امام باقر (علیه السلام)، سخنان
موضوع: امام باقر(علیه السلام)، سخنان
تاریخ پخش: 75/02/06
بسم الله الرحمن الرحیم
در شب شهادت امام پنجم هستیم در ماه ذی الحجه. راجع به امام پنجم مطالبی را در سالهای قبل در مناسبتها گفتهام و امروز چند جمله از جملات امام باقر(ع) را برایتان صحبت میکنم.
1- امام باقر(ع) بنیانگذار حوزه علمیه
امام پنجم هم از پدر به امام میرسد چون پدرش امام سجاد(ع) و جدش امام حسین(ع) و هم از طرف مادر به امام حسن(ع) میرسد مادرش از زنان وارسته و شریف بود و مقام والایی داشت. خود امام پنجم بنیانگذار مکتبی شد در یک فرصت خوبی که خداوند قسمتش کرد توانست حوزه علمیه مهمی درست کند. چون علی(ع) نتوانست حوزه درست کند، چون نشد چهار سال و خوردهای حکومت داشت با جنگ با قاسطین و مارقین و جنگ نهروان، جنگ صفین و جنگ جمل، بقدری خون دل خورد. بارها میگفت خدا مرا مرگ بدهد، خدا من را از شما بگیرد مثل خودتان… یک نالههایی حضرت علی(ع) دارد بعضی وقتها در نهج البلاغه، کاری کردند که حضرت امیر وسط سخنرانی زد توی گوش خودش دید مردم، مردم بی وفایی هستند گفت دل من را خون کردید یک جا فرمود: «مَا لِی أَرَاکُمْ أَشْبَاحاً بِلَا أَرْوَاحٍ وَ أَرْوَاحاً بِلَا أَشْبَاحٍ» (نهجالبلاغه/خطبه 108) لاشههای بی روح. یک جا فرمود: «یَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لَا رِجَالَ» (نهجالبلاغه/خطبه 27) قیافههای مرد نمای نامرد، خوب حضرت امیر سوخت هم از دوستانش میسوخت و هم از مخالفینش میسوخت.
امیرالمؤمنین وقتی شهید شد یک جلسه فاتحه برایش نگرفتند و صد سال قبر علی بن ابیطالب(ع) مخفی بود این برخوردی بود که با امیرالمؤمنین کردند، برخوردشان با حضرت زهرا(س) را شنیدهاید، برخوردشان با امام حسن مجتبی(ع) و کل پنج نفر که اهل بیت بودند و اهل کساء، کساء یعنی عبا، یک روز حضرت رسول(ص) تشریف آوردند منزل، یک عبای مشکی داشتند روی خودشان انداختند بعد بچهها را زیر آن جمع کردند فاطمه زهرا(س) و علی بن ابیطالب(ع) آمدند. پنج تن آل عبا که میگویند این است فرمود اهل بیت من اینها هستند توی این پنج نفر فقط یک نفر تشییع جنازه شد. پیغمبر خودش که در خانهاش دفن شد، تشییع جنازه نشد. امیرالمؤمنین مخفیانه دفن شد. حضرت زهرا(س) شبانه دفن شد. امام حسین(ع) زیر سم اسب رفت و تشییع نشد. فقط یک نفر تشییع شد آن هم امام حسن مجتبی(ع)، آن هم چه تشییع جنازهای، توی تشییع جنازه، جنازه امام را تیرباران کردند. یعنی اصلاً وضع اهل بیت ما اینطوری بود.
هیچ کدام از اینها فرصت هیچ تشکیل حوزه علمیه نداشتند. امام سجاد(ع) که دیگر حرف میخواست بزند ممنوع بود. گاهی حرفهایش را به حضرت زینب(س) میزد. حضرت زینب(س) صحبت میکرد یعنی یک واسطه میخواست که حکومت حساس نشود ولی مردم یک ذره، یک ذره، مرگ بر بنی امیه را شروع کردند و بعد از شهادت امام حسین(ع)، گروه توابین موج افتاد. سخنرانی حضرت زینب(س) در کوفه و شام، ول وله و چرا همچین کرد و مرگ بر یزید، مرگ بر بنی امیه و نظام بنی امیه و اموی متزلزل شد. نظام که فرو ریخت، بنی عباس آمد در روی کار و آنها چون میخواستند مردم مرگ بر بنی عباس نگویند، یک خرده مردم را آزاد گذاشتند، تا آزاد گذاشتند، حوزه علمیه امام باقر(ع) و امام صادق(ع) شروع شد. یعنی بنیانگذار.
