امام سجاد (علیه السلام)، خطبه در مسجد شام

بسم الله الرحمن الرحیم
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی

بینندگان عزیز بحث را در آستانه اربعین می‌بینند. اربعین زیارت امام حسین(علیه السلام) مستحب است علامت شیعه چند تاست و یكی‌اش هم زیارت اربعین است البته شاید هم این معنایش اینست كه آنجا شیعیان همدیگر را ببینند قرارهایشان را با هم بگذارند برنامه هایشان را آنجا با هم داشته باشند مرقد امام حسین(علیه السلام) یك خانه‌ای باشد برای شیعه یابی برای گزینش همفكر كه شیعه‌ها از همه كره‌ی زمین آنجا همدیگر را ببینند هر برنامه‌ای می‌خواهند آنجا داشته باشند به هر حال ما هم علاقمند به اهل بیت هستیم خوب است یك سلامی هم بكنیم السلام علیك یا ابا عبدالله السلام علیك و رحمه الله و بركاته
 موضوع بحث من امشب راجع به خطبه‌ای است كه امام زین العابدین(علیه السلام) در شام، خیلی خطبه‌ی مهمی است چند جمله‌اش را می‌خواهم معنا كنم.
1- دوری از تملّق و ستایش بی جا
روایت شده است كه(إن الیزید امر بمنبر و خطیب) به خطیبی گفت برو بالای منبر(لیخبر الناس) به مردم خبر بده كه چی شده است ما پیروز شدیم امام حسین(علیه السلام) را كشتیم باد به پرچم ما می‌خورد تو هم از آخوندهایی هستی خطیب هستی این پول را بگیر و تملق بگو، یك حدیث داریم(احثوا التراب فی وجوه المداحین) یعنی اگر كسی بیخودی ستایش می‌كند و تملق می‌گوید خاك بریزید توی دهانش یعنی نگذارید كسی تملق بگوید به یكی گفتند چرا جلسه‌های فاتحه منبر نمی‌روی گفت بعضی فاتحه‌ها آدمهایی كه مرده‌اند آدمهای خوبی نیست حرفی نیست كه آدم برود بالای منبر از آنها تعریف هم بكند ولی بعضی‌ها هستند كه مثلاً آدم بدی هستند ولی جلسه‌شان را گذاشته‌اند توی مسجد و توقع هم دارند كه منبری این آدم بدی كه مرده است به اندازه سلمان و ابوذر از او تعریف كند و حدیث هم داریم كه خاك بریزید توی دهان كسی كه نابجا تعریف می‌كند. ستایش بی جا، مراد از مداحین مداحان امام حسین(علیه السلام) نیستند مداحان امام حسین(علیه السلام) ستایش آنها به حق است مداحان نابجا و این. . . چون بعضی‌ها براساس پول تعریف می‌كنند یك كسی می‌گفت: ما هم ثار الله داریم هم سور الله ثارالله یعنی آنهایی كه عاشق خط خدا هستند سور الله یعنی كجا سور می‌دهند كجا پلو است كجا شله زرد است كجا حلیم است یكی از این سور اللهی‌ها كه دنبال سور می‌رفت می‌گفت من دعا كه می‌كنم نگاه می‌كنم كه سفره چی است اگر سفره ساده بود می‌گوئیم خدا رحمت كند خوب این بس است سفره بیش از این نمی‌خواهد اگر دیدیم كه سفره مرغ و ماهی و چیزی داشت دستها بالا یا الله یا الله یا الله اما اگر دیدیم كه رسید به جوجه كباب و ماهی و اینها می‌گفت یكی از ابروهایم می‌افتد شمال شرقی یكی جنوب غربی یا حمیدا بحق محمد یا عالی به حق علی می‌گفت وزن دعاهای من بر وزن سفره است سفره كم رنگ دعا كم رنگ سفره متوسط دعا متوسط سفره پررنگ دعای