عوامل پیشرفت اسلام

موضوع: عوامل پیشرفت اسلام
تاریخ پخش: 13/11/67
بسم الله الرحمن الرحیم
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی 
در آستانه دهمین سال انقلاب هستیم بحث من چون معلم قرآن هستم بحث قرآنی خواهد بود عوامل پیشرفت اسلام و عوامل رکود مسلمین بحثی است قرآنی و انشاءالله مفید است.
1- سنت الهی پیروزی مؤمنان و شکست طغیان‌گران
آیه داریم که می‌فرماید «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنْ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ» (اعراف/96) اگر شما اهل ایمان و تقوا باشید درهای رحمت را بسوی شما باز می‌کنم هر کجا ایمان مردم کم رنگ شد و به جای تقوا گناه آمد شکست می‌خورند.
سال پنجاه و هفت همه با ایمان بودند هیچی حالیشان نبود جز سقوط شاه ایمان اوج گرفت تقوا اوج گرفت قرآن می‌فرماید «وَأَلَّوْ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِیقَهِ لَأَسْقَیْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا» (جن/16) اگر آن راهی را که انتخاب کردند مردم همانطور می‌ماندند آب فراوان به آنها می‌دادیم. . . متاسفانه بعضی بودند و بعضی نبودند شما حساب کنید همان روز اول خطوط پیدا شد شورای انقلاب هفت نفر بودند هفت رنگ پیدا کردند.
«وَلَقَدْ کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ فَصَبَرُوا عَلَى مَا کُذِّبُوا وَأُوذُوا حَتَّى أَتَاهُمْ نَصْرُنَا وَلَا مُبَدِّلَ لِکَلِمَاتِ اللَّهِ وَلَقَدْ جَاءَکَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلِینَ» (انعام/34) یک سری انبیاء به آنها اهانت شد صبر کردند و اذیت شدند اما ما به آنها یاری دادیم، هر کجا صبر بود نصر بود هر کجا استقامت بود. . . خلاصه خدا عوض نشده است هر کجا دیدیم شل آمدیم سفت آمدیم ریشه دست خودمان است به اینها می‌گویند سنت، سنت‌های خدا یعنی قانونهای خدا، کشتی وقتی سالم می‌رود که مسافرها سالم بنشینند اگر دو تا مسافر کشتی را سوراخ کنند همه غرق می‌شوند «وَاتَّقُوا فِتْنَهً لَا تُصِیبَنَّ الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خَاصَّهً» (انفال/25) بترسید از گناهانی که اگر چون آتش آمد خشک و‌تر با هم می‌سوزد کسی نگوید آقا خدا عادل است چرا خشک و‌تر با هم می‌سوزد؟ سنت خداست که اگر کشتی سوراخ شد با هم غرق بشوند هر چند شما کشتی را سوراخ نکردی اما قانون کشتی است حالا ممکن است ده تا مسافر بی گناه هم توی کشتی باشند.
قرآن می‌فرماید «وَلَا تَطْغَوْا فِیهِ فَیَحِلَّ عَلَیْکُمْ غَضَبِی وَمَنْ یَحْلِلْ عَلَیْهِ غَضَبِی فَقَدْ هَوَى» (طه/81) یاغی گری نکنید غضب من بر شما حلال می‌شود «فَأَهْلَکْنَاهُمْ بِذُنُوبِهِمْ» (انعام/6) قرآن می‌فرماید چون گناه کردند فلان قوم را هلاک کردیم «إِنَّ الَّذِینَ اتَّخَذُوا الْعِجْلَ سَیَنَالُهُمْ غَضَبٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَذِلَّهٌ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا» (اعراف/152) می‌دانید چرا بنی اسرائیل ذلیل شدند؟ چون خدا را رها کردند و سراغ گوساله رفتند.
«أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَابِ وَتَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذَلِکَ مِنْکُمْ إِلَّا خِزْیٌ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا» (بقره/85) قرآن می‌فرماید اگر جامعه‌ای به بعضی از آیات ایمان بیاورد و به بعضی دیگر کفر بورزد. . . آخر ما چند رقم مسلمان داریم الکی چپکی و کلکی! اینها را قرآن می‌گوید «إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا» (نصر/1و2) یعنی وقتی زمان پیروزی و فتح آمد اینها با ایمان می‌شوند.
