تداوم آثار ماه رمضان

برنامه سمت خدا 10 مرداد 1391

سوال – چکارکنیم حال خوشی که در ماه رمضان بوجود می آید در همه ی ماههای سالA  تداوم داشته باشد ؟

پاسخ – جمعی از ایرانیان برای امام رضا (ع) بخاطر عید نوروزهدیه ای آوردند. امام رضا (ع) فرمود: ای کاش هر روز عید نوروز بود. کاش همیشه ماه رمضان باشد. درست است که ماه رمضان سختی دارد ولی لذت آن خیلی زیاد است. در ماه رمضان خدا می گوید که نفس کشیدن هم ثواب دارد. دراین ماه چراغ ها سبز می شود، خواب ثواب عبادت دارد. هر کاری در شبهای قدر بکنی هزار برابر می شود. در واقع این ماه حراج بهشت است. اگر انسان به محلی برسد که پر از سکه است ولی زمین آن سنگلاخ و تاریک است، باز آنجا ارزش دارد. در این ماه دعا مستجاب می شود و موجب عفو الهی می شود. عربها در هنگام ورود و خروج سلام می کنند.امام سجاد (ع ) در هنگام خروج ازماه رمضان دعایی دارد که می فرماید: سلام، این ماهی که هنوز نرفته ای من دلتنگ تو شده ام، خداحافظ ای شب قدر و خداحافظ ای ماهی که در آن چشم ما تر شد، ای ماهی که عشاق ها منتظرت بودند. ماه رمضان بلوغ می خواهد، عده ای در آن منتظر هستند که برود و عده ای منتظر هستند که بیاید. خدمت کردن در کاروان حجاج ثواب دارد. این ماه یک ماه استثنایی است و در این ماه دست خدا باز است و ما باید از خدا بخواهیم که موانع را برطرف کند. امام سجاد (ع) درکاروان ها در ماه رمضان به حجاج خدمت می کرد زیرا خدمت لذتی دارد. ما باید از برکات ماه رمضان استفاده کنیم. تحصیل کرده های ما باید در این ماه قرآن را بی غلط بخوانند و با قرآن آشنا بشوند. ما می خواهیم از همه ی تحصیل کرده بپرسیم که عوامل سقوط جامعه چیست؟ جواب این سوال را امام زین العابدین(ع) در یک صفحه ی دعای ابوحمزه ثمالی گفته است. امام می فرماید: اگر جامعه بی سواد، ترسو،غافل، عیاش، سنگدل و بی حال باشد، سقوط می کند. امام می فرماید که از این بدیها به تو پناه می برم. ما باید طوری به دعا نگاه کنیم که منظور امام را متوجه بشویم. دعاها معارف دارد. دعای ابوحمزه ی ثمالی و دعای مکارم الاخلاق بارهای زیادی دارد. مثلا در دعای مکارم الاخلاق آفت خوبی ها را می گوید. می فرماید: خدایا عزیز بشوم ولی متکبر نشوم (یعنی آفت عزت تکبر است )، خدایا به مردم خدمت بکنم ولی منت نگذارم،خدایا کمالات به من بده ولی در جامعه پُز ندهم. این دعا آفت شناسی کمالات است. امام سجاد(ع) در این دعا می فرماید که مواظب آفت ها باشید. داریم: علم نور است ولی حجاب هم هست. اگر شما در شب، در حیاط چراغ روشن کنید، ستاره ها را خوب نمی بینید ولی اگر چراغ را خاموش کنید ستاره ها را بهترمی بینید. گاهی انسان مدرکی دارد ولی بخاطر آن خیلی از کمالات دیگر را نمی بیند.خیلی ها سواد دارند ولی خودشان کوچک هستند. در قرآن داریم که خدای من را بزرگ کن نه اینکه علم مرا زیاد کن. اگر بچه دستش را به پدرش بدهد خودش بزرگ می شود.انسان با خدا بزرگ است و انسان بی خدا کوچک است و به بن بست می رسد. دعا انسان را بزرگ می کند. البته لازم است که دعا را با نشاط بخوانیم و لازم نیست که تمام قرآن را بخوانیم. اگر انسان خسته است نباید دعا بخواند. ما نباید عبادت را به خودمان تحمیل کنیم. باید برنامه های عبادت، تنوع داشته باشد.

