تفسیر سوره تّین

موضوع: تفسیر سوره تّین
تاریخ پخش: 75/11/20

بسم الله الرحمن الرحیم

1- شیوه تربیتی و تبلیغی امام سجاد(ع)
راهی برای اینکه امام سجاد(ع) بعد از امام حسین(ع) با مردم تماس بگیرد نبود خفقان بود. چون پدر را کشتند، یزید مسلط بر اوضاع آمد و رفت، سخنرانی حوزه علمیه، امام جماعت، خطبه همه اینها ممنوع بود در واقع همه چیز را از امام سجاد(ع) گرفته بودند و امام سجاد(ع) یک راه بیشتر نداشت و آن این بود که به اسم برده افرادی را می‌خرید و در خانه با آنها کار می‌کرد شب عید فطر هم همه برده‌ها را آزاد می‌کرد و برای هر برده پرونده‌ای داشت و در این چند ماه لغزشهای برده‌ها را می‌نوشت که مثلاً برده فلانی در این 9 ماه 49 خلاف کرده خلاف هایش را می‌نوشت بعد هم با اینها کار می‌کرد رشدشان می‌داد، آموزششان می‌داد، یعنی یک دانشکده سری بود اما دولت حالیش نبود خیال می‌کرد اینها برده هستند شب عید فطر برده‌ها را جمع می‌کرد ورقه‌ها ر امی آورد می‌فرمود جوان تشریف بیاور شما در این 8 ماه و 5 روزی که در منزل ما بودی اشتباهات و دسته گل هایت اینهاست 1-2 قبول است؟ بله یکی یکی ورقه‌ها را برای آنها می‌خواند می‌گفتند بله قبول است ما این اشتباهات را داشته‌ایم، بعد می‌فرمود امشب چه شبی است؟ می‌گفتند شب عید فطر است. می فرمود همه شما را بخشیدیم. فقط هرچه من می‌گویم شما هم بگوئید جمله جمله امام سجاد(ع) می‌فرمود برده‌ها با هم داد می‌زدند(ای علی بن الحسین(ع) همانطور که تو لغزشهای ما را نوشتی خدا هم لغزشهای تو را نوشته) بعد همه برده‌ها را آزاد می‌کرد و می‌فرمود خدایا این شب عید فطر من برده هایم را بخشیدم تو هم من را ببخش. چنان اثر تربیتی در روح این بچه‌ها داشت… یعنی این رقمی باید بچه را تربیت کرد.
2- کارها باید با محبت باشد
زمان شاه من با شخصی آشنا بودم در زمان انقلاب وزیر شد. این قصه را زمان شاه برای من گفت که به پسرم 5 ریال دادم که به مدرسه برود در کوچه فقیری دید 5 ریال را به فقیر داد آمد گفت بابا جان پنج ریال ر اصبح به فقیر دادم گفتم آفرین بیا آقاجان 5 تومان به او دادم. لای قرآن را باز کردم و گفتم ببین قرآن می‌گوید «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها» (انعام/160) هر کس یک ثواب بکند خداوند 10 ثواب به پایش می‌نویسد تو هم 5 ریال دادی من هم 10 برابر به تو می‌دهم این 5 تومان با این تفسیر تا آخر عمر توی روح بچه اثر می‌گذارد. کارها باید با محبت باشد عید فطر باید طوری باشد که همه زنها و بچه‌ها و دخترها بگویند کِی بشود عید فطر شود. آن بهایی که ما به عید نوروز می‌دهیم به عید فطر بدهیم، به عید غدیر بدهیم. یعنی چادری که برای خانم‌مان می‌خریم شب عید غدیر بخریم. که ضمن اینکه چادرش نو بشود به علی بن ابی طالب(ع) هم عشق بورزد. ما که بالاخره باید گوشواره بخریم شب عید قربان بخریم. حدیث داریم اگر می‌خواهید میوه نوبر بخرید روز جمعه بخرید که بچه‌ها بگویند کِی شه جمعه بشه به بچه‌ها بگوئیم برویم نماز جمعه توی راه برایت زولبیا بخرم، ما باید دین و دنیایمان را چنان باهم جوش بدهیم که اینها با هم پرواز کند حساب دین چیزی نباشد حساب دنیا چیز دیگر اینها با هم است.
