امام زمان(ع)، وعده خداوند در مورد حکومت
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
بینندگان عزیز بحث را وقتى مىبینند پاى تلویزیون زمان پخش اولین روز امامت آقا امام زمان (علیه السلام) است یعنى نهم ربیع چون هشتم ربیع شهادت امام عسگرى (علیه السلام) است مىخواهم یک خورده راجع به آینده تاریخ وعده خدا نسبت به آینده تاریخ صحبت کنم بحثى هم هست که دنیا هم روى آن عنایت دارد بالاخره آینده دنیا دست کیه؟
سوره نور آیه 55، آیه را مىنویسم و لطائفى را هم که بلدم مىگویم بسم اللّه الرّحمن الرّحیم بمناسبت اولین روز امامت حضرت مهدى (علیه السلام) نهم ربیع قرآن مىفرماید که «وعد اللّه الذین آمنوا منکم و عملوالصالحات لیستخلفنهم فى الارض کَما استخلف الذین من قبلهم و لیمکنن ّ لهم دینهم الذى ارتضى لهم و لیبد لنّهم من بعد خوفهم امناً یعبدوننى لا یشرکون بى شیئا» تا آخر آیه اما نکات، ترجمه کنم خیلى از این کلمات را خودتان با دید مثلاً «وعد اللّه» یعنى وعده داده خدا به کى وعده داده؟ به (الذین آمنوا منکم) به کسانى که ایمان آوردند از شما کسانى که هم ایمان آوردند هم کارها و عملشان شایسته است خدا به این خوبها وعده داده.
چه وعدهاى داده 4 تا وعده: 1. «لیستخلفنّهم» اینها را در زمین خلیفه کند خدا وعده داده به مؤمنین که در آینده حکومت مال شماست مگر خدا از این کارها کرده؟ کارِ خدا از این کارهاست کما اینکه (استخلف الذین من قبلهم) قبل از شما افرادى زمانهایى بودهاند که افراد شایستهاى حکومت را بدست گرفتهاند خوب حالا حکومت را بدست گرفتیم چه کنیم؟ توسعه اقتصادى، توسعه سیاسى، مىگوید اصل با محوریت دین است امکانات صرف دین مىشود آنچه مربوط به دین است عبادت، صداقت، تقوا این محور است، (چون اگر همه تلفن همراه داشته باشیم اما خودمان به هم فحش بدهیم این تلفن همراه رشد نیست چون قبلاً بى تلفن فحش مىدادیم حالا با تلفن فحش مىدهیم ممکن است همه ما جیبمان تلفن باشد اما با هم قهریم صداقت و صفا توى ما نیست یعنى وسیله ارتباط داریم اما خود ارتباط نیست.) الان دنیا بخاطر اینکه دین نیست… امکانات هست رفاه نیست یعنى امکاناتِ… چه جور بگویم، در قدیم با شمشیر مىکشتند حالا با بمباران یک منطقه را زیر و رو مىکنند.
علم در کنار دین مایه آرامش است
یعنى پیشرفت علم کنارش اگر دین نباشد دنیا به سمت وحشى گرى مىرود عوض یکى کُشى یکى کُشى شهر کُشى نسل کُشى نسل کُشى مىشود مثل چاقویى که بلندتر باشد بیشتر آدم مىکشد و لذا حرف اول را باید مکتب بزند منتهى این مکتب همهاش هم این نیست که نماز و روزه بخوانند.
«و لیبد لنهم» تبدیل مىکند «من بعد خوفهم» خوفها و دغدغهها و اضطرابها را تبدیل مىکند به امنیت یعنى 1. مکتب 2. امنیت.
«یعبدوننى» همه مردم بنده خدا مىشوند دیگر «لا یشرکون بى شیأ» غیر از خدا هیچ نوع کمى نیست طاغوتى، زورى، پولى، محوریت مىشود با خدا نه که چون اینجا پولش بیشتر است زورش بیشتر است او قدرتش بیشتر است او پارتىاش بیشتر است تمام چیزهایى که غیر از خدا هست همه محو مىوشد حرف اول و آخر را رضاى خدا مىزند. بعد که حکومت را به دستشان داد آن دینى را که از آن راضى است چون دین هم خیلى،… الان مکتبها، ایسمها فقط الان مکتب هست توى دنیا مکتبهاى ضد و نقیض آن مکتبى را که خدا پسنده «ارتضى» یعنى خدا راضیه یعنى دین خدا پسند را برایشان متمکن مىکند اینها را برایشان که آن دین خدا پسند حاکم بشود خوفشان هم تبدیل به امنیت مىشود.
