امام باقر (علیه السلام)، سخنان

موضوع: امام باقر(علیه السلام)، سخنان
تاریخ پخش: 75/02/06

بسم الله الرحمن الرحیم

در شب شهادت امام پنجم هستیم در ماه ذی الحجه. راجع به امام پنجم مطالبی را در سالهای قبل در مناسبتها گفته‎ام و امروز چند جمله از جملات امام باقر(ع) را برایتان صحبت می‎کنم.
1- امام باقر(ع) بنیانگذار حوزه علمیه
امام پنجم هم از پدر به امام ‎می‎رسد چون پدرش امام سجاد(ع) و جدش امام حسین(ع) و هم از طرف مادر به امام حسن(ع) می‎رسد مادرش از زنان وارسته و شریف بود و مقام والایی داشت. خود امام پنجم بنیانگذار مکتبی شد در یک فرصت خوبی که خداوند قسمتش کرد توانست حوزه علمیه مهمی‎ درست کند. چون علی(ع) نتوانست حوزه درست کند، چون نشد چهار سال و خورده‎ای حکومت داشت با جنگ با قاسطین و مارقین و جنگ نهروان، جنگ صفین و جنگ جمل، بقدری خون دل خورد. بارها می‎گفت خدا مرا مرگ بدهد، خدا من را از شما بگیرد مثل خودتان… یک ناله‌هایی حضرت علی(ع) دارد بعضی وقتها در نهج البلاغه، کاری کردند که حضرت امیر وسط سخنرانی زد توی گوش خودش دید مردم، مردم بی وفایی هستند گفت دل من را خون کردید یک جا فرمود: «مَا لِی أَرَاکُمْ أَشْبَاحاً بِلَا أَرْوَاحٍ وَ أَرْوَاحاً بِلَا أَشْبَاحٍ» (نهج‌البلاغه/خطبه 108) لاشه‎های بی روح. یک جا فرمود: «یَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لَا رِجَالَ» (نهج‌البلاغه/خطبه 27) قیافه‌های مرد نمای نامرد، خوب حضرت امیر سوخت هم از دوستانش می‎سوخت و هم از مخالفینش می‎سوخت.
امیرالمؤمنین وقتی شهید شد یک جلسه فاتحه برایش نگرفتند و صد سال قبر علی بن ابیطالب(ع) مخفی بود این برخوردی بود که با امیرالمؤمنین کردند، برخوردشان با حضرت زهرا(س) را شنیده‎اید، برخوردشان با امام حسن مجتبی(ع) و کل پنج نفر که اهل بیت بودند و اهل کساء، کساء یعنی عبا، یک روز حضرت رسول(ص) تشریف آوردند منزل، یک عبای مشکی داشتند روی خودشان انداختند بعد بچه‎ها را زیر آن جمع کردند فاطمه زهرا(س) و علی بن ابیطالب(ع) آمدند. پنج تن آل عبا که می‎گویند این است فرمود اهل بیت من اینها هستند توی این پنج نفر فقط یک نفر تشییع جنازه شد. پیغمبر خودش که در خانه‎اش دفن شد، تشییع جنازه نشد. امیرالمؤمنین مخفیانه دفن شد. حضرت زهرا(س) شبانه دفن شد. امام حسین(ع) زیر سم اسب رفت و تشییع نشد. فقط یک نفر تشییع شد آن هم امام حسن مجتبی(ع)، آن هم چه تشییع جنازه‎ای، توی تشییع جنازه، جنازه امام را تیرباران کردند. یعنی اصلاً وضع اهل بیت ما اینطوری بود.
هیچ کدام از اینها فرصت هیچ تشکیل حوزه علمیه نداشتند. امام سجاد(ع) که دیگر حرف می‎خواست بزند ممنوع بود. گاهی حرفهایش را به حضرت زینب(س) می‎زد. حضرت زینب(س) صحبت می‎کرد یعنی یک واسطه می‎خواست که حکومت حساس نشود ولی مردم یک ذره، یک ذره، مرگ بر بنی امیه را شروع کردند و بعد از شهادت امام حسین(ع)، گروه توابین موج افتاد. سخنرانی حضرت زینب(س) در کوفه و شام، ول وله و چرا همچین کرد و مرگ بر یزید، مرگ بر بنی امیه و نظام بنی امیه و اموی متزلزل شد. نظام که فرو ریخت، بنی عباس آمد در روی کار و آنها چون می‎خواستند مردم مرگ بر بنی عباس نگویند، یک خرده مردم را آزاد گذاشتند، تا آزاد گذاشتند، حوزه علمیه امام باقر(ع) و امام صادق(ع) شروع شد. یعنی بنیانگذار.
