زکات و عدالت اجتماعی -1

«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم»
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی

بینندگان عزیز بحث را در ایام تولد پیامبر صلی الله علیه و آله می‏بینند و تولد امام صادق (علیه السلام) این روز عزیر را تبریک می‏گوئیم. اگر خواسته باشیم بدانیم پیغمبر صلی الله علیه و آله چه نقشی داشت آدم یک گشتی در دنیا بزند یک گشتی هم در تاریخ بزند چون در قرآن چند بار فرموده «سیروا فی الارض» روی زمین بگردید حدیث داریم یکی از معانی سیر در زمین «سیروا فی الارض قرآن» در زمینه قرآن نگاه کنید یعنی با تاریخ کتبی با گشت طبیعی کارنامه پیغمبر صلی الله علیه و آله را ببینیم سنگ و چوب پرستی و بت پرستی به خداپرستی جهل به علم تفرقه به وحدت توحش به تمدن. عربی می‏گفت ما قبل از پیغمبر اسلام همه‏اش نگاهمان به زمین بود شتر و شمشیر و سرقت قبلیه و فامیلی و عیش و شراب پیغمبر صلی الله علیه و آله آمد چانه مان را گرفت «فلا اقسم بمواقع النجوم» مدار حرکتها «والشمس و ضحها» «والفجر، ولیال عشر و السماء رفعها و وضع المیزان» به هر حال پیغمبر صلی الله علیه و آله خیلی به گردن ما حق داشت از غارت به ایثار دعوت کرد.خدایا بالاترین و عمیق‏ترین سلام و صلوات خودت را نثار روح پیغمبر اسلام و امام صادق علیه السلام بفرما (الهی آمین)
صدقه نشانه صداقت در ایمان
من می‏خواهم راجع به زکات صحبت کنم منتهی شما نگوئید آقای قرائتی زکات پس زکات مربوط به ما نیست زکات یک معنای عامی دارد که حالا شامل حال همه می‏شود البته ممکن است چند جمله‏ای از این بحث تکراری باشد ولی بخش عظیمی از آن هم تکراری نیست در مدرسه که بودیم به ما می‏گفتند که 100 مقسوم است این هم مقسوم علیه 5، خارج قسمتش را تعیین کنید 100 تقسیم بر 5 ما هم می‏رفتیم شب حل می‏کردیم می‏گفتیم خارج قسمتش 20 منتهی این خارج قسمت را بعد باید پر کنیم توی خانه در قرآن یک مقسوم داریم یک مقسوم علیه به ما گفته‏اند خارج قسمت را خودت پیدا کن مقسومش اینست «انما الصدقات» صدقات یعنی زکات، صدقه از صدق است زکات دادن نشانه اینست که آدم در ایمانش راست می‏گوید آخر اگر گفتی دین دارم ولی پول ندادی پیداست دروغ می‏گویی به همین خاطر به مهریه خانم هم می‏گویند صداق چون داماد به عروس می‏گوید دوستت دارم می‏گوید بده ببینم 100 تا سکه اگر ندادی معلوم می‏شود دروغ می‏گویی صداق نشانه اینست که داماد به عروس علاقه دارد. «انما الصدقات» مقسوم است و مقسوم علیه آن طولانی است «للفقرا والمساکین والعاملین علیها المؤلفه قلوبهم و فی الرقاب والغارمین و فی السبیل الله و بین سبیل فریضه من الله» (1) فقرا را می‏شناسید چه کسانی هستند مساکین، مسکین، مسکن، مسکن یعنی خانه مسکین کسی است که از بی پولی می‏رود توی خانه‏اش و می‏نشیند می‏گوید فلانی خانه نشین است می‏گوید اگر بروم افطاری باید افطاری بدهم من که ندارم افطاری بدهم نمی‏روم بخورم بروم بیرون بچه‏ام گریه می‏کند می‏گوید میوه می‏خواهم پول که ندارم پس از خانه بیرون نمی‏روم یعنی بخاطر بی پولی توی خانه‏اش نشسته (عاملین) کسانی که وقتشان را صرف می‏کنند جمع می‏کنند زکات می‏گیرند تقسیم می‏کنند یعنی دست اندرکاران زکات «مولفه قلوبهم» بعضی‏ها هستند ایمانشان شل است اگر پول به آنها بدهی اینها جذب می‏شوند بعدی به آنها علم یاد می‏دهی و ایمان می‏آورند یعنی دانه پاشی.
