تفسیر سوره كوثر -1

بسم الله الرحمن الرحیم

 بحث چند هفته ما راجع به ازدواج بود رسیدیم به بحثی كه به چهارده و پانزده خرداد می‌رسیم باید راجع به چهارده و پانزده خرداد و راجع به امام صحبت كنیم ولی ضمناً از ازدواج هم دور نشویم به ذهنم رسید كه درباره «إِنَّا أَعْطَیْنَاكَ الْكَوْثَرَ» الكوثر/1 صحبت كنیم و اینكه(كوثر) كیست؟ آنچه خدا به پیغمبر و امامان داده است كوثر است امكانات ما پرتوی از آن كوثر است خود دختر هم كوثر است ازدواج هم كوثر است چون حدیث داریم بعد از ازدواج هیچ چیز بركت آن از ازدواج بیشتر نیست كوثر یعنی خیر زیاد من فكر كردم توی این جلسه سوره را با هم بگوئیم ضمناً عزیزانی كه پای تلویزیون هستند هم لب‌ها با قرآن گره بخورد و هم چیزی را از پای تلویزیون هدیه كنیم به روح امام و شهداء و كسانی كه به گردن ما حق دارند و این سوره را تقریباً ایرانی‌ها حفظ هستند با هم بخوانیم آنوقت از این سوره من هفتاد تا نكته نوشته‌ام و تقاضا می‌كنم از طلاب و اساتید دانشگاه و فرهنگیان همه دانشجوها و كسانی كه سروكاری با علم دارند دقت كنند كی می‌تواند كدام مخ تمام مغز پرفسورها را بگذارید به هم فشرده كنید آیا می‌توانند همه پرفسورها سه تا كلمه بگویند كه هفتاد تا نكته توی آن پیدا بشود این هفتاد تا نكته را من تا اینجا كشف كرده‌ام یعنی شاید اگر دست بوعلی سینا و ملاصدار بدهند شاید اگر دست امام و امام صادق‌ها بدهند شاید صدها و هزارها نكته از آن در بیاورند یعنی اعجاز قرآن است كه سه تا كلمه است الان هفتاد نكته لطیف من از این سه تا جمله استخراج كرده‌ام فقط ببینیم كوثر چی است قرآن چی است لذت می‌بریم از پای تلویزیون هدیه‌ای به روح امام و شهداء و كسانی كه به گردن ما حق دارند سوره را می‌خوانیم «إِنَّا أَعْطَیْنَاكَ الْكَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ» الكوثر/3 این كوچكترین سوره است چون قل هو الله پنج تا آیه دارد این سوره با بسم الله آن چهار تا آیه دارد در قرآن از این سوره كوچكتر نداریم بسم الله آن مشترك است سه تا آیه دارد كه من می‌نویسم.
1- كوچك ترین سوره بیشترین نكته
موضوع بحث: هفتاد نكته از سه كلمه، تفسیر سوره كوثر حالا من می‌نویسم شما بخوانید «إِنَّا أَعْطَیْنَاكَ الْكَوْثَرَ» بدرستی كه ما به شما كوثر عطا كردیم، كوثر از كثیر است یعنی زیاد واو كه اضافه می‌شود یعنی خیلی زیاد خدا به پیغمبر می‌گوید ما به شما خیلی چیز زیادی دادیم. به شكرانه این «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ» نماز بخوانی برای پروردگارت، (نحر) یا یعنی سر نماز دستهایت را بالا ببر یا یعنی شتر بكش «إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ» به درستی كه دشمن تو عقبه ندارد ابتر است. و اما نكات:
(إنا) یعنی بدرستی كه ما، چرا نگفته(إنی) قرآن بعضی جاها می‌گوید إنی بعضی جاها می‌گوید إنا(إنا) یعنی ما(إنی) یعنی من، شاید دلیلش این باشد بعضی كارها را خدا به تنهایی انجام می‌دهد مثل اینكه خدا می‌خواهد ببخشد بخشش كار خود خداست می‌گوید «أَنِّی أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» الحجر/49 بعضی كارها را خدا انجام می‌دهد اما بواسطه مثلاً باران كه می‌آید خدا باران می‌دهد اما بواسطه اینكه خورشید می‌تابد بخار بالا می‌رود بخارها فشرده می‌شود از بالا رفتن بخار و تابش خورشید و تراكم ابرها و باد یك مجموعه‌ای از ابزار در كارند تا این باران پیدا بشود فلذا می‌گوید «إنا انزلنا من السماء ماء» آنجا كه خدا كار را با واسطه می‌كند می‌گوید(إنا) آنجا كه كار را بی واسطه می‌كند می‌گوید(إنی). یك مشكلی حل، چون خیلی‌ها می‌پرسند كه خدا یكی است پس چرا می‌گوید ما بچه‌ها سوال می‌كنند از بزرگان می‌پرسند این یكی.
