شب قدر، شب نزول قرآن

1- استجابت دعوت خدا، زمینه استجابت دعای بندگان
2- دلایل عدم استجابت دعا
3- نزول کتاب مبارک در شب مبارک در شهر مبارک
4- مقایسه جامعه امروز با جمال قرآنی
5- سوره قدر، در فضیلت شب قدر
6- لقمه حرام، مانع استجابت دعا
7- نزول فرشتگان بر امام زمان علیه‌السلام در شب قدر

موضوع: شب قدر، شب نزول قرآن

تاریخ پخش:  05/05/92

بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

چون در آستانه‌ی شب‌های قدر هستیم یک آیه هست تقریباً همه‌ی ایرانی‌ها حفظ هستند. ولذا تا من نصفش را بگویم، آن نصفش را می‌گویید. «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏»، «ادْعُونی‏ أَسْتَجِبْ لَکُمْ» (غافر/60) دعا کنید، مستجاب می‌کنم. بعضی‌ها می‌گویند: ما دعا کردیم ولی مستجاب نشد. علتش این است که آنها یک آیه را حفظ کردند و یک آیه‌ی دیگر را حفظ نکردند. در قرآن هم «أَسْتَجِبْ لَکُمْ» داریم، هم «اسْتَجیبُوا» (انفال/24)، «أَسْتَجِبْ» یعنی من دعای شما را مستجاب می‌کنم. «اسْتَجیبُوا» یعنی من هم یک چیزی گفتم، شما قبول کنید. چند تا حرف خدا زده است که شما قبول کردید. ما بنده‌ی خدا نشدیم، دوست داریم خدا نوکر ما شود.

1- استجابت دعوت خدا، زمینه استجابت دعای بندگان

یکبار دیگر، در قرآن دو تا آیه داریم. یک «أَسْتَجِبْ»، یک «اسْتَجیبُوا». «أَسْتَجِبْ» یعنی هرچه تو گفتی من گوش می‌دهم. «اسْتَجیبُوا» یعنی هرچه من گفتم، شما گوش بدهید. من هرچه گفتم تو گوش ندادی، حالا توقعت این است که سالی یک شب مسجد می‌آیی، من نوکر تو شوم. در عین حال خدا به کارهای ما کار ندارد.

بعد از نماز جعفر طیار یک دعا است، می‌گوید: خدایا، «تَخَلَّفَ سُکَّانُ أَرْضِک‏» (مستدرک/ج6/ص232) مردم، گوش به حرف‌های تو نمی‌دهند. «فَکُنْتَ عَلَیْهِمْ عَطُوفاً بِجُودِک‏» ولی تو با جودت به مردم مهربانی داری.

در دعای ماه رجب داریم «یَا مَنْ یُعْطِی مَنْ لَمْ یَسْأَلْهُ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْه‏» خدایا، تو حتی به کسانی که تو را نمی‌شناسند، لطف می‌کنی. یعنی خدا دارد خدایی خودش را می‌کند، اما من این را گفتم برای اینکه خیلی توقع نشود هرچه ما گفتیم خدا گوش بدهد. از کجا اینکه می‌خواهیم بگوییم، دعا باشد. چون دعا یعنی طلب خیر. از کجا می‌گویی این خیر تو است. از کجا می‌گویی؟ سؤال: چند بار در عمرت تا به حال پشیمان شدی؟ این پشیمانی‌ها دلیل بر این نیست که عقل ما کامل نیست؟ اگر عقل ما کامل بود که آدم پشیمان نمی‌شد. پس همین که پشیمان می‌شویم یعنی عقل ما کامل نیست. از کجا این که می‌خواهی، فردا پشیمان نشوی؟ من خودم بارها دعا کردم، مستجاب نشده بعد گفتم: خدایا شکر، که مستجاب نشد. چه خوب شد مستجاب نشد.

