تولّی و تبرّی، جاذبه و دافعه دین

1- نفی سلطه‌ی کافران بر اهل ایمان
2- رونق اقتصادی، در گرو مصرف تولیدات داخلی
3- توصیه پیشوایان دین، به دوری از سبک زندگی کافران
4- مأیوس کردن دشمنان از سلطه بر دین و آیین مسلمانان
5- خدمت و خیررسانی به غیر مسلمانان، در شرایط مسالمت آمیز
6- مدارا آری، مداهنه هرگز!
7- وظیفه مسلمانان در برابر مظلومان، چه کافر، چه مسلمان
8- راهپیمایی روز قدس، عمل صالح قرآنی

موضوع: تولّی و تبرّی، جاذبه و دافعه دین
تاريخ پخش: 01/04/96

بسم الله الرحمن الرحيم
«الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي»

نیم ساعت این جلسه بحث ما در مورد تولی و تبری است. به قول مرحوم شهید مطهری جاذبه و دافعه. به یک بیان دیگر انسان باید حساس باشد، نسبت به خوب‌ها یک برخورد با نشاطی بکند. نسبت به بدها برخورد خشن داشته باشد. بی‌تفاوت، بی‌غیرت، بی‌خیال نباشد. خنثی نباشد. سیب زمینی نباشد. یک رگی داشته باشد. امروز عصری که به فکر افتادیم در این مورد صحبت کنیم یک نگاهی به یادداشت‌ها شد که خیلی آیه و حدیث داریم، حالا در نیم ساعت چقدر را می‌شود گفت، بحث من تناسب خوبی دارد برای اینکه این بحث شب قدس، برای شما صحبت می‌کنم و قدس هم روزی است که ما نسبت به اسرائیل تنفر خودمان را ابلاغ می‌کنیم.
1- نفی سلطه‌ی کافران بر اهل ایمان
قرآن می‌فرماید: سوره نساء آیه 144 «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ»، «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» ای کسانی که ایمان آورده‌اید، «لا تَتَّخِذُوا الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ» کافرین نباید ولی شما باشند. نباید اجازه بدهید کفار ولایت بر شما داشته باشند. سرنوشت شما را تعیین کنند. بر شما حکومت کنند. مثل فتیله در دست کفار باشید، بخواهند پایین بکشند و بالا بکشند، قرآن می‌فرماید: هر اقدامی که نتیجه‌اس سلطه کفار باشد، حرام است. یک آیه داریم. «لَنْ يَجْعَلَ‏ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا» (نساء/141) گفته: «لن یجعل» نگفته «لا یجعل». «لا یجعل» یعنی خدا قرار نداده «لن یجعل» یعنی هرگز خدا اجازه نمی‌دهد که چه؟ که کفار بر مسلمان‌ها نفوذ داشته باشند. یعنی هر قرارداد سیاسی، اقتصادی، رفت و آمد، هرکاری که نتیجه‌اش این بشود که یک نوع کفار بر مسلمان‌ها نفوذی پیدا کنند، حرام است. «لَنْ يَجْعَلَ‏ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا» به امید روزی که عزیزان مسلمان، زن و مرد، این آیه را حفظ شوند. لااقل دویست، سیصد آیه‌هایی را که با آن تنفس می‌کنیم حفظ شوید. بعضی از آیه‌ها ممکن است انسان یکبار در عمرش اتفاق بیافتد و ممکن است. اتفاق هم نیافتد. مثل آیات طلاق، خیلی‌ها زندگی می‌کنند و اصلاً حرف طلاق هم در زندگی‌شان مطرح نیست. مثل آیات جبهه و جنگ بعد از عمری زندگی می‌کنند در زمان آنها جنگی واقع نمی‌شود. اما بعضی از آیات مثل اکسیژن است. یعنی هرروز همه ما با آن سر و کار داریم. از آیه‌های اکسیژنی این است «لَنْ يَجْعَلَ‏ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا» یکبار دیگر هم بخوانید«لَنْ يَجْعَلَ‏ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا» یکبار دیگر هم بخوانید«لَنْ يَجْعَلَ‏ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا».
نباید کفار راه نفوذ داشته باشند. اگر غیرت دینی ما گل می‌کرد، دلمان به حال ایرانی‌ها می سوخت. دلمان به حال مسلمان‌ها، دلمان به حال شیعه‌ها، دلمان به حال شیعه و سنی می‌سوخت. می‌آمدیم می‌گفتیم: ما جنس غربی مصرف نمی‌کنیم. کمر آمریکا می‌شکست. کمر اروپا می‌شکست! شل بودن ما است.
