قرآن و اهل بیت (ع) -4

بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد
 الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی.

بحث امسال در استان شما برای ماه رمضان 83 این بود که آیاتی از قرآن که امامان معصوم گفته‌اند این آیه نظر به ما دارد. آیه را در جلسـه قبل گفتیم حرف‌هایی ماند که این جلسه بگویم آیه در سوره بقره هست «فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمْ الشَّهْرَ» هر که شاهد در ماه رمضان است یعنی هر کسی ماه رمضان را درک کند هر کس رسید به ماه رمضان «فَلْیَصُمْهُ» روزه بگیرد «وَمَنْ کَانَ مَرِیضًا» اگر کسی مریض بود «أَوْ عَلَى سَفَرٍ» یا در حال سفر بود روزه‌اش را بخورد «فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ» بعد یک ایامی دیگر را قضا کند چهار روز روزه خورده چهار روز بعد از ماه رمضان روزه بگیرد بعد می‌گوید «یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمْ الْیُسْرَ» خدا نمی‌خواهد کار را به شما سخت بگیرد بگوید حتی مریضی روزه بگیر حتی مسافری روزه بگیر آسان گرفته «وَلَا یُرِیدُ بِکُمْ الْعُسْرَ» البقره/185 این آیه در ماه رمضان معنا دارد اما امام می‌فرماید بالاتر از این یک معنای دیگر هم دارد پس این آیه‌ای را که در جلسـﺔ قبل گفتیم مقداری هم راجع به آن صحبت کردیم این جلسه هم حرفهای دیگری را بزنم.
1- خدا آسانی می‌خواهد، نه سختی
«یُرِیدُ اللَّهُ» خدا اراده کرده «بِکُمْ» نسبت به شما «الْیُسْرَ» خدا می‌خواهد شما کارتان آسان باشد «وَلَا یُرِیدُ» خدا اراده نکرده «بِکُمْ الْعُسْرَ» نسبت به شما سختی را، خدا نمی‌خواهد که کار شما سخت باشد امام باقر(علیه السلام) فرمود(یسر) امیرالمومنین است(عسر) دیگران است، امام می‌خواهد بفرماید که این آیه غیر از اینکه مال روزه هست و مثالش روزه هست اگر رهبرتان امام معصوم بود. . . اگر حکومت دست علی بن ابی طالب و افرادی که خون علی در بدنشان است فکر علی توی مغزشان است شیعـﺔ واقعی هستند اگر حکومت را اینها اداره کردند کار مردم آسان می‌شود اگر حکومت را از اهلش گرفتند به نااهل دادند کار مردم سخت می‌شود نمونه‌ها را در جلسـﺔ قبل گفتیم زندگی شاهنشاهی خرج دارد بریز و بپاشها خرج دارد وقتی خرج دارد مالیات را گران می‌کنند تا از مردم پول بگیرند خرج خودشان و عیاشی‌شان را در بیاورند زندگی مشکل می‌شود اگر یک مدیر عامل کارخانه خواست قالی ابریشم زیر پایش باشد لوستر چند میلیونی بالای سرش باشد دستـﺔ تلفن‌اش چنین باشد اگر خواست دنگ و فنگ برای خودش درست کند قهراً جنس کارخانه‌اش هم گران می‌کند چون باید گران بفروشد تا این خرج‌ها را در بیاورد. اگر رهبری را دست افراد قانع و زاهد اگر دست افرادی افتاد که دور ریختن یک نصف لیوان آب را اسراف می‌دانند دیگر برای اصلاح سگش اینقدر پول نمی‌دهد امام می‌فرماید اینکه خدا می‌گوید خدا آسان می‌خواند مردم اگر سراغ اهل بیت بروید کارهایتان آسان می‌شود نمونه‌هایی را در جلسـﺔ قبل گفتم این جلسه هم می‌خواهم بگویم.
2- دوری از یاد خدا، عامل تنگی در زندگی
 مشابه این یک آیـﺔ دیگر داریم می‌فرماید «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنکًا» طه/124 کسی که اعراض کند دوری کند از ذکر من، خدا می‌گوید اگر از ذکر من دور بشود بدرستی که برای او زندگی تنگ است. کسی که از خدا دور بشود زندگی‌اش تنگ می‌شود یعنی به او بد می‌گذرد در مشقت و عسر قرار می‌گیرد.