گاهی مثلاً پدر، مادر، دختر، پسر، روی یک مورد ازدواج حساس می‌شوند که حتماً با این مورد ازدواج کنند. می‌گویند: حاج آقا چه دعایی بخوانیم که این بشود؟ می‌گویم: از کجا می‌گویی که اگر این شود به نفع تو است؟ از کجا می‌گویی؟ در دعا از خدا خیر بخواهید. برای خدا  تعیین تکلیف نکنید. خدایا اینکه من به تو می‌گویم، انجام بده. بگو: خدایا خیر من، خیر من در چیست؟ در توفیقات هم بگویید: خدایا، ما را محروم نکن. در همین دعای ماه رمضان یک جمله است می‌گوید، نصفش را من می‌گویم، نصفش را شما بگویید. «اللهم ارْزُقْنِی حَجَّ بَیْتِکَ الْحَرَام‏» یعنی خدایا من مکه بروم. جمله‌ی بعدش می‌گوید: «أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاج‏» فرقش چیست؟ «اللهم ارْزُقْنِی حَجَّ بَیْتِکَ الْحَرَام‏» بعد از چند جمله می‌گوید: «أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاج‏» اسم مرا در حجاج بنویس. یعنی خدایا می‌خواهم مکه بروم، شد شد، اگر هم نشد، نمی‌روم. ولی اسم مرا در حاجی‌ها بنویس. یعنی رفتم اداره، رفتم. نرفتم حقوقش را برای من بفرست. گرفتید فرقش چیه؟ اول می‌گوید: «اللهم ارْزُقْنِی» مکه بروم. بعد می‌گوید: اگر بنا نشد مکه بروم، «تکتبنی» اسم ما را هم بنویس. برای خدا نگویید، حتماً چه…

دوستی دارم، سه تا پسر دارد، دو تا کاسب هستند. در ذهنش گاهی می‌آمد احتمالاً که ما شانس نداریم. همه مردم بچه‌هایشان دانشگاه می‌روند. این بچه‌های ما باید مثلاً کاسبی کنند. بالاخره دری به تخته خورد و بچه‌ی سومش دانشگاه رفت، خیلی هم بچه‌ی خوبی بود، در یک ماجرایی یک حادثه رخ داد، به هر حال الی آخر… دیگر باقی‌اش را نمی‌گویم. بنده خدا از دنیا رفت. رفتم تسلیت بگویم، گفت: کاش آن پسرم هم دانشگاه نمی‌رفت. گاهی وقت‌ها این شکست‌ها باید باشد که آدم از جای دیگر سر باز کند.

من 34 سال است در تلویزیون هستم. به لطف خدا یک شب جمعه هم تعطیل نشده است. ولی هیچ خبر دارید رفتم در یک روستا روضه بخوانم مرا بیرون کردند؟ یعنی هرچه روضه خواندم، مردم خندیدند. یعنی گاهی وقت‌ها آدم در منبر و روضه‌خوانی شکست می‌خورد، بعد معلم پای تخته سیاه خوب می‌شود. هیچ می‌دانید داروین که فکر می‌کنید دانشمند است، در دو تا دانشکده شکست خورد؟ ما نمی‌دانیم، شما به خدا بگو: خدایا خیر مرا مقدر کن. تمام شد و رفت. حتماً این شغل، حتماً با ایشان ازدواج کنم. حتماً…

2- دلایل عدم استجابت دعا

سؤال: «ادْعُونی‏ أَسْتَجِبْ» ما دعا می‌کنیم مستجاب نمی‌شود. چرا؟ جواب: از کجا می‌دانی این دعا بود؟ دعا یعنی طلب خیر، از کجا می‌گویی: این خیر بود؟ شاید شر است. یک آیه بخوانم. قرآن می‌گوید: خیلی چیزها را دوست دارید، ولی شر است. «عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُم‏» (بقره/216) یکبار دیگر آیه را بخوانید. این کلماتی را که می‌خواند دقت کنید.

«عَسى‏» چه بسا، «أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً» یعنی یک چیزی را محبت دارید، دوست دارید، «وَ هُوَ شَرٌّ لَکُم‏» ولی شر است. گاهی شما دوست دارید، ولی شر است.

2- قرآن می‌گوید: «ادْعُونی»، «نی» یعنی چه؟ «نی» یعنی مخلص، از من بخواه. ما گاهی وقت‌ها دعا که می کنیم اخلاص نداریم. به خدا می‌گوییم، به هرکس و ناکسی هم می‌گوییم. «ادْعُونی»، «فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصین‏» (غافر/14) کلمه‌ی «اُدعُونی»، «نی» یعنی در دعا خالص باش. ما خالص نیستیم. ما قاطی هستیم. ما از حرم امام رضا هم که بیرون می‌آییم درهای طلایی را می‌بوسیم. درهای چوبی را حال نداریم ببوسیم. یعنی امامت ما با طلا قاطی است. «ادْعُونی‏ أَسْتَجِبْ لَکُمْ»، «لَکُم» نگفته «علیکم». «لَکُم» یعنی به نفعت باشد. از همه گذشته، دعا یک آدابی دارد.