یکوقت یک مهمان داشتم. پلو جلویش گذاشتم. گفتم: روغنش کم است. گفت: نه روغنش کم نیست، برنجش زیاد است. ما می‌توانیم آمریکا و اروپا را تحریم اقتصادی کنیم. منتهی دلمان می‌خواهد بگوییم این زیرپیراهنی برای لندن است. دلمان به این خوش است. این جوراب برای کجاست. این سرویس برای کجاست. این ماشین برای کجاست؟ دلمان خوش است ولو به اینکه جوان‌های کشور ما بیکار باشند. این غیرت می‌خواهد که انسان چه چیزی را با چه چیزی معامله می‌کند. جوان ایرانی بیکار باشد. چه خبر است؟ زیرپوش شما لندنی باشد. یعنی اینقدر برای ایران ارزش قائل نیستیم که پیراهن ایرانی مصرف کنم یک جوان سر کار برود؟ کارخانه‌های ایران ورشکست نشود و از رونق نیافتد. این مقدار نباید غیرت داشته باشیم.
کمر اروپا و آمریکا را می‌توانیم بشکنیم. کمر اسرائیل را می‌توانیم بشکنیم. گیر در این است که بعضی مسلمان‌ها شل هستند.  قرآن آیه‌ای دارد. «فَأَعْرِضْ‏ عَنْهُمْ» (نساء/63) نسبت به بعضی اعراض کن و با آنها رفیق نشو. در قرآن چند آیه داریم می‌گوید: «وَ لا تُطِعْ‏ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ كَفُورا» (انسان/24) از اینها اطاعت نکن، چرا؟ آثم است، گنهکار است. کفور است. کسی که گنهکار است و کفور است. سرپرستی و ولایت او را قبول نکن. «وَ لا تُطِعْ‏ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ» (کهف/28) جمله جمله بخوانید، این آیه‌ها گرچه عربی است ولی معنایش را می‌فهمید. از این عربی‌های آسان است. بعضی‌ها عربی‌ها خیلی آسان است. فارس‌ها هم می‌فهمند. «وَ لا تُطِعْ‏» اطاعت نکن. «مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ» کسی که قلبش را از… کسی که از خدا غافل است، گوش به حرفش نده. «وَ اتَّبَعَ هَواهُ» کسی که دنبال هوا و هوسش است، به حرفش گوش نده. «وَ كانَ أَمْرُهُ فُرُطاً» کسی که افراطی است، تعادل ندارد. معتدل نیست، آدم‌هایی که معتدل نیستند، با یک کشمش داغ می‌شوند و با یک قاشق ماست سرد می‌شوند، آدم‌های افراطی، آدم‌های غافل، آدم‌های هواپرست، با اینها برخورد کن. سفت باش و مثل موم در دستشان نباش. ما نباید مثل بعضی از این کشورهای همسایه که پادشاهان آنها مثل دم سگ هستند، چطور سگ هرطور بخواهد دمش را تکان می‌دهد، هرطور اسرائیل بخواهد، دمش را تکان می‌دهد. بی‌غیرتی بعضی از سران کشورهای اسلامی است.
اگر یک قطره خون امام خمینی را از بدن امام گرفتند، این قطره خون امام خمینی را در اقیانوس اطلس می‌ریختند. آب اقیانوس اطلس را می‌گرفتند و آمپول میکردند و به همه بی‌غیرت‌ها می‌زدند با غیرت می‌شدند. یکبار دیگر بگویم. اگر یک قطره خون امام را می‌گرفتند، در اقیانوس اطلس می‌ریختند. از آب اقیانوس اطلس آمپول درست می‌کردند و به بدن همه بی‌غیرت‌ها می‌زدند.
یکوقت امام در یکی از اعلامیه‌هایش فرمود: اگرخمینی تنها هم بماند با آمریکا سر سازش نخواهد داشت. غیرت است!
2- رونق اقتصادی، در گرو مصرف تولیدات داخلی
برادرها و خواهرها! اقتصاد ایران مربوط به این است که جوان‌های ما دختر و پسر یک مهارت داشته باشند، از کار فرار نکنیم. همه ما به نحوی یک مهارتی داشته باشیم. مردم هم تصمیم بگیرند تا مجبور نشدند جنس خارجی مصرف نکنند. هرچیزی مشابه‌اش هست از ایران مصرف کنند اقتصاد راه می‌افتد و ما غیر از اینکه اقتصادمان راه افتاد می‌توانیم کمر دنیا را هم بشکنیم  به اینکه خرید اجناس خارجی را ممنوع کنیم. غیرت می‌خواهد. قرآن می‌گوید: کسانی که دشمن خدا را دوست دارند، اینها هم مرخص هستند. به درد نمی‌خورند. «يُوادُّونَ‏ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَه‏» (مجادله/22) یعنی اینها علاقه دارند به کسانی که دشمن خدا هستند. دشمن خداست ولی دوستش دارد. اگر تو بنده خدا هستی باید از دشمن خدا منزجر شوی.