گرایشها همه گرایش الهى مىشود هر نوع طاغوتى محو مىشود خوب این ترجمه آیه 55 سوره نور اما نکات:
نکته اول کلمه «وعد» است (حالا جالب اینست که من تفسیر نور این را نوشتهام دیشب که توجه کردم یک چیزهاى نو گیرم آمد اصلاً خاصیت قرآن اینست که صبح نگاه مىکنى 7 تا مطلب مىفهمى عصر چیز دیگرى مىفهمى فردا چیز دیگرى مىفهمى کسى دیگر نگاه کند چیز دیگر مىفهمد یعنى عین آجرى که… آجر است ولى این مهندس توى این خانه یک طرح مىگذارد مهندس و معمار دیگر همین طور هى ذهن انسان هر چه… اقیانوسى است که قعرش پیدا نیست اینکه آغاز سوره با «وعده» است این خودش مهم است. خداوند در قرآن کلمات را با چیدنش… این طور نیست که… ما که توى بازار مىرویم چیزى بخریم چیدن ندارد گفتهاند این چیز را بخر فلذا گفته تخم مرغ، کاهو، تُرشى، سیب زمینى، پیاز، وقتى خریدیم هر کدام رسید مىخریم این طور نیست که اول پیاز بعد سیب زمینى نه هر چیزى به دستمان رسید مىخریم. ولى کلمات قرآن چیدنش عنایت دارد وقتى قرآن مىگوید «ان صفا و مروه من شعائر اللّه» یعنى شما مکه هم که رفتى بین صفا و مروه هم که مىخواهى طواف کنى باید اول از صفا شروع کنى. اگر قرآن مىگوید پول که مىخواهى بدهى به فقیر «سراً و علانیه» توى قرآن اول مىگوید سرى بعد مىگوید علنى یعنى اگر مىخواهى پول بدهى سعى کن اول پولت را مخفیانه بدهى حالا اگر نشد علنىاش کن. «لا تشرک بى شیا» بعد مىگوید «و بالوالدین احسانا» یعنى احسان به والدین را در کنار توحید، گفته شرک نورزید موحد باشید بعد از توحید گفته والدین اینکه خداوند والدین را در کنار توحید گذاشته کلمات قرآن چیدنش مهم است که این کلمه چرا اول آمد این کلمه چرا آخر آمد.) نمىگوید «وعد الرحمن وعد القادر» هزار تا اسم دارد مىگوید «وعد اللّه» اللّه توى اسمهاى خدا حىّ و قیوم و سمیع و بصیر و حکیم و نور اوصاف خدا زیاده اما توى اوصاف تنها اسمى که تمام معانى توى آن جمع شده اللّه است یعنى خداوندى که وعده داده با تمام کمالاتش وعده داده مثل اینکه مىگویى آقا، آمد با تمام دار و دستهاش یک وقت مىگویى پسرش را فرستاد، زنش را فرستاد، شوهرش را فرستاد شریکش را فرستاد یک وقت مىگویى نه کاروانى آمد خداوند با تمام قدرت وعده داده به کسانى که ایمان دارند. «منکم» یعنى از شما مسلمانها یعنى حکومت مال اسلام است.
بعضىها مىگویند فلانى آدم خوبى است نگاه به عملش نکن درست است که نماز نمىخواند ولى خوب آدمى است کسى به کسى نصیحت مىکرد مىگفت عرق مىخورى بخور، زنا مىکنى بکن، فحش مىدهى بده، دروغ هم مىگویى بگو، رشوه هم مىگیرى بگیر، کم فروشى هم مىکنى بکن، غیبت هم مىکنى بکن، اما مسلمان باش! گفت خوب پس دیگر… پس دیگر چى چى ماند؟
ایمان همراه با عمل کارساز است
حالا بعضىها مىگویند فلانى قلبش خوب است قرآن قلب خوب را قبول نمىکند قران معمولاً هر جا مىگوید ایمان پشت سرش هم مىگوید عمل صالح یعنى قلب پاک به تنهایى فایده ندارد بى خود نگوئید آقا فلانى قلبش پاک است کار به عملش نداشته باش هم قلب پاک عمل تازه نمىگوید عمل صالح مىگوید «الصالحات» یک وقت شما مىگوئید صالح یعنى یک کار خوب یک وقت مىگوئید صالحات یعنى چند تا کار خوب یک وقت مىگوى «الصالحات» یعنى همه کارها خوب ایشان مسواک مىکند اما زلفهایش را شانه نمىکند کُتاش تمیز است ولى خوب پیراهنش کثیف است نظیف یعنى همهاش نظیف اگر فلانى درس خوان است نه خیر ایشان 16 تا تجدیدى دارد ولى ریاضىاش خوب است وقتى مىگویند فلانى درس خوان است یعنى باید تمام درسهایش خوب باشد.
قرآن نه صالحین را قبول دارد نه صالحاتى قرآن الصالحات را قبول دارد الصالحات مثل المساجد، مسجد یعنى یکى مساجد یعنى چند تا المساجد یعنى کلاش این خوب عزادارى مىکند روز عاشورا خرج هم مىدهد اما کلاهبردارى هم مىکند الصالحاتى نیست درسش خوب است ولى توى خانه به مادرش پرخاش مىکند توى دانشگاه به استادش هم با زور سلام مىکند تکبر دارد «الصالحات» هم ایمان هم قلب هم عمل تمام اعمال.
سوره نور آیه 55، آیه را مىنویسم و لطائفى را هم که بلدم مىگویم بسم اللّه الرّحمن الرّحیم بمناسبت اولین روز امامت حضرت مهدى (علیه السلام) نهم ربیع قرآن مىفرماید که «وعد اللّه الذین آمنوا منکم و عملوالصالحات لیستخلفنهم فى الارض کَما استخلف الذین من قبلهم و لیمکنن ّ لهم دینهم الذى ارتضى لهم و لیبد لنّهم من بعد خوفهم امناً یعبدوننى لا یشرکون بى شیئا» تا آخر آیه اما نکات، ترجمه کنم خیلى از این کلمات را خودتان با دید مثلاً «وعد اللّه» یعنى وعده داده خدا به کى وعده داده؟ به (الذین آمنوا منکم) به کسانى که ایمان آوردند از شما کسانى که هم ایمان آوردند هم کارها و عملشان شایسته است خدا به این خوبها وعده داده.
چه وعدهاى داده 4 تا وعده: 1. «لیستخلفنّهم» اینها را در زمین خلیفه کند خدا وعده داده به مؤمنین که در آینده حکومت مال شماست مگر خدا از این کارها کرده؟ کارِ خدا از این کارهاست کما اینکه (استخلف الذین من قبلهم) قبل از شما افرادى زمانهایى بودهاند که افراد شایستهاى حکومت را بدست گرفتهاند خوب حالا حکومت را بدست گرفتیم چه کنیم؟ توسعه اقتصادى، توسعه سیاسى، مىگوید اصل با محوریت دین است امکانات صرف دین مىشود آنچه مربوط به دین است عبادت، صداقت، تقوا این محور است، (چون اگر همه تلفن همراه داشته باشیم اما خودمان به هم فحش بدهیم این تلفن همراه رشد نیست چون قبلاً بى تلفن فحش مىدادیم حالا با تلفن فحش مىدهیم ممکن است همه ما جیبمان تلفن باشد اما با هم قهریم صداقت و صفا توى ما نیست یعنى وسیله ارتباط داریم اما خود ارتباط نیست.) الان دنیا بخاطر اینکه دین نیست… امکانات هست رفاه نیست یعنى امکاناتِ… چه جور بگویم، در قدیم با شمشیر مىکشتند حالا با بمباران یک منطقه را زیر و رو مىکنند.
