عزاداری در مکتب قرآن و اهل بیت علیهم‌ السلام

برنامه سمت خدا 16 مرداد 1400

حجت الاسلام قرائتی: سلام علیکم و رحمه الله. بحث امروزمان کوتاه است چون در مسابقات المپیک هستیم. در این مدت کوتاه چه بگوییم. چون 2-3 روز به محرم است، راجع به عزادری و فلسفه‌اش و مسائلی که مربوط به عزاداری است می‌خواهیم صحبت کنیم.
شریعتی: خیلی هم خوب. بفرمایید.
حجت الاسلام قرائتی: یاد بزرگان در قرآن سفارش شده است. من معلم قرآن هستم، اگر خدا قبول کند می‌خواهم باشم. یکی این که می‌گوید: «وَاذکُر فِي الکِتابِ إبراهِیمَ» ای پیغمبر وظیفه تو این است که یاد ابراهیم را زنده نگه داری. «وَاذکُر فِي الکِتابِ مَریم» در خانم‌ها مریم است. اگر می‌گوید «وَاذکُر فِي الکِتابِ إبراهِیمَ» یعنی «وَاذکُر فِي الکِتابِ امام حسین». «وَاذکُر فِي الکِتابِ مَریم» یعنی «وَاذکُر فِي الکِتابِ زِینَب». یعنی بزرگانی که حادثه آفریدند و کاری کردند که بی نظیر است یا کم نظیر است. دنیا هم این را قبول دارد. در کشورهای کمونیست، مجسمه رهبر کمونیست هست. در بسیاری از کشورها سرباز گمنام، یک میدانی، خیابانی به نام سرباز گمنام است. این یک مسئله است
شریعتی: یادشان باید زنده باشد.
حجت الاسلام قرائتی: یادشان باید زنده باشد. اصلاً مکه که می‌رویم، خیلی از اعمال حج یاد ابراهیم است که این کار را کرد تو هم باید انجام دهی. در طول تاریخ این حرکت حضرت ابراهیمی وظیفه‌ی همه‌ی کسانی که پول دارند، جان دارند، مستطیع هستند، از هر کجای کره زمین برای من و اعمالی را که ابراهیم انجام داده مشابه‌ آن را انجام دهند. این مکتب باید زنده بماند. این اصل عزاداری است. روضه خوانی هم در قرآن است. اولین روضه خوان خودِ خدا است. برای چه کسی روضه خوانده است؟ برای دخترهای نوزادی که، پدر می‌دید دختردار شده است، مادر می‌دید دختردار شده است، ننگشان بود. بچه را می‌کشتند، یا فرار می‌کردند، یا زیر خاک می‌کردند، زنده در گور می‌کردند. خدا روضه می‌خواند: «إذا الشَّمسُ کُوِّرَت» آن روزی که خورشید گرفته شود، «و إذَا النُّجُومُ انکَدَرَت/ وَ إذَا الجِبالُ سُیِّرَت/ وَ أذَا العَشَارُ عُطِّلَت/ وَ إذَا العِشَارُ عُطِّلَت»، إذَا إذَا إذَا، خود حضرت آدم وحشت می‌کند که چه می‌خواهد بگوید. الان یک کسی که وارد اتاق شود بگوید اگر چنین شد، اگر چنین شد، می‌گوییم چه خبر است که همواره اگر، اگر می‌گوید. این سوره کورت یک ریتم خاصی دارد. آخرش می‌گوید می‌دانی چرا؟ می‌خواهیم بدانیم این دختر چه مشکلی داشت که زنده به گورش کردید؟
شریعتی: «بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَت».