3- روزه‌دار هنگام افطار و عید فطر لذت می‌برد
روزه دارها دوجا کیف می‌کنند:
1- وقت افطار آدم در طول سال ناهار می‌خورد اما آن احساسی که موقع افطار دارد وقت ناهار ندارد. امام فرمود آدم روزه دار دو جا لذت میبرد یکی دم افطار دیگری عید فطر. عید فطر همه به بیابان می‌روند می‌روند نماز عید «اللَّهُمَّ أَنْتَ أَهْلُ الْکِبْرِیَاءِ وَ الْعَظَمَهِ» (تهذیب‌الأحکام/ج‌3/ص‌139) خدایا کبریا و بزرگی از توست عظمت از توست «وَ أَهْلُ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ» (تهذیب‌الأحکام/ج‌3/ص‌139) هر کس ندارد به او جود می‌کنی، می‌بخشی هر کس کم دارد جبران می‌کنی. جود یعنی هر کس ندارد می‌دهد جبروت یعنی کمبود دارد کمبودش را جبران می‌کنی. «وَ أَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَه» (تهذیب‌الأحکام/ج‌3/ص‌139) رحمت و عفو از توست. حدیث داریم آنچه خداوند در طول ماه رمضان می‌بخشد همه را یکجا شب عید فطر می‌بخشد. حدیث داریم عید که به نماز می‌روید انگار روز قیامت است، همه به دادگاه می‌روید با پرونده‌های سفید سی روز به خاطر تو نخوردم نیاشامیدم، به محرم خودم دست دراز نکردم. سی روز از حلال گذشتم تا بتوانم در برابر حرام قدرت کنترل داشته باشم. شرمنده آنهایی که خوردند و خوابیدند روسفید آنهایی که در امتحان قبول شدند. هر کس سه کیلو غذای رسمی زکات بدهد. دنبال نگردید آقا گندم یا برنج کیلویی چند است؟ اگر دارید راحت بدهید با خدا که معامله می‌کنید مردانه معامله کنید.
4- اهمیت دادن به زکات
شما نمی‌دانید این زکات چقدر درآمد می‌شود 40 میلیون 100 میلیون 150 تومان این پولها خیلی از مشکلات را رفع می‌کند به امید روزی که زکات در کشور ما احیا بشود. نیت کنید خدایا به شکرانه اینکه امسال می‌خواهی به من لطف کنی و لطف‌هایی که قبلاً کردی من امسال تصمیم می‌گیریم زکات گندم‌ام را بدهم. نگذارید امت ایرانی که صدها هزار مجروح و شهید داده نانی بخورد که گندم‌اش زکات داده نباشد. شما که جوانهایتان را در جبهه دادید یک کیلو گندم که چیزی نیست، زشت است افرادی جوان به جبهه بدهند و افرادی از 10 کیلو یک کیلو گندم ندهند. زکات واجب است و از ضروریات دین است اگر کسی منکر زکات شود کافر است.
زکات فطره، نماز عید، دعای عید، غسل روز عید هم رسیدن خودت به خدا نماز رسیدن خودت به محرومین فطره عید قربان هم همینطور است خودت با خدا نماز عید قربان خودت با فقرا گوسفند قربانی کن یعنی همیشه رابطه با خدا با رابطه با فقرا با هم بوده. همیشه «یُقیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاهَ» (مائده/55) با هم بوده.
17 سال است در تلویزیون بودیم امیدوارم مشمول دعای شما باشیم که اگر من روز قیامت به جهنم بروم از تمام جهنمی‌ها وضعم بدتر است، مثل کباب پزی که به همه محله کباب بدهد خودش آخر شب ماست ترش بخورد مثل سلمانی که همه زُلف‌ها را درست کند خودش کچل باشد مثل سوزنی که برای همه لباس بدوزد و خودش بی لباس باشد. بنابراین از همه التماس دعا داریم.
