حضرت خدیجه (سلام الله علیها)

موضوع: حضرت خدیجه(س)
تاریخ پخش: 70/01/06

بسم الله الرحمن الرحیم

«الهى انطقنى بالهدى و الهمنی التقوی»

1- خدیجه یکی از زنان برتر
امروز بحث کسى است که به گردن اسلام خیلى حق دارد و به گردن پیغمبر و به گردن همه ما حق دارد. الگو است. محبوب خدا و رسول خداست. بحث خدیجه است. سیماى خدیجه: اول مؤمنه در میان زنان. اول زنى که به رسول‌‌ خدا ایمان آورد خدیجه بود از خانواده‌ای بسیار محترم حتى در جزیرهالعرب به او سیده مى‌‌گفتند. یکى از چهار زن نمونه است. آسیه، مریم، خدیجه، فاطمه. و جالب اینکه این چهار تا زن به رهبر آسمانى توجه داشته‌‌اند و علت اینکه این‌‌ها نمونه شده‌‌اند شاید به خاطر این است که براى اقامه رهبرى مایه گذاشته‌اند.
2- آسیه همسر فرعون
اما اول همسر فرعون همسر فرعون کسى است که خدا در قرآن به مردم مى‌‌گوید که از او یاد بگیرید. قرآن مى‌‌فرماید «وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ» (تحریم/11) خداوند مثل زده است براى مردان با ایمان که آسیه الگو براى مردان با ایمان است. مارکسیست‌‌ها مى‌‌گویند هر کجا که آدم مى‌‌خورد از همانجا هم دفاع مى‌‌کنند. یعنى طرز تفکر انسان بند به سیستم اقتصادى است. به پول دارها وقتى مى‌‌گویى وضع چگونه است. مى‌‌گوید وضع بسیار بد است. آب استخر خانه ما یک هفته هست که عوض نشده. به فقیر که مى‌‌گویى مى‌‌گوید وضع بد است الان سه ماه است که نان خالى خورده‌‌ایم. یک آدم خوش‌گذران همین که ماشینش پنچر مى‌‌شود مى‌‌گوید: وامصیبتا! به چه مصیبتى و فلاکتى گرفتار شدیم.
اما این آیه فرق مى‌‌کند مى‌‌گوید این زن فرعون در کاخ زندگى مى‌‌کرد اما فکر کاخ نداشت اصل براى انسان کاخ و کوخ نیست. البته محیط اثر مى‌‌گذارد اما محیط آدم را مجبور نمى‌کند. نقش این همسر فرعون این بود که چندبار فرعون تصمیم گرفت موسى را بکشد. همسر از رهبر آسمانى که موسى بود حمایت کرد گفت نکش. بگذاز بماند یعنى حامى رهبر بود و به خاطر این یک مقامى پیدا کرد.
مریم به خاطر رهبر آسمانى بسیار سختى کشید به خاطر اینکه بدون شوهر حامله شده بود. زن‌‌ها به او طعنه مى‌‌زدند «یا أُخْتَ هارُونَ ما کانَ أَبُوکِ امْرَأَ سَوْءٍ وَ ما کانَتْ أُمُّکِ بَغِیًّا» (مریم/28) پدرت که بد نبود مادرت هم بد نبود. به قدرى به خاطر این رهبر آسمانى مریم لطمه خورد که قرآن مى‌‌گوید مریم گفت: «یا لَیْتَنی‌‌ مِتُّ قَبْلَ هذا وَ کُنْتُ نَسْیاً مَنْسِیًّا» (مریم/23) کاش مرده بودم و مردم به من تهمت نمى‌‌زدند یعنى او به خاطر رهبر آسمانى متهم شد ولى رهبر آسمانى را حمایت کرد.
3- ویژگی و خصوصیات حضرت خدیجه
فاطمه براى حمایت از رهبر آسمانى شهید شد و خدیجه براى رهبر آسمانى چه کرد؟
من در روز دهم ماه رمضان که رحلت این بى بى است. مى‌‌خواهم یک مقداری را از ایشان بگویم.
