امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

موضوع: امام زمان(عج)
تاریخ پخش: 74/10/14

بسم الله الرحمن الرحیم

در بینش ما اعتقادمان این است که اگر حجت نباشد نظام هستی به هم می‎خورد و حرف درستی هم هست. یک دانشجو اگر در دانشگاه درس نخواند نظام دانشگاه به هم می‎خورد.
1- انقلاب و پیوند با امامت
مدیریت، تأسیسات، آسانسور، آشپزخانه، کتابخانه، آزمایشگاه همه به هم می‎خورد. اگر شما درس نخوانید هیچکدام از تأسیسات راه نمی‎افتد و نظام آموزش عالی به هم می‎ریزد. که اگر ولی خدا روی کره زمین نباشد همه چیز به هم می‎خورد در انقلاب اگر ما امام(ره) را بر می‎داشتیم همه چیز به هم می‎خورد.
ما با رهبر معظم انقلاب که سالهای قبل رئیس جمهور بودند به یکی از کشورها رفتیم و رئیس جمهور آن کشور سؤالی کردند و آقا جوابش داد و بعد گفت این رئیس جمهورهای دیگر گیج هستند که در ایران چه گذشته است، سؤال این بود. یک ارتشی شما داشتید. 40، 50 سال که از طفولیت در دامن شاه بزرگ شده، خیس خورده، شما از بچه‎های کوچه و خیابان بسیج درست کردید، متخصص و متعهد و آنها متعهد شدند و شما از اینها متخصص درست کردید و فوری در جنگ به هم گره زدید مثل اینکه لاستیک ماشینی خراب شود و فوری لاستیکی مثل همان، اندازه همان رینگ درست کنید و ضمن اینکه ماشین حرکت می‎کند پنچرگیری هم بکنید و لاستیک را تولید کند.
دو، سه سال یک ارتشی را درست کند پیوند شما مثل پیوند گلابی با اسفناج است. مسئله ولایت، این را نگه داشت و گفتیم فرمانده کل قوا، نایب امام زمان(عج) است، مجتهد هوس ندارد عادل است، در راه خدا قیام کرده ولی امر است. هم ارتشی گوش به حرف او می‎دهد هم پاسدار.
در آستانه نیمه شعبان بحث می‎کنیم اگر حجت نباشد زمین فرو می‎ریزد، در وقت صرفه جویی کنید و اگر وقت را به هدر بدهیم، خورشید را هدر داده‎ایم چون خورشید می‌‌تابد تا ما کار بکنیم فعالیت داشته باشیم، هستی برای بشر آفریده شده و قله بشر امامت است.
2- انسان عصاره خلقت
قرآن می‎فرماید: این نظام هستی برای انسان است «خَلَقَ لَکُمْ» (بقره/29)، «سَخَّرَ لَکُمْ» (ابراهیم/32)، «مَتاعٌ لَکُمْ» (نور/29) و این «لَکُمْ» در قرآن خیلی زیاد است. اصلاً هستی برای انسان است. بعد می‎فرماید: انسان برای عبادت است «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ» (ذاریات/56) هستی برای بشر، بشر برای عبادت. آن وقت عبادت چیست؟ قرآن می‎گوید: عبد، انبیاء و اولیاء هستند. حجت شامل پیغمبر و امام است. الگوی عبادت اولیای خدا است و پیغمبر(ص) اگر حجت نباشد، این هدف نباشد، این انسان خلق نمی‎شد، اگر انسان خلق نمی‎شد، هستی خلق نمی‎شد. روایت زیاد داریم: «لَوْلَاکَ مَا خَلَقْتُ الْأَفْلَاک» (المناقب/ ج‌1/ ص‌216) که اگر تو نبودی هستی را خلق نمی‎کردیم، اینها غلو نیست. ایمان به امام زمان(عج) مخصوص مسلمانها است نه. در کتاب(مهدی انقلابی بزرگ) خاطراتی است. در کتاب زرتشتیان، در زبور، در مزامیر، در کتاب اشیای نبی، انجیل، در تمام کتابهای آسمانی، این وعده آمده است. آینده کره زمین دست افراد صالح است، بنابراین عقیده‌‌ای به امام زمان، حالا اسم امام زمان(عج) را نمی‎آورند، منتهی می‎گویند منجی. آن کسی که هستی جامعه را نجات می‎دهد،