2- توجه به صنف‌ها و تلاش برای کمال
توجیه حماقت است اینکه بگوئیم در کشور ما هیچ مشکلی نیست و تضعیف هم که بگوئیم بکشیم کنار این هم جنایت است کدام کوچه است که ما شهید نداده باشیم کدام نهاد و وزارتخانه است که شهید نداده باشد اما اینکه این را تکمیل کنیم این رسالت است. ما امام علی(ع) را دوست داریم بخاطر ارزشهاست یا بخاطر خوراک و پوشاک و مسکن است؟ ما ارزشهایمان را فراموش نکنیم حدیث داریم بعضی مسلمانها که نماز می‌خوانند چون خرج ندارد اگر بدانند که نمازشان پولی است دیگر نماز هم نمی‌خوانند شخصی روی منبر گفت خدا خیلی فرشته دارد یک کسی گفت این همه فرشته خدا چی به آنها می‌دهد که بخورند؟ در پاسخ گفت: فرشته‌ها که غذا نمی‌خورند این هم گفت: خوب اگر غذا نمی‌خورند بیایند خانه من! لازم نیست که خدا آنها را نگه دارد.
دنیا داشتن چطور است؟ قرآن می‌فرماید «قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِی وَهَبْ لِی مُلْکًا لَا یَنْبَغِی لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِی إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ» (ص/35) حضرت سلیمان گفت خدایا یک ملکی به من هبه کن که بعد از من به کسی ندهی پس سراغ ملک رفتن اشکالی ندارد به شرطی که از درون به درجات حضرت سلیمان نزدیک باشیم ولی ما هنوز نرسیده‌ایم ما بوق ماشین‌مان تازه باشد هی بوق می‌زنیم پس ما ضعف از خودمان است. خداوند از حضرت سلیمان تعریف می‌کند و می‌فرماید «وَإِنَّ لَهُ عِنْدَنَا لَزُلْفَى وَحُسْنَ مَآبٍ» (ص/40) برای سلیمان پیش ما مقام برجسته‌ای است پس داشتن حکومت از مقام معنوی کسی کم نمی‌کند آنهایی که تا حکومت دستشان می‌آید آخرتشان را خراب می‌کنند اینها ضعف از خودشان است.
قرآن می‌فرماید سلیمان کارمندی داشت که گفت من کاخ بلقیس را از آن کشور در این کشور حاضر می‌کنم قبل از آنکه چشمت به هم بخورد بشر تا اینجا می‌تواند قدرت داشته باشد یعنی اینکه شما با تکان دادن رادیو موج یک کشوری را توی خانه‌ات می‌آوری او کاخ آورد توی مملکت، اینرا ما نمی‌دانیم چه جوری است اما در آینده به آن خواهید رسید.
آیا شما می‌دانید که بعضی از نیروهای اخلال‌گر را توی زندانی یا کشته‌اند؟ بله قرآن می‌فرماید «وَآخَرِینَ مُقَرَّنِینَ فِی الْأَصْفَادِ» (ص/38) حضرت سلیمان دید که افرادی هستند که مزاحم هستند جز مملکت فروشی به شرق و غرب کاری دیگر ندارند می‌گویند من رئیس باشم هر چه می‌خواهد باشد باشد، حضرت مزاحمینی که پند و نصیحت در آنها اثر نکرد اینها را به غل و زنجیر بست.