پررنگ اینها خیلی بد است كه آدم به بچه‌ها بگوید علیك السلام به مردها بگوید سلام علیكم به پولدارها بگوید سلام علیكم و رحمه الله حال شما چطور است بچه و بزرگ باید جواب سلامش یك جور باشد یك چیزی بگویم از امام رضا(علیه السلام) فرمود اگر به پولدار سلام گرم كنی به فقیر سلام سر كنی خدا بر ما غضب كرده است باید پاسخ بین فقیر و غنی یك جور باشد یزید گفت كه برو بالای منبر این خطیب هم از آن سور اللهی‌ها بود شكمو بود كه پول بگیرد و از یزید تعریف كند(فصعد الخطیب المنبر) خطیب رفت روی منبر نشست(اكثر الوقیحه علی والحسین) هر چی توانست بد و بیرا گفت به علی و حسین(علیهما السلام) خدایا تمام كسانی كه به امیرالمومنین و اهل بیت پیغمبر ظلم كردند عذابشان را زیاد كن(و اطنب فی تقریز معاویه و یزید) هر چه هم توانست از یزید و معاویه تعریف كند و خوب گفت(فصاح) این جملاتی كه ما می‌توانیم حساب كنیم نگاهی به خطبــﺔ امام سجاد(علیه السلام) حالا شما همین امام سجادی را كه می‌گوئید بیمار است اگر به همه نقاش‌ها بگویند عكس امام سجاد را بكش عكس یك آدم بیمار را می‌كشد امام سجاد دو سه روزی بیمار بود وگرنه شجاعت امام سجاد(علیه السلام) از ابوالفضل كمتر نیست.
2- كمالات همه امامان یكسان است
 نمی‌دانم ما اینرا باید به كی بگوئیم بابا تمام امامان ما شجاعت‌شان یك جور است تمام امامان ما علم‌شان یك جور است حلم‌شان یك جور است این دسته بندی از كجا پیدا شد كه می‌گوئیم الحلم الحسنیه و الشجاعه الحسینیه این دسته بندی را كی كرد توی قرآن نیست توی حدیث هم نیست ما ریش‌مان را سفید كردیم من الان چهل و پنج سال است كه آخوند هستم تقریباً هنوز هم مطالعه دارم تمام امامان ما علم و حلم و صبرشان یك جور است اینطور نیست كه حالا ابوالفضل شجاع باشد امام سجاد بیمار باشد حالا ببینیم این بیمار چه كرد؟ حالا چرا یزید رفت روی منبر چون یزید امام حسین(علیه السلام) را كشته بود زن و بچه هم اسیر شام را چراغانی كردند اهل بیت هم اسیر و آنرا تاب دادند این هم كه می‌گویند امام حسین(علیه السلام) خارجی است نه یعنی اینكه از كشور خارج است یك اصلی هست می‌گویند اگر كسی به رئیس حكومت اسلامی خروج كند یعنی علیه حكومت اسلامی بایستد این خارجی است نه یعنی اینكه از خارج آمده است یعنی علیه او قیام كرده شاخ و شانه می‌كشد خارجی است یعنی حكومت یزید حق است و این چند نفر در مقابل یزید قد علم كرده‌اند خروج كرده‌اند بر حكومت یزید می‌خواست كه به هر حال آب پاكی روی دست بریزد گفت برویم مسجد مسجد باعظمتی است اگر خطیبی رفت بالای منبر ما افكار عمومی را گرفته‌ایم وقتی یزید سخنرانی كرد(فصاح) یعنی صیحه زد اینطور نیست كه حالا چون اسیرم بابام را كشتند عمه‌ام اسیر است بچه‌ها همه. . . هجده تا بچه را به یك طناب بسته بودند حالا من دیگر هیچی نگویم نه، شیر شیر است گرچه توی بیشه است شیر شیر است گرچه توی چاه باشد گنجشك گنجشك است گرچه روی منار باشد.