علم در کنار دین مایه آرامش است
یعنى پیشرفت علم کنارش اگر دین نباشد دنیا به سمت وحشى گرى مىرود عوض یکى کُشى یکى کُشى شهر کُشى نسل کُشى نسل کُشى مىشود مثل چاقویى که بلندتر باشد بیشتر آدم مىکشد و لذا حرف اول را باید مکتب بزند منتهى این مکتب همهاش هم این نیست که نماز و روزه بخوانند.
«و لیبد لنهم» تبدیل مىکند «من بعد خوفهم» خوفها و دغدغهها و اضطرابها را تبدیل مىکند به امنیت یعنى 1. مکتب 2. امنیت.
«یعبدوننى» همه مردم بنده خدا مىشوند دیگر «لا یشرکون بى شیأ» غیر از خدا هیچ نوع کمى نیست طاغوتى، زورى، پولى، محوریت مىشود با خدا نه که چون اینجا پولش بیشتر است زورش بیشتر است او قدرتش بیشتر است او پارتىاش بیشتر است تمام چیزهایى که غیر از خدا هست همه محو مىوشد حرف اول و آخر را رضاى خدا مىزند. بعد که حکومت را به دستشان داد آن دینى را که از آن راضى است چون دین هم خیلى،… الان مکتبها، ایسمها فقط الان مکتب هست توى دنیا مکتبهاى ضد و نقیض آن مکتبى را که خدا پسنده «ارتضى» یعنى خدا راضیه یعنى دین خدا پسند را برایشان متمکن مىکند اینها را برایشان که آن دین خدا پسند حاکم بشود خوفشان هم تبدیل به امنیت مىشود.
گرایشها همه گرایش الهى مىشود هر نوع طاغوتى محو مىشود خوب این ترجمه آیه 55 سوره نور اما نکات:
نکته اول کلمه «وعد» است (حالا جالب اینست که من تفسیر نور این را نوشتهام دیشب که توجه کردم یک چیزهاى نو گیرم آمد اصلاً خاصیت قرآن اینست که صبح نگاه مىکنى 7 تا مطلب مىفهمى عصر چیز دیگرى مىفهمى فردا چیز دیگرى مىفهمى کسى دیگر نگاه کند چیز دیگر مىفهمد یعنى عین آجرى که… آجر است ولى این مهندس توى این خانه یک طرح مىگذارد مهندس و معمار دیگر همین طور هى ذهن انسان هر چه… اقیانوسى است که قعرش پیدا نیست اینکه آغاز سوره با «وعده» است این خودش مهم است. خداوند در قرآن کلمات را با چیدنش… این طور نیست که… ما که توى بازار مىرویم چیزى بخریم چیدن ندارد گفتهاند این چیز را بخر فلذا گفته تخم مرغ، کاهو، تُرشى، سیب زمینى، پیاز، وقتى خریدیم هر کدام رسید مىخریم این طور نیست که اول پیاز بعد سیب زمینى نه هر چیزى به دستمان رسید مىخریم. ولى کلمات قرآن چیدنش عنایت دارد وقتى قرآن مىگوید «ان صفا و مروه من شعائر اللّه» یعنى شما مکه هم که رفتى بین صفا و مروه هم که مىخواهى طواف کنى باید اول از صفا شروع کنى. اگر قرآن مىگوید پول که مىخواهى بدهى به فقیر «سراً و علانیه» توى قرآن اول مىگوید سرى بعد مىگوید علنى یعنى اگر مىخواهى پول بدهى سعى کن اول پولت را مخفیانه بدهى حالا اگر نشد علنىاش کن. «لا تشرک بى شیا» بعد مىگوید «و بالوالدین احسانا» یعنى احسان به والدین را در کنار توحید، گفته شرک نورزید موحد باشید بعد از توحید گفته والدین اینکه خداوند والدین را در کنار توحید گذاشته کلمات قرآن چیدنش مهم است که این کلمه چرا اول آمد این کلمه چرا آخر آمد.) نمىگوید «وعد الرحمن وعد القادر» هزار تا اسم دارد مىگوید «وعد اللّه» اللّه توى اسمهاى خدا حىّ و قیوم و سمیع و بصیر و حکیم و نور اوصاف خدا زیاده اما توى اوصاف تنها اسمى که تمام معانى توى آن جمع شده اللّه است یعنى خداوندى که وعده داده با تمام کمالاتش وعده داده مثل اینکه مىگویى آقا، آمد با تمام دار و دستهاش یک وقت مىگویى پسرش را فرستاد، زنش را فرستاد، شوهرش را فرستاد شریکش را فرستاد یک وقت مىگویى نه کاروانى آمد خداوند با تمام قدرت وعده داده به کسانى که ایمان دارند. «منکم» یعنى از شما مسلمانها یعنى حکومت مال اسلام است.