یكی هم در جایی كه مقام مقام عظمت است می‌گوید ما، ما دستور دادیم یعنی بزرگان مملكت می‌گوید ما، هر وقت مقام توحید است می‌گوید من «لا اله الا انا» «فاتقوتی» «اطیعونی» آنجایی كه بحث توحید است می‌گوید من، آنجایی كه بحث عظمت است می‌گوید ما، پس این مال كلمه(أنا).
2- برخورد تحقیر آمیز دشمنان با پیامبر
حالا قصه چیه؟ پیغمبر ما دو تا پسر داشت پسرهایش از دنیا رفتند دشمن به پیغمبر گفت پیغمبر ابتر شد ابتر كلمه زشتی است حیوانی كه دمش بریده شده است می‌گویند ابتر به انسانهایی كه نسل ندارند و اجاقشان كور است بی نسل هستند می‌گویند ابتر عربها چون دختر را آدم حساب نمی‌كردند می‌گفتند پسرها كه مردند دختر هم كه جزو آدم نیست پس پیغمبر هم ابتر است دو تا جسارت كردند یعنی قساوت، رذالت، جسارت، چون گاهی وقتها آدم عداوت دارد یعنی دشمن با ادبی است رحم دارد گاهی هم عداوت است هم قساوت گاهی عداوت بعلاوه قساوت بعلاوه رذالت بعلاوه جسارت دشمنان پیغمبر اینطور نبودند كه فقط دشمن باشند پررو و رذل بودند ولذا به پیغمبر كه اشرف مخلوقات است پیغمبر را تشبیه كردند به حیوان بی عقبه گفتند پیغمبر مرد سوت و كور شد مكتب خاموش شد همه سر و صداها تمام می‌شود.
یكوقت یك گروهی آمده بودند قم من طلبه نوی بودم شاید هفده هجده سالم بود گفتند گروهی آمدند كه فقط آقای بروجردی را ببینند آیه الله العظمی بروجردی كه بگویند این كی می‌میرد چون فكر می‌كردند تمام دین بند به ایشان است و اگر ایشان بمیرد تمام می‌شود چون خیلی كارها را در زمان آقای بروجردی می‌خواستند بكنند از آقای بروجردی حریم نگه می‌داشتند منتظر مرگ ایشان بودند غافل از اینكه اگر خمی. . . نخیر درست نوشته ام‌ها! رذالت دال ذال است خیلی خوب. . . تشكر. . . من یكوقت خواستم بنویسم باطوم با را نوشتم طاء را هم نوشتم آخرش را شك كردم كه میم است یا نون، با را نوشتم توی حرف آخر آن ماندم گفتم آقا آخرش میم است یا نون گفتند حاج آقا چند تایش را باید بخوری تا بفهمی! حالا. . . چون هنوز باطوم نخورده‌ام بلد هم نبودم حالا چون خودم رذالت ندارم لغتش را هم بلد نیستم.