آمد خدمت حضرت گفت: من دعا می‌کنم مستجاب نمی‌شود، چرا؟ چطور دعا می‌کنی؟ گفت: مثلاً می‌گویم فلان. گفت: نه، این رقمی نه! دعا فرمول دارد. آداب دعا چیه؟ چه شماره‌ای را می‌گیری که خدا گوشی را برنمی‌دارد؟ یکوقت می‌گویی: من هرچه زنگ می‌زنم، گوشی را برنمی‌دارد. می‌گوید: چه شماره‌ای را می‌گیری؟ می‌بینم این شماره‌ی من نیست. چه شماره‌ای می‌گیریم؟ آداب دعا، شنیدید ولی در آستانه‌ی شب قدر باز هم بشنوید.

1- «بِسْمِ اللَّهِ‏» بگویید. 2- از خدا تجلیل کنید. 3- نعمت بشمارید. 4- از نعمت‌ها تشکر کنید. 5- صلوات بفرستید. (صلوات حضار) 6- لغزش‌های خودت را بگو. 7- از لغزش‌ها و گناهان اسغفار کن. 8- صلوات بفرست. (صلوات حضار) 9- دعا کن و بعد از دعا هم دوباره صلوات بفرست. یعنی این طرف دعا و آن طرف دعا صلوات برستید. یعنی دعا را ملحفه کنید با صلوات. (صلوات حضار) این شیوه‌ی دعاست.    

3- نزول کتاب مبارک در شب مبارک در شهر مبارک

شب قدر، شب مبارکی است. «کتاباً مبارکا» خود قرآن مبارک است. «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی‏ لَیْلَهِ الْقَدْرِ» (قدر/1) شب قدر! در جای دیگر قرآن می‌فرماید: «فی‏ لَیْلَهٍ مُبارَکَه» (دخان/3) زمانش هم شب مبارکی است. خود قرآن مبارک است. شبی هم که نازل شد، شب قدر، مبارک است. مکان هم مکان «بِبَکَّهَ مُبارَکا» (آل‌عمران/96) مکان هم مبارک است. قرآن مبارک است یعنی چه؟ حدیث داریم «یَجری مَجری الشمس» یعنی قرآن مثل خورشید است. نمی‌شود گفت: خورشید برای یک زمانی هست و برای یک زمانی نیست. «یجری مجری الشمس» تاریخ مصرف ندارد.    

حالا یک آیه بگویم، که فکر می‌کنید این آیه… بنده در دانشگاهی که نماز جمعه می‌شود، تهران، هفته‌ی چند روز، شنبه، یکشنبه، دوشنبه نماز می‌خوانم. آنجا هم دانشگاه مهم کشور است و هم جمعیتش زیاد است. یک چند صد نفری پای تفسیر می‌نشینند. منتهی تفسیر خیلی مختصر! یک صفجه قرآن می‌خوانند. یکی از این آیه‌ها را هم روی تخته سیاه می‌نویسیم و تفسیر می‌کنیم. یک روز به سوره‌ی نحل رسیدیم، این آیه بود. «وَ لَکُمْ فیها جَمالٌ حینَ تُریحُونَ وَ حینَ تَسْرَحُونَ» (نحل/6) یعنی گله‌ی میش و بز وقتی در طویله می‌رود قشنگ است. وقتی در صحرا می‌رود، قشنگ است. ما گفتیم امروز برای اساتید دانشگاه چطور گله‌ی میش را معنا کنیم؟ خواهند گفت مگر ما چوپان هستیم؟ در قرآن کلمه‌ی جمیل متعدد است. ولی جمال یکی است. جمال یعنی زیبایی، گله‌ی میش که در طویله می‌رود زیباست. گله‌ی میش که در صحرا می‌رود، زیباست.حالا من در دانشگاه تهران، برای این آقایانی که استاد دانشگاه هستند، چطور آیه گله میش را بخوانم. این آیه را چطور تفسیر کنم؟