تفسیر سوره التین
5- خداوند در میان میوه‌ها به انجیر و زیتون قسم خورده است
«وَ التِّینِ وَ الزَّیْتُونِ» (تین/1) «تین» انجیر، «طین» گِل. امام حسین ع آمد دید یک کسی خانه‌اش را خیلی بالا می‌برد ولی آدم گناهکاری است فرمود «رَفَعَ الطِّینَ وَ وَضَعَ الدِّینَ» (مستدرک‌الوسائل/ج‌3/ص‌467) یعنی گِل را بالا برد دین را پائین آورد یعنی این ساختمانش با دروغ و کلک و گران فروشی و گناه است با گناه پول درآورده و بنایی می‌کند. قسم به انجیر قسم به زیتون به طبیعت قسم طبیعت آیت و نشانه خداست. شبیه ترین میوه‌ها به میوه‌های بهشتی انجیر است میوه‌ای که همه‌اش قابل خوردن است. تنها میوه‌ای است که با برگ‌اش با هم بیرون می‌آیند در تمام میوه‌ها خداوند به تین و زیتون قسم خورده. که مواد چربی و مواد قندی دارد و بهترین چربیها چربی گیاهی است. خداوند به چه قسم بخورد گاهی به خورشید قسم می‌خورد، گاهی به انجیر. به هر چه بخواهد قسم می‌خورد. چون برای او چیزی بزرگ نیست برای او همه‌اش یکی است برای مایک چیزی بزرگ است می‌گوئیم به بزرگ قسم اما برای خداوند که بگوید به کوه یا به کاه هر دو نزد او یک جور است. به انجیر و زیتون قسم یا به درخت‌اش یا به محل نمواش.
این خوراک جسمی بود قسم به خوراک مادی.
6- خداوند به طور سینا و مکه سوگند می‌خورد
بعد می‌فرماید قسم به خوراک معنوی «وَ طُورِ سینینَ» (تین/2) قسم به طور سینا. ما مسلمانیم طور سینا مرکز وحی موسی(ع) است، فرق نمی‌کند ما به موسی(ع) هم عشق می‌ورزیم به عیسی(ع) هم عشق می‌ورزیم. ستایشی که قرآن از عیسی(ع) کرده خیلی بهتر از ستایشی است که انجیل از مسیح کرده یعنی قرآن ما سیمای عیسی(ع) را بهتر از انجیل نشان داده. ما انصاف داریم می‌گوئیم قسم به طور سینا بعد می‌گوید «وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمینِ» (تین/3) قسم به مکه چون سابقه موسی(ع) بحسب ظاهر از پیغمبر(ص) بیشتر است. احترام به مراکز عبادت همه‌اش برای ما ارزش است.
قرآن می‌فرماید «وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ» (حج/40) اگر عده‌ای بپا نشوید با انقلابی مجاهد و جهادگرانه جلوی مفسدین را بگیرید، کلیسا خراب می‌شود مرکز عبادت مسیحی‌ها خراب می‌شود. بعد می‌فرماید «وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ» مرکز عبادت مسلمانها هم خراب می‌شود. غیرت اسلام مخصوص غیرت دین اسلام نیست و لذا پیغمبر(ص) فرمود «تَعالَوْا إِلى‌ کَلِمَهٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَ لا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً» (آل‌عمران/64) یهودی‌ها، مسیحی‌ها بیائید با همدیگر متحد شویم در مقابل کسانی که اصل خدا را قبول ندارند شما خدا را که قبول دارید پس ما چند درصد اهداف مشتر ک با هم داریم. خیلی زیباست اول به طور سینا قسم می‌خورد بعد به مسجد الحرام.
150 کلمه دنیا و 150 کلمه آخرت در قرآن هست، این پیداست که اسلام می‌گوید دنیا و آخرت باید با هم باشد. به ادیان گذشته قسم به دین موجود قسم.
کوه، کوه است اما وقتی تورات در آنجا نازل میشود و موسی(ع) در آنجا مناجات می‌کند به مناجات موسی(ع) کوه هم ارزش پیدا می‌کند.