می گفتند آیت الله بروجردی از دنیا برود تمام می‌شود باور نمی‌كردند آیت الله العظمی بروجردی هم از دنیا برود یك امام خمینی هست كه همان فقه را دارد همان حوزه را دارد همان حوزه علمیه و تربیت شاگرد را دارد بعلاوه نعره‌ها و فریادها و انقلابها و. . . پیغمبر را هم می‌گفتند بمیرد تمام می‌شود ابتر است خلاص. . . پیغمبر دشمن تو می‌گوید تو ابتر هستی ولی ما در مقابل او. . .
3- عطای ویژه خداوند به پیامبر اسلام
(أعطینا) یعنی عطا كرد پیغمبرهای دیگر را خدا می‌گوید «آتینا» مثلاً «وَلَقَدْ آتَیْنَا إِبْرَاهِیمَ» الأنبیاء/51 «آتَیْنَا لُقْمَانَ» لقمان/12 هر دو را داریم فرق اینها چیه؟ (أعطینا) یعنی تملیك كردیم آدم عطا كه می‌كند یعنی مال خودت(آتینا) ممكن است مال خودت باشد ممكن تملیك نباشد یعنی به تو می‌دهم دو مرتبه از تو می‌گیرم یعنی می‌شود از(آتینا) می‌شود جدا شد فلذا می‌فرماید «آتَیْنَاهُ آیَاتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا» الأعراف/175 بلعم باعور را به او دادیم اما از او جدا شد چیزی كه عطا شد هم طرف مالك مطلق است هم من كه عطا كردم دیگر پس نمی‌گیرم.
(أعطینا) فعل ماضی است در قرآن هم می‌گوید گذشته به تو دادیم هم می‌گوید آینده به تو خواهم داد آخر یكوقتی یك چیزی را به كسی می‌دهند به یك كسی می‌گفتند سرلشگر یا آیت الله العظمی بالاتر از آن دیگر ما چیزی نداریم. یك سربازی می‌رفت عقیدتی سیاسی گفتند آنجا باید یك چیزهایی یاد بگیری از جمله چیزهایی كه یاد گرفت این بود كه اگر كسی گفت سلام بگوید سلام علیكم چون قرآن می‌فرماید هر كس به تو سلام داد تو به او جواب گرمتر بده گفت سلام علیكم بگو سلام علیكم و رحمه الله گفت سلام علیكم و رحمه الله بگو سلام علیكم و رحمه الله و بركاته طبق دستور قرآن هر چی گفت شما یك چیزی اضافه كن این وارد شد مسئولی كه می‌خواست او را امتحان كند حالا طلبه بود یا غیر طلبه نمی‌دانم گفت سلام علیكم و رحمه الله و بركاته این دیگر گفت همه چیزی را گفت یكمرتبه دولا شد گفت سبحان ربی العظیم و بحمده چون دیگر همه را گفته بود. . .
4- مقام شفاعت پیامبر در قیامت
گاهی وقتها یك چیزی را به یك كسی می‌دهند آخرش است بالاتر از این نداریم اما قرآن می‌گوید فكر نكن(أعطینا) تمام شد هم در گذشته(أعطینا) هم در قیامت «وَلَسَوْفَ یُعْطِیكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى» الضحى/5 یعنی در گذشته اعطینا در آینده و لسوف یعطیك، یعنی به تو عطا خواهیم كرد یعنی هنوز این چاه آبش تمام نشده حدیث داریم «وَلَسَوْفَ یُعْطِیكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى» یعنی اینقدر به تو می‌دهیم شفاعت كن تا تو راضی بشوی من بخاطر گل روی تو دو جا خدا به پیغمبر می‌گوید بخاطر گل روی تو یكی می‌گوید در دنیا قبله را عوض كردیم بخاطر گل روی تو «فَلَنُوَلِّیَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا» البقرة/144 من قبله‌ای به تو می‌دهم كه تو راضی بشوی چون قبله اول تو كه روی بیت المقدس بود یهودیها می‌گفتند تو دنباله رو ما هستی پیغمبر ناراحت بود آیه نازل شد یك قبله‌ای به تو می‌دهیم كه دنباله رو یهودیها نباشی یكی هم می‌گوید روز قیامت اینقدر به تو می‌دهیم كه «فترضی» دو تا آیه توی قرآن داریم مقام شفاعت به تو می‌دهیم آنقدر از امت شفاعت كنی كه راضی بشوی.
