حضرت زهرا (سلام الله علیها)

موضوع: حضرت زهرا(س)
تاریخ پخش: 70/10/05

بسم الله الرحمن الرحیم

1- نهضت سواد آموزی و دست‌آوردهای آن
به مناسبت هفتم دی ما ه سالگرد نهضت سواد آموزی در پیش است. و امسال نهضت سواد آموزی توانست با همکاری و حمایتهای مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری و همکاری آموزش و پرورش و صدا و سیما و دیگر ارگانها در دنیا کشور دوم شود و از یونسکو مدال افتخاری بگیرد. اما چه یونسکو مدال افتخار بدهد چه ندهد. چه سازمان ملل حقانیت ما را در جبهه و جنگ تایید بکند چه نکند، چه صدام را پیش قدم در جنگ بداند چه نداند حقانیت ما، برای ما روشن است آنها خواستند چشمشان را باز می‌کنند و حقانیت ما را می‌بینند.
چشمشان را باز کنند یا نکنند تا حقانیت ما را ببینند یا نبینند بحمدلله جمهوری اسلامی بعد از آن که در جنگ شکست نخورد و دشمن را به عقب راند، هر سال قدم به قدم جلو می‌آید از لحاظ عزت اجتماعی.
الان ما در دنیا، عزیز هستیم الآن ابر قدرتها دوست دارند که ما به آنها لبخندی بزنیم. الآن هر کشوری می‌خواهد بگوید با غیرت و شجاع باشید می‌گوید از ایرانیها یاد بگیرید. رئیس جمهورهای دیگر می‌ترسند آن حرفها را بزنند، یا جرات ندارند یا آن بینش را ندارند. مقام معظم رهبری زمانی که رئیس جمهور بودند تشریف بردند سخنرانی کردند در یکی از این اجلاسهای بین المللی حالا غیر متعهد‌ها بود یا سازمان ملل، ایشان فرمودند: رئیس جمهورهای متعدد، چند تا از رئیس جمهورهای کشورهای دیگر آمدند گفتند: خوشا به حالت، جگرداری بگویی ما می‌فهمیم اما دل نداریم بگوییم. جایی که همه در مقابل اسراییل شهامت حرف زدن ندارند در برابر جسارت آمریکا شهامت حرف زدن ندارند.
خدا را شکر ما، رهبرمان، مسئولین ما، امت ما، زن و مرد ما جرات دارد، شهامت دارد، در جنگ یپروز شدیم، حالا بعد از آنکه یکی دو سال است جنگ متوقف شده حالا می‌آیند می‌گویند حق با شماست خیلی خوب حالا باز هم دستتان درد نکند. حالا بالاخره بعد از دو سال دستتان درد نکند. ولی‌ای کاش آن مقدار که قضاوت کردید یک خورده سریعتر و بجا بود.
از افتخاراتی که جمهوری اسلامی نصیبش شد آزادی اسرا بود. از افتخاراتی که جمهوری اسلامی نصیبش شد مدال افتخاری بود که در سواد آموزی بزرگسالان، نهضت سواد آموزی دریافت کرد.
من می‌خواستم در این زمینه صحبت کنم ولی چون خودم در نهضت سواد آموزی هستم نمی‌خواستم خیلی مانور دهم امشب هم نمی‌خواهم روی این زمینه… فقط می‌خواهم بگویم آموزشیارهای سراسر ایران دستتان درد نکند. هم مردم را با سواد کردید هم با گرفتن مدال، جمهوری اسلامی در دنیا عزیز شد. خداوند عزت دنیا و آخرت به تک تک شما مرحمت بفرماید و انشاء الله از این به بعد هم بتوانید چنان کلاسها را گرم نگهدارید که بتوانیم هرچه بیشتر مسأله بی‌سوادی را حل کنیم که اگر بتوانیم بگوییم کشور ما بی سواد ندارد این یک عزت فوق العاده‌ای برای ما است. و من باید از دست اندرکاران تشکر کنم بخصوص از برادر دانشمند و بزرگوارمان جناب آقای دکتر شهیدی که به خاطر قلم خوب، فکر خوب و اطلاعات گسترده ایشان کتابهایی را که می‌نویسد هر سال مدال افتخاری که از جمهوری اسلامی می‌گیرد هدیه می‌کند و امسال 14 تا سکه‌ای که به عنوان کتاب نمونه گرفتند به آموزشیارانی که در مناطق دور هستند دادند (آموزشیاران نهضت سواد آموزی) من از این استاد دانشمند دانشگاه لازم است تشکر کنم. و ما مفتخریم که در جمهوری اسلامی ما اساتید دانشگاهی اینچنین پیدا می‌شوند، و عده‌شان کم هم نیست.
یکی اینکه سفارش کنیم به مردم که حالا که این خواهرهای بزرگوار می‌آیند در خانه‌ها را می‌زنند و منت می‌کشند، اینها نباید منت شما را بکشند شما باید منت اینها را بکشید.
