نعمتهای خدا-2، آسمان

موضــوع: نعمت‌های خدا-2، آسمان
تاریخ پخش: 71/12/12

بسم الله الرّحمن الرّحیم

الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی.

دومین بحث از بحث‌های ماه رمضان هفتاد و یک موضوع بحث نگاهی به گوشه‌ای از نعمت‌های خدا، چون خودش فرموده است اگر بشمارید نمی‌توانید «وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَهَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا» )إبراهیم/34( اگر بخواهید بشمارید نمی‌توانید بشمارید نه می‌توانیم بشناسیم و نه می‌توانیم بشماریم و نه می‌توانیم شکر آنرا بجا بیاوریم. اما غفلت هم خوب نیست، در جلسه اول ما اجمالاً نعمت زمین و خورشید و آب را گفتیم حالا در اینجا نعمت آسمان را می‌گوئیم.
1- آسمان و زمین در شش مرتبه آفریده شده است
عایشه می‌گوید سحرها پیغمبر به اطراف آسمان نگاه می‌کرد و این آیه را می‌خواند «الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» (آل‌عمران/191) آسمان که تقریباً سیصد مرتبه اسم آن در قرآن آمده است، آیاتی هست از جمله اینکه آسمان در زمانبندی آفریده شده است، بارها خداوند می‌فرماید «خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِی سِتَّهِ أَیَّامٍ» آسمان و زمین را یکمرتبه خلق نکرده است، آنرا در شش مرتبه خلق کرده است.
2- مرکز مدیریت آسمان است
آسمان را برافراشت «اللَّهُ الَّذِی رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَیْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا» (رعد/2) پایه‌ای که شما آنرا ببینید نیست، نمی‌گوید بی پایه است، پایه دارد شاید همان قانون بر آن پایه هایش باشد «وَجَعَلْنَا السَّمَاءَ سَقْفًا مَحْفُوظًا» (انبیاء/32) آسمان سقفی است حفاظت شده، نقشه‌ای بدیع و دقیق دارد اعتدال دارد، زیبا است «إِنَّا زَیَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْیَا بِزِینَهٍ الْکَوَاکِبِ» (صافات/6) اگر ستاره‌ها توی آسمان نباشد خیلی وحشت آور است، مرکز فرماندهی عالم است «یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنْ السَّمَاءِ» (سجده/5) مرکز مدیریت آسمان است نه یعنی اینکه جای خدا آسمان است، خداوند مکان ندارد اما برنامه ریزی‌ها از بالاست مخزن ارزاق است «وَفِی السَّمَاءِ رِزْقُکُمْ وَمَا تُوعَدُونَ» (ذاریات/22) آسمان قابل گسترش و توسعه است «وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ» (ذاریات/47) قابل توسعه است. تازه هماهنگی بین زمین و آسمان یک مسئله است.
3- خلقت انسان نیکوترین خلقت
در خلقت خودمان فکر کنیم، اگر کف پای ما اینرقمی نباشد همه باید چهارپا باشیم، هیچ موجودی نمی‌تواند روی دو پا بایستد غیر از انسان، تمام موجودات دمر هستند تنها موجود سیخکی انسان است. «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ» (تین/4) بهترین ساختمان را دادیم به تو، اعضای بدن ما به یک سمت خم می‌شود چون نیازی نیست اما گردن چون نیاز هست به چهار طرف خم می‌شود، نمی‌شود الکی بوده است، کلفت ترین پوست بدن کف پا است کلفت ترین لباسها چرم است آدم می‌پوشد سرما می‌خورد، اما چشم با پوست نازک در دمای سی درجه زیر صفر کسی نگفته است چشم هایم یخ کرده است.