حدیث داریم می‌گوید حتی اگر دو نفر از یاران من گیر باشند من راضی نمی‌شوم می‌گوید تا این دو تا را هم نجات ندهید. . . تو بگو خوب پس ما همچین شفیعی داریم پس وضع‌مان خوب است(صلواتی بفرستید) شخصی كه او را می‌شناسید از مهره‌ها و محترمین می‌گفت خواب امام را دیدم حالا در سالگرد پانزده خرداد و چهارده خرداد هستیم می‌گفت امام را خواب دیدم مچ امام را در كعبه گرفتم دیدم امام در مكه است دارد طواف می‌كند مچ امام را گرفتم بردم بالا گفتم تو امام خمینی هستی یك دعا كن برای من می‌گفت امام یك نگاه كرد و گفت به جدم می‌گویم كه تو را شفاعت كند گفتم نه شفاعت مال قیامت است می‌خواهم توی دنیا و قبر هم راحت باشم گفت نه قبر و قیامت شفاعت نیست هر چه شفاعت هست مال قیامت است ایشان می‌گفت از خواب بیدار شدم و رفتم پیش یكی از علما گفت درست است شفاعت مربوط به قیامت است بد مردن و خطرات قبر و برزخ قابل شفاعت نیست مثل اینكه من بگویم آقا اگر آمدی در فلان جا پول نداشتی به تو می‌دهم توی راه مربوط به خودت است ممكن است توی راه بدبخت بشوی فلج بشوی توی دره بیفتی من ضامن راه نیستم اگر رسیدی آنجا آنجا شعبه بانك هست چی می‌گویند كه می‌روند پول می‌گیرند؟ آنجا چیزش آنجاست. . . شعبه‌اش آنجاست وسط راه مربوط به خودت است.
اصولاً ما نمی‌توانیم به امید شفاعت از حالا گناه بكنیم بگوئیم خیلی خوب قرائتی را نشنیدی توی تلویزیون چی گفت؟ قرائتی گفت حدیث داریم پیغمبر فرمود حتی دو نفر گیر باشند می‌ایستم تا این دو تا را نجات بدهم بله شفاعت هست اما كَی؟ كِی؟ كجا؟ چه مقدار؟ مثل اینكه آدم بالاخره از زندان بیرون می‌آید اما بعد از چقدر شكنجه؟ بعد از چقدر معطلی؟ اگر گفتند زندانی‌ها حضرت عباسی آزاد می‌شوند نمی‌شود گفت خیلی خوب می‌رویم زندانی می‌شویم كی آزاد می‌شویم؟ ممكن است بعد از سیزده سال آزاد می‌شویم ممكن است بعد از بیست سال آزاد بشویم آزادی هست ولی بعد از كی و چقدر ناراحتی و سختی برای خودت و بستگانت شفاعت هست اما نمی‌توانیم به امید شفاعت پیشروی كنیم. بانكها می‌نویسند جایزه می‌دهیم ما نمی‌توانیم به امید جایزه نسیه كنیم بابا اول كه پول توی حساب داریم یا نه دوم چقدر جایزه می‌دهند كی می‌دهند شما نمی‌توانی به امید اینكه بانك جایزه می‌دهد پیشروی كنی شفاعت هست اما ما نمی‌توانیم پیش گناه كنیم بگوئیم ما فعلاً نمی‌توانیم گناه كنیم بگوئیم پیغمبر شفاعت می‌كند.
