نکاتی پیرامون حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه

برنامه سمت خدا 24 اسفند 1400

آقای شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. سلام علیکم و رحمة الله، سلام می کنم خدمت عزیزانم خانمها و آقایان خیلی خیلی خوش آمدید.

حجت الاسلام قرائتی: سلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین بعدد ما أحاط به علمک، اللهم صل علی محمد و آل محمد، اَللّهُمَّ وَ اَنطِقنی بِالهُدی، وَ اَلهِمنِی التَّقوی.
عرض شود چون در آستانه ی تولد امام زمان علیه السلام هستيم و شب نیمه شعبان راجع به حضرت مهدی علیه السلام می خواهم صحبت کنم.
امام زمان در قرآن یعنی آیاتی از قرآن که امام فرمودند این آیه مال امام زمان هست. فهرست وار می گویم چون بحث خیلی پر قرآنی است و یکی اول قرآن داریم سوره ی بقره بسم الله الرحمن الرحیم
الم﴿١﴾
ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ ﴿٢﴾
می گوییم متقین کیست؟
الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ امام فرمود غیب امام زمان است چون غایب است، ایمان به غیب.
آقای شریعتی: باید ایمان داشته باشی.
حجت الاسلام قرائتی: بله، يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ، الْغَيْبُ هوَ الحجة این حدیث است.
باز در قرآن یک آیه داریم خیلی بحث امروز فشرده و پر آیه است اگر ان شاءالله عزیزان دقت کنند در چند دقیقه نکات خوبی از قرآن و حدیث برایشان عرض کنم.
دوم اینکه در قرآن داریم الَّذينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ، انتقاد می کنم که بعضی از مردم عهد خدا را عهد شکن هستند و امام زمان عهد الله است چون وقتی حضرت ابراهیم گفت بچم امام بشود فرمود عَهد الله لا یَنال عَهدی، عهد من به هر کسی نمی دهیم به افراد خاصی می دهیم.
این يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ یکی از مصادیق روشن آن وجود امام زمان هست.
امام حجت الله است چون قرآن می گوید که إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ خَلیفَه، السَّلامُ عَلَیْکَ یَا خَلِیفَةَ اللّهِ، بشر خلیفه ی خداست و در زیارت امام زمان علیه السلام و سایر امام می گوییم خلیفة الله هستید.
در قرآن یک آیه داریم که ما چند دفعه حضرت ابراهیم را امتحان کردیم از گذشت از جانش، گذشت از همسرش، گذشت از فرزندش، گذشت از وطنش، گذشت از خانه ی مسکونی خودش که عمویش از خانه بیرون کرد چون عموی حضرت ابراهیم بت پرست بود گفت تو بت پرستی؟ این کار تو غلط است گفت از خانه برو بیرون. البته کسی که از خانه بت پرست رفت بیرون سازنده ی خانه خدا شد کعبه، از این خانه محروم شد و خانه ی کعبه را ساخت یعنی خدا جبران می کند.
راجع به جبران یک چیزی بگویم چون گاهی اوقات حالا شب عید هم هست می گوییم بگذر می گوید نمی توانم بگذرم من این به من ظلم کرده است، این به من توهین کرده است. یک گله هایی هست در بعضی از افراد. اگر ما بگذریم خدا جبران می کند، من برای جبران خدا می خواهم یک نکته عرض کنم. پیغمبر ما 40 سالگی به پیغمبری رسید و سیزده سال مکه بود و بعد در اثر شکنجه کفار و اذیت کفار و هجرت که مدینه بود چند سالی مدینه بود و بعد گفت یک مکه برویم عمره انجام بدهیم جمعیت را برداشت بیاید مکه مردم مکه فهمیدند چون مکه دست بت پرستان بود آمدند بیرون از مکه و گفتند نمی گذاریم ورود به مکه ممنوع مکه دست ماست.
آنجا نزدیک بود درگیری بشود و پیغمبر فرمود صلاح نیست درگیری شود صلح کنیم، کوتاه بیاید.
خب در صلح نامه نوشته بودند چه قراردادی بین محمد رسول الله و مردم مکه این ها گفتند قبول نداریم شما از اول می گویید محمد رسول الله.
آقای شریعتی: دعوا سر همین هست اصلاً.
حجت الاسلام قرائتی: بله، ما قبول نداریم محمد رسول الله قبول نداریم ما بت پرست هستیم. آن ها که نوشته بودند ناراحت بودند و بنویسید پاک کنید بالاخره پیغمبر فرمود دست من را بگذارید روی کلمه خودم محمد رسول الله را پاک می کنم صلاح نیست جنگ کنیم. دست حضرت را گرفتند گذاشتند روی آن رسول الله این است خود پیغمبر رسول الله را پاک کرد تا رسول الله را پاک کرد آیه نازل شد تا یعنی نه همون لحظه یعنی این آیه نازل شد در قرآن فرمود محمدٌ رسول الله.
آقای شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حجت الاسلام قرائتی: این خیلی درس بزرگی است برای سیاسیون و اقتصاد و این ها، برای همه ی بشر زن و مرد. اگر خود را پاک کردی خدا می نویسد، درسش این است.
آقای شریعتی: 14 قرن است محمد رسول الله است.
حجت الاسلام قرائتی: بله، میلیون ها جلد قرآن چاپ شده است در کشورهای مختلف، در همه ی آن ها نوشته شده محمد رسول الله. آیه هم از اول محمد رسول الله این محمد رسول الله وسط آیه نیست گاهی اوقات یک چیزی اول است مثل اینکه آن کلمه ای که اول می گوید جذب او شده است.