بعضی کلماتش را می‌فهمید. «لَکُم» می‌دانید یعنی چه؟ «لَکُم» یعنی برای شما. «فیها» یعنی چه؟ جمال هم که می‌دانید. «وَ لَکُمْ فیها جَمالٌ» برای شما زیباست، در چه؟ «حینَ تُریحُونَ» وقتی گله در طویله می‌رود. وقتی در صحرا می‌رود. گفتم: خوب حالا من اگر این را تفسیر کنم، خواهند گفت: این آیه قرآن برای قدیم بوده. برای چوپان‌های عربستان بوده است. اینجا این اساتید دانشگاه که چوپان نیستند. این آیه را چطور معنا می‌کنید؟ گفتم: اینکه می‌گویند: در قرآن تدبر کنید. نمونه‌ی تدبر است. در این گله میش فکر کنید. 1- گله میش روی پای خودش است. 2- نمی‌گوید: در طویله زیباست. می‌گوید: وقتی در طویله می‌روند، وقتی در صحرا می‌روند. یعنی جمال در حرکت است. نمی‌گوید: وقتی ایستادند جمال است. «تُریحُونَ، تَسْرَحُونَ» 3- حرکتش هم هدفمند است. آخر گاهی وقت‌ها یک کسی الکی راه می‌رود. نه این گله‌ای که به صحرا می‌رود، روی هدفی صحرا می‌رود. هدفش هم، هدف درستی است. هدفش ارزشمند است. می‌رود شکمش را سیر کند. دیگر اینکه به هدفش هم می‌رسد. می‌رود صحرا خودش را سیر می‌کند. این هم یک مورد. غیر از اینکه خودش را سیر می‌کند، منافع زودبازده دارد. غروب به غروب برای صاحبش شیر می‌آورد. منافع دیر بازده هم دارد. شش ماه به شش ماه هم گوشت و کرک و پشم می‌آورد. شش ماه به شش ماه گوشت می‌دهد. شب به شب شیر می‌دهد. در منفعت‌ رسانی هم منت نمی‌گذارد. من بودم که شیرت دادم. من بودم که… سالم صحرا می‌رود و سالم برمی‌گردد، گرفتار گرگ نمی‌شود. با مدیریت یک چوپان می‌رود، و با مدیریت یک چوپان برمی‌گردد. یعنی زیر نظر یک مدیر است. دیگر چه؟ حرکتش با طبیعت است. یعنی با طلوع می‌رود صحرا و با غروب… یعنی حرکتش با طبیعت است. با طلوع و غروب…

4- مقایسه جامعه امروز با جمال قرآنی

اینها را نوشتم، حدود 20 نکته، گفتم: حالا این حکومت ما زشت است یا زیباست؟ قرآن می‌گوید: «وَ لَکُمْ فیها جَمالٌ» اگر ما خصوصیات این گله را داشتیم، زیباست.1- روی پای خودمان بودیم. هروقت جمهوری اسلامی روی پای خودش بود، لباسش را خودش تهیه کرد، کارهایش را خودش تهیه کرد، زیباست. تا مادامی که چیزی می‌خریم، زیبا نیستیم. قرآن به گله‌ی میش می‌گوید: زیبا. چون گله‌ی میش روی پای خودش است. یکی دیگر که یادم رفت بگویم، گله‌ی میش حرکتش تک روی نیست. با هم می‌روند و با هم برمی‌گردند. تک روی نمی‌کنند. جمهوری اسلامی وقتی زیباست که روی پای خودش باشد.

«وَ لَکُمْ فیها جَمالٌ حینَ تُریحُونَ وَ حینَ تَسْرَحُونَ» اگر روی پای خودتان بودید جمال است. «وَ لَکُمْ فیها جَمالٌ» اگر روی پای خودتان بودید. فقط همین «وَ لَکُمْ فیها جَمالٌ» را تکرار کنید.

«وَ لَکُمْ فیها جَمالٌ» اگر حرکت کردید در جمال هستید. آدمی که بایستد، جمال ندارد.

«وَ لَکُمْ فیها جَمالٌ» اگر حرکت شما هدفمند بود، زیباست. حرکت بی‌هدف زیبا نیست.

«وَ لَکُمْ فیها جَمالٌ» اگر به هدفتان رسیدید، زیبا هستید. اگر رفتید و به هدف نرسیدید، زیبا نیستید.