زندگی تنگ نداشتن نیست بسیاری از سرمایه دارها پول دارند اما زندگی‌شان نکبت است آمار طلاق توی فقرا نیست گاهی توی اغنیاء هم آمار طلاق بالاست تو که پول داری، باشد، چون توقع دارد از خدا غافل شده افتاده به عیاشی، افتاده به چشم و هم چشمی، افتاده به حرص، دارد باز هم حرص می‌زند که بیشتر داشته باشد حرص و عیاشی و چشم و هم چشمی به جای رضای خدا آمده آنوقت این زندگی‌اش تنگ شده.
در روایات می‌خوانیم که رها کردن خط ولایت اعراض از ذکر الهی شمرده شده است این آیه مربوط به ذکر خداست اما امام می‌فرماید کسی که از یاد خدا اعراض کند زندگی‌اش تنگ است یک معنایش یاد خدا را رها کند زندگی‌اش تنگ است امام می‌فرماید یک معنای دیگر هم هست هر کس از رهبران الهی یعنی کسانی که خدا گفته این باید رهبر باشد کسانی که دستشان از دست اولیاء خدا بیرون بگذارد زندگی‌اش تنگ است خوب. . .
3- تنوّع کفاره‌ها در روزه ماه رمضان
اما نمونه‌هایی که توی این جلسه باید بگویم در قرآن می‌فرماید بعضی از خلافها را اگر کردی باید جریمه بدهی جریمه‌های قرآن تنوع دارد این تنوع بخاطر اینکه طرف در مضیقه نیفتد مثلاً می‌گوید اگر روزه خوردی یک برده آزاد کن خوب برده از کجا بیاورم آزاد کنم؟ می‌گوید اگر نمی‌توانی شصت روز روزه بگیر شصت روز جان ندارم که روزه بگیرم می‌گوید اگر نمی‌توانی به شصت تا فقیر غذا بده این تنوع این یا آن یا این نگفته حتماً این کار را بکن یکی از راههایی که خدا می‌گوید «یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمْ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِکُمْ الْعُسْرَ» خدا نمی‌خواهد به دردسر بیفتید یکی از نمونه‌هایی که خدا نمی‌خواهد مردم به دردسر بیفتند این است که نگفته فلان. . یکوقت مثلاً می‌بینی بخشنامه می‌شود که همـﺔ دخترها باید مقنعه‌شان کرم باشد بعد توی بازار می‌روی می‌بینی پارچـﺔ کرم وجود ندارد این بخشنامـﺔ آقای مدیر مردم را به دردسر می‌اندازد اما اگر بخشنامه‌ای بود که از رنگها یا این یا این راه را باز بگذارید که آن کسی که پارچـﺔ سرمه‌ای دارد روی دستش نماند پارچـﺔ کرم کمیاب نشود وقتی هم یک چیزی کمیاب شد نرخش می‌رود بالا بیخودی یک بزار را پارچه روی دست او می‌گذارید تا سال دیگر کسی نمی‌خرد یک بزاز پنج شش برابر طبیعی سود می‌برد این بخاطر اینکه آقا به سرش افتاده که رنگ مقنعه باید چنین باشد چه دلیلی دارد که ما یک قانونی بگذاریم که مردم گیر کنند. (بنده حتی با طلبه‌ها که صحبت می‌کردم گفتم اگر کسی وسط جلسه بلند شد که برود به او نگو بنشین بابا ممکن است یکمرتبه یادش افتاده که نماز نخوانده می‌خواهد برود. مردم را آزاد بگذاریم یکی از اساتید می‌گفت که در جوانی شاگرد امام بودم عصر سر درس که بودم یادم افتاد که نماز ظهرم را نخواندم خواستم از وسط درس بلند شوم دیدم زشت است فوری دستم را گرفتم جلوی دماغم دولا دولا که فکر کنند من خون دماغ شده‌ام می‌گفت تا دستم را اینجوری گرفتم بلند شدم که بروم حضرت امام فرمود باز هم این سید نمازش را اول وقت نخواند! می‌گفت خیلی خیط شدیم. حالا یک کسی می‌خواهد برود بگذارید برود حالا یک جایی قول داده یادش می‌آید که بناست کسی تلفن بزند یادش می‌آید که بچه‌اش از مدرسه آمده پشت در است نیاز دارد به دستشویی کاری دارد به هر دلیلی بنشین چرا بنشیند می‌خواهد برود بگذار برود.)