یک بچه وقتی وارد جلسه ی مهمانی می شود مثلاً مهمان ها و آدم ها را می بیند شیرینی را که می بیند می گوید مامان شیرینی یعنی آدم ها را حساب نمی کند شیرینی برایش خیلی مهم است. آنی که مهم است اول آیه محمد رسول الله است مثل اینکه راجع به امام زمان آیه ای که آمده است می گوید وَعدَ الله وعده ی خداست. وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ، آیه از وعده شروع شده است، آیه از محمد رسول الله شروع شده است این خیلی قشنگ هست.
آقای شریعتی: این جبران خداست.
حجت الاسلام قرائتی: یک خاطره ای یادم آمد برایتان بگویم بنده خدایی بود خَیر حمام، درمانگاه، آب انبار، مسجد، حسینیه، مدرسه ابتدایی و راهنمایی، خیلی ساختمان ساخته بود خیلی پول خرج کرد زایشگاه، بیمارستان. آدم مؤمن و خَیری بود، ایشان به خواب یک بزرگواری آمد یکی از علمای قم این را که می گویم از آن عالم شنیدم، عالمی بود که پدرش هم مرجع بود خودش هم از علما است. گفت که فلانی را خوابش را دیدم گفت تمام پول هایی که دادم هیچ کدام قیامت ثبت نشده است گفتم چرا؟ گفت برای اینکه وقتی ساختمان می ساختی می نوشتی بانی این زایشگاه محسن قرائتی، بانی این بیمارستان، بانی این درمانگاه محسن قرائتی چون با کاشی کاری اسمت بود اینجا قیامت پاک کردند چون نوشتی پاک کردند. گفت یعنی تمام ثروتم در راه خدا دادم گفتند در راه خدا نبوده است در راه شهرت بوده است می خواستی مطرح بشوی.
اصرار نداشته باشیم که حالا این اسم ما هست یا نیست کار به اسمتان نداشته باشید. گفت یعنی پوک پوک؟ گفتند نه یک بار کنار خیابان ایستاده بودی یک جوانی به تو رسید گفت شما که خیلی کار خیر کردید بیا برای خدا من را هم داماد کن و من اگر 10 هزار تومان داشتم 10 هزار تومان 50، 60 سال پیش می توانم داماد بشوم می گفت یک مقدار فکر کردی و گفتی من از کجا مطمئن باشم که تو 10 تومان را خرج دامادی میکنی نکند از من بگیری و خرج جای دیگری کنی. قولش دادم قسم و آیه که اطمینان او را جلب کردم می گفت کنار خیابان کیفت را باز کردی و 10 هزار تومان دادی به این جوان و این را هیچ جا ننوشتی و به هیچ کسی هم نگفتی. به ما گفتند آنی که خودش را پاک کرد و ننوشت بنویسید آنی که نوشت پاک کنید خیلی مهم است، هر جا ما بنویسیم خدا ممکن است پاک کند هرجا خدا بنویسد دیگر پاک شدنی نیست. دم طاووس را خدا رنگ کرده است حالا هی شیره می گیرد پاک نمی شود اما تخم مرغی که ما رنگ کردیم با یک مقدار آب دهان پاک می شود.
آقای شریعتی: پس یک یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ
حجت الاسلام قرائتی: بله، یکی إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ خَلیفة، که خلیفه ائمه مصداق بارز آن هستند.
عرض کنم سوم، این که می گویند امام زمان 313 تا یار دارد با 313 نفر می شود دنیا را اداره کرد؟ یک گروه کم، اول 313 نفر افسران هستند نه همه ی جمعیت 313.
اولین حرکتی که از مکه شروع کرد گام اول آن 10 هزار نفر هستند. آن 313 نفر دانه درشت ها هستند.
آقای شریعتی: سرداران سپاه هستند.
حجت الاسلام قرائتی: قم چند تا آخوند دارد آقای مطهری و بهشتی و امام خمینی و این ها را می شماریم. این 313 نفر دانه درشت ها هستند این یک نکته.
دوم اینکه یک آیه داریم در قرآن که می گوید «أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمیعاً» هر جا باشید خدا شما را جمع می کند مصداق آن گفتند که این یاران حضرت مهدی است هرکسی هر گوشه ی دنیا هست که یار امام زمان است آن ها یک جا جمع می شوند. جمع کردن نیروها
«أَیْنَ ما تَکُونُوا هر جا باشید یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جمیعاً خدا جمعتان می کند. این یک مصداق بارز از حکومت حضرت مهدی است. هُم اصحابُ القائم.
آیه داریم وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ در قرآن امام فرمود الصَّابرِینَ کسانی هستند که فی غَیبَتِ صابر خوشا به حال آنها که در غیبت امام زمان صبر کردند خیلی هم تلخی دیدند، شنیدند، کارشکنی دیدند.
آقای شریعتی: ولی پا پس نکشیدند.
حجت الاسلام قرائتی: بله، عقب نرفتند. وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ حضرت فرمود صابرین در غیبت هستند، این هم آیه ی قرآن است.
مسئله ی ظهور حضرت اول اینکه ما هر سال باید جشن بگیریم خب امام زمان یک سال متولد شد و جشن بگیرید و تمام، چرا هر سال هی این را یادآوری می کنیم. این را هم قرآن گفته است این را در یکی از شبکه های تلویزیون من این را گفتم درس هایی از قرآن بوده یا جای دیگر این را آنجا هم گفتم که بعضی از چیزها باید هر سال باشد. از کدوم آیه در می آید، قرآن راجع به حضرت یحیی و عیسی می گوید السلام علیه یوم یَموت، یوم اُبعَثُ یحیی، درود بر عیسی و درود بر یحیی راجع به این دو پیغمبر است هم عیسی هم یحیی. سلام و درود بر او، روز تولد و یوم یموت روز فوت، و شهادت، و یوم اُبعَثُ در قیامت هم سلام بر او. یعنی بعضی از آدم ها باید نامشان همیشه بماند.
