دعای مکارم الاخلاق- 9، آفات زبان

موضوع: دعای مکارم الاخلاق- 9، آفات زبان
تاریخ پخش: 79/01/18

بسم الله الرحمن الرحیم

الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی

«وَ مَا أَجْرَى عَلَى لِسَانِی مِنْ لَفْظَهِ فُحْشٍ أَوْ هُجْرٍ أَوْ شَتْمِ عِرْضٍ أَوْ شَهَادَهِ بَاطِلٍ أَوِ اغْتِیَابِ مُؤْمِنٍ غَائِبٍ أَوْ سَبِّ حَاضِرٍ»(الصحیفهالسجادیه،ص‌92)
«السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّه َ وَ عَلَى الْأَرْوَاحِ الَّتِی حَلَّتْ بِفِنَائِکَ عَلَیْکُمْ مِنِّی جَمِیعاً سَلَامُ اللَّهِ أَبَداً مَا بَقِیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهَار وَ لَا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ زِیَارَتِکُمْ السَّلَامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلَى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلَی أَولادِ الْحُسَیْنِ و عَلَی أَصْحَابِ الْحُسَیْنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ»
بینندگان بحث را در آستانه محرم می‌بینند و موضوعی که چند وقت است دنبال می‌کنیم دعای مکارم الاخلاق تا رسیدیم به این جمله: «وَ مَا أَجْرَى عَلَى لِسَانِی» (صحیفه السجادیه،ج92)
1- زبان، کلیدی است که از یک طرف قفل و از یک طرف باز می‌کند
آنچه شیطان بر زبان من جاری می‌کند از فحش و ناسزا و دشنام یا آبروریزی و گواهی ناحق و یا غیبت، یا ناسزا گفتن به حاضر و آنچه شبیه به آن است, به جای آن‌ها گفتار من حمد و ستایش تو باشد و غرق شدن در ثناء و ستایش تو، بروم به سوی تمجید تو و شکر کنم نعمت‌های تو را، و اعتراف و اقرار کنم به خوبی‌های تو، و شمارش کنم منت‌هایی که توبر من داری.
این خواسته‌های امام سجاد (ع) است درباره جابجا گفتن‌های زبان. اصولاًزبان کلید است که از یک طرف قفل واز یک طرف باز می‌کند، زبان برکات و شروری دارد.
برکات زبان آنچه در درون دارد بیان می‌کند «شَاهِدٌ یُخْبِرُ عَنِ الضَّمِیرِ» (الکافی، ج8، ص20)
– قضاوت می‌کند. «حَاکِمٌ یَفْصِلُ بَیْنَ الْخِطَابِ»(الکافی، ج8، ص20)
– پاسخ گوی مسائل است. «وَ نَاطِقٌ یُرَدُّ بِهِ الْجَوَابُ»(الکافی، ج8، ص20)
– مشکلات را حل می‌کند. «وَ شَافِعٌ یُدْرَکُ بِهِ الْحَاجَهُ»(الکافی، ج8، ص20)
– موعظه می‌کند.
– غصه‌ها را برطرف می‌کند.
– بخواند تا گوش لذت ببرد.
چگونه از زبان استفاده کنیم:
2- ارزش سکوت
ارزش سکوت: که انسان با زبان کلام و سخن ناروا نگوید.
در جامع السعادات مطالبی را درباره ارزش سکوت آورده. اگر در مجلسی که همه ناروا می‌گویند ما ساکت ننشینیم و یا ما هم همرنگ آن‌ها شویم.
سکوت راحت دنیا و آخرت و موجب رضای خدا، و حسابش روز قیامت آسان، از خطا حفظ و اگر عیبی دارد محفوظ. می ماند:
تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد
مزه عبادت را می‌چشد. اگر از زبان خوب استفاده شود برای انسان جمال است. و اگر زبان منحرف به ناروا و ناسزاگویی و فحش که متأسفانه هنوز در میان ما هست چه می‌شود.
قرآن می‌فرماید: «وَ لا تَسُبُّوا الَّذینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّه» (انعام/108)
(به بت پرست‌ها هم حرف زشت نزنید) ناسزا نگویید به آن‌ها که غیر از خدا را می‌خوانند و بت پرست هستند.