4- رفع حرمت در صورت اضطرار
خدا برای شما آسان گرفته کارهای خدا آسان است گفته کفاره این نشد آن نشد این نشد آن این تنوع کفارات مثلاً می‌فرماید «إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیْکُمْ الْمَیْتَهَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنزِیرِ» البقره/173 چهار بار این آیه توی قرآن تکرار شده گوشت خوک نخورید گوشت مرده نخورید اما در عین حال برای اینکه مردم به دردسر نیفتند آیه می‌فرماید «فَمَنْ اضْطُرَّ» اگر کسی مضطر شد یعنی یک جایی شد که هیچ چاره‌ای ندارد یعنی دارد می‌میرد اگر گوشت خوک نخورد از بین می‌رود اگر کسی مضطر شد «غَیْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ» البقره/173 مرد پهلوی زن آمپول نزند زن پهلوی مرد آمپول نزند اما اگر مرض سخت است قابل تحمل نیست و آمپول زن مرد برای مرد و زن برای زن نیست مضطر است منتهی اگر مضطر شدی «غَیْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ» نگو حالا که مضطر شدم بگذار یک کبابی بخوریم همان مقداری که رفع اضطرار می‌کند به چه مقدار مشکل تو حل می‌شود به همان مقداری که مشکل تو حل می‌شود. حالا مثلاً بناست آمپول بزنی دیگر یکمرتبه نصف پیراهنت را در نیاور به مقدار نیاز، اگر بناست گوشتی که حرام است بخورید و اگر نخورید در معرض خطر قرار می‌گیرید به مقدار مورد نیاز، پس ببینید اسلام برای اضطرار راه باز کرده که مردم گیر نکنند.
 5- آسان گرفتن در مراسم ازدواج
 توی مراسم بله برون حضرت شعیب می‌خواست دخترش را بدهد به حضرت موسی جوان حضرت شعیب پدر زن موسی بود خوب چقدر مهریه؟ بالاخره هشت سال پول نداری چوپان من باش برای من کار بکن این خودش نشان می‌دهد که اگر کسی پول ندارد بگوید من پول ندارم اما انگلیسی به تو یاد می‌دهم قرآن به تو یاد می‌دهم داماد پول ندارد عوض پول خدمت کند چقدر؟ اختیار با خودت است هشت سال اگر هم می‌خواهی ده سال اختیار باید با داماد باشد.