«وَ لَکُمْ فیها جَمالٌ» اگر سیر بودید، زیبا هستید. ملت گرسنه زیبا نیست.

«وَ لَکُمْ فیها جَمالٌ» اگر باقی گرسنه‌ها را هم سیر کردید، زیباست. گوسفند هم خودش سیر می‌شود و هم برای صاحبش شیر می‌آورد. اگر در خدمت رساندن به این و آن منت نگذاشتید زیباست.

جلسه که تمام شد دیدم این دانشجوها و اساتید آمدند گفتند: آقای قرائتی دستت درد نکند. اگر ما قرآن را می‌خواندیم. «وَ لَکُمْ فیها جَمالٌ حینَ تُریحُونَ وَ حینَ تَسْرَحُونَ» گله‌ی میش در طویله می‌رود قشنگ است. صحرا می‌رود قشنگ است! اگر ما می‌خواندیم لذت نمی‌بردیم. زیبایی‌های قرآن را باید دربیاوریم. قرآن عجیب است. حالا این ده، دوازده تا است.

علامه طباطبایی در آیه‌ی 102 سوره‌ی بقره می‌گوید: این آیه یک میلیون و دویست هزار رقم معنا دارد. این همه معنا؟ بله. به عوام بگویند: نفت چیه؟ می‌گوید: همین که در چراغ است. ولی متخصصین پتروشیمی از نفت هزار رقم چیز درمی‌آورند. قرآن شب قدر نازل شد. شب قدر خیلی شب مهمی است.

5- سوره قدر، در فضیلت شب قدر

در سوره‌ی قدر پنج آیه است، در هر پنج تا شب قدر است. 1- «بِّسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَانِ الرَّحِیمِ‏، إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فىِ لَیْلَهِ الْقَدْرِ» (قدر/1) قرآن را شب قدر نازل کردیم. در این آیه که لیله القدر بود. 2- «وَ مَا أَدْرَئکَ مَا لَیْلَهُ الْقَدْرِ» (قدر/2) در آیه‌ی دوم هم «لیله القدر» است. یعنی پیغمبر نمی‌دانی شب قدر چیه؟ 3- «لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیرٌْ مِّنْ أَلْفِ شهَْرٍ» (قدر/3) در آیه‌ی سوم هم لیله القدر آمده است. 4- «تَنزََّلُ الْمَلَئکَهُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبهِِّم مِّن کلُ‏ِّ أَمْرٍ» (قدر/4) «فیها» یعنی چه؟ «فیها» یعنی لیله القدر. شب قدر، فرشته‌ها و روح، «فیها» یعنی در شب قدر. «سَلَامٌ هِىَ» باز «هی» یعنی شب قدر. سوره‌ی قدر پنج تا آیه دارد، در هر پنج تا شب قدر، مطرح شده است. شب قدر چیه؟ «فیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکیمٍ» (دخان/4) شب قدر شب سرنوشت سازی است. برنامه‌ی تا یک سال دیگر شب قدر قیچی می‌شود.

حالا شب نوزدهم است یا شب بیست و یکم است یا شب بیست و سوم؟ پررنگ‌ترین آن شب بیست و سوم است. منتهی شب نوزدهم آغازش است. اتاق‌ها را که رنگ می‌کنند، یکبار آستر می‌زنند، یکبار رویه می‌زنند، یکبار چه؟ شب قدر قیچی می‌کنند. شب نوزدهم، شب بیست و یکم کُک می‌زنند. شب بیست و سوم دوخت پایانی است. یعنی مرحله به مرحله است. شب قدر، «لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیرٌْ مِّنْ أَلْفِ شهَْرٍ»، «اَلف» یعنی هزار ماه. هزار ماه، ماشین حساب دارید. تقسیم بر دوازده ماه، می‌شود هشتاد و چند سال. یعنی شب قدر ارزش یک عمر هشتاد و چند ساله دارد، یعنی یک عمر کامل است. قرآن شب قدر نازل شد. قرآن چیه؟ قرآن هر حرفش یک نکته دارد. هر کلمه‌اش یک نکته دارد. قالب‌هایش یک نکته دارد. هرچه فوتش می‌کنی، حرف از آن درمی‌آید. حدیث داریم قرآن مثل خورشید است. تاریخ مصرف ندارد. برای زمان خاصی نیست. برای مردم خاصی نیست. یعنی برای همه عصرها و برای همه نسل‌ها است.