حجت الاسلام قرائتی: «بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَت». تازه دختر مسلمان که نبود، دختر کافر بود، چون پدر و مادرش کافر بودند. بچه‌ی کافر، کافر است. ولی مظلوم که است. یعنی خدا روضه می‌خواند برای بچه‌ی کافر چون مظلوم است. یک روز همه تعطیل کنند بگویند یاحسین. می‌گویند چه خبر است؟ حسین مظلوم است. ما مغازه و کار را تعطیل می‌کنیم که به نفع مظلوم داد بزنیم. این یک مکتب است. ولذا آن کنگره‌ای که در اسرائیل بود به دو نتیجه رسید. گفت تا مادامی که شیعه حسین  و مهدی دارد شکستن این‌ها محال است. نمی‌شود این‌ها را شکست. چون یک حضرت مهدی دارند، هیچ حکومتی را قبول ندارند جز حکومت معصوم. بله اگر دستشان به امام معصوم نرسید یا امام زمان غایب بود، یک مجتهد جامع الشرایط یعنی نزدیک‌ترین آدم‌ها به امام زمان در دنیای علم و تقوا و سابقه و اخلاص، در همه‌ی کمالات بررسی می‌کنند آن شخصی که از همه نزدیک‌تر به امام زمان است او حجت است. یک روایت داریم که: «اَمَّا الحَوادِثُ الواقِعَةُ» حوادث واقعه را، «فَارجِعوُا فیها اِلی رُواةِ حَدیثِنا» بروید سراغ کسانی که با کلمات ما آشنا هستند، «وَ اَنَا حُجَّةُ اللهِ عَلَیهم». امام زمان فرمود این علما و مراجع تقلید حجت من است، نایب عام امام زمان است. نایب خاص 4 نفر بودند. نایب یعنی فقیه جامعه باشد. فقیه هم آقایان می‌دانند ولی حالا من هم تذکر بدهم. فقیه بعید است، البته الحمدلله اخیراً فضلایی داریم که قدرت اجتهاد دارند، ولی آن فقیهی که مرجع می‌شود و تقلید می‌کنند 80 سال درس خوانده است. نه 4 سال ارشد و این‌ها نیست. 80 سال باید درس بخواند، گناه کبیره هم از او دیده نشده باشد. چنین آدم‌هایی هستند. سر تا پا تقوا هستند، و دلسوزی و شناخت عمیق. ولذا اجازه دهیم جلو نیفتیم. یک آیه داریم در سوره حجرات، در تبیین آیه می‌گوید: «لاتُقَدِّموا» از  پیغمبر جلو نیفتید. حالا مردم خوب‌تر شدند. خدا رحمت کند آیت الله فاضل لنکرانی را، نقل می‌کرد می‌گفت یک روز یک آقای درجه یک، گفت آقا امشب نماز نیایید می‌خواهیم سینه بزنیم. و حتی به یک مرجع درجه یک گفته بودند ما سالی 364 روز ما مقلد شما هستیم، یک روز هم شما مقلد ما باشید. هر کاری می‌خواهیم بکنیم. می‌خواهیم روبروی زن‌ها لخت شویم، می‌خواهیم قمه بزنیم، می‌خواهیم با کفش به مسجد بیایم، می‌خواهیم به حسینیه‌هایی که موقوف است و نمی‌شود میخ کوبید و خراب کرد، میخ بکوبیم و سیاه پوش کنیم، می‌خواهیم جلو راه شتر بکشیم.
شریعتی: امروز به ما کاری نداشته باشید.
حجت الاسلام قرائتی: سالی یک روز با ما کاری نداشته باشید. این درست نیست. عزاداری یک حادثه است. با یک عزاداری خیلی می‌شود کار کرد.
شریعتی: یک فرهنگ است.
حجت الاسلام قرائتی: یک فرهنگ است. بنابر این وقتی امام زمان خودشان نامه نوشتند که دستتان به من نمی‌رسد، ربات احادیث، یعنی آن‌هایی که با قرآن و حدیث آشنا هستند، «فَإنَّهُم حُجَّتی عَلَیکُم وَ اَنَا حُجَّةُ الله عَلَیهِم» این است، شخص دیگری هم ممکن است نظریه داشته باشد. نظریه آزاد است. ولی حرف تو برای ما حجت نیست چون نه سوادش را داری، نه سابقه‌اش را داریم. در کشوری که این همه مراجع تقلید است درست نیست که بگوییم به نظر من چنین کنید، به نظر من چنان کنید. روایتی داریم که می‌گوید خوشا به حال کسی که قدر دهانش را بداند. دهانش چقدر می‌ارزد. هر چه از دهن می‌آید که درست نیست. ما مرجع را برای غسل و تیمم که نمی‌خواهیم، برای همه‌ی حرکت‌ها می‌خواهیم. امام خمینی، اواخر زمان شاه، فرمود شیر نفت را ببندید. این فتوا بود.  شیر را بستند شاه سرنگون شد. سربازها از سربازخانه‌ها فرار کنند. فرار کردند پادگان‌ها خلوت شد، شاه سقوط کرد. فتوا برای این موارد است. فتوا برای غسل و تیمم نیست، خیلی مشکلات است. این‌ها را مردم بلد هستند. چگونه عزاداری  کنیم؟ مثلاً ببینید عزاداری ما این گونه است که محله که عوض می‌شود رنگش کم می‌شود. مثلاً در یک جا قمه می‌زنند، در منطقه خودشان قمه می‌زنند. منطقه که عوض می‌شود دیگر رویش نمی‌شود قمه بزند، زنجیر می‌زند. باز یک محله‌ی دیگری می‌رود سینه می‌زند. بعد محله‌ی دیگر می‌رود پیراهن سیاه می‌پوشد. محله‌ی دیگر، مثلاً غرب می‌رود، دیگر سیاه هم نمی‌پوشد. این امام حسینی که خونی کردن و قمه زدن گرفته تا یک پیراهن سیاه، کم می‌شود. ولی این جمله چیست. امام حسین فرمود این گونه عزاداری کنید: «هَیهاتَ مِنَّ الذِّلَه». زیر سم اسب می‌روم ولی زیر حرف زور نمی‌روم. با یزید بیعت نمی‌کنم. این «هَیهاتَ مِنَّ الذِّلَه» زیر باز زور نمی‌روم، زیر باز  ذلت نمی‌روم. هر جای دنیا بگویند این‌ها چه مشکلی دارند می‌گویند این‌ها شیعه هستند، برای امامشان عزاداری می‌کنند، شعارشان می‌گوید زیر بار  زور نمی‌رویم. این حرف خوبی است. یعنی زیر بار زور نمی‌روم شعاری است که از حلقوم امام حسین صادر شد، گلوی مقدس امام حسین فرمود، و هر کجای کره زمین هم برویم. بعضی لباس‌ها، مثل پوستین، لباس قیمتی است ولی فقط در یک جاهای سردسیر استفاده می‌شود
شریعتی: یک جاهایی کاربرد دارد.
حجت الاسلام قرائتی: ولی تترون، همه جای دنیا لباسشان تترون است. یعنی یک موضوع بین المللی است. عزاداری این است که هر کس از هر گوشه دنیا فیلمبرداری کرد بگوید آفرین، راهش درست است. مقایسه نکنیم که نه، مدافعین حرم رفتند سوریه شهید شدند، روضه‌های ما عزاداری است این هم حرم است. چگونه می‌گویید مدافع حرم؟ یک حرم سوریه، یک حرم خانه ما که الان روضه خوان است. این قیاس درست نیست برادر من. یک لیوان ظهر عاشورا، یک میلیارد می‌ارزد. غروب عاشورا یک قرون هم نمی‌ارزد. هر چیزی یک جایی دارد. داشتند می‌آمدند جلو ما را بکشند، مدافعین حرم رفتند جلو، پیشواز که آن‌ها نیایند. مثل آن‌هایی که می‌خواستند کودتا کنند به مدینه آمدند، مردم مدینه در مشورت گفتند ما جلوی این‌ها برویم، نگذاریم این‌ها در خانه‌ی ما بیایند.
شریعتی: سپر شدند.
حجت الاسلام قرائتی: سپر شدند. یعنی سوریه سپر برای حمله به ایران است. دفاع این است و الا عزاداری را ما بالا برویم یا پایین برویم مستحب است، واجب که نیست. اسلام می‌گوید در واجبات حفظ بدن واجب است. اگر روزه برایت ضرر دارد بخور. اگر ایستاده نمی‌توانی بخوانی بنشین. نمی‌توانی بنشینی بخواب. حتی اگر برای بچه ضرر دارد، یعنی مادری به بچه‌اش شیر می‌دهد که اگر روزه بگیرد در شیر بچه اثر دارد روزه‌اش را بخورد. واجبات مثل نماز، روزه، مسافرت، اگر ضرر دارد ممنوع است. حج واجب نیست اگر حج برای شما ضرر دارد. ما واجباتمان به خاطر سلامتی قیچی می‌شود. عزاداری هم قیچی نشد الحمدلله، عزاداری باید بشود. یک فاصله‌ی مراعات کنیم، تذکرات را بدهیم. وقتی همه‌ی مراجع می‌گویند حفظ صحت واجب است. یک کسی می‌گوید که برویم سوریه، برویم عزاداری، کرونا گرفتیم هم که گرفتیم. به چه مبنایی تو این حرف را می‌زنی؟ شما چقدر سواد داری؟ چقدر درس خوانده‌ای؟ تو قبل از آن که متولد بشوی مراجع تقلید فقیه بودند. ما الان مرجع تقلیدی داریم که قبل از تولد این آقا، یا حدود تولد این آقا، در آستانه‌ی این‌ها، قبل از تولد شما مراجع مجتهد داشتیم که الحمدلله زنده هستند. همه‌ی مراجع حفظ صحت می‌گویند. دیگر شما خیلی عاشق هستی. کاسه داغ‌تر از آش هستید. جزو اولین کسانی که عزاداری کردند خودِ مقام معظم رهبری است. امروز یکی از فقهای شورای نگهبان، به من می‌گفت که آیت الله خامنه‌‌ای فرموده است که من 2 تا پنج روز روضه می‌خوانم. یک پنج روز عاشورا، یک پنج روز فاطمیه. تمام مشکلات سال را در 5 روز فاطمیه حل می‌کنم. آیت الله وقتی رئیس جمهور بودند یک سفر خارج به بعضی کشورها داشتند. من هم خدمت ایشان بودم.