بعضىها مىگویند فلانى آدم خوبى است نگاه به عملش نکن درست است که نماز نمىخواند ولى خوب آدمى است کسى به کسى نصیحت مىکرد مىگفت عرق مىخورى بخور، زنا مىکنى بکن، فحش مىدهى بده، دروغ هم مىگویى بگو، رشوه هم مىگیرى بگیر، کم فروشى هم مىکنى بکن، غیبت هم مىکنى بکن، اما مسلمان باش! گفت خوب پس دیگر… پس دیگر چى چى ماند؟
ایمان همراه با عمل کارساز است
حالا بعضىها مىگویند فلانى قلبش خوب است قرآن قلب خوب را قبول نمىکند قران معمولاً هر جا مىگوید ایمان پشت سرش هم مىگوید عمل صالح یعنى قلب پاک به تنهایى فایده ندارد بى خود نگوئید آقا فلانى قلبش پاک است کار به عملش نداشته باش هم قلب پاک عمل تازه نمىگوید عمل صالح مىگوید «الصالحات» یک وقت شما مىگوئید صالح یعنى یک کار خوب یک وقت مىگوئید صالحات یعنى چند تا کار خوب یک وقت مىگوى «الصالحات» یعنى همه کارها خوب ایشان مسواک مىکند اما زلفهایش را شانه نمىکند کُتاش تمیز است ولى خوب پیراهنش کثیف است نظیف یعنى همهاش نظیف اگر فلانى درس خوان است نه خیر ایشان 16 تا تجدیدى دارد ولى ریاضىاش خوب است وقتى مىگویند فلانى درس خوان است یعنى باید تمام درسهایش خوب باشد.
قرآن نه صالحین را قبول دارد نه صالحاتى قرآن الصالحات را قبول دارد الصالحات مثل المساجد، مسجد یعنى یکى مساجد یعنى چند تا المساجد یعنى کلاش این خوب عزادارى مىکند روز عاشورا خرج هم مىدهد اما کلاهبردارى هم مىکند الصالحاتى نیست درسش خوب است ولى توى خانه به مادرش پرخاش مىکند توى دانشگاه به استادش هم با زور سلام مىکند تکبر دارد «الصالحات» هم ایمان هم قلب هم عمل تمام اعمال.
حاکمیت مؤمنان بر سراسر زمین
«لیستخلفنهم» این جا نشینى شوخى است یا جدى؟ جدىِ جدى است در ادبیات عرب هر جا لام آمد این لام یعنى تأکید مثلاً مىگوئیم «والعصر، ان الانسان لفى خسر» «ان عذابى لشدید» «ان الانسان لیطغى» این لامِ تأکید است. «لیستخلفن» نون آن هم براى تأکید است یعنى قطعاً قطعاً شما جانشین مىشوید بعد هم مىگوید «فى الارض» یعنى کره زمین (وقتى قرآن مىگوید «اذا زلزلت الارض زلزالها» یعنى همه زمین زلزله مىشود مسئله این طور نیست که حالا بم یا جیرفت یا کاشان، یا شیراز یا تهران،… کره زمین زلزله مىشود آن وقت ببینید چه مىشود گفته «زلزالها» چه زلزلهاى! حضرت امیر (علیه السلام) دندانش درد مىکرد گفت خدایا یک ذره استخوانم درد گرفته حالا اگر همه استخوانهاى بدنم درد مىکرد چى مىشد؟! یک ذره استخوان درد گرفت کلافه کرد من را حالا اگر همه استخوانها درد بگیرد چى مىشود؟! همه زمین بلرزد آن وقت قرآن مىگوید «و اخرجت الارض اثقالها» چنان زلزله مىشود که کوه از زمین کنده مىشود مسئله بتون و آرمه و اینها نیست بعد کوهها «و اذا الجبال سیرت» کوهها راه مىافتد بعد قرآن مىگوید «دُکت» بهم مىخورد بعد سنگهایش به هم مىخورد ریز مىشود شن مىشود بعد آیه دیگر مىگوید شنها بهم فشرده مىشود «کالعهن المنفوش» مثل پنبه مىشود. 1. زمین لرزه مىشود 2. کوه کنده مىشود 3. سُیرت، سیر کوهها راه مىافتد 4. دُکت قطعه قطعه مىشود «… باًمهیلا» شن مىشود بعد مىگوید «کالعن المنفوش» چیزى دیگر مىشود پودر مىشود.)
«لیستخلفنهم فى الارض» یعنى کل زمین «کما استخلف الذین من قبل» سابقه هم دارد که فرعونى بوده با دار و دستهاش همه غرق شدند موسى (علیه السلام) و یارانش حکومت را بدست گرفتند نمونه دارد که یک رژیم فاسدى برود رژیم حق بیاید «و لیمکنن لهم» خداوند براى اینها امکاناتى قرار مىدهد که آن مکتبى که مىپسندند آن دین حاکم بشود. دین خدا پسند چه دینى است دینى است که استدلال داشته باشد علامت دین خوب اینست. 1. عقلى باشد یعنى بتوانى با آن استدلال کنى 2. فطرى باشد طبع انسان هم بپسندد.