3- معنای انتظار
خداوند توفیقی داد مدت چند ماهی میزبان شهید مطهری بودیم و چون سؤالات زیادی داشتیم ایشان که از تهران به قم تشریف می‎آوردند قم، من افتخار میزبانی ایشان را داشتم و در طی راه سؤالات زیادی را از ایشان می‎پرسیدم، ما توفیق نداشتیم که شاگرد رسمی‎ایشان ماشیم، من در ماشین شاگرد ایشان می‎شدم. یک روز در ماشین یک مثلی را نقل کرد از مرحوم راشد که در رادیو سخنرانی می‎کرد و مرد دانشمندی بود، مرحوم مطهری از این مثال راشد خیلی استفاده می‎کرد، این مثل‌‌ها را عنایت کنید، گاهی وقتها یک ضرب المثل قصه را حل می‎کند. راشد یک مثل خیلی خوبی زده در مورد انتظار. گفت معنی انتظار امام زمان(عج) این نیست که بیکار باشیم، مثل این است ما شب که می‎شود در انتظار خورشید هستیم اما معنی انتظار به خورشید این نیست که در تاریکی بنشینیم. هم منتظر خورشید هستیم، هم وظیفه ما این است که بلند شویم و کاری را بکنیم. بعضی‌‌ها می‎گویند چکار بکنیم، خودش می‎آید همه چیز را درست می‎کند. مثل این است که بگوییم چکار دارید برق را روشن می‎کنید صبر کن صبح می‎شود.
4- کارهایی که در زمان ظهور انجام می‌‌گیرد
معنی انتظار نشستن نیست و نشستن بی حرکت احتضار است. این نظام اسلامی‎ما، یک قصه‎هایی را در مورد حکومت امام زمان(عج) را به ما نشان داده. امام زمان که می‎آید برنامه‎اش این است:
1- فروپاشی طاغوتها: «أَیْنَ هَادِمُ أَبْنِیَهِ الشِّرْکِ وَ النِّفَاقِ» (إقبال‌الأعمال/ ص‌297) اینکار می‎شود. بله اگر در ایران طاغوت نظامش از هم فرو پاشید پس می‎شود. پس اگر یکی بشود ده تای دیگر هم می‎شود. اگر کسی یک خط نوشت، خط دوم را هم می‎تواند بنویسد.
2- ولی خداوند بیاید رهبر بشود، اگر در ایران امام(ره) شد، در آنجا هم می‎شود کارهایی که در ایران شد اینها قسمتی از حکومت امام زمان(عج) است.
3- تغییر قوانین انحرافی، اگر در ایران شد در آنجا هم می‎شود. ما قبل از آنی که شوروی از هم بپاشد می‎گفتیم محال است. فروپاشی آمریکا هم می‎شود، اگر آن شد این هم می‎شود، چیز محالی نیست.
4- یک نفر بجای چند نفر: روایت داریم وقتی امام زمان(عج) ظهور کند یک نفر بجای چند نفر جرأت پیدا می‎کند و شجاعت پیدا می‎کند. واقعاً جنگ ما جنگ نابرابر بود، تانکهایمان، ما آدمهایمان، تجهیزاتمان، کمکهای دنیا، پولمان، دلارهایمان، همه چیزمان نابرابر بود. جنگ بدر در هفدهم ماه رمضان رخ داد. در جنگ نیروی مسلمانان، یک سوم نیروهای دشمن بود.
5- علت غیبت امام زمان
امام زمان چرا غایب است؟ این قسمت تکراری است، یک مثال عرض کنم یک خیابان را شما فرض کنید یک لامپی را دولت نصب می‌‌کند. بچه‌‌ها زود می‎زنند و می‎شکنند. مسئولین برق می‎آیند می‎گویند یکی دیگر نصب کنید. لامپ دوم را نصب می‌‌کنند، باز می‎شکنند. لامپ سوم را نصب می‌‌کنند باز هم می‎شکنند اگر لامپ یازدهم را هم نصب کردند و آن را هم شکستند دیگر لامپ دوازدهم را هیچ آدم عاقلی نمی‎اندازد،
چراغ هدایت علی بن ابیطالب(ع)، زدند شکستند. امام حسن مجتبی(ع)، امام حسین(ع) یازده چراغ هدایت را نصب کردند و شکستند گفتند دیگر لامپ دوازدهم را وصل نکنید. هر وقت آدم شدید این را وصل می‎کنند.