شریعتی: با هم رفتید.
حجت الاسلام قرائتی: نه دو نفری. جمعی بودند من هم با آن‌ها بودم. کنار آقا نشسته بودیم، خلبان گفت که سمت راستتان مکه یا مدینه است. فوری آقا از صندلی بلندشدند رفتند کنار شیشه که ببینید می‌توانند خانه‌های مکه و مدینه را ببینند. من حواسم به ایشان بود. دیدم که گریه کردند. از پشت عینک اشک ریختند. اشک ایشان را من دیدم. اسم مدینه می‌آید گریه می‌کنند آن وقت این فرد می‌گوید نه ما هستیم که قمه می‌زنیم. او ضعیف است. یک مقدار مراعات کنیم، این گونه دست نیست. به هر حال عزاداری باید بشود، شکوه هم باید داشته باشد، فاصله هم باید رعایت شود. چه اصراری داریم که بگوییم برویم و هر چه دکترها گفتند خلافش عمل کنیم. شما مشکلی دارید؟ البته بعضی‌ها از این راه نان می‌خوردند. یک آیه در قرآن داریم که بعضی‌ها نان‌شان در این مخالفت‌ها است، وگرنه مریدان را از دست می‌دهند چون هر فکری و هر حرفی طرفدار دارد. حق و باطل آن را کار نداریم. آیه‌اش این است: «وَ تَجعَلُونَ رِزقَکُم أَنَّکُم تُکَذَّبُونَ» رزق شما با همین تکذیب‌ها است. نه خیر حل نشد، نه خیر این گونه نیست
شریعتی: نه گفتن. ساز مخالف می‌زنند.
حجت الاسلام قرائتی: «ثَانِيَ عِطفِهِ» یعنی هر چه می‌گوید این گونه می‌کنند. از این راه نان می‌خورد. و این بد است که به خاطر حفظ مریدانمان انجام دهیم. شما اگر مسلمان هستید، امام زمان را هم قبول دارید، حالا جلو نیفتید. در سفر بودند، پیغمبر آب را برداشت گفت ای مردم من پیغمبر شما هستم. ماه رمضان است، ولی چون مسافر هستم آب را می‌خورم. پیغمبر آب را خورد، گفتند نه احتیاطاً نخورید. اجتهاد در مقابل نسل درست نیست. ما مسلمان هستیم، مامور هستیم دستمان را بگذاریم در دست امام معصوم، امام معصوم هم فرمود وقتی من نیستم مجتهد جامع شرایط را اطاعت کنید. ایشان می‌گوید نه، این گونه که من می‌گویم. باید مواظب باشیم. «رَحِمَ اللهُ مَن عَرَفَ قَدرَهُ»
شریعتی: قدر خودت را بدان، به اندازه حرف بزن.
حجت الاسلام قرائتی: بله. چون شما نه مجتهد هستید، نه نماینده‌ی مجتهد هستید، نه سوادت فوق العاده است، نمی‌گوییم بی سواد ولی معمولی هستی. آدم معمولی هستی. حالا یک سایتی درست کردی و چهار مریدی. اصلاً بعضی‌ها ممکن است پول بدهد، من کسی را متهم نمی‌کنم. پیش بینی کنید که بعضی‌ها پول خرج می‌کنند که این فتنه را اضافه کنند. یک عده بگویند بله، یک عده بگویند نه. این مسئله که هیچ مرجعی نظر مخالف نمی‌دهد. در کشور ما چند مرجع است، الحمدلله همه می‌گویند مسائل بهداشتی را باید مراعات کرد. آن وقت بگوییم نه خیر. اسم حسین را این جا بگذاریم حرم اهل بیت است و همان طورکه در سوریه حرم اهل بیت کشته می‌شدند. سوریه کسی که می‌خواست خودش به جبهه می‌رفت. سوریه را انتخاب می‌کند، مبارزه با داعش را انتخاب می‌کند. این جهاد است. مثل کرونا است، کرونا که انتخاب نمی‌کند. کرونا به دیگران نقل می‌دهد. کسی که با کرونا مرد انتخاب نکرده است. فرق می‌کند کسی از بالا بپرد یا او را هل بدهند. این‌ها فرق می‌کند. اگر هل دادند که برایش کف نمی‌زنند، اگر با اختیار پایین پرید کف می‌زنند. حسینیه شما حرم است، سوریه هم حرم است، آن حرم را هر که می‌رود به استقبال داعش می‌رود، می‌رود که حمله به ایران نشود.