(رقاب) کسانی که توی جبهه اسیر شده‏اند بخرید این اسیرها را آزاد کنید (غارمین) ورشکسته، ماشین اش افتاده توی دره کشتی اش غرق شده مغازه‏اش سوخته «فی سبیل الله» در راه خدا کتابخانه، پل، جهازیه، درمانگاه، هر کاری که خدا دوست دارد «ابن سبیل» هم کسی که توی راه مانده.
آثار زکات در جامعه اسلامی
مالیات را بگیرد و بین اینها تقسیم کنید حالا خارج قسمتش چه می‏شود ما اگر از پر درآمدها گرفتیم و به فقرا و مساکین دادیم یک نوع تعادل پیدامی شود فقر زدایی عاملین، دست اندرکاران زکات تشویق می‏شوند. مؤلفه قلوبهم محبوب می‏شوید رغاب اسیرها را می‏گیرید آزاد می‏کنید غارمین ورشکسته مثل پیچ و مهره‏ای است که روغن می‏خواهد اگر روغنش بزنی باز راه می‏افتد افرادی که ورشکسته شده‏اند زود اینها را به حرکت در بیاورید. «فی سبیل الله» خدمات «ابن سبیل» هم آبرویش دارد می‏ریزد توی شهر غریب گیر کرده آبرویش را بخرید نگذارید خراب بشود اینها خارج قسمتش است. اگر این حکم خدا عملی بشود یعنی اگر مردم مالیاتشان را درست بدهند از پردرآمدها بگیرید بین این 8 گروه تقسیم کنید آنوقت نتیجه‏اش این می‏شود در جامعه تعادل پیش می‏آید نیروهایش تشویق می‏شوند محبوب می‏شوید پیش دیگران اسیرهایتان را آزاد می‏کنید نیروهای از کار افتاده تان را به حرکت در می‏آورید به افرادی خدمت می‏کنید. مسافرین دلگرم می‏شوند نمی‏گویند آقا برویم سفر یکبار بنزنم تمام می‏شود. وقتی حرکت می‏کند بداند که اگر توی راه ماند جمهوری اسلامی بودجه را برای در راه مانده‏ها گذاشته آنوقت این می‏شود سیما و چهره یک نظام اسلامی. نظام اسلامی نظامی است که توی آن تعادل باشد یعنی توی آن فقیر نباشد نیروهایش را تشویق کند بین باقی کشورها محبوب باشد، به همدیگر خدمات ارائه بدهند آبروی همدیگر را حفظ کنند.
زکات در حکومت اسلامی
«خذ من اموالهم الصدقه وصل علیهم ان لهم» توی این آیه 13 تا نکته است پای تلویزیون افراد تحصیلکرده هستند چه کسی جرأت داره به خودش اجازه بدهد یک سطر بنویسد که توی هر کلمه‏اش یک نکته باشد در هنر داشتید که در هر رشته‏ای سطری بنویسد که توی هر کلمه‏اش یک نکته باشد!؟
(خذ) حق فقرا گرفتنی است آقا اسلام زور است؟ بله زور خوب است ظلم بد است بین زور و ظلم فرق است زور خوب است ظلم بد است منتهی در تاریخ هر که زور دارد ظلم می‏کند اگر ایران زور نداشت حالا دیگر بعثی‏ها و صدام ایران را گرفته بودند آدم وارفته به درد نمی‏خورد 350 تا اعوذ داریم یعنی خدایا پناه می‏برم از این بدی اولین اعوذ این است «اعوذ بک من الکسل» پناه می‏برم از آدم بی حال اولین ننگ است صبح قلقلکش می‏دهی غروب می‏خندد انگار ماست خورده شُل است آدم باید جنب و جوش داشته باشد. (من) یعنی بخشی نه همه یک میلیون 200 تومان خمس بده از 40 تا گوسفند یک گوسفند «اموالهم» یعنی مالکیت شخصی محترم است ما سه نوع مالکیت داریم مالکیت شخصی مالکیت حکومتی مالکیت شخصی محترم است اسلام غیر از مارکسیست است که البته حالا دارند کم‏کم بر می‏گردند و پشیمان شده‏اند مالکیت شخصی در فطرت است اصلاً توی حیوانات هم هست اگر یک الاغ سر کرد توی آخور و مقداری علف برداشت الاغ دیگری بخواهد آنرا از او بگیرد پس می‏زند. اگر بچه شیر خواری یک قاشق در دستش بگیرد بچه دیگری بخواهد از او بگیرد اجازه نمی‏دهد. وهابی‏ها می‏گویند «صل» فقط بر پیغمبر می‏توانید بگوئید «صل علی محمد» فقط اینرا می‏گویند ولی قرآن می‏گوید اینطور نیست هر کسی زکات داد «صل علیهم» تو پیغمبر بر او درود بفرست و لذا آنها به بعضی دعاهای ما اشکال می‏کنند چون در بعضی دعاها داریم «وصل علی فاطمه علیها السلام» آنها می‏گویند «صل علی فاطمه علیهاالسلام» و «صل علی علی علیه السلام» نگو، بگو «صل علی محمد».
