از آنها سؤال کند. درست مثل اينکه ما وقتي مريض مي‎شويم و نمي‎دانيم چه مريضي داريم، به پزشک مراجعه مي‎کنيم يا اينکه براي اصلاح سر به آرايشگاه مي‎رويم و يا اينکه پيراهن را به خياط و ساختمان را به معمار مي‌سپاريم. پس همينطور سؤال ديني را از دين شناس مي‎پرسيم. پس تقليد واجب رجوع به کارشناس است و تقليد حرام، تقليدي است که کورکورانه باشد. اسم ديگر تقليد کورکورانه، مد مي‎باشد، يعني کاري به دليلش علم نداريم و اکتفا به مد بودن آن مي‌كنيم.
4- محيط زدگي: در شام بخاطر اينکه سيستم و فرهنگ زندگي، فرهنگ مسيحيت بود و بعد از اسلام اين دو فرهنگ با هم تعارض داشتند، به دليل شرايط خاص اين شهر فرهنگ مسيحي در حال غلبه بود و کم کم وارد زندگي مسلمانان شده بود و اخلاق آنها را تحت تأثير قرار داده بود.
يك ماجرايي را از قرآن در مورد محيط زدگي نقل كنم. حضرت موسي(ع) و افرادي که به دين ايشان ايمان آورده بودند از دست فرعون و سپاهيانش فرار مي‎کردند تا اينکه به دريا رسيدند و دريا به اذن الهي و با عصاي حضرت موسي شکافته شد و ياران حضرت موسي نجات پيدا کردند و فرعون و سپاهيانش غرق شدند. همين که ياران حضرت موسي نجات پيدا کردند به گروهي بت‎پرست در آن طرف رود يا دريا رسيدند، به حضرت موسي(ع) گفتند: براي ما مثل اين بت پرستان، الهي بياور. افرادي خداپرست بودند گفتند: «يا مُوسَى اجْعَلْ لَنا إِلهاً كَما لَهُمْ آلِهَةٌ»(اعراف/138)‌ اي موسي! همينطور که اينها خداهاي بتي دارند، ما هم مثل اينها را مي‎خواهيم. يعني اين سوي رودخانه خداپرست بودند، ولي آن سوي رودخانه بت‎پرستي را ديدند و از پيامبرشان خواستند که برايشان بتي بياورد. اين بهترين آيه قرآن درباره محيط زدگي است.
4- تبعيد مردان خدا در جامعه فاسد
5- تبعيد مردان خدا: ابوذر را تبعيد کردند و حتي اجازه بدرقه کردن ايشان را نيز ندادند و هنگامي‎ که حضرت علي و امام حسن و امام حسين(عليهما السلام) به بدرقه او رفتند، حکومت وقت از آنها انتقاد کرد که با پاسخ کوبنده اميرالمؤمنين(ع) مواجه شدند و در هنگام تبعيد ابوذر حضرت علي به او فرمود: ‌اي ابي ذر! تو بخاطر دينت تبعيد مي‎شوي و اينها نتوانستند ترا تحمل کنند که در جامعه باشي.
خداوند درباره تبعيد در جامعه فاسد مي‎فرمايد: «أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُناسٌ يَتَطَهَّرُونَ»(اعراف/82) اين مردان خدا مزاحمند، پس از شهرهايتان آنها را بيرون کنيد. در زمان شاه بعضي افراد روحاني‎ها را سوار ماشينشان نمي‎کردند، براي اينکه مزاحم موسيقي گوش دادنشان نشوند و حتي برخي حاضر بودند که براي گوش دادن موسيقي روحاني‎ها را در بيابان رها کنند. «وَ الَّذينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوت»(بقره/257) يعني افرادي که کافرند، ولي و سرپرستشان طاغوت است. اما جامعه مؤمن طاغوت را نمي‎پذيرد.
5- ارتجاع و مصرف نابجا در جامعه فاسد
6- ارتجاع: خداوند در قرآن در اين باره مي‎فرمايد: «ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ»(بقره/51)‌اي طرفداران خداپرست موسي! چرا به عقب برگشتيد و مرتجع شديد و سراغ گوساله پرستي رفتيد؟ «آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا»(نساء/137) ايمان داشتيد ولي بعد از آن کافر شديد. «ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ»(بقره/64) چرا عقب گرد کرديد؟
7- مصرف نابجا: در اين باره نيز مي‌فرمايد: «أَوْ أَنْ نَفْعَلَ في‏ أَمْوالِنا ما نَشؤُا»(هود/87) نشانه جامعه فاسد اين است که مردم آن اموال خودشان را به دلخواه خود مصرف مي‎کنند. در اسلام مالکيت داريم، ولي نوع مصرف مشخص شده است و در اين موارد آزادي مطلق وجود ندارد. به پيامبر خدا مي‎گفتند: «أَ صَلاتُكَ تَأْمُرُكَ أَنْ نَتْرُكَ ما يَعْبُدُ آباؤُنا أَوْ أَنْ نَفْعَلَ في‏ أَمْوالِنا ما نَشؤُا»(هود/87) آيا بخاطر نماز تو، ما معبودان پدرانمان را ترک کنيم يا اينکه اموالمان را به دلخواه تصرف نکنيم؟ و حاضر نشدند مصرف دل بخواهي اموالشان را رها کنند.