از منابع طبیعی خیلی می‌شود استفاده کرد قرآن از ذوالقرنین خیلی تعریف می‌کند که آمد برود دید یک عده افراد که آدمهای بی سر و پایی هم بودند «لَا یَکَادُونَ یَفْقَهُونَ قَوْلًا» (کهف/93) یک مشت آدمهایی نادان که هر را از بر تشخیص نمی‌داند دور او را گرفتند و گفتند این قبیله یأجوج و مأجون ما را اذیت می‌کنند شما می‌شود سدی بسازی که به ما حمله نکنند؟ فرمود «آتُونِی زُبَرَ الْحَدِیدِ» (کهف/96) ذوالقرنین ایستاد و با قطعات آهن سد درست کرد اگر رهبر رهبر باشد و مدیریت داشته از ضعیف ترین ملت «لَا یَکَادُونَ یَفْقَهُونَ قَوْلًا» می‌تواند قویترین سدها را بسازد فقط شرطش این است که رهبر ذوالقرنین باشد.
به مدیران لایق اختیار بدهید «هَذَا عَطَاؤُنَا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِکْ بِغَیْرِ حِسَابٍ» (ص/39) این عطایی بود که ما به شما دادیم خواستی سفت کن خواستی شل کن یعنی همین که کسی طرحی دارد و امین است به او میدان بدهید.
3- ساده‌زیستی و پرهیز از دنیاگرایی و تجمل
عوامل پیشرفت اسلام، کتابهایی است در مورد تمدن ایران و اسلام، هشتصد سال مسلمین در اسپانیا حکومت کردند چطور شد که بعد از هشتصد سال شکست خوردند بخاطر عیاشی بود تا حالا هر کجا مسلمانها عیاشی کرده‌اند شکست خورده‌اند در زمان خلیفه دوم اسلام خیلی پیش رفت عمر عیاش نبود زندگی عمر خیلی ساده بود در زمان خلیفه سوم ولخرجی باب شد اسلام پیشرفت نداشت در ترکیه ساختمانی که زمان مسلمین ساخته شده است بسیار مجلل است و چهارده تن طلا و نقره در آن بکار رفته است از وقتی مسلمانها عیاشی کردند اسلام دیگر به رمانی و بلغارستان صادر نشده است یعنی اگر تمام غذاها در آشپزخانه من باشد خانه همسایه دیگر غذا ندارد امام علی(ع) می‌فرماید ندیدم شکم سیری را مگر اینکه در کنار شکم گرسنه است.
علل پیشرفت اسلام، اسلام دین دلپسندی است یعنی هر چه دل می‌پسندد اسلام راه حلال آنرا گفته است چیزی نیست که دل آدم بخواهد اما اسلام آنرا حرام کرده باشد بله کنترل کرده است اما. . . آیت الله بروجردی مریض شد شاه برای خودنمایی یک پزشک متخصص از خارج آورد وقتی به ایران آمد فکر کرد مثل پاپ مسیحی‌ها است چون خیلی دنگ و فنگ دارد واتیکان یک عظمتی دارد این دکتر زندگی آیت الله بروجردی را که دید باعث صدور انقلاب شد.
یک عده از کشورهای خارج می‌آمدند کوفه زندگی امام علی(ع) را ببینند خدا لعنت کند منافقین را اگر مسئولین ما ساده زندگی می‌کردند و ترور نبود خدا می‌داند که همه رئیس جمهورها فیلم ما را می‌دیدند و انقلاب صادر می‌شد منافقین در همه طرح هایشان شکست خوردند جز این طرح که آقایان را توی بنز ضد گلوله نشاندند و از مردم جدا کردند توی این طرح خیلی موفق بودند.
4- استدلال و منطق و هجرت تبلیغی
اسلام منطق و استدلال دارد، وقتی مالک اشتر می‌خواست استاندار مصر بشود در مصر خیلی مسیحی بود پانزده میلیون مسیحی بود و امام علی(ع) می‌فرماید: باید مواظب باشی که به اینها جسارت نشود یا مسلمان هستند و یک برادر دینی هستند یا اینکه مسلمان نیستند و مثل تو یک انسان هستند.
