امام علی (ع) وشب قدر

موضوع: امام علی(ع) وشب قدر
تاریخ پخش: 75/11/11

بسم الله الرحمن الرحیم

1- مظلومیت علی(ع)
امیرالمومنین(ع) سیمای مظلومیت است. اصلاً علی(ع) مساویست با مظلومیت. مظلومی که همسرش را جلوی چشمش در روز روشن شهید کردند. حدود 100 هزار شاهد در روز غدیر بی وفا در آمدند. جز 4 نفر کسی ر ا نداشت برای او چیزی بگوید با چاه ناله می‌کرد. چقدر چاه کند و خود ایشان وارد چاه می‌شد و خاکها را بیرون می‌ریخت و وقتی چاه به آب رسید گفتند یا علی(ع) در چاه تو آب فوران زد فرمود به من بشارت ندهید من این چاه هارا می‌کَنم و وقف مردم می‌کنم. هنوز در راه مکه و مدینه چاه‌هایی هست که آب آنها را در شیشه می‌ریزند و به حجاج می‌دهند پشتش نوشته «بِئْرُ عَلِیٍّ» یعنی چاهی که علی(ع) با دست خودش حفر کرد. امسال که ما مکه بودیم بعد از 1400 سال ما از آب آن چاه نوشیدیم. هزاران نخلستان. در هیچ جنگل پشت نکرد.
2- هنر علی(ع) در خطبه و سخنرانی
عالم هستی مثل علی(ع) نداشته به امیرالمومنین(ع) گفتند یک خطبه بخوان بی نقطه فوری هم بخوان یک سخنرانی بی نقطه خواند. ای کاش هنرهای معماری ما به جای کتیبه‌هایی که در این حسینه‌ها هست آن سخنرانی بی نقطه علی(ع) را با کاشی کاری بنویسند که در تاریخ بماند. در صحن جدید حضرت عبدالعظیم(ع) این کار را کرده‌اند.
به امام علی(ع) گفتند فوری یک سخنرانی کن که حرف الف نداشته باشد یک سخنرانی کرد که حرف الف ندارد. احدی از کفار از شمشیر او آرام نداشت. اشکش، خطبه هایش، فرزندانش، علمش، شجاعتش، حلمش، مظومیتش، مگر ما می‌توانیم علی(ع) را بگوئیم. وقتی یک نفر مسیحی چند جلد کتاب برای علی(ع) می‌نویسد ما چه می‌توانیم بگوئیم؟ وقتی ابن ابی‌الحدید از اهل سنت می‌گوید خطبه‌ای در نهج البلاغه هست که تا حالا بیش از هزار بار این خطبه را خوانده‌ام و هر دفعه که می‌خوانم می‌لرزم وقتی که خطبه‌های علی(ع) یک عالم اهل سنت را وادار می‌کند هزار بار بخواند و بلرزد ما چه می‌گوئیم؟
3- برخی از فضایل علی(ع)
ما علی(ع) را نشناخته‌ایم دنیا علی(ع) را نشناخت.
آیه نازل شد پیغمبر «وَ أَنْذِرْ عَشیرَتَکَ الْأَقْرَبینَ» (شعراء/214) هشدار بده فامیل نزدیکت را. اولین حرکت را شروع کن تبلیغ را از فامیل شروع کن. پیغمبر(ص) به علی(ع) دستور داد غذایی تهیه کن فامیل‌ها رادعوت کن. علی(ع) غذایی تهیه کرد 40 نفر از بستگان را دعوت کرد و اولین کسی که در آن جلسه به پیغمبر(ص) ایمان آورد علی(ع) بود. علامه امینی 100 دلیل می‌آورد که اولین مومن علی(ع) است. لیله المبیت شبی که از کفار مکه هر قبیله‌ای یک تروریست انتخاب شد چاقوکش‌های قبیله جمع شدند گفتند از سر دیوار می‌پریم پائین و پیغمبر(ص) را در رختخواب می‌کشیم و فامیل‌های ایشان وقتی که می‌بینند با همه قبیله‌ها طرفند مجبورند کوتاه بیایند «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ» (بقره/207) تنها کسی که در جای پیغمبر(ص) خوابید فقط یک سوال کرد که اگر در جای شما بخوابم جان شما سالم است فرمود بله فرمود من پیش مرگ تو.