شریعتی: و خودش انتخاب می‌کند.
حجت الاسلام قرائتی: خودش انتخاب می‌کند. این کرونا در دست تو نیست. یکی می‌آید بغلت می‌کند، سرفه می‌کند تو کرونا می‌گیری. یک بنده خدایی در گور می‌رود، خودش هم انتخاب نکرده است. چرا قیاس می‌کنی؟ یا مثلاً فرض کنید که یک چیز را با یک چیز دیگر قیاس می‌کنیم. باید مواظب باشیم که از اسلام جلو نیفتیم. کاسه داغ‌تر از آش نشوی
شریعتی: تابع باشیم.
حجت الاسلام قرائتی: من در آیه‌ی تفسیر «یا أیِّهَا الذَّینَ لاتُقَدِّموا» که از پیغمبر جلو نیفتید، حداقل در ذهنم 20 مورد آوردم که پیغمبر فرمود این کار را بکنید، گفتند نه احتیاطاً یک کار دیگر انجام می‌دهیم. و این مخالفت‌ها بوده است. پیغمبر در آستانه رحلتشان فرمودند بروید لشکر اسامه. لعنت بر کسی که از لشکر اسامه تخلف کند. یک عده تخلف کردند. یا مثلاً فرمود که ازدواج موقت زمان پیغمبر بود، فرمودند من دوست دارم حرامش کنم. حلال خدا را حرام کنند، حرام خدا را حلال کنند.  و اما عزاداری چه نقشی دارد. من 40 نکته این جا نوشتم. تند تند می‌گویم. حالا 5-6 مورد می‌گویم، هر چه شد شد، نشد هم که نشد
شریعتی: ما هم هر وقت قرار شد به توکیو برویم دوستان اشاره کنند که ان‌شاءالله برویم مسابقه‌ی سجاد گنج‌زاده‌ی عزیز را بشنویم. بفرمایید.
حجت الاسلام قرائتی: «بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم».
برکات عزاداری:
یک: در عزاداری می‌فهمیم که خدا چگونه به قولش عمل کرد چون قرآن گفته است. یعنی این گونه کردند، قرآن را باز کردم، آیاتی که در کربلا تفسیر شد. یعنی کربلا آیه را روشن کرد. مثلاً قرآن می‌گوید: «وَ العاقِبَةُ لِلمُتَّقینِ» عاقبت برای اهل تقوا. برنده متقین هستند. بالاخره برنده امام حسین شد یا یزید؟
شریعتی: «وَ العاقِبَةُ لِلمُتَّقینِ».
حجت الاسلام قرائتی: دو: قرآن می‌گوید: «إنَّ کَیدَ الشَّیطانِ کانَ ضَعیفا» تمام برنامه‌های غیرالهی و شیطانی ضعیف است. کربلا گفت درست است. امام حسین با 72 نفر  و یزید با حدود 30هزار نفر، اما آن‌ها کیدشان تمام شد، آن‌ها محو شدند. یک فامیلی یزیدی شما روی کره زمین ممکن است پیدا نکنید، اما ده‌ها هزار فامیل حسینی، رضوی، علوی، محمدی است. یک نفر افتخار نمی‌کند که جد من یزید است. من سر قبر معاویه رفتم. در یک خانه در سوریه بود. من را راه نمی‌دادند، منتها ما یک پولی دادیم که به آن خانم که اجازه بدهد ما چند نفر قبر معاویه را ببینیم. در را باز کرد و رفتیم. یک اتاقی بود با کم و زیادش 40 متر بود. یک قبر خاکی بود، یک گربه هم آن جا تکان می‌خورد. گفتم شما نگاه کنید. آن وقت حضرت رقیه، یک بچه سه ساله، گنبد و بارگاه و نذورات و کتابخانه و حوزه علمیه دارد، و آن جا یک شیعه گفته است
زائرین قبر من این شام عبرت خانه است
مدفنم آباد و قصر دشمنم ویرانه است
حالا شعرش را حفظ نیستم. که بیایید ببینید و قبر معاویه و قبر رقیه را مقایسه کنید. بیاید ببیندید که «وَ العاقِبَةُ لِلمُتَّقینِ». «إنَّ کَیدَ الشَّیطانِ کانَ ضَعیفا». قرآن می‌گوید: «بَل نَقذِفُ بِالحَقِّ عَلَی البَاطِلِ». این هم یک آیه‌ی دیگر است. یعنی 40 آیه‌ی قرآن است منتها من می‌خواهم بگویم که این جا آزمایشگاه است. دانشجوها یک درسی را سر کلاس می‌خوانند بعد می‌روند عملی یاد می‌گیرند. حالا اگر نیرو نظامی است شبانه و روزانه، یا اگر پزشک است، جراح در اتاق عمل، یاد می‌گیرند. یعنی اگر قرآن را نگاه کنیم، یک نگاه به قرآن و یک نگاه به کربلا، می‌بینیم آیات تفسیر شد. «بَل نَقذِفُ بِالحَقِّ عَلَی البَاطِلِ». قرآن را می‌گوید ما چنان حق را بر باطل می‌کوبیم که باطل پودر می‌شود. «بَل نَقذِفُ» در فارسی یعنی دمق، یعنی فلانی گیج شد. کربلا این گونه شد. بالاخره کربلا اهل بیت را بالا آورد. شهید شدند. مثل دانه که زیر خاک می‌رود
شریعتی: دوباره سبز می‌شود.