یعنی ما روایتهایی را که داریم هر صد تا حدیث، نود تا مال امام باقر(ع) و امام صادق(ع) است. میگویند مذهب جعفری، چون همه حدیثهای ما از امام جعفر صادق(ع) است. میگویند ما مذهب جعفری هستیم. بنابراین بنیه فکری ما و روایات ما، آداب ما، اخلاق ما و فقه ما، توسعه حوزه ما مال امام پنجم است و امام صادق(ع) هم که چهار هزار تا طلبه داشت این حوزه علمیه پدرش را توسعه داد. به هرحال زمان امام پنجم زمان گسترش فرهنگ اهل بیت بود و لذا به او میگفتند باقر، باقر یعنی میشکافد، یعنی علم را میشکافد. یعنی گاهی از یک چیز ساده، خیلی اسرار را میکشید بیرون و این هنر است، آخر بعضی عوام میگویند نفت همین است که در چراغ است، از نفت صدها چیز تولید میکنند.
2- رفتار حاکمان مکه در محل امن الهی با حجاج ما
کلماتی امام پنجم دارد که من این کلمات را میگویم در اینجا حیف است یادی از شهدای مکّه نکنیم. چون ششم ذی الحجه است سالگرد شهدای مکّه هم هست با اینکه مکّه جایی است که قرآن میگوید: «وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً» (آلعمران/97) آیه قرآن این است یعنی هر کس وارد مکه بشود در امان است. حتی اگر قاتلی فرار کرد رفت مکّه، شما حق ندارید بگیریدش، میتوانید آب و برق منزلش را قطع کنید بیاید بیرون ولی تا زمانی که در مکه پناهنده شده در امان است.
درمکه حق ندارید، شکار کنید. تیراندازی در مکه ممنوع. اصلاً علتی که امام حسین(ع) حج را ناتمام گذاشت و رفت کربلا چون شنید تروریستهای یزید آمدهاند امام را در مکه ترور کنند. فرمود خونی در مکه ریخته نشود من از حج میگذرم. آیه قرآن است هر کس داخل مکه شود در امان است اما چهار صد تا عزیز ما شهید شدهاند بخاطر گل روی رئیس جمهور آمریکا. بخاطر اینکه مزدوری خودشان را ثابت کنند. وفای خودشان را به استکبار ثابت کنند. درست ضد قرآن، قرآن میفرماید: علامت مؤمن این است «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ» (فتح/29) یعنی علامت مؤمن این است که نسبت به مؤمنین رحیم و نسبت به کفار خشن باشد. اینها بر عکس کردند نسبت به کفار رحیم بودند و نسبت به مؤمنین خشن، ضد قرآن و اگر رویم بیاید میگویم که اصلاً کشورهای اسلامیکلاً ضد قرآن هستند. گاهی در مسافرتها یک ماشینهایی را میبینید که در اثر تصادف چنان زیر و رو شده که اسم ماشین بر روی آن مانده هیچ چیز دیگرش نمانده. از اسلام هم جز اسمش چیز دیگری نمانده.
3- رهبر کشورهای اسلامی گناهکارند
در قرآن در مورد رهبری آیاتی را داریم گفتند اینها درد رهبری نمیخورند یک «وَ لا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ کَفُوراً» (دهر/24) گنهکار بدرد رهبری نمیخورد، رهبر همه کشورهای اسلامیگنهکارند. «وَ لا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدینَ» (اعراف/142) مفسد را پیروی نکنید و به رهبری نپذیرید. «وَ لا تُطیعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفینَ» (شعراء/151) افراد اسراف کار و ولخرج را پیروی نکنید و به رهبری نپذیرید. «وَ لا تُطِعْ کُلَّ حَلاَّفٍ مَهینٍ» (قلم/10) آدم پست و فرومایه را رهبری نپذیرید. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصارى أَوْلِیاءَ» (مائده/51) یهودی و نصاری را سرپرستی آنها را نپذیرید. کدام یک از نهیهای قرآن را اینها دوری کردند، هر جا خدا گفته نکنید انجام دادند و هر جا خدا گفت انجام بدهید انجام ندادند.