بعضی ناکس‌ها می‌خواهند این فضیلت را بشکنند و می‌گویند علی(ع) که جای پیغمبر(ص) خوابید می‌دانست که کسی با او کاری ندارد.
ولی علی(ع) خودش می‌فرماید افتخار می‌کنم جای پیغمبر(ص) خوابیدم، درحالی که نمی‌دانستم مرا می‌کشند یا سالمم. چون اگر بداند که کسی با او کاری ندارد می‌گوید من هم می‌خوابم کاری کرد که خدا به او مباهات کرد به جبرئیل و مکائیل گفت کدام‌ها حاضرید جانتان را فدای همدیگر کنید؟ هیچکدام حاضر نشدند فرمود نگاه کنید اینها دو انسانند.
علی(ع) با یک خوابیدن بر جبرئیل و مکائیل و بر فرشته‌ها پیشی گرفت. «وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرینَ وَ الْأَنْصارِ وَ الَّذینَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْری تَحْتَهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها أَبَداً ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ» (توبه/100) آنهایی که قدم اول هجرت کردند روزهای اول ایمان آوردند و هجرت کردند علی(ع) جزو آنها بود کمالی نیست که علی(ع) نداشت.
حدیث دارم که امیر المومنین(ع) فرمود خداوند به من 70 کمال داده که در عالم هستی به احدی آن کمالات را نداده است. حتی بعضی کمالاتی که خداوند به علی(ع) داد به پیغمبر(ص) نداد. چون زن علی(ع) مقامش از زن پیغمبر(ص) بالاتر است همسر علی(ع) فاطمه(س) بود و همسر پیغمبر(ص) خدیجه(س) بود خدیجه(س) خیلی عزیز بود مادر فاطمه(س) بود اما مقام فاطمه(س) بالاتر است.
4- علت شکست مسلمانان در جنگ احد
در جنگ احد صحنه‌ای پیش آمد پیغمبر(ص) در مدینه سنگر گرفت اول که جنگ بدر سال دوم بود مسلمانها پیروز شدند لاشه‌های کفار کشته شده را توی چاه بدر ریختند کفار ناراحت شدند و گفتند باید انتقام بگیریم یک کودتای سراسری رفتند یکسال خودشان را آماده کردند در مکه کفار بسیج شدند که بیایند کودتا کنند مأمورین اطلاعات به پیغمبر(ص) خبر دادند که به انتقام شکست بدر اینها آماده یک حمله هستند حضرت مشورت کرد که پاسخ این حمله را در شهر بدهیم یا در بیرون. رفتند بیرون مدینه در احد که چند کوه است پیغمبر(ص) 50 نفر را بر کوهها نصب کرد به فرماندهی یک نفر عملیات شروع شد در یک یورش مسلمانان کفار مکه را داغون کردند پیروزی با مسلمانها شد بعد آن پنجاه نفر پستشان را رها کردند گفتند اگر ما خواسته باشیم پست بدهیم مسلمانها که پیروز شده‌اند غنائم جنگی را بنفع خودشان بر می‌دارند برویم غنیمت جمع کنیم هرچه رهبرشان گفت بایستید ما مأموریم به اینکه سرپست باشیم آمدند سراغ غنائم جنگی فقط 10 نفر ماندند کفار وقتی دیدند روی کوهها کسی نیست از پشت حمله کردند. در این حمله دوم مسلمانها شکست خوردند 70 حافظ قرآن حمزه عموی پیغمبر(ص) کشته شدند. دندان پیغمبر(ص) آنجا شکست و همه مسلمانها فرار کردند. در احد شایعه افتاد که پیغمبر(ص) کشته شد. آیه نازل شد «أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‌ أَعْقابِکُمْ» (آل‌عمران/144) حالا گیرم پیغمبر(ص) کشته بشود شما باید فرار کنید خدای او که هست.