یعنی ما روایتهایی را که داریم هر صد تا حدیث، نود تا مال امام باقر(ع) و امام صادق(ع) است. می‎گویند مذهب جعفری، چون همه حدیثهای ما از امام جعفر صادق(ع) است. می‎گویند ما مذهب جعفری هستیم. بنابراین بنیه فکری ما و روایات ما، آداب ما، اخلاق ما و فقه ما، توسعه حوزه ما مال امام پنجم است و امام صادق(ع) هم که چهار هزار تا طلبه داشت این حوزه علمیه پدرش را توسعه داد. به هرحال زمان امام پنجم زمان گسترش فرهنگ اهل بیت بود و لذا به او می‎گفتند باقر، باقر یعنی می‎شکافد، یعنی علم را می‎شکافد. یعنی گاهی از یک چیز ساده، خیلی اسرار را می‎کشید بیرون و این هنر است، آخر بعضی عوام می‎گویند نفت همین است که در چراغ است، از نفت صدها چیز تولید می‎کنند.
2- رفتار حاکمان مکه در محل امن الهی با حجاج ما
کلماتی امام پنجم دارد که من این کلمات را می‎گویم در اینجا حیف است یادی از شهدای مکّه نکنیم. چون ششم ذی الحجه است سالگرد شهدای مکّه هم هست با اینکه مکّه جایی است که قرآن می‎گوید: «وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً» (آل‌عمران/97) آیه قرآن این است یعنی هر کس وارد مکه بشود در امان است. حتی اگر قاتلی فرار کرد رفت مکّه، شما حق ندارید بگیریدش، می‎توانید آب و برق منزلش را قطع کنید بیاید بیرون ولی تا زمانی که در مکه پناهنده شده در امان است.
درمکه حق ندارید، شکار کنید. تیراندازی در مکه ممنوع. اصلاً علتی که امام حسین(ع) حج را ناتمام گذاشت و رفت کربلا چون شنید تروریستهای یزید آمده‎اند امام را در مکه ترور کنند. فرمود خونی در مکه ریخته نشود من از حج می‎گذرم. آیه قرآن است هر کس داخل مکه شود در امان است اما چهار صد تا عزیز ما شهید شده‎اند بخاطر گل روی رئیس جمهور آمریکا. بخاطر اینکه مزدوری خودشان را ثابت کنند. وفای خودشان را به استکبار ثابت کنند. درست ضد قرآن، قرآن می‎فرماید: علامت مؤمن این است «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ» (فتح/29) یعنی علامت مؤمن این است که نسبت به مؤمنین رحیم و نسبت به کفار خشن باشد. اینها بر عکس کردند نسبت به کفار رحیم بودند و نسبت به مؤمنین خشن، ضد قرآن و اگر رویم بیاید می‎گویم که اصلاً کشورهای اسلامی‎کلاً ضد قرآن هستند. گاهی در مسافرتها یک ماشینهایی را می‎بینید که در اثر تصادف چنان زیر و رو شده که اسم ماشین بر روی آن مانده هیچ چیز دیگرش نمانده. از اسلام هم جز اسمش چیز دیگری نمانده.
3- رهبر کشورهای اسلامی گناهکارند
در قرآن در مورد رهبری آیاتی را داریم گفتند اینها درد رهبری نمی‎خورند یک «وَ لا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ کَفُوراً» (دهر/24) گنهکار بدرد رهبری نمی‎خورد، رهبر همه کشورهای اسلامی‎گنهکارند. «وَ لا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدینَ» (اعراف/142) مفسد را پیروی نکنید و به رهبری نپذیرید. «وَ لا تُطیعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفینَ» (شعراء/151) افراد اسراف کار و ولخرج را پیروی نکنید و به رهبری نپذیرید. «وَ لا تُطِعْ کُلَّ حَلاَّفٍ مَهینٍ» (قلم/10) آدم پست و فرومایه را رهبری نپذیرید. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصارى‌ أَوْلِیاءَ» (مائده/51) یهودی و نصاری را سرپرستی آنها را نپذیرید. کدام یک از نهی‎های قرآن را اینها دوری کردند، هر جا خدا گفته نکنید انجام دادند و هر جا خدا گفت انجام بدهید انجام ندادند.