در شیراز بود یا جایی دیگر باغی بود باغ سرو درختهای سروی داشت یك مجسمه‌ای را می‌خواستند توی این باغ بزنند این درختها بزرگ بود این مجسمه كوچك هی پایه هایش را بزرگ زدند كه این مجسمه از كاج‌ها بزرگتر بشود بالاخره پایه‌های بسیار بلندی درست كردند وقتی آدم كوچكی را می‌خواهند به او مسئولیت بدهند مجبورند دور و بری‌ها برای او یا پایه بشوند كه آن كوچولو بتواند بالا بایستد یك مشت پایه می‌شوند كه این. . . پایه بزرگ را ساختند این مجسمه را روی پایه نصب كردند و رفتند بالاخره چند سالی رفت درختها هی بزرگ شدند و این درختها بزرگ نشد آخرش دیدند چه كنیم گفتند حالا كه نمی‌توانیم مجسمه را بزرگ كنیم بیائیم سرو‌ها را اره كنیم گاهی وقتها یك كسی كه كوچك است می‌بیند كه نمی‌تواند بزرگ بشود می‌گوید پس بیائید بزرگها را قلع و قمع كنیم یزید كوچك می‌خواست بزرگ بشود سروهای اسلام را یكی یكی اره كرد.
فكر می‌كرد كسی چیزی نیست(فصاح) صیحه زد این سكوت حرام است گاهی آدم باید نعره بزند من باید تشكر كنم از مراجع تقلیدی كه امسال برای محرم فتوا دادند كه اشعار آبكی شده است خیلی اشعار آبكی شده است چون هیچ هنری نمی‌خواهد یك ذكری را آدم صد بار بگوید نه تخصص می‌خواهد و نه هنر می‌خواهد بحث‌ها آبكی شده است عكس‌هایی كه ریشه‌ای ندارد مطرح می‌شود یك سری كارها خرافات جزو كار می‌آید بله، یكوقت انسان شعارهای امام حسین(علیه السلام) را روی آهن می‌كشد و می‌برد حسین(علیه السلام) فرمود(هیهات منا الذله) اینرا آدم روی چدن هم بكشد و روی دوشش بكشد. . . اما یكوقت آدم چیزی را سر دل می‌كشد كه نه واجب است و نه مستحب آقا من نذر كرده‌ام نذرت باطل است چیزی كه نه واجب باشد و نه مستحب باشد و نه معقول باشد شما نذر هم بكنی نذر شما ارزش قانونی ندارد مثل اینكه آدم نذر كند با سرش راه برود پاهایش را هوا كند بگوید آقا من قسم خورده‌ام یا عهد كرده‌ام كه سینه خیز راه بروم اصلاً نذر تو غلط است باید مواظب باشیم بعضی مراجع برای عزاداریهای امسال. . . آنوقت آدم غصه می‌خورد عزاداران ما یاران امام حسین(علیه السلام) هستند یار امام حسین(علیه السلام) یعنی یار امام زمان یار امام زمان نباید كج برود كه دیگر نایب امام زمان كه مراجع تقلید هستند به یار امام زمان كه عزاداران هستند بگوید حواست را جمع كند ما مراجع تقلید را می‌خواهیم برای انحرافات دیگران دیگر حزب اللهی كه مخلص است و عاشق است عاشق امام زمان و امام حسین(علیه السلام) است این نباید توی حرفهایش كلماتی را بگویند كه مراجع قم احساس خطر كنند و بگویند كه مواظب كارهایتان باشد و روی این عسل شیرین مگس خرافات ننشیند حالا انشاءالله حل می‌شود چیزی نیست.