گاهی در قرآن یک کلمه است که این یک کلمه یک رساله است. می‌گوید: «فَذَرُوهُ فی‏ سُنْبُلِه‏» (یوسف/47) یوسف گفت: امسال تا هفت سال گندم که می‌کارید، گندم‌ها را در خوشه‌اش بگذارید. این حفظ گندم در خوشه یک علم کشاورزی است. چون آن زمان که سیلو نبود. بنا بود هفت سال فراوانی شود، بعد از هفت سال قحطی شود. هفت سال فراوانی باید گندم را ذخیره کنیم. چطور ذخیره کنیم که این گندم آسیبی نبیند؟ می‌گوید: گندم در سنبلش باشد. یک کلمه گفته است. «فَذَرُوهُ فی‏ سُنْبُلِه‏» گندم را در خوشه‌اش نگه دارید. اگر گندم در خوشه‌اش باشد سالها می‌ماند. اگر از خوشه‌اش بیرون بیاید، نیاز به انواع حفاظت‌ها داریم. زیر و رو کنیم. سم بپاشیم. هوا را تغییر بدهیم. انواع تکنیک را باید استفاده کنیم تا این گندم فاسد نشود. بعد هم معلوم نیست هفت سال آخرش بماند. ولی حضرت یوسف گفت: گندم را در خوشه‌اش بگذارید. یک کلمه «فی‏ سُنْبُلِه‏» یک دکترای کشاورزی است. شب قدر قرآن نازل شد.

همه چیز در قرآن هست. مسائل اخلاقی، مسائل… اشتباه می‌کنند آنهایی که در مشکلاتشان می‌روند در مسائل روانی به روانشناسان غیر متدین مراجعه می‌کنند. آنها کتاب‌های خارجی را برای شما تفسیر می‌کنند. ترجمه‌ی کتاب‌های خارجی است. به پزشکی مراجعه کنید که از وحی سیراب شده باشد. کارشناسی باشد که از خالق هم خبر داشته باشد. از پیغمبر هم خبر داشته باشد. مترجم کتاب‌های خارجی نباشد. «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فىِ لَیْلَهِ الْقَدْرِ»

6- لقمه حرام، مانع استجابت دعا

حالا باید از خدا چه بخواهیم؟ حرف‌هایی که زدم جمع کنم. 1- به خدا نگویید چه و چه… بگویید: خیر! خیر من در هرچه هست همان. به رضای خدا راضی باشیم. ممکن است خدا نخواسته باشد. اینهایی که دختر دارند، هی التماس نکنند خدایا یک پسر به ما بده. پسر دارها نگویند: ای خدا یک دختر به ما بده. هیچی نگو. بگو: هرچه صلاح است همان. خیر از خدا بخواهم. این یک مورد. فرم دعا را هم گفتم. منتهی اگر می‌خواهیم دعایمان مستجاب شود، گفتند: لقمه‌تان هم حلال باشد. حدیث هست و از خودم نیست. هرکس می‌خواهد دعایش مستجاب شود، لقمه‌اش… می‌دانید لقمه‌ی حرام چه می‌کند؟ پیر درمی‌آورد.

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ‏، وَیْلٌ لِّلْمُطَفِّفِینَ» (مطففین/1) وای بر کم فروش‌ها! کم فروشی لقمه حرام است. خوب حالا لقمه‌ی حرام چه می‌شود؟ «کلاََّ إِنَّ کِتَابَ الْفُجَّارِ لَفِى سِجِّینٍ» (مطففین/7) مطففین کم فروش است، بعد کم فروشی شما را فجّار می‌کند. فاجر می‌کند. حالا فاجر شویم چه می‌شود؟ «وَیْلٌ یَوْمَئذٍ لِّلْمُکَذِّبِینَ» (مطففین/10) یعنی لقمه‌ی حرام آدم را گنهکار می‌کند، گنهکار آدم را کافر می‌کند. مثل اینکه سیگار آدم را تریاکی می‌کند، تریاک آدم را هروئینی می‌کند. هی بدتر می‌شود. حدیث داریم اگر می‌خواهید دعای شما مستجاب شود لقمه‌هایتان حلال باشد.