اینها آمدند در خانه شما را می‌زنند که به شما نور بدهند علم بدهند. هر یک از این خواهرهای عزیز دست به هر کاری بزنند در آمدش بیشتر از نهضت سواد آموزی است. دست به گلدوزی، خیاطی، نقاشی هر کار دستی حتی اگر ساده‌ترین کارها حتی اگر بعضی از آنها قالی بافی هم بکنند در آمد یک زن قالی باف بیش از یک معلم نهضت است این که می‌آید در خانه شما به خاطر پول نیست چون راههای دیگر هست. شغلها و حرفه‌ها و هنرهای دیگر هست که درآمدش بیشتر است اما این که می‌آید در خانه شما می‌خواهد به شما نور بدهد، علم بدهد شما استاد را احترام کنید. در کلاسها گرم برخورد کنید. نهضت سواد آموزی فرزند امام است. کسانی که در این 10 – 12 سال لبیک گفتند، میلیونها افراد باسواد شدند شکر خدا. و ما مفتخریم در جمهوری اسلامی کارمان سواد آموزی است.
مناسبت مهمی که باید در این جلسه صحبت کنم تولد حضرت زهرا(س) است. گرچه تولد حضرت عیسی را هم داریم یعنی ما نمی‌دانیم از مریم بگوییم یا از زهرا(س). گرچه قرآن درباره حضرت مریم(س) آیات زیادی را بیان کرده. درباره حضرت زهرا(س) چند جمله‌ای صحبت کنم.
2- سیمایی از حضرت زهرا
تولد ایشان، کودکی ایشان، همسرداری ایشان، زهرا و جبهه‌های جنگ، زهرا و عبادت، زهرا و عروسی، زهرا… کمالاتی که دارد زهرا(س) در قرآن. زهرا در سخنان پدر، زهرا در سخنان شوهر، زهرا در کتابهای اهل سنت.
حالا من این عناوین را بنویسم تا ببینم چه قدر از آن را می‌توانم بگویم.
موضوع: سیمایی از حضرت زهرا(س)
تولد، زهرا در قرآن، زهرا در دیدگاه پدر، زهرا در دیدگاه شوهر، زهرا در کتب اهل سنت
تولد زهرا
امام باقر(ع) می‌فرماید: به رسول اکرم گفتند، یا رسول الله(ص) شما خیلی محبت می‌گذاری به فاطمه زهرا(س) چه خبر است. فرمود برای اینکه زهرا(س) نژادش از میوه‌های این دنیایی نیست. غذای ویژه‌ای برای من آورده‌اند. و خوردم و فاطمه زهرا از آن غذای ویژه درست شد. من برای اینکه خدا به من زهرا بده ببینید یک چیزهایی یک سری تشریفات دارد ما دو رقم تشریفات داریم. یک تشریفاتی است که واقعا تشریفات است، نمی‌ارزد. یک تشریفاتی است که می‌ارزد.
مثلا مکه رفتن تشریفات دارد می‌گویند باید از اول همه لباسهایت را دربیاوری بگذاری کنار دو تا لباس سفید بپوشی به نام لباس احرام. یکی مثل لنگ یکی مثل حوله. یکی را به کمر یکی را بدوش کفشهایت را بکن، کلاهت را برداری، رفتن به مکه تشریفات دارد.
حضرت موسی وقتی می‌خواهد برود کوه طور می‌گویند اینجا با باقی زمینها فرق دارد تشریفات دارد «فَاخْلَعْ نَعْلَیْک‌‌» (طه/12) کفشهایت را بیاور بیرون.
کربلا رفتن تشریفات دارد می‌گویند با همان گرد و خاک سفر وارد شوید.
مکه می‌خواهی بروی برو صابون بزن. مکه می‌خواهی بروی با باقلوا برو.
اما زین العابدین(ع) مکه که می‌خواست برود مغز بادام را با روغن و شکر قاطی می‌کرد من فکر کردم که مغز بادام با روغن و شکر چه می‌شود دیدم می‌شود باقلوا.
امام سجاد برای مکه باقلوا با خودش می‌برد. و زیاد هم می‌برد در سفر به دوستان هم می‌داد.
اما برای کربلا نه. شانه هم نمی‌کرد. لباسهاش را هم اتو نمی‌کرد. همان گرد و خاک سفر.
یعنی حرم امام حسین(ع) رفتن یک فرهنگ دارد مثل موسیقی‌ها، موسیقی روز عزا با موسیقی روز شادی فرق می‌کند. خرما شیرین است بعضی میوه‌های دیگر هم شیرین است ولی در عزا یک رقم دیگر شیرینی می‌دهند و در شادی یک رقم دیگر. این نژاد و فرهنگش فرق می‌کند.
خداوند وقتی به موسی می‌خواهد بگوید باید تورات بگیری، تورات گرفتن تشریفات دارد.
اول می‌گوید: «وَ واعَدْنا مُوسى‌‌ ثَلاثینَ لَیْلَهً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ» (اعراف/142) موسی سی شب باید تشریف بیاوری. چشم، بعد می‌گوید سی شب کم است. ده شب دیگر «وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ» چهل شبانه روز باید موسی آماده شود تا ظرفش، روحش بتواند تورات را بگیرد.