آقای شریعتی: یک سلام دائمی.
حجت الاسلام قرائتی: بله، راجع به امام حسین هم که زیارت عاشورا می خوانیم می گوییم که ما بقیة لیل و النهار یعنی ای حسین جان، یاران حسین سلام بر شما تا شب هست تا روز هست.
آقای شریعتی: علیکَ منی ما بقیة و بقی الیل و النهار.
حجت الاسلام قرائتی: این پس این که چرا هر سال جشن می گیریم. یک آیه دیگر هم داریم که جشن را باید تکرار کرد مثل یک عده آمدند پهلوی حضرت عیسی گفتند تو پیغمبر ما هستی یک چیزی که مثل اینکه باران می آید، تگرگ می آید یک غذایی بیاید ما نگاهی کنیم ببینیم غذا از آسمان آمده است آن وقت اطمینانمان بیشتر می شود و تکونوا لَنا لاَولنا و آخرنا. این را در طول سال ما جشن می گیریم.
امام خمینی هم رضوان الله تعالی علیه راجع به شهدای ورامین می فرماید من 15 خرداد را برای همیشه اعضای عمومی اعلام می کنم. یعنی اینطور نیست که ی روز گذشت اصلاً قرآن هم همینطور است بسیاری از آیات قرآن ولو اسم می گوید با تو بودم اما پیغمبر وقتی می گوید با تو بودم یعنی با همه بودم، تو یعنی همه.
یک نمونه برای شما بگویم، همه می دانند پیغمبر یتیم بود خود قرآن هم می گوید اَلَم یَجدکَ یَتیماً هم قرآن می گوید پیغمبر یتیم بود هم تاریخ قطعی است هیچ کسی شک ندارد.
خب یتیم یعنی چی؟ یعنی پدر و مادرش را از دنیا رفته اما به همین پیغمبری که پدر ندارد و مادرش را از دست داده است، می گوید پیغمبر محمد اگر بابات پیر شد در پیری هم احترام او را بگیر. خدایا تو که میدانی پدرم 40 سال پیش از دنیا رفت پس چرا به من این ها را می گویی پدری نیست مادری نیست. این پیداست وقتی به پیغمبر می گویند تو یعنی امت، اگر پدرت پهلوی تو پیر شد یعنی ای امت اسلامی اگر پدران شما پهلوی شما پیر شدند و مادرهای شما پهلوی شما پیر شدند می گوید اما یَبلُغَنَ عندکَ کلمه ی عندَکَ یعنی نزد تو می گوید نزد تو اَحَدهما اَو کَلاما یا پدر یا مادر یکی پیر شد یعنی آنجا هم که شخص پیغمبر هم حالا شخص پیغمبر نیست اما است منتهی از باب نمونه می گوید شخص.
یا مصداق آن، یعنی اگر اینطور نباشد قرآن می شود تاریخ یک خانمی از شوهرش ناراحت است می آید پهلوی پیغمبر که این شوهر من چنین و چنان است، سوره ی مجادله آیه نازل شد قَسَمَ لا قولَ لَتی تُجادلُکَ اَن زوجا، حرفهایی که این خانم علیه شوهرش زد، گله هایی که این خانم داشت از شوهرش به پیغمبر گفت خدا گله ها را شنید خب حالا یک خانمی در یک جایی گله داشته پیغمبر گفته تاریخ مصرف آن تمام شد دیگر، در صدر اسلام زمان پیغمبر یک خانمی گله ی شوهرش را به پیغمبر کرد.
آقای شریعتی: 14 قرن بعد میخواهیم چه کنیم.
حجت الاسلام قرائتی: بله، این می خواهد بگوید خداوند علم به جزئیات دارد یعنی حرفها را می شنود نه کلیات را می داند، ریز کارها را می داند. یعنی رهبر باید در اختیار باشد که گاهی خود رهبر این نامه را بخواند یعنی صدای یک زن خانه دار به رهبر برسد قَسَمَ الله قولَ الذی تُجادلُکَ فی زوجها، توجه اسلام به مسئله ی خانوادگی، زن حق شکایت دارد یعنی ما نباید قصه را ببریم در مسئله ی جزئی یا شخصی یا فردی. ما آیاتی هم که راجع به امام زمان علیه السلام هست خیلی آیات کلی است. مثلاً وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ، آیه کلی است مصداق آن این است که حکومت آخر الزمان مال امام زمان است، و العاقبة لاهل التقوی، مال امام زمان است،
«و لقد كتبنا فی الزّبور من بعد الذّكر انّ الارض يرثها عبادیّ الصّالحون، در کتاب های آسمانی قبل از قرآن هم این کَتَبنا یعنی تثبیت است یعنی جای شک نیست. مثل كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ روزه بر شما نوشته شد. به واجبات می گویند مگر مستحباتی که خیلی واجب باشد مثل کتَبَ علیکم الوصیة. وصیت هم کتبَ داریم مستحب است ولی خب آن هم به یک معنا چون به واجبات بر می خورد چون معمولا وصیت در حق الناس و حق الله و این هاست.
به هر حال حالا امام زمان ما آنی که مهم است این است که چطور با او رابطه پیدا کنیم. اول بعضی ها می گویند ما خدمت امام زمان رسیدیم تشرف پیدا کردیم این ها بعضی ها دروغ است، بعضی ها هم راست است این را مواظب باشید هر کسی گفت من، نه هر خوابی درست است، نه هر ادعایی.
