امام زمان (علیه السلام)، انتظار
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی
در آستانه نیمه شعبان سال 82 بحث را میبینید در جلسه قبل که تولد امام سجاد (علیه السلام) بود. امام سجاد (علیه السلام) گفتیم رابطه ما با امام رابطه علمی، عاطفی، رفتاریست. در رابطه عاطفی ماندیم ببینید حالا بحث را شروع کنیم
یاد امام زمان (ع) و سلام به آن حضرت
اگر خواستیم ما با امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) رابطه داشته باشیم بعد از شناخت روابطمان باید رابطه عاطفی هم باشد غیر از… علاوه بر رفتاری اجازه بدهید از قرآن بگویم. قرآن میگوید: «اُذکرونی اذکرکم» شما یاد من باشید من هم یاد شما هستم «اذا حییتم بتحیهٍ» اگر کسی به شما سلام کرد شما جواب گرمتر بدهید شما وقتی میگویی السلام علیک یا مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)، السلام علیک یا صاحب الزمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) شما که سلام کردید امام سلام را میشنود و جواب گرمتری میدهد به شما خوب… اصلاً همینکه ما سلام به امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) میکنیم پیداست (او به ما یک چشمکی زده یک توفیقی… یعنی او از ما…) ما را لایق دانسته که با او حرف بزنیم. قرآن یک آیه داریم کسانی که توبه میکنند پیداست که خدا یک نظری به اینها کرده که اینها به سمت خدا متوجه شوند «تاب الله علیهم لیتوبوا» «تاب علیهم لیتوبوا» صحیح میباشد. پس موضوع بحثمان رابطه با امام در جلسه قبل گفتیم رابطه علمی، و معرفتی و شناخت یک کمی صحبت کردیم در این جلسه رابطه عاطفی و قلبی…
توبه بنده میان دو توبه خداوند
کسی یاد امام میکند که مورد توجه امام باشد هر کسی توفیق زیارت را ندارد کسی توبه میکند که خدا به او نظر کند قرآن میفرماید: «تاب الله» تا… توبه یعنی برگشت میگویند فلانی توبه کرده، یعنی برگشته از راهش «تاب الله» یعنی خدا توبه کرده یعنی چه؟ یعنی خدا لطفاش را برگردانده به این آدم منحرف «تاب الله علیهم» یعنی خدا لطفاش را بر اینها برگرداند چرا؟ «لیتوبوا» تا اینها توفیق ت… توبه پیدا کنند یعنی کسی توفیق توبه پیدا میکند کسی به فکر این میافتد که کارش خلاف بوده، باید عذرخواهی کند که خدا این را دوستش داشته باشد، اگر دوستش نداشته باشد گناه میکند به فکر عذرخواهی هم چی؟ نمیافتد این آیه قشنگی است «تاب الله علیهم لیتوبوا» خدا برمیگرداند لطف خودش را به این آقای گناهکار، این آقای گناهکار که مورد لطف خدا قرار گرفت به فکر میافتد بعد توبه میکند، بعد که توبه کرد دو مرتبه خداوند آیه بعدش این است که خدا توبهشان را قبول میکند یعنی توبه ما مثل پتو است هم این طرفش ملحفه است و هم آن طرفش ملحفه است یعنی این طرفش باید خدا لطفش را شامل کند باید خدا به من لطف