حدیث: امام باقر(ع) دوستی داشت روزی به غلامش فحش مادر داد, حضرت به او فرمود: 20 سال است با تو رفیق و دوست هستم و فکر می‌کردم تو انسان صالحی هستی. در جواب به حضرت گفت: این غلام من است و مادرش مسلمان نیست. حضرت فرمود: آیا می‌شود به غلام و غیر مسلمان ناروا و ناسزا گفت ؟ با این که زمان طولانی است با هم دوست هستیم از من جدا شو و من نمی‌خواهم دیگر تو را ببینم.
حدیث: در جنگ صفین یکی از یاران علی (ع) ناسزا گفت به یاران معاویه، حضرت فرمود:
«إِنِّی أَکْرَهُ لَکُمْ أَنْ تَکُونُوا سَبَّابِینَ» (بحارالأنوار،ج2،ص561) برای شما ناراحت هستم که شما ناسزا بگویید. جنگ، جنگ است، ناسزا نباید گفت: «وَ لَکِنَّکُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ» شما کارهای این‌ها را برای مردم بگویید: بغض آن‌ها را به دل خواهند گرفت.
حدیث: امام صادق (ع) فرمود: هر کس مردم از زبان او بترسند او اهل جهنم است و بدترین مردم کسی است که بگویندبا او معاشرت نکنید فحش می‌دهد. بعضی اینچنین هستند اهل خانه از او می‌ترسند که فحش می‌دهد، و خانم از مرد بددهن می‌ترسد و مرد از زن و فرزندان از پدر.
من گاهی بعضی حرف‌ها را به بعضی مسئولین می‌زنم می‌گویند چشم، می‌ترسیم گوش ندهیم این هفته در تلویزیون ابروی ما را بریزی، تلویزیون برای قال الباقر و قال الصادق است ومن چه زمانی گفته‌ام فلان مدیر کل چه کرده ؟ به من چه ربطی دارد شما طبق قانون عمل کن، همین که من تلویزیون دارم حواسش را جمع می‌کند و این بد است و معلوم می‌شود که من بدترین آدم‌ها هستم. البته عیبی ندارد که انسان عیب‌ها را بگوید به شرطی که طرف مشخص نشود و آبروریز نگردد. بگوید کارمندی که می‌تواند کار راه بیندازد دو هفته معطل می‌کند اسم او را نیاورم که از فلان اداره و فلانی.
حضرت بالای منبر دید آدم نا اهلی پای منبر نشسته فرمود: «مَا بَالُ أَقْوَامٍ غَیَّرُوا سُنَّهَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ عَدَلُوا عَنْ وَصِیِّهِ لَا یَتَخَوَّفُونَ أَنْ یَنْزِلَ بِهِمُ الْعَذَابُ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآیَه»(الکافی، ج1،ص217) چرا بعضی‌ها اینچنین رفتار می‌کنند ؟
گاهی هم تربیت پدر و مادر و استاد اقتضا می‌کند که اعلام و به روی خود نیاورد که در میان افرادخلاف کاررامی شناسد.
به صورتی کلی بگوید که درست نیست کسی چنین رفتاری داشته باشد.
3- رفتار مؤمنان هنگام شنیدن ناسزا
قرآن در وصف مؤمن می‌فرماید:
«إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراماً» (فرقان/72) اگر به مؤمن ناسزا گفتند با کرامت و بزرگواری از آن می‌گذرد, بدترین ناسزاها را به پیامبران می‌کردند ما از آن‌ها یاد بگیریم.
به آن‌ها می‌گفتند: «إِنَّا لَنَراکَ فی‌ سَفاهَه» (اعراف/66) تو سفیه هستی نمی‌گفت که تو و. .. سفیه هستید.
در جواب می‌فرمود: «لَیْسَ بی‌ سَفاهَه» (اعراف/67) من سفیه نیستم.
می گفتند: «إِنَّا لَنَراکَ فی‌ ضَلالٍ مُبینٍ» (اعراف/60) تو گمراه هستی.
می فرمود: «لَیْسَ بی‌ ضَلالَه» (اعراف/61) خیر من گمراه نیستم.
می فرمود: «وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً» (فرقان/63) اگر جاهلان ناروا گفتند با سلام و سلامت رفتار کنید.