5- وجود پیامبر هم سنگ تمام هستی
بیائیم سراغ «ك» در «أعطیناك» «ك» یعنی تو، پیغمبر می‌گوید به تو می‌دهم به كسی دیگر نمی‌دهم روی خود پیغمبر خدا خیلی تكیه می‌كند ببینید من پریشب نگاهی به معجم كردم دیدم كه «رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» پروردگار آسمانها و زمین، «رَبُّ كُلِّ شَیْءٍ» الأنعام/164 پروردگار همه چیز خداست «بِرَبِّ الْمَشَارِقِ وَالْمَغَارِبِ» المعراج/40 خدای مشرق‌ها و مغرب‌ها «رَبُّ الْمَشْرِقَیْنِ وَرَبُّ الْمَغْرِبَیْنِ» الرحمن/17 «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ» الناس/1 همه اینها توی قرآن هست آمار اینها را گرفتم شمردم دیدم تعداد كلمه(ربك) بیش از دویست و چهل بار است(رب كل شی) یكبار توی قرآن آمده است(رب الناس) یكبار توی قرآن است یعنی خداوند پروردگار همه مردم است یكبار است «قل اعوذ برب الناس» اما(ربك) دویست و چهل بار یعنی خدا پروردگار همه هست پروردگار تو یكی هم هست این پیداست پیغمبر خیلی اهمیت دارد مثل اینكه می‌گوئیم من همه مردم ایران یك خرج دارند این یك نفر هم یك خرج دارد پیداست خرج طرف خیلی سنگین است دو میلیارد فشنگ یك مسئله است یك بمب خوشه‌ای هم یك مسئله است در خوبیها چند میلیارد لامپ یك سمت یك لحظه نور خورشید هم یك طرف گاهی وقتها یك كسی كفه‌اش سنگین است پنج تن كلوخ یك سمت نیم كیلو طلا هم یك سمت همه شب‌ها یك سمت لیله القدر هم یك سمت این. . .
پیغمبر ما خیلی عزیز است هیچ پیغمبری عضوش توی قرآن نیامده است پیغمبر ما عضوهایش هم توی قرآن آمده است چشم پیغمبر «وَلَا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْكَ» طه/131(تَمُدَینَ خوانده شده است) «لِسَانَكَ» القیامة/16 زبان تو «وَجْهِكَ» البقرة/144 صورت تو «عُنُقِكَ» الإسراء/29 گردن تو «أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ» الشرح/1 سینه تو «الَّذِی أَنقَضَ ظَهْرَكَ» الشرح/3 یعنی كمر، «وَلَا تَجْعَلْ یَدَكَ» الإسراء/29 لباس پیغمبر «وَثِیَابَكَ فَطَهِّرْ» المدثر/4 «قَرْیَتِكَ» محمد/13 «بَنَاتِكَ» هود/79 دخترهای تو «نسائك» خانمت «خالاتك» هیچ پیغمبری فامیلش و دختر عمه‌اش لباسش و. . . پیغمبرهای دیگر می‌گوید نوح ابراهیم موسی بس است اما این دیگر نخ نخ‌اش نكرده است اما این چقدر وزن دارد گل روی تو دو بار آمده است اینها افتخار كنند اینهایی كه سید هستند توی امضاء هایتان بنویسید سید احمد سید. . . افتخار كنید اینكه می‌گوئیم سیدها بنویسند تفسیر آیه روشن می‌شود دشمن تو كه دو از پسرهایت از دنیا رفتند گفتند ابتر هستی گفتند چراغ تو خاموش شد؟ ما نسل سید به تو دادیم الله اكبر حالا كوثر را معنا خواهم كرد. این سوره نازل شد برای اینكه پیغمبر را تحقیر می‌كردند.