ابرو تا موی سر چقدر فاصله دارد؟ این مو هی بلند می‌شود اما موی ابرو، هیچ کس از اول عمر تا آخر عمر نرفته است که ابرویش را بتراشد، یعنی دو تا مو در فاصله یک سانتی یکی رشد دارد یکی رشد ندارد قصه چیست؟ اگر آب دریا شیرین بود همه می‌مُردیم اگر آب دریا شور و اسید گونه نبود این آشغالهایی که توی دریا می‌رفت بد بو می‌شد همه می‌مردیم، باید آب دریا شور باشد که آشغالها را در خودش بسوزاند. باید آب دریا شور باشد آب دریا را نمی‌شود خورد اما خدا از کانال دیگر آنرا بخار می‌کند باران می‌کند آنرا شیرین می‌کند.
در غذا خوردن چانه پائین حرکت می‌کند، حالا اگر کله تکان می‌خورد باید سی بار بچرخد تا یک لقمه هضم بشود اینها حکمت نیست؟ ما چرا با همچین خدایی کم رفیق هستیم کی رفیق‌تر از او؟ یک سند بدی دست کسی داشته باشی از او می‌ترسی اما همه گناهان ما را خدا می‌بیند ولی ستارالعیوب است «یَا مَنْ أَظْهَرَ الْجَمِیلَ وَ سَتَرَ الْقَبِیحَ» (کافی، ج 2، ص 578) ای کسی که زیبائی‌ها را نشان می‌دهی زشتی‌ها را نشان نمی‌دهی.
اگر میوه‌ها پوست نداشت همه میوها فاسد می‌شد، تا حالا کسی ساعت ساخته است که عقب و جلو نباشد؟ ساعت‌ها یا عقب می‌مانند یا اینکه جلو هستند، اما خدا در طبیعت ساعتی ساخته است که می‌دانی امروز چندم ماه است، ساعت‌های خدا پول نمی‌خواهد، همه مردم در یک نگاه می‌فهمند منظم است، دقیق است، پس و پیش ندارد. قلب چقدر کار می‌کند؟ ولی از کار نمی‌افتد، البته یکوقتی از کار می‌افتد، اما آنرا با موتور ماشین و موتور هواپیما مقایسه کنید، موتور ماشین از آهن است، قلب از گوشت است، یک موتور گوشتی ساخته است از تمام موتورهای آهنی کارش بیشتر است، و از همه دیرتر خراب می‌شود. خونهایی که در رگ‌ها جریان می‌دهد در طول روز هفتصد و پنجاه هزار کیلو متر است از تهران تا نیویورک می‌شود آن هم با چه سرعتی.
شما تا بحال گفته‌ای الحمدلله طوفان آمد؟ واقعاً اگر طوفان نباشد سرما یک قسمت را می‌سوازند گرما قسمت دیگر را می‌سوزاند این طوفان جابجا کردن نعمتی است اگر طوفان نباشد سرما یک گوشه زمین را نابود می‌کند گرما گوشه‌ی دیگر را نابود می‌کند.
4- اهمیت لب و زبان در خلقت انسان
شما تا بحال گفته‌ای الحمدلله خدا به ما لب داده است؟ اگر لب نبود همه ما مرده بودیم، چون انسان ورودش به دنیا از راه لب و مکیدن است، اگر لب نباشد مکیدن نیست و مرگ است، عامل حیات ما لب است ما با لب زنده هستیم، اگر لب نبود نمی‌توانستیم حرف بزنی، م حیات ما با لب است، سخن گفتن با لب است، در دهان ما این قسمتی که مسئول چشیدن مزه‌ها است چقدر کوچک است؟ یعنی چند میلی متر زبان ما مشغول چشیدن است؟ «فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ» (الرحمن/13) امام حسین(ع) می‌فرماید خدا جان هر کس با تو رفیق نیست کی را دارد؟ «ما ذا وجد من فقدک» هر کس تو را ندارد، چی دارد؟ و هر کس تو را دارد، چی ندارد؟ البته اینرا من نباید بگویم آنهایی باید بگویند که مزه عرفان را چشیده‌اند اما ما هم داریم تقلید آنها را می‌کنیم بقول دعای کمیل «بلسان اهل توحیدک».
5- اهمیت قلب در وجود انسان