اگر هم یکوقتی جوانی، بچگی، مال کسی را از بین بردید، تا یادتان هست… حالا اگر غیبت کسی را کردید. به او بگوییم؟ من از آیت الله العظمی گلپایگانی پرسیدم، اگر غیبت کردیم باید گفت: غیبت تو را کردم؟ گفت: نه وقتی به او می‌گویی ناراحت می‌شود. بگو: خدایا من غیبت فلانی را کردم. او را ببخش و مرا هم ببخش. استغفار کنید و به او نگویید. چون وقتی به او می‌گویید: ناراحت می‌شود. می‌گوید: آقا من پشت سر تو حرف بد زدم. لااقل یک زیارت بخوانید بگویید: خدایا ثواب زیارت برای کسانی است که من به آنها ظلم کردم. شما هم هرکس به شما ظلم کرده او را ببخش. هرکس به شما ظلم کرد او را ببخش. قرآن هم یک آیه دارد، می‌گوید: اگر می‌خواهی ببخشیم، شما ببخشید، می‌بخشمتان! «وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا» (نور/22) ببخشید، «أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُم‏» (نور/22)، «وَ لْیَعْفُوا» همدیگر را عفو کنند. «وَ لْیَصْفَحُوا» از صفحه است. به ورقه می‌گویند: صفحه. یعنی چه؟ یعنی برمی‌گردانیم. صفحه، «وَ لْیَعْفُوا» عفو شود. «وَ لْیَصْفَحُوا» صفحه را برگردان. شتر دیدی، ندیدی. ولش کن! «أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُم‏» نمی‌خواهی خدا تو را هم ببخشد؟ «وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحیطَهٌ بِالْکافِرینَ» (توبه/49)

7- نزول فرشتگان بر امام زمان علیه‌السلام در شب قدر

امام فرمود: از سوره‌ی «انا انزلناه» برای امامت ما استفاده کنید. از کجای این سوره‌ی «انا انزلناه» امام زمان درمی‌آید؟ به مخالفین ما بگویید: شب قدر برای یکسال است یا برای هر سال؟ همه‌ی مسلمان‌ها، شیعه و سنی ندارد. همه‌ی مسلمان‌ها می‌گویند: شب قدر هر سال است. می‌گوییم: خیلی خوب! پس شب قدر «تَنزََّلُ الْمَلَئکَهُ» شب قدر فرشته‌ها نازل می‌شوند. زمان پیغمبر فرشته‌ها بر پیغمبر نازل می‌شدند. الآن بر چه کسی نازل می‌شوند؟ شب قدر که برای یکسال نیست. شب قدر برای هر سال است، زمان پیغمبر فرشته‌ها بر پیغمبر نازل می‌شدند. پس الآن هم باید یک کسی باشد که حال و هوا و صفات پیغمبر را داشته باشد، همینطور که فرشته‌ها زمان پیغمبر بر او نازل می‌شدند، الآن هم فرشته‌ها بر او نازل شوند. و او کسی جز حضرت مهدی نیست. (صلوات حضار)

اگر کسی کار نکند، دعا کند، دعایش مستجاب نمی‌شود. دعا باید همراه با تلاش باشد. تلاش لازم است ولو به نتیجه نرسیم. لازم نیست ما به نتیجه برسیم. ما باید تلاش کنیم، شد، شد، نشد، نشد. بارها حضرت امام می‌فرمود: ما ضامن وظیفه هستیم. به مملکت ما حمله کردند ما باید دفاع کنیم. حالا پیروز شدیم یا شکست خوردیم، مهم نیست. در قرآن یک کلمه هست می‌گوید: «إِحْدَى الْحُسْنَیَیْن‏»، «قُلْ لَنْ یُصیبَنا إِلاَّ ما کَتَبَ اللَّهُ لَنا هُوَ مَوْلانا وَ عَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ» (توبه/51)، «قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَیَینْ‏ِ» (توبه/52) «إِحْدَى الْحُسْنَیَیْن‏» یعنی چه؟ یکی از دو تا، یعنی به وظیفه‌مان عمل می‌کنیم شهید شویم، «الْحَمْدُ لِلَّه‏» بهشت می‌رویم. پیروز شویم «الْحَمْدُ لِلَّه‏» دشمن خدا را کشتیم.