5- علی(ع) در جنگ احد
دو سه نفر در احد کنار پیغمبر(ص) بودند که یکی از آنها علی(ع) بود «وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‌ أَعْقابِکُمْ وَ مَنْ یَنْقَلِبْ عَلى‌ عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئاً وَ سَیَجْزِی اللَّهُ الشَّاکِرینَ» (آل‌عمران/144) یک زن هم آنجا کنار پیغمبر(ص) بود که چنان از او دفاع می‌کرد در تاریخ اسم آن زن هم آمده یک زن بود و علی(ع). پیغمبر(ص) هر چه داد می‌زد که فرار نکنید نروید در آن جبهه‌ها مرد از نامرد شناخته می‌شد.
در احد بدن علی(ع) سوراخ، سوراخ شده بود 60 جای بدن پاره شده بود حالا جراحت سطحی یا عمیق علی(ع) با بدن خونی آمد مشغول پانسمان و مداوا بود. پیغمبر(ص) دستور داد همان زخمی‌ها بار دیگر بیایند جبهه. حالا چرا زخمی‌ها؟
آیا پیغمبر(ص) از فراری‌ها ناراحت شده بود می‌خواست آدمهای ترسو دیگر جبهه نیایند قصه چه بود نمی‌دانم. با اینکه 60 جای بدن حضرت زخمی بود باز لباس پوشید و به جبهه آمد آیه نازل شد «الَّذینَ اسْتَجابُوا لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ ما أَصابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذینَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَ اتَّقَوْا أَجْرٌ عَظیمٌ» (آل‌عمران/172) آنهایی که استجابت می‌کنند رسول را تا رسول می‌فرماید بیا می‌آید «مِنْ بَعْدِ ما أَصابَهُمُ الْقَرْحُ» با اینکه بدنشان سوراخ سوراخ است «لِلَّذینَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَ اتَّقَوْا أَجْرٌ عَظیمٌ». کدام فرماندهی کدام رهبری کدام پیشوایی در طول تاریخ همه ادیان و مکتب‌ها بدنش زخمی است روی زخم لباس می‌پوشد.
بی خود نیست امام علی(ع) می‌سوخت می‌فرمود اینقدر دنیا به من پشت کرد که می‌گفتند علی(ع) یک کسانی بر مردم حکومت کردند که در هیچ جبهه‌ای شرکت نکردند. کسانی جای پیغمبر(ص) نشستند که در مسجد ساختن دستمال در بینی گرفته بودند که گردوخاک بنایی به دماغشان نرود.
این مظلومیت رفت تا کربلا که یزید را بر امام حسین(ع) ترجیح دادند شمر را بر ابوالفضل(ع) ترجیح دادند. اینقدر انسان سقوط می‌کند. امام حسن و امام حسین(ع) دو بچه که مریض بودند پیغمبر(ص) با اصحاب آمدند عیادت پیشنهاد کردند یا علی(ع) برای سلامتی بچه هایت روزه بگیر نذر کردند و بچه‌ها خوب شدند. بنا شد روزه بگیرند توی خانه گندم و جو نبود رفتند مقداری گندم تهیه کردند حضرت زهرا(س) با دست خودش آرد کرد خمیر کرد و نان کرد نماز مغرب شد نماز را خواندند تا رفتند افطار کنند در خانه را زدند کیه؟ مسکین. شب دیگر تا روزه گرفتند و رفتند افطار کنند کیه؟ یتیم. شب دیگر کیه؟ اسیر «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‌ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُریدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً» (دهر/9-8) سه شب فاطمه(س) و علی(ع) افطار نکردند با آب افطار کردند کدام رهبری را سراغ دارید مثل علی(ع).