قلب در یک سال دو میلیون و ششصد هزار لیتر خون جابجا می‌کند. غذا خوردن ارادی است اما نفس کشیدن اگر ارادی بود یک لحظه غافل می‌شدی خفه می‌شدی، غذا خوردن ما تصمیم می‌خواهد، حالا اگر نفس کشیدن هم تصمیم می‌خواست، ما خواب هم هستیم نفس می‌کشیم، اگر همینطور که غذا خوردن و نفس کشیدن هم تصمیم می‌خواست، بشر می‌توانست زندگی کند؟ اگر اینها بود چی می‌شد؟ فقط قلب است که کار می‌کند و استراحت ندارد، همه شیفته است، شب و روز ندارد، کی به قلب گفته است که استراحت برای تو حرام است؟ هر عضوی استراحت دارد الا قلب و کلیه خواهر و برادرهایی که کلیه‌شان از کار می‌افتد اینها را هفته‌ای یکی دو روز می‌برند دیالیز، چقدر باید بخوابد و چقدر پول بدهد؟ اما یک کلیه کوچک دائماً مجانی و مفت دارد کار می‌کند.
6- اهمیت ابرو برای چشم
هیچ عضوی روپوش ندارد جز چشم این هم اتوماتیک باز می‌شود و بسته می‌شود، این چون ظریف است خدا برای آن روپوش گذاشته است، و این هم باید توی کاسه باشد اگر ابروی ما سفید بود چه خاکی به سرمان می‌کردیم، ابروی مشکی جلوی فشار خورشید را می‌گیرد ولذا نور را تعدیل می‌کند اما اگر ابروی شما سفید بود نور صاف می‌خورد به چشم و اذیت می‌شدی. اینهایی که ابروشان سفید است پوست ابروشان را جمع می‌کنند و نگاه می‌کنند یعنی با پوست ابروشان سایبان درست می‌کنند و اگر ابروی ما مشکی نبود چه می‌کردیم؟ خدا حکیم است.
7- همه هستی در وجود انسان
اگر گیاه سرخ بود چقدر چشم ما اذیت می‌شد یا اگر سیاه بود می‌دانید چقدر دل ما می‌گرفت؟ آن رنگی که خیلی برای چشم مفید است سبز است، اگر کوهها نبود باران می‌آمد بعد از دو سه روز باتلاق می‌شد، اگر دریا موج نمی‌داشت می‌دانید دریا و اقیانوس چه جوری می‌شد؟ اگر پنجاه درصد آب بود و پنجاه درصد خشکی جهان می‌سوخت، گرما پدر ما را در می‌آورد.
خدا هر چی در هستی آفریده در شما آفریده، یک بچه‌ای را که تازه متولد شده است را حساب کن کره زمین توی این بچه است، در هستی رعد است در بچه گریه، در هستی بارندگی است در بچه اشک، در هستی رودخانه در بچه رگ، در هستی گیاه است در این بچه مو، در هستی قلّه و درّه است در این بچه پستی و بلندی، در هستی معدنهاست در این بچه استعدادهاست، در هستی آب شور و شیرین است در بچه آب اشک شور و آب دهان شیرین است، هر چه خدا در کره زمین آفریده است ماکت کوچک آن بچه است.
ما یک موجود کوچک نیستیم ما یک نظام هستیم، خوب خدایی داریم باید با این خدا رفیق شد دیگران ما را برای خودشان می‌خواهند هر کس می‌گوید عزیز من، این من را برای خودش می‌خواهد، تا ایران نفت دارد می‌گویند روابط بین الملل، اگر بدانند این انار آب ندارد اگر بمیریم کسی به ما توجهی نمی‌کند، آمریکا برای حمله صدام به ایران هیچ غلطی نکرد ولی برای حمله به کویت چقدر غلط کرد، هیچ کس حمایت از مظلوم نمی‌کند.
ما خدا را داریم «یا غیاث المستغیثین» خدایا کمک رسان تو هستی امام خمینی(ره) در مقابل شاه ایستاد و تمام ابرقدرتها قیفی درست کردند بنام صدام و تمام اسلحه هایشان را ریختند توی این قیف و این هم ریخت سر ما، هشت سال هیچ کاری نتوانست بکند این «یا غیاث المستغیثین» است.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2064

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.