مطلب دوم: امام زمان(عج) چند سالش است، هزار و دویست و اندی. آه ندارد. وقتی به ما می‎گویند در اقیانوس اطلس یک ماهی پیدا شده سه میلیون سال سن دارد، خدایی که به ماهی سه میلیون سال عمر می‎دهد به انسان هم می‎دهد محال نیست. آقا پیر می‎شود؟ نه، مگر می‎شود؟ بله می‎شود. ابروی ما هشتاد سال ثابت است ولی یک سانتی ابرو همه‌‌اش تغییر و تحول پیدا می‎کند، هر هفته اصلاح می‎کند دوباره جایش پر می‎شود بین ابرو و موی سر یکی دو سانت فاصله است. یعنی یک پوست و یک گوشت، یک آب و یک اکسیژن و یک ویتامین همه چیزها یکی است، اما خداوند اراده کرده این ثابت باشد و آن متغیر. پس می‎شود در موی بدن انسان یکی ثابت باشد و دیگری متغیر. مژه و ابرو از همین انسان ولی هیچ تغییری نمی‎کند. از وجود امام زمان چگونه استفاده می‎کنید، مثل خورشید پشت ابر، هست ولی غایب است ولی از نورش استفاده می‎کنیم علاوه بر این که امام زمان(عج) را بعضی‌‌ها می‎بینند، حالا چشم ما چون گناه کرده نمی‎بیند، بله چشم گنه کار مهدی(عج) را نمی‎بیند، اما افرادی خدمت امام زمان(عج) می‎رسند، امام زمان(عج) خیلی‌‌ها را نجات می‎دهد کتابهایی در این زمینه نوشته شده و مشکلاتی بعضی‌‌ها داشته‌‌اند و مشکلشان را حل کرده و در حق ما دعا می‎کند.
حضرت امام(ره) وقتی در حسینیه جماران سخنرانی می‎کرد یکی از دعاهایش این بود، می‎فرمود: خداوندا ما را مشمول ادعیه ولی الله قرار بده.
6- شرایط ظهور
روایت داریم، حضرت مهدی(عج) که وقتی ظهور کند معجزات را نشان می‎دهد وقتی مردم معجزه آن را دیدند سه دسته اعلام همبستگی می‎کنند همانطور که خلبانهای متخصص آمدند دست امام(ره) را بوسیدند و با امام(ره) بیعت کردند.
روایت داریم که امام زمان(عج) وقتی ظهور کند متخصصین شرق و غرب منصف‌‌هایشان می‎آیند و می‎پذیرند و اعلام همبستگی می‎کنند و تخصصهایشان را در اختیار آقا قرار می‎دهند.
واقعاً با 313 نفر می‎شود حکومت تشکیل داد. 313 نفر شواری انقلاب امام(عج) است. یعنی افسرها و مهره‌‌های اصلی هستند. یاران امام زمان(عج) خیلی بیشتر هستند، که از این 313 نفر تعدادی از خانمها هستند. گاهی می‎گویند وقتی امام زمان(عج) می‎آید که چنین بشود، چنان بشود. حالا حالاها نمی‎آید. مثل اینکه می‎گوییم که به بچه‌‌اش می‎گوید وقتی برایت گوشواره می‎خرم که. . . به پسرش می‎گوید وقتی برایت دوچرخه می‎خرم که این درخت، این بوته، درخت 30 متری بشود.
یک روایت داریم وقتی که امام زمان(عج) ظهور می‎کند همچین حوادثی باید بشود و آن حادثه هم حالا، حالا شدنی نیست. رفتم خدمت یکی از علما گفتم این حدیث چه هست؟ هم به ما گفته‎اند منتظر باشید. هم گفته‌‌اند وقتی می‌‌آید که همچین شرایطی باشد. اگر یک همچین شرایطی هست آدم حال انتظار به آن دست نمی‎دهد و می‎دانم که این بوته تا 60، 70 سال دیگر درخت بشو نیست.
یک روایت داریم وقتی بنا است امام زمان(عج) ظهور کند «یُصْلِحُ اللَّهُ أَمْرَهُ فِی لَیْلَهٍ» (المناقب/ ج‌1/ ص‌292) در یک شب کارها را درست می‎کند. یعنی یک زمانی حدیث را می‎خواستیم پیدا کنیم، بسیج می‎شدیم آخرش هم پیدا نمی‎کردیم.