تشویق، عامل رشد نیکی ها
قرآن می‏گوید حتی آدمهای عادی که می‏آیند زکات بدهند به آنها صلوات بفرست تشویق و ستایش مردم لازمست بعضی‏ها حسود هستند مثلاً وقتی می‏خواهیم از کسی تجلیل کنیم می‏گوید تجلیل نمی‏خواهد دارد باید بدهد بابا با اینکه دارد و به وجوب عمل کرده تو باز هم از او تجلیل کن معلم با اینکه حقوق گرفته و وظیفه‏اش است که درس بدهد تو هم وظیفه‏ات است احترام کنید.
آرامش مردم با سه چیز است 1-ایمان (معنوی) «الا بذکر الله» 2-همسر (اجتماعی) «لتسکنو علیها» 3-به تشویق (مادی) «ان صلاتک سکنو» سکینه یعنی آرامش. چه طوری به افراد مضطرب آرامش بدهیم الان میلیونها نفر دارای مرض‏های روانی هستند دوای اضطراب قرص نیست ایمان به خدا چون گاهی نارحتیم این همه زحمت کشیدیم هیچکس از ما قدردانی نکرد آقا خدا که فهمید ثوابش هم محفوظ است مردم بفهمند یا نفهمند «الا بذکر الله تطمئن القلوب» اگر انسان با خدا معامله کند دیگر کاری ندارد که کی چی گفت ولی خیلی وقتها افراد مضطرب هستند پشت سر من چه گفتند نظر فلانی راجع به من چی بود آقا به وظیفه ات عمل کن هر که هر چه می‏خواهد بگوید بگوید.
«ان صلاتک» کاف در اینجا کاف شخصیت است من یکوقت به شما خودنویس می‏دهم می‏گویم این خودنویس را از مغازه لوازم التحریر خریدم یکوقت می‏گویم این خودنویس را حضرت امام (ره) به من داد این دو تا با هم فرق دارند «صلاتک» خصوصی است گاهی وقتها مقام معظم رهبری یا رئیس جمهوری سخنرانی می‏کنند خوب میلیونها هم گوش می‏دهند گاهی می‏رود خانه خانواده شهید و با آن خانواده شهید خصوصی حرف می‏زند آن 5 دقیقه خصوصی اثر از 20 سال سخنرانی توی آن خانواده بیشتر است نور تماس خصوصی از سخنرانی عمومی بیشتر است.
اصلاً می‏دانید چرا تریاکی‏ها موفق هستند؟ چون منقل به منقل خانه به خانه می‏روند هیچوقت یک تریاکی در مجمع عمومی نمی‏گوید جوانان بیائید تریاک بکشید منقل به به منقل می‏رود و لذا سالی 10 تا تولیدی دارد ولی شما این سفارش نماز جمعه و جماعت می‏کنی آخرش هم می‏بینی 10 نماز جمعه خوان درست نمی‏کنی من یک پیشنهادی می‏کنم افرادی که توی محله برجستگی فرهنگی دارند یعنی مردم محله او را بعنوان یک تحصیلکرده مومن می‏شناسند بروند در خانه‏اش و بگویند ما مردم محل نسبت به تو ایمان داریم چون هم سوادت از همه بیشتر است هم سابقه انقلابی و تقوایی، بچه‏های ما تابستان توی محله وِل هستند بیا آنها را جمع کن با آنها کپ بزن بچه ما بداند که‏یک استاد دانشگاه رفیق او است یک دبیر تحصیلکرده یک طلبه فاضل رفیق او است اگر دست بچه‏ها توی دست یک آدم سالم باشد از ولگردی و هرزگی نجات پیدا می‏کنند وگرنه اگر بچه‏ها سه ماه تابستان ول باشند اگر آموزش و پرورش درست بافته باشد پنبه می‏شود.