کند تا من متوجه بشوم که من خلاف کردم بعد این وسط عذرخواهی کنم وقتی عذرخواهی کردم باز آن وقت خدا توبه من را عذر من را قبول میکند. پس یک چشمک اول میخواهد، یک قبول توبه – بگوئید شما- آخر عذرخواهی من بین دو تا ملحفه آن طرفش لطف خدا، این طرفش قبول خدا حالا… سلامی هم که به امام میکنیم اینطرفی است یک بار باید مورد توجه قرار بگیرم بگویم السلام علیک یا مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) یا بقیه الله باید خدا من را… به من لطف کند که زبانم بدل دری وری و چرت و پرت و هرزهگویی باید خدا من را مورد توجه قرار بدهد که با اولیاءش حرف بزنم. وقتی سلام کردم بعد آن وقت آنها جواب میدهند خوب… در آستانه نیمه شعبان اصلاً برویم سراغ مسئله انتظار، مسئله انتظار، انتظار از نظر فطرت از نظر عقل، از نظر قرآن، از نظر سایر کتب، سایر کتب آسمانی آثار انتظار اثر سیاسی، اثر تربیتی، اثر عملی این موضوع بحث ما است. اسکلت بحث ما این است بناها وقتی یک ساختمان میکنند اول اسکلت… اسکلت بحث ما این است. انتظار از نظر فطرت: انسان، اصلاً معنا کنم فطرت را فطرت یعنی چیزی که چهار تا هر دارد، هر، هر، هر، هر دارد. هر چیزی که چهار تا هر داشت میگویند فطری است مثل چی؟ علاقه مادر به بچه فطری است چرا؟ در هر زمان، در هر مکان، در هر سن، در هر رژیم مادر بچهاش را… میگویند علاقه به بچه فطری است. اما فلفل خوردن فطری نیست، چون اتریشیها لباسشان لباس عربی نیست چیزی فطری است که هر زمان، هر مکان، هر سن، هر جامعه اینطور باشد. حالا اینکه میگوئیم فطری است تا گفتند فلان چیز فطری است ببین چهار تا خطکش هر بگذار. ببین اگر به این چهار تا هر، هر، هر، هر خورد این میشود فطرت وگرنه عادی است مثلاً سیگار کشیدن فطری است؟ نه هر کسی سیگار نمیکشد در هر مکانی نیست. در هر زمانی نیست، قبلاً سیگار نبوده.
امید به آینده در فطرت بشر
مسئلهای که در همه دلها مردم دنبال یک آینده خوب هستند یعنی در طول تاریخ بشر یک مصاحبه برداریم با همه آدمهایی که توی گور هستند زنده بشوند بگوئیم آقا شما وقتی بودید چی چی من… میگفتند ما همهاش میگفتیم کی شود؟ کی شود؟ آن میگوید کی شود بچهام بزرگ شود. آن میگوید کی شود بچهام کنکور قبول شود. آن میگوید کی شود بچهام عروس شود، داماد شود. کی شود خانه دار شود، کی شود، کی شود انسان همیشه دنبال یک کی شود میگردد. انسان فطرتاً همیشه دنبال یک حکومت عادلانه حقی هست این در تمام روحیهها هست این یک پس علاقه به یک آینده روشن و بهتر در وجود انسان یک همچین علاقهای هست کسی نیست که بگوید که آقا بنده اصلاً نمیخواهم آینده چی بشود همین الان بمیرم بله ممکن است یک بار عصبانی بشود این دیگر استثناست. انسانهای عاقل و میزان در دلشان آینده بهتر را… میل به آینده بهتر دارند این از نظر فطرت.