6- رفتار حضرت علی با همسر شهید و یتیمان او
امیرالمومنین(ع) دید در کوچه زنی مَشکی آب روی دوشش است و به سختی می‌برد رفت جلو و فرمود خانم می‌شود مشک آب را به من بدهی کمک کنم خانم نگاهی کرد علی(ع) را نشناخت دید جوانمردی است گفت دست شما درد نکند مشک آب را داد برد تا در خانه. در خانه مشک را تحویل خانم داد خانم گفت جوان دستت درد نکند خدا به تو جزای خیر بدهد گناه تو به گردن علی(ع). فرمود علی(ع) چکار کرده؟ گفت علی(ع) با شوهرم رفتند جبهه شوهرم شهید شده و من الآن دارم یتیم داری می‌کنم تا دید یتیم توی این خانه هست لرزید فوری رفت مقداری روغن و آرد و شکر و اینها برداشت و آورد به خانم گفت خانم می‌خواهی من بیایم بچه داری کنم یا نانها را بپزم. گفت بسم الله تو پیش بچه‌ها باش من بروم نان بپزم. علی(ع) بچه‌های یتیم را روی زانو نشاند خرما را باز کرد خرما ر ا دهان یتیم‌ها می‌گذاشت یتیم‌ها را می‌بوسید می‌فرمود علی(ع) را حلال کنید من خودم در جبهه‌ها خط اول بودم پدر شما شهید شد من قبل از پدر شما بودم منتهی شهید نشدم علی(ع) را حلال کنید. یکی از زنهای همسایه وارد خانه شد دید علی(ع) بچه‌های یتیم را نشانده خرما دهانشان می‌گذارد. رفت پیش خانم شهید و گفت این جوان کیه؟ گفت جوان خوبیه مشک آب آورده حالا رفته خرما و آرد آورده. حالا هم بچه داری می‌کند گفت نمی‌دانی این کیه؟ گفت نه گفت این علی بن ابی طالب(ع) است گفت اِه! ! من به او فحش دادم گفتم گناه مردم گردن علی(علیه السلام). آمد و گفت معذرت می‌خواهم فرمود معذرت نخواه شما شوهر از دست دادی حق داری دلت بسوزد ولی وظیفه شرعی است من خودم هم در جبهه بوده‌ام بدنم تکه تکه شده بریده شده.
7- آیه ولایت فقط در شأن علی(ع) است
همینکه بچه‌های کوفه شنیدند دکتر گفته برای علی(ع) شیر خوب است بچه‌های یتیم کاسه‌ها راشیر کردند پشت در خانه علی(ع) چندین بچه یتیم کاسه شیر آوردند یا علی(ع) شیر را برای شما آورده‌ایم. فقیری وارد مسجد شد هرچه از مردم خواست کسی کمک نکرد آخرش این فقیر گفت خدایا شاهد باش که در مسجد پیغمبر(ص) هیچ مسلمانی به من کمک نکرد. علی(ع) که سر نماز به هیچی توجه نداشت آه یتیم او را متوجه خود کرد انگشترش را درآورد و کف دست این فقیر گذاشت. آیه نازل شد «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاهَ وَ هُمْ راکِعُونَ» (مائده/55) «إِنَّما» یعنی فقط «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ» کسی ولی شماست الله اکبر چه خواهند کرد آنهایی که علی(ع) را کنار گذاشتند و رفتند سراغ دیگری روز قیامت در مقابل این آیه چه جوابی خواهند داد؟ فقط ولی شما کسی است که خدا و رسول و آنکه در رکوعش زکات می‌دهد فقط همان دیگر علامت از این روشنتر؟ نگوئید چرا اسم علی(ع) در قران نیست اگر اسم علی(ع) در قران نیست اسم دیگر خلفا هم نیست مگر بناست که اسم برده شود؟ بناست که صفتی بدهند که در روی کره زمین غیر از علی(ع) کسی آن صفت را نداشته باشد این معرفی بهتر از اینست که اسم ببرند. دویدند ببینند چه کسی انگشتر داده دیدند علی بن ابی طالب(ع).
