زمین و کشت

موضوع: زمین و کشت
تاریخ پخش: 6/12/66
بسم الله الرّحمن الرّحیم
«الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و علی اهل بیته و لعنته الله علی اعدائهم اجمعین من الان إلی قیام یوم الدین»
 بحثی را که تناسب دارد انسان در اول ماه اسفند بگوید بحث کشاورزی است من درباره کشاورزی یک وقت صبحت کردم اما دیشب درباره زمین که صحبت می‌کردم آیات قرآن را که دیدم دیدم خود زمین یک بحث قشنگی دارد بعد از بحث زمین آب، جنگل، درخت، گندم، کشت، برداشت دانه، خیلی در اسلام حرف هست و‌ای کاش یک مقدار بجای حرف، عمل هم می‌شد. و‌ ای کاش ما که تشویق به کشت می‌کنیم همه با هم شروع کنیم چند روز پیش در دیدار مسئولین ورزش عمومی بحث بود گفتم اگر بناست مردم توی خیابان بدوند بیایید همه با هم بدویم نمی‌شود ما بنشینیم به مردم بگوئیم بدوید گفتند خوب شما عبایت را کنار بگذار و با مردم بدو گفتم نه من تنهایی بدوم می‌گویند این شیخ خُل است باید با هم بدویم.
1- قرآن و توجه به زمین شناسی 
441 مرتبه اسم زمین در قرآن هست ما از اول که به دنیا می‌آئیم سر و کارمان با زمین است اما غافل هستیم قرآن می‌فرماید «وَکَأَیِّنْ مِنْ آیَهٍ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ یَمُرُّونَ عَلَیْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ»(یوسف/105) روی زمین راه می‌روند اما نسبت به نشانه‌های روی زمین اعراض می‌کنند روی زمین راه می‌روند اما توجه به زمین ندارند از نور خورشید استفاده می‌کنند و همه چیزی را می‌بینند اما توجه به خورشید ندارند حالا خود زمین را یک خورده بحث کنیم.
1- زمین رام است «هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمْ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِی مَنَاکِبِهَا وَکُلُوا مِنْ رِزْقِهِ وَإِلَیْهِ النُّشُورُ»(الملک/15) زمین را رام آفریدیم حالا می‌خواهید از کوههای آن بالا بروید خیال هم نکن که باید رام باشد همین زمین می‌توانست دائم در حال لرزش باشد. قرآن می‌فرماید: «إِنْ نَشَأْ نَخْسِفْ بِهِمْ الْأَرْضَ»(سبأ/9) بخواهیم زمین را دائم لرزش می‌دهیم که نتوانید راه بروید شما توی قطار بخواهی از این کوپه به کوپه دیگر بروی دو سه بار هی اینطرف و آنطرف می‌افتی دستهایت را به میله‌ها می‌زنی که نیفتی. زمینی که روی آن میله نیست چطور در حال متزلزل بود ما راه می‌رفتیم زمین آرام است این آرامی یک نعمتی است منتهی ما چون توجه نداریم. . . کار به توجه ما ندارد واقعیت را باید گفت.
2- زمین پهن و وسیع است «الْأَرْضَ بِسَاطًا»(نوح/19) می‌گویند فلانی بساطی است یعنی چیزهایش را پهن کرده است.
3- زمین کلاس درس است «وَفِی الْأَرْضِ آیَاتٌ لِلْمُوقِنِینَ»(ذاریات/20) اگر کسی بخواهد خدا را بشناسد آیات زیادی است.
4- زمین مقر شماست «جَعَلَ الْأَرْضَ قَرَارًا» (نمل/61) قرارگاه شما در زمین است.
5- زمین برای شما گهواره است گهواره برای بچه چه خاصیتی دارد؟ هم حرکت می‌کند و هم حرکت آن بچه را اذیت نمی‌کند و هم محل استراحت است با همین حرکت بچه آرام می‌شود حرکتی نیست که آدم را به خواب بپراند گاهی وقتها آدم توی ماشین که می‌نشیند راه می‌افتد خوابش می‌گیرد اما همین که می‌ایستد بنزین بزند آدم از خواب بیدار می‌شود گاهی وقتها چون ایستاده است آدم بیدار می‌شود. اینها نعمت‌هایی است که در زمین است.
6- «تُنْبِتُ الْأَرْضُ»(یس/36) زمین به ما مواد غذایی می‌دهد برای شما می‌رویاند «لِنُخْرِجَ بِهِ حَبًّا وَنَبَاتًا» (نبأ/15) به شما دانه می‌دهد درخت به شما می‌دهد.
7- از یک آب و از یک خاک هم ترشِ ترش می‌دهد لیموترش هم شیرینِ شیرین می‌دهد خرما و هم ترش و شیرین می‌دهد مثل انار «یُسْقَى بِمَاءٍ وَاحِدٍ» (رعد/4) قرآن می‌فرماید یک آب است اما از یک آب سه رقم. . .