در خانه امام رضا هستید. صحن جامع، امام رضا فرمود: «كمال الدين ولايتنا و البرائة من عدونا» دین کامل کسی است که اهل بیت را دوست داشته باشد. خط اهل‌بیت را دوست داشته باشد و از دشمنان اهل‌بیت برائت پیدا کند. دین کامل است یا نه؟ عشق به اهل بیت و تنفر از دشمنان اهل بیت! البته دشمنان اهل‌بیت سنی‌ها نیستند. چون خیلی از سنی‌ها بسیاری از آنها اهل‌بیت را دوست دارند. این را نباید اغماض کرد.
من سنندج بودم. نماز جمعه سنی‌ها رفتم. امام جمعه‌اش روز عاشورا یک روضه‌ای برای امام حسین خواند و یک گریه‌ای کرد. هرکس اهل سنت است فکر نکنید ضد اهل‌بیت است. ولی آدم‌هایی داریم که همان‌هایی که اهل‌بیت را کشتند و نسل آنها الآن هم گیرشان بیاید، می‌کشند. گفت: چرا امام زمان را نکشتند؟ گفت: برای اینکه او را گیر نیاوردند. او را گیر بیاورند، می‌کشند. این دشمن اهل‌بیت را زود تطبیق نکنید با اینکه مثل آدمی که می‌گوییم: ایشان ضد ولایت فقیه است. می‌گوییم: چرا؟ می‌گوید: نماز جمعه نمی‌آید. مگر هرکس نماز جمعه نیاید، ضد ولایت فقیه است؟ ممکن است امام جمعه را قبول نداشته باشد. من پشت سر این آقا نماز نمی‌خوانم، ولی هرکس پشت سر این آقا نماز نخواند، نمی‌شود گفت: ضد ولایت فقیه است. ممکن است یک جای دیگر نماز بخواند. خیلی خوب! زود به کسی ضد انقلاب نگویید.
ضد انقلاب کسی است که با نظام و انقلاب مخالف است. حالا یک کسی یک گله‌ای دارد از شهردار، امام جمعه‌ای، وکیلی، وزیری، سفیری، مسئولی، مدیر کلی، استانداری، یک کسی گیری با آقایی دارد. می‌گوید: آقا من این را به این دلیل قبول ندارم. اگر یکی از مسئولین را قبول نداشت که نمی‌شود گفت: ضد انقلاب! یک مقداری زود قضاوت می‌کنیم. کیلویی قضاوت می‌کنیم. وقتی هم فحش می‌دهیم هرچه می‌خواهیم می‌گوییم. اگر کسی عرق می‌خورد. این هم در خیابان همه می‌بینند. فقط در حدی می‌توانی غیبت کنی که فلانی عرق خورد! اما بگویی: ول کن عرق خور قمار باز… بیا! قماربازی را از کجا می‌گویی؟ آنچه تو دیدی عرق خوردن بود. شما عرق خور را حق نداری یک چیز دیگر هم اضافه کنی، قمار باز است. تو عرق خوری او را دیدی، آن هم علنی،خودش حیا نکرده است. روبروی مردم، اگر کسی روبروی مردم گناه کرد همان گناهی که روبروی مردم می‌کند می‌توانی بگویی. اما باقی گناهان را نمی‌توانی.
3- توصیه پیشوایان دین، به دوری از سبک زندگی کافران
کمال دین، ولایت اهل‌بیت و برائت از دشمنان اهل بیت. حدیث داریم «قل للمؤمنين لا تلبسوا لباس اعدايى‏» به مؤمنین بگو: لباس خارجی‌ها را نپوشید. «و لا تطعموا مطاعم اعدايى» غذای خارجی‌ها را نخورید. خدا می‌داند من غصه می‌خورم یعنی گاهی آدم فکر می‌کند عقلش را از دست داده است. اسم دخترش را فینیالو گذاشته است. می‌گوییم: فینیالو چیست؟ می‌گوید: اسم تیغی در بلغارستان است. حضرت عباسی آدم بر سر این چوب بزند چقدر خوب است؟ آخر در ایران این همه گل بود رفته اسم یک تیغ در بلغارستان را گذاشته است. چقدر روشنفکر خل داریم. ژست روشنفکری می‌گیرد اما خل است.
من دانمارک رفتم، گفتم: در ایران یک تابلو می‌زنند شیرینی دانمارکی، ببینیم اینها چیست؟ حضرت عباسی با شیرینی‌های ایران مقایسه کن. یزد، اصفهان، هرجا که شیرینی خاصی دارد مقایسه کنید شیرینی دانمارکی بهتر است یا آنها؟ ما خودمان را باختیم. فرمود: لباس خارجی‌ها را نپوشید. چه اشکالی دارد؟ غذای خارجی‌ها را نخورید. «لا تلبسوا لباس اعدايى‏، و لا تطعموا مطاعم اعدايى، و لا تسلكوا مسالك اعدايى» مثل بیگانگان با هم سلوک و رفتار نکنید. مرسی! ببخشید بیا! می‌شود بگویی: مرسی یعنی چه؟ تو می‌فهمی مرسی یعنی چه؟ خداحافظ یک دعاست.