4- نماز ما نماز نیست
امام فرمود اسلام آمریکایی واقعاً آمریکایی است نمازشان هم نماز نیست. من یک آیه میخوانم که همه شما حفظ هستید «إِنَّ الصَّلاهَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ» (عنکبوت/45) نماز انسان را از فحشاء و منکر باز میدارد. چقدر الان فحشاء و منکر در دنیا میشود و نماز ما کدام فحشاء و منکر را باز داشته. پیداست که نمازها، نماز نیست چون اگر بود خدا دروغ نگفته، خدا گفته نماز انسان را از فحشاء و منکر باز میدارد اگر دیدیم نماز میخوانیم و اهل فحشاء و منکر هستیم باید در نماز خودمان شک کنیم. تخمه پوک است که سبز نشده. چون خدا میفرماید هر بذری سبز میشود، بعد میبینیم بذر ما سبز نشد بدان گیر کجاست. گیر این است که پوک است در مسجد الحرام وقتی چهار صد حاجی که اکثر آنها زنان بیگناه… وقتی چهار صد تا حاجی شهید میشود به دستور عمال آمریکا بعد آن وقت ما بگوییم که نماز در مسجد الحرام سنگ مرمر، کلی بازار قشنگ، نمیدانم اتوبان، پل، کامپیوتر، بزرگترین جنایت شد به هرحال خط از اول کج شد آن روزی که در غدیر خم پیغمبر(ص) فرمود علی و اینها گذاشتند کنار. خط مستقیم که کج شد، کج شد تا الان هم هنوز دودش به چشم ما میرود و لذا در دعای ندبه میخوانیم «أَیْنَ أَبْنَاءُ الْحُسَیْنِ صَالِحٌ بَعْدَ صَالِحٍ وَ صَادِقٌ بَعْدَ صَادِقٍ أَیْنَ السَّبِیلُ بَعْدَ السَّبِیلِ أَیْنَ الْخِیَرَهُ بَعْدَ الْخِیَرَهِ أَیْنَ الشُّمُوسُ الطَّالِعَهُ أَیْنَ الْأَقْمَارُ الْمُنِیرَهُ» (إقبالالأعمال/ص297) یعنی چی بود و چی شد. پیغمبر خطی ترسیم کرد فرمود این خط مستقیم است این هم ماشین اسلام، اسلام و رانندهاش هم علی بن ابیطالب(ع). اصلاً علی را که از ماشین پیاده کردند و دیگران پشت آن نشستند. بعد هر کدام ماشین را خراب کردند و عوض اینکه بدهند به صافکار دادند به یک جنایتکار دیگر. مسیر عوض شد و نتیجهاش این شد که الآن یک میلیارد مسلمان همه آنها باید تحقیر بشوند و همه آنها حریف اسرائیل نشوند و همه آنها از آمریکا بترسند این بخاطر رهبری است، خودمان نیز همینطور هستیم. خط وقتی خط شاهنشاهی شد همه ما بله قربان گو آمریکا بودیم. یکی از بچههای علی بن ابیطالب(ع) را به رهبری پذیرفتیم و عزیز شدیم این هزار و چهار صد سال دیر شده تازه امام بنیانگذار جمهوری اسلامیفاصلهاش با حضرت علی(ع) مثل فاصله چراغ است نسبت به خورشید. ما یک امام داشتیم به اینجا رسیدیم.