6- تفرقه و مواد آموزشي مضر و در جهل نگه داشتن مردم در جامعه فاسد
8- مواد آموزشي: «وَ يَتَعَلَّمُونَ ما يَضُرُّهُمْ وَ لا يَنْفَعُهُمْ»(بقره/102) چيزهايي که برايشان مضر است و سودي برايشان ندارد را مي‎آموزند و. . . الان آمريکا فاسد است، شوروي فاسد است، دنيا فاسد است و به تعبير امام خميني(ره) عليل و مريض است، چرا؟ چون اينهمه فکر و آموزش خرج تسليحات جنگي مي‎شود که همگي براي انسان مضر است. بسياري از چيزهايي هم که الان در مدرسه‎ها آموزش مي‎دهند، متعلق به جامعه فاسد است و مضر مي‎باشد.
9- تفرقه: خداوند مي‌فرمايد: «لَذَهَبَ كُلُّ إِلهٍ بِما خَلَقَ»(مومنون/91) يعني در مسئله اثبات توحيد، اگر غير از خداوند چند خدا بود و در آفرينش همه شريک بودند، هر خدايي سراغ مخلوقات خودش مي‎رفت، مثل اينکه هر مادري سراغ بچه خودش مي‎رود. اگر در جامعه‎اي گروه‌هايي تشکيل شوند که هر کدام مؤسس دردسري شوند و باعث تفرقه شوند، اين کار باعث فساد جامعه مي‎شود.
10- مردم را در جهل نگهداشتن: «لا تَسْمَعُوا لِهذَا الْقُرْآنِ» براي اينکه مردم را در جهل نگهدارند، مي‎گويند: «به قرآن گوش نکنيد.» مثلاً براي نگهداشتن مردم در جهل مي‎گويند: کتابهاي مطهري را نخوانيد، يا گوش به بحث فلان فرد نکنيد، يا مي‌گويند: تحليل‌هاي آقاي رفسنجاني را گوش نکنيد. «لا تَسْمَعُوا لِهذَا الْقُرْآنِ وَ الْغَوْا فيهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ»(فصلت/26)
7- فلسفه قيام امام حسين اصلاح جامعه فاسد بود
ايام عاشورا است، جامعه فاسد جامعه‎اي است که رئيس آن به شتر ماده شتر نر بگويد و مردم حق حرف زدن در آن جامعه را نداشته باشند. جامعه‎اي که مردم را به منکرات دعوت مي‎کند، جامعه‎اي که از خرافات تقليد مي‎کند و اسم آن را مد مي‎گذارد، جامعه‎اي که محيط زده است و رنگ شرق و غرب را بخود مي‎گيرد، جامعه‎اي که براي باز شدن ميدان براي فسادشان، مردان خدا را بيرون مي‎کنند، جامعه‎اي که طاغوت را مي‎پذيرند، جامعه‎اي که بسوي ارتجاع بر مي‎گردند، جامعه‎اي که مصرف نابجا دارند، اين موارد نشان دهنده فساد جامعه است و در زمان يزيد جامعه به اوج فساد رسيده بود و حکومت بکلي از مدار اسلاميت خارج شده بود. در اين هنگام حرکتي لازم بود تا به مقابله با اين فساد بر خيزد.
گاهي مواردي فساد با يک اشاره، تلفن يا تلگراف، نامه، نصيحت، سخنراني و يا راهپيمايي عوض و اصلاح مي‎شود، گاهي هم تا انفجاري صورت نگيرد فساد درست نمي‎شود. در زمان حکومت يزيد جامعه‎اي وجود داشت که حکومت رسول الله(ص) تبديل به حکومت فاسد يزيدي شده بود. در فاصله پنجاه سال، از حکومت اسلامي قدم به قدم رنگ اسلام کم شد و اين کمرنگي بجايي رسيد که «لَا يَبْقَى. . . وَ مِنَ الْإِسْلَامِ إِلَّا اسْمُهُ»(كافى، ج‏8، ص‏307) چيزي از اسلام به جز اسمش باقي نمانده بود. مثل ماشيني که از هر طرف با چيزي تصادف کند به طوري که «لا يبقي من الماشين لا قيافه» يعني وقتي در کنار جاده به آن نگاه کنيم مي‎گوئيم که اين يک زماني ماشين بوده است. در چنين جامعه فاسدي تنها حرکت امام حسين(ع) بود که مي‎توانست عقل‌هاي خفته و چشم‌هاي خواب و دل‌هاي سنگ و چشمه‎هاي خشک و فکرهاي راکد و اراده‌هاي ضعيف و بدن‌هاي ترسو و تفرقه‎ها را به حرکت و توجه وادار کند و اين است فلسفه قيام امام حسين(ع) بود.
«السَلامُ عَلَيکَ يا اَبا عَبدِالله وَ عَلَي الاَرواحِ الَّتي حَلَّت بِفَنائِک عَلَيکَ مِنِّي سَلامُ الله اَبَداً ما بَقيتُ وَ بَقي اللَّيلِ وَ النَّهار وَ لا جَعَلَهُ الله آخِرَ العَهدِ مِنِّي لِزيارَتِکُم اَلسَلامُ عَلَي الحُسَين وَ عَلي عَلي بنَ الحُسَين وَ عَلي اَولادَ الحُسَين وَ عَلي اَصحابَ الحُسَين وَ رَحمَهُ الله وَ بَرَکاتُه»

«والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=1536

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.