3- فریاد امام سجاد در مسجد شام
صیحه زد یعنی گاهی آدم باید صیحه بزند ما در قرآن دو تا(لا تقتلو) داریم یك خانمی گفت(لا تقتلوه) یك(لا تقتلوا) هم یك برادر گفت فرعون لب دریا نشسته بود صندوق را دید گرفت دید توی صندوق یك بچه است خواست او را بكشد خانمش گفت(لا تقتلوه) او را نكش برادرهای یوسف هم خوستند یوسف را بكشند یكی از برادرها گفت(لا تقتلوا) او را نكشید زن فرعون گفت نكشش برادر یوسف هم گفت او را نكشید دو تا نهی از منكر است كشتن مومن كشتن پیغمبر از بزرگترین منكرات است وقتی این منكرات شد موسی زنده ماند موسی كه زنده ماند بعد یك جامعه را از شر فرعون نجات داد این هم یوسف زنده ماند یوسف كه زنده ماند جامعه قحطی را از قحطی این بركت امر به معروف است یك امر به معروف و یك نهی از منكر یك پیغمبر را نجات می‌دهد گاهی، و آن پیغمبر كه نجات پیدا كرد امتی را نجات می‌دهد گاهی باید نعره كشید(فصاح) امام سجاد(علیه السلام) صیحه زد گفت كه(ویلك) خطیب، خاك بر سرت(اشتریت مرضات المخلوق بصفت الخالق) تو برای اینكه یزید از تو خوشش بیاید خدا را به غضب در آوردی؟ چی را به چی فروختی؟ برای اینكه دو فلس پول از یزید بگیری داری غضب خدا را. . . من در اینجا یك دسته بندی بكنم مردم چهار دسته هستند:
4- رضایت خالق بر رضایت مخلوق مقدم است
بعضی مردم هم خدا را راضی می‌كنند و هم مخلوق را، مثل اینهایی كه برای امام حسین(علیه السلام) غذا می‌دهند هم مردم می‌گویند خدا پدرت را بیامرزد هم خدا از این كار راضی است در آستانه عید می‌گوید من سه تا بچه دارم فرض می‌كنم كه چهار تا بچه دارم یك دست لباس هم برای او می‌خریم من پنج تا دختر دارم فرض می‌كنم شش تا دختر دارم به دیگران كمك می‌كند بعضی‌ها كارشان نه خدا را راضی می‌كند و نه خلق را حالا در جزئی‌اش مثل سیگار كشیدن خدا راضی نیست خودش هم به خودش ضرر می‌زند هوا و پول و ریه‌اش و زن و بچه‌اش یا مثلا ضربه می‌زند مردم آزاری می‌كند بعضی‌ها خدا را راضی می‌كنند ولی مخلوق راضی نیستند می‌گوید خدا كه راضی است قرآن می‌گوید اینها آدمهای خوبی هستند «قُلْ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ» الأنعام/91 بگو خدا باقی را بریز دور من می‌آیم پشت تلویزیون باید چیزی بگویم كه خدا راضی باشد من حرف می‌زنم ممكن است گمركی ناراضی بشود بانكی، كارمند، بازاری، یك چیزی بگویم هم لباسهای خودم بگویند چرا این را گفتی، به هر حال من باید بگویم حق این است ممكن است به انسان بر بخورد ما الان كشورمان یكی از مشكلاتش این است كه جمهوری اسلامی بعضی جاهایش شده جمهوری رودربایستی اسلامی یك آدم بی عرضه‌ای یك مسئولیتی را گرفته رویشان هم نمی‌شود كه اینرا. . . بسمه تعالی بابا بس است حالا این توی مساجد هم هست هیئت امنای مساجدی در شرایطی هستند كه جوانها را فراری می‌دهند توی همین تهران شنیدم كه جوانی می‌گفت خانه‌ام راست مسجد است نمی‌روم توی مسجد والله می‌خواهم نماز بخوانم گفتم چرا؟ گفت از دست اینهایی كه توی مسجد هستند البته معلوم نیست كه راست بگوید ممكن است دروغ بگوید ممكن است حق با او نباشد اما ما باید یك كاری بكنیم كه فقط خدا از ما راضی باشد. مردم همیشه راضی نیستند هر كاری بكنی. . . «إیاك نَعبُد» فقط بنده تو(لا یخافون فی الله لومه الائم) آمدند پهلوی پیغمبر و گفتند معلوم نیست كه با پولها چه می‌كنی «وَمِنْهُمْ مَنْ یَلْمِزُكَ فِی الصَّدَقَاتِ» صدقات را چه می‌كنی؟ قرآن می‌فرماید اینكه می‌گوید «وَمِنْهُمْ مَنْ یَلْمِزُكَ فِی الصَّدَقَاتِ فَإِنْ أُعْطُوا مِنْهَا رَضُوا» التوبة/58 قرآن می‌فرماید اینكه می‌گوید با پولها چه می‌كنی یك خورده پول به خودش بدهی راضی می‌شود آقا این پولها از كجاست؟ معلوم نیست از كجاست، اگر یك خورده از پولها را به خودش بدهی دیگر هیچی. . . درود بر كسی كه هر چه هم به او پول بدهند از حرف حق‌اش دست بر ندارد و وای به حال كسی كه ضربان قلبش با پول بالا و پائین می‌رود پول دادی می‌گوید خوب پول ندادی. . . یك عده هم خدا را راضی نمی‌كنند ولی مخلوق را راضی می‌كنند این چهارمی خطیب یزید بود.