در روایتها می‎گویند خوش بحال فلانی، می‎گوییم خوشا بحال چه هست؟ خوشا بحال یعنی «طُوبَی». «طُوبَى لِمَنْ» یعنی خوش بحال کسی که، اگر می‎گفتند تا یازده میلیون طرفدار بنی صدر، تا با بنی صدر بد بشود حالا حالاها بر زمین نمی‎افتد، یک حادثه 72 نفر حزب جمهوری، یک مرتبه، یک شبه همه پی به فساد بنی صدر می‎برند، امام زمان(عج) کارهایش در یک شب انجام می‎شود. امام زمان(عج) مخصوص شیعه‌‌ها نیست، اخیراً دو جلد کتاب چاپ شده، حتی وهابی‌‌ها که ما با آنها مسئله داریم، آنها به امام زمان(عج) خیلی اعتقاد دارند. این رابطه العالم الاسلامی‎کتاب چاپ کرده و روایاتی را نقل کرده و از روز اول تا الان مسئله امام زمان(عج) مورد توجه شیعه و سنی بوده و همین که بلند می‎شوند برای قیامش بلند می‎شوند و قیامش مربوط به بعد از تولدش نیست حتی امام زمان(عج) متولد نشده بود. زمان امام رضا(ع) اسم امام زمان(عج) را بردند. امام رضا(ع) بلند شد ایستاد و نشست گفت به احترامش و بنازند و افتخار کنند به اسم مهدی و ایمان به اینکه دنیا در اختیار جهان است این ایمان در همه ادیان هست. هندوها، یهودیها، زرتشتی ها، مسیحی ها، مسلمانها، شیعه و سنی اعتقاد دارند منتها آنها می‎گویند مصلح جهان مسلمانهای جهان شیعه و سنی اسم بردند(مهدی(عج) اعتقاد هم هست.
7- مسأله طول عمر امام زمان
مسئله طول عمر مهم نیست ما در قرآن آیه داریم حضرت نوح 950 سال فقط پیغمبر بود، کتابهای نوشته شده راجع به عمر طولانی عمر مثل حرکت است. حرکت نه از نظر کندی، قابل کنترل است نه از نظر تندی. نمی‎شود گفت عالیترین و تندترین حرکت چه هست و نمی‎شود گفت «أقل» حرکت چه هست، حرکت نه أقل دارد نه أکثر ما دلیل نداریم عمر کی باید چقدر باشد، چرا غایب است «غیبه منا» غایب کسی است که بیعتی بر گردنش نداشته باشد، «غایبه جهان» آمده بشود. سه مرتبه این آیه در قرآن تکرار شده. «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ» (توبه/33) ترجمه‌‌اش این است اسلام بر تمام ادیان غالب خواهد شد، اسلام کره زمین را خواهد گرفت و خداوند وعده داده و وعده خدا برو برگرد ندارد «وَ لَنْ یُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ» (حج/47)، «وَ الْعاقِبَهُ لِلْمُتَّقینَ» (اعراف/128)، «وَ الْعاقِبَهُ لِلتَّقْوى‌» (طه/132)، «أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» (انبیاء/105) کره زمین را بندگان خدا خواهند گرفت. برای اینکه جهان تحت پرچم اسلام باشد یک قانون جهانی می‎خواهیم قرآن یک رهبر جهانی «بَقِیَّتُ اللَّهِ» هست، یک آمادگی جهانی وقتی ظهور کند که زنها چنان قوانین حقوقی را بدانند اگر دو نفر دعوا بکنند زن بتواند بگوید طبق قرآن و حدیث حق با کیست. امام زمان(عج) وقتی بیاید روایت داریم زمین برکتش را بیرون می‎دهد. تمام علوم تا ظهور مهدی(عج) است، و تمام چیزهایی که در زمان امام زمان(عج) به دست ایشان و به اشاره ایشان کشف می‎شود است تمام پیشرفتهای علمی‎حدیث داریم است و در زمان ایشان است و می‎شود و تمام کارها را در طول هفته می‎بیند. روایت داریم، قرآن هم داریم «فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» (توبه/105) یعنی خدا و پیغمبر(ص) و مؤمنین کارهای شما را می‎بینند. توجه امام زمان(عج)، دعا برای سلامتی امام زمان(عج)، صدقه دادن برای سلامتی امام زمان(عج)، توسل به امام زمان(عج).