6- حمایت خداوند از پیامبر در برابر مخالفان
كسی كه رهبر است رئیس جمهور است مدیر یك جایی است اینرا باید دلگرم باشد من گاهی وقتها توی این هواپیماها می‌نشینم توپولف. . . راننده‌اش هم روسی است ولی برای همین هم من آیه الكرسی می‌خوانم یعنی مسلمان آخوند برای یك روسی. . . چرا؟ برای اینكه اگر این بیفتد پائین همه‌مان می‌افتیم پائین! یك كسی كه مسئول است اینرا دیگر نباید نیشگون گرفت باید حواسش را. . . فلذا هر جا پیغمبر را یك نیشگون گرفتند یك زخم زبان زدند فوری خدا دفاع كرده است. به پیغمبر گفتند ساحر فوری آیه نازل شد كه ساحر نیست گفتند كاهن گفت كاهن نیست گاهی پیغمبرها خودشان تك و پاتك می‌كردند «إِنَّا لَنَرَاكَ فِی سَفَاهَةٍ» الأعراف/66 به یكی از پیغمبرها گفتند خل هستی گفت «قَالَ یَا قَوْمِ لَیْسَ بِی سَفَاهَةٌ» الأعراف/67 نه خیر خل نیستم به پیغمبری گفتند «إِنَّا لَنَرَاكَ فِی ضَلَالٍ مُبِینٍ» الأعراف/60 گمراه هستی گفت «لَیْسَ بِی ضَلَالَةٌ» الأعراف/61 به پیغمبر گفتند مجنون هستی جن زده و دیوانه هستی گفت «مَا أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ» القلم/2 نه خیر به لطف خدا من مجنون نیستم گفتند شاعر هستی گفت «وَمَا یَنْبَغِی لَهُ» یس/69 پیغمبر مقامی دارد كه شعر در‌شان پیغمبر نیست «وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ» یس/69 یعنی هر وقت به پیغمبر سنگی پراندند یا خود پیغمبر دفاع كرد یا خدا دفاع كرده است از این چی می‌فهمیم؟ كسی كه مدیر است نباید سر به سر او بگذاریم اگر رسیدیم به جایی كه واقعاً دارد خراب می‌كند خیلی آرام او را برداریم اما مادامی كه پشت فرمان است نیشگون نگیریم وقتی پیاده شد بگوئیم آقا شما دیگر پشت فرمان ننشین یا در یك شرایطی باید. . . یك چیزی از اصول مدیریت خیلی سالهای قبل توی تلویزیون گفته‌ام منتهی حالا ماشاءالله نسل سوم. . . ما ریش هایمان مشكی بوده است آمده‌ایم توی تلویزیون الان بیست و شش سال است كه حرف زده‌ایم خیلی آدمها عوض و بدل شده‌اند یك قصه برایتان بگویم خوشمزه است امام خمینی(رحمه الله) نماینده دارد آقایانی دیگر هم نماینده دارند و این نمایندگی مال زمان امامها است مثلاً از امام نهم شروع شد نمایندگی امام دهم بیشتر اما دوازدهم چهار تا نایب خاص داشت بعد هم دیگر تمام فقهای عادل نایب عام می‌شدند سید ابوالحسن اصفهانی مرجع تقلید بود چهل پنجاه سال پیش یك نماینده داشت حكم داد مثلاً به آقای زید كه تو نماینده من در منطقه فلان این نماینده دسته گل آب داد یك ضعف‌هایی از خودش نشان داد و هی گزارش دادند كه آقا نماینده شما خراب درآمده است گفت می‌دانم گفتند آقا خوب او را بردار گفت نمی‌توانم برای اینكه نماینده من قبلاً نیم كیلو آبرو داشت من كه به او حكم دادم نیم كیلو شد ده كیلو الان اگر حكم را از او بگیریم ده كیلو آبرو می‌ریزد نیم كیلوی قبلی خودش هم برایش نمی‌ماند سقوط می‌كند من دارم فكر می‌كنم یك جوری اینرا بردارم كه نیم كیلوی خودش برایش بماند یكی از اصول مدیریت است یعنی اگر كسی بناست از یك جایی جابجا كنیم نیستش نكنیم گاهی وقتها یك كسی را نیستش می‌كنیم خروسی را گرفته بودند زنده زنده بالهایش را می‌كندند یك كسی گفت چرا همچین‌اش می‌كنید؟ گفت داریم حاجی‌اش می‌كنیم! این فكر كرده بود اگر خواسته باشد حاجی بشود باید پوست‌اش را بكنیم این خودش یكی از درسهای مدیریت است.