مردم اردن می‌گفتند ما مسیحی هستیم اما حکومت مسلمانها را بر حکومت مسیحیت ترجیح می‌دهیم دسته تلفن پاپ طلا است شما زندگی او را به با زندگی رهبر انقلاب مقایسه کن. یکی از چیزهایی که باعث پیشرفت شد هیئت‌های تجاری است اندونزی مالزی هند چین این کشورها اسلام‌شان بخاطر هیئت‌هایی بوده است که بخاطر تجارت می‌رفته‌اند منتهی تجاری مسلمان بوده‌اند مسئله هجرت خیلی مهم است اگر هیئت تجار ایران فقط به فکر پول نبود و یک خورده هم به فکر صدور انقلاب بود این خود بهترین عامل بود برای صدور انقلاب، هنوز هم هستند تانزانیا میلیونها مسلمان دارد و علت آن هم این بوده است که یک هئیت تجار از شیراز به آنجا رفته‌اند و کار کرده‌اند. حرکت اسلام حرکت مردمی است با هم است ترکیب حکومت پیغمبر از همه قشر بود یک نژاد و صنف و گروهی توی آن نبود اینها عوامل پیشرفت بود.
5- عوامل عقب‌افتادگی مسلمانان
عوامل عقب افتادگی: انحراف از مسیر اسلام گناه که می‌کنیم تکان نمی‌خوریم قرآن می‌فرماید مومن «إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ» (انفال/2) تا گناه کرد باید یک لحظه تکان بخورد که اینجا گناه کرد تقوا نیست یاد قیامت خدا کم شده است فرقه گرایی ضربه دوم است مسئولین دنبال رفاه رفته‌اند، هجوم استعمار دیگر نهی از منکر نمی‌کنند
حاکمیت هوس و غفلت از استعدادها سلولی که توی مغز ایرانی است مگر غیر از سلولی است که توی مغز آمریکایی است؟ سلولهایی که توی مغز آنها خدا قرار داده است غیر از سلولهایی که توی مغز ما است نیست، پارتی بازی، خودباختگی، تغییر فرهنگ، می‌گویند زهد یعنی دنیا را دور بینداز زهد یعنی کم بخور نه یعنی اینکه گیر نیاور گیر بیاور کم بخور صبر این نیست که بزنند توی سرت صبر یعنی بلند شو و بزن اما یکی به یکی «وَجَزَاءُ سَیِّئَهٍ سَیِّئَهٌ مِثْلُهَا» (شورى/40) مسئله جبر و اختیار می‌گویند خدا خواسته است که ایشان شاه باشد آیه «تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشَاءُ» (آل عمران/26) را دستمایه قرار داده‌اند که خدایا هر کس را تو بخواهی شاه کرده‌ای خدا خواسته که اینها شاه باشد تبلیغ کرده‌اند که تکان نخور خدا خواسته است یعنی تحت عنوان اینکه خدا خواسته است عده‌ای را حاکم کرده‌اند تغییر فرهنگ ظلم فرهنگی بود.
6- تخریب چهره‌های محبوب
چهره‌های محبوب را خراب کردند مگر امام علی(ع) نماز می‌خواند؟ آن محورهای را که می‌توانست محور اتحاد بشود را خراب کردند محورهایی که همه مردم حکمیت او را قبول دارند را خراب کردند و اینها همه عوامل سقوط است. رفته بودم پاکستان سوال کردند شما این همه جوان دادید چی شد؟ گفتم: بیل بر اثر کار زیاد، سرش سائیده می‌شود هر بیلی خواسته باشد با زمین درگیر بشود سر آن سائیده می‌شود اما سفید می‌شود و تیز می‌شود بالای بیل کلفت‌تر است اما سیاه است و زنگ زده ما جوانهایی را دادیم اما چهره ما هم سفید است و هم تیز هستیم نمی‌گویند اینها امتی هستند که با تهدید و تشری می‌ترسند فهمیدند بسیجی شانزده ساله ما از آمریکا نمی‌ترسد اما همه رئیس جمهورهای دنیا از رئیس جمهور آمریکا می‌ترسند استهلاک دادیم شهید و جانباز دادیم اسیر دادیم سوختیم اما سفید هستیم و تیز٬ نباخته‌ایم به چیزهایی رسیده‌ایم استقلال آزادی جمهوری اسلامی به اینها رسیده‌ایم اما اگر شعار ما ارزانی بود به اینها نرسیده‌ایم به شعارها و ارزشها رسیده‌ایم.
«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»
لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=1798

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.