یک وقت یک کسی خواب دید که فردا می روی مسجد اولین کسی که می آید در مسجد احترام او را داشته باش به خوابش اطمينان کرد و رفت مسجد و دید سگ آمد. گفت سگ نجس است نباید بیاید در مسجد گفت خواب دیدم، گفت خواب یعنی چی، در مقابل حکم خدا که نباید خواب را اطمینان کرد. حالا اگر خواب ببیند نماز صبح چهار رکعت است باید چهار رکعت بخوانیم؟ یک کسی می گفت که از این فرقه های منحرف که من خواب دیدم که مرید این آقا شوم بعد از آن من تو چون در خواب دیدم مرید او هستم آمدم. گفتم اگر خواب ببینی پول هایت را به من بدهی می آیی فردا پول هایت را به من بدهی؟ با یک چیز ساده، یک کسی از این کمونیست هایی که یک جمله از اسلام می گویند و یک جمله کمونیست می گفتند مالکیت خصوصی نداریم چون اول عقیده آن ها این بود و کم کم برگشتند. مالکیت مال عموم است، ثروت مال عموم است، مال ملت است، مال فرد نیست که این آقا تاجر پولدار است و لذا مخالف نظام سرمایه داری بودند. می گفت خب دلیل شما چیست می گفت قرآن می گوید اموالُکُم نمی گوید اموالُکَ، قرآن که چند بار گفته است اموالُکُم یعنی مال مردم است مال شخص نیست. به او گفتم خدا می گوید و نسائُکٌم خانم شما مال همه و بَناتُکُم دختران شما برای همه.
آقای شریعتی: آخه این چه استدلالی است؟
حجت الاسلام قرائتی: شما حاضر هستی هر جا شد مال همه باشد.
اینکه بعضی ها ادعا می کنند تشرف پیدا کردند با امام زمان رابطه پیدا کردند، عرض کنم خدا شفا بدهد آقای ری شهری را یک کسی آمد پهلوی ایشان گفت من خواب دیدم که امام صادق گفته است چرا اینقدر گریه می کنی میخواهی بیای مکه، میخواهی بیای مدینه آقای ری شهری امیر الحاج است آن زمان امیر الحاج بود برو به آقای ری شهری بگو یک سفر حج برای تو کمک کند. به آقای ری شهری گفت و آقای ری شهری گفت که گفتم به او بگو امام صادق خودش بیاید به خواب من.
یک بار یک کسی آمده بود پهلوی من در نهضت سوادآموزی گفت من خواب دیدم که فلان بزرگوار به من گفتند چقدر گریه میکنی طلبکاری برو به قرائتی بگو، امام رضا را خواب دیده بود که به من گفته تو اگر طلبکار و بدهکاری برو به قرائتی بگو طلب تو را می دهد چقدر گریه میکنی.
آمد تو نهضت سوادآموزی خوابش را گفت، گفتم شما به امام رضا میگفتی اول پول بفرست بعد حواله کن پول نفرستادی حواله میکنی شما که نباید بدون پول حواله بدهی اول پول بفرست بعد حواله بده.
خیلی ها می گویند ما با امام زمان رابطه داریم و بعضی ها هم باید امام زمان را ببینند میخواهی ببینی چه کنی؟ ما آدم داریم پیغمبر را ندید گفتن زیارت قبول زیارت پیغمبر نشد ولی گفتند زیارت قبول. کی بود اسمش اویس قرنی آمد پیغمبر را ببیند مدینه مادرش گفته بود زود برگرد مثلاً می روی صبح شب برگرد مثلاً. ایشان آمد و پیغمبر هم مدینه نبود یک مقدار ایستاد چون قول داده بود به مادرش برگشت پیغمبر که آمد بو کرد فرمود بوی اویس قرنی می آید پیغمبر بوی این زائر استشمام کرد بدون اینکه دیده باشد. اصلاً من یک بحثی دارم بحث خوبی است نمی دانم گفتم یا نگفتم این است که کارهایی که انجام ندادیم ولی برای ما اجر است و کارهایی که به خیال اجر انجام دادیم ولی پریده است. یعنی خیلی جاها به خیال گلاب ریختیم به صورتمان بعد دیدیم بو ندارد دیدم گلاب نیست و آب است. جاهایی که خیال کردیم خوب است عملی انجام نشده است، در قرآن هم زیاد هست مثلاً کارهای نکرده را پای شما می نویسند مثل چی؟ مثل قرآن، قرآن می گوید اَقَرو شتر حضرت صالح معجزه ی آن این بود که شتر از زمین کوه را آورد بیرون پیغمبر فرمود این شتر با باقی شترها ان ناقَتُ الله این با اراده ی خاص خدا طوری خلق شده است لا تَمَسوها به سوء ضربه به او نزنید اگر ضربه به او بزنید یاتیکم عذاب دردناک گرفتار می شويد. این شتر را حفظ کنید، اجازه بدهید هرچی می خواهد آب بخورد یک روز آب بخورد بعد شما. یک نفر این شتر را کشت قرآن نمی گوید اَقَرَ می گوید اَقَروا از امام پرسیدند آقا یک نفر شتر را کشت چرا می گویید اَقَروا؟ می گوید بقیه هم راضی بودند.
آقای شریعتی: همه سهیم شدند.
حجت الاسلام قرائتی: همین که قلبت راضی بود تو هم سهم داری.
میخواهی بروی زیارت و نمی توانی بروی، السلام علیکَ یا رسول الله و رحمة الله و برکاتُ ثواب زیاد دارد، السلام علیکَ یا امام حسین یا اباعبدالله، اسلام علیک یا مهدی یا بقیة الله، یک سلام یک زیارت است. و لذا خیلی ها نرفتند ثواب زیارت دارند چون نیت آن ها این بود که،
آقای شریعتی: خیلی ها ده ها بار رفتند یک دانه زیارت در نامه ی عملشان نیست.