نشانه‌های خداست شما حساب کنید نفت و شیری که بچه می‌خورد از نفت لاستیک و پلاستیک روغن درست می‌شود شیری هم که بچه می‌خورد استخوان و مو و ناخن خون آنوقت این نفت دستگاه پالایش دارد این شیر هم دستگاه گوارش دارد اما زمین نه دستگاه گوارش دارد و نه دستگاه پالایشی اما از یک آب و خاک هر چه می‌خواهی بیرون می‌دهد.
2- توجه به نعمت‌های زمین
8- زمین برای ما خودش را آرایش می‌کند مثل زنی که برای شوهرش آرایش می‌کند، یا شوهری که برای زنش آرایش می‌کند، قرآن می‌فرماید: زمین خودش را برای شما آرایش می‌کند تا شما خسته نشوید اگر زمین ما همه‌اش کویر بود وحشتناک بود اگر آسمان را که نگاه می‌کردی در شب مثل یک تخته سیاه بود وحشت آور بود ستاره‌ها زینت است زمین آرایش می‌کند.
«لَوْ نَشَاءُ لَجَعَلْنَاهُ حُطَامًا»(واقعه/65) اگر بخواهیم همین که خشک است دیگر سبز نمی‌کنیم آنوقت به کی تلفن می‌کنی که سبزش کن؟ اینجا دیگر به کی می‌گویی؟ بخواهیم درخت را خشک نگه می‌داریم کی است که سبزش کند؟
9- هرچه به زمین می‌دهیم تحویل می‌گیرد خیلی آدم متواضعی است مثل کیسه خالی است مثل دست چرب نیست آب را به دست چرب می‌دهی پس می‌زند «تَرَى الْأَرْضَ خَاشِعَهً» (فصلت/39) همه چیز را می‌پذیرد چه خوش خوراک است. متواضع است.
10- بعد هم به ما راه می‌دهد «جَعَلَ لَکُمْ فِیهَا سُبُلًا»(زخرف/10)
11- قرآن می‌فرماید: زنده شما را حمل می‌کند مرده شما را دفن می‌کند «أَلَمْ نَجْعَلْ الْأَرْضَ کِفَاتًا»(مرسلات/25) (کفات) یعنی جامع و جمع کننده است هم زنده شما را حمل می‌کند و هم مرده شما را دفن می‌کند، مرده را بر دل و زنده را بر دوش.
12- آب زباله را می‌گیرد آب زلال به ما می‌دهد، اگر زمین اینطور نبود چه بلایی سر انسان می‌آمد؟ آب را تصفیه می‌کند.
13- زمین وقتی حرکت می‌کند نرم حرکت می‌کند «تَرَى الْأَرْضَ هَامِدَهً»(حج/5) یعنی زمین بی سر و صدا و خاموش حرکت می‌کند.
14- رنگ زمین برای چشم مناسب است، زمین جوری نیست که اگر کشاورزی که دارد بیل می‌زند یا سر و کارش با زمین است چشمش اذیت بشود، اگر کسی دو کیلو قند را خواسته باشد بشکند دو کیلوی دیگر را خواسته باشد بشکند چشمش اذیت می‌شود خانمی که بلوز می‌بافد چشمش اذیت می‌کند، رنگ زمین اذیت نمی‌کند.
15- وسعت آن برای سیر خوب است بلند شو مسافرت کن حرکت آن برای رشد خوب است.
16- اگر زمین سفت بود اگر مثل یک تخته سنگ بود نه کشت می‌شد و نه مرده دفن می‌شد و اگر زمین شن بود چه بلایی به سر ما می‌آمد همین خاصیتی که دارد خوب است. کشورهایی را داریم که خاک ندارند از جاهای دیگر برای آن خاک می‌برند.
17- زمین خیلی سخی است یک دانه می‌گیرد یک خوشه می‌دهد شما حساب کن آدمهایی که نماز نمی‌خوانند این همه نعمت می‌گیرند یک گردن خم نمی‌کنند، چقدر زمین از اینها بهتر است، روز قیامت عده‌ای می‌گویند «یَا لَیْتَنِی کُنتُ تُرَابًا» (نبأ/40) کاش خاک بودیم.
18- زمین وجود مبارکی است قرآن می‌فرماید «بَرَکَاتٍ مِنْ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ»(اعراف/96)
19- خود زمین شعور دارد تمام کارهایی که ما می‌کنیم زمین حفظ می‌کند. قرآن می‌فرماید: «إِذَا زُلْزِلَتْ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا»(زلزله/1) وقتی زمین به حرکت در می‌آید «وَأَخْرَجَتْ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا»(زلزله/2) آنچه در دل دارد از مرده و امثال اینها بیرون می‌اندازد بعد قرآن می‌گوید «یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا»(زلزله/4) یعنی زمین حرف می‌زند زمین خبر را روز قیامت نقل می‌کند حوادث را نقل می‌کند.
20- بالاخره این زمین منتظر حکومت حضرت مهدی(ع) است.