به پیامبر (ص) می‌گفتند: «ساحر» «شاعر» «کاهن » «مجنون »
حدیث: علی (ع) فرمود: بعد از من کسانی بر شما حکومت خواهند کرد که شما را مجبور خواهند کرد که به من ناسزا بگویید. اگر گفتید که بگویید: «فَإِنَّهُ لِی زَکَاهٌ وَ لَکُمْ نَجَاهٌ» (وسائل‌الشیعه،ج16،ص228)
برای من ثواب و پاداش و، و برای شما نجات از دست دشمن است. اما اگر خواستند تبری پیدا کنید: «وَ أَمَّا الْبَرَاءَهُ فَلَا تَتَبَرَّءُوا مِنِّی» (وسائل‌الشیعهج16ص228)
پس از من برائت نجویید برای نجات ناسزا بگوییدولی اگر خواستید بگویید علی منحرف بود حاضر نشوید. ممکن است انسان به فرزندش فحش بدهد ولی حاضرنیست اقرار کند که او فرزند من نیست. حرام زاده که نیست اگر بخواهند شما را بکشند و سر از بدنتان جدا کنند یا این که از راه امام علی (ع) و امام حسین (ع) برائت جسته و معاویه و یزید را تأیید کنید هرگز حاضر نشوید.
و در مظلومیت این خاندان بس که امام سجاد و امام باقر (علیهما السلام) در مسجد نشسته نماینده معاویه بالای منبر به علی (ع) ناسزا می‌گفت و این خیلی مهم است ما که به نزد آن‌ها چیزی به حساب نمی‌آییم اگر امام جمعه‌ای به یکی ازبستگان ما جسارت کند تا آخر عمر به نماز او حاضر نمی‌شویم.
خداوند جزا بدهد به بنی امیه که پدرشان ابوسفیان و بعد معاویه و بعد یزید در کربلا چه کرد. خیلی راحت به همدیگر جسارت و حرف‌های نامربوط می‌زنند.
حدیث: دو نفر به همدیگر گفتند دیوانه، علی (ع) هر کدام را 20 ضربه شلاق زد.
به چه حقی دیوانه، که گفتن این کلمه از فحش‌های دیپلماتی بعضی‌ها با کلاس بالاست ,بعضی ازفحش‌ها و تهمت‌ها که ضربه شلاق دارد. یکی از زن‌های پیامبر ص یهودی بود مسلمان شد عده‌ای او را مسخره و ناسزا می‌گفتند حضرت فرمود به آن‌ها بگو: پدرم هارون و عمویم موسی و همسرم رسول الله است.
از نسل هارون است پدر و عمو و همسرش پیامبر این چه نقطه ضعفی است برای ناسزا و ناروا گفتن ؟ در مقابل فحش و ناسزا باید با کرامت گذشت.
حدیث: به سلمان گفتند ریش تو بهتر است یا دم سگ ؟ (ما اگر باشیم تحمل نمی‌کنیم)
در جواب گفت: هر کدام از پل صراط بگذرد.
حکومت، حکومت معاویه، و مردم هم تحت حمایت چنین حکومتی، علی (ع) شب‌ها برای فقرا غذا می‌برد امام حسن (ع) هم کار پدرش را ادامه داد.
4- پرهیز از سخنان ناروا به اشخاص و اقوام
معاویه برای این که امام حسن (ع) را بشکند شایعه کرد که هر درب خانه‌ای را که امام حسن می‌زند زن صیغه کرده است. و زن‌های دنبال جنازه او زن‌های صیغه‌ای او بوده اند.
فلانی حقوقش، ساعتی و روزی و ماهی فلان مقدار است، تلفن بزن بپرس. برای این که او را بشکنند دست به چنین کارهایی می‌زنند، این کارخانه و برج و پاساژ از اوست. البته بعضی که در دسترس هستند مثل بنده در نهضت سواد آموزی رئیس بی سوادهایا رئیس ستاد اقامه نماز، رئیس بی نمازها با این که سیاسی هم نیستیم ولی هفته‌ای نیست که با تلفن آقا فلان کارخانه وبرج و پاساژ و هر چه داریم الان من می‌گویم تمام اموال من جز خانه‌ای که از 40 سال قبل است ویک ماشین همه را مصادره کنید، من ذره‌ای نیستم و بعضی از عزیزان مملکت ما، روزی ساعت کارمی کنند و مرتب مورد تهمت هستند.