امام سجاد(علیه السلام) فریاد زد فریاد لازم است بعضی موقع باید فریاد زد والله من به ایشان گزارش دادم بعضی جاها باید نعره كشید حالا اگر مار وارد مسجد شود كسی نباید بگوید كه بنام خداوند بخشنده مهربان یك عدد مار از سمت جنوبی بسوی حركت به سمت مسجد است بسیار بجاست كه شما یك برنامه ریزی بكنید و در. . . این حرفها چیه؟ مار كه آمد می‌پرند توی مسجد و می‌گویند مار. . . گاهی وقتها نمی‌شود گفت كه من ابلاغ كردم بیخود ابلاغ كردی می‌گوئیم آقا این كار حرام است یا نه؟ می‌گوید بله، می‌گوئیم پس چرا جلوگیری نمی‌كنی می‌گوید من گزارش داده‌ام خوب غلط كردی گزارش چیه بلند شو شیشه را بشكن گاهی وقتها باید نعره كشید امام سجادی كه بیمار است(فصاح) یعنی نعره كشید گزارش كردن، حالا دارم تصمیم می‌گیریم كه به كی بگویم والله من فتوكپی‌اش را برای فلانی هم فرستادم گاهی فتوكپی را برای پنجاه نفر می‌فرستند اما آن پنجاه نفر اینكاره نیستند خدا رحمت كند علامه جعفری را فیلسوف یك كسی شكایت كرده بود از یكی از مسئولین مملكتی بعد نوشته بود رونوشت به كی به كی بعد نوشته بود پانزدهمی علامه جعفری جهت پیگیری بابا علامه جعفری كه پیگیری مسائل اجرائی نیست یكی دیگر نامه نوشته بود رونوشت به عزرائیل به جبرئیل آقا جان گاهی كارها را باید انسان خودش انجام بدهد منتظر. . . آمد پهلوی امام گفت آقا قانونی می‌خواست تصویب شود من مخالفت كردم امام فرمود بیخود! گفت آقا خلاف شرع بود مخالفت كردم دیگر چرا بیخود؟ گفت باید بلند شوی صندلی‌های مجلس را هوا بیندازی صرف اینكه رأی ندادم كافی نیست گاهی باید صیحه زد آقا آبرویم می‌ریزد خوب بریزد شما آبرو می‌خواهی برای اسلام می‌خواهی خیلی جا آدم باید از آبرویش هم. . . خدا رحمت كند شهید رجایی را گفت خدا به من آبرو داده در راه خدا می‌خواهم بدهم امام در قبول قطعنامه فرمود خدا آبرویی كه به من داده می‌خواهم برود اینكه آقا سبك می‌شوی سبك می‌شوی یعنی چه؟ اگر خطر دیدید باید نعره بكشید فكر نكنید كه سبك می‌شوید كسی خواسته باشد سبك بشود سنگین بشود این شرك است شرك یعنی اینكه مثل بت پرستی است خود پرستی هم یك شرك است یعنی برای حفظ خودش با اینكه منكر را می‌بیند نعره نمی‌كشد البته آنجاها نعره كی و كجا مواردش هم فرق می‌كند.