در مدینه رفتم قبر پیغمبر(ص) را ببوسم یکی از این وهابی‌ها آمد و گفت شرک. گفتم چرا؟ گفت هذا حدید این آهن است آهن می‌بوسی؟ گفتم تو قرآن نمی‌بوسی؟ گفت چرا گفتم جلد قرآن چرم گاو است کفش من هم چرم است من هر چرمی را نمی‌بوسم چرمی را می‌بوسم بخاطر قرآن من خانه خودم هم آهن است اما این آهن را بخاطر قبر پیغمبر(ص) می‌بوسم. باید به وهابی‌ها بگوئیم طور سینا جماد است، خدا چرا به خاک قسم خورده این سنگ، سنگ نیست سنگی است که موسی(ع) روی آن عبادت کرده.
7- ویژگی و اهمیت مسجدالحرام
«وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمینِ» (تین/3) از این آیه معلوم می‌شود دعای ابراهیم(ع) مستجاب شد. چون وقتی ابراهیم(ع) کعبه را ساخت فرمود: «رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَداً آمِناً» (بقره/126) خدایا این شهر را امن قرار بده وخداوند هم مکه را شهر امن قرار داد. از امتیازات دین اسلام اینست که قطعه را گذاشته بنام مسجدالحرام، گفته هر کس از هر کس ناله دارد بیاید آنجا و داد بزند و کسی حق تعرض ندارد این از امتیازات ما است که گوشه‌ای از زمین بعنوان منطقه آزاد… ما جزیره‌ای داریم که می‌گویند جزیره آزاد، ما در دین‌مان منطقه آزاد داریم و لذا اگر بنده حتی دزدی کنم بروم مکه حق ندارند دزد را در مکه بگیرند چون «وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمینِ» هر که آنجا رفت در امان است. بله می‌توانید کاری بکنید که دزد بیرون بیاید و در بیرون او رابگیرید.
نه تنها آدم هایش در امانند حیواناتش هم در امانند. حاجی‌ها حق ندارند آنجا شکار بگیرند. اگر مورچه‌ای روی بدنت راه می‌رود در ایام حج حق نداری مورچه را بگیری و دور بیاندازی. می‌توانی دستت را کج کنی تا مورچه خودش پائین بیاید گیاه‌اش در امان است، حاجیها حق ندارند در مکه گیاه بکَنَند. خداوند خواسته در این منطقه مور و ملخ و جن و انس و ملک همه در امان باشند.
یک چاهی بود که حضرت علی(ع) حرف هایش را توی آن می‌زد آنجا زمینی است که هر مظلومی آنجا داد بزند.
8- آفرینش انسان در بهترین ساختمان
قسم خورده که چی؟ «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‌ أَحْسَنِ تَقْویمٍ» (تین/4) انسان را آفریدیم در بهترین ساختمان.
چند روز پیش قم بودم گفتند یک طلبه‌ای رفته در یکی از روستاها 32 رقم اذان می‌گوید ماشین فرستادیم آن روستا بعد از 5-6 ساعت او را آوردند گفتم تو 32 رقم اذان بلدی گفت بله گفتم بگو اذانش را گفت گفتم الله اکبر یک حلقوم «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ» انسان است که از افتادن سیب جاذبه زمین را کشف می‌کند وگرنه همه سیب‌های دنیا بیفتند الاغ چیزی کشف نمی‌کند. انسان است که روز به روز رشد می‌کند حیوانهای الآن و هزار سال پیش یکی هستند. البته آقایی روی منبر داشت تفسیر می‌گفت رسید به آیه «فَخُذْ أَرْبَعَهً مِنَ الطَّیْرِ» (بقره/260) که خداوند به ابراهیم(ع) فرمود چهار پرنده را بگیر بکوب روی چهار کوه بگذار چون حضرت ابراهیم(ع) دید لاشه‌ای کنار دریا افتاده ماهی‌ها از یک سمت نیش می‌زنند شغالها از یک سمت دندان می‌گیرند گاهی هم پرنده‌ها می‌آیند و نک می‌گیرند دید این لاشه‌ای که یک تیکه‌اش توی آب است و یک تیکه‌اش توی خشکی بین حیوانات دریایی و صحرایی و هوایی تقسیم شد فرمود خدایا این را چگونه روز قیامت زنده می‌کنی اینکه پخش شد ذرات پخش شده چطور یکجا جمع می‌شود خداوند برای اینکه یک آزمایش بدهد و یک تبلیغ سمعی و بصری بدهد، فرمود چهار پرنده را بگیر بکوب گوشتش را مخلوط کن سر چهار کوه بگذار «ثُمَّ ادْعُهُنَّ» (بقره/260) بخوان کبوتر ذراتی که پخش شده یکجا جمع می‌شوند. یک کسی داشت این را می‌گفت از چهار پرنده 3 تای آن را که گفت یکی را یادش رفت گفت یکی هم الاغ یک نفر گفت بابا الاغ که نمی‌پَرد گفت الاغهای زمان حضرت ابراهیم(ع) می‌پریدند آقا بگو یادم رفت.
