حضرت زهرا (علیها السلام)

موضوع: حضرت زهرا(علیها السلام)
تاریخ پخش: 72/08/27

بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

در جمع خواهران دبیرستان شهید باهنر هستیم خواهرانی که درسشان خوب است و نمازشان خوب است و حجابشان هم خوب.
1- فاطمه(س) عصاره هستی
من می‌خواهم مقداری راجع به حضرت زهرا(س) صحبت کنم فاطمه یعنی جدا یعنی همه چیزش با باقی‌ها فرق می‌کند زهرا یعنی درخشنده. روایت داریم حضرت زهرا وقتی وارد نماز می‌شدند غرق در حضور قلب و غرق در توجه بودند اینرا پیرمردها و پیر زنها می‌دانند یعنی چه نماز خیلی خوانده‌اند اما یک رکعت نماز باتوجه نخوانده‌اند در میان هزاران کمالی که دارد یکی از کمالاتش این است.
فاطمه دختر نبوت، همسر ولایت، مادر امامت، این سه تا لقب را احدی ندارد. مرحوم علامه طباطبایی نسبت به مریم علاقه داشت وقتی سوره مریم را می‌خواند و آیاتی که راجع به مریم بود از یکی از فضلاء شنیدیم که منقلب می‌شد مریم مادر یک عیسی و فاطمه مادر یازده عیسی اگر ما بگوئیم فاطمه عصاره هستی است قبول کنید چون داریم هستی به عشق زهرا زنده است تمام تاریخ بند به زهراست، هستی برای بشر خلق شده است انسان برای عبادت آفریده شده است «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِی» (ذاریات/56) در میان کسانی که عبادت می‌کنند بهترین بندگان خوب خدا انبیاء هستند در میان انبیاء بهترین و خاتم انبیاء پیغمبر ما است و پیغمبر یک وارث دارد و آن فاطمه است این مثل هسته مرکزی می‌ماند.
2- فاطمه(س) عصاره خوبی‌ها
پیغمبر فرمود: اگر خواسته باشیم همه خوبی‌ها را به شکل در بیاوریم خواسته باشیم تمام کمالات را در یک شکل بیاوریم، آن شکل فاطمه می‌شود. یعنی عصاره خوبیهاست مثل اینکه بگویند اگر خواسته باشید محور تمام آخوندها را بگویی محور آن امام است که توانست رژیم شاه را بردارد آمریکا را تحقیر کند. حالا آدم می‌فهمد که این حدیث یعنی چه اگر مهدی نباشد زمین به هم می‌ریزد و تازه مهدی یکی از بچه‌های زهراست امام خمینی یکی از بچه‌های حضرت زهراست هر کس می‌خواهد بداند زهرا یعنی چه در جلسه‌ای که نشسته است بگوید افرادی که سید هستند بلند شوند هرکس مادرش سید است آن هم سید است آدم می‌فهمد که یک دختر چطور می‌شود کوثر یعنی خیر کثیر. زهرا به گردن همه زنهای کره زمین حق دارد چون به قدری کمالات داشت که از آن موقع دیگر دختر کشی برداشته شد چون قبلاً دختر کشی مد بود و زهرا ثابت کرد که می‌تواند کاری بکند.
می گوید: دیدم که حضرت زهرا(س) از شب تا صبح در رکوع و سجود است و همه‌اش به مردم دعا می‌کرد گفتم زهرا جان خیلی به مردم دعا می‌کنی فرمود: «الْجَارُ ثُمَّ الدَّار» (مستدرک الوسایل/ج5/ص244) اول همسایه بعد خانه، به فکر مردم بود.
3- نماز و زهرا(س) نور چشم پیامبر(ص)
دو تا چیز نور چشم پیغمبر است اول نماز دوم فاطمه، روی این فکر کنید اینها چه ربطی به هم دارند فکر کنید. حضرت فرمود: امیدوار کننده ترین آیه این است «وَأَقِمْ الصَّلَاهَ طَرَفِی النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنْ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ» (هود/114) اگر نماز خواندید خدا با این نماز گناهانتان را برطرف می‌کند ولذا انسان تا لغزشی کرد باید نماز بخواند مثل اینکه تا لباستان کثیف می‌شود می‌شوئید نماز پاک است و پاک کنند زهرا هم جزو اهل بیتی است که «وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا» (احزاب/33) نماز شفاعت می‌کند زهرا هم شفاعت می‌کند نماز مادر همه خوبیهاست زهرا مادر همه ائمه است.