حجت الاسلام قرائتی: بله. ما نباید در قضاوت‌ها امروز را ببینیم. امروز را ببینیم، فردا را ببینیم، آثارش را هم ببینیم که برنده چه کسی شد. در کربلا این آیه تفسیر شد: «یُریدُونَ أن یُطفِئُوا نُورَ اللهِ بِأفواهِهِم» می‌خواهند نور خدا را خاموش کنند. هم «لِیُطفِئُوا» داریم و هم «أَن یُطفِئُوا» داریم. «لِیُطفِئُوا» یعنی می‌خواهند در آینده اسلام محو شود. «أَن یُطفِئُوا» یعنی می‌خواهند همین الان اسلام خاموش شود. دو آیه داریم، «لِیُطفِئُوا» یعنی می‌خواهند همین الان اسلام نباشد، هم در آینده نباشد. ببینید نور خدا خاموش شد یا نشد. این‌ها گفتند حتماً باید کربلا محو شود ولذا به قبر امام آب بستند که کشاورزی کنند. کشاورزی کنند که قبر گم شود. یا بدن امام حسین زیر سم اسب باشد که تکه تکه شود، قابل دفن و جمع و جور کردن نباشد. در کره زمین هیچ کسی به اندازه امام حسین زوار ندارد. در کره زمین، یعنی مسیحی و یهودی و همه‌ی این‌ها. بعد هزار و چهارصد سال زائر میلیونی، پیاده، با عشق و بدون اجبار دارد. ممکن است رئیس جمهورها بمیرند با هم برایشان مراسم بزرگ بگیرند، ولی با زور، با پول،با اجبار
شریعتی: با برنامه.
حجت الاسلام قرائتی: با برنامه، آن هم یک روز. میلیون‌ها آدم پابرهنه بعد هزار و دویست سال، عاشقانه، بدون اجبار.
شریعتی: بدون هیچ فراخوانی.
حجت الاسلام قرائتی: «وَاللهُ مُتِّمُ نُورِهِ» تو خردش کن. ما دو رقم فوت داریم. یک فوت داریم روشن می‌کند، یک فوت داریم که خاموش می‌کند. گاهی آدم فوت می‌کند که یک چیزی را روشن کند. مثلاً زغال سرخ نشده است، فوت می‌کنیم که سرخ شود. با فوت می‌شود چراغ را روشن کرد. با فوت هم می‌شود خاموش کرد. گاهی وقت‌ها چراغ روشن است با فوت خاموش می‌کنیم. در قرآن هم می‌گوید دو نوع فوت داریم، «نُفِخَ فیهِ اُخری» یک فوتی است که همه می‌میرند. «ثُمَّ» آیه قرآن می‌گوید بعد از آن یک فوت دیگر، یک نفخ دیگر، همه زنده می‌شوند. فوت، فوت است
شریعتی: یک بار زنده می‌کند، یک بار می‌میراند.
حجت الاسلام قرائتی: مثل عصا. این عصا یک بار به دریا می‌زند خشک می‌شود «أضرَب بِعَصاکَ البَحر».
شریعتی: یک بار به سنگ می‌زند، چشمه می‌جوشد.
حجت الاسلام قرائتی: مسئله‌ی نور خدا این گونه است. بیعت با امام است. در عزاداری  شما وقتی می‌گویید یا حسین یاحسین، یعنی یاحسین بیا دستم را بگیر، من عاشقت هستم، مریدت هستم. یک بیعت است. کلمه بیعت در آن نیست، اما لبیکی که می‌گویند بیعت است. چون کلمه لبیک معنایش این است که بله، چشم.