5- سلامتی روح
حالا یک مقداری از امام پنجم بگویم. یکی از کارهایی که امامان ما میکنند این است که فرهنگ مردم را بالا ببرند چون مردم گاهی وقتها مثلاً میگفتند این عاقل است و امام میفرمود نه این عاقل نیست عاقل این است. واقعاً شجاع است امام فرمود شجاع این نیست آن است. یعنی دیدگاهها را عوض میکند. یک حدیثی است مفصل من بتوانم امروز این حدیث را ترجمه کنم، حدیث قشنگی است. امام باقر(ع) دید را عوض میکند، مثلاً داریم میگویند الحمد الله فلانی سالم است ولی امام میفرماید: خیلی از آدمها که سالمند مریض هستند سالم این نیست که فقط بدنش سالم باشد «لَا سَلَامَهَ کَسَلَامَهِ الْقَلْبِ» (تحفالعقول/ص286) سالم این است که روحش سالم باشد. آدمهایی هستند که سرطان دارند منتهی سرطان اخلاقی، کینه دارد. هر چه میگویی بگذرد، میگوید نه خیر، نمیگذرم. آدمهایی کینهای بیست سال، ده سال، شانزده سال قهر است من کسی را سراغ دارم 24 سال با پدرزنش قهر است و پدرزنش از مراجع تقلید است و آن هم از اساتید دانشگاه است. آخر این سرطان است مرگ بر این علم و این تخصص واقعاً وقتی هم نگاه میکنی اگر ببینید میگوئید اگر توی تهران دویست تا آدم سالم باشند یکی از آنها این است ولی سرطان دارند اینطور آدمها.
6- قلب سالم و قلب مریض
بگذارید از امام باقر(ع) بگویم: سرطان اخلاقی امام میفرماید که موضوع بحث این باشد نگاهی به سخنان امام باقر(ع): 1- «لَا سَلَامَهَ کَسَلَامَهِ الْقَلْبِ» اگر میخواهید بدانید چه کسی سالم است ببینید که قلب سالم است یا نه، قلب همان روح است. در قرآن سه تا قلب داریم: قلب سلیم، «إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلیمٍ» (شعراء/89) یکی قلب منیب «وَ جاءَ بِقَلْبٍ مُنیبٍ» (ق/33) یکی قلب مریض. «فی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ» (بقره/10) قلب سالم قلبی است که واقعاً پاک پاک است. صفا، صمیمیت کلک نیست. آن کسی که پرتقال بدها را زیر میگذارد و خوبها را رو، این بقال مریض است ولو مشت بزند دیوار برود داخل، زور دارد ولی مریض است. کلاهبردار مریض است یعنی بیش از آنکه از مردم بچاپد از دین خودش چاپیده، قلب منیب یعنی اگر هم روحش کج رفت یک وقت فکرش منحرف شد برگردد بله من این حرف را نزده بودم بد شد بهتر بود بگویم ولی زود عذرخواهی کند. قلب مریض همینهایی است که مثل شرک، تکیه به غیر خدا، امام باقر(ع) این جمله سه حرفی «لَا سَلَامَهَ کَسَلَامَهِ الْقَلْبِ» میخواهد بفرماید که به خودت برسی، روحت سالم است، یعنی تکبر نداری، بخل نداری، استکبار در ما نیست، اینها همه امراض است. در دعاهای ما خیلی به این مسئله تکیه شده که خدایا قلب مرا پاک کن از شرک.
اما شیوه اینکه چشم را باز کردن و گناهان دل را شستن این هم یک کاری است.