از نظر عقل: عقل ما اجازه نمیدهد که، ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا چهار تا متجاوز مثل گرگ بیایند چهار تا مظلوم مثل میش را بخورند عقل، عقل میگوید خدای حکیم که برای این مژه، این مژه را بیخود خلق نکرده مژه را آفریده که جلوی غبار را بگیرد (درپوش گذاشته، هیچ عضو ما سرپوش ندارد جز چشم این خدا حکیم است میداند که عضوهای دیگر سرپوش نمیخواهد این چشم است که زود ممکن است خ… خاک و خاشاک… هیچ عضو ما آب نمک نمیخواهد ولی چشم ما چون از پی است و پی زود فاسد میشود خدا با آب و نمک قاطی کرده که فاسد نشود. خدایی که از مژه و اشک و گودی کف پا… خدایی که… ببینید اینطرف شما دست شما زاپاس ندارد، اینجا زاپاس نیست برای اینکه هیچ وقت انسان نیاز ندارد از اول عمر تا آخر عمر هیچکس هیچ کاری پیدا نکرده که نیاز داشته باشد دستش از این طرف خم بشود، بگوید آقا ما یک شغلی بود لازم بود دستمان از این طرف خم بشود ولی چون خم نشد استخداممان نکردند اما همه مردم نیاز دارند دستشان از این طرف خم بشود و لذا چون میخواهد از این طرف خم بشود یک مقدار گوشت زاپاس اینجا گذاشته، پوست را زاپاس گذاشته که وقتی میخواهد خم شود راحت خم بشود. اینجا زاپاس ندارد ولی اینجا زاپاس دارد یعنی خدا همه کارهایش حکیمانه است. پوست بدن شما چرب نیست اما پوست بدن بال مرغابی چرب دارد، اگر بال مرغابی چرب نباشد، مرغابی که میرود توی آب آب میرود توی بالهایش میافتد پائین یعنی آب هُش میکشد. این چربی بال باعث میشود که آب را پس بزند یعنی آب به خورد بالها نرود آب را پس میزند، سبک میشود. از چربی بال مرغابی تا گودی تا مژه تا این چین و چروکها همه اینها حکیمانه است) خدای حکیم نمیآید هستی و آفرینش خلق کند، برای اینکه چهار روز چهار تا ستمگر، چهار تا مظلوم را بشکند باید این آفرینش دنبالش یک هدف… یک حکومت عدلی باشد این هم یکی. مسئله دوم از روز اول دشمنها تبلیغات، بودجهها، سفرها، تهاجمها همه این کارها را خلق کردهاند برای اینکه مردم را مأیوس کنند الان هم آنچه بارها مقام معظم رهبری فرموده خواسته آمریکا یک چیز است و آن اینکه ایرانیها مأیوس بشوند و بگویند ببین کار دیگر فایده ندارد تنها آرزوی دشمن این است که جوانهای ایران امید نداشته باشند، گناهان کبیره چندتاست اختلاف است، تمام کسانی که گفتهاند گناهان کبیره چند تا است، یکیاش گفتهاند اولین گناه کبیره «کاکبر الکبائر» در روایات داریم بزرگترین گناهان کبیره این است که آدم مأیوس بشود بگوید من را میدانی من دیگر آدم بشو نیستم، من دیگر کار از کارم گذشته اگر انسان مأیوس بشود یأس از گناهان کبیره است و این انتظار امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) امید به آدم میدهد. میگوید کجای کاری آینده در انتظار توست.
حکم عقل به هدفمندی خلقت
قرآن بخوانم از نظر قرآن، پس عقل میگوید خداوند حکیم این هستی را برای گرگ و میش خلق نکرده فطرت چی شد؟ میل به آینده روشن در دل همه است. عقل میگوید این نظام دقیق و حکیمانه برای گرگ و میش نیست اما قرآن «و العاقبه للمتقین» آیه قرآن است پیروزی نهایی با متقین است. آیه دیگر «والعاقبه لاهل التقوی» دیگر چی «وعده الله الذین آمنوا و عملو الصالحات» خدا وعده داده به مؤمنان نیکوکار «لیستخلفنهم فی الارض» تا در زمین آنها خلیفه و حکومت به دست بیاورند خوب این هم مال قرآن «ارسل رسوله بالهدی» پیغمبر اسلام (صلّی الله علیه و آله) را همراه با هدایت و دین فرستاد «لیظهره علی الدّین کله» اسلام دنیا را خواهد گرفت این هم مال قرآن. باقی کتب آسمانی چی؟ باقی کتب آسمانی هم میگوید که: «ولقد کتبنا فی الزبور» در کتاب زبور داوود «کتبنا» نوشتیم چی؟ «ان الارض یرثها عبادی صالحون» بندگان صالح حکومت را به دست خواهند گرفت، یعنی آینده با حکومت حق است تورات چی؟ تورات چشم! از تورات هم برایت میخوانم: «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا» ما تصمیم داریم و سنت و قانون و برنامه حتمی ما این است که مستضعفین کره زمین حکومت را به دست بگیرند. این مربوط به یهودیها است که شامل همه امتها میشود اما آثار انتظار: یک صلواتی بفرستید «اللهم صل علی محمد و آل محمد» آثار انتظار یکی آثار انتظار صبر است آدم وقتی… خود انتظار صبر است اول این را به شما بگویم انتظار معنایش احتزار نیستها!