حجت الاسلام قرائتی: ولی افرادی هستند خیلی هم رفتند ولی دست آن ها خالی است. از حرفهای تکراری من این است چون خیلی این را گفتم. مدینه بودیم خبرنگاران صدا و سیما دور ما جمع شدند می گفتند حاج آقا چند بار تا حالا آمدی مکه؟ من گفتم لامپ سوخته را صد بار هم بزنی روشن نمی شود. چقدر ساده، با یک مَثَل خیلی جا افتاد عرض کنم به حضور شما که این توجه توسل است در تشرف ها را بعضی ها مشرف شدند مثل علی بن مهذیار یا اولیا خدا مشرف شدند اما بعضی ها هم که می گویند ما خدمت امام زمان رسیدیم تو خواب یا بیداری غالباً ادعای بی اساس است. راه را باید از راه خودش وارد شد یک کسی رفته بود نجف گفت یا علی من آمدم زیارت تو من چند شب نجف می مانم تو در خواب به من بگو مجتهد اعلم کیست می خواهم تقلید کنم. رفته بود نجف بایستد که شبها بخوابد. من به این آقای تاجر گفتم که راه تو غلط است، مجتهد اعلم را از حوزه ی علمیه و مدرسین باید پرسید خواب ببینی کی اعلم است اگر خواب دیدی آقای اعلم است آن وقت اعلم می شود. اگر شما خواب ببینی که دکتر است آن وقت دکتر می شود چه تفکری است.
ما مردممان با اینکه پیشرفت علم و صنعت خیلی بهت آور شده است بعضی مواقع اما گاهی در سادگی خیلی ساده هستند زود می گویند این آدم خوبی است می گوییم چیست؟ یک چیزی می گویید، اینکه دلیل بر خوبی او نیست که.
یک بحثی دارند خوب های خیالی خیال می کند کارش خوب است در قرآن هم خیلی به این تکیه شده است یَحسَبون.
آقای شریعتی: غالباً خیال و وهم است.
حجت الاسلام قرائتی: بله، مثلاً خیال می کند اگر با این ازدواج کند روزگار او شیرین می شود با اینکه روزگار او سیاه می شود.
ولی در دنیای خیال فکر می کند ازدواج با این، شراکت با این، مسافرت با این، این خرید، آن فروش.
آقای شریعتی: خیلی وقتها از واقعیت ماها فاصله می گیریم متاسفانه.
حجت الاسلام قرائتی: خیلی فاصله می گیریم بله.
امام زمان از ما چی می خواهد الان؟ نزدیک ترین افراد به امام زمان مراجع تقلید هستند به سه شرط اول فقیه باشند، عادل باشند، هوس هم نداشته باشند. فقیه عادل بی هوس.
خب این مهم است خدا رحمت کند آیت العظمی صافی من خدمت ایشان بودم کسی سهم امام داد به ایشان ضمنا عذرخواهی کرد گفت ببخشید مدرسه سهم امام به شما ندادم من مقلد شما هستم ولی چند سال سهم امام ندادم. گفت ببخشید نداره من این هایی که پول می دهند هیچ خوشحال نمی شوم خوشحال می شوم که او بدهیش را داد، خوشحال میشوم که پولش را به من داد. از اینکه پولش رو به من داد هیچ خوشحال نمی شوم.
آقای شریعتی: ولی بارش را سبک کرد.
حجت الاسلام قرائتی: خوشحال می شوم دین خودش را ادا کرد. خب این خیلی مهم است کسی مثلاً میلیون ها تومان به او بدهی بگوید من خوشحال نیستم.
خدمت آیت الله العظمی گلپایگانی رسیدم گفتم شما یک نوجوان کوچولو بودی از گلپايگان آمدی قم و اراک الان مرجع تقلید شدی آن بچگی تان را خوشحال تر بودی یا الان؟ گفت نمی دانم خدا از کدوم راضی است از هرچه او راضی است من همان قسمت را دوست دارم اگر از مرجعیت راضی است الحمدلله، اگر از کودکیم راضی است کاش کودک بودم.
ما رابطه ی مان با امام زمان چیست اینکه ببینیم امام زمان را نه خیلی ها امام زمان را ندیدند، از یاران مخلص امام زمان هستند. مثل اینکه بگوییم هرکی رفت حسینیه جَماران امام خمینی را دید خوشبخت است نه، خیلی ها ممکن است تو حسینیه جَماران امام را ببینند اما مشکل داشته باشند، خیلی ها ممکن است امام را ندیدند.
یک وقت ایام جنگ ما رفته بودیم جبهه رفتیم تو یک پادگان راهمان ندادند گفتم که من قرائتی هستم، قرائتی تلویزیونی گفت نمی شناسم گفتم شما تو تلویزیون منو ندیدی گفت نه تلویزیون نداریم ایام جنگ بود و خیلی از خانه ها برق نداشتند.
گفتم امام خمینی را دیدی؟ گفت نه، گفتم امام خمینی را ندیدی پس چطور آمدی جبهه به فرمان امام خمینی؟ گفت امام خمینی نائب امام زمان است او گفته است جبهه ها را پر کنید من آمدم و اصلاً ندیدمش. بعد گفت عکسش را دیدم فیلمش را دیدم یعنی ببینید او امام خمینی را ندیده است ولی جونش را در جبهه فدا می کند. افرادی هم هست ممکن است به امام نزدیک باشد به هر جهتی حالا، یا خانه ی او یا فاميل او یا همسایه ی او یا شاگرد او یا استاد او ولی رابطه ی ما با امام زمان چند تا مسئله است یکی جانشین امام را مرجع تقلید اعلم را هم نمی دانیم چیست، خیلی هم لازم نیست دنبال اعلم بگردیم چون پیدایش اعلم صد در صد بگوییم نه، ممکن است یکی بگوید این اعلم است و کسی دیگر بگوید او اعلم است.