پیامبر یک مرتبه از خواب بیدار نمی‌شود وحی به او نازل شود. باید مدتها در غار حرا، خودسازی کند تا روح پیامبر آماده گرفتن وحی شود. روی پشت بام آنتن باید در جهت خاصی باشد تا موج را بگیرد. روح ما باید در یک شرایط خاصی وحی را بگیرد. اینها تشریفات است.
کربلا رفتن، مکه رفتن، «فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَهً» (اعراف/142) در کوه طور، چهل شبانه روز برای گرفتن تورات اینها تشریفات است.
3- خصوصیات و مشخصات حضرت زهرا
خدا وقتی می‌خواهد به پیامبر زهرا(س) را بدهد. همینطور، این طور نیست که حالا خانمش بچه آورد. دختری بود. نخیر.
پیامبر می‌خواهم به تو زهرا بدهم چهل شبانه روز باید از خدیجه جدا باشی، می‌خواهم به تو زهرا بدهم. مریم با تمام کمالاتش مادر یک عیسی است و زهرا مادر یازده عیسی.
زهرا را گفتم عصاره¬ی هستی. من در شهادت زهرا این کلمه را گفتم. در تولدش هم بگویم. عصاره هستی زهرا(س) است. پیامبر به چیزی نگفت نور چشم جز به فاطمه زهرا(س) و نماز به نماز هم می‌گفت نور چشم.
زهرا یک مولود طبیعی نیست که بگوییم خوب دختری است مثل باقی دخترها.
پیامبر 40 شبانه روز فاصله بگیر. چهل شبانه روز جدا شد از خدیجه. غذای ویژه باشد.
چه خبر است؟ می‌خواهم زهرا به تو بدهم. سلول بدن زهرا باید از اول…
جمعا شاید چهل، پنجاه تا کتاب تربیتی در کتابخانه‌ام داشته باشم. در این چهل، پنجاه تا که ما ندیدم یک مربی و یک کسی را در مورد مسائل تربیتی، روانشناسی و روانکاوی و مسائل تربیتی که در مورد نسل و نطفه صحبت کند. همش می‌گویند بچه را خواسته باشی تربیت کنی اینطور کنی عقده‌ای می‌شود اینطور کنی لوس می‌شود. برای اینکه میزان روحش را چگونه تربیت کنیم همش بحثهای تربیتی بعد از تولد است. ولی اسلام نظرش این است که اگر خواستی کسی را تربیت کنی باید از قبل از… کشاورز خوب کشاورزی نیست که فقط بگویند چگونه آبیاری کن، چگونه سمپاشی کن. سمپاشی و آبیاری بعد از کشت است. یک مقداری از اهمیت کشاورزی این است که آن دانه‌ای که می‌خواهی بذر کنی یعنی دقتها باید روی بذر باشد یک اسمی مهم دارد اصلاح بذر اشتباه که نمی‌گویم. بذر اصلاح شده، ان تخم و بذر اصلاح شده آن نقش مهمی در تربیت دارد. وگرنه… چند وقت پیش یک جایی بودم همه امور تربیتهای یک استان بودند در اصفهان به آنها گفتم خواهر‌ها و برادر‌های امور تربیتی شما چه می‌کنید؟ می‌خواهید بچه‌ها را تربیت کنید. پدر و مادر را صدا بزن بگو چه لقمه‌ای می‌دهی بچه‌ات بخورد اگر لقمه حرام بخورد شما هر چه تربیت کنی…
امام حسین هرچه رفت مردم را روز عاشورا تربیت کند. آخرش فرمود شکمتان لقمه حرام توش است لقمه حرام را که نمی‌شود، ذاتشان…
زهرا یک زن ویژه‌ای است. چهل شبانه روز جدا شد بعد پیغام داد به خدیجه، ای¬خدیجه اگر من 40 شب خانه نیامدم فکر نکن قهر کرده‌ام. آمدن زهرا، مادرش هم باید چهل شبانه روز برنامه ویژه داشته باشد. پدر هم باید برنامه ویژه داشته باشد. حتی حدیث داریم که هر گاه پیامبر اسلام هوس می‌کردند، تمایل می‌کردند که مرغ بخورند مرغ نمی‌خریدند بخورند. مرغ یا خروس را می‌خریدند درخانه می‌بستند چند شبانه روز دانه به آن می‌داد و بعد از آن که چند شبانه روزی گذشت بعد آن مرغ را ذبح می‌کردند می‌خوردند. بهرحال سلول بدن پیامبر بشود هر مرغی هر خروسی که نمی‌شود. این ویژگی در مورد اصل تولد.
در این که کی متولد شد. بین ما و اهل سنت در تاریخ اختلاف است، اختلافها گاهی وقتها روی کلمات است مثلا می‌گویند حضرت زهرا چند دفعه شهید شده؟ می‌گوییم: یک دفعه. می‌گویند: پس چرا دو بار می‌گویند فاطمیه می‌بینید گاهی داریم… یک همچین عبارتی در تاریخ است. این را شما چه می‌خوانید هم می‌شود خواند تشعین یعنی چه؟ یعنی هفتاد تا تشعین یعنی 90 تا. چون در تاریخ یک جمله‌ای این طوری آمده علما نمی‌دانند چه جوری بخوانند. نقطه گذاری هم در اول تاریخ دقیق نبوده و لذا دو تا فاطمیه کنند. آیا 5 سال بعد از بعثت بوده یا قبل از بعثت معلوم نیست.