7- مصداق كوثر در روایات اسلامی
(كوثر) روایاتی داریم نهری است در بهشت، كوثر یعنی به تو توحید دادیم به تو نبوت دادیم به تو اصحاب خوب دادیم به تو قرآن دادیم به تو مقام شفاعت دادیم كوثر یعنی خیر زیاد خیر زیاد شامل همه چیزی می‌شود آبرو مقام چی و چی اینها همه خیلی زیاد است آخر آیه یك چیزی چشمك می‌زند آدم توی مسجد كه می‌آید دنبال قبله است یكمرتبه یك جا كاشی كاری دارد آنجایی كه كاشی كاری دارد هی همچین می‌كند یعنی قبله منم قبله منم آخرش چشمك می‌زند «هو الابتر» دشمنت ابتر است پیداست كسی به پیغمبر تهمت زده كه تو بی نسل هستی قرآن می‌گوید نه اینكه تو بی نسل نیستی نسلی به تو داده‌ام كه لب او را قیچی كنم باید لب دشمن‌ات را قیچی كنم كه دیگر او به تو ابتر نگوید از این آیه آخر معلوم می‌شود كه كوثر نسل است چون او گفت پیغمبر می‌میرد نسل او قطع می‌شود خدا گفت ما به تو كوثر می‌دهیم دشمن تو بی نسل است پیداست كوثر مراد نسل است البته با آنها مخالفتی ندارد خیر زیاد شامل همه چیزی می‌شود.
توحید خیر است مقام شفاعت خیر است علامه طباطبایی می‌فرماید اگر كوثر را غیر نسل بگیریم «إن شانئك هو الابتر» سرش بی كلاه می‌ماند، این یعنی خودتی، اگر من وارد شدم كسی بگوید خودتی معلوم می‌شود كسی فحش داده(ابتر) در فرهنگ آن زمان یعنی كسی كه نسل ندارد پس معلوم می‌شود یك كسی به پیغمبر گفته بی نسل می‌گوید دشمن تو نسل است این مثل خودتی است پیداست قبل از خودتی یك كسی یك چیزی گفته است.
فخررازی از علمای مهم اهل سنت است تفسیر مهمی دارد بنام تفسیر كبیر چند تا قول نقل می‌كند بعد می‌گوید بهترین قول همین است كه یعنی زهرا بعد می‌گوید از زهرا بود كه صادق. . . از زهرا بود كه كاظم. . . از زهرا بود كه باقر. . . از زهرا بود كه رضا. . . بعد می‌گوید با اینكه یك سوم سادات را كشتند بخاطر آن بچه‌ای كه از حضرت زهرا سقط شد با اینكه چقدر از سادات را زنده زنده كشتند آنوقت نگاه كنید از بنی امیه و بنی عباس كه این همه بودند یك نفر نامش نیست از فاطمه كه همه می‌گفتند ابتر است تمام كسانی كه خودشان سید هستند پدر و مادر سیدند یا پدر خالی سید است یا مادر خالی سید است یا حتی جد مادری. . . یعنی اگر حتی بنده جده بیستمی‌ام هم سید باشد من سید هستم منتهی حساب خمس جداست.