8- نقش فقیهان در زمان غیبت
یک مسائلی است که در زمان غیبت باید بشود و آن هم که خیلی مهم است در زمان امام زمان(عج) باید گوش به حرف ولایت فقیه بدهیم، چون خود امام زمان(عج) نوشته‌‌اند زمانی من غائب هستم، باید گوش به حرف مجتهد عادل بدهید، مجتهدی که هوا و هوسی نداشته باشد، دنیا طلب نباشد، مجتهد عادل نایب امام زمان(عج) است و در حوادث باید به آن مراجعه کنیم. بعد روایت داریم کسی حرف ولایت فقیه را بگوید برو بابا و کسی که می‎داند که مجتهد و عادل است و حرفش را رد می‎کنند، کسی حرف فقیه را رد کند حرف مهدی(عج) را رد کرده «وَ إِنَّ الرَّادَّ عَلَیْنَا کَالرَّادِّ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ» (بحارالانوار/ج97/ص121) کسی حرف مهدی را رد کند، حرف رسول خدا را رد کرده و کسی که حرف رسول خدا را رد کند، حرف خداوند را رد کرده.
9- مخالفان اسلام و حکم آنها
در انتخاب مجتهد خیلی دقت کنید ولی وقتی می‎گوید این کار را بکنید بعد می‎گویید نه، برو بابا. ما یک آیه داریم که اگر کسی از دینش «مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ» (مائده/54) خلاصه اگر کسی مرتد شد باید کشته شود، می‎گوید نمی‎خواهم مسلمان باشم. تا الان مسلمان بودم دیگر نمی‎خواهم باشم، می‎گویم نمی‎خواستی از اول قبول نمی‌‌کردی. می‎گوید «لا إِکْراهَ فِی الدِّین» (بقره/256) حتی قرآن می‎گوید: بعضی از کفار آمدند و گفتند اجازه بدهید ما تحقیق کنیم «وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِکینَ اسْتَجارَکَ فَأَجِرْهُ» (توبه/6) اگر یکی از مشرکین، برای تحقیق از شما اجازه خواست، یکی از کفار حربی به پیغمبر گفت دو ماه مهلت بدهید، پیغبمر(ص) گفت چرا دو ماه، چهار ماه مهلت، هر چه می‎خواهید تحقیق کنید. اما بعد از آنکه تحقیق کردید باید اطاعت کنید شما از اول می‎توانید پای سخنرانی من نیایی، اما اگر آمدی وسط سخنرانی بلند شدید رفتید و گفتید نمی‎خواهم بنشینم، بیخود آمدی، شما می‎توانید اول در پادگان نروی و اگر رفتی و لباس نظامی ‎پوشیدی بعد فرار کردن مشکل است، یک توطئه و تهاجم فرهنگی بود تا قصه‌‌اش را برایتان بگویم.
یک عده از دانشمندان یهودی گفتند برای اینکه دل مسلمانان را خالی کنیم یک طرح بریزیم طرحشان این بود گفتند صبح ما می‎رویم می‎گوییم یک عده از دانشمندان یهودی هستیم آمده‌‌ایم مسلمان بشویم. صبح می‎گوییم «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» مسلمان می‎شویم بعد می‎گوییم چیز تازه‌‌ای نیست، خبری نیست، همان یهودی بودن خوب است. این کار دو تا خاصیت دارد: یکی اینکه مسلمانها نسبت به مکتب و رهبرشان تضعیف می‎شوند و می‎گویند دانشمندان یهود که آمدند برگشتند معلوم می‎شود که آنها اهل کتاب هستند و دانشمند بودند، پس یکی مسلمانها دلشان خالی می‎شود و دیگر اینکه یهودیها مسلمان نمی‎شود. آیه نازل شد: پیغمبر به مسلمانان بگو چند دقیقه دیگر عده‌‌ای می‎آیند مسلمان بشوند اما صبح اسلام می‌‌آورد و غروب برخواهند گشت. نه به آمدنشان کیف کنید و نه به رفتنشان ناراحت باشید. ایمانشان، ایمان الکی است. و لذا وقتی آمدند مشتشان باز شد گفتند شما صبح ایمان می‎آورید و غروب برخواهید گشت. یعنی رنگشان باختند.