4- نماز ما نماز نیست
امام فرمود اسلام آمریکایی واقعاً آمریکایی است نمازشان هم نماز نیست. من یک آیه می‎خوانم که همه شما حفظ هستید «إِنَّ الصَّلاهَ تَنْهى‌ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ» (عنکبوت/45) نماز انسان را از فحشاء و منکر باز می‎دارد. چقدر الان فحشاء و منکر در دنیا می‎شود و نماز ما کدام فحشاء و منکر را باز داشته. پیداست که نمازها، نماز نیست چون اگر بود خدا دروغ نگفته، خدا گفته نماز انسان را از فحشاء و منکر باز می‎دارد اگر دیدیم نماز می‎خوانیم و اهل فحشاء و منکر هستیم باید در نماز خودمان شک کنیم. تخمه پوک است که سبز نشده. چون خدا می‎فرماید هر بذری سبز می‎شود، بعد می‎بینیم بذر ما سبز نشد بدان گیر کجاست. گیر این است که پوک است در مسجد الحرام وقتی چهار صد حاجی که اکثر آنها زنان بیگناه… وقتی چهار صد تا حاجی شهید می‎شود به دستور عمال آمریکا بعد آن وقت ما بگوییم که نماز در مسجد الحرام سنگ مرمر، کلی بازار قشنگ، نمی‎دانم اتوبان، پل، کامپیوتر، بزرگترین جنایت شد به هرحال خط از اول کج شد آن روزی که در غدیر خم پیغمبر(ص) فرمود علی و اینها گذاشتند کنار. خط مستقیم که کج شد، کج شد تا الان هم هنوز دودش به چشم ما می‎رود و لذا در دعای ندبه می‎خوانیم «أَیْنَ أَبْنَاءُ الْحُسَیْنِ صَالِحٌ بَعْدَ صَالِحٍ وَ صَادِقٌ بَعْدَ صَادِقٍ أَیْنَ السَّبِیلُ بَعْدَ السَّبِیلِ أَیْنَ الْخِیَرَهُ بَعْدَ الْخِیَرَهِ أَیْنَ الشُّمُوسُ الطَّالِعَهُ أَیْنَ الْأَقْمَارُ الْمُنِیرَهُ» (إقبال‌الأعمال/ص‌297) یعنی چی بود و چی شد. پیغمبر خطی ترسیم کرد فرمود این خط مستقیم است این هم ماشین اسلام، اسلام و راننده‎اش هم علی بن ابیطالب(ع). اصلاً علی را که از ماشین پیاده کردند و دیگران پشت آن نشستند. بعد هر کدام ماشین را خراب کردند و عوض اینکه بدهند به صافکار دادند به یک جنایتکار دیگر. مسیر عوض شد و نتیجه‎اش این شد که الآن یک میلیارد مسلمان همه آنها باید تحقیر بشوند و همه آنها حریف اسرائیل نشوند و همه آنها از آمریکا بترسند این بخاطر رهبری است، خودمان نیز همینطور هستیم. خط وقتی خط شاهنشاهی شد همه ما بله قربان گو آمریکا بودیم. یکی از بچه‎های علی بن ابیطالب(ع) را به رهبری پذیرفتیم و عزیز شدیم این هزار و چهار صد سال دیر شده تازه امام بنیانگذار جمهوری اسلامی‎فاصله‎اش با حضرت علی(ع) مثل فاصله چراغ است نسبت به خورشید. ما یک امام داشتیم به اینجا رسیدیم.