گریه برای حضرت زهرا(س) خوب است؟ بله قرآن می‌فرماید که خوب است «لَا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنْ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ» (نساء/148) خدا دوست ندارد اسم کسی را بلند ببرید مگر کسی که مظلوم است یعنی اگر به کسی ظلم شد ایراد ندارد که شیون بزنید برای غیر مظلوم «لا یحب» اما برای مظلوم «یحب» و زهرا مظلوم است پس خدا دوست دارد که ما برای او داد بزنیم چون به او ظلم شد.
4- حضرت زهرا(س) ظرف قرآن است
اگر خدا عادل است چرا روایت داریم که اول کسی که وارد بهشت می‌شود زهراست؟ باید اول کسی که کار خوب کرده است برود بهشت پس چرا حضرت زهرا اول می‌رود؟ درست است که خدا عادل است ولی عبادت زهرا(س) از همه بیشتر است. زهرا تشبیه به شب قدر شده است، شب قدر قرآن نازل شد در خانه زهرا قرآن نازل شد به قلب زهرا قرآن نازل شد زهرا ظرف قرآن است شب قدر فرشته‌ها می‌آیند بر زهرا هم فرشته‌ها نازل می‌شوند شب قدر شب مبارکی است زهرا هم وجود مبارک است.
من در مورد حضرت زهرا چیزی نمی‌توانم بگویم دانشمندان سمینار می‌گذارند در مورد ابعاد شخصیتی فرزند حضرت زهرا، امام خمینی سمینار می‌گذارند که ابعاد شخصیتی او را بررسی کنند آنوقت امام کجا و زهرا کجا، امام جرقه‌ای از حضرت مهدی و حضرت مهدی جرقه‌ای است از حضرت علی(س).
5- نام زهرا را برای دخترانتان انتخاب کنید
اشتباه می‌کنند کسانی که اسم دخترشان را فاطمه نمی‌گذارند مردم نگذاشتند و گرنه من اسم دختر سومم را فاطمه شماره دو می‌گذاشتم گفتند زشت است حضرت امام حسین فرمود: اگر خدا صد تا پسر به من بدهد اسم همه را علی می‌گذارم روایت داریم کسانی که روز قیامت دستشان به هیچی بند نیست می‌آیند و می‌گویند خدایا دستمان به هیچی بند نیست اما اسم دخترمان را زهرا گذاشته‌ایم و به همین مقدار زهرا به او توجه می‌کند زهرا معنای خوبی هم دارد بیائید اسم‌های خدایی را روی بچه هایمان بگذاریم.
پیغمبر وقتی از خانه زهرا بیرون می‌آمد پشت‌اش را به زهرا نمی‌کرد عقب عقب می‌رفت این خیلی مهم است. فرمود: «فِدَاهَا أَبُوهَا» (بحارالانوار/ج43/ص20) پدرت قربانت برود اولین زنی که هجرت کرد سه تا فاطمه بودند یکی فاطمه بنت اسد یکی هم فاطمه زهرا در شعب ابی طالب آن سه سالی که مردم مکه اعتصاب کردند در آن گرسنگی فاطمه زهرا(س) بود و گاهی مواقع حضرت خدیجه از یک طریق‌هایی به اینها غذا می‌داد.
خانمی آمد خدمت حضرت زهرا(س) و سوالی پرسید حضرت هم جواب داد دوبار سوال پرسید حضرت باز هم جواب داد همینطور تا ده تا سوال پرسید حضرت با حوصله به همه جواب داد آخرش آن خانم گفت که من دیگر خجالت می‌کشم سوال بپرسم حضرت فرمود: چرا، هر سوالی که می‌پرسی من یک قدم به خدا نزدیکتر می‌شوم.
6- ارزش و مقام زن
وقتی پیغمبر می‌خواهد به دشمنان نفرین کند به حضرت زهرا هم می‌گوید که بیا و تو هم نفرین بکن، عده‌ای از علمای مسیحی اول بحث شد قبول نکردند پیغمبر فرمود: بیائید تا نفرین کنیم ما نفرین می‌کنیم که خدا به شما مرگ بدهد شما هم نفرین کنید که ما را مرگ بدهد هر دعائی مستجاب شد معلوم می‌شود که آن دعا کنند حرفشان درست است پیغمبر وقتی خواست که برود نفرین کند چهار نفر را با خودش برد حضرت علی، زهرا، امام حسین و امام حسین فرمود: بیائید من دعا می‌کنم شما آمین بگوئید.