یک پیرمردی وارد مجلس عروسی شد، همه زن‌ها را بوسید. گفتند: او نامحرم بود. گفت: اِ… نامحرم بوسیدم. بیاید پس بدهد! خوب وقتی پس هم می‌دهد، (خنده حضار)

رفتم پیروز شدم و دشمن خدا را کشتم. شکست خوردم، او مرا کشته و بهشت می‌روم. باختن در آن نیست! در کارهای خدا باختن نیست. خدا کم را هم می‌خرد. «مِثْقالَ ذَرَّه» (زلزله/7) خدا جنس معیوب هم می‌خرد. امام یک جمله دارد، می‌گوید: خدایا «إِنْ کَانَ فِیهَا خَلَلٌ أَوْ نَقْصٌ مِنْ رُکُوعِهَا أَوْ سُجُودِهَا» (بحارالانوار/ج83/ص38) اگر در رکوع و سجودم عیبی است، خدایا با عیب‌هایش بردار. ما اگر یک میوه فاسد باشد، نمی‌خریم. خدا جنس کم را می‌خرد، «مِثْقالَ ذَرَّه» خدا جنس معیوب را می‌خرد. خدا گران می‌خرد، به بهشت!

شب قدر اگر کسی به تو ظلم کرده، کینه‌ی کسی در دلت نباشد. بگو: خدایا همه را بخشیدم. دعا که می‌کنی به دیگران دعا کن. اگر به چهل مؤمن دعا کردی، دعای خودت هم مستجاب می‌شود. حدیث داریم. دعا که می‌کنید میلیاردی دعا کنید. هزار میلیون کافر در چین است. شما نمی‌خواهید یک دعا به اینها بکنید؟ صدها میلیون منحرف روی کره‌ی زمین است. صدها میلیون منحرف روی کره‌ی زمین است. آتش فتنه‌ای که الآن در کشورها هست. نباید دعایشان کنیم. به اجداد خودت! قرن هفتم پدر شما که بود؟ قرن هفتم نمی‌دانم که بود. ببخشید قرن هشتم! من فوقش پدرم را می‌شناسم با پدر بزرگم. یک خرده جلوتر برویم، قرن چهارم، ششم، فراموش شده‌های تاریخ کی هستند؟ حرم می‌روید یکبار برای فراموش شده‌ها بروید. خدایا اینهایی که فراموش شدند و اسمی از آنها نیست. خدایا کسانی که محروم هستند.

در هندوستان پیرمردی را دیدم، تا فهمید ایرانی هستم به گریه زد، گفتم: چرا گریه می‌کنی؟ گفت: از جوانی پول‌هایم را جمع کردم ایران بیایم، زیارت امام رضا بیایم. تا به حال نشده است. من تقریباً 90 ساله هستم. میلیون‌ها عاشق امام رضا دارد دستشان نمی‌رسد. چقدر آدم در بیمارستان هستند. چقدر آدم، چقدر آدم… محرومین، فراموش شده‌ها! آنهایی که به گردن ما حق دارند. کتک‌هایش را ابیذر خورد و ما به پلوهایش رسیدیم. بس است.

کینه‌ی کسی در دلتان نباشد. اگر تا حالا حساب سال نداشتید، حساب سال را برای خودتان تعیین کنید، آن مرجعی که انتخاب کردید، برو با او حساب کن. وقتی می‌آیید شب قدر است، از این شب قدر بیشترین استفاده را بکنید.

خدایا تو را به حق امیرالمؤمنین، هرچه شب قدر برای خوبان تاریخ مقدر می‌کنی، همه را برای همه‌ی ما مقدر بفرما. خدایا فراموش شده‌های تاریخ را بیامرز. همه‌ی بیماران را شفا بده. به همه‌ی بی همسرها، همسر خوب. به همه‌ی بی‌مسکن‌ها، مسکن خوب. به همه‌ی مریض‌ها شفا، به همه‌ی کدورت‌ها، صفا و صمیمیت و محبت، توطئه‌ها خنثی، توطئه‌گران نااهل نابود بفرما. تمام فتنه‌هایی که در کشورها هست، به نفع اسلام خاموش کن. طراحان فتنه را نابود و توطئه‌ها را خنثی بفرما. میزبان شب قدر که «تَنزََّلُ الْمَلَئکَهُ»، فرشته‌ها به محضر او می‌رسند، قلب امام زمان را از الآن تا ابد از ما راضی بفرما.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=3515

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.