ما برای سلام 46 آیه داریم. تند تند آیات را بخوانید. «سَلامٌ‏ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ» (یس/58) «ادْخُلُوها بِسَلامٍ آمِنِينَ» (حجر/46) «سَلامٌ‏ عَلَيْكُمْ‏ طِبْتُمْ‏ فَادْخُلُوها خالِدِينَ» (زمر/73)، «وَ السَّلامُ عَلى‏ مَنِ‏ اتَّبَعَ‏ الْهُدى‏» (طه/47) «قالُوا سَلاماً قالَ سَلامٌ» (هود/69)46 آیه برای سلام داریم. ما فکر کردیم در ارتش دنیا ادب می‌دهند، ما هم باید ادب بدهیم. می‌خواهی ادب بدهی بده، ولی سلام هم بگو! سلام، سلام، هم ادب بده و هم سلام کن. تو 46 آیه را دور می‌اندازی،  مثل بلژیک ادب می‌دهی.خودباختگی در سپاه و ارتش و… چرا سلام نمی‌کنی؟ 46 آیه را بی‌اعتنایی می‌کنی؟ شل هستیم.
من یک حزبی می‌خواهم درست کنم حزب شلیسم! رهبرش هم خودم باشم. بسیاری از آقایان هم قائم مقام من می‌شوند. شل     هستند. حاضر نیست مهمانی سنتی باشد. حاضر نیست لباسش سنتی باشد. پیراهن پنبه‌ای، حدیث داریم پنبه از پشم برای پوست بدن بهتر است. ما افتخار می‌کنیم این پشم است! خیلی خوب معذرت می‌خواهم پشم است. اگر به پشم او نخ بگویی، به او برمی‌خورد. حاضر است لباس نفتی بپوشد که برای بدن و پوست ضرر دارد که شیک بایستد. ولی پنبه‌ای را می‌گوید: چین و چروک دارد. می‌گوییم: برای جسمت پنبه بهتر است. می‌گوید: می‌خواهم خوشتیپ باشد.
بعضی کفش‌ها به قدری پاشنه‌اش بلند است که من مدتی نگاه می‌کنم چطور می‌شود با این راه رفت؟ نمی‌افتد؟ همین که می‌گویند: مد است تن می‌دهد. به هرچیزی تن می‌دهد برای اینکه می‌گویند: مد است. این بی‌هویتی است. یک جوان آمد زلف‌های عجیب و غریبی داشت. گفت: حاج آقا! مردم به من نگاه می‌کنند. زلف‌های من حرام است؟ گفتم: اگر خودت را باخته‌ای حرام است. اگر راست آینه ایستادی و این را دوست داری، حلال است. هرطور که خوشت آمد زلفت را درست کنی، حلال است. اما اگر بلژیک اینطور است. فرانسه اینطور است. کانادا اینطور است،اگر خودت را باختی، خودباختگی حرام است. برو راست آینه هرطور قشنگ است درست کن. چه کار داری! گور پدر آنها! آنها حاضر هستند کلاه نمدی سر بگذارند؟ تو چرا شاپو سر بگذاری؟ شاپو همین نمدی خودمان است یک مقدار هم دوری دارد. چطور اگر لباس بلند باشد، می‌گوییم: نه لباس بلند برای عرب‌هاست. خوب ماکسی چیست؟ ماکسی برای اروپایی‌هاست و از هر قبایی هم درازتر است. ماکسی همان لباس بلند است و دو وجب هم درازتر است. چطور دراز عرب‌ها زشت است و دراز بلژیکی‌ها قشنگ است؟
یک خودباختگی است که این خیلی بد است که انسان هویتش را از دست می‌دهد. حدیث داریم لباس خودت را بپوش. غذای خودت را درست کن. «و لا تسلكوا مسالك اعدايى‏ فتكونوا اعدايى‏ كما هم اعدايى‏» اگر شکل آنها شدید کم کم جزء مخالفین ما می‌شوید. «هل‏ الدين‏ الا الحب و البغض» دین علاقه‌ی به خوبی‌هاست و تنفر از بدی‌هاست.
در نماز هم برائت داریم هم ولایت داریم. ولایت نماز «صراط الذین انعمت علیهم» خدایا من می‌خواهم راه کسانی را بروم که «انعمت علیهم» به آنها نعمت دادی. زنده باد! چه کسی؟ «انعمت علیهم» مرده باد؟ چه کسی «غَيْرِ الْمَغْضُوبِ‏ عَلَيْهِمْ وَ لَا الضَّالِّين‏» (فاتحه/7) مغضوبین یعنی کسانی که مورد غضب هستند. «ضالین» منحرف هستند. مرگ بر غضب شده‌ها، مرگ بر منحرفین، زنده باد «انعمتَ» مرده باد «مغضوبین» در نماز ولایت و برائت داریم.