کنترل غرایز، نه سرکوب آن
شما در اسلام قانونى را پیدا نمىکنید که این قانون با طبع انسان جور در نیاید (هر چه را که میل دارى اسلام گفته این کار خوب است بلکه مىگوید من میل دارم… بله مىگوید آن هرزگى است شما اصل شهوت حق است نیاز به همسر هم حق است منتهى شما بخواهى هر دخترى هر پسرى مثل حلوا نذرى نه این طور نیست کانال گذاشته استفاده از گاز از طریق چراغ گاز اینکه من دلم مىخواهد استفاده از گاز کنم شیلنگ را پاره کنم منفجر بشود نسل نابود بشود فردا اگر بچهاى متولد بشود نفهمیم پدرش کیه یعنى شما بخاطر شهوتت بخواهى نسل را بهم بزنى خانواده را متلاشى کنى. شب مىروى خانهاش، من بودم در یکى از کشورهاى اروپایى یک همه پرسى کردند کشور بزرگى هم هست 85% مشکل اصلىشان انرژى اتمى و مترو و اینها نبود 85% گفتند مشکل ما خانواده است اصلاً شب مىرویم نمىدانیم زنمان ما را مىخواهد یا نه شوهرمان ما را مىخواهد یا نه این توى خیابان آزاد آن هم توى خیابان آزاد برمىگردد اصلاً نمىفهمم این من را دوست دارد یا نه اصلاً اینکه گفتهاند هیچى نبینى یعنى بروى خانه خانم خودت را ببینى یعنى متمرکز بشود علاقهات روى یک نفر مرد چشم چران هى این را مىبیند اِه! اینکه بهتر از زن من است! اى بابا این چیه زن ما چیه! همین طور 50 تا 500 تا زن مىبیند بعد مىرود توى خانه اِه حرف نزن تو دیگر خوب این چشم چرانى زندگى را متلاشى کرد خوب این به نفع است که اسلام گفته…) آخر من مىگویم اسلام دین فطرى است هر چه میلات است را قبول دارد بگو آقا میل من اینست که به همه نگاه کنم بله این میل یک خانواده را متلاشى مىکند اگر مىخواهید همه علاقهها متمرکز باشد روى خانم هیچ خانمى خودش را براى بیرون آرایش نکند بگذارید مردها بیرون چیزى نبینند هر چه هست سادگى ببینند آن وقت به زن گفتهاند خانم، توى خانه آرایش کن آرایش زن براى شوهرش از عبادتهاى بزرگ است حتى یکبار حضرت به فاطمه زهرا (علیه السلام) فرمود که فاطمه جان! مگر شوهرت نمىآید گفت چرا مىآید مثلاً تا یک ساعت دیگر مىآید گفت تو که مىدانى شوهرت مىآید چرا خودت را آرایش نمىکنى؟ بلند شو خودت را آرایش کن به زن گفته هر چه مىتوانى آرایش کن به زنهاى بیرون هم گفته آرایش نکن به مردها گفته نگاه نکنید که این علاقهها جوش بخورد توى خانه براى استحکام نظامِ… آن وقت هر چه پدر و مادر علاقهشان جوش بخورد عاطفه قوىتر مىشود این طور نیست که بله خبر مرگ ابوى را شنیدم یک دقیقه سکوت! یعنى این قدر عاطفه کم رنگ شد؟ آن وقت ما به چه چیزهایى هم دل مىبندیم.
(من در جشن فارغ التحصیلهاى دانشگاه شرکت کردم مىخواستند فوق لیسانس و دیگر حالا… ما هم بحثى جور کرده بودیم بگوئیم ریاست محترم دانشگاه رفت خیر مقدم بگوید گفت من تقاضا مىکنم از فارغ التحصیلها اکنون که مىروید بیرون سالى یک تلفن هم به ما بزنید من خیلى ناراحت شدم واقعاً سالى یک تلفن هم به استاد نمىزنند؟! تو پهلویش درس خواندهاى سالى یک تلفن هم به او نمىزنى یعنى باید عاطفه این قدر کم رنگ بشود علم برود بالا عاطفه بیاید پائین خوب این نقص است مثل زنى که مىزاد کلهاش سه کیلو است بدنش یک کیلو یا بدنش 40 کیلو است کلهاش قدِ یک گردو بدنى سالم است که عقل و عاطفه و علم و استدلال و فرد و جامعه و… یعنى همه با هم میزان باشد عاطفه پر رنگ است کلهاش کار نمىکند و لذا حدیث داریم آمدند پهلوى امام گفتند فلانى خیلى خوب آدمى است فرمود (فکیف الصلواه) نمازش چه جوره؟ گف
تند فلانى خیلى نماز خوان است فرمود (فکیف عقله) آن کسى که نماز مىخواند فرمود مخاش هم کار مىکند یا نمىکند آن کسى که مخاش کار مىکند فرمود نماز مىخواند یا نه ما باید… با همه چیزى رابطه داشته باشیم.)
ما یک آیه داریم توى قرآن از آن آیههایى است که مردم همه به آن عمل مىکنند «کُلوا» بخورید این آیهاى است که 100% به آن عمل مىکنند یک آیه داریم توى قرآن که هیچ کس به آن عمل نمىکند یعنى من ندیدهام «یبیتون اربهم سجداً و قیاما» شب تا صصبح در حال سجده گریه مىکند یک آیه داریم روى کره زمین یک نفر هست که به آن عمل مىکند دومىاش را من تا حالا ندیدهام نمىگویم نیست که قرآن مىگوید «لا یخشون احداً» یعنى از احدى نترسید من اگر امام (ره) را نمىدیدم مىگفتم مگر مىشود، آدم مىترسد دیگر. امام (ره) فرمود در عمرم از احدى نترسیدهام حتى بمباران که مىشد به دکتر گفتند آقا الان بمباران مىشود قلب امام (ره) ناراحت است آن را ببین امام (ره) فرمود آقاى دکتر اول قلب خودشان را ببینید من نمىترسم همین «کُلوا» یعنى بخورید ببینید اسلام چقدر دین جامعى است یک چیزى بگویم خیلى ساده است ولى جامعیت اسلام توى همین ساده روشن است یکجا مىگوید «کُلوا و اشکروا» خوردید از خدا تشکر کنید یعنى رابطه خدا با غذا یکجا مىگوید «کُلوا انفقوا» خوردید به فقرا هم کمک کن رابطه خدا با فقرا یک جا مىگوید «کُلوا اطعموا» خوردى به فامیلها هم اطعام کن.
یکجا مىگوید «کُلوا واشربوا ولا تسرفوا» خوردى زیاد مىخورى فشار به معدهات مىآید یعنى رابطه خوراک با معده یکجا مىگوید «کُلوا و اعمل صالحا» خوردى از انرژیش یک عمل صالح انجام بده خوردى مَلقْ زدى؟ خوردى یک کارى بکن یک کار مفیدى یکجا مىگوید «کُلوا لا تطغوا» خوردى طغیان نکن ببینید یک (کُلوا) است.