سلام و صلوات بر شهید دکتر بهشتی که امام(خمینی ره) فرمود: ناسزاهایی که به او گفتند(مظلومیت او) سخت‌تر بود برای او از شهادتش ,که شهادت شیرین است.
و لذا امام زین العابدین (ع) فرمود: در شام به ما سخت‌تر گذشت چون در کربلا کشتند و شام ناسزا گفتند.
حدیث: روز فتح مکه پیامبر (ص) تمام بت پرست‌ها را بخشید به غیر از سه نفر که دستور اعدام آن‌ها صادر شد، علت آن را سؤال کردند فرمود: این‌ها ناسزا به من می‌گفتند و هجو کرده و دلقک کرده و جک می‌ساختند.امروز که برای ترک و فارس و کرد و کاشانی و روحانی و دانشجو مطالبی می‌گوید فحش میلیونی می‌دهند. (باز یکی یکی فحش بدهند) همه بازاری ها، یزدی ها، اصفهانی‌ها چرا نسبت به همه.عضوی کوچک‌تر از زبان و پر جرم‌تر از زبان نیست نسبت به گناه آن. تمام اعضاء بدن درد می‌گیرد جز زبان، کسی نمی‌گوید زبانم درد آمد هر چه هم جنایت می‌کند، ظلم می‌کند، ظلم‌های خطرناک. در زیارت امام حسین(ع) می‌گوییم: خداوند لعنت کند آن‌ها را که تو را کشتند.
5- بعضی کلمات در حد کشتن خطرناک است
«بِالْأَیْدِی وَ الْأَلْسُن» (من‌لایحضره‌الفقیه، ج2،ص604) با دست و زبان بعضی‌ها با شمشیر و بعضی با زبان می‌کشند. معلوم می‌شود که بعضی کلمات در حد کشتن خطرناک است.
عکرمه فرزند ابو جهل مسلمان شد، مردم او را تحقیر می‌کردند به خاطر پدرش به حضرت شکایت کرد,حضرت فرمود: کسی حق ندارد او را به خاطر پدرش ناروا و تحقیر کند.
شخصی برادرش منافق و خواهر خانمش بی حجاب(بد حجاب)است و شوهر خواهرش عرق می‌خورد عمویش فراری و دایی‌اش ساواکی است.
اگر بخواهیم اینچنین گزینش کنیم پیغمبر (ص) که عمویش ابی لهب است رد می‌شود. قرآن می‌فرماید: «وَ لا تَزِرُ وازِرَهٌ وِزْرَ أُخْرى» (اسرا/15) چند بار این آیه تکرار شده در قرآن که هرکسی مسئول کار خودش می‌باشد و توپ کسی را نباید به خانه همسایه انداخت.
قرآن می‌فرماید: «لَکُمْ دینُکُمْ وَ لِیَ دینِ» (کافرون/6)
هرکسی به راه خود، این هم پسرت و داداشت چکار کند حضرت نوح پسرش و حضرت لوط همسرش و پیامبر ص عمویش.
تنها کسی که اطرافیان نقطه ضعفی نداشتند علی بن ابیطالب (ع) بود چون خانواده‌ای مثل خانواده ابوطالب در تاریخ خداوند خلق نکرده، خداوند هر چه لطف داشته داخل این خانه ریخته.
پدرش ابیطالب که پیامبر(ص) فرمود: ابیطالب خود یک امت بود. مثل امام خمینی (ره) که فرمود: بهشتی یک ملت است. اگر سایه ابوطالب بر سر پیامبر (ص) نبود فشار کفار و مشرکین بسیار بود.
ابوطالب چون پیرمرد و رئیس قبیله بود کاری به پسر برادرش نداشته و مزاحمت جدی نمی‌توانستند ایجاد کنندفرزندان او یکی علی (ع) و دیگری جعفرطیار، بنیان گذار اسلام در حبشه و در آفریقا و عقیل و او پسری دارد به نام مسلم بن عقیل، اولین شهید کوفه و طفلان مسلم. و پسران علی بن ابیطالب امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام) خداوندرحمت کند شاعرتبریزی شهریار را که می‌گوید:
به جز از علی که آرد پسر ابوالعجائب که علم کند به عالم شهدای کربلا را
خیلی از انبیاء خدا گرفتار همسر بد و فرزند نا اهل و عمو و برادر بد بوده اند.