4- مأیوس کردن دشمنان از سلطه بر دین و آیین مسلمانان
کفار باید همیشه از ما مأیوس باشند. نگویند: با دو تا مذاکره حل می‌کنیم. قرآن می‌گوید: وقتی دین شما کامل است که کفار از شما مأیوس باشند. «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ‏ لَكُمْ دِينَكُمْ» (مائده/3) امروز دین شما کامل است. چرا؟ برای اینکه «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُم‏» (مائده/3) اگر کفار از شما مأیوس شدند معلوم می‌شود دین شما کامل است. اگر کفار به شما چشم داشتند معلوم می‌شود دین شما ناقص است. عجب معیاری! می‌خواهم یکبار دیگر تکرار کنم. زیادی گوش بدهید.
دین کامل چه دینی است؟ قرآن می‌گوید: دین کامل «أَكْمَلْتُ‏ لَكُمْ دِينَكُمْ» دین شما امروز کامل شد. چرا؟ برای اینکه امروز با نصب علی بن ابی طالب در غدیر خم «يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا» هر زمانی کفار مأیوس شدند دین شما کامل است. الآن دین سعودی کامل نیست. چون اسرائیل از سران سعودی مأیوس نیست. علناً نخست وزیر اسرائیل آمد در تلویزیون و گفت: ما با دوستان عربستان هم پیاله هستیم. اسرائیل تنها کشوری که از آن مأیوس شده، از سید حسن نصرالله است. از ایران مأیوس شده است. اگر کفار از شما مأیوس شدند دین شما کامل است. اگر کفار هنوز به شما چشم دارند، دین شما کامل نیست. شعار نیست. سخنرانی من سیاسی و حماسی نیست. سخنرانی من قرآنی است. یکبار دیگر می‌گویم. امروز دین شما کامل است. «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا» یعنی امروز کفار مأیوس هستند و می‌گویند: ما دیگر حریف ایران نمی‌شویم. ما حریف حزب الله نمی‌شویم. حالا که کفار از شما مأیوس هستند،به رهبری حق پس «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ‏ لَكُمْ دِينَكُمْ» این را دین کامل می‌گویند. به شما خبر بدهم. در کره زمین دین کامل برای ایرانی‌هاست. تکرار کنم روی کره زمین دین کامل برای ایرانی‌هاست و کسانی که هم فکر ایرانی‌ها باشند.
امر به معروف یعنی غیرت دینی، خوبی دید، آفرین! احسنت! منکر دیدم، این کار را نکن! این کار را نکن! یک کسی یک خلافی می‌کند، هرکس از کنارش رد می‌شود، می‌گوید: آقا این کار شما خلاف است. این کار شما خلاف است. لااقل حال او را بگیرید. این حالگیری هم یعنی نگذارید راحت گناه کند. راحت گناه نکند،لااقل اگر گناه کند سی نفر به او تذکر می‌دهند. حال او گرفته می‌شود. نماز مثل سوزن است. تمام دین مثل نخ است، اگر سوزن فرو رفت، نخ هم عقب او فرو می‌رود. اگر سوزن ایستاد، نخ هم می‌ایستد. اگر نماز قبول شد، همه کارها قبول می‌شود. اگر نماز قبول نشد، همه کارها می‌ایستد. سوزن فرو رفت، نخ هم می‌رود. سوزن ایستاد نخ هم می‌ایستد. نماز قبول شد، همه کارها قبول است. نماز رد شد همه کارها رد می‌شود. حالا نماز قبول است یا نه؟ می‌گوید: اگر ولایت داشتی نماز قبول است. نماز بی‌ولایت قبول نیست. نماز اگر قبول شد، همه کارها قبول است.
5- خدمت و خیررسانی به غیر مسلمانان، در شرایط مسالمت آمیز
البته گفتگو غیر از سلطه است. مانعی ندارد مذاکره کند و گفتگو کند اما کولی ندهد. باج ندهد، ما اگر کسی کافر باشد و ضرری برای ما نداشته باشد قرآن به ما گفته: نسبت به اینها خیر برسانید. حکومت اسلامی حکومتی نیست که بگوید: اگر کسی مسلمان نیست،آب نمی‌دهیم. برق نمی‌دهیم. گاز نمی‌دهیم. تلفن نمی‌دهیم. در دانشگاه راه نمی‌دهیم. در سربازی نمی‌بریم. کسانی که کافر هستند اما با ما سر جنگ ندارند. قرآن می‌فرماید: «لا يَنْهاكُمُ‏ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ» (ممتحنه/8) یعنی اگر کسی با شما شمشیر نمی‌کشد «وَ لَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيارِكُمْ» شما را از دیار و خانه‌تان آواره نمی‌کند. کسی که به شما ضرر نمی‌رساند، «أَنْ تَبَرُّوهُمْ»، «تَبرّوا» از برّ است. برّ یعنی به او خدمت کنید، به کفاری که بی‌ضرر هستند هم خدمت کنید. اما کسانی که اسلحه می‌کشند، مثل منافقین، ترور می‌کنند. کسانی که دست به اسلحه می‌برند «وَ قاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ‏ كَافَّةً كَما يُقاتِلُونَكُمْ كَافَّةً» (توبه/36) بکشید، چون آنها شما را می‌کشند. با شمشیر آغاز نکنید. اما اگر آنها اسلحه کشیدند، از خودت دفاع کن. باز بین مذاکره و… فرق است. کما اینکه بین مدارا و مداهنه فرق است. مداهنه در اسلام نیست. قرآن می‌گوید: «وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُون‏» (قلم/9) دوست دارند سازش کنید با شما سازش کنند. مداهنه ممنوع! اما مدارا خوب است. فرق بین مدارا و مداهنه چیست؟ یک مثل بزنم.