انتظار یک عمل است، نه حالت
در انتظار چند تا چیزی هست که خدمتتان بگویم انتظار یک عمل است چرا؟ چون میگوید: «افضل الاعمال انتظار الفرج» نمیگوید: «افضل الحالات» انتظار عمل است نه حالت. آخر بعضیها میگویند منتظر امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) هستیم. خوب بنشینیم، منتظر بمانیم، این انتظار به این قیافهای که من ایستادم این… مثل آدمی که لب کوچه میایستد نگاه میکند این یک حالتی است انتظار عمل است. انتظار عمل است، چون روایت داریم میگوید: «افضل الاعمال» بهترین عمل انتظار فرج است. انتظار آقا امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) است یا «احب الاعمال» بهترین عمل انتظار است اینکه نگفته «افضل الحالات» «احب الحالات» اینکه اسلام و روایات میگوید عمل است پیداست انتظار سکوت و احتزار و سکن نیست. یک عروس که منتظر است داماد بیاید یا داماد منتظر است که عروس بیاید یا… انسانی که منتظر مسافرش است نمینشیند خوب حالا منتظره، خوب منتظره پا شو (بلند شو) یک کاری بکن. اینکه میگویند انتظار مثل… ثواب انتظار مثل غلطیدن در خون است. انسان شهید در خون خودش بغلتد. خوب حالا اگر ما منتظر باشیم مثل هروئینیهایی که کنار کوچه چرت میزنند خوب ای… ایش… این ثواب غلتیدن در خون است اینکه نمیشود که. کسی که میگوید که من منتظر امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) هستم نه معنایش این است که بنشین چرت بزن آقا خودش میآید یک چیزی باید بشود که ثواب غلتیدن در خون خیلی مهم است، از همه گذشته منتظر، منتظَر اسم فاعل، اسم مفعول کسی که منتظِر است. منتظِر با منتظَر باید یک سنخیت داشته باشند.
کشاورز منتظر میوه است. مستکشف منتظر کشفیات است. مخترع منتظر اختراع است والدین منتظر بچهشان هستند، مسافر منتظر رسیدن به مقصد است، یک سنخیت داشته باشد یعنی بین میوه و کشاورزی کشف و مستکشف، اختراع و مخترع یعنی باید یک سنخیت داشته باشد ما که منتظر آقا هستیم باید رفتارمان با رفتار آقا یک سنخیتی داشته باشد پس منتظر یعنی انسان تلاشگر حالا… انتظار یعنی من وضع موجود را قبول ندارم. اصلاً کسی که میگوید من منتظر هستم یعنی هیچکدام از این رژیمها… حالا بد نیست این را مقام معظم رهبری فرمود گفت یک گزارشی توی این اسناد وزارت فلان که آقا ما حریف مردم نمیشویم در دل مردم یک ایمانی است بنام ایمان به مهدویت یعنی میگویند شخصی به نام مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) میآید و او حکومتش حق است. بنابراین هیچ حکومتی را اینها قانونی و شرعی نمیدانند و وقتی کسی عقیده به هیچ رژیمی ندارد یعنی ما حریفاش نمیشویم. چون ما را قبول ندارد (مثل یک پیشنمازی که میرود توی مسجد نماز بخواند میبیند هی همچین میکنند اصلاً بجای اینکه بیایند بگویند قدقامت الصلوه پشت سر این نماز بخوانند و این پیش نماز نمیتواند پیش نمازی کند. گفت ایشان من این کلمه را از آقا نقل میکنم ایشان فرمود که گزارشاش مکتوب هست در جزو اسناد که نامه نوشتند که شما که ما را فرستادید اینجا برای سلطه بر مردم. این مردم به دلیل ایمان به مهدویت… ما دو تا چراغ توی بدنمان هست، چراغ قرمز، چراغ سبز. چراغ قرمز ما عاشوراست، چراغ سبز ما حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف). با این دو چراغ قرمز و سبز نمیتوانند ما را تکان بدهند و لذا) بعد از انقلاب هم یک عده کارشناسهایشان که بعضیشان هم توی قم آمدند از بعضی از کشورها آمدند گفتند آقا ولایت فقیه چی چیه؟ قصه گفتند این شیعه سه تا مسئله دارد یک میگوید امام باید معصوم باشد، حداقل معصوم نه ولایت فقیه باید عادل باشد اگر یک گناه فقیهشان انجام بدهد دیگر نه که ولایت ندارد و مرجع تقلید نیست اصلاً دیگر به درد پیشنمازی هم نمیخورد اینها معتقدند به عصمت، عدالت، عاشورا، قیام، غدیر، مهدویت با این استخوانبندی که توی عقیده اینها هست، اینها اینطور نیست که با یک بیسکویت و پفک نمکی بیایند دنبال ما. اینها ممکن است نان ما را بخورند، ولی بالاخره توی انتخابات هست یک افرادی که پلو میدهند میروند یک جا پلو میخورند، روز رأی میآیند به یک کس دیگری رأی میدهند. میگفت اینها ممکن است فیلم ما را هم ببینند، اما هر چه هم معجزه از ما ببینند باز هم میگویند: «اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم» و از هر… میگفت هر کار معجزهای برای اینها بکنیم ان… پتروشیمی انرژی اتمی نمیدانم فرودگاه، مترو نمیدانم وام چی چی چی همه کارها را که کردیم میگویند کل شما طاغوت هستید.
انقلاب اسلامی نمونهای از انقلاب جهانی حضرت مهدی (ع)
انتظار یعنی اعتراض به وضع موجود و امید به باز شدن درهای رحمت و معرفت. انتظار یعنی من منتظرم جهانی پر از عدل شود. سؤال مگر میشود؟ پاسخ: بله میشود به چه دلیل؟ به دلیلی که… همان دلیلی که شاه رفت، امام (رحمه الله علیه) آمد. باقی شاهها هم میروند، باقی امامها هم میآیند. آخر یک کسی گفت برویم همدان 10 متر بپرم. گفت همین جا بپر. اگر اینجا پریدی، همدان هم میپری. اگر شاه یک طاغوت بود و اطرافی هایش ترسیدند و لرزیدند و فرار کردند. پس باقی طاغوتها هم میشود فرار کرد. اگر یک گلوله زد توی کله باقی گلولهها را هم… خوب. منتهی عرض کردم این خطر در زمان ما میگویند که یک خطر کج فهمی آقا غوغا میکند. انتظار که معنایش این است که آماده باشد. امیدوار باش مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) میآید تو که منتظری باید با منتظَر سنخیت داشته باشی. او میخواهد دنیا را پر از عدل کند پس تو توی خانه و محلهات عادل باش. الان توی پادگان ما اگر سهمیه برای سرباز آمد زبانم لال نمیگویم شده است اگر این سهمیه را کم کردیم از جیره سرباز مبل اتاق را عوض کردیم خوب پیداست تو منتظر نیستی. اگر پولی آمد برای تبلیغ دین من برداشتم اتاق را عوض کردم، پول آمد برای بلال من خرج منار کردم، پس پیداست من توی مسجدم، توی پادگانم، توی اتاق کارم عادل نیستم. اگر در بوسیدن بین دو تا بچه عادل نبودم حدیث داریم، بچهات را بوسیدی آن یکی را هم ببوس. حدیث داریم وصیت کردی برای بچههایت، یک جور وصیت کن. جهازیه برای بچههایت یک جور بخر اگر بنده منتظر عدل جهانی هستم باید در این خانه و مدرسه و محل کار ایجاد عدالت بکنم (این عدالتی که این قدر امیدبخش است برمیدارند معنای مخدر… یعنی مواد منفجره را برمیدارند، مواد مخدرهاش میکنند. الله اکبر قرآن یک آیه داریم این قرآن، این قرآن میگوید من مواد منفجره هستم اه!! یک بار دیگر بگو من دینامیت هستم اِه!! بله آیه داریم قرآن دینامیت است میدانید کی میتواند بخواند آیهاش را؟ یک آیه داریم توی قرآن که میگوید من دینامیتم «احسنتم، احسنتم» «لو انزلنا هذه القرآن علی جبل» اگر این قرآن را بر کوه نازل میکردیم تکه تکه میشد یعنی چه؟ یعنی من دینامیتم. از عایشه پرسیدند پیغمبر (صلّی الله علیه و آله) چه جوری بود؟ گفت: قرآن بود یعنی پیغمبر (صلّی الله علیه و آله) هم دینامیت است. امام صادق (علیه السلام) هم دینامیت است. یک بار منصور دوانیقی گفت چه کنم از دست این امام مثل استخوان توی گلویم است نه میتوانم قورتش بدهم و نه میتوانم دورش بیندازم این است الان جمهوری اسلامی توی گلوی آمریکا دینامیت است نه میتواند قورتش بدهد، چه جوری قورتش بدهد، اینجا افغانستان نیست، اصلاً مؤمن باید دینامیت باشد. قرآن ما دینامیت است: «لو انزلنا هذا القرآن علی جبل» حالا… این انتظاری که یعنی منتظر…)
انتظار، نشانه اعتراض به وضع موجود جهان
انتظار یعنی… رژیمهای موجود را قبول ندارم «اذا نشکو» چی؟ «اللّ…، اللهم انا نشکوا علیک فقد نبینا» «نشکوا» دعای افتتاح است «نشکوا» یعنی شکایت میکنم «اللهم انا نشکوا» یعنی خدایا من شکایت میکنم یعنی نظامهای موجود کره زمین را قبول ندارم پس چی چی را قبول داری؟ «نرغب الیک فی دوله کریمه» من دلم جای دیگر است من دلم جای دیگر است. پس انتظار یعنی چه؟ انتظار یعنی گِله از رژیمهای موجود انتظار یعنی امید به آینده. آن وقت این انتظار بیائیم معنای کنار کوچه بنشین. آقا خودش میآید درست میکند (این مواد منفجره را بکنیم مواد مخدر کج فهمی است) آخ آخ آخ چقدر کجفهمی شده. چقدر کجفهمی شده از جنگ صفین کج فهمی شده. قرآن را سر دست گرفتند هر چه امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود بابا قرآن ناطق من هستم احمقهایی بودند آنجا که گفتند نه تو نیستی…، این کاغذ قرآن است گفت بابا من قرآن ناطق هستم. گفتند… این کج فهمی است. (به یک کسی گفتند گوشت حیوانی نخور، ببخشید گفتند حیوانی نخور. بعضیها دیدند که مثلاً در اسلام سفارش شده حیوانی نخور اینها دیگر گوشت حیوان… بابا حیوانی نخور یعنی مثل حیوانها نخور نه یعنی گوشت حیوان نخور. کجفهمی است اصلاً قرآن کسانی که گوشت نمیخورند البته حالا گران است کم باید خورد ولی بعضیها اصلاً مثلاً سال تا سال گوشت نمیخورند مکتبشان است وضع مالیشان هم خوب است اما خام خوارند توی هواپیماهای خارجی هم میگویند ما خام خواریم یک غذای غیرگوشتی برایش بیاورند قرآن میگوید: «ذکر اسم الله، و ما لهم أن یاکلوا مما ذکر اسم الله علیه» چرا اینها گوشت نمیخورند قرآن توبیخ کرده بله یک حدیث داریم حیوانی نخور، حیوانی نخور یعنی مثل حیوان نخور. یک جمعیتی آمده بودند اتاق ما نهضت سوادآموزی همه حرف میزدند یکی همچین کرده بود، دیدم همه حرف میزنند این همچین است. ما گفتیم این آقا کیه؟ این سرش را بالا نمیکند گفتند ایشان دارد خودسازی میکند. گفتم ببینید این کج فهمی است. توی خیابان یک کسی راه میرفت غذایش توی شکمش بود، گفتند آقا چرا نگاهت به شکمت است؟ گفت دکتر گفته مواظب شکمت باش. خوب این معنای مواظب شکمت باش را نفهمید.)