8- علی(ع) در ماجرای مباهله
علی(ع) کسی است که پیغمبر(ص) منتظر آمین اوست وقتی کفار و مسیحی‌ها گفتند بیائید نفرین کنید به ما و ما هم به شما نفرین کنیم هر نفرینی مستجاب شد معلوم می‌شود آن صاحب دعا حق می‌گوید. پیغمبر(ص) وقت مباهله 5 نفر را برد به آمین اینها دل خوش داشت یکی از آن 5 نفر علی(ع) بود یکی فاطمه(س) و دیگری حسن و حسین(ع) بود. «فَمَنْ حَاجَّکَ» اگر با تو محاجه می‌کنند بگو بیائید «نَبْتَهِلْ» مباهله کنیم به همدیگر نفرین کنیم هر نفرینی مستجاب شد معلوم می‌شود آن حق است «فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبینَ» (آل‌عمران/61) شما که با استدلال تسلیم نمی‌شوید حرف آخر را نفرین بزند. شما که با جنگها تسلیم نمی‌شوید. و پیغمبر(ص) علی(ع) را برای آمین گفتن برد.
هی می‌آمدند کنار پیغمبر(ص) نجوا آقا یک کار خصوصی واجب العرضم. پیغمبر(ص) خسته شد دید هی مردم هجوم می‌آورند سوال پشت سوال آیه نازل شد کسی حق ندارد با پیغمبر(ص) خصوصی رفتار کند مگر اینکه 1 درهم صدقه بدهد من می‌خواهم ببینم شما عاشق هستید یا چون پیغمبرِ(ص) مفت گیرتان آمده سوال می‌کنید تا گفتند یک درهم به فقیر بدهید همه فرار کردند گفتند نه آقا ما عرض نداشتیم غرض عرض سلامی بود فقط علی(ع) یک درهم داد و یک سوال کرد باز دید سوال دیگری دارد یک درهم دیگر داد تنها کسی که درمیدان علم عاشق علم بود این برای دانشجوها ارزش است روی کره زمین در آن زمان یکی بود که حاضر شد برای فراگیری علم پول خرج کند.
یکی بود که انگشتر داد یکی بود که جای پیغمبر(ص) خوابید. یکی بود که همسرش زهرا(س) بود. یکی بود که بچه هایش حسن و حسین(ع) بود. یکی بود که فوری می‌توانست خطبه بی الف و بی نقطه بخواند یکی بود که آنچه چاه کند وقف کرد. یکی بود که 60 زخم داشت زره پوشید و آمد جبهه. این علی بن ابی طالب مظلوم است وقتی شهید شد گفتند مگر علی(ع) نماز می‌خواند الله اکبر.
9- معرفی رهبری علی(ع) برابر 23 زحمت پیامبر
در روز غدیر آیه «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ» (مائده/67) به مردم بگو رهبر شما علی(ع) است و اگر علی(ع) را به مردم معرفی نکنی تمام زحمات 23 ساله‌ات محو می‌شود. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا ناجَیْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ نَجْواکُمْ صَدَقَهً ذلِکَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ أَطْهَرُ فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ» (مجادله/12)
10- وصیت نامه امام علی(ع)
وصیت نامه‌ی امام علی(ع) در نهج البلاغه: «وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْقُرْآنِ لَا یَسْبِقُکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُمْ» (نهج‌البلاغه/نامه 47) شما را به خدا شما ر ابه خدا به قرآن توجه کنید اگر تمام ارتش کشورهای اسلامی در پادگانها این آیه را بخوانند «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطانَهً مِنْ دُونِکُمْ» (آل‌عمران/118)، «بِطانَهً» یعنی مستشاران خارجی بیگانه‌هایی که در درون آدم رخنه می‌کنند برای کسب اطلاعات(نگذارید بیگانه‌ها عوامل نفوذی باشند اگر ارتش اسلام این را بخواند ما در هیچ کشور اسلامی مستشار آمریکایی نداریم، نخواهیم داشت. نگذارید دیگران به قرآن عمل کنند و شما عقب بمانید «اللَّهَ اللَّهَ فِی