وقت تولد زهرا زنها اعتصاب کردند همه با خدیجه، خدیجه را بایکوت کردند به قول امروزیها هرچه خدیجه پیغام داد بابا امشب من بچه‌دار می‌شوم بیایید کمک من کنید همه زنهای مکه اعتصاب کردند. و نرفتند بشارت دادند که این موجودی که متولد می‌شود، این یگانه، دختر است و نوع غذا و نوع برخوردها باید ویژه باشد. چرا می‌گویند فاطمه؟ فاطمه یعنی کسی که جدا است. از فکر ما جداست یعنی عقل ما به شناخت او نمی‌رسد. مردم قدرت درک او را ندارند. یک جمله به شما بگویم رک و پوست کنده: ما روی کره زمین هنوز پیدا نکردیم یک نفر را که هر چه حرفش را می‌زنیم جواب که می‌دهد بتواند از قرآن کمک بگیرد.
کسی باشد که هرچه می‌خواهد حرف بزند حرفهای عادیش را از آیه‌های قرآن بزند. فقط در تاریخ یک زن پیدا شده که هر چه از او سؤال کردند به عوض جواب یک آیه گفت که ضمنا جوابش در آن آیه هم بود. آن زن فضه بود و فضه زنی بود که شاگرد و خادم حضرت زهرا(س) است به فاطمه می‌گویند فاطمه، فاطمه است. یعنی فاطمه، جدا است علاقه مندانش از قهر خدا جدا هستند. خصلتهایش از بقیه زنها جدا است.
اسمهای مختلفی دارد اسمهایش فاطمه، صدیقه، مبارک، طاهره، زکیه، راضیه، محدثه و زهرا هم هست اسمهای مختلفی دارد. روی هر اسمی می‌شود بحث کرد.
زکیه یعنی چه؟ راضیه یعنی چه؟ و اسمهایی که پیغمبر انتخاب می‌کند غیر از اسمهایی است که ما الکی…
ما گاهی وقتها ممکن است به یکی بگوییم فقیهی، در عمرش یک کلمه فقه هم…
لقب یکی ممکن است باشد سخایییک ذره سخاوت هم نداشته باشد ممکن است اسم یکی باشد زلفعلی اصلاً کله‌اش زلف نداشته باشد. اسم بنده قرائتی، اصلا صوت قرائت قرآن ندارم.
یکی کسی یک مناجات درست کرده بود گفته بود الهی به فقاهت فقیهی یعنی هیچی، و به سخاوت سخایییعنی هیچی و به شجاعت شجاعی یعنی هیچی، البته هستند آدمهایی که فقیهی و سخاییو شجاعی و قرائتی که فقه و سخاوت و شجاعت و صوت قرائت دارند. یک وقت توهین نشود به کسانی. تصادفاً یک وقت می‌بینی اسم کسی سخاییهست واقعا سخاوت هم دارد یک وقت ما غیبت کسی را نکرده باشیم. ولی در میان ما اسم مانند حقوق بین الملل. حقوق بین الملل چیزی که در آن نیست حقوق ملتها است.
4- عروسی حضرت زهرا
فاطمه در شب عروسی یک گوسفندی در خانه‌شان بود ذبح کردند و خوب برای عروس باید احترام گذاشت سال اول انقلاب بود ما را بردند یک جایی مهمانی، نان و هنداونه به ما دادند خوب ما خوردیم و هیچی نگفتیم گفتیم لابد چیز دیگری نیست بعد دیدیم نه اینها دارند تند می‌روند. گفتند: آقای قرائتی ما برنامه داریم که زهد اسلامی پیاده کنیم. گفتم زهد یعنی چه؟ گفت یعنی نان و هنداونه گفتم: کی گفته؟
زهد یعنی نخور نه اینکه به مهمانهایت نده. این بخل اسلامی است این که شنیده‌اید حضرت علی(ع) زاهد بود یعنی خودش نمی‌خورد نه اینکه به مهمانش نمی‌داد.