سوال – خیلی از مردم در ماه رمضان نماز می خوانند و روزه می گیرند ولی در ایام دیگر این کار را نمی کنند. توصیه ای برای این افراد بفرمایید.

پاسخ – عبادت نیاز به مراسمی دارد. مثلا یک وقت عبادت مراسم سالگرد پدر بزرگ است یا جشن تولد است. آیا عبادت مراسم است ؟ آیا شما به خدا نیاز ندارید؟ ما نیاز به رابطه داریم و اگر ارتباط مان را با خدا قطع کنیم باید دست مان را در دست ابرقدرت ها بگذاریم. من به کره ی شمالی رفته بود. در آنجا جلوی من سرود خواندند و ترجمه ی آن این بود که می گفتند ای رئیس جمهور، عزت از توست و ما به تو عشق می ورزیم یعنی ما هرچه به خدا می گوییم آنها به رئیس جمهورشان می گفتند. یکی از خلفای عباسی می گفت که مردم باید با پای من بیعت کنند. معلوم است کسی که با دست امام بیعت نمی کند باید با پای خلفای عباسی بیعت کند. اگر ما به خدا بند نشویم باید به دیگران بند بشویم. اگر ما با گفتگو با خدا لذت نبریم، باید از گفتگو با انسانهای دیگر لذت ببریم. اگر ظرف AA را پر از آب نکنید در آن خلأ می رود. خلأ ما باید با حق پر بشود و اِلا با باطن پر می شود. داریم که بچه های تان را با حق پر کنید قبل از اینکه منحرفین آنها را با غیرحق پر کنند. اگر بچه ی شما دستش در دست شما بود بچه سالم تربیت می شود ولی اگر این طورنباشد بچه دستش را به دست دیگران می دهد. انسان نیاز به مسائل جنسی دارد و اگر سراغ ازدواج نرود به سراغ مسائل حرام می رود.امیرالمومنین میهمان بود ولی به خانه رفت و مقداری غذا خورد. حضرت فاطمه(س) از ایشان پرسیدند که مگر شما میهمان نیستید ؟ امام فرمود که من میهمان هستم ولی خیلی گرسنه هستم و می ترسم نیت من برای میهمانی غذا خوردن باشد. پس من مقداری غذا می خورم که نیت من برای میهمانی دیدار مومن باشد نه برای شکم باشد. انسان دنبال بی نهایت است. پس در بیرون هم باید یک بی نهایتی ما را ارضاء کند. پس خدای بی نهایت این خلأ بی نهایتی انسان را پر می کند. ما باید بدانیم که رفتن به مسجد و نماز خواندن در ماه رمضان مراسم ماست یا نیاز ماست ؟ گاهی فردی خانه می خرد و شما هدیه ای برای او می برید ولی باید برای پدر و مادرتان تا آخر عمر احسان کنید. پس عبادت مراسم نیست بلکه نیاز است. ما به هیچ کس جز خدا نمی توانیم تکیه کنیم و فقط خدا باقی است. انسان به امید عشق و انس نیاز دارد و مانوس می خواهد، این نیازها باید به سمت بی نهایت باشد. حضرت ابراهیم به بت پرست ها می گفت که ماه خدای من است بعد می گفت که خورشید بزرگتر است و او خدای من است و بعد که خورشید غروب کرد ابراهیم گفت که ما باید خدایی داشته باشیم که غروب و طلوع نداشته باشد. هیچ قدرتی انسان را سیر نمی کند جز قدرت بی نهایت خدا.

سوال – صفحه ی 40 قرآن را توضیح بفرمایید.