8- نقش امام خمینی(رحمة الله علیه) در عزت مردم ایران
 یكی از این كوثرها حضرت امام بود امام خمینی(رحمه الله) كوثر بود یكی از بچه‌های فاطمه(علیها السلام) آمد سی میلیون ترسو را شجاع كرد آمد خط آمریكا را كور كرد آمد نماز جمعه را راه انداخت كتابهای مطهری كه ده هزار چاپ می‌شد رسید به صد هزار و میلیونی آمد از یك شبكه رقاص تبدیل شد به چند شبكه مفید حالا مفید با كم و زیادش مفید است وگرنه غیر مفید هم در تلویزیون هست البته من غیر مفید نیستم من مفید هستم! بله حالا دیگر. . . اگر بگویم غیر مفید می‌گوئید تو هم یكی. . . عرض كنم به حضور جنابعالی كه ترسوها شجاع شدند كوثر نیست؟ شما شنیده‌اید كه می‌گویند اكسیر را به مس می‌زنند طلا می‌شوند خوب امام خمینی اكسیر بود زدند به ترسوها شجاع شدند لامپ‌های خاموش دو شاخ آنرا زدند به برق. . . امام خمینی آمد ایران ترسو را شجاع كرد الان در دنیا عزتی كه ایران دارد یك صدم را زمان شاه نداشتیم خیلی ما عزیز هستیم تمام اینهایی كه مقابل آمریكا شاخ و شانه می‌كشند از هوای ایران استشمام می‌كنند بیست و پنج سال است بیست و پنج بار پای صندوق آمدیم زمان شاه چند بار آمدیم پای صندوق؟ و كی گفت نظر تو چیه؟ تعداد دانشگاه و دانشجوی ما چقدر بود؟ برندگان مسابقات علمی ما چقدر بود؟ كتابخانه‌های ما چقدر بود؟ برق ما، آب ما، لوله كشی ما، البته نمی‌خواهم بگویم مملكت ما اشكال ندارد مملكت ما هنوز هم اشكال دارد ولی بالاخره امام خمینی حق حیات حق رشد حق علم به دانشجوها حق دارد دانشجوها فقط یك گروه خاصی بود الان توی هر روستایی می‌روی دانشگاه است با كم و زیادش بسیاری از بخش هایش دانشگاه است درست كه پول می‌گیرند ولی ما یك پیكان می‌دهیم آدم كم سواد می‌شود باسواد خوب این ارزش دارد چون پیكان جماد است من انسان هستم رشد شجاعت تحصیل خیلی رشد كرده‌ایم الان آمریكا دارد جیز و ویز می‌كند بخاطر رشد بچه‌های ما كارشناس‌های ما خود شما ببینید توی مسائل نظامی ما چقدر رشد كرده‌ایم توی هر جا دست بگذاریم. . . زمان شاه اگر از ما می‌پرسیدند ایران چند تا حافظ قرآن دارد رویمان نمی‌شد بگوئیم بیست تا الان باید بگوئیم چند هزار تا حافظ داریم طلبه‌های ما زمان شاه چهار هزار تا بودند الان حدود صدهزار طلبه داریم دانشجوهای خارج ما به هر حال امام خمینی حق دارد با هم این سوره را بخوانیم ثوابش را هدیه كنیم به امام خمینی(رحمه الله علیه) این سوره را من پنج شش تا مطالبش را بیشتر نگفتم خیلی مطلب دارد حالا اگر لازم بود جلسه بعد ادامه می‌دهیم این سوره را به هم بخوانیم «بِسم الله الرّحمنِ الرّحیم إِنَّا أَعْطَیْنَاكَ الْكَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ الكوثر/1و2و3.
خدایا انقلاب ما، رهبرش را، امتش را، نسلش را، ناموسش را، هر چه كه به این امت داده‌ای تو را به آبروی همه آبرومندان درگاهت آنچه به ما داده‌ای در پناه حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) حفظ بفرما.
كمبودها را حل و مشكلات را حل. . . برطرف بفرما.
نسل ما، ما را نسبت به خونها و خدمات خائن قرار نده ولی خادم قرار بده.
 والسلام علیكم و رحمة اللَّه و بركاته

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2932

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.