3- وظایف ما در برابر نعمت زمین
ما درباره زمین مسئول هستیم «إِنَّکُمْ مَسْئُولُونَ حَتَّى عَنِ الْبِقَاعِ وَ الْبَهَائِمِ»(بحارالأنوار، ج 32، ص7) ما درباه قطعات زمین مسئول هستیم نمی‌شود زمین را رها کرد پیغمبر فرمود اگر آب باشد و خاک باشد و مردم از جای دیگر گندم بگیرند این مردم مورد لطف خدا نیستند «مَنْ وَجَدَ مَاءً وَ تُرَاباً ثُمَّ افْتَقَرَ فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ» (وسائل‏ الشیعه، ج 17، ص40) ما خیلی نیرو داریم زمین خوزستان برای کل گندم ایران کافی است. ما آب داریم خاک داریم کمبود همت داریم این کارها هم با اداره و وزارتخانه حل نمی‌شود باید مردم بیایند.
4- اهمیت درخت و درختکاری
حدیث داریم اگر کسی درخت خشکی را آبیاری کند انگار مومن تشنه‌ای را سیراب کرده است قرآن وقتی می‌خواهد از بهشت تعریف کند به باغهایش می‌نازد امام علی(ع) می‌فرماید «لَمَّا کَانَ یَفْرُغُ مِنَ الْجِهَادِ یَتَفَرَّغُ لِتَعْلِیمِ النَّاسِ وَ الْقَضَاءِ بَیْنَهُمْ»(مستدرک ‏الوسائل، ج 13، ص 25) تا وقتی که توی جبهه بود جنگ می‌کرد وقتی از جبهه فارغ می‌شد با مردم صحبت می‌کرد و انصافاً کشاورزان ایران هستند که فقط به سه شعار عمل کردند باقی یا عمل نکردند به هیچکدام یا یکی یا دو تا عمل کردند ما بدهکار هستیم شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی کشاورز مستقل بود بخاطر کشت‌اش بخاطر شرکتش در جبهه آزادی و مملکت را آزاد کرد و بخاطر حضورش پای صندوق‌ها به جمهوری اسلامی رأی داد.
 کار اول امام علی(ع) جنگ بود همین که جنگ تمام می‌شد آموزش و پرورش بعد از اینها قضاوت و به حقوق مردم رسیدگی می‌کرد «فَإِذَا فَرَغَ مِنْ ذَلِکَ اشْتَغَلَ فِی حَائِطٍ لَهُ یَعْمَلُ فِیهِ بِیَدَیْهِ وَ هُوَ مَعَ ذَلِکَ ذَاکِرٌ لِلَّهِ تَعَالَى»(مستدرک‏ الوسائل، ج 13، ص 25) بیل دست می‌گرفت و کار می‌کرد.
یک از برنامه‌های استعماری این بود که هر جا به درد کشت می‌خورد برای شهرک و کارخانه استفاده می‌کردند خیلی مهم است که آدم را می‌گوید بکش اما درخت را می‌گوید قطع نکن می‌گوید اگر با کفار درگیر شدید سر کافر را با شمشیر بزن اما درخت کافر را نزن این چقدر مهم است؟ اسلام چقدر اهمیت می‌دهد.
 حدیث داریم اگر کسی باغ را بفروشد پول آن دود می‌شود مگر اینکه در مقابل آن باغی را تولید کند «نِعْمَ الشَّیْ‏ءُ النَّخْلُ مَنْ بَاعَهُ فَإِنَّمَا ثَمَنُهُ بِمَنْزِلَهِ رَمَادٍ عَلَى رَأْسِ شَاهِقٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّیحُ فِی یَوْمٍ عَاصِفٍ» (کافی، ج 5، ص260) اگر کسی نخلستان را بفروشد پول آن مثل خاکستری است که بریزند روی یک تپه و یک بادی آن هم در روزی که باد می‌آید آخر یکوقت باد یکبار می‌آید و می‌رود می‌گوید نه هم باد تند باشد و هم روز روز باد باشد نه اینکه روز بی باد بادی بوزد پول کشاورزی دود می‌شود.
امام صادق(ع) فرمود: «لَا تَقْطَعُوا الثِّمَارَ فَیَبْعَثَ اللَّهُ عَلَیْکُمُ الْعَذَابَ صَبّاً» (کافی، ج 5، ص 264) درختها را قطع نکنید خداوند شما را عذاب می‌کند. امام صادق(ع) اگر حکومت می‌خواهد مملکت آباد بشود باید بذر در اختیار کشاورز بگذارد و به آنها وام بدهد. و اما به کشاورز گفته‌اند شب میوه را نچینید روز بچینید که چهار تا گرسنه هم چشم‌شان به آن بیفتد و چهار تا هم به آنها بدهید و قرآن قصه‌ای را نقل می‌کند که چند نفری باغی داشتند برای اینکه کسی نبیند و نچیند قصد کردند که شبانه میوه‌ها را بچینند و خداوند باغ آنها را سوزاند و قرآن می‌فرماید «یَوْمَ حَصَادِهِ وَلَا» (انعام/141) یعنی درو کار روز است، میوه‌ها را روز بچینید و حق محرومین را بدهید.
«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»
لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=1750

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.