پاسخ – حضرت موسی با فرعون مقابله کرد و در آخر فرعون از بین رفت. دوباره طاغوت دیگری پیدا شد و پیامبر دیگری آمد.AA  مردم به نزد پیامبر جمع شدند و گفتند که برای ما فرمانده ای انتخاب کن تا ما بجنگیم. از این معلوم می شود که فرمانده کل قوا انبیاء بوده اند. مردم می گفتند که ما می خواهیم بجنگیم ولی وقتی فرمان جنگ آمد عده ای فرار کردند. قرآن می فرماید: کسانی که حرف می زنند وعمل نمی کنند، ظالم هستند. عده ای که برای جنگ ماندند، گفتند که فرماده ای انتخاب کن و وقتی پیامبر فرمانده را انتخاب کرد او را قبول نکردند و گفتند که این جیبش خالی است. بعد عده ی دیگری هم رفتند. پیامبر می خواست بگوید که طالوت را خدا فرمانده قرار داده است و علامت آن این است که وقتی مادر موسی، موسی را در جعبه ای گذاشت و به دریا فرستاد و موسی توسط آسیه نجات پیدا کرد، بعد این صندوق دزدیده شد و یهودی ها ناراحت شدند. امروز فرشته ها این صندوق را روی زمین می گذارند. این علامت این است که خدا طالوت را برای فرماندهی می پذیرد، پس شما هم او را بپذیرید. وقتی ما به امام ها متوسل می شویم وهابی ها می گویند که آنها مرده اند، پس به سراغ آنها نروید. قرآن می فرماید که این صندوق برای شما آرامش بخش است زیرا یادگار آل موسی و آل هارون در این صندوق است. اگراین امامزاده ها یادگارهای آل رسول و آل علی هستند، آیا آنها آرامبخش نیستند ؟کسی نمی تواند به این سوال جواب بدهد. ما متوسل مقام امامان می شویم. در قرآن داریم که شهدا زنده هستند و با هم شاد هستند و زندگی می کنند. شیعه و سنی قبول دارند که زیارت قبور مومنین ثواب دارد، زیارت قبور نیکی است و ما برای این قبور سقف می زنیم و آب سرد کن می گذاریم، کجای این کار شرک است ؟ وهابی ها می گویند که اینکار شما شرک است. اگر ما لامپ سر قبر امام حسن (ع) روشن کنیم شرک است ولی تمام لامپ های روشن سعودی شرک نیستند. ما این متن را از قرآن می خوانیم و نمی گوییم که روایت از شیعه یا سنی است.

سوال – من دوتا بچه دارم و مشغله های زندگی نگذاشته است که با خدا و مسجد ارتباط داشته باشم. الان که به مسجد می روم احساس می کنم که ارتباطی بین من و خدا ایجاد نمی شود و اشکی وجود ندارد. چکار کنم که این ارتباط برقرار بشود؟

پاسخ – امام می فرماید: خدایا به تو پناه می برم از چشمی که اشکی ندارد. شما باید این اشک را از خدا بخواهید. مناجات لذیذ است منتها انسان بخاطر گناه از آن دور می شود. ما باید از خدا بخواهیم که رابطه مان با خدا قطع نشود. همه ی شما نمازهای تان را چک کنید. پیرمردی وقتی نمازش را می خواند تلفظی را اشتباه می خواند زیرا نمازش را چک نکرده بود زیرا تلفظ اشتباه معانی را عوض می کند. شما در میهمانی برای غذا اندازه ای مشخص می کنید و حتی برنامه ریزی می کنید که چقدر زعفران در آن بریزید. مردم برای کامپیوتر، زبان و.. وقت می گذارند ولی برای درست کردن نمازشان وقت نمی گذارند. دست اگر در جای خودش قرار بگیرد احترام است ولی اگر در پایین تر یا بالاتر قرار بگیرد مسخره آمیز ست. همه ی چیزها و کارها فرمول دارد حتی کره ی زمین هم فرمول دارد. اصل نماز هفده کلمه است و راحت است. نمازهایتان را درست کنید.

خدایا به ما توفیق بده همانطور که تو خدای خوبی برای ما هستی، ما هم بنده ی خوبی برای تو باشیم. داریم که من را همانطوری قرار بده که تو می خواهی.

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=8844

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.