تربیت فرزند، وظیفه اصلی والدین
شهید باهنر می‏گفت در تابستان تعلیم، تعطیل می‏شود اما تربیت… در تابستان وظیفه پدر و مادرها سنگین است چون در زمستان آموزش و پرورش بار پدر و مادرها را به عهده دارد اما در تابستان که بچه‏ها را ول می‏کند وظیفه پدر و مادرها بیشتر می‏شود تابستان باید یک خورده بیشتر به بچه‏ها رسید و بهترین راهش هم اینست که پدر و مادر بروند با بچه ورزش کنند «من کان له صبی صبا» هر که بچه دارد خودش هم بچه بشود با بچه‏مان برویم پارک با بچه مان برویم نماز جمعه با بچه مان توپ بازی کنیم اگر بچه دید که کمبودهایش از طریق پدر و مادر تأمین می‏شود نیاز ندارد با آدمهای لااُبالی… خدای ناکرده گرفتار آنها بشود. خواهرها و برادرهایی که آشپزی می‏کنند سکنجبی را می‏چشند هر وقت دیدند ترشی اش بیشتر است شکرش را زیادتر می‏کنند الان وظیفه امسال تابستان از وظیفه 10 سال پیش بیشتر است چون 10 سال پیش اینقدر اینترنت و ماهواره نبود اینقدر توطئه نبود. الان چون ترشی اش بیشتر است شما باید شکرش را بیشتر کنید یک مقداری هم پول خرج کنید شما چطور چند هزار پول کفش می‏دهید 5 هزار تومان هم خرج مخ بچه ات بگذار. شما پول کفش می‏دهید کفش مال پا است آن پول مخ است اصلاً قالی است را بفروش خرج مُخ بچه ات کن قالی ات پشم است بچه ات نسل است نسل از پشم مهمتر است. برادرها مردم عزیز ایران امسال بارندگی به لطف خداوند خوب شد کشاورزهای عزیز تصمیم بگیرید زکات بدهید چه جوری؟ روحانی که مورد اطمینانتان است 2-بخشدار و فرماندار مورد اطمینان 3-ریش سفیدها و شورای اسلامی، کمیته امداد جهاد کشاورزی همه جمع بشوید ستاد زکات درست کنید صدا و سیما هم کمک کند و تبلیغ کنید اینهایی که گندمشان خوب است گاو و گوسفندشان خوب است جمع کنند. تا در روستا فقیر هست حق ندارید زکات را به روستای دیگری ببرید خمس را به مراجع داد اما زکات مال فقراست خمس مال دین است دین مال کتاب و تربیت طلبه و عالم است. هر کس از نظر تقوا و ایمان مسائل اسلامی هم بلد است گندمها را پهلوی او جمع کنید وقتی جمع کردید یک مقدار هم دولت کمک می‏کند انشاءالله اگر هم کمک نکرد نکرد ولی ما حکم خدا را عمل می‏کنیم نباید بگوئیم اگر تو نماز بخوانی من هم می‏خوانم شما نماز بخوان ولو هیچکس نماز نخواند اگر دولت کمک کرد چه بهتر اگر هم کمک نکرد که…
رضا شاه رفت بازدید از یک پادگان در آشپزخانه به سرباز گفت پسر غذا چیه؟ گفت قربان آبگوشت رضا شاه هم رفت توی آشپزخانه در قابلمه را بلند کرد دید پلو است گفت پسر این که پلو است گفت قربان چه بهتر. حالا اگر دولت هم چیزی داد که قربان چه بهتر اگر دولت چیزی نداد همان پردرآمدها بشکرانه اینکه امسال کم آبی نداریم زکات جمع می‏کنیم زیر نظر افراد محبوب متقی مساله دان اینرا بین فقرا تقسیم می‏کنیم. شکم فقرا سیر شود خدا برکت می‏دهد آقایانی که درآمد خوابانده‏اند توی بانک خمس هم همینطور است «ارحم ترحم» رحم کن تا مورد رحم قرار بگیری.
خدایا! روز تولد پیغمبر (صلی الله علیه و آله) و امام صادق (علیه السلام) را بر همه ما مبارک بدار.
ما را بهترین یاران و پیروان این دو عزیز قرار بده. (الهی آمین)
ما را مشمول شفاعت این دو عزیز قرار بده. (الهی آمین)
زیارت این دو عزیز را با معرفت نصیب ما بفرما. (الهی آمین)
همه مشکلات همه امت اسلامی را برطرف بفرما. (الهی آمین)
«والسلام علیکم و رحمه اللَّه و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2729

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.