اما آنی که مهم است این است که وظیفه ی خودتان را انجام بدهید این یک مسئله، دوم اهداف امام زمان، امام زمان فرمود وقتی دستتان به من نمی رسد فقیه عادل بی هوس. توجه امام زمان به ما، امام زمان فرمود یک کسی به امام رضا گفت به خودم و خانواده ام دعا کن گفت فکر میکنی دعا نمی کنیم؟ آیت الله العظمی بروجردی به مرحوم آیت الله صافی که اخیراً مرحوم شد گفت من هرشب در نماز شب به پدر شما دعا می کنم. ما می توانیم مشمول دعای امام زمان باشیم و در دعای کمیل هم هست خدایا ما را مشمول دعای امام زمان قرار بده. آن وقت امام زمان توجه به کارهای ما دارد حالا من یک چیزی می خواهم بگویم برای بعضی ها ممکن است تکراری باشد.
حالا اگر تکراری است دو بار بشنوند، اگر هم نو است که خیلی نو است چون این را من ملموس خودم بوده با چشمم دیدم.
شب نیمه شعبان چون در آستانه ی نیمه شعبان است بحث را گوش کنید، شب نیمه شعبانی بود من مدینه بودم یک هتلی بود طبقه ی کف آن پاساژ بود همکف خیابان روی آن غذاخوری بود از دوم به بالا از کشورهای مختلف، ما رفتیم طبقه ی دوم غذا بخوریم گفتم نیمه شعبان است یک کاری بکن. فکر کردم چه کنم گفتم هیچی برو همین مغازه های پایین چند تا پیراهن بخر بده به آشپزها بگو عیدی و این ها خوشحال می شدند. همینطور که غذا میخوردم فکر خرید پیراهن و دادن به آشپزها بودم بعد یادم آمد که پول ندارم چون من پولم را خرج کردم فلان جا قبلا پولم را خرج کرده بودم یادم نبود ی بار هم زمان شاه لباس نو پوشیدم از قم بیایم تهران تو اتوبوس که نشستیم یک مقداری که اتوبوس رفت شاگردچی گفت آقايان کرایه ها را حاضر کنید. من دستم کردم دیدم لباسم را عوض کردم پول در این نگذاشتم رفتم جای راننده گفتم آقای راننده ببخشید سریع منو پیاده کن گفتم من برای تهران لباس نو پوشیدم ولی حالا که کرایه آمدند بگیرند لباس نو پوشیدم پول تو این ندارم تو قبلی جا مانده است.
یک خرده فکر کرد و گفت مهمان من برو بشین گفتم آخه من الان تا تهران پیاده بشوم اول بدبختیم هست یا همین جا پیاده کن که برگردم یا خرجی تهران را هم بده گفت میدم چقدر خرجت هست؟ آن زمان گفتم 20 تومان، آن موقع هم پیراهن می خواستم بگیرم برای آشپزها حالم گرفته شد دلم میخواست این کار را انجام دهم ولی نشد. غذام تموم شد یک کسی آمد بغل من نشست گفت حاج آقا گفتم بله گفت اگر آشپزها از شما تشکر کردند شما هیچی نگو فقط بگو باشه گفتم آشپزها از من برای چی تشکر کنند گفت من آن طرف سالن غذا می خوردم یادش افتادم که امشب شب نیمه شعبان هست بعد گفتم یک کاری بکن چه کنم، برو مغازه های پایین پیراهن بخر بده به آشپزها عیدی بده منتهی وقتی میخواهی پیراهن را بدهی نگو من بگو قرائتی داده است این ها چون تو آدم مشهوری هستی از دست تو بگیرند این ها بیشتر شاد می شوند من به نیابت شما انجام دادم حالا آشپزها از شما تشکر کردند نگو دروغ است من اصلاً روحم خبر ندارد. من یک مرتبه ماندم ای امام زمان تو کی هستی، من که با تو حرف نزده بودم پول نداشتم و یک قرون خرج نکردم، یک متر حرکت نکردم، نه یک کلمه حرف زدم هیچ کاری نکردم همینطور نشسته نیت کردم تو کی هستی که نیت من را خواندی.
این بنده خدا کیست؟ آن طرف سالن داشت غذا می خورد آمد این کار را کرد، همین چند دقیقه به این زودی من خودم می خواستم این کار را بکنم شاید طول می کشید در فاصله ی چند دقیقه انجام داد. امام زمان این است حالا شما اسم مهدی را وسط بگذاری، در حد اینکه اسم امام زمانمان وسط باشد صدقه می دهی برای سلامتی امام زمان و خودت چون در سایه ی امام زمان است.
یک وقت آیت الله العظمی خوانساری از علمای درجه یک و از مراجع درجه یک بود از بازار تهران امام جماعت بود ایشان آمده بود نجف داشت میرفت حرم حضرت امیر خیلی آقای خوانساری از نظر زهد و تقوا مقام او بالا بود، مراجع هم همه نگاه خاصی داشتند به ایشان. من دیدم ایشان دارد می رود حرم حضرت امیرالمؤمنین گفتم امیرالمؤمنین به ایشان نگاه خواهد کرد. من هم رفتم پشت سر ایشان آقای خوانساری که میرفت من هم پشت سر ایشان الان حضرت امیر تا می رود نگاهش بخورد به آیت الله خوانساری به من هم نگاه می کند. شما بگذار کارهایت هر خانه ای یک کتاب برای حضرت مهدی باشد سهم حضرت مهدی را بدهید، کسی به شما نگفته است تقلید کنید تقلید آزاد است. بعد هم گفتند تحقیق کن و بهترین آن را انتخاب کن ولی خمس را بدهید خدا جبران می کند.
یک آیه داریم در قرآن فَهُو یُخلفا اینکه خواندم قرآن بود هوَ خدا یُخلفا خلیفه، یعنی جانشین بردار جای آن را پر می کنیم.