 بعدش می‌فرماید «وَمَا أُرِیدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَیْکَ» القصص/27 پدر زن حضرت شعیب گفت من اراده نکردم به مشقت بیندازم من نمی‌خواهم تو را به مشقت بیندازم تالار بیندازیم یا نه؟ چی آسان است؟ خانه باشد یا تالار، عقد باشد یا نه؟ پول عقد را برداریم برویم سفر عمره هر جوری دوست داری، چند نفر را دعوت کنیم؟ هر جور خودت می‌خواهی، کوتاه بیائید زندگی آسان می‌شود نخیر دختر عمویم رفته تالار من هم باید بروم تالار دختر عمویم گل آورده من هم باید گل بیاورم الله اکبر چقدر ولخرجی بعضی از مراسم عزا یا عروسی در بعضی از مناطق راه می‌افتد میلیونها تومان پول گل می‌دهند و حال آنکه می‌شود یک صندوقی درست کرد مثلاً می‌خواهد چشم روشنی بیاورد برای ازدواج دختر و پسرها صد هزار تومان بریزد توی صندوق عوضش یک گل کاغذی بنویسد صد هزار تومان به حساب فلانی ریختم بعد هم این گل کاغذی را بیاورد و همین گل کاغذی را دو مرتبه برگردانند سر جایش این پولهایی که ما خرج گل می‌کنیم خیلی مشکلات را حل می‌کند پولهایی که خرج دکور می‌کنیم خیلی مشکلات را حل می‌کند هر چی آسان است چی دارم می‌گویم؟ آقایانی که دیر آمده‌اند پای تلویزیون نشسته‌اند بحث این است خداوند در روزه می‌فرماید نمی‌خواهم کار به شما سخت بگذرد امام می‌فرماید این آیه مال روزه هست اما اگر رهبرتان امامان معصوم باشد کارتان آسان است بسیاری از مشکلاتی که بر مردم تحمیل می‌شود به این خاطر است که رهبرانشان عیاشی. . . شما به جمهوری اسلامی نگاه نکن رهبرمان الحمدلله زندگی‌اش ساده است البته جمهوری اسلامی هم از دو سه نفر که رد شویم زندگی‌ها دارد به سمت عیاشی پیش می‌رود متاسفانه ماشین‌های لوکس و چشم و هم چشمی بعد هم فکر می‌کنیم که اگر ما ماشینمان گران باشد مردم با دید عظمت به ما نگاه می‌کنند و حال آنکه تمام سلول‌های مردم به ما فحش می‌دهند بنده اگر سوار ماشین ساده بشوم بیشتر مردم به من سلام می‌کنند تا با ماشین گران، اشتباه می‌کنند آنهایی که فکر می‌کنند اگر با ماشین گران باشد عظمت آنها بیشتر است منتهی متاسفانه از این اشتباه غافل شده‌ایم ما فکر می‌کنیم هر چه منار درازتر باشد جمعیت مسجد بیشتر است غلط فکر می‌کنیم.
(امام می‌فرماید اگر می‌خواهید کارتان آسان باشد بروید توی خط رئیس جمهور زندگی‌اش چه جور باشد، رهبر چه جور باشد، رئیس مجلس چه جور باشد، هر چی مسئولین شما ساده‌تر و زاهد‌تر باشند. . . دیشب یکی از دوستان شهید رجایی آمده بود اینجا می‌گفت شهید رجایی یکمرتبه پلو داد با کباب کوبیده. . . البته یکسری چیزهایی هم که می‌گویند دروغ است این را به شما بگویم دروغ می‌گویند ولخرجی هست اما آنی هم که می‌گویند تحقیق کنید بسیاری از آنها دروغ است دیروز ما یک جایی بودیم یک کسی می‌گفت این اجلاس نماز صدها میلیون تومان خرج آن است یک کسی آمد گفت من خودم شانزده سیخ کباب برگ خوردم خوب یک سوال: اول اینکه بنده زنده هستم بیائید بپرسید اینطور که می‌گوئید نیست نمی‌گویم زاهد هستیم می‌گوئیم اینطور که شما می‌گوئید نیست بریز و بپاشی نداریم بر فرض دلیل حرف شما کیه؟ دلیل حرف شما کسی است که شانزده سیخ کباب برگ خورده قطعاً این آدم فاسقی است چون اسراف به فتوای حضرت امام از گناهان کبیره است و کسی که شانزده سیخ کباب برگ بخورد اسراف کرده آدمی که اسراف کرده گناه کبیره کرده گناه کبیره فاسق است شما دلیل حرفت خبر یک آدم فاسق است گاهی توی روزنامه یک کسی که قلمش زهرآگین است. . . بله حرف باید مستند باشد بردند خوردند ببینیم آقا کی برد کی خورد؟ بی خودی کسی را زیر سوال نبریم)