این جامعیت اسلام خیلى لذیذ است دین جامع یک مکتب فقط اقتصاد مىبیند هیچى نمىبیند جز اقتصاد مثل اینهایى که عینک سرخ گذاشتهاند همه شلغمها را لبو مىبینند یک مکتب همهاش مثلاً سیاست است یک مکتب همهاش اقتصاد است دین جامع… (مىگویند چند تا نابینا رفتند فیل ببینند گفتند شما که کورید چى مىخواهید ببینید گفت دست مىگذاریم مىفهمیم رفتند دور فیل یکى دست کشید به خرطوم گفت مثل بیل است یکى دست کشید به پایش گفت مثل بتون است یکى دست گذاشت روى گوشش گفت مثل باد زن است درست است فیل خرطوم دارد پا دارد گوش دارد ولى اینها جزو فیل است اینها همهاش فیل نیست.) اسلام جامعیتش مهم است یعنى عبادتش، سیاستش مثلاً مىگویند نماز جماعت و نماز جمعه این نماز جمه یک میتینگ است عین اینکه مثل میتینگ است مىگوید با وضو باشید رو به قبله باشید تقوا هم داشته باش افرادى هم که پیش نماز است.
باید عادل باشد نظم هم دارد صفها باید منظم باشد انتخابات هم توى آن هست این آقا را قبول ندارى؟ برو مسجدى که آقایش را قبول دارى یعنى باید در انتخاب خودت انتخاب کنى به هیچ کس نگفتهاند تو باید پشت سر کى نماز بخوانى یاد شهداء هم فراموش نشود مهر کربلا هم باشد.
خیلى خوب حضور در صحنه هم باشد قد قامت الصلواه هم حاضریم پُز را هم کنار بگذار این طرف شهرى است این طرف دهاتى است کوچک است بزرگ است، همه با هم سمع اللّه همه با هم بحول اللّه. این جامعیت اسلام خیلى قشنگ است.
حکومت امام زمان (علیه السلام)، استمرار حکومت علوى
حالا «دینهم له ارتضى» کدام است؟ در غدیر خم وقتى حضرت على (علیه السلام) معین شد خداوند فرمود امروز «رضیت لکم الاسلام دینا» امروز من راضى شدم این «رضیت» همان «ارتضى» است خدا وعده داده که حکومت را بدست مؤمنین بدهد و دینشان را حاکم کند کدام دین؟ آن دینى که «ارتضى» ریشه رَضِى و اِرتضى یکى است یعنى دین غدیر خم آن دینى که خداوند وعده داده حکومت کند دینى است که ادامه حکومت حضرت على (علیه السلام) باشد.
«و لیبد لن من بعد خوفهم» بعضىها مىگویند شما مىگوئید وقتى امام زمان (علیه السلام) مىاید که دنیا پر از ظلم است بعضىها مىگویند خوب اگر بناست دنیا پر از ظلم بشود بیائید همه ظلم کنیم که آقا تشریف بیاورد زودتر بیاید.
دنیا از ظلم پر مىشود، نه ظالم
مىدانید اشتباه کجاست؟ گفته (بعد ما مُلأت (مملو) ظلماً و جورا) یک حدیث و دو حدیث و 10 حدیث هم نیست یک هیئت ما حدیث داریم نگفته (مُلأت ظالما) اگر مىگفت پر از ظالم بشود مىگفتیم بله تو هم یک ظالم شو من هم یک ظالم مىگوید دنیا پر از ظلم بشود فرقش چیه؟ یک وقت مىگوئیم وقتى این دیوار را خراب مىکنیم پنجره باز مىکنیم که اینجا پر از دود بشود پُر از دود بشود نه یعنى همهمان دودى بشویم ممکن است 2 نفر بیایند اینجا را پر از دود کنند الان آمریکا دنیا را به آتش مىکشد این افغانستان است آن عراق است آن اسرائیل است.
یعنى یک ابر قدرت متجاوز، یک طاغى یک بچه شر، یک آدم لات مىتواند یک محله را به… پس اینکه مىگوید (مُلأت) نه یعنى اینکه همه مردم ظالم بشوند که بگوئیم بیائید همهمان گناه بکنیم نه پر بشود از ظالم ولو توسط عدهاى قلیل آخر اگر همه مردم ظالم باشند دیگر (آمنوا) نیست که (وعد اللّه) کسى نیست به او ایمان بیاوریم یک کسى گفت سرکه 7 ساله دارى؟ بله گفت یک لیوانش را به من بده گفت اگر مىخواستم به تو و به امثال تو بدهم که 7 سال نمىماند 7 ساله براى اینکه به کسى ندادهام اگر بگوئیم همه مردم ظالم بشوند خوب خدا به کى وعده داده؟ اینکه وعده داده پیداست که در همیشه تاریخ باید (آمنوا و عملوالصالحاتى) باشند که خداوند به اینها وعده بدهد آن هم که مىگوید دنیا پر از ظلم مىشود قاطى کرده دنیا پر از ظلم بله اما دنیا پر از ظالم نه مىگوئیم سالن اگر پر از دود شد پر از دود شد ممکن است کسى منقل بیاورد دو تا کُنده روى آن بگذارد خودِ این کُندهها توسط یک نفر اینجا پر از دود بشود پر از ظلم معنایش این نیست که همهمان ظالم بشویم.
امنیّت همراه با عبادت
(ولیمکنن من بعد خوفهم امنا) امنیت خیلى مهم است (بگو آقا الان هم خیلى از کشورها اَمنند الان مثلاً فلان کشور نه جنگى نه دعوایى أمن مىگوید بله امناً ولى با هم مىنشینند توى پارک یک جوجه کبابى مىخورند یک عارُقى مىزنند یک لیوان شرابى یک لیوان شرابى مىخورند قمار مىکنند مىگوید نه،) امنیتى که یعبدوننى کنار امنیت عبادت خدا باشد بگو آقا فلانى هم عبادت خدا را مىکند؟ مىگوید نه عبادت خدا منهاى طاغوت، عبادتى که «لا یشرکون بى شیا» عبادتى که کنارش شرک نباشد بگویى هم خدا هم خرما چه فرمان یزدان چه فرمان شاه یعنى چه؟ یعنى هر دو.