فهوَ یُخلفا، یعنی نگویی پولم کم می شود اگر رزق تو نباشد پول هایت هم جمع شود یک کسی می خورد می دزدند و می سوزد و آتش می گیرد. رزق تو نباشد از گلوی تو پایین نمی رود بنابراین رابطه ی ما با امام زمان، نام حضرت مهدی را باید چون بگذاریم برای سلامتی او دعا کنیم حالا اگر هر جمعه دعای ندبه نمی خوانیم گاه و بی گاه یک سلام به امام زمان، سلام خالی السلام علیک یا بقیة الله تمام شد و رفت، این سلام را داشته باشید. قلبش را به دست بیاورید خیلی از کارهایی که می کنیم حضرت مهدی متوجه می شود. قلب حضرت مهدی کارهای ما را می داند، امام خبر دارند.
یک معلم قرآن بود با یک خانمی درس میداد یک بار یک شوخی کرد با این خانمه حالا شوخی هم شوخی خیلی بد نبود مثلاً گفت شما حجابت همچین هست، یا میخواست بگوید اینقدر رو نگیر بردار پارچه را من شکل تو را ببینم. حالا دقیق نمی دانم ولی اینقدر میدانم که نگاهش نگاه سالمی نبود در خانه ، در یک اتاق مردی به خانمی درس قرآن می دهد ولی یک نگاه غیر سالم هم کرد بعدا که خدمت امام رسید امام فرمود این کلاس خصوصی را تعطیل کن اسم آن کلاس قرآن است تو شوخی کردی با آن خانم الله اکبر رنگش پرید.
یعنی چی این ها؟ از این ها زیاد هست نمونه هایی که مراقب ما هستند، به ما دعا می کنند، حدیث داریم اگر حجت نباشد زمین فرو می ریزد مثل اینکه نخ در اسکناس اگر آن نخ در اسکناس نباشد اسکناس سقوط می کند تمام پز اسکناس به این نخ است. در دعای کمیل هست ای مهدی جان تو غایب هستی اما از ما دور نیستی.
این توجه و توسل، چراغانی کنیم، این شعائر ما هست این ها شعائر هستند حتی اگر،
یک شب دوتا از طلبه های باسواد فاضل جوان آمدند خانه ی ما قم گفتند آقا دارند ضریح امام حسین درست می کنند در قم با طلاهای شهرستان ها مردم هم می آیند این ضریحی که هنوز سر قبر نرفته است گریه می کنند و دست می مالند و شهر به شهر می برند سینه می زنند آقا این ها عوام فریبی است آخه این ها طلاهای اصفهان و قم و کاشان و شهرهای دیگر یعنی هنوز ضریح نشده است اگر ضریح شد و بردند آنجا کنار امام حسین گذاشتند این به خاطر اینکه جوار امام حسین بوده این تبرک می شود چیزی که هنوز ضریح نشده است چرا شما وادار می کنید مردم را.
طلبه های فاضلی هم بودند ولی شبهه را از قول خودشان یا دیگران نقل کردند.
یک طلبه ای به من رسید گفت که قرآن دارد اگر هم هنوز طلا به حرم نرسیده باز هم مقدس هست گفتم کجای قرآن هست گفت یک آیه داریم تو قرآن آیه این است اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَكُمْ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ، قدیم که حاجی ها می رفتند مکه شترشان را هم با خودشان می بردند عید قربان بکشند شتر یا گوسفند خدا می گوید این شتری که به سمت مکه می رود این هم شعائر است هنوز حاجی مکه نرفته است، هنوز شتر مکه نرفته است تو راه مکه است ولی می گوید این شعائر الله است
اینجا هم طلا هنوز کربلا نرفته است این هنوز ضریح نشده است.
آقای شریعتی: ولی منصوب به حضرت است.
حجت الاسلام قرائتی: ببینید این ها، بعد هم امام زمان از ما دفاع می کند گر چه از ما ممکن است راضی نباشد ولی حامی ما هست.
یک آقایی را نوکری داشت خیلی نوکر چموشی بود از دستش ناراحت بود ولی خب نوکرش بود دیگه یک بار گفتند خبر خوشحالی گفت چیست؟ گفت این نوکر چموش تو را تو کوچه گرفتند و زدن گفت کی زد غلط کردند زدند لباس هایش را پوشید و آمد گفت چرا نوکر منو زدی گفتند آقا تو خودت هم از دست این ناراحت هستی این خود شما را هم چقدر اذیت کرده است من هم اذیت کرده است حالا دو سه تا سیلی زدیم فرود منصوب به من است آنی که منصوب من هست من اجازه نمی دهم شما سیلی بزنید. ما منصوب به حضرت مهدی هستیم افتخار می کنیم چیزی که ما می دهیم چی می دهیم مگر؟ چیکار کردیم مگر؟
بعد هم می گوید زاهد ترین عالم ممکن است یک عالمی را بگویی آقا زندگی او اشرافی است خب بدهد به آنی که زندگی اش اشرافی نیست. تازه اگر زندگی ها را هم باید دید که گاهی اوقات نیاز دارد یک کسی.
آدم بی ماشین نمی تواند راه برود، نباید بگوییم چرا ماشین دارد، آدم هم ماشین خوب سوار می شود نه ماشین اشرافی.
یک خاطره بگویم از امام خمینی، امام خمینی بعضی از این شب ها در 14 سالی که عراق تبعید بود بعضی از شب جمعه ها از نجف می رفت کربلا یک ساعت راه بود وقتی می خواست برود کربلا می گفت امشب شب جمعه برویم کربلا یک ماشین خوب تهیه کنید. فهمیدند دفتری ها که امام وقتی می گویند ماشین یعنی ماشین خوب یک بار نمی گوید غذای خوبی، فرش خوبی ولی ماشین را می گوید ماشین خوب. گفتند آقا شما وقتی می خواهی ماشین بگیرید می گویید یک ماشین خوب این کلمه ی خوب یادتان نمی رود ماشین خوب یعنی چی؟ گفت ماشین قراضه آدم را می کشد يک ماشین راحت باشد، ولی موکت و نمد آدم را نمی کشد یعنی فرش بد آدم را نمی کشد، لباس بد آدم را نمی کشد، چینی قیمتی و کریستال آدم را نمی کشد اما ماشین قراضه آدم را می کشد.