6- لزوم دوری مسئولان از اشرافی گری
 البته بریز و بپاش هست توی مسئولین ما هم بعضاً هست توی غیر مسئولین هم بعضاً هست اشرافیگری روز به روز دارد فتیله‌اش بالا می‌رود بله بنده هم قبول دارم روز به روز در اداره‌های ما توی فرمانداریها استانداریها بخشداریها عرض کنم به حضور جنابعالی که نهادهای اسلامی انقلابی اشرافیگری دارد روی چشم و هم چشمی بالا می‌رود. ما خانه‌ای که داریم مال ستاد نماز است در تهران، این خانه مال هشتاد سال پیش است یک بانی پیدا شد آنرا بکوبد و بسازد رفتیم پیش مقام معظم رهبری گفتیم این خانه یک بانی برای آن پیدا کرده‌ایم که بکوبیم بسازیم فرمود نه، گفت سقف آن روی شما خراب می‌شود؟ گفتم نه خراب نمی‌شود تا ده سال دیگر هم تا بیست سال دیگر هم این سقف جان دارد خانه خانـﺔ قدیمی است جاندار است گفت اگر خراب نمی‌شود بنایی نکن. رفتیم پیش آیت الله العظمی گلپایگانی که من می‌خواهم عمامه بگذارام طلبه‌ها روزی که عمامه می‌گذارند جشن می‌گیرند مثل مثلاً داماد می‌شوند شما اجازه می‌دهید که ما یک جشنی بگیریم فرمود من جشن نگرفتم عمامه گذاشتم مجتهد هم شدم جشن می‌خواهید چه کنید؟ بی جشن عمامه بگذارید اگر زهد و قناعت را پیاده کنیم اینطور نیست که بچه‌های ما پول کتاب درسی نداشته باشند زنهای ما پول چادر نداشته باشند آن پول ثبت نام مدرسه نداشته باشد آن پول کفش نداشته باشد ولخرجی می‌کنیم گیر کار چیست؟ 1- خمس داده نمی‌شود 2- زکات داده نمی‌شود الا بعضی، خمس الا بعضی 3- ولخرجی می‌شود4- اعتماد نمی‌شود، هنوز هم اگر بعضی از زیر مالیات در بروند می‌گویند می‌دانی کلاه سر اداره دارایی گذاشتم اعتماد به اداره دارایی نیست اعتماد به شهرداری نیست اگر رهبر رهبر امیرالمومنین باشد و آنهایی که فکر علوی دارند اعتماد می‌آید ولخرجی جلوی آن گرفته می‌شود زهد می‌آید قناعت می‌آید عیاشی می‌رود آنوقت « یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمْ الْیُسْرَ» زندگی‌تان آسان می‌شود.
پدر زن کی بود؟ امتحان هوش، پدر زن حضرت شعیب داماد موسی در مراسم بله برون باغ باشد یا کاخ باشد، مهریه چی باشد، عروسی چی باشد، لباس عروس آینه و چراغ نمی‌دانم چه حرفی زدند فقط یک آیه توی قرآن هست فرمود پدر زن به داماد گفت من بنا دارم که کار را سخت نگیرم داماد هر جوری که برای تو آسان است داماد هم به عروس بگوید هر چی برای تو آسان است به پدر و مادرت فشار نیاور که حتماً جهازیه‌ات چی باشد من تو را بخاطر کمالات می‌خواهم نه بخاطر جهیزیه.
7- قرائت قرآن به مقدار توان
«عَلِمَ أَنْ سَیَکُونُ مِنْکُمْ مَرْضَى» خدا می‌داند که بعضی از شماها مریض می‌شوید «وَآخَرُونَ یَضْرِبُونَ فِی الْأَرْضِ یَبْتَغُونَ» بعضی از شما سفر تجاری دارید دنبال این هستید که یک پولی در بیاورید مثل عشایری که ییلاق و قشلاق دارند اینطرف و آنطرف می‌روید «وَآخَرُونَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ» بعضی‌ها توی جبهه هستید پس «فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ» المزمل/20 هر چی آسان است قرآن بخوانید آن مقداری که آسان است نماز شب را نباید جوری بگوئیم که کسی نخواند که سیصد مرتبه العفو و هفتاد مرتبه استغفرالله آن البته نماز شب خوبی است اما یک قیمت تعاونی هم داریم نماز شب چیست؟ سحری‌ات را خوردی ده دقیقه به اذان است بسم الله وضو بگیر یازده رکعت نماز بخوان وقت هم نداری بدون قل هو الله بخوان یازده رکعت نماز بی قل هو الله پنج تا دو رکعت یک دانه یک رکعت یعنی من ساعت گذاشته‌ام یازده تا سوره حمد نه دقیقه می‌شود ما نماز شب نه دقیقه‌ای داریم نماز شب دو ساعته هم داریم پدر نماز شب دو ساعتی بخواند به بچه بگوید نماز شب نه دقیقه‌ای بخوان حدیث داریم ماه رمضان که می‌شود به بچه‌ات بگو روزه بعد از یک ساعت بگو حالا افطار دو مرتبه آب که خورد بگو حالا روزه بعد می‌گوید نان بگو باز روزه یعنی هی کلمـﺔ روزه کلمـﺔ افطار این کلمات را به ذهن بچه‌ات وارد کن یعنی بگذار بچه‌ات با فرهنگ دینی آشنا باشد اگر زن و شوهر خدایی ناکرده کارشان به طلاق رسید خوب خانم از خانه «أَسْکِنُوهُنَّ مِنْ حَیْثُ سَکَنتُمْ مِنْ وُجْدِکُمْ» الطلاق/6 با اینکه خانمش را طلاق داده اما باید تا مدتی این خانم توی خانه بماند خانه‌اش هم خانه‌ای باشد که مرد توان داشته باشد هر چه که می‌توانی خانـه خانم را ولو که طلاق دادی خانـﺔ خوبی داشته باشی «مِنْ وُجْدِکُمْ» یعنی وجدان، چقدر می‌توانی هر چقدر می‌توانی به مقداری که می‌توانی نگو تو زمانی که زن من بودی خانـﺔ خوب الان که طلاق گرفته‌ای برو گم شو برو خانـه فامیلت یا برو توی خانه‌ای که برایت اجاره می‌کنم توی یک محلـﺔ پستی جایگاه خانم حتی اگر خانمت را طلاق دادی باید مسکنی باشد که مرد در توان تهیه آن باشد. «فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ» رفته‌ای دعا بخوانی لازم نیست دعا را تمام کنی دعای کمیل خسته شدی یک صفحه‌اش را بخوان دو صفحه‌اش را بخوان حال داری بیشتر بخوان.
8- تلاش برای معیشت، همچون جهاد در راه خدا
از چیزهایی که توی سوره مزمل هست اینست که سفرهای تجاریی که هست در کنار جنگ است یک حدیث داریم(الکاد فی عیاله) کسی که تلاش کند برای زن و بچه انگار توی جبهه دارد زحمت می‌کشد حدیث داریم کسی که برای خرجی زن و بچه زحمت بکشد انگار رزمنده است و توی جبهه است این حدیث را هم داریم این آیه هم می‌تواند ریشـﺔ آن حدیث باشد چون فرمود دو گروه مشکل دارند سه گروه مشکل دارند یکی‌اش این است «وَآخَرُونَ یَضْرِبُونَ فِی الْأَرْضِ یَبْتَغُونَ» «آخَرُونَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ» گروهی مشغول سفر تجاری هستند گروهی مشغول سفر جبهه هستند یعنی سفر تجاری کنار سفر جبهه و جنگ است این پیداست که سفر تجاری کنار جبهه و جنگ است، سفر تجاری یعنی انسان تلاش بکند برای خرجی زن و بچه آن هم عبادت است ما خیلی چیزها را ساده می‌گیریم آنها هم عبادت است غصه نخورند کسانی که والله ما امشب شب شیفتمان است نه می‌توانیم برویم احیاء نه می‌توانیم برویم چراغانی نه می‌توانیم برویم چی نه می‌توانیم برویم چی عید است سال تحویل است نمی‌توانیم برویم، همانجا که سر خدمت هستی اجر به شما می‌دهند. من این حدیث را یکوقت خوانده‌ام عده‌ای را در مکه گذاشتند پهلوی کفش‌ها گفتند اینجا بنشین ما برویم طواف کنیم امام فرمود تو که پهلوی کفش‌ها نشسته‌ای ثوابت کمتر از آنکه طواف می‌کند نیست در مدینه کسی مریض شد یک نفر هم پهلوی او ایستاد که پرستاری کند باقی‌ها رفتند حرم پیغمبر زیارت، فرمود تو که از مریض پرستاری می‌کنی ثوابت کمتر از آن نیست که زیارت می‌کند هیچکس نباید غصه بخورد هیچکس نباید غصه بخورد که چرا ضعیف است چرا به کار نرسیده «وَآخَرُونَ یَضْرِبُونَ فِی الْأَرْضِ یَبْتَغُونَ» «آخَرُونَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ» «یَضْرِبُونَ و یُقَاتِلُونَ» اینها کنار هم آمده این هم مهم است.