بعد دیدم که یکی از اینها در جلسه گفت: ما یک ازدواج اسلامی کردیم. گفتم: ازدواج اسلامی چیست؟ گفت شبی که عروس را می‌آوردیم به همه فامیل عروس و اینها که در خانه بودند نان و ماست و خیار دادیم. گفتم که البته من کلمه زشتی به او گفتم چون آخه گاهی وقتها باید یک چیز زشت بگویید، گفتم خیلی خری! به او بر خورد و گفت چرا؟ گفتم این عروس خانم وقتی دختر بود بدنیا آمد اسلام نگفته بود برای سلامتی این دختر و برای افتخار این دختر یک گوسفند عقیقه کن آبگوشت بده مردم بخورند جمع شدند شکمشان سیر شد دعا کنند که قدمش مبارک باشد چطور آن موقع که هیچی سرش نمی‌شد احترامش در حد کشتن یک گوسفند بود حالا که عروس است و با سواد است و جهازیه و کمال دارد و آمده خانه تو ماست و خیار داده‌ای؟ آنروزی که هیچی نداشت اسلام برایش کرامت قائل بود حالا که همه چیز دارد… و در ثانی این ماست و خیار را که تو دادی با این پزی که می‌دهی که ازدواج من اسلامی بود این پز بیشتر تو را طاغوتی می‌کند می‌خواهی بگویی همه مردم از دم وضعشان خراب است. یک آدم حسابی است آن هم من هستم. ماست و خیار دادم این ماست و خیار تو باعث غرور تو شده هی می‌گویی من، من تو اگر چلو کباب می‌دادی اینقدر من، من نمی‌گفتی خدا راضی‌تر بود که ماست و خیار بدهی و هی من، من کنی.
شب عروسی حضرت زهرا(س) منافقین آمدند دیدند آبگوشت است. دیدند یک دیگ است و یک گوسفند صوت کشیدند به همدیگر گفتند بیایید همه‌مان امشب برویم خانه حضرت زهرا(س). عروسی حضرت امیر به قدری شلوغ کنیم که غذا کم بیاید علی شرمنده شود. گفتند خوب است. بالاخره هر کاری دستمان هست باید بکنیم تمام منافقین جمع شدند مطمئن بودند که غذا به اندازه مثلا 150 نفر است واینها الآن 2000 نفرند. آقا هرچی از این غذا کشیدند کم نشد. این منافقین آمدند گفتند همین است دیگر به هم نگاه کردند قصه چیست؟ گفتند: آقا شوخی نداریم هر چه بر می‌داریم کم نمی‌شود.
خدا نمی‌خواهد آبروی علی بریزد. نمی‌خواهد زهرا شب عروسی شرمنده شود. صد نفر از منافقین شب عروسی زهرا(س) ایمان آوردند وقتی بنا است خدا عزت دهد. هر چه توطئه می‌کنند صدا خفه شود بیشتر جلوه می‌کند هر کمالی مریم داشت حضرت زهرا(س) هم داشت.
درباره مریم داریم: «وَ کَفَّلَها زَکَرِیَّا» (آل‌عمران/37). پیامبری به نام زکریا متکفل حضرت مریم(س) شد. چون ژانویه تولد حضرت عیسی هم هست یک کلمه هم از حضرت مریم(س) بگوییم. «وَ کَفَّلَها زَکَرِیَّا» متصدی و کفیل حضرت مریم(س) حضرت ذکریا پیغمبر شد. متکفل حضرت فاطمه زهرا(س) حضرت محمد(ص) بود. آیه‌ای که خدا به مریم گفته «یا مَرْیَمُ اقْنُتی‌‌ لِرَبِّکِ وَ اسْجُدی وَ ارْکَعی‌‌ مَعَ الرَّاکِعینَ» (آل‌عمران/43) مریم قنوت و سجده و رکوع را بپا دار. همان آیه را رسول اکرم و ا هل بیت ما گاهی برای شخص زهرا(س) می‌خواندند اینجا اسمهایشان را نبرم آبروریزی می‌شود چند نفر که حالا صلاح نیست اسمهایشان را بخوانم آمدند خواستگاری حضرت زهرا(س) یکی از آنها گفت من ده هزار دینار می‌دهم. صد تا شتر جهازیه می‌دهم هرچی آمدند. این دخترهای ما یاد بگیرند. وقتی شوهر می‌آید سراغشان نگویند خانه دارد؟ حقوقش چقدر است؟ من کمال می‌خواهم، صد شتر و ده هزار دینار. دینار یک مثقال طلاست ده هزار مثقال طلا.
الآن مثقالی چند است؟ نرخ دولتی را بگویید؟ آقای قرائتی و آموزشیار‌های نهضت سواد آموزی پولشان به طلا نمی‌رسد. ولی چرا بالاخره یک مثقال طلا هیچ کس قیمتش را نمی‌داند. حالا نمی‌دانیم. حالا اینها که پای تلویزیون هستند، می‌دانند.