شما خیال نکنید انفجار حرم مطهر امام رضا(ع) همچین ساده بود، وقتی همه گریه می‎کنند و متوسل به امام رضا(ع) می‎شوند، اگر حرم را منفجر کنند، پیام وارد و آن اینکه نمی‎خواهد به امام رضا(ع) اینقدر متوسل بشوید. امام رضا(ع) اگر عرضه داشت حرم خودش را نگه می‎داشت ولی بعد معلوم شد که خیلی عرضه دارد یک نفر فراری را بین 60 میلیون چهل روز نگذشت گرفتند و اعدامش کردند درحالی که آمریکا و شوروی و هیچ ابرقدرتی بین 60 میلیون با هیچ دستگاه اطلاعاتی چهل روز نمی‌‌تواند کسی را بگیرد. فراریانی در آمریکا و کشورهای دیگر هستند که سالها دولت دنبال آنان می‎گردد و حریفشان نمی‎شود. ایمان و توسل خیلی کار از دستش بر می‎آید یک یا مهدی(عج) گفتند خیلی کار از دستش می‎آید، مغرور به این درسها نشوید. اصلاً اگر آدم درس بخواند نور در آن درس نیست. چون امیرالمؤمنین(ع) می‎فرماید: ارزش علم یعنی آدم بنده خدا باشد، چهار سال درس خوانده‎اید تا لیسانس گرفتید، کار مهمی‎نکرده‌‌اید مثلاً سه کیلو سبزی می‎خرید وقتی پاکش می‎کنید می‎شود نیم کیلو. من 300 تا کتاب خوانده ام، 30 میلیون کتاب نخواندی، به نخوانده‌‌ها نگاه کن که چقدر بیسوادی، به خواندن نگاه نکند که چقدر باسواد است. انقلاب امام زمان(عج) از عراق از ایران است و در روایات اسم خراسان گفته شده، اسم قم برده شده، اسم طالقان برده شده، کوفه، لبنان. ما افتخار می‎کنیم می‎توانیم از یاران امام زمان(عج) باشیم، زمینه سازان حکومتش. روایات داریم که وقتی آیه نازل شده که در آینده مسلمانان پیدا خواهند شد که چنین و چنان.
سلمان پیش پیغمبر(ص) نشسته بود. آیه نازل شد که مسلمانانی پیدا خواهند شد دارای چنین صفاتی. وقتی این آیه نازل شد سلمان پیش پیغمبر(ص) نشسته بود. فرمود اینها ایرانی هستند، ایرانیها خیلی عزیز هستند. کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران را بخوانید مرحوم مطهری 52 تا کتاب دارد، هفته‌‌ای یکی از این کتابها را بخوانید، ماه رمضان در پیش است، در خوابگاه افرادی هستند قرآن بلد هستند. افرادی هستند قرآن بلد نیستند، ما هنوز مزه قرآن را درک نکرده ایم، اگر مزه قرآن را درک بکنیم خیلی لذیذ است، این کلمه در یک آیه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطانَهً مِنْ دُونِکُم» (آل‌‌عمران/118) ‌‌ای مسلمانها غیرخودتان را نگیرید. نگذارید از بیگانه‌‌ها درون شماها بیایند، یعنی مستشار خارجی نگیرید. یک آیه اخلاقی، اجتماعی، عبادی بگویم. آنهایی که بلد هستند به آنهایی که نمی‎توانند قرآن بخوانند یاد بدهند و هر شهری سنت خوبی دارد و کاشان ما یکی از سنت هایش این است که در ماه رمضان در هر کوچه و محلی یک جلسه قرآن و قرائت بود. قاری قرآن خیلی زیاد دارد، یک آیه قرآن خواندن در ماه رمضان ثواب یک ختم قرآن را دارد.
امام دهم فرموده هر کسی یک ساعت عار شاگردی را تحمل نکند، عمری عار بیسوادی را باید تحمل کند. و شما ده ساعته و یازده ساعته می‎توانید یاد بگیرید، آشنایی با قرآن، آشنایی با کتابهای شهید مطهری، توسل به امام زمان(عج). خداوند رحمت کند آقای بروجردی را به طلبه‌‌ها وقتی می‎خواستند بروند مسافرت می‎گفت خیلی نام امام زمان را ببرید، نگذارید قطب عالم هستی از ذهنها فراموش بشود.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2262

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.