شخصی حدیث می‌گفت که امام صادق(ع) دو حدیث فرمود که دو چیز هوش را کم می‌کند 1- یکی را راوی یادش رفته آن یکی هم من یادم رفته خوب بگو یادم رفته انسان روز به روز هی کشف و اختراع می‌کند اما حیوان هیچ کشف و اختراعی ندارد. بهترین ساختمان را به انسان دادیم استعداد همین آقازاده قاری ما بین چهل کشور او شده یک پسر 14-13 ساله بعد به افتخار قرائت او را داخل کعبه برده‌اند مسجدالحرام، بعد آنجا که می‌خواسته دعا کند اول استادها و پدر و مادرش را دعا کرد خوب این استعداد ما جای دیگر نیست. تمام موجودات دَمر هستند ماهی، حیوانات صحرایی، دریایی همه حیوانها افقی هستند تنها موجود سِیخکی انسان است.
«وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِکَهِ فَقالَ أَنْبِئُونی‌ بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ» (بقره/31) تمام علوم را خدا به آدم یاد داد «ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِکَهِ» بعد عرضه کرد به ملائکه، به فرشته گفتند شما می‌توانید؟ گفتند «قالُوا سُبْحانَکَ لا عِلْمَ لَنا إِلاَّ ما عَلَّمْتَنا» (بقره/32) ما به اندازه انسان نمی‌توانیم باشیم امام علی(ع) کارهایی کرد که خدا بارها به وجود او بر ملائکه نازید مباهات کرد انسان می‌تواند مباهات کند جوانی که گول دختر زیبایی را نخورد خداوند به او مباهات می‌کند.
9- معرفی یک زن در قرآن به عنوان یک الگو
یک زن خداوند در قرآن پیدا کرده و از او تعریف کرده، خداوند به این زن مباهات می‌کند «وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ» (تحریم/11) توجه، توجه، یک خانم یک خانم یاد بگیرید، یاد بگیرید مَثل نمونه همه از این یاد بگیرد الگو امام چیه؟ خانم فرعون همه از این خانم یاد بگیریم. بله «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً» این مًثل و نمونه شماست چه کرد؟ طلا دید جذب طلا نشد زور دید جذب زور نشد کاخ دید جذب کاخ نشد پول و زور و طلا این خانم را تسلیم نکرد. گفت «وَ نَجِّنی‌ مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ» (تحریم/11) خدایا من فرعون را نمی‌خواهم تفکر طاغوتی است. یکی از حرفهای چرت کمو نیست‌ها این بود که می‌گفتند تفکر انسان وابسته به سیستم اقتصادی است اگر می‌خواهید ببینید کسی چطور فکر می‌کند ببینید کجا غذا می‌خورد کوخ نشین فکر کوخی دارد کاخ نشین فکر کاخی دارد. هر جا شکمت پر شد فکرت هم دنبال شکمت است. از این رجزها می‌خواندند خدایا می‌فرماید بر پدر دروغگو لعنت زن فرعون شکمش در سفره کاخ فرعون پر می‌شد اما منکر کاخی نداشت. انسان خودش یک کسی است البته شکم اثر دارد گاهی آدم از یک سفره‌ای می‌خورد نمک گیر می‌شود خیلی‌ها یک سور می‌گیرند از آنها امضا می‌گیرند آنها آدمهای شل هستند.
اگر به آدمهای قوی کره زمین را بدهند به فامیلهای پیغمبر(ص) گفتند به محمد(ص) بگو پول می‌خواهد به او می‌دهیم همسر می‌خواهد به او می‌دهیم مقام می‌خواهد به او می‌دهیم فرمود چه می‌گویید؟ اگر خورشید ر ابه یک دست بدهید و ماه را به دست دیگرم بدهید دست از حرف حق برنمی‌دارم. امام علی(ع) به والله قسم کره زمین را به من بدهند که پوست جو را از دهان مورچه بگیرید والله قسم نمی‌گیرم. بله آدم هست یک بستنی به او بده 32 دروغ برایت می‌گوید.