6- مدارا آری، مداهنه هرگز!
گاهی یک کسی حال ندارد برود، یواش یواش راه می‌رود. ضعف بد است. اما گاهی نه، قوی است و می‌تواند برود. اما چون دست بچه‌اش در دستش است، برای اینکه بچه خسته نشود، یواش راه می‌رود که بچه اذیت نشود. این را مدارا می‌گویند. مدارا می‌کند که بچه هم بتواند با او راه برود. یعنی من قدرت دارم ولی کوتاه می‌آیم. اگر قدرت داشتی و کوتاه آمدی، مدارا کردی این ارزش است. اما اگر از موضع ضعف کوتاه آمدی مداهنه است. اگر از موضع قدرت کوتاه آمدی این مدارا است. یعنی چه؟ یعنی شما باید قدرت داشته باشی، حالا جایی مصلحت است بگو: چشم کوتاه می‌آیم. قدرت دارم اما کوتاه می‌آیم. قدرت داشته باشید کوتاه بیایید. این مدارا است. اما اگر بگویی: ما حریف او نمی‌شویم پس بیایید با هم بسازیم. این ذلت است. اگر از روی عجز رفیق شدی نشانه بدبختی است. مداهنه حرام است. اما اگر بعد از قدرت کوتاه آمدی مثل پدری که قدرت دارد اما کوتاه می‌آید که با بچه‌اش راه برود. این عیبی ندارد.
حالا اگر کسی کفار را دوست داشته باشد، چه؟ قرآن می‌گوید: «وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ‏ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ» (مائده/51) هرکس کفار را دوست داشته باشد از ته دل، او هم جزء کفار حساب می‌شود. یکبار دیگر بگویم. اگر کسی یکوقت از کنار کفار رد می‌شود یک سری تکان می‌دهد یک معامله‌ای می‌کند، مسافرتی می‌کند، آن حسابش جداست. اما اگر کسی ولایت و حکومت کفار را پذیرفته است، او هم جزء کفار است. یعنی اگر ما بگوییم: اسلام آمریکایی، اسلام سعودی است. برای اینکه سران سعودی حکومت آمریکا را پذیرفتند. هر کشوری حکومت آمریکا و اسرائیل را بپذیرد، یا اسرائیلی است، یا آمریکایی! اسلام آمریکایی، اسلام اسرائیلی، طوری نیست. دلیل! نه به عنوان اینکه من یک آدم سیاسی هستم. من سیاسی نیستم. قرآن می‌گوید. «وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ‏ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ» هرکس از شما ولایت و حکومت آنها را بپذیرد، «فَإِنَّهُ مِنْهُمْ» خودش هم یهودی است. آیه قرآن است.
یک آیه را همه ایرانی‌ها حفظ هستند. نصفش را من می‌خوانم و نصفش را شما بخوانید. «لَكُمْ دِينكُم وَلِىَ‏ دِين‏» (كافرون/ 6) ما راه خودمان را می‌رویم و شما هم راه خودتان را بروید. دلیل ندارد. آخر رسم نیست. من کار به رسم ندارم. این زیارتی که شما می‌آیید نشانه ولایت است. عشق به امام رضا است. زیارت نشانه تولی است.
آقا این راهپیمایی قدس چیست؟ کشور خودمان هزار و یک مسأله دارد. چقدر گرسنه در کشور خودمان است. بی همسر، بی جهازیه، بی خانه، بیکار، چرا ما به فلسطینی‌ها کمک می‌کنیم؟ با این همه نیاز. چون مسلمان هستیم و خدا گفته کمک کنید. نه فلسطینی‌ها که دور نیستند، آن طرف آفریقای جنوبی هم یک مظلوم باشد، خدا به ما گفته: کمک کن. یک کلمه یک کلمه آیه را گوش بدهید.