7- عاقل از نظر امام باقر(ع)
دوم: «لَا عَقَلَ کَمُخَالَفَهِ الْهَوَى» (تحف العقول/286) امام باقر(ع) میفرماید: ما معمولاً به چه کسی میگوییم عاقل، میگوییم فلانی پسر عاقلی بود، آن ور روز عید خریدش را کرد، این ور عید گران شد. فلانی عاقل بود از اول فکر کرد مسیر فلان جاده چطور است رفت صندلی، جای خنکی گرفت که آفتاب به آن نزد. فلانی آدم عاقلی است با چه کسی ازدواج کرد، دنبال یک پدرزنی میگشت که میلیاردر باشد. پیر هم باشد، دو دفعه سکته ناقص هم کرده باشد، واقعاً عاقل است. که بعد از عقد یک مرگی، یک پدرزنی، یک پولی، ما به چه کسی میگوییم عاقل، به کسی میگوییم عاقل، که بتواند با یک برد و باخت خوراک، پوشاک، مسکنش را تأمین کند اما امام باقر(ع) میگوید این نیست، عقل میخواهید، ببینید چه کسی توانست جلوی هوی و هوسش را بگیرد؟
یعنی دیدمان برود بالاتر، یادتان هست که ما میگفتیم جنگ، جنگ تا پیروزی. امام فرمود: نه، اسلامیباشد جنگ؛ جنگ تا رفع کل فتنه از جهان. قرآن این را میگوید، در قرآن این است «وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَکُونَ فِتْنَهٌ» (بقره/193) یعنی جنگ کنید تا فتنه در روی کره زمین نماند. حالا قطعنامه را جام زهر نوشیدیم به دلیل اجبار. خوب اجباری بود کردیم، ولی دین ما این را میگوید عقل خوراک، پوشاک، مسکن نیست، عقل اینکه طبق هوی و هوست میخواهی یک کاری را بکنی جلوی خودت را بگیری، به این میگویند عاقل،
8- فقر روحی
چون گاهی وقتها یک لحظه غفلت انسان را به یک درهای میکشاند که «لَا فَقْرَ کَفَقْرِ الْقَلْبِ» (تحفالعقول/286) امام میفرماید فقیر او نیست که لباسهایش ارزان است، ماشینش ارزان است، فقیر آن است که روحش کمبود دارد. افرادی ممکن است از نظر زندگی خیلی بالا باشند ولی روحشان فقیر و کمبود روحی دارند. ابوذر فقیر بود از نظر زندگی. کل زندگی ابوذر ساده بود اما هر کاری کردند روحش بزرگ بود مدرس که شهید شد زندگیش ساده و فقیرانه بود اما رضا شاه هر چه خواست این روحش را سوراخ کند نشد. یک شاعری میگوید حسین جان بدن تو سوراخ سوراخ شد اما روح تو را نتوانستند دستکاری بکنند. یعنی زیر سم اسب رفتی ولی بله به یزید نگفتی.
افرادی هستند وضع مالیشان خوب است اما برای صد تومان کلی دروغ میگویند. اینقدر ما حاجی گدا داریم. 13 بار رفته مکه بعد توی فرودگاه میگویند چند کیلو است میگوید 20 کیلو میگویند این که 30 کیلو است میگوید حالا بایدکرایه بدهم هنوز از مکه برنگشته بخاطر 10 کیلو دروغ میگوید این حاجی گداست مگر هر کس زیاد رفت مکه آدم است.
مدرسه فیضیه گربه دارد که 42 سال توی مدرسه است ولی باسواد نیست مگر هر کس توی مدرسه فیضیه باشد حجت الاسلام است. مگر هر کس مدرک لیسانس گرفت آدم است، تحصیل کرده حاضر نیست به پدر و مادر به استادش احترام بگذارد. افرادی هستند که میگویند اگر میخواهی بدانی فقیر کیست نگاه نکن که کفش و کلاه چیست؟ به روح نگاه کن، خلاصه امام باقر میخواهد معیارها را عوض کند «وَ لَا مَعْرِفَهَ کَمَعْرِفَتِکَ بِنَفْسِکَ» (تحفالعقول/286) بهترین شناخت این است که خودت را بشناسی الان دنیای علم اتم شناسی، سلول شناسی، آب شناسی، معدن شناسی، سرطانشناسی یعنی هر چیزی یک دانشکده تخصصی دارد حالا اگر همه اینها را شناختی و خودت را نشناختی الآن بنده و شما چقدر خودمان را میشناسیم و ایمان داریم.