یک کسى مىگفت تو و سوسک را با هم دوست دارم یعنى چه؟ عبادت خالص حالا… آن زمان انشاءاللّه خواهد آمد و آن زمان چه خواهد شد بسم اللّه الرّحمن الرّحیم 1. (یغلب سلطانه المشرق والمغرب) حکومت آقا همه دنیا را مىگیرد (یقبل الناس على العبادات و تعدل على الامانات) مردم به سمت عبادت روى مىآورند امانتها را به اهلش مىدهند آن مقدار از آیات قرآن که فراموش شده احیاء مىشود.
این نمایندههاى دوره بعضىهایشان خدمتشان رسیدیم توى ستاد نماز آمدند گفتند به نظر تو باید چه کرد؟ گفتم توى این قرآن این قدر واجب فراموش شده هست اگر خیلى مىخواهید کار بکنید یک واجبات فراموش شده را انجام بدهید گفت واجب فراموش شده هم توى قرآن هست؟ گفتم بله بیائید این آیه «و انکحوا الاَیامى منکم» بیائید آدمهایى که همسر ندارند قوانینى تصویب کنید که ازدواج توى مملکت آسان بشود. (حالا مدت سربازى را کم مىکنید شهردارىها 10، 20 تا سالن مىسازند پول تالار را کم مىکنند مسئله لباس عروس را مؤسسهاى راه مىاندازد. مسئله اشتغال است مسئله اسکان است وام ازدواج بدون سود است من نمىدانم بنشینید خودتان… من خودم 20 تا طرح نوشتم با این طرحها مىشود ازدواج را آسان کرد. خدمت آقاى هاشمى رفسنجانى دادیم ایشان هم زیرش نوشت خدمت آقاى خاتمى ایشان هم داد به هیئت دولت و دارند روى آن کار مىکنند مىشود ازدواج را آسان کرد «و انکحوا» این فرمان خداست امر هم هست واجب هم هست.) اگر ازدواج آسان بشود 50% فساد کم مىشود.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: (من تزوج) کسى که ازدواج کند (فقد احرز نصف دینه) منتهى یک خورده هم خودمان گیر مىدهیم دختر خواستگار داردها، مىگوید مىخواهم لیسانس بگیرم خوب مىخواهى لیسانس بگیرى که چى؟ گذشت زمانى که لیسانس مىگرفتتتى شما را استخدام مىکردند الان فوق لیسانسش هم شغل نیست همسرِ خوب گیرت آمد ازدواج کن. یا پسره باباش اتاق دارد خانه هم دارد، حالا یک کسى واقعاً مشکل دارد خوب آن مشکل دارد چه کند مجبور است صبر کند اما نه یک پسر دارد دو تا پسر دارد جلویش هم برادر بزرگى خواهر بزرگى هیچ مشکلى نیست باباش هم دوست داد این را دامادش کند نه، من باید مدرکم را بگیرم مدرک که چى؟ مثلاً بعد از مدرک چى مىشود قبل از مدرک چى مىشود اینها یک خورده قید است.
من بچههایم را دورده دبیرستانى شوهر دادم پسر که ندارم دخترهایم را توى دوره دبیرستانى شوهر دادم بعد هم لیسانس را گرفتند این قدر این لیسانس برایتان بت نباشد لیسانس یعنى 100 تا کتاب الى 200 کتاب دیگر نماز نمىخوانم چون لیسانسام داماد نمىشوم چون لیسانسام برو بابا! هم لیسانس بگیر هم داماد شود هم عروس شو هم نمازت را بخوان یک خورده خیلى برایتان عظمت پیدا کرده به شما گفتهاند نسل فرهیخته شما فکر کردهاید نسل فرهیخته یعنى همه کارهایش را بگذارد کنار همه کارهایتان را بکنید نسل فرهیخته هم باشید.
کسى سرما خورده بود خربزه مىخورد گفتند آقا شما خر… سرما خوردهاى خربزه نخور گفت من هم سرما مىخورم هم خربزه مىخورم. (بله حالا آن شوخى مىکرد شما گیر ندهید ازدواج را هر کدام امکان ازدواج برایتان گیر آمد… این هم که مىگویند اولاد کمتر باشد آدم بهتر تربیت مىکند هیچ محققى تا بحال نتوانسته براى من ثابت کند که اولاد بگیریم کسانى که اولادشان کمتر است تربیت بچههایشان بهتر است هیچ دلیلى نداریم آدمهایى هستند 6 تا بچه دارند آدمهایى هستند یک بچه دارند جانور! ما هیچ تحقیقى نداریم که اینکه بچهاش کم است… بله بچه کم راحتتر است آدم به لباس و سرویس و ماشین و خواستههایش بیشتر…. خواستههاى مادى بچه غیر از تربیت بچه است ممکن است بچه بله… آدمى که 6 تا بچه دارد دمپایى مىخرد یک بچه داشته باشد کفش گران مىخرد ولى کفش غیر از انسانیت است.)
احیای واجبات فراموش شده در زمان امام زمان (علیه السلام)
آیاتى (أین المؤمّل لاحیاء الکتاب و حدوده) در دعاى ندبه داریم مهدى جان! کى مىآیى آیاتى که فراموش شدهه احیاء کنى سنت پیغمبر (ص) فراموش شده احیاء کنى بدعتها را نابود کنى یعنى چیزهایى که جزو دین نیست جزو دین شده بدعتها را محو کنى – وقت تمام شد؟
ما همین حکومت امام (ره)… همین انقلابمان مىتواند یک راهنما باشد براى حکومت امام زمان (عج) مىشود طاغوتهاى جهان بروند؟ بله به همان دلیلى که دیدید صدام رفت شاه رفت انشاء اللّه بوش هم مىرود همین طور که طاغوتها مىروند پس رفتن طاغوت محال نیست.