7- وظیفه مسلمانان در برابر مظلومان، چه کافر، چه مسلمان
جمله جمله بخوانید. کوتاه کوتاه! «وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ» (نساء/75) چرا بلند نمی‌شوید بجنگید؟ حمایت کنید از چه کسانی؟ «وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ» چرا از مستضعفین حمایت نمی‌کنید؟ آن طرف آفریقا است، باشد. سیاهپوست است، باشد. مسلمان نیست، باشد. مستضعف که هست. یک مستضعف هرجای کره زمین جیغ زد، شما وظیفه داری با همه امکانات به او کمک کنی. «وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ‏ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ» چرا بی‌غیرت هستی و نسبت به مستضعفین تلاش نمی‌کنی. مستضعفین چه کسانی هستند؟ «يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها» مستضعفین کسانی هستند که در فشار کفار هستند. کفار به اینها فشار می‌آورند، اینها اذیت میشوند و فریاد می‌زنند «یا للمسلمین» بیایید کمک ما کنید. درست است خودمان هم گرفتار هستیم، به گرفتاری خودمان هم باید برسیم. قرآن می‌گوید: زکات را که گرفتی تقسیم بر هشت کن. یک و دو و سه و چهار و پنج و شش و هفت. هفت تا برای داخلی‌ها باشد.
«إِنَّمَا الصَّدَقاتُ‏ لِلْفُقَراءِ» (توبه/60) صدقات یعنی زکات، زکات را که گرفتی به فقرای خودتان بدهید، «وَ الْمَساكِينِ» به مسکین‌ها و فقرای خودتان بدهید. «وَ الْعامِلِينَ عَلَيْها» کارمندهای خودتان بدهید. «وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ» این برای خارجی‌هاست. «وَ فِي الرِّقابِ» برده‌ها را بخرید و آزاد کنید. «وَ الْغارِمِينَ» ورشکسته‌ها را با زکات کمک کنید. «وَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» خدمات ارائه بدهید، پول زکات را، پل و درمانگاه و جاده و بیمارستان و خوابگاه بسازید. «وَ ابْنِ السَّبِيلِ» یک کسی در سفر گیر کرده، با زکات گیر او را حل کنید. زکات تقسیم بر هشت می‌شود. هفت تا برای فقرای داخلی است و یکی برای خارجی‌هاست. «وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ» یک مسلمان آن طرف کره زمین است. کمکش کن تا به سمت شما جذب شود.
ما نمی‌گوییم از ایران کم کنند و به آنجا بدهند. منتهی نمی‌توانیم بگوییم: چون پول ایران است خرج ایران کنیم، هرجای دنیا هم مستضعفین له شدند، باسمه تعالی به درک! ما در اسلام به درک نداریم. هرجای کره زمین مستضعفی جیغ بزند، تمام دنیا باید به فریاد آن مستضعف برسند. عرب باشد یا عجم، شیعه باشد یا سنی، کمونیست باشد یا خداپرست! ما برای دختر کافر گریه می‌کنیم. دختر کافر!؟ بله. قرآن می‌گوید: برای دختر کافر اگر مظلوم است گریه کند. «إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ‏» (تکویر/1) در آستانه قیامت که نور خورشید گرفته می‌شود، «وَ إِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ» (تکویر/2) و آسمان‌ها تار می‌شود، «وَ إِذَا الْجِبالُ سُيِّرَتْ» کوه‌ها از دل زمین کنده می‌شوند و حرکت می‌کنند. «وَ إِذَا الْعِشارُ عُطِّلَتْ» سرمایه‌ها تعطیل می‌شود و همه فرار می‌کنند. «وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ» حیوان‌های وحشی در دل هم می‌روند. «وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ»(تکویر/8) در آن زمان از «موؤده» سؤال می‌کنند. «موؤده» یعنی دختری که زنده به گور می‌کردند، زمان جاهلیت دخترها را زنده در گور می‌کردند. می‌گوید: «بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَت‏» (تکویر/9) چه گناهی کرده است؟ بابا مسلمان‌ها که دختر در گور نمی‌کردند. مشرکین دختر در گور می‌کردند. اما دختر مشرک را می‌شود در گور کرد؟ درست است پدرش بت پرست است. دختر بت پرست است و دختر مشرک است. اما فعلاً مظلوم است. چون مظلوم است. خدا می‌گوید: «بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَت‏» چرا این دختر را می‌کشی؟ یعنی قرآن روضه می‌خواند و فریاد می‌زند، برای مظلومینی که حتی بت پرست هستند. راهپیمایی روز قدس برای این است. کار به شیعه و سنی نداریم. اگر اینها یهودی و مسیحی و بت پرست هم بودند، تا مظلوم هست باید شیعه و مسلمان واقعی باید به نفع مظلوم ناله بزند و روز قدس این است. این قدم‌هایی که برمی‌داریم فی سبیل الله است.