شریعتی: یکی صدا کرده تو می‌گویی لبیک.
حجت الاسلام قرائتی: شما  می‌گویید لبیک. یعنی گفت بیا شما آمدی. این یک بیعت عملی است. عزاداری ارعاب ستمگران است. عزاداری ارعاب ستمگران است. وقتی شهید قاسم سلیمانی، وقتی جنازه‌اش را دیدند، رئیس جمهور آمریکا باید از این پیام بگیرد، ما یک نفر را کشتیم آن‌ها این گونه کردند، پس نمی‌شود با ایرانی‌ها ور رفت. 5 نفر دیگر بکشیم دست به هر کاری می‌زنند. یک نفر را ما کشتیم ایران تکان خورد. سر یک بچه را بریدیم
ببینید چند شهر چه موجی افتاد. یعنی ارعاب است. یک یاحسین بگو، 80 میلیون سیاه پوش در خیابان می‌ریزند. این انرژی هسته‌ای است. انرژِی هسته‌ای این است که ما یک کدی داریم، می‌گوییم یاحسین، 80 میلیون سیاه پوش در خیابان می‌ریزند. این را کسی دیگر ندارد. من یک محاسبه‌ای در بعضی شبکه‌ها کردم، حالا چه زمانی پخش شده یا خواهد شد، نمی‌دانم. این محاسبه‌ی ریاضی است. یک مقدار حواستان را جمع کنید در  حد یک دقیقه
شریعتی: بله بفرمایید.
حجت الاسلام قرائتی: پیغمبر ما در غدیر خم چقدر جمعیت داشت؟ هم زیر 100 هزار گفته‌اند و هم روی 100هزارتا. ما میانگین 100 هزار می‌گوییم. همه مسلمان‌هایمان مکه نیامدند. هر چند مسلمان، یک نفر مکه آمد. فرض می‌کنیم از این 100هزار نفر که در غدیر خم بودند، هر 10 نفری یک نفر آمده باشد. 100هزار ضرب در 10 می‌شود 1میلیون نفر. پس تخمین می‌زنیم آمار مسلمان‌ها در زمان پیغمبر حدود 1 میلیون، با کم و زیادش، بوده است. پیغمبر ما از دنیا رفت، 4 نفر سمت حضرت علی آمدند، باقی جای دیگر رفتند. 4 نفر نسبت به 1 میلیون نفر، 4/1. یعنی از هر 1 شیعه، 250هزار نفر اهل سنت بودند. اهل سنتی‌ها هم مخالف اسلام نیستند
شریعتی: 4/1 نمی‌شود. کمتر از 4/1 می‌شود. چرا 4/1؟ 250 هزار نفر 4/1 می‌شود.
حجت الاسلام قرائتی: بله. ما فرض کنیم که آخرهای عمر پیغمبر 1 میلیون جمعیت بود. 4 نفر یک سمت، باقی یک سمت دیگر. یعنی 250000/1 ( یک دویست و پنجاه هزارم) بود. الان شیعه چقدر است؟ 3/1 است.
شریعتی: چقدر رشد داشته است.
حجت الاسلام قرائتی: آخر چگونه 250000/1 می‌شود 3/1. بگوییم به خاطر نماز است؟ سنی‌ها نمازشان از ما بهتر نباشد کمتر هم نیست. حفظ قرآن است، روزه است، حج است؟ هر چه ما داریم آن‌ها هم دارند، فقط ما روضه داریم. این روضه توانست این اسلام را بالا ببرد و الا زکات را آن‌ها قبول دارند، خمس را آن‌ها قبول دارند، خمس غنائم جنگی البته. این روضه خیلی برکات دارد. همین الان  هم که من خدمت شما هستم، ده‌ها هزار طلبه از قم و مشهد و اصفهان و جاهای مختلف، ده‌ها هزار روحانی در روستاهای دور و نزدیک پخش هستند. برای این‌ها مسئله می‌گویند، احکام می‌گویند. تبلیغ میلیونی دارند. باز برای غدیر خم یک جمعی می‌روند، برای ماه رمضان یک جمعی می‌روند. امام خمینی که فرمود شعار نداد، امام خمینی فقیه، عادل، حکیم است. یعنی به خاطر فقه‌اش، به خاطر حکم‌اش، به خاطر عدالتش، فرمود ما هر چه داریم از امام حسین داریم. ما هر چه داریم از امام حسین داریم. رمز این که امام موفق شد جمهوری اسلامی تشکل داد این شعار بود، خون بر شمشیر پیروز است. و این شعار امام حسین است. خون می‌دهیم، شمشیر بنی امیه را می‌شکنیم. به هر حال امیدوارم که از این ایام استفاده بهینه شود، در جلسات عزاداری‌ها صدای بلندگو مردم آزاری نکنیم. بی وقت تبل و دهل نزنیم. راه بندان نکنیم. حیوان را می‌خواهید بکشید، در خیابان و خونابه راه انداختن نباشد. مداح‌ها شعری که می‌خوانند، منبری‌ها چیزی که می‌گویند، چیزهایی باشد که مورد نیاز باشد. به روز باشد. و مسائل بهداشتی را هم مراعات کنیم. جلوتر از مراجع تقلید هم مسلمان نباشیم.