یک جایی هم دقت کرد خوب مطرح کرد هر سادگی زهد نیست اصلاً معنای زهد سادگی نیست گاهی وقت ها آدم زاهد است برای اینکه دیگران را بیشتر بدوشد این مهم است مثلاً باقلوا می آورند شما شیرینی بخورید شما نگاه می کنید بعد از باقلوا میوه، بعد از میوه هم شام می گویی من اگر از این شیرینی ها بخورم جلوی اشتهام گرفته می شود باقلوا نمیخوری اما این زهد نیست نمیخوری چون آن پلو را بیشتر بخوری.
آقای شریعتی: بسیار خب خیلی از شما ممنون و متشکرم حاج آقای قرائتی خیلی ممنون و سپاسگزارم از همراهی شما.
یک طرحی از مدتها قبل در شبکه ی سه دارد اتفاق می افتد یک پویش مطالعاتی بی نهایت برای نوجوانان دهه ی هشتادی و الان هم دور جدید این پویش آغاز شده است عزیزانی که می خواهند مشارکت کنند، دوستان ما در پخش زیرنویس خواهند کرد به این پویش بپیوندند و ان شاءالله عازم بی نهایت بشوند.
خیلی خوب مشرف بشویم به ساحت نورانی قرآن کریم، در طرح قربانی نیمه شعبان هدایا، صدقات و نذورات خودتان را می توانید برای ما ارسال کنید هم در آستانه ی سال نو هستیم، هم در آستانه ی عید بزرگ نیمه شعبان و در آستانه ی ماه مبارک رمضان ديگر نور علی نور دیگر خلاصه دوستان عزیز ما همراه بشوند که قربانی نیمه شعبان به نیت سلامت امام زمان ما و به عشق مهدی ان شاءالله دل مردم عزیز و نازنین ما هم از این طریق که تحغه ی درویشی است ان شاءالله شاد بشود.
صفحه ی 475 در سمت خدای امروز تلاوت خواهد شد آیات 67 تا 77 سوره ی مبارکه ی غافر را به اتفاق بشنویم برمی گردیم همراه شما و در کنار شما.
آقای شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
خیلی خوشحال هستیم که همراه شما هستیم در ایام عید که ما خدمت شما خواهیم رسید ان شاءالله در تعطیلات نوروز خدمت حاج آقای قرائتی هم خواهیم بود، خدمت کارشناسانی که سابقاً خدمت آن ها بودیم و از محضر آن ها استفاده کردیم، حاج آقای رنجبر، آقای دکتر رفیعی، حاج آقای نظری منفرد، حاج آقای سعیدی و همه ی دوستان و عزیزانی که قبلا توفیق داشتیم که در سمت خدا میزبان آن ها باشیم اتفاق مبارکی است. دعوت می کنم در ایام نوروز هم همراه ما باشید.
حاج آقای قرائتی دعا کنند و ان شاءالله عزیزان آمین بگویند. برای مریض ها مخصوص دعا کنید حاج آقا.
حجت الاسلام قرائتی: آمین یعنی خدایا این دعا را مستجاب کن.
شب نیمه شعبان بعد از شب قدر بهترین شب است این یک، هر کسی شب نیمه شعبان احیا بگیرد آن روزی که همه ی مردم غافل می شوند و خواب شان می برد کج می فهمند این تنهایی بیدار است یعنی مزد احیای شب نیمه شعبان این است که آن روزی که مردم کج می روند این یکی صاف میرود این خیلی مزد مهمی است.
این دعای کمیلی که مال شب جمعه است اصل آن مال شب نیمه شعبان است منتهی فتوکپی را گفتند شب جمعه ها بخوانید نسخه ی اصلی برای شب نیمه شعبان است.
و بعد از شب قدر بهترین شب است، و به هر حال ما دعا کنیم و دعا هم داریم که اگر ده مرتبه یا رب بگویید به استجابت نزدیک است.
بسم الله الرحمن الرحیم
یا رب یا رب یا رب یا رب یا رب یا رب یا رب اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خدایا همه ی کسانی که سال های قبل شب نیمه شعبان بودند نیستند اموات ما را بیامرز، تمام بیمارها آن هایی که التماس دعا عمومی گفتند یا خصوصی تمام بیماران آن مسئله ی کرونا را به نحو احسن حل بفرما و بیماران را شفای عاجل مرحمت کن، سفرها که زیاد هست سفرها را بی خطر بفرما، آنچه نیمه شعبان به بشریت دادی آرزوی انبیا است همه انبیا دنبال ایجاد یک عدالت بودند، آرزوی انبیا با آمدن امام زمان حل می شود خدایا ایمان کامل، بدن سالم، عقل قوی، علم مفید و عمر با برکت، رزق حلال، اولاد صالح، حسن عاقبت، عزت به همه ی ما مرحمت بفرما، کشور ما، رهبر ما، دولت ما، امت ما، نسل ما، ناموس ما، مرد ما، انقلاب ما را، رزمندگان ما، دختر و پسر ما را، حوزه و دانشگاه ما را حفظ بفرما، و آنچه ماه رمضان، آینده بر بندگان خوبت مقدر میکنی به آبروی امام زمان علیه السلام همه ی آن ها را بر همه ی ما مقدر بفرما.
آقای شریعتی: الهی آمین. خیلی ممنون و متشکرم از لطف و همراهی شما برای سلامت حضرت دعا می کنیم تا فردا و تا سلامی دوباره.

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=9301

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.