الْأَیْتَامِ» (نهج‌البلاغه/نامه 47) به یتیم‌ها برسید به یتیم‌ها برسید. شما را به خدا شما ر ابه خدا به زنها ظلم نکنید به زنها ظلم نکنید کارهایتان منظم باشد «وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الصَّلَاهِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِینِکُمْ» (نهج‌البلاغه/نامه 47)، «اللَّهَ اللَّهَ فِی الزَّکَاهِ» (کافی/ج‌7/ص‌51) آخرین وصیتش را کرد و علی بن ابی طالب راحت شد «فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَه» (خصائص‌الأئمه/ص‌63)
11- کیفیت تشییع جنازه پنج تن آل عبا
در پنج تن فقط یکی علنی تشیع جنازه شد امام حسن(ع) بود که 200 متر تشیع شد و او را تیرباران کردند‌ای کاش او هم تشیع جنازه نمی‌شد قبر زهرا(س) مخفیانه یعنی تشیع جنازه‌اش مخفیانه تشیع جنازه امام علی(ع) مخفیانه امام حسین(ع) اصلاً تشیع جنازه نشد پیغمبر(ص) هم تشیع نشد چون در خانه‌اش دفن شد. خانواده خانواده مظلومیت است، اما نزد خدا خیلی آبرو دارند قبر امام علی(ع) 100 سال مخفی بود زمان عمر بن عبدالعزیز آمدند و قبر را شناسایی کردند.
آنوقت مناجات علی(ع) در کوفه «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ الْأَمَانَ الْأَمَانَ یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ» (البلدالأمین/ص‌319) چه مناجاتهایی دارد دنیا دیگر علی(ع) را به خواب ببیند ما که شیعه علی(ع) هستیم، وظیفه داریم الآن هم باید در انتخاب مواظب باشیم همانطور که در صدر اسلام علی(ع) را کنار گذاشتند و رفتند سراغ کس دیگر الآن هم اگر آنهایی که در خط امیرالمومنین(ع) هستند کنار بگذاریم در آینده به ما لعنت خواهند کرد مواظب باشیم در هر کجا خط علی(ع) فراموش نشود خط علی(ع) یعنی خط عبادت، عشق، علم، زهد رسیدگی به محرومین یکی از مراجع تقلید از قول یکی از اولیای خدا نقل کرد که آن ولی خدا خدمت حضرت مهدی(عج) رسید. حضرت به او فرموده بود من به خانه‌هایی که مجلل است نظر نمی‌کنم چه خبره؟ خانه بزرگ بسازید، خانه خوب بسازید اینقدر در خانه‌ها دلربایی نکنید ساده زندگی کردن را از بین نبرید ماشین‌ها لباسها خط علی(ع) یعنی ساده زندگی کردن آن مقداری که زیادی دارید به دیگران بدهید.
12- دیگران را ببخشید تا خدا شما را ببخشد
اگر می‌خواهید خدا امشب شما را ببخشد کلید دارد. قرآن می‌فرماید «وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ» (نور/22) شما هم دیگران را ببخشید بعد می‌فرماید «أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ» نمی‌خواهید خدا شما را ببخشد؟ الآن نیت کنید و همه را ببخشید قلب‌تان را پاک کنید ظرفتان را خوب بشورید که در آن شیر بریزند لیوانی که پر از مگس و سوسک مرده است در آن شیر نمی‌ریزند. وقتی با روح پاک رفتی تحویل می‌گیری قرآن می‌فرماید «وَ لا تَجْعَلْ فی‌ قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّکَ رَؤُفٌ رَحیمٌ» (حشر/10) خدایا کینه مسلمان را در دل من قرار نده. آدم گاهی خودش بت خودش است خودت رابشکن با کسی قهری بگو سلام علیکم شب مولاست شب علی(ع) است. حتی اگر حق با شماست همدیگر را ببخشید نگو تو چه گفتی؟ من چه گفتم؟ حرفها را تکرار نکنید هرچه هست بگذرید بین مسلمانها باید برادری باشد.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2354

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.