یک وعده معاویه به عمروعاص داد که بیا مشاور فکری من باش حکومت مصر را به تو می‌دهم خودش را به هر رنگی درآورد دست به هر جنایتی زد بخاطر وعده… اما به امام حسین(ع) گفتند یک بله بگو همه زن و بچه‌ات را آب می‌دهیم آزادت می‌کنیم. فرمود من به یزید بله نمی‌گویم. اصلاً فرق بین فکر علوی و فکر اُموی این است.
«لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‌ أَحْسَنِ تَقْویمٍ» (تین/4) بهترین قیافه را به انسان دادیم خیلی قیافه انسان قشنگ است یک انگشت شصت به او داده‌ایم دو سه وزارتخانه توی این است وزارت کار، حرفه، آموزش عالی، آموزش و پرورش یعنی اگر این کنار برود تمام فن و حرفه تعطیل می‌شود شما دکمه یقه‌ات را نمی‌توانی ببندی پیچ گوشتی، اره، قلم، چکش، خیاطی چشم را درست کرد با 5 امتیاز پِی را با آب نمک قاطی کرد لب آنرا مژه گذاشت که گرد توی آن نرود در کِشوی گذاشت پلک پشت، بامش ابرو گذاشت نور خورشید به آن فشار نیاورد خطوط پیشانی را کج کرد که عرقها از اینطرف بیایند. دندانهای آسیا را چاله چوله قرار داد. اگر دندان توی دهان ما صاف بود مثل سنگ مرمر صبح ساعت 6 نان می‌گذاشتی تا 12 می‌زدی جویده نمی‌شد اما دندان ما چاله چوله مثل سنگ پا که دو سه بار می‌آید و می‌رود… اگر خداوند انسانی را خلق کند که دندانهایش چاله چوله نباشد فلجِ فلج است این مال مادی. از نظر معنوی استعداد هدایت استعداد عبات، قرب، مناجات، علم، تحصیل، ابتکار.
10- سقوط انسان به خاطر اعمال بد
«ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلینَ» (تین/5) ولی انسان بخاطر بدرفتاریهای خودش به اسفل سافلین سقوط کرد. ما به شماها جمهوری اسلامی دادیم امام دادیم من حدود 30 کشور رفته‌ام بسیاری از دانشجوهای کشورهای دیگر می‌گویند شما امام داشتید که انقلاب شد آن امامی که شما داشتید ما نداریم. ما امت داشتیم امام داشتیم مکتب داشتیم با حسین(ع) و کربلا و شهادت هم مادرهایمان آشنا بودند می‌گفت می‌روی جبهه برو تو از علی اکبر بهتر نیستی آن کارها انقلاب شد.
22 بهمن شد «ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلینَ» ولی عده‌ای این امام را تنها گذاشتند رفتند دنبال منافقین آخر منافقین چی داشتند؟ سوادشان بیش از امام بود؟ تقواشان بیش از امام(ره) بود؟ سابقه‌شان پیش از امام(ره) بود؟ انگور به تو دادیم رفتی عرق درست کردی خوب انگور می‌خوردی آقا چه می‌خواهی بخوری توت شیرین خرما، ترشِ ترش لیموترش، ترش و شیرین انار پرتقال.
می‌گوید من می‌خواهم عرق بخورم «ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلینَ» امام(ره) که دنیا به او افتخار می‌کند را رها می‌کند می‌رود دنبال یک آدم عیاش هوس باز بی سواد. کسانی که با انقلاب نبودند من نمی‌دانم با چه کسی هستند توی ایران ناراضی داریم که نق می‌زند، اما ضد انقلاب خیلی کم داریم بعضی‌ها در انتخابات شرکت می‌کنند در راهپیمایی شرکت می‌کنند امام(ره) را قبول دارند منتهی 5 تا اشکال هم دارند از این اشکالها 3-2 تا دروغ است یکی دو تا هم درست است. کدام کیسه برنج است که دو سه شن در آن نباشد.