8- راهپیمایی روز قدس، عمل صالح قرآنی
من هرسال این را گفتم. قرآن می‌فرماید: هر قدمی که برمی‌دارید که دشمن عصبانی شود، این قدم‌هایی که برمی‌دارید عمل صالح است. شما با راهپیمایی 22 بهمن آمریکا را عصبانی می‌کنید. ایران دست از انقلاب برنداشت. روز قدس اسرائیل ناراحت می‌شود، عجب! قرآن می‌گوید: «وَ لا يَطَؤُنَ مَوْطِئاً يَغِيظُ الْكُفَّار» (توبه/120) «یطؤن» یعنی قدم زدن، «وَ لا يَطَؤُنَ مَوْطِئاً» قدم‌هایی که برمی‌دارید، که «يَغِيظُ الْكُفَّار» کفار را به غیظ درمی‌آورید که اسرائیل عصبانی می‌شود، «إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ» برای شما عمل صالح نوشته می‌شود.
من تعجب می‌کنم چرا می‌گویند: دین از سیاست جداست. در متن قرآن می‌گوید: هر قدمی برداری که کفار غیظ کنند، برای شما عمل صالح نوشته می‌شود. راهپیمایی روز قدس کار سیاسی نیست. عین دستوری است که برای ما… چقدر در قرآن گفته: «وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحات‏» عمل صالح چیست؟ عمل صالح یکی این است که کاری کنید و طوری مانور بدهید که کفار «یغیظ» غیظ کنند.
بیایید امشب چند دعای تولی و تبری داشته باشیم. تلویزیون خواست هرجا را قیچی کند بکند. ما کار به تلویزیون نداریم. خودمان چند مسلمان هستیم و نشستیم و شب جمعه‌ی آخر رمضان است. ده بار یا رب می‌گوییم همره با بسم الله.
«یا رب یا رب یا رب یا رب یا رب یا رب یا رب یا رب یا رب یا رب» اللهم صل علی محمد و آل محمد.
خدایا کفاری که می‌خواهند سر به تن جمهوری اسلامی نباشد. توطئه می‌کنند. جنگ تحمیلی راه می‌اندازند. تحریم اقتصادی می‌کنند. هرگروهی که علیه مسلمین برنامه‌ریزی می‌کنند. آن گروه را متلاشی و نابود بفرما. خدایا درست است ما مسلمان‌ها عیب‌هایی داریم و گناهی هم انجام دادیم. هر عیب و گناهی داریم که باید سیلی بخوریم، آن عیب و گناه را ببخش و بیامرز. انواع تفرقه، نکبت، فقر، مرض، همه رقم بدبختی را بر سران اسرائیل و آمریکا نازل بفرما. شر داعش، تکفیر، وهابیت، طالبان و منافقین و شر هر صاحب شری را به خودشان برگردان. بالاترین درجه معرفت، مودت، اطاعت،ولایت را نسبت به خودت و اولیائت در ما و نسل ما عمیق قرار بده. خدایا در ماه رمضان در حال بسته شدن است. اگر تا امشب به هر دلیلی ما مورد لطف قرار نگرفتیم، به آبروی همه آبرومندان درگاهت، به آبروی محمد و آل محمد،  اللهم صل علی محمد و آل محمد، اگر تا امشب مورد لطف قرار نگرفتیم، امشب نام ما را از دفتر بدبخت‌ها پاک و در دفتر افراد سعید و خوشبخت ثبت بفرما. همه دعاهایی که شده است و خواهد شد مستجاب و اگر کار ما خیر بود همه علاقه مندان اهل‌بیت را در کار ما شریک قرار بده. هر خیری که در عالم قرار می‌گیرد ما را شریک در آن خیر قرار بده. هرچه به عمر ما اضافه می‌کنی بر ایمان و عقل و عمل و اخلاص و عمق و برکت کار ما بیفزا. قلب امام زمان را از ما راضی و ظهورش را تعجیل بفرما. مقام معظم رهبری، دولت، ملت، نسل، ناموس، مرز، انقلاب و آبرو، امنیت، هر نعمتی که به ما دادی در پناه امام زمان حفظ بفرما.

«والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»


 «سؤالات مسابقه»

1- آیه 141 سوره نساء، بر چه امری تأکید می‌کند؟
1) نفی سلطه کافران
2) جهاد و مبارزه با دشمنان
3) صلح و سازش با دشمنان
2- بر اساس روایات، کمال دین به چیست؟
1) ولایت اهل بیت علیهم السلام
2) برائت از دشمنان اهل بیت علیهم السلام
3) هر دو مورد
3- بر اساس قرآن، نشانه کامل بودن چیست؟
1) یأس کفار از سلطه بر مؤمنان
2) پیروزی مؤمنان بر کافران
3) قطع ارتباط مؤمنان با کافران
4- آیه 8 سوره ممتحنه، مؤمنان را به چه کاری سفارش می‌کند؟
1) نیکی به اهل کتاب
2) نیکی به اهل ایمان
3) نیکی به والدین غیرمسلمان
5- آیه 9 سوره قلم، به چه امری هشدار می‌دهد؟
1) صلح و آتش بس
2) مداهنه و سازش با دشمنان
3) مدارا با غیر مسلمانان

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=3802

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.