ده هزار مثقال طلا، صد تا شتر، نمی‌خواهم. علی هیچی ندارد. علی بن ابیطالب خواستگاری آمد. به پیغمبر گفت که یا رسول الله من از طرف امیرالمؤمنین آمدم برای خواستگاری حضرت فاطمه زهرا(س). رسول اکرم(ص) فرمود: اجازه بدهید دخترم اجازه دهد. پدر حق ندارد بدون اجازه دخترش قول دخترش را به کسی بدهد گرچه رسول الله هرچه بگوید حضرت فاطمه(س) گوش می‌دهد. اما باید خانم اجازه بدهد. رفت پهلوی فاطمه گفت فاطمه جان، علی آمده خواستگاری، حاضرید با ایشان ازدواج کنید؟ زهرا سرش را پایین انداخت هیچی نگفت، و می‌گویند سکوت دختر موجب رضایت است، آنوقت جهازیه چی؟ وقتی عقد را بستند حضرت پول داد به اصحاب فرمود: بروید جهازیه بخرید. یک قواره پیراهن یک روسری بزرگ حوله یکی تختخواب هم داشتند تشک دو تا بالش چهار تا پرده پشمی. یک حصیر. یک قطعه سبو دو تا چادر هم بردند. اینها جهازیه فاطمه زهرا(س) بود. عروس خانم نداشتن جهازیه عیب نیست البته متمولین خودشان باید در جریان باشند اینها همه‌اش باید با هم باشند. گاهی وقتها داماد نق می‌زند نه دامادهای ما دامادهای خوبی هستند و نه عروسهای ما بعضی‌هایشان و نه دامادهای ما بعضی‌هایشان البته آدم خوب خیلی پیدا می‌شود ولی گاهی… پسری آمد پهلوی ما گفت: آقای قرائتی همین هفته پیش یک جوانی آمد گفت آقا من 25 – 26 سالمه هر خانه‌ای می‌رویم می‌گویند چند هزار تومان بگو دخترها ارزانش کنند. می‌دانی به او چه گفتم. گفتم: خواهر داری؟ گفت: بله گفتم: جوان بفرستم خواستگاری خواهرت چقدر می‌دهی؟ گفت او اختیارش با پدرم است گفتم: وقتی می‌خواهی دختر مردم را بگیری می‌گویی فتیله را کمی پایین بیاورند روی شمعک وقتی می‌خواهی خواهرت را بدهی می‌گویی اختیارش با… باید با هم…
فاطمه زهرا(س) در قرآن «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبى‌‌» (شورى/23).
قرآن می‌فرماید: من هیچ مزدی از شما نمی‌خواهم جز رسالت جز مودت در قربا.
5- فاطمه، فاطمه است
فاطمه را دوست داشته باشید فاطمه به خاطر دختر پیامبری نه بابا. فاطمه به خاطر دختر پیامبرش نبود. پیامبر دختر دیگر هم داشت ولی خوب از دنیا رفته بودند ولی آیا شما یک حدیث راجع به آن دخترها شنیدید؟ همسر علی(ع) نه والله نه به خاطر همسر علی(ع) همسر علی بودن کمال است ولی نه به خاطر همسر علی بودن برای اینکه این مقداری که زهرا گفتن به خاطر همسر علی اگر همسر علی مهم است همسر حضرت رسول(ص) که مهمتر است نه به خاطر مادر امام برای اینکه خوب امام رضا(ع) هم مادر داشت امام جواد هم مادر داشت امام عسگری هم مادر داشت. فاطمه زهرا(س) چیز دیگری بود. نه به خاطر همسریش بود که حضرت خدیجه همسر رسول الله است. نه به خاطر مادریش بود که هر امامی مادر دارد. نه به خاطر دختریش بود که حضرت محمد(ص) دختر دیگر هم داشت. اصلاً فاطمه، فاطمه است.
آیت الله العظمی خوانساری در وصیت نامه‌اش نوشته بود آیت الله العظمی خوانساری در زهد و علم و تقوا خیلی مهم بود. به قدری ایشان از لحاظ تقوا بالا بود که حاج شیخ عبدالکریم حائری موسس حوزه علمیه قم خمسها را با ایشان احتیاطاً دست گردان می‌کرد که از دست ایشان هم تصاحب کند. بعد بدهد حضرت امام(س) وقتی بحث شطرنج می‌شود، می‌گویند: آقا شما چرا شطرنج را حلال کردی؟ می‌فرمایند: به من می‌گویید چرا حلال کردی؟ آیت الله العظمی خوانساری که در علم و تقوی بی نظیر است او هم نظرش در مورد شطرنج این است. علم آیت الله خوانساری به قدری است که امام هم به نظر علمی و تقوای ایشان…
ایشان در وصیت نامه‌اش بعد از سن تقریبا 90 سالگی می‌گوید: هر چه فکر کردم برای قیامت چه کنم درس خواندی که خواندی خوب باسواد شدی، آخر می‌گویند آقا، قدر علما. قدر عالم ارزش علم قدر علم، جایزه علم یعنی باسواد شدن. خود باسواد شدن جایزه علم است درس دادی؟ چه کردی؟ چه کردی؟ آخرش گفت هر چه فکر کردم برای قیامت… دیدم که برای قیامت چیزی ندارم جز آن عشق و علاقه‌ای که به زهرا دارم. من نسبت به حضرت زهرا(س)…
یک کسی آمده بود چنگول گرفته بود تو صورت کسی خونی شده بود این آقایی که خونی شده بود آمد خدمت امام گفت: آقا این یار تو و از شیعیان تو صورت مرا چنگول زده خونی کرده. حضرت فرمود: چرا چنگولش گرفتی؟ گفت آقا: نسبت به حضرت زهرا جسارت کرد گفت: خوب می‌کشتی او را. به زهرا جسارت کرده او را می‌کشتی.