شریعتی: ان‌شاءالله. خیلی خوب. حالا ان‌شاءالله برمی‌گردیم با حاج آقای قرائتی خدمت شما هستیم. مشرف شویم به ساحت نورانی قرآن کریم. عزیزانم امروز صفحه‌ی 255 را تلاوت خواهند کرد. آیات نورانی سوره حضرت ابراهیم و آیات ابتدایی این سوره مبارکه. برمی‌گردیم با احترام با افتخار همراه شما هستیم. راجع به قربانی هم یک سری نکات است که ان‌شاءالله بعد از تلاوت قرآن خدمتتان عرض خواهم کرد. بفرمایید خواهش می‌کنم
شریعتی: «اللهُمَّ صَلَّ عَلَی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم». خیلی فرصت نداریم. راجع به قربانی ماه ذی الحجه و گزارش آن که الحمدلله بیش از 76 هزار بسته گوشت نیم کیلویی بین مردم عزیزمان توزیع شد. آن‌ها که آبرومند هستند، عزت‌مند هستند و خداوند ان‌شاءالله به تک تک‌تان جزای خیر عنایت کند. ما هدفمان 110هزار بسته بود ولی به 110 هزار کیلو رسیدیم الحمدلله. خداوند ان‌شاءالله خیرتان دهد. برای مشارکت در قربانی ماه محرم هم می‌توانید به همان کانال ما در سروش و ایتا، یا به سایت ما مراجعه کنید و ان‌شاءالله نذوراتتان را عزیزان ما دریافت خواهند کرد. ان‌شاءالله قربانی ماه محرم هم با شکوه انجام شود. یک کتابی را امروز خدمت دوستانمان معرفی می‌کنیم. مطالبات رهبری از بانوان. وظایف و مسئولیت‌های بانوان از منظر مقام معظم رهبری، عنوان کتابی است که امروز در برنامه سمت خدا معرفی می‌کنیم. عزیزانی که می‌خواهند این کتاب را تهیه کنند، مخصوصاً بانوان عزیز، می‌توانند به بخش فروش اینترنتی کتاب در سایتمان مراجعه کنند یا به کانال ما در سروش و ایتا، ان‌شاءالله که بتوانند این کتاب را تهیه کنند. باید خداحافظی کنیم. حاج آقای قرائتی دعا کنند و ان‌شاءالله همه آمین بگوییم.
حجت الاسلام قرائتی: این سفره‌ی محرم، سفره‌ی خیلی خوبی است. بین الملل و زن و مرد و داخل و خارج. اهرم خوبی است. به هیچ طریقی نمی‌شد در خیابان آمریکا نماز جماعت خواند، عاشورا که می‌شود شیعیان جمع می‌شوند وسط خیابان نماز می‌خوانند. خیلی مته‌ی پر زوری است که اسرائیل به این جا رسید که تا این‌ها حسین دارند، مهدی دارند، مشکل با این‌ها حل نمی‌شود. خدایا عالی‌ترین درجه‌ی معرفت و  مودت و اطاعت را، و بهترین عزاداری که هم شعار باشد، هم شعور باشد، در چارچوب  مرجعیت و فقاهت باشد، دور از سلیقه‌های شخصی باشد، قصد قربت باشد، این گونه عزاداری را نصیب همه‌ی ما بفرما. و نسل ما را تا آخر تاریخ از بهترین مومنین و مومنات قرار بده
شریعتی: الهی آمین. برای سجاد عزیز آرزوی موفقیت می‌کنیم. به همکارانمان در استدیو المپیک هم سلام می‌گوییم و خدا قوت می‌گوییم. گزارش ماه ذی الحجه را ببینید تا فردا که ان‌شاءالله دوباره خدمت شما خواهیم رسید و با دل و جان به شما سلام خواهیم کرد. خداوند پشت و پناهتان باشد. حاج آقای قرائتی متشکرم از شما.

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=9250

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.