اصولاً در همه حرکتها زن بوده است مگر می‌شود که زن توی صحنه نباشد در بیابانهای داغ مکه هاجر بود یک ماجرای کربلا زینب بود حضرت موسی نجاتش بخاطر پنج تا زن بود نژاد پیغمبر اولی العزم با زن بود تربیت یک دختر مساوی است با تربیت هفت پسر من چون همه فرزندانم دختر هستند یکبار هم دعا نکرده‌ام که خدا به من پسر بدهد دختر خیلی مقام دارد. دختر زودتر به بهشت می‌رود حجاب برای دختر ارزش است ظریف ترین عضو بدن ما چشم است که خدا برای آن حجاب گذاشته است بنام پلک اگر گفتند حجاب یعنی ظریفی نه یعنی اینکه بدی، روی ماشین قشنگ آدم پارچه می‌کشد نه روی بشکه.
مردی همسری دارد و زندگی می‌کند همسرش نمره‌اش چهارده است توی خانه هم خودش را آرایش می‌کند می‌شود شانزده زن یک زندگی خوبی با مرد دارد مرد که بیرون می‌آید اگر همه دخترها بد حجاب و آرایش کرده باشند هر زنی خودش را می‌آید و نشان می‌دهد مرد وقتی می‌آید و بر می‌گردد به طور متوسط صد تا خانم می‌بیند این صد تا را مقایسه می‌کند با خانم خودش و خانم خودش هم باید مسابقه بدهد با صد تا خانم توی خیابان هر زنی با صد تا رقابت کند می‌بازد بالاخره چند نفر از این نمره‌شان بالاتر است مرد هم علاقه‌اش به این کم می‌شود بنابراین شکل شما علاقه مرد را به خانمش کم می‌کند فردا هم یک شکل بهتری علاقه شوهر شما را به شما کم می‌کند بهتر این است که هر کس هر شکلی دارد خودش را بپوشاند و ساده بیرون بیاید زهرا می‌فرماید بهترین هدیه برای زن پوشش است نه اینکه طوری باشد که نتواند حرف بزند خطبه‌های حضرت را فراموش نکنید حرف زدن برای زن یک کمال است.
7- سخن پیامبر(ص) درباره حضرت فاطمه(س)
پیغمبر فرمود: هر کس فاطمه را زیارت کند من را زیارت کرده است فاطمه انسان بهشتی است که به قیافه انسان دنیای در آمده است هر وقت پیغمبر می‌خواست برود مسافرت آخرین خانه‌ای را که خداحافظی می‌کرد خانه فاطمه بود و وقتی هم از مسافرت بر می‌گشت اولین خانه خانه فاطمه بود در شب عروسی پیراهن عروسی را هدیه می‌دهد غذای افطاری‌اش را به مسکین و فقیر و یتیم می‌دهد برای خانم‌های مدینه کلاس گذاشته بود حکومت وقت را زیر سوال می‌برد. روایت داریم شیعه و سنی و الغدیر از حدود سی و پنج مدرک نقل کرده است، از پیغمبر غضب خدا بند به غضب زهراست. غضب خدا بند به غضب خداست. «یغضب لغضبها» (بحارالانوار/ج27/ص62) ما که غضب می‌کنیم که چرا ایشان توی عروسی ما را دعوت نکرد اگر غضب زهرا غضب‌های عادی باشد خداوند غضب هایش بند به غضب‌های عادی نیست پیداست که غضب و محبت او حق است.
حضرت زهرا یک سیاستمدار نمونه فرمود: شب من را غسل دهید نمی‌خواهم بعضی‌ها تشیع جنازه من بیایند و این سوال هست پیغمبر یک دختر بیشتر نداشت اگر چند تا دختر می‌داشت یکی‌اش را شهید می‌کردند دل ما نمی‌سوخت یک دختر داشت اگر زهرا پیرزنی بود و شهید می‌کردند دلمان نمی‌سوخت او جوان بود حتی اگر با شمشیر گردن می‌زدند اینقدر دلمان نمی‌سوخت با لگد کشتند اگر حامله نبود آدم. . . اگر او را روبری چشم امیرالمومنین نبود اگر روبروی بچه‌ها نبود روایت داریم آن مقداری که زهرا شفاعت می‌کند احدی نمی‌تواند شفاعت کند به قدری مقام بلندی دارد که وقتی در کربلا به امام حسین(ع) می‌گویند با یزید بیعت کن می‌گوید من پسر فاطمه هستم من شیر زهرا را خورده‌ام یعنی می‌خواهد بگوید بقدری شیر زهرا مهم است که اگر شیر زهرا در بدن کسی باشد امکان ندارد با طاغوت بسازد. افتخار کنید که سید هستید چرا نمی‌نویسید افتخار کنید توی امضاء‌ها بنویسید دینی که ما تبلیغ می‌کنیم مال جد شماهاست می‌شود اولاد پیغمبر نماز نخواند سید نماز نمی‌خواند خوابش می‌برد وجدان او آرام است افتخار کنید مادرتان زهراست.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2113

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.