5- سلامتی روح
حالا یک مقداری از امام پنجم بگویم. یکی از کارهایی که امامان ما می‎کنند این است که فرهنگ مردم را بالا ببرند چون مردم گاهی وقتها مثلاً می‎گفتند این عاقل است و امام می‎فرمود نه این عاقل نیست عاقل این است. واقعاً شجاع است امام فرمود شجاع این نیست آن است. یعنی دیدگاهها را عوض می‎کند. یک حدیثی است مفصل من بتوانم امروز این حدیث را ترجمه کنم، حدیث قشنگی است. امام باقر(ع) دید را عوض می‎کند، مثلاً داریم می‎گویند الحمد الله فلانی سالم است ولی امام می‎فرماید: خیلی از آدمها که سالمند مریض هستند سالم این نیست که فقط بدنش سالم باشد «لَا سَلَامَهَ کَسَلَامَهِ الْقَلْبِ» (تحف‌العقول/ص‌286) سالم این است که روحش سالم باشد. آدمهایی هستند که سرطان دارند منتهی سرطان اخلاقی، کینه دارد. هر چه می‎گویی بگذرد، می‎گوید نه خیر، نمی‎گذرم. آدمهایی کینه‌ای بیست سال، ده سال، شانزده سال قهر است من کسی را سراغ دارم 24 سال با پدرزنش قهر است و پدرزنش از مراجع تقلید است و آن هم از اساتید دانشگاه است. آخر این سرطان است مرگ بر این علم و این تخصص واقعاً وقتی هم نگاه می‎کنی اگر ببینید می‎گوئید اگر توی تهران دویست تا آدم سالم باشند یکی از آنها این است ولی سرطان دارند اینطور آدمها.
6- قلب سالم و قلب مریض
بگذارید از امام باقر(ع) بگویم: سرطان اخلاقی امام می‎فرماید که موضوع بحث این باشد نگاهی به سخنان امام باقر(ع): 1- «لَا سَلَامَهَ کَسَلَامَهِ الْقَلْبِ» اگر می‎خواهید بدانید چه کسی سالم است ببینید که قلب سالم است یا نه، قلب همان روح است. در قرآن سه تا قلب داریم: قلب سلیم، «إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلیمٍ» (شعراء/89) یکی قلب منیب «وَ جاءَ بِقَلْبٍ مُنیبٍ» (ق/33) یکی قلب مریض. «فی‌ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ» (بقره/10) قلب سالم قلبی است که واقعاً پاک پاک است. صفا، صمیمیت کلک نیست. آن کسی که پرتقال بدها را زیر می‎گذارد و خوبها را رو، این بقال مریض است ولو مشت بزند دیوار برود داخل، زور دارد ولی مریض است. کلاهبردار مریض است یعنی بیش از آنکه از مردم بچاپد از دین خودش چاپیده، قلب منیب یعنی اگر هم روحش کج رفت یک وقت فکرش منحرف شد برگردد بله من این حرف را نزده بودم بد شد بهتر بود بگویم ولی زود عذرخواهی کند. قلب مریض همینهایی است که مثل شرک، تکیه به غیر خدا، امام باقر(ع) این جمله سه حرفی «لَا سَلَامَهَ کَسَلَامَهِ الْقَلْبِ» می‎خواهد بفرماید که به خودت برسی، روحت سالم است، یعنی تکبر نداری، بخل نداری، استکبار در ما نیست، اینها همه امراض است. در دعاهای ما خیلی به این مسئله تکیه شده که خدایا قلب مرا پاک کن از شرک.
اما شیوه اینکه چشم را باز کردن و گناهان دل را شستن این هم یک کاری است.