9- معافیت افراد ناتوان از حضور در جبهه جنگ
باز برای اینکه آسان بشود در سوره نور می‌فرماید جبهه بروید اما کسانی که مشکل دارند نروند «لَیْسَ عَلَى الْأَعْمَى حَرَجٌ وَلَا عَلَى الْأَعْرَج حَرَجٌِ» النور/61 کسی اگر کور است اگر کسی شل است نرود منتهی الان اگر کسی کف پایش هم صاف بود یک خورده دیدِ او هم کم بود او را معاف می‌کنند اسلام می‌گوید نه اینها را نباید معاف کنید حضرت از سربازهای مدینه سان می‌دید اگر خیلی وضع او درست بود می‌گفت اسمت را برای جبهه بنویس یکوقت که نیاز بود برو اما اگر کسی مشکلی داشت می‌فرمود تو به درد جبهه نمی‌خوری اما توی شهر می‌توانی خدمات پشت جبهه را. . . ممکن است یک کسی دو تا انگشت ندارد سه انگشته است خوب این به آر پی جی نمی‌خورد اما توی آشپزخانه عدس پاک کند حتی اگر کسی یک انگشت دارد آدم می‌تواند با یک انگشت تلفن بگیرد پیغمبر از همـﺔ افراد کار می‌کشید نه دو سال هر وقت نیاز بود همه کار بکنند اصلاً در اسلام ما چون. . . ما از کار افتادگی داریم این بازنشستگی چون یک قرارداد بسته‌اند خودمان را بازنشست می‌کنیم و گرنه بازنشستگی اسلامی نیست از کار افتادگی اسلامی است ممکن است کسی ده سال کار بکند از کار بیفتد باید برود زندگی‌اش را تأمین بکند ممکن است کسی سی سال کار بکند مثل خیلی از اساتید دانشگاه یا فرمانده‌های نظامی ما داریم توی ارتش و اینها که افرادی هستند سی سال آنها تمام شده اما بخاطر تخصص‌شان باز هم سر کار هستند استاد دانشگاه سی سال تدریس کرده اما حالا تازه از استادهای برجسته است حیف است توی خانه برود بنشیند در اسلام از کار افتادگی داریم نه بازنشستگی این بازنشستگی بخاطر یک قرارداد است که ما از اول استخدام قرارداد می‌بندیم که من هر ماه مبلغی از پولم را به تو می‌دهم تو هم سر سی سالگی من را این چون ما یک قرارداد بسته‌ایم(المؤمن عند شروطهم)(اوفوا بالعقود) یا عقدی بسته‌ایم طبق قراردادمان عمل کنیم اما اسلام می‌گوید تا جان داری کار کن می‌گویند ارتش خوب کیست؟ می‌گویند ارتش خوب سه تا شرط دارد یک: تا آخرین نفس بجنگد دو: تا آخرین نفر بجنگد سه: تا آخرین فشنگ بجنگد آخرین نفر آخرین نفس آخرین فشنگ این را می‌گویند رزمنده خوب اما اگر هنوز فشنگ داشت و او را گرفتند پیداست که نه، خیلی عرضه نداشته‌ای نتوانسته همـﺔ فشنگ هایش را خرج کند اگر رمق داشت و گیر افتاد پیداست که بی عرضه بوده آخرین نفر آخرین نفس آخرین فشنگ.
