مسجد – 1

موضوع: مسجد (1)
تاریخ پخش: 70/12/28

بسم الله الرحمن الرحیم

1- مسجد
من پارسال ماه رمضان بحثی را درباره مسجد داشتم. در این فیش‌‌هایی که داشتم. تقریبا، 30، 40 تا آیه و حدیث درباره مسجد جمع کرده بودم. باز هم یک مقدار زیاد کردم. و تکمیل کرده‌‌ام.
بحثی که امروز داریم بحث مسجد است. مسجد به قدری مهم است که، ما در قیامت 10 تا شاکی داریم 1- پیامبر 2- عالمی که مردم به سراغ آن نروند 3- مسجدی که مردم به داخل آن نروند 4- امام سجاد می‌‌فرماید: روز قیامت که طلبکارها دور من جمع شوند چی کار کنم. یکی از شاکیها هم مسجد است.
موضوع: مسجد 1- اهمیت مسجد 2- بنای مسجد 3- اهداف مسجد 4- جامعیت مسجد 5- فرش مسجد 6- روشنایی مسجد 7- خادم مسجد 8- وقف مسجد 9- نظافت مسجد 10- سوء استفاده از مسجد 11- آداب مسجد.
2- اهمیت مسجد
اهمیت مسجد همین است که خدا می‌‌فرماید: «وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ یُذْکَرُ فیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثیراً» (حج/40). باید جنگ کرد چرا؟ اگر خداوند دفع نمی‌‌کرد مردم را بعضی به بعضی. خداوند اراده کرده که بعضی از مردم با شمشیر جلوی بعضی از متجاوزین را بگیرند. اگر نبود کسی صومعه‌‌ها خراب می‌‌شوند. کلیساها بعد مسیحی‌‌ها و یهودیها و مساجد که برای مسلمانها است. بیع محل عبادت نصاری است. اگر دست به شمشیر نبرید و جلوی طاغوت را نگیرید، محل عبادت نه برای فرد می‌‌ماند نه برای مسیحی‌‌ها می‌‌ماند و نه برای یهودیها می‌‌ماند یعنی محل عبادتشان از بین می‌‌رود. از این آیه چند تا نکته استفاده می‌‌شود. یکی وحدت ادیان. در یک سری مشترکات. یعنی قرآن دید سیاسی دارد. از این آیه معلوم می‌‌شود کلیسا هم محترم است، محل عبادت محترم است ولو گروه عبادت کننده محترم نباشد.
ادیان آسمانی محترم هستند. قرآن می‌‌گوید، اگر نبود که خداوند جلوی مردم را می‌‌گرفت بعضی را به وسیله بعضی دیگر. خدا اراده کرده با بعضی از مردم حزب اللهی جلوی بعضی از متجاوزین را بگیرد و اگر دفع کننده‌‌ها نبود تمام مراکز عبادت از بین می‌‌رفت.
از این آیه معلوم می‌‌شود مراکز عبادت باید حفظ شود ولو با جنگ.
مراکز عبادت مهم است به طوری که حضرت موسی به یک مکانی که می‌‌رسد می‌‌گوید کفشهایت را در بیاور. «فَاخْلَعْ نَعْلَیْک‌» (طه/12) کفشهایت را بیرون بیاور. «إِنَّکَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً» (طه/12). به مکان مقدسی می‌‌آیی. تازه کوه طور که مسجد نبود.
3- مقدسات در اسلام
یاد یک چیزی افتادم. حساب وهابی‌‌ها با سنی‌‌ها جداست. وقتی ما قبر پیغمبر را می‌‌بوسیدیم وهابی‌‌ها می‌‌گفتند شما مشرک هستید. صاحب المراجعات به مکه رفته بود، شاه آن زمان از همه علما مهمانی کرده بود. ایشان هم رفته بود. ایشان یک قرآن داد به شاه. شاه قرآن را بوسید. گفت: تو مشرک هستی گفت چرا؟ گفت: برای اینکه پوست گاو را بوسیدی پس تو مشرک هستی. گفت: نه بابا من به خاطر رسول الله می‌‌بوسم نه به خاطر آهن. با این حرکت یک تکی به او زد.
من دیدم عالم بزرگواری را در نجف که وقتی وارد مسجد می‌‌شد در مسجد را می‌‌بوسید. و باز دیدم وقتی از مسجد بیرون می‌‌آید در مسجد را می‌‌بوسد.
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): «الْمَسَاجِدُ سُوقٌ مِنْ أَسْوَاقِ الْآخِرَهِ قِرَاهَا الْمَغْفِرَهُ وَ تُحْفَتُهَا الْجَنَّهُ» (بحارالأنوار/ج‌81/ ص‌4). مسجد بازاری است که در آن داد و ستد قیامتی می‌‌شود قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): «الْمَسَاجِدُ مَجَالِسُ الْأَنْبِیَاءِ» (مستدرک‌الوسائل/ ج‌3/ ص‌362).
4- شرایط بانی مسجد
حالا، چه کسی حق دارد بانی مسجد باشد؟ چهار تا شرط دارد. «إِنَّما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ» (توبه/18) هرکسی حق ندارد مسجد بسازد. مسجدهایی که ناصرالدین شاه، فتحعلی شاه و قاجار و… اینها معلوم نیست با چه پولی با چه هدفی با چه منظوری. آخوندش چه آخوندی بوده وقتی مسجد با پول شاه شد، هدف هم نامقدس شد. آخوندش هم آخوند درباری.
اصلا هدف از مسجد اموی این بود که توجه را از مسجد نبوی به مسجد اموی منتقل کند.