7- عاقل از نظر امام باقر(ع)
دوم: «لَا عَقَلَ کَمُخَالَفَهِ الْهَوَى» (تحف العقول/286) امام باقر(ع) می‎فرماید: ما معمولاً به چه کسی می‎گوییم عاقل، می‎گوییم فلانی پسر عاقلی بود، آن ور روز عید خریدش را کرد، این ور عید گران شد. فلانی عاقل بود از اول فکر کرد مسیر فلان جاده چطور است رفت صندلی، جای خنکی گرفت که آفتاب به آن نزد. فلانی آدم عاقلی است با چه کسی ازدواج کرد، دنبال یک پدرزنی می‎گشت که میلیاردر باشد. پیر هم باشد، دو دفعه سکته ناقص هم کرده باشد، واقعاً عاقل است. که بعد از عقد یک مرگی، یک پدرزنی، یک پولی، ما به چه کسی می‎گوییم عاقل، به کسی می‎گوییم عاقل، که بتواند با یک برد و باخت خوراک، پوشاک، مسکنش را تأمین کند اما امام باقر(ع) می‎گوید این نیست، عقل می‎خواهید، ببینید چه کسی توانست جلوی هوی و هوسش را بگیرد؟
یعنی دیدمان برود بالاتر، یادتان هست که ما می‎گفتیم جنگ، جنگ تا پیروزی. امام فرمود: نه، اسلامی‎باشد جنگ؛ جنگ تا رفع کل فتنه از جهان. قرآن این را می‎گوید، در قرآن این است «وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَکُونَ فِتْنَهٌ» (بقره/193) یعنی جنگ کنید تا فتنه در روی کره زمین نماند. حالا قطعنامه را جام زهر نوشیدیم به دلیل اجبار. خوب اجباری بود کردیم، ولی دین ما این را می‎گوید عقل خوراک، پوشاک، مسکن نیست، عقل اینکه طبق هوی و هوست می‎خواهی یک کاری را بکنی جلوی خودت را بگیری، به این می‎گویند عاقل،
8- فقر روحی
چون گاهی وقتها یک لحظه غفلت انسان را به یک دره‎ای می‎کشاند که «لَا فَقْرَ کَفَقْرِ الْقَلْبِ» (تحف‌العقول/286) امام می‎فرماید فقیر او نیست که لباسهایش ارزان است، ماشینش ارزان است، فقیر آن است که روحش کمبود دارد. افرادی ممکن است از نظر زندگی خیلی بالا باشند ولی روحشان فقیر و کمبود روحی دارند. ابوذر فقیر بود از نظر زندگی. کل زندگی ابوذر ساده بود اما هر کاری کردند روحش بزرگ بود مدرس که شهید شد زندگیش ساده و فقیرانه بود اما رضا شاه هر چه خواست این روحش را سوراخ کند نشد. یک شاعری می‎گوید حسین جان بدن تو سوراخ سوراخ شد اما روح تو را نتوانستند دستکاری بکنند. یعنی زیر سم اسب رفتی ولی بله به یزید نگفتی.
افرادی هستند وضع مالیشان خوب است اما برای صد تومان کلی دروغ می‎گویند. اینقدر ما حاجی گدا داریم. 13 بار رفته مکه بعد توی فرودگاه می‎گویند چند کیلو است می‎گوید 20 کیلو می‎گویند این که 30 کیلو است می‎گوید حالا بایدکرایه بدهم هنوز از مکه برنگشته بخاطر 10 کیلو دروغ می‎گوید این حاجی گداست مگر هر کس زیاد رفت مکه آدم است.
مدرسه فیضیه گربه دارد که 42 سال توی مدرسه است ولی باسواد نیست مگر هر کس توی مدرسه فیضیه باشد حجت الاسلام است. مگر هر کس مدرک لیسانس گرفت آدم است، تحصیل کرده حاضر نیست به پدر و مادر به استادش احترام بگذارد. افرادی هستند که می‎گویند اگر می‎خواهی بدانی فقیر کیست نگاه نکن که کفش و کلاه چیست؟ به روح نگاه کن، خلاصه امام باقر می‎خواهد معیارها را عوض کند «وَ لَا مَعْرِفَهَ کَمَعْرِفَتِکَ بِنَفْسِکَ» (تحف‌العقول/286) بهترین شناخت این است که خودت را بشناسی الان دنیای علم اتم شناسی، سلول شناسی، آب شناسی، معدن شناسی، سرطان‎شناسی یعنی هر چیزی یک دانشکده تخصصی دارد حالا اگر همه اینها را شناختی و خودت را نشناختی الآن بنده و شما چقدر خودمان را می‎شناسیم و ایمان داریم.
یک حدیث داریم که با این حدیث خودتان را بشناسید. به هر حال خلاف کردید مخ شما همان است اگر بخاطر دویست تومان دروغ گفتی شما دویست تومان هستی. اگر یک بزغاله به بنده دادند و گفتند بین فقرا تقسیم کن و کبابهایش را برای خودم برداشتم بنده حجت الاسلام نیستم، بزغاله هستم چون در تقسیم آن گناه کردم. گاهی وقت یک حادثه خودشناسی می‎آورد. گاهی وقت‌ها یک خواب باعث خودشناسی است.