یاران امام حسین(ع) خالص خالص هایش 72نفر درآمدند خیلی‌ها وسط راه برگشتند شما توقع… شما خیال می‌کنید امام زمان(عج) بیاید همه مردم عادل هستند، در آن زمان هیچکس فحش نخواهد داد یعنی آن زمان همه لال خواهند شد؟ اینطور نیست زمان حکومت امام زمان(عج) باز دروغ وجود دارد فحش خواهد بود. همچین حدیثی نداریم که در آن زمان همه مردم لال خواهند شد، همچین حدیثی هم نداریم که همه مردم در آن زمان عادل می‌شوند حکومت حق است نه اینکه تک تک آدمها عادل می‌شوند.
11- با امر به معروف و نهی از منکر مشکلات را حل کنیم
ما دین و انقلابمان ر امحکم نگه داریم این انقلاب گران تمام شده است. یکوقت آدم صد تومان می‌دهد توی تاکسی می‌نشیند تا نشستی دیدی بغلی بوی پیاز از دهانش می‌آید پیاده می‌شوی. از خیر صدتومان می‌گذری، اما اگر 2 ساعت توی برف بوده‌ای تا تاکسی آمده این تاکسی هم تو را نمی‌برد مگر با 5 هزار تومان. 5 هزار به او داده‌ای دو ساعت هم توی یخ بوده‌ای چون آنجا تاکسی نیست. می خواهی بروی روستاهای دور دست ممکن است 10 هزار از ماشین از بین برود تا تو را با 5 هزار ببرد اگر آنجا نشستی توی تاکسی دیدی یک کسی بوی پیاز از دهانش می‌آید آنجا پیاده نمی‌شوی 5 هزار تومانه؟ بوی سیر هم بیاد من می‌نشینم.
ما یکوقت جمهوری اسلامی را ارزان گیر آوردیم تا دیدی این آقا رشوه گرفت، دروغ گفت، بگو گور پدر جمهوری اسلامی من این انقلام را نمی‌خواهم. اگر ارزان بود از ماشین پیاده شوید اما 300 هزار جوان دادی تا سوار این تاکسی شدی پدر جانباز، معلول این انقلاب خیلی گران شد 300 هزار جوان دادیم تا سوار ماشین جمهوری اسلامی شدیم مگر می‌شود بگوییم ولش کن من این نظام را قبول ندارم. این بوی پیاز از دهانش می‌آید بابا اگر بوی پیاز می‌آید باید بنشینی منتهی باید گفت آقا جان تاکسی ماشین عمومی است در ماشین عمومی سیگار نکش. هی باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم خانم این فوکُلی را که بیرون می‌گذاری دل خانواده شهدا را می‌سوزانی. جوانهای عزب را می‌سوزانی جامعه را به فساد می‌کشی. دختر خانم رویت را بگیر. هی باید امر به معروف کنیم. بالاخره ماشین همین ماشین است محکم باید نگه داریم از این مردم بهتر نیست نظام، مکتب. از این کشور بهتر نیست از این رهبر بهتر نیست.
اُشهد بالله من که عبادتی ندارم اگر دروغ می‌گویم خدا عبادت هایم را بسوزاند بهترین هایش را ما داریم منتهی عیب هم هست، با امر بمعروف و نهی از منکر باید مشکلات را حل کرد.
«ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلینَ» ما بشر را در بهترین ساختمان قرار دادیم بخاطر انتخاب کجش او را به اسفل سافلین پرت کردیم.
12- اهل ایمان و عمل صالح اجر دائمی دارند
«إِلاَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَیْرُ مَمْنُونٍ» (تین/6) باقی سقوط می‌کنند جز کسانی که اهل ایمان و عمل صالح هستند که برای اینها اجر دائمی است اجری که قطع نمی‌شود «فَما یُکَذِّبُکَ بَعْدُ بِالدِّینِ» (تین/7) بعد از این پیغمبر بعد از این قانون آفرینش چرا تکذیب می‌کنی «أَ لَیْسَ اللَّهُ بِأَحْکَمِ الْحاکِمینَ» (تین/8).

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2361

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.