اصلا حوزه علمیه را از مدینه به بغداد منتقل می‌‌کنند، همه‌‌اش به خاطر اینکه توجه از اهل بیت منتقل بشود ما عید نوروز را قبول داریم به مقدار اینکه یک عید سنتی است و یک روایاتی هم داریم. اما شاه آنقدر به عید نوروز باج می‌‌داد برای اینکه عید فطر و عید قربان و غدیر تحت الشعاع قرار بگیرد.
همینکه تاریخ شاهنشاهی را آوردند برای اینکه تاریخ هجری تحت الشعاع قرار بگیرد.
«إِنَّما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ». افرادی آمدند پهلوی پیغمبر زکات بدهند. زکاتشان را قبول نمی‌‌کرد.
امیرالمومنین در خانه نشسته بود دید یک نفر در می‌‌زند. آمد دید یک مقداری حلوا داد. حضرت علی گفت: این حلوا را آورده‌‌ای که من بخورم که فردا اگر جنایتی کردی من نتوانم مچ تو را بگیرم. علی باج گیر نیست.
یکی کسی در زمان شاه از من دعوت کرد. ما هم روی سادگی گفتیم می‌‌آییم. یک خدا بیامرزی گفت آقای قرائتی نروی‌‌ها! گفتم: چرا؟ گفتم: ایشان قبل از ماه رمضان، برای عروسی دخترش یک رقاصه آورده بود 40 هزار تومان به او داده‌‌اند تا در بین مردم برقصد (40 هزار تومان آن زمان می‌‌شد خانه خرید) حالا هم یک افطاری می‌‌دهد و روز عاشورا هم چند تا دیگ بار می‌‌گذارد تا این افطاری و دیگها کفاره آن باشد.
«إِنَّما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاهَ وَ آتَى الزَّکاهَ وَ لَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ فَعَسى‌ أُولئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدینَ» (توبه/18).
1- از نظر اعتقادی ایمان داشته باشد 2- از نظر علمی «أَقامَ الصَّلاهَ» – خودش اهل نماز باشد 3- از نظر مردمی «وَ آتَى الزَّکاهَ» اهل زکات باشد 4- از نظر انقلابی «وَ لَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ» از هیچ کس نترسد.
بانی مسجد شرایطی دارد. 1- ایمان داشته باشد 2- اهل نماز باشد 3- و اهل زکات باشد 4- از هیچ کس نترسد
تعمیر ساختمان شامل: اصلاح، نظافت، روشنایی، آمد و رفت، خدمات مردمی، کمک به جبهه.
«ما کانَ لِلْمُشْرِکینَ أَنْ یَعْمُرُوا مَساجِدَ اللَّهِ» (توبه/17)، مشرکین حق ندارند به مسجد کمک کنند.
از اهل سنت روایت داریم از کنز العمال: خدا کسی را که دوست دارد او را متولی مسجد می‌‌کند. حضرت زکریای پیغمبر خادم مسجد بود. مادر مریم وقتی مریم را حامله بود گفت خدایا «إِنِّی نَذَرْتُ لَکَ ما فی‌ بَطْنی‌ مُحَرَّراً» (آل‌‌عمران/35). خدایا نذر می‌‌کنم که بچه‌‌ام خادم مسجد شود.
مسجد خیلی مهم است. منتها مسجد باید فی سبیل الله باشد. چون گاهی وقتها مسجد روی رقابت است اینگونه فایده ندارد.
در قرآن داریم «یا بَنی‌ آدَمَ خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ» (اعراف/31). وقتی مسجد می‌‌روید زینت ببرید این زینت چند تا فایده دارد. 1- زینت احترام به نماز است با زینت رفتن به مسجد، احترام به مردم است. احترام به مسجد است احترام به واقف است. دعوت علی است.
بچه می‌‌گفت بابا برویم نماز جمعه. برویم نماز جمعه. بابا گفت چقدر می‌‌گویی برویم نماز جمعه بچه گفت آخر آن هفته که رفتیم نماز جمعه برای من زولبیا خریدی.
به همین خاطر گفته‌‌اند اگر خواستی هدیه بخری روز جمع بخرید. که بچه‌‌ها از جمعه یک خاطره خوشی داشته باشند.
در روایت داریم. وضوخانه را بیرون مسجد بسازیم. داخل مسجد وضوخانه نباشد.
مردم را آزاد بگذارید هر جا آسان بود، هر جا که شد.
آخرین حدیث. اینکه. در مسجد به مجرم شلاق نزنید. چرا؟ 1- حضرت فرمود: حدود الهی در مسجد جاری نشود. چرا؟ اول اینکه آنهایی که مسجد می‌‌آیند برای تماشا می‌‌آیند. خدا رحمت کند آیت الله میرزا جواد آقای تهرانی ایشان وصیت کرده بود که فاتحه من را در مسجد نگیرید. مسجد جای نماز خواندن است. اگر در مسجد حد جاری بکنیم، ممکن است حد خورده بدنش خونی بشود. خاطره تلخی از مسجد پیدا می‌‌کند. مسجد خانه رحمت است. در خانه رحمت نباید غضب باشد. افرادی هستند ضعیف هستند تحمل دیدن اینگونه مسائل را ندارند. افراد کم ظرفیت ممکن است انتقادی به حکم خدا بکنند. ممکن است مزاحم نماز خوان بشوند.
خدایا به ما شناخت خودت و معارفت و توفیق عمل مرحمت بفرما.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2004

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.