امام سجاد(ع): چیزهایی که شیطان به زبان من جاری می‌کند از فحش، و کلام زشت «هجر» کلام زشت که مردم به خاطرزشتی آن را مهجور و طرد و منزوی می‌کنند.
یکی از اصحاب زیاد گریه می‌کرد علت را پرسیدند، گفت: برای این که لحظات آخر عمر پیامبر(ص) جسارت بزرگی به آن حضرت شدوآن این که حضرت فرمود: برای من قلم و کاغذ بیاورید تا چیزی بنویسم که هرگز گمراه نشوید در عوض این کار گفتند: «إن الرجل لیهجر» (طرائف، ج2،ص432)
دارد ناروا میگوید. هزیان و دری وری می‌گوید و آیا این مزد رسالت آن حضرت بود که در آخرین لحظات به او دادند.
6- مودت اهل بیت و اتخاذ راه خدا، دو مزدی که پیغمبر از ما خواسته
نکته‌ای تازه و ظریف:
حضرت فرمود: «لَنْ تَضِلُّوا» چیزی بنویسم که هرگز گمراه نشوید، نه تنها نیاوردند که جسارت هم کردند, اما کسی می‌تواند بگوید چه چیز می‌خواست بنویسد، بله، شما دکمه کامپیوتر را بزن هر چه کلمه «لن تضلوا» در روایات وتاریخ هست می‌آید به صفحه تلویزیون و کامپیوتر بارها فرموده این جمله را و در جاهای دیگر فرموده: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا» (وسائل‌الشیعه،ج27،ص33)
من از میان شما می‌روم ولی دو چیز گران بها می‌گذارم کتاب خدا( قرآن) و عترت (اهل بیتم) را مادامی که به آن هاتمسک کرده و پیوند داشته باشید هرگز گمراه نخواهید شد. از این جمله که بارها تکرار شده می‌فهمیم که در آستانه مردن هم می‌خواست آنچه تا حال شفاهی گفته کتبی شود.
مثال: اگر فرزندی داری که هر وقت می‌رود بیرون می‌گوید می‌روم کتابخانه حال اگر گفت می‌روم نمی‌پرسی کجا ؟ باخود می‌گویی حتماً می‌رود کتابخانه، پس معلوم می‌شود همه «لَنْ تَضِلُّوا» ها همان است.
اول محرم من یک لطیفه بگویم این لطیفه خیلی لطیف است در قرآن سوره است یکی از آن‌ها سوره شعرا است در آن سوره تاریخ پیامبران را یکی یکی، گفته و همه پیامبران یک شعار داده‌اند و آن این که:
«إِنْ أَجْرِیَ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ» (یونس/72) ما مزدی از شما نمی‌خواهیم مزد ما از طرف خداست.
پیامبرماهم در چند جا گفته من مزد نمی‌خواهم، ولی یک جا از ما دو مزدخواسته است:
– یک جا می‌فرماید: «إِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبى‌» (شوری/23) من مزد نمی‌خواهم مگر اهل بیتم را دوست داشته باشید
– یک جا می‌فرماید: «أَنْ یَتَّخِذَ إِلى‌ رَبِّهِ سَبیلاً» (فرقان/57) من مزد نمی‌خواهم مگر راه خدا را برای پیمودن انتخاب کنید.
این که این دو مزد را خواسته باز هم معلوم می‌شود که روح و جهت هر دو یکی است و آن به سوی خداست.
مثال: یک نفر مریض است می‌گویند این قرص را بخور تا خوب شوی نمی‌خواهی این آمپول را بزن، معلوم است که مواد شیمیایی قرص و آمپول یکی است.
«الْمَوَدَّه» از«ود» است , دوستی خالی که همه همدیگر را دوست دارند، می‌فرماید:
«إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» (مریم/96)
آنان که ایمان دارند و عمل صالح انجام می‌دهند خداوند برای آن‌ها دوستی و محبت در میان مردم قرار می‌دهد حتی مجرمین هم مؤمنین را دوست دارند، آدم‌های هرزه هم موقع خواستگاری سراغ دختران محجوب می‌روند.
خود به دیگران نگاه می‌کند ولی می‌خواهد کسی به زن او نگاه نکرده باشد. خودش دستش خطا می‌رود ولی اگربخواهد شریک بگیرد سراغ انسان امین می‌رود. دزدها گاهی یک خانه را می‌زنند بعد می‌گویند بیایید عادلانه تقسیم کنیم بدها هم خوب‌ها را دوست دارند.