مى‌‌گویند اسلام مثلثى است که یک ضلع آن قدرت است. ایثارهاى اصحاب و شمشیر امیرالمؤمنین. یک سمت آن مکنت یعنى امکانات مالى که حضرت خدیجه است و یک سمت آن رسالت یعنى رسالت بدون مکنت و بدون قدرت قابل عمل نیست. و اسلام در این مثلثى است که یک ضلع آن مثلث سرمایه خدیجه کبرى است این همه از دنیا انتقاد مى‌‌کنند دنیا خوب است مشفق دنیا بد است. اگر از ما بپرسند دنیا چیست؟ مى‌‌گوییم قرآن درباره دنیا سه تعریف دارد. 1- دنیا خیر است. «إِنْ تَرَکَ خَیْراً الْوَصِیَّهُ» (بقره/180) دنیا زینت است «الْمالُ وَ الْبَنُونَ زینَهُ الْحَیاهِ الدُّنْیا» (کهف/46) دنیا مال است. مى‌‌گوید وقتى نماز جمعه را خواندید «فَإِذا قُضِیَتِ الصَّلاهُ فَانْتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ» (جمعه/10) بلند شوید و بروید دنبال کاسبى و پول درآوردن. دنیا فضل است پس این که مى‌‌گویند دنیا بد است چیست؟ عشق به دنیا بد است «وَ إِنَّهُ لِحُبِّ الْخَیْرِ لَشَدیدٌ» (عادیات/18) بد است «وَ تَأْکُلُونَ التُّراثَ أَکْلاً لَمًّا» (فجر/19) بد است که آدم ارثى را بخورد و حساب نکند که براى چه کسى است «حُبًّا جَمًّا» (فجر/20) آن بد است. دنیا خوب است اما بند به دنیا بد است. البته کار هر کسى نیست. هرکسى دنیا دارد بند به دنیا هم همست. یک نفر گفت. سرکه هفت ساله دارى گفت بله دارم. گفت یک لیوان آن را به من بده. گفت اگر مى‌‌خواستم به تو یا امثال تو بدهم که هفت سال نمى‌‌ماند.
خدیجه کبرى یک روز تمام اسناد و صندوق و کلیدها را آورد خدمت رسول اکرم. گفت این‌‌ها مال من است تمام اموال من مال شما. و خودم هم کنیز شما. گفت فقط تقاضایم این است که وقتى مردم عبایت را کفن من بکنى خدیجه براى اسلام تهمت هم شنید در انزوا قرار گرفت. شبى که زایمان داشت تمام زن‌‌هاى منطقه خدیجه را بایکوت کردند یعنى تصمیم گرفتند هیچ کس پهلوى خدیجه نرود. خدیجه تنهاى تنها بود. خدیجه اولین زنى بود که ایمان آورد. یک روز پیغمبر خیلى تعریف خدیجه را مى کرد یکى از همسران دیگر اعتراض کرد. پیغمبر گفت: نه این طور نیست که شما مى‌‌گویید خدیجه زمانى به من ایمان آورد که احدى ایمان نیاورد. زمانى از من حمایت کرد که هیچ کس نبود.
یک وقت یک چیزى از رادیو پخش مى‌‌شد به امام گفتند این صدایى که پخش مى‌‌شود حلال است یا حرام؟ فرمود تا چه رادیویى باشد. رادیوى جمهورى اسلامى حلال است اما اگر همین را رادیوى حجاز بگوید حرام است.
خداوند یکى از لقب‌هایش جبار است. جبار به معناى جبران کننده است خدیجه‌جان، تمام اموالت را براى اسلام دادى در عوض نسل از توست. بسیار توفیق بالایى است یک زن نسل رسالت باشد به جایى برسد که امام سجاد در مسجد شام بگوید انا ابن خدیجه کبرى به جایى برسد که ما در زیارت کربلا بگوییم حسین جان! تو کسى هستى که مادرت خدیجه است اگر کار خیرى بود بکنید. ممکن است شما الان یک کارى بکنى در دنیا احدى از شما قدردانى نمى کند. زجر مى‌‌کشى براى حق و هیچ کس به غیر خدا خبر ندارد چون خدا اهل جود و جبروت است یک جایى جبران خواهد شد.
خدیجه همه اموالش را داد هیچ کس تشکر نکرد اما پیغمبر چگونه تشکر مى‌‌کند؟ گاه و بیگاه رسول اکرم(ص) یک گوسفند مى‌‌کشت. و بین به زن‌هایى که رفیق خدیجه بودند تقسیم مى‌‌کرد. بعد از فوت خدیجه. خدا از طریق جبرئیل به خدیجه سلام مى‌‌کند همان خدایى که مى‌‌گوید «سَلامٌ عَلى‌‌ إِبْراهیمَ» (صافات/109)، «سَلامٌ عَلى‌‌ مُوسى‌‌ وَ هارُونَ» (صافات/120) همان خدا به جبرئیل مى‌‌گوید سلام من را به خدیجه برسان مریم یک زمانى متهم مى‌‌شود قرآن مى‌‌گوید «إِنَّ اللَّهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذینَ آمَنُوا» حج/38 خدا از مومنین دفاع مى‌‌کند. مگر به بهشتى تهمت نزدند امام