مىشود واقعاً یک عالمِ متقى یک بنده خدا مىشود حکومت را بدست گیرد؟ بله اگر حضرت امام خمینى (ره) آمد یک گوشه یک حکومتى را تشکیل داد پس مىشود ولىاش امام زمان (عج) بیاید.
یعنى واقعاً مىشود قانون اسلام پیاده شود؟ بله اگر یک گوشه قانون اسلام… پس مىشود مىشود واقعاً ترسوها شجاع شوند؟ بله مىشود مردم ایثارگر بشوند؟ بله مىشود امت حزب الهى به جوش بیایند؟ بله خیلى کارها مىشود ما زمانى که بچه ها… حالا شما نو هستید ما یک خورده کهنه شدیم زمانى که من سن شما بودم یا یک خورده… 20 سال پیش 25 سال پیش راهپیمایى شد پیرمردى گفت آقا چى چى شما مىگوئید مرگ بر شاه مثلاً مىخواهید شاه را بیرون کنید؟ خجالت بکشید آدم مستاجرش را هم نمىتواند از خانه بیرون کند بعد شما مىخواهید شاه را بیرون کنید. پیرمرده گیر مستأجرش افتاده بود نمىتوانست او را بیرون کند مىگفت من نمىتوانم مستأجرم را بیرون کنم چطور شما مىخواهید شاه را بیرون کنید بعد دیدیم نه جوش آمد و جوش آمد شاه را بیرون کردیم.
(مثلاً مىگفتند این قدر صدام اسلحه دارد اسلحههاى صدام چى شد؟ همه خانهها مىگفتند پُر اسلحه است چى است؟ آب شد چى شد؟ اگر واقعاً طاغوت آب مىشود اگر مرد خدا حاکم شود مىشود.)
خدایا تو را به حق محمد و آل محمد (ص) ما را از زمینه سازان و پیروان واقعى آقا امام زمان (عج) قرار بده. گفتم بحث چون دوم… نهم ربیع و اولین روز تولد آقا امام زمان (عج) هست راجع به «وعده اللّه الذین آمنوا» گفتیم خدایا ما را از آمنوها و عملو الصالحاتىهایى که خدا به آنها «وعده» ما را از آن آمنوها و عملواصالحاتىها قرار بده.
خدایا خوف را و دلهره را از جامعه اسلامى در هر کجا که هستند برطرف بفرما.
طاغوتهاى دنیا به سرنوشت طاغوت عراق و صدام مبتلا بفرما.
ایمان کامل، بدن سالم، عقل قوى، علم مفید، رزق حلال، اولاد صالح، عزت دنیا و آخرت، حسن عاقبت، به همه ما مرحمت بفرما.
دینِ ما، دنیاى ما، کشور ما، رهبرِ ما، دولت ما، امت ما، نسل ما، ناموسها، مرزِها، انقلاب ما، آبروى ما، هر چه که به ما دادهاى در پناه آقا امام زمان (عج) حفظ و قلب مبارکش را از ما راضى و ما را مشمول دعاهاى خاصاش قرار بده.
(ضمناً یک حدیثى دیدم امام زمان (عج) فرمود من روزى 100 بار به شما دعا مىکنم و اگر دعاى ما نبود شما یک مشت شیعه را قورت مىدادند دشمنان، خدایا قلبش را از ما راضى بفرما.)
والسلام علیکم و رحمه اللّه
«لیستخلفنهم» این جا نشینى شوخى است یا جدى؟ جدىِ جدى است در ادبیات عرب هر جا لام آمد این لام یعنى تأکید مثلاً مىگوئیم «والعصر، ان الانسان لفى خسر» «ان عذابى لشدید» «ان الانسان لیطغى» این لامِ تأکید است. «لیستخلفن» نون آن هم براى تأکید است یعنى قطعاً قطعاً شما جانشین مىشوید بعد هم مىگوید «فى الارض» یعنى کره زمین (وقتى قرآن مىگوید «اذا زلزلت الارض زلزالها» یعنى همه زمین زلزله مىشود مسئله این طور نیست که حالا بم یا جیرفت یا کاشان، یا شیراز یا تهران،… کره زمین زلزله مىشود آن وقت ببینید چه مىشود گفته «زلزالها» چه زلزلهاى! حضرت امیر (علیه السلام) دندانش درد مىکرد گفت خدایا یک ذره استخوانم درد گرفته حالا اگر همه استخوانهاى بدنم درد مىکرد چى مىشد؟! یک ذره استخوان درد گرفت کلافه کرد من را حالا اگر همه استخوانها درد بگیرد چى مىشود؟! همه زمین بلرزد آن وقت قرآن مىگوید «و اخرجت الارض اثقالها» چنان زلزله مىشود که کوه از زمین کنده مىشود مسئله بتون و آرمه و اینها نیست بعد کوهها «و اذا الجبال سیرت» کوهها راه مىافتد بعد قرآن مىگوید «دُکت» بهم مىخورد بعد سنگهایش به هم مىخورد ریز مىشود شن مىشود بعد آیه دیگر مىگوید شنها بهم فشرده مىشود «کالعهن المنفوش» مثل پنبه مىشود. 1. زمین لرزه مىشود 2. کوه کنده مىشود 3. سُیرت، سیر کوهها راه مىافتد 4. دُکت قطعه قطعه مىشود «… باًمهیلا» شن مىشود بعد مىگوید «کالعن المنفوش» چیزى دیگر مىشود پودر مىشود.)
«لیستخلفنهم فى الارض» یعنى کل زمین «کما استخلف الذین من قبل» سابقه هم دارد که فرعونى بوده با دار و دستهاش همه غرق شدند موسى (علیه السلام) و یارانش حکومت را بدست گرفتند نمونه دارد که یک رژیم فاسدى برود رژیم حق