خدا رحمت کند مطهری را می‎گوید هر کس می‎خواهد بداند چه جانوری است ببیند چه خوابی می‎بیند اگر توی خواب دیدم آدم می‎کشم پس روحم، روح آدم کش است و اگر توی روز این کار را نکردم یا اسلحه ندارم یا پلیس ایستاده.
9- ارزش هرکس به همتش است
علی بن ابیطالب(ع) نرخش چقدر است فرمود اگر هستی را به علی بدهند که گناه کند والله گناه نمی‎کنم یعنی من از هستی نرخم بیشتر است «لَا شَرَفَ کَبُعْدِ الْهمه» (تحف‌العقول/286) اگر می‎خواهید ببینید مقدار شرف چطور است ببینید همت چقدر بلند است. افرادی هستند فقط خودشان را می‎بینند، افرادی هستند می‎گویند خودم و زن و بچه و افرادی می‎گویند جامعه. هر چی همت بلندتر باشد دلیل این است طرف چقدر رشد کرده، از دعاها معلوم می‎شود یک وقت می‎گوید من را یک وقت می‎گوید ما را بیامرز. یک وقت می‎گوید همه مسلمین تاریخ را بیامرز «وَ لَا زُهْدَ کَقَصْرِ الْأَمَلِ» (تحف‌العقول/286) اگر می‎خواهید ببینید زاهد کیست ببینیدچه کسی آرزویش کوچک است، گاهی وقتها کسی نمی‎خورد می‎گویند این چه آدم زاهدی است. لباس ساده، یک فرش ساده. می‎گوید به سادگی نگاه نکنید ببینید آرزویش چیست. گاهی وقتها شخص ساده زندگی می‎کند که بتواند بعداً بیشتر استفاده کند. می‎فرمایند هر کسی که ساده زندگی کند، زاهد نیست بلکه ممکن است مقدمه‌ای باشد برای آرزوهای بزرگ لذا به آرزوهایش نگاه بکنید.
10- برای انسان کامل هم عقل لازم است هم نماز
گفتند فلانی عقلش خوب است. فرمود «کَیْفَ صَلَاتُهُ» (کافی/ج‌3/ص‌487) نمازش چگونه است. گفتند فلانی نمازش کامل است، فرمود «کَیْفَ عَقْلُهُ» (کافی/ج1/ص‌11) عقلش چطور است. لذا برای دوختن هم نخ باید باشد هم سوزن. برای انسان کامل هم عقل لازم است و هم صلاه.
11- حرص در مقام
«وَ لَا حِرْصَ کَالْمُنَافَسَهِ فِی الدَّرَجَاتِ» خیال نکنید حرص فقط در مال است ممکن است کسی در مال حرص نداشته باشد اما در درجه داشته باشد. می‎گویند آقا بحث مال نیست حقوقم را اگر نصف کردید ولی پست و عنوانم را نگیرید. ما خیال می‎کنیم هر کس پول جمع می‎کند باید بگوئیم «أَلْهاکُمُ التَّکاثُرُ حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ» (تکاثر/2-1) تکاثر یعنی سرمایه داری، نخیر تکاثر از کثرت است یعنی فقط کثرت مال نیست، کثرت شغل هم هست یکی از نماینده‎های مجلس گفت من هیجده تا شغل دارم من یک جا رفتم طرف 64 تا مسئولیت داشت من گفتم تو روزی 64 تا سرفه می‎توانی بکنی اصلاً 64 تا سرفه کنی شب می‎شود من برای هر جلسه صحبت کردن در تلویزیون یک هفته مطالعه می‎کنم.