فرمود شهادتش مهم نیست مظلومیتش مهم است تمام زن‌‌ها کافر بودند فقط یک زن مسلمان بود آن هم خدیجه. امیرالمومنین مى‌‌فرماید: «أَیُّهَا النَّاسُ لَا تَسْتَوْحِشُوا فِی طَرِیقِ الْهُدَى لِقِلَّهِ أَهْلِهِ» (نهج‌‌البلاغه/خطبه206) در راه حق وحشت نکنید. ابراهیم یک نفر بود خدیجه هم یک نفر بود آدم وقتى «قُلِ اللَّهُ» بگوید خدا «إِنَّا کَفَیْناکَ الْمُسْتَهْزِئینَ» (حجر/95) البته بسیار مشکل است. پیامبر فرمود من مأمور شدم بشارت بدهم خدیجه را براى برنامه‌هایى که خدا براى او در نظر گرفته خدیجه زن دانشمندى بود. قبل از اینکه پیغمبر به پیغمبرى برسد پیش بینى مى‌‌کرد که این مرد، مرد طبیعى نیست و لذا یک روز ابوطالب به پیغمبر گفت من دوست دارم تو را داماد کنم ولى پول ندارم اگر بشود یکى دوتا سفر بروى و تجارت بکنى آمد پیش خدیجه و گفت مى‌‌شود یک پولى بدهى به پیغمبر تجارت کند خدیجه گفت اگر خودش بگوید بله مى‌‌دهم. خلاصه خدیجه به پیغمبر علاقه‌‌مند شد. منتها این علاقه‌‌هاى شهوتى نیست. عاشق کمال شد گاهى وقتها یک دختر زن یک پسر فقیر مى‌‌شود به خاطر کمالش نه به خاطر شکلش.
خدیجه وقتى سیماى مبارک پیغمبر را دید گفت من ایشون را امین مى‌‌دانم آنچه پول مى‌‌خواهد در اختیار ایشان قرار دهید. حضرت رسول رفت تجارت کرد و درآمد خوبى هم به دست آورد بالاخره هم تمام اموال در راه حق مصرف شد.
چقدر خوب است پول دست آدم عاقل باشد، چون روایت داریم نعم المال افرادى هستند پول دارند ولى امکاناتشان را هدر مى‌‌دهند. به یک نفر گفتند سه تا دعاى مستجاب دارى. دعا کن.
حدیث داریم هرکس از اول قرآن تا آخر قرآن بخواند یک دعایش مستجاب مى‌‌شود. من حدیث را که دیدم ماه رمضان بود یک دور قرآن را خواندم. همه قرآن را خواندم به غیر سوره ناس بعدتمام دعاهایى که داشتم را گفتم و بعد سوره ناس را خواندم. در آخر گفتم خدایا دعاى مستجاب من این است که یک کسى ممکن است مستجاب الدعوههم باشد اما هدر بدهد خدیجه مال داشت اما به جایى رسید که…
خدیجه کبرى در سن 65 سالگى از دنیا رفت و درشعب ابى طالب از دنیا رفت و هنوز هم هست. یک گنبد و بارگاهى داشت اما این وهابى‌‌هاى احمق (بقول امام خمینى) گنبد و بارگاهش را خراب کردند.
وقتى پیغمبر در جنگ بسیار عصبانى و ناراحت بود وقتى مى‌‌خواستند پیغمبر را خوشحال کنند و باحوصله کنند مى‌‌گفتند خدیجه تا یاد خدیجه مى‌‌کرد غصه‌‌هاى پیغمبر برطرف مى‌‌شد.
خانم‌‌هاى کارمند از خدیجه یار بگیرند دوتومان حقوق دارند آنقدر به شوهرهایشان ناز نفروشند.
وفا را از پیغمبر یاد بگیریم و صفا را از خدیجه یاد بگیریم و غم گشاى پیغمبر بود. حرف‌هایم را جمع کنم اولین زنى که ایمان آورد دودمان پیامبر از خدیجه است. از غامیل بسیار متشخص یکى از چهار زن نمونه. خدیجه به جایى رسید که امام حسین و امام سجاد در خطبه‌هایشان گفتند که ما از نسل خدیجه هستیم دلگشاى رسول اکرم
خدایا مردان ما را پیغمبر صفت و زنان ما را خدیجه صفت قرار بده خدایا عقلى که به خدیجه دادى که اموالش را در راه عزت اسلام خرج کرد یک کمى از آن شعور را بین همه پولدارهاى ما تقسیم بفرما. نسل ما را در خط فاطمه و على قرار بده.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=1931

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.