5- برخورد امام سجاد(علیه السلام) با منبر یزید
 یك صیحه زد گفت می‌خواهم یا یزید(اصعد هذه اعبد) می‌خواهم از این چوبها بروم بالا نگفت منبر چون منبر به شرطی منبر است كه روی آن حرف حق بزنند منبری كه روی آن ستایش یزید را بكنند و بد و بیراه به امام علی(علیه السلام) بگویند آن دیگر منبر نیست اسمش چوب است فرمود از این چوبها بروم منبر از این چوبها بروم منبر گفتند روی این چوبها می‌خواهم حرفهایی بزنم كه(لله فیهن الرضا) خدا راضی باشد(و لهذه الجلساء) مردم از شنیدن آن ثواب ببرند خدا هم راضی باشد(فاباه یزید) یعنی یزید گفت اجازه نیست(فقال الناس یا امیر المومنین) مردم به یزید گفتند بگذار برود بالای منبر دلش خوش بشود یزید گفت شما اینها را نمی‌شناسید این برود بالای منبر آبروی ما را می‌ریزد اگر برود منبر(إن صعد لن ینزل الا بفضیحتی) اگر از پله‌ها بالا برود پائین نمی‌آید جز اینكه آبروی من را می‌ریزد(وبفضیحه آل ابی سفیان) آبروی نسل ما را هم می‌ریزد مردم گفتند بابا این بیمار است باباش شهید شده است این همه داغ دیده است اسیر است ناه توی بدنش نیست(فلم یزال به حتی اذن) یعنی اینقدر مردم اصرار كردند تا اذن داد این خودش یك درس است یعنی چوب سفت را. . . یك كسی خلاف می‌كند به او می‌گویی گوش نمی‌كند دومی سومی اینقدر به او بگویند تا این. . . یزید گردن كلفت طاغوت را هم می‌شود با فشار مردم از میدان بیرون كرد مسلمانها اگر غیرت داشته باشند پیش نماز یزید است ولی فشار مردم باعث شد كه یزید دست از حرفش بردارد(فصعد المنبر) آقا چه سخنرانی‌ای كرد(ابكی منه العیون و اوجل منه القلوب) دلها لرزید و اشك‌ها. . . گفت(ایها الناس اعطینا سته) شش تا كمال داریم كه روی كره زمین كسی به اندازه ما ندارد(وفضلنا بسبعه) هفت تا برتری داریم، ما علمی داریم كه كسی دیگر ندارد یك چیزی برایتان بگویم اهل سنت و اهل شیعه گوش بدهند همه گوش بدهند تمام رهبران كره زمین استادشان معلوم است یعنی معلوم است كه ابوحنیفه كجا درس خوانده است امام شافعی و امام مالكی كجا درس خوانده است احدی روی كره زمین برای امامان شیعه استاد معین نكرده است هیچ كس برای اهل بیت استادی معین نكرده است این افتخار ما است نه افتخار امامان ما است افتخار زینب كبری هم هست امام سجاد به عمه‌اش گفت(عالمه غیر معلمه) استاد دانشگاهی هستی كه استاد ندیده است یعنی بدون استاد استاد هستی الله اكبر(والحلم) حلم ما زیاد است می‌گویند اگر خواستی با كسی رفیق شوی سه بار او را عصبانی كن اگر به تو فحش نداد با او رفیق شو چون آدمهای معمولی یكبار دو بار سه بار جوش می‌آیند یك قرن امامان ما نشستند و از خطبه‌ها فحش و ناسزا شنیدند حلم دارند. بدترین جسارتها را می‌كردند امام جواب نمی‌داد بیانشان خطبه هایشان شجاعت محبت در دل مومنین ما اینها را داریم شما اینها را ندارید آمریكا صد و پنجاه هزار نیرو فرستاده آنجا یكمرتبه آیت الله سیستانی بیمار می‌شود می‌رود