یک حدیث داریم که با این حدیث خودتان را بشناسید. به هر حال خلاف کردید مخ شما همان است اگر بخاطر دویست تومان دروغ گفتی شما دویست تومان هستی. اگر یک بزغاله به بنده دادند و گفتند بین فقرا تقسیم کن و کبابهایش را برای خودم برداشتم بنده حجت الاسلام نیستم، بزغاله هستم چون در تقسیم آن گناه کردم. گاهی وقت یک حادثه خودشناسی میآورد. گاهی وقتها یک خواب باعث خودشناسی است.
خدا رحمت کند مطهری را میگوید هر کس میخواهد بداند چه جانوری است ببیند چه خوابی میبیند اگر توی خواب دیدم آدم میکشم پس روحم، روح آدم کش است و اگر توی روز این کار را نکردم یا اسلحه ندارم یا پلیس ایستاده.
9- ارزش هرکس به همتش است
علی بن ابیطالب(ع) نرخش چقدر است فرمود اگر هستی را به علی بدهند که گناه کند والله گناه نمیکنم یعنی من از هستی نرخم بیشتر است «لَا شَرَفَ کَبُعْدِ الْهمه» (تحفالعقول/286) اگر میخواهید ببینید مقدار شرف چطور است ببینید همت چقدر بلند است. افرادی هستند فقط خودشان را میبینند، افرادی هستند میگویند خودم و زن و بچه و افرادی میگویند جامعه. هر چی همت بلندتر باشد دلیل این است طرف چقدر رشد کرده، از دعاها معلوم میشود یک وقت میگوید من را یک وقت میگوید ما را بیامرز. یک وقت میگوید همه مسلمین تاریخ را بیامرز «وَ لَا زُهْدَ کَقَصْرِ الْأَمَلِ» (تحفالعقول/286) اگر میخواهید ببینید زاهد کیست ببینیدچه کسی آرزویش کوچک است، گاهی وقتها کسی نمیخورد میگویند این چه آدم زاهدی است. لباس ساده، یک فرش ساده. میگوید به سادگی نگاه نکنید ببینید آرزویش چیست. گاهی وقتها شخص ساده زندگی میکند که بتواند بعداً بیشتر استفاده کند. میفرمایند هر کسی که ساده زندگی کند، زاهد نیست بلکه ممکن است مقدمهای باشد برای آرزوهای بزرگ لذا به آرزوهایش نگاه بکنید.
10- برای انسان کامل هم عقل لازم است هم نماز
گفتند فلانی عقلش خوب است. فرمود «کَیْفَ صَلَاتُهُ» (کافی/ج3/ص487) نمازش چگونه است. گفتند فلانی نمازش کامل است، فرمود «کَیْفَ عَقْلُهُ» (کافی/ج1/ص11) عقلش چطور است. لذا برای دوختن هم نخ باید باشد هم سوزن. برای انسان کامل هم عقل لازم است و هم صلاه.
11- حرص در مقام
«وَ لَا حِرْصَ کَالْمُنَافَسَهِ فِی الدَّرَجَاتِ» خیال نکنید حرص فقط در مال است ممکن است کسی در مال حرص نداشته باشد اما در درجه داشته باشد. میگویند آقا بحث مال نیست حقوقم را اگر نصف کردید ولی پست و عنوانم را نگیرید. ما خیال میکنیم هر کس پول جمع میکند باید بگوئیم «أَلْهاکُمُ التَّکاثُرُ حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ» (تکاثر/2-1) تکاثر یعنی سرمایه داری، نخیر تکاثر از کثرت است یعنی فقط کثرت مال نیست، کثرت شغل هم هست یکی از نمایندههای مجلس گفت من هیجده تا شغل دارم من یک جا رفتم طرف 64 تا مسئولیت داشت من گفتم تو روزی 64 تا سرفه میتوانی بکنی اصلاً 64 تا سرفه کنی شب میشود من برای هر جلسه صحبت کردن در تلویزیون یک هفته مطالعه میکنم.