قرآن می‌فرماید وقتی رفتید خانـﺔ بستگانتان می‌توانید از خانـﺔ پدر از خانـﺔ برادر از خانـﺔ خواهر عمو عمه دایی خاله از خانه‌های اینها رفتید مهمانی بخورید البته خوردنها معمولی باشد من یکبار یک مهمان داشتم گفتم برو کباب بخور پولش را من می‌دهم من خودم میل به غذا ندارم برو بخور مهمان من رفت و برگشت آمد پول بگیرد دیدم خیلی می‌گیرد گفتم چی خورده‌ای گفت کباب گفتم چند تا سیخ خورده‌ای گفت یازده تا گفتم بابا من خودم دو تا سیخ می‌خورم حالا تو جوانی سه تا سیخ بخور آخر یازده تا سیخ خورده‌ای کجا رفت؟ گفتم ببخشید پول دو سه سیخ آنرا من می‌دهم باقی‌اش را خودت بده گفت حاج آقا آخر تو گفته‌ای مهمان من گفتم آخر آدم اینکه آدم می‌گوید از خانـﺔ پدر بخورید یعنی طبیعی به طور طبیعی آدم از خانـﺔ پدرش مادرش بخورد، آن کسی هم که کلید خانه‌اش را به شما می‌هد آن هم دیگر اجازه نمی‌خواهد اگر شما کلید خانه‌ات را دادی به من گفتی آقا کلید خانه‌ام را در اختیارت می‌گذارم دیگر آنجا خواستم چیزی بخورم اجازه نمی‌خواهم حلال است باز به شرطی که خوردن طبیعی باشد حدیث داریم جوری کار کنید که اگر مردم با چشم دیدند خیس عرق نشوید جوری از خانـﺔ فامیل غذا بخورید که اگر دیدند خیس عرق نشوید این هم باز آخرش می‌فرماید «لَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَأْکُلُوا» من نمی‌خواهم که شما به دردسر بیفتید انسان بالاخره روابطی دارد توی روابط آدم بخواهد چیزی بخورد خوب بخورد چی دارم می‌گویم؟ بسم الله الرّحمن الرّحیم خلاصـﺔ بحث ما این بود در آیـﺔ روزه خدا می‌گوید هر کس هست روزه بگیرد مسافر است روزه‌اش را بخورد بعد قضا کند خدا می‌خواهد کار شما را آسان کند نه اینکه سخت بگیرد امام ذیل این آیه می‌فرماید اگر رهبرتان ائمـﺔ معصومین باشند اگر رهبر شما اولیاء باشند کار شما آسان است دو جلسه صحبت کردیم چطور رهبری فاسد زندگی را تلخ می‌کند رهبری حق زندگی را آسان می‌کند قوانین دست و پا گیر را برمی دارند رهبر حق. . . ائمه معصومین قانون دست و پا گیر نداشتند بسیاری از مشکلات ما بخاطر قانونها پیچیده است.
(خرافات ما، در همین استان می‌خواستند مسجدی بسازند یک تنـﺔ درخت می‌خواستند رفتند درخت را ارّه کنند البته محیط زیست نباید بگذارد درخت را قطع کنند اما حالا یک جایی نیاز است گفتند نه این درخت نظر کرده است روحانی محل گفت بابا من تبر دست می‌گیرم اره می‌کنم طوری نیست، مردم ترسیدند گفت من ارّه می‌کنم طوری نیست درخت که مقدس نیست همینطور الکی می‌گویند این درخت مقدس است یک چیزی را بی خودی مقدس می‌کنیم پای آن گیر می‌کنیم یک چیزی را که اصل نیست اصلش می‌کنیم یک چیزی را که اصل هست از اصلی بودن می‌اندازیم این رهبری حق است امام فرمود اگر دستتان توی دست اهل بیت باشد خرافات را برمی دارد رسومات را برمی دارد عادات غلط را بر می‌دارد پولهایی که صرف اسراف و عیاشی و تجمل است را برمی دارد اینها برداشته شود زندگی برای شما آسان می‌شود هر چی بدبختی داریم بخاطر آداب رسوم خرافات یکسری قوانین یکسری عیاشی بزرگهاست.)
خدایا تو را به حق محمد و آل محمد به ما ایمانی بده اهل بیت را خوب بشناسیم راه تو را خوب بشناسیم روز به روز به آن راه نزدیکتر بشویم(الهی آمین).
 والسلام علیکم و رحمه اللَّه و برکاته

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2890

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.