قبول ولایت، شرط قبول عبادت
اصلاً آنهایی که انتظار را بد معنا میکنند نفهمیدند انتظار یعنی چه؟ مثل محبت به ولای علی (علیه اسلام) عشق علی (علیه السلام) مودت علی (علیه السلام) علی گویم، علی جویم، علی پویم، علی مولای درویشان بابا بیا علی (علیه السلام) توی جبهه بود. علی (علیه السلام) توی نماز جمعه بود. علی (علیه السلام) توی نماز جماعت بود، تو پایت را نه جمعه گذاشتهای، نه جبهه و نه جماعت. بابا چرا کج میفهمید ولایت را علی (علیه السلام) کجا بود؟ توی محراب بود، توی جبهه بود، روی منبر بود، سر درس بود، بیل دستش بود توی مزرعه بود. آخر آنجایی که علی (علیه السلام) بود تو نیستی. معنای انتظار چیه؟ انتظار ایمان به امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)، ایمان به غیب است. بسم الله الرحمن الرحیم. سوره بقره «الم، ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین» متقین کی؟ اولین شرط متقین این است «الذین یؤمنون بالغیب». حدیث داریم کسی که منتظر است امام صادق (علیه السلام) فرمود: «من سران یکون من اصحاب بالقائم» کسی که دوست دارد از اصحاب حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد «فلینتظر» منتظر باشد «ولیعمل بالورع» تقوا داشته باشد «و محاسن الاخلاق و هو منتظر» اخلاقات خوب باشد تو منتظری. «المنتظر عند ظهوره» امام سجاد (علیه السلام) فرمود کسانی که منتظر آقا امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) هستند «الدعاه الی دین الله» تبلیغ میکنند برای دین خدا «سراً و جهراً» علنی و آ… مخ… مخ… مخفیانه یعنی صبح تا شام دارند تلاش میکنند برای دینشان این معنای انتظار است. امام باقر (علیه السلام) فرمود: کسی آمد پهلوی امام باقر (علیه السلام) گفت آقا ما از مکه آمدیم و خدمت شما رسیدیم و داریم میرویم یک جملهای دم در برای تودیع جمله آخر، خداحافظی یک نصیحتی، خداحافظی یادگاری فرمود: خداحافظی بسم الله «لیعن قویکم ضعیفکم» قویها، ضعیفها را کمک کنند «ولیعتف غنیکم علی فقیرکم» غنی به فقیر محبت کند «والینصح الرجل اخاه نصیحه لنفسه» جوری خیرخواهی کنید برای مردم که برای خودتان خیرخواهی میکنید «اکتموا اسرارنا» اسرار ما را کتمان کنید تا میفرماید که اگر این چنین بود «و اذا کنتم کما اوصیناکم» اگر این حرفهایی که زدم عمل کردید یعنی قوی کمک ضعیف کرد، غنی کمک فقیر کرد همه دلسوز همدیگر بودید اسرار ما را فاش نکردید اگر «اذا کنتم کما اوصیناکم» اگر به این رقم که گفتم عمل کنید اینجا «فمات منکم» یکی از شما بمیرید «قبل ان یخرج کان شهیدا» اگر این رقمی بودید و از دنیا رفتید قبل از ظهور امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) حتی توی رختخواب هم بمیرید ثواب شهید را دارید. کسی اگر منتظر آقا امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) نباشد اعمالش قبول نیست. حضرت فرمود: «ألا اُخبرکم بما لا یقبل الله عزوجل من العباد عملاً الا به» بگویم کلید عبادت، قبولی عبادت چیه؟ کلید عبادت این است که همه عبادتهایت را که کردی تازه باید «و انتظار قائم» باید منتظر یک… میدانید انتظار یعنی چه؟ انتظار یعنی از خوراک، پوشاک، مسکن بیائید بیرون از قانون حقوق بازنشستگی بیرون. انتظار یعنی چشمانداز آینده اینکه اسلام هی به ما گفته منتظر امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) باشید آخر ببینید آدم خودخواه هی میگوید خودم اصلاً میدانید چرا میگویند ازدواج خوب است؟ یکی از خوبیهای ازدواج این است که آدمی که همسر ندارد هی میگوید خودم زلفم، انگشترم، کیفم، شلوارم، ماشینم، خانهام، زن که گرفت میگوید: خودم و زنم و مادرزنم و پدرزنم و بچهام یعنی یک خورده خودم باز میشود. اسلام میخواهد شما را باز کند از شکم شهوت، خانه، ماشین، تلفن تو را ببرد روی یک ایجاد حکومت عدل جهانی. میخواهد دید شما را اینکه میگویند مسافرت خوب است این است آدمی که توی خانهاش است همهاش میگوید خودم و خانهام و محلهمان وقتی رفت دنیا را گشت، یک خورده دیدش باز میشود انتظار یعنی دید باز، انتظار یعنی امید بلند، انتظار یعنی همت بلند، انتظار یعنی دوری از خودخواهی،انتظار یعنی به فکر هستی بودن به فکر جهانی بودن، این معنای انتظار است. خدایا ما را از منتظران واقعی امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) قرار بده.
«ولا ناسین لذکرنا» حضرت فرمود ما لحظهای شما را فراموش نمیکنیم. خدایا ما را مشمول دعاهای خاص آقا امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) قرار بده. معرفت و محبت و اطاعت و زمینهسازیاش را نصیب ما بفرما.
انقلاب ما را به انقلاب حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) متصل بفرما.
نمیشود کسی بگوید یا حجه بن الحسن دوستت دارم ولی سهم امام ندهد. مثلاً شما پول یک کسی را برداری، بگذاری توی جیبات بیاید بگوید آقا پول من را بده بگویی آقا بنده ارادتمندم، چاکرم، مخلصم. اصلاً جیرجیرکتم میگوید خوب آقا پول من را بده. بگویی نه ببین حرف پول نزن مخلصتم دو لیتر برایت گریه میکنم. همه روزها دعای ندبه میروم، اسم بچهام را مهدی گذاشتم برای مهدی هم پول میدهم، سینه هم دو دستی میزنم اما سهم امام نمیدهم. بابا پول من را بده نشانه عشق به حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) این است که گوش بدهیم فرموده وقتی من نیستم ببینید فقیه عادل چه میگوید چشم20درصد باید بدهی چشم. زندگیات را ساده بگیر، چشم. زندگی اشرافی، اشک مصنوعی خ… بخل درونی اینها انتظار نیست. برادرها بحث اول بهتر بود یا دوم؟
«والسلام علیکم و رحمه اللَّه و برکاته»