زهرا مقامی دارد که وقتی می‌خواهد به کفار، پیامبر دعا کند در مباهله به زهرا می‌گوید: زهرا جان من می‌روم دعا کنم تو هم بیا آمین بگو. یعنی رسول الله چشم داری به آمین زهرا(س).
6- مقام کوثر
خداوند در قرآن به هیچ چیز نگفته کوثر. به کل هستی می‌گوید: «قُلْ مَتاعُ الدُّنْیا قَلیلٌ» (نساء/77). کره هستی کم است. خوب بله کم هم هست کره زمین یک تکه از منظومه شمسی است. منظومه شمسی یک تکه از کهکشان است. حضرت امیرالمؤمنین می‌فرماید: آسمان اول پهلوی آسمان دوم مثل یک حلقه در بیابان است آسمان دوم پهلوی آسمان سوم مثل یک حلقه در بیابان است آسمان سوم پهلوی آسمان چهارم مثل یک حلقه در بیابان است واقعا «مَتاعُ الدُّنْیا قَلیلٌ» اما خداوندی که به کل هستی می‌گوید: کم. به زهرا می‌گوید: زیاد. «إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ» (کوثر/1) ما به تو کوثر دادیم.
چرا به زهرا می‌گویند زهرا. زهرا یعنی درخشنده. حدیث داریم به زهرا می‌گویند درخشنده چون وقتی مشغول نماز می‌شد چنان اوج عرفانی می‌گرفت که خداوند به فرشتگان می‌گفت: ببینید چگونه زهرا عبادت می‌کند. فرق مریم و زهرا هم همین است خدا به مریم می‌گوید یا مریم سجدی مریم سجده کن ولی سجده زهرا طوری است که او مباهات می‌کند.
7- سیادت را زنده نگه داریم
زهرا کسی است که هر امامی وقتی می‌خواهد ناز کند می‌گوید: مادرم زهرا است. من اینجا یک جمله بگویم: سادات کسانی که پای تلویزیون هستید. من به عنوان یک برادر خواهش می‌کنم، خواهش می‌کنم تقاضا می‌کنم ترا به خود زهرا هر کدامتان سید هستید پای امضاهایتان اسم سید را بنویسید. بنویسید سید ابوالقاسم. سید محمود، سید احمد، این سید را بنویسید. بگذارید معلوم شود نسل زهرا، چون کفار خیلی لذت می‌بردند و می‌گفتند: پیامبر یک دختر دارد. دختر هم یک آدم نیست نسل آدم که از دختر قطع می‌شود یک دختر است، می‌میرد و تمام می‌شود خدا فرمود: دختر جز آدم نیست؟ ما با همین یک دختر «إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ» ما با همین یک دختر نسل… در هر جلسه‌ای سیدها بلند شوند بایستند. آنهایی که خودشان سید هستندیا مادرشان سید است.
ولی خمس را نمی‌شود به او داد یک مسأله فقهی است. مثل زن با تقوا. زن با تقوا قطعا عادل است. قطعا عادل است حالا پیش نماز باشد یا نباشد نظر علما این است که زن پیشنماز باشد یا نباشد صلاح است یا صلاح نیست این ربطی به تقوا و عدالت… زن تقوا و عدالتش قطعی است ولیکن حالا به دلیلی ممکن است بگویند شما این شغل را انجام نده. کسی که مادرش سید است اگر بلند شود بایستد و کسی که پدرش سید است بلند شود بایستد معلوم می‌شود که یک سوم مردم از نسل زهرا(س) هستند. سید‌ها سعی کنند اگر به یک دکمه سبز هم هست اگر به شال گردن سبز هم هست اگر به نگین انگشتر سبز هم هست اگر خیلی همه راهها بسته، تابلوی مطبشان را سبز بنویسند. پیدا باشد که او سید است. در امضا حتما بنویسید سید است ما مفتخریم که مادرمان حضرت زهرا(س) است.
امام زین العابدین در مسجد شام گفت: من مفتخرم که مادرم حضرت زهرا(س) است. امام حسین(ع) وقتی به او گفتند: یک بله بگو و یزید کارت ندارد گفت: من بله بگویم مادرم زهرا(س) است. به یزید بله بگویم. امام حسین(ع) افتخار می‌کند و حضرت مهدی مفتخر است که مادرش حضرت زهرا(س) است. و حضرت امام در وصیت نامه‌اش فرمود: ما مفتخریم که مصحف فاطمه از ماست. مصحف فاطمه چیست؟ یک کتابی بوده حضرت زهرا داشته علوم غیب در آن کتاب بوده این مثل دفتر تلفن که هست شما می‌خواهید هر شماره را یاد بگیرید. هر وقت از امام صادق علم غیب می‌پرسیدند می‌گفت: صبر کنید بروم مصحف مادرم را ببینم. امام صادق مصحف مادرش را می‌دید و از آینده خبر می‌داد. مصحف فاطمه کتابی بوده مال حضرت زهرا، علوم آینده در آن بوده و تمام ائمه ما یعنی 118 ائمه بوده. ما مفتخریم که مصحف فاطمه از ماست. خدا را شکر که ما زهرا داریم.