لندن و برمی گردد استقبالی كه مردم از آیت الله سیستانی می‌كنند یكمرتبه آمریكا دهانش باز می‌شود اینقدر برنج و روغن و امكانات داد كه بلكه مردم عراق با آمریكا خوش بین شوند نشد برنج‌اش را خوردند گفتند مرگ بر آمریكا آیت الله سیستانی یك قاشق برنج به عراقی‌ها نداد ولی دیدند تا چند كیلومتری آمدند استقبالش مردم. . . اخیراً من شنیدم بعضی از اروپائی‌ها و آمریكایی‌هایی كه آنجا می‌میرند آنجا بچه هایش هست و اینجا پدر یا مادرش می‌میرد برای اینكه كسی او را نگه دارد اینرا روزنامه‌ای نوشته بود شركت گریه، یعنی زنگ می‌زنند یك مینی بوس آدم بیاید یك اتوبوس آدم بیایند تشیع جنازه آنوقت قرارداد می‌بندند تشیع جنازه خالی یا سینه هم بزنیم گریه هم بكنیم علمات هم برداریم؟ یك عده می‌میرند محبوبیت دارند مردم با عشق آنها را بر می‌دارند یك عده هم هیچكس را ندارند آنوقت این خیلی آبروریزی است شش تا بچه دارد اینطرف و آنطرف دنیا پولدار هستند این مادرش مرده هیچكس نیست آنوقت مینی بوس كرایه می‌كنند كه آدم بیاید. آیت الله العظمی اراكی را هیچكس از او یك قِران نگرفت یازده نفر در تشیع جنازه‌اش توی شلوغی‌اش مردند یك چای به هیچكدام نداد آیت الله العظمی اراكی در عمرش به فاتحه هیچكس نرفت نه تبریك گفت نه تسلیت گفت آدمهایی هم هستند منتظر می‌مانند كه امروز كی عطسه كرد می‌نویسد شركت فلان نصب شما را چون عطسه كردید تبریك می‌گوید مادر بزرگ شما مرحوم شد ما خیلی متاسف هستیم توی روزنامه‌ها دائم تبریك و تسلیت هی تملق و تملق بعضی هایشان البته بعضی هایشان لازم است اینقدر هر ساعتی بعضی آدمها مثل لنگ هستند خاصیت لنگ این است كه هر ساعتی دور پای كسی است عیب هایش را می‌پوشاند آدمهایی هستند لنگیسم‌اند مثل ماركسیسم یعنی خودش شخصیت ندارد هر ساعتی بله قربان گو است و آخرش هم كسی دوستش ندارد.
امام سجاد(علیه السلام) فرمود یزید بروی بالا بیائی پائین مهر ما در دلها هست عزاداری كه امسال در ایران شد بی نظیر بوده است و این داغان می‌كند چون آمریكا یك سال دشمنان ما یكسال اینترنت ماهواره سایت فحش تهمت شایعه فیلم از انواع راهها وارد می‌شود كه بلكه مردم دست از دین بكشند می‌بینند اه عاشورا شد مردم هنوز. . . گفت از غصه بمیر «مُوتُوا بِغَیْظِكُمْ» آل عمران/119 بمیرد به غیض‌تان حالا چون من مسئول نماز هستم چه حرفهایی یك جاهایی می‌زنند مسجدها دیگر جوان نمی‌رود مسجدها دیگر خلوت شده است بعد ظهر عاشورا می‌بینی كه تمام اینها ظهر عاشورا توی خیابان نماز خوانده‌اند حالا دو سه روز می‌بینی باز شهادت امام حسن امام رضا(علیهما السلام) باز هم عزاداری نماز ظهر عاشورا مثل سیلی است كه می‌آید آنها یك سال ته سیگار می‌اندازند و پوست پرتغال یكمرتبه سیل عاشورا می‌آید و همه را می‌برد سیل بیست و یكم سیل ماه رمضان اینها همه را می‌برد یك سخنرانی كرد نعره كشیدند توی مسجد یزید دید كه اگر دو سه دقیقه دیگر خطبه طول بكشد همان توی محراب او را می‌كشند تكه تكه‌اش می‌كنند گفت موذن اذان بگو تا رسید به اشهد أن الا اله الا الله امام فرمود. . . آدم هنرمند این است كه از هر فرصتی استفاده. . . گفت همین لا اله الا الله پوست و گوشتم می‌گوید لا اله الا الله تا گفت اشهد ان محمد رسول الله گفت مردم این محمد رسول الله جد من است یا جد یزید؟ آقا ضایع شد چهل سال معاویه در شام كار كرده بود به قدری معاویه در شام كار كرده بود كه یك روز برای امتحان می‌خواست مردم را امتحان كند گفت چهارشنبه تصمیم بگیریم كه نماز جمعه بخوانیم ببینیم كسی حرف می‌زند یا نه همه مردم رفتند نماز جمعه خواندند و كسی حرف نزد كه بابا امروز چهار شنبه است سخنرانی این سید بیمار سخنرانی چند دقیقه‌ای زحمات چهل ساله را هوا كرد اینرا می‌گویند شیعه، شیعه امام زین العابدین كسی است كه علم و بیانش اخلاقش بتواند تمام تبلیغات سایت‌ها را با یك برخورد از بین ببرد.
خدایا به آبروی آن زین العابدین و آن ناله‌اش و آن سوزش و آن زجرش و آن علم و شجاعت و فصاحت و محبوبیتی كه دارد خدایا این شیعه را و این طرفداران اهل بیت را هر كجا هستند روز به روز بر قدرت و عزتشان بیفزا.
خدایا تو را به حق محمد و آل محمد تمام كسانی كه در طول تاریخ عزاداری كردند و از دنیا رفتند اینها همه را با امام حسین(علیه السلام) محشور بفرما.
سفارش بنده همان سفارش مراجع تقلید است مراجع تقلید به همه عزادارن دستور دادند عزاداریهایتان عزت و حرمت امام حسین(علیه السلام) در آن شكسته نشود محتوای شعرها مایه دار باشد بعضی شعرها زشت است ابرویت كمان است قدت قشنگ است خوب یعنی چه این خیلی زشت انگار دارد تعریف یك مثلاً عروسك می‌كند من خدا می‌داند گاهی شعرهایی می‌شنوم كه غصه می‌خورم چرا بانی‌ها از اینها دعوت می‌كنند؟ بابا امام حسین(علیه السلام) را كوچك نكنید كوچك كردن امام حسین(علیه السلام) همان چیزی است كه دشمن می‌خواهد، شعرا خودشان جمع بشوند چون شعرائی داریم بسیار باسواد بسیار مایه دار بسیار هنرمند خود شعرا شعرهایشان را جوی اصلاح كنند. . . منبریها هم باید یك جایی باشد كه بگویند آقا این حدیث گفتنی نیست من حالا جلسه بعد یكی از این حدیث‌هایی كه گفتنی نیست و مشهور است را خواهم گفت بمناسبت رحلت پیغمبر(صلی الله علیه و آله) حدیثی است كه مشهور است اما نباید گفت بدلیل نكاتی كه دارد خیلی چیزها نباید گفته شود خیلی چیزها هم باید با مقدمه گفته شود شكر شیرین است اما اگر حلق بچه را باز كنی و شكر بریزی خفه می‌شود باید شكر را با آبلیمو درست كرد. هم تبلیغ كارشناسی می‌خواهد هم مداحی.
خدایا مسیر تبلیغات ما را مسیری قرار بده كه حضرت مهدی(علیه السلام) به همه مداح‌ها بگوید احسنت، و این زحمات را ذخیره قبر قیامت قرار بده.
(والسلام علیكم و رحمه الله و بركاته)

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2990

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.