حالا هفته کارگر هم هست، باید تشکر از عوام کرد. پیغمبر وقتی در آن حدیث میفرماید دست کارگر را میبوسد مشهور است. «لَا مُصِیبَهَ کَاسْتِهَانَتِکَ بِالذَّنْبِ وَ رِضَاکَ بِالْحَالَهِ الَّتِی أَنْتَ عَلَیْهَا» (تحفالعقول/ص286) مصیبت زده آن نیست که کسی از او مرده، مصیبت زده آن است که فکر میکند آدم خوبی است پس ما خیلیها مصیبت زده هستیم. بزرگترین مصیبت این است که گناه برایت کوچک باشد و رضایت به آن حالتی که داشته باشی. هر کس راضی باشد به مدرکش و یا از خودش باید به او تسلیت گفت. خدا وکیلی تا حالا یک نماز با توجه خواندیم، اگر لباسهایمان لک داشته باشد نارحت میشویم ولی نماز ما این همه لک دارد.
12- نماز با توجه و حضور قلب
امام زین العابدین(ع) میفرماید: خدایا من را حزب اللهی قرار بده. تو میگویی من بودم از بیست سال پیش یعنی ما راضی هستیم به آنچه که هستیم آقایان که اهل نماز هستند به نمازشان راضی نباشند. آقایان که اهل علم هستند هفته یک کتاب مطالعه کنند و به مدرکشان راضی نباشند به امام سجاد(ع) گفتند چرا این قدر نماز میخوانی خودت را به مشقت میاندازی تو سید ساجدین هستی. حضرت فرمود: من در مقابل نمازهای علی(ع) هیچ هستم. از علی(ع) پرسیدند چرا این قدر خودت را به مشقت میاندازی، فرمود من در مقابل نمازهای پیامبر هیچ کاری نکردم اینها اینطور هستند راضی نباشیم به مقدار کار.
«لَا فَضِیلَهَ کَالْجِهَادِ» (تحفالعقول/ص286) فضیلتی بهتر از جهاد نیست تمام کارهایی که ما کردیم به اندازه یک شب بیخوابی یک بسیجی نیست یک روز بازاری با من تماس گرفت گفت نقش ما بازاری را در نظر بگیرید. گفتم پول دادن بالاتر از جان دادن نیست دیدم همهاش حرف میزند گفتم تا بحال در روضه برای حضرت علی اصغر گریه کردید. گفت خیلی گفتم برای حضرت خدیجه چی؟ گفت یادم نمیآید. گفتم حضرت علی اصغر جان داد. حضرت خدیجه پول شما خودتان هم برای کسانی که پول میدهند گریه نمیکنید.
13- قدرتمند ذلیل و سخاوتمند در روایات
«لَا قُوَّهَ کَرَدِّ الْغَضَبِ» (تحفالعقول/ص286) هیچ قدرتی مثل رد غضب نیست. امام باقر(ع) میفرماید: اگر میخواهید بدانید کی قدرت دارد ببینید چقدر جلوی غضبش را میگیرد نه چقدر وزنه بلند میکند. «وَ لَا ذُلَّ کَذُلِّ الطَّمَع» (تحفالعقول/ص286) ذلیل کسی است که طمع دارد. گفتند فلانی خیلی دست و دل باز است. حضرت فرمود: سخی کسی است که خمس بدهد آیا خمس میدهد یا نه؟ میگویند فلانی آدم عادلی است پشت سر او نماز بخوانیم. میگوئیم چرا عادل است. میگویند چون به کسی کار ندارد. خوب این با سیب زمینی فرق ندارد اگر در زمان جنگ نمیتواند بجنگد برای پیروزی رزمندگان دعا کند نه اینکه به هیچ چیز کاری نداشته باشد.
به هرحال امام میفرماید: گول ظاهر را نخورید یک مقداری عمیقتر فکر بکنید به سلمان فارسی گفتند ریش تو بهتر است یا دم سگ. گفت زود قضاوت نکن هر کدام سریعتر از پل صراط رد شد. آخوربین نباشیم چون کار حیوانات است. آخر بین باشیم، معلم شدن هم شغل است، سیگار فروشی در آمدش بیشتر است، آقا سیگارفروش دود به ریه میرساند و معلم علم به مغزها. خدایا ما را در فهم دچار انحراف نکن و گول ظاهر را نخوریم.
«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»