اسم دخترهایتان را زهرا بگذارید حتی اگر… ولی نگذاشتند و من خودم سه تا دختر دارم یکی را گذاشتم فاطمه یکی را گذاشتم زهرا و سومی را می‌خواستم بگذارم زهرا شماره 2 همه خندیدند نگذاشتند چه مانعی دارد حالا بعضی‌ها فکرشان اوه… اوه… اوه… می‌گوید من اگر اسم بچه‌ام را بگذارم فاطمه، خواهرم هم فاطمه است. خواهرم می‌گوید هنوز من نمرده اسم بچه‌ات را از اسم من گذاشتی. فاطمه مگر اسم تو است. فاطمه اسم تمام دخترهای مسلمان است. یک عقاید خرافی است می‌گویند چون اسم عمه من زهرا است. هنوز عمه من نمرده اگر اسم بچه‌ام را بگذارم آیا نخواهد گفت هنوز من نمرده… یک عقاید خرافی اگر صد تا دختر داشته باشیم. اسمشان را بگذاریم زهرا… امام حسین(ع) این کار را کرد. چون معاویه گفت اسم علی غدقن است. امام حسین(ع) گفت: به کوری چشمت صد تا پسر داشته باشم اسمشان را می‌گذارم علی شماره گذاری می‌کنم. علی شماره یک علی اکبر علی شماره 2 علی اوسط علی شماره 3 علی اصغر حالا که بنا است… یکی از تهاجمهای فرهنگی مظهرش این است که آدم عشق به این اسمهای مقدس نداشته باشد. زهرا یعنی درخشنده چه اسمی می‌خواهی بگذاری از نورانیت و درخشندگی قشنگتر. حتما امضاهایتان را سید بنویسید. حتما اظهار کنید که سید هستید. کسی که سید است.
خوشم آمد استاد دانشگاهی وقتی صحبت می‌کرد در تلویزیون گفت چگونه اجازه بدهم آخر من خون زهرا در بدنم است. خون زهرا در بدن من است. افرادی که سید هستند وقتی می‌گویی تو فرزند زهرا هستی یک مرتبه شکه می‌شود می‌گوید درست است معذرت می‌خواهم. اگر سید نباشد گناه کند نمی‌شود حرفش را زد اما وقتی بگویی آقا شما مادرت زهرا است چرا این کار را کردی. فوری یک خورده احساس می‌کند که عجب وصل به کسی است که زهرا… خدایا هر چه به عمر ما اضافه می‌کنی به ایمان و عشق و معرفت ما نسبت به زهرا(س) بیافزای. الهی آمین.
و بالاخره عملیاتی که در جبهه‌ها به نام زهرا شد. شهید دادیم اما بعد از جنگ دنیا قبول کرد که حق با ایران است. نام زهرا و عشق زهرا نگذاشت که ما شکست بخوریم.
اینهم درست است به قول آقای حسام که می‌فرماید: این اقرار دنیا به حقانیت ما هم در ایام فاطمیه بود.
خدایا مملکت ما مملکت حضرت زهرا(س) است این مملکت را، رهبرش را، امتش را نسل و ناموس و عقاید و افکار و مرز و بومش را حفظ بفرما. الهی آمین.
خوب جناب آقای حسام چون تولد حضرت زهرا(س) است و دیگر آنقدر حضرت زهرا(س) مهم است که ما یادمان رفت که بگوییم 7 دی سالگرد نهضت سواد آموزی است یعنی عظمت زهرا نهضت را با خودش برداشت برد. و گرنه اگر تولد حضرت زهرا(س) نبود ما روی نهضت سواد آموزی و آمار نهضت یک خورده صحبت می‌کردیم ولی دیگه مال حضرت زهرا است و ما باید کنار باشیم.
خدایا تو را به حق حضرت زهرا(س) و پدرش، زهرا و شوهرش، زهرا و فرزندانش
تویی که روز تولد حضرت زهرا به ما امام امت دادی. یکی از هدایا این بود که تولد حضرت امام هم روز تولد حضرت زهرا بود همانطور که روز تولد حضرت رسول اکرم روز تولد حضرت امام صادق(ع) بود روز تولد حضرت زهرا روز تولد حضرت امام خمینی بود.
خدایا تو را به حق زهرا(س) و بچه هایش مملکت ما را، رهبر و امت ما را، افکار و عقاید ما را، مرز و بوم ما را حفظ بفرما.
ایمان کامل، بدن سالم، فکر بلند، قلب پاک، نیت خالص، رزق حلال، اولاد صالح، علم مفید، عمر با برکت، عزت حسن عاقبت به همه ما مرحمت بفرما.
پدران و مادرانی که ما را علاقه مند به زهرا و بچه‌هایش و پدر و شوهرش تربیت کردند و الآن زیر خاک هستند همه را مادرهایمان را با حضرت زهرا محشور و پدرانمان را با امیرالمؤمنین محشور بفرما.
نسل ما را زهرا دوست، زهرا صفت، زهرا پیرو قرار بده.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=1983

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.