قرآن می‌فرماید: «لا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ» (الانبیاء/148)
حرف زشت را خداوند هم دوست ندارد.
7- فحاشی برکت رزق را برمی‌دارد
حدیث داریم: «مَنْ فَحُشَ عَلَى أَخِیهِ الْمُسْلِمِ نَزَعَ اللَّهُ مِنْهُ بَرَکَهَ رِزْقِهِ» (کافی، ج2،ص325) خداوند از کسی که بر برادر مسلمانش فحاشی کند برکت رزق و روزی را برمی دارد. همیشه می‌دود و زحمت می‌کشد و به جایی نمی‌رسد، و مرتب گرفتاری دارد. «سِلَاحُ اللِّئَامِ قَبِیحُ الْکَلَامِ» (بحارالأنوار، ج75،ص185) فحش اسلحه انسان‌های پست و بد کلامی است.
شخصی از شام که زیر حکومت معاویه تربیت شده بود به مدینه آمد و شروع کرد به امام حسن (ع) ناسزا گفتن، امام حسن (ع) فرمود: غریبی و گرسنه به منزل ما بیایید. او را به منزل برده و پذیرایی کرد. خیلی برای او سنگین تمام شد که من ناسزا می‌گویم او محبت می‌کند بعد در‌شان آن حضرت این آیه را خواند که: «اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَهُ» (انعام/124) خداوند می‌داند رسالت و رهبری را کجا قرار دهد. و من از این به بعد شیعه علی بن ابیطالب شدم.
قرآن می‌فرماید: «ادْفَعْ بِالَّتی‌ هِیَ أَحْسَنُ» (مومنون/96) بدی‌ها را با خوبی‌ها جوابگو باش.
قرآن می‌فرماید: «وَ یَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَهِ السَّیِّئَه» (رعد/22) بدی‌ها را با خوبی دفع کنید.
به آن‌ها که ناسزا می‌گویند کم توجهی کرده و بگذرید و کسی هم که می‌خواهد در این جهت تحریک کند گوش به حرف ندهید سخن چینی گناه هم گناه است. این اخلاق کریمه است. علی (ع) و معاویه در جبهه با لشکریانشان بودند هر زمان آب به دست علی (ع) بود می‌فرمود به لشکر معاویه هم آب بدهد ولی به عکس معاویه می‌گفت آب ندهیدبه طرفداران و لشکریان علی (ع) .
امام صادق (ع) فردی را دید که انگارحاجتی دارد به اطرافیان فرمود حاجت او را برآورده کنید رفتند و برگشتند گفتند او یهودی بود و تشنه, به او آب ندادیم حضرت فرمود مگر من گفتم چه دینی دارد باید آب به او بدهید.
حضرت ابراهیم (ع) یکجا دعا کرد که روزی را به مؤمنین بده. خداوند فرمود من به غیر مؤمنین هم روزی می‌دهم. گفت: «وَ ارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَراتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ قالَ وَ مَنْ کَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ» (بقره/126)
خدایا روزی کن اهل مکه را از ثمرات آن که ایمان دارد(خداوند فرمود)آن که هم کفر ورزیده او را بهره مند می‌کنم. مامی گوییم در هیأت ما سینه نزده آبگوشت به او ندهید.
ولی با کمال تأسف آب را بر امام حسین (ع) بستند، پرنده‌ها و مرغ و ماهی از آن آب استفاده ولی حضرت از آن ممنوع شد. و نتوانست با یک مشک مقداری آب برساند.
خدایا: بر عذاب قاتلین امام حسین (ع) بیفزا.
خدایا: کسانی که در طول تاریخ برای امام حسین (ع) عزاداری کرده‌اند با آن حضرت محشور بفرما.
خدایا: به ما لیاقت عزاداری خالصانه مرحمت بفرما
خدایا: عشق خود و قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) را در ما روزافزون بفرما.
خدایا: دین و دنیا رهبر و دولت و مردم و عقائد و افکار و مرز و بوم ما حفظ بفرما.
خدایا زیارت کربلا در دنیا با معرفت و شفاعت آن در آخرت نصیب همه ما بفرما.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2584

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.