حالا هفته کارگر هم هست، باید تشکر از عوام کرد. پیغمبر وقتی در آن حدیث می‎فرماید دست کارگر را می‎بوسد مشهور است. «لَا مُصِیبَهَ کَاسْتِهَانَتِکَ بِالذَّنْبِ وَ رِضَاکَ بِالْحَالَهِ الَّتِی أَنْتَ عَلَیْهَا» (تحف‌العقول/ص‌286) مصیبت زده آن نیست که کسی از او مرده، مصیبت زده آن است که فکر می‎کند آدم خوبی است پس ما خیلی‎ها مصیبت زده هستیم. بزرگترین مصیبت این است که گناه برایت کوچک باشد و رضایت به آن حالتی که داشته باشی. هر کس راضی باشد به مدرکش و یا از خودش باید به او تسلیت گفت. خدا وکیلی تا حالا یک نماز با توجه خواندیم، اگر لباسهایمان لک داشته باشد نارحت می‎شویم ولی نماز ما این همه لک دارد.
12- نماز با توجه و حضور قلب
امام زین العابدین(ع) می‎فرماید: خدایا من را حزب اللهی قرار بده. تو می‎گویی من بودم از بیست سال پیش یعنی ما راضی هستیم به آنچه که هستیم آقایان که اهل نماز هستند به نمازشان راضی نباشند. آقایان که اهل علم هستند هفته یک کتاب مطالعه کنند و به مدرکشان راضی نباشند به امام سجاد(ع) گفتند چرا این قدر نماز می‎خوانی خودت را به مشقت می‎اندازی تو سید ساجدین هستی. حضرت فرمود: من در مقابل نمازهای علی(ع) هیچ هستم. از علی(ع) پرسیدند چرا این قدر خودت را به مشقت می‎اندازی، فرمود من در مقابل نمازهای پیامبر هیچ کاری نکردم اینها اینطور هستند راضی نباشیم به مقدار کار.
«لَا فَضِیلَهَ کَالْجِهَادِ» (تحف‌العقول/ص‌286) فضیلتی بهتر از جهاد نیست تمام کارهایی که ما کردیم به اندازه یک شب بیخوابی یک بسیجی نیست یک روز بازاری با من تماس گرفت گفت نقش ما بازاری را در نظر بگیرید. گفتم پول دادن بالاتر از جان دادن نیست دیدم همه‌اش حرف می‎زند گفتم تا بحال در روضه برای حضرت علی اصغر گریه کردید. گفت خیلی گفتم برای حضرت خدیجه چی؟ گفت یادم نمی‎آید. گفتم حضرت علی اصغر جان داد. حضرت خدیجه پول شما خودتان هم برای کسانی که پول می‎دهند گریه نمی‎کنید.
13- قدرتمند ذلیل و سخاوتمند در روایات
«لَا قُوَّهَ کَرَدِّ الْغَضَبِ» (تحف‌العقول/ص‌286) هیچ قدرتی مثل رد غضب نیست. امام باقر(ع) می‎فرماید: اگر می‎خواهید بدانید کی قدرت دارد ببینید چقدر جلوی غضبش را می‎گیرد نه چقدر وزنه بلند می‎کند. «وَ لَا ذُلَّ کَذُلِّ الطَّمَع» (تحف‌العقول/ص‌286) ذلیل کسی است که طمع دارد. گفتند فلانی خیلی دست و دل باز است. حضرت فرمود: سخی کسی است که خمس بدهد آیا خمس می‎دهد یا نه؟ می‎گویند فلانی آدم عادلی است پشت سر او نماز بخوانیم. می‎گوئیم چرا عادل ‎است. می‎گویند چون به کسی کار ندارد. خوب این با سیب زمینی فرق ندارد اگر در زمان جنگ نمی‎تواند بجنگد برای پیروزی رزمندگان دعا کند نه اینکه به هیچ چیز کاری نداشته باشد.
به هرحال امام می‎فرماید: گول ظاهر را نخورید یک مقداری عمیق‌تر فکر بکنید به سلمان فارسی گفتند ریش تو بهتر است یا دم سگ. گفت زود قضاوت نکن هر کدام سریع‌تر از پل صراط رد شد. آخوربین نباشیم چون کار حیوانات است. آخر بین باشیم، معلم شدن هم شغل است، سیگار فروشی در آمدش بیشتر است، آقا سیگارفروش دود به ریه می‎رساند و معلم علم به مغزها. خدایا ما را در فهم دچار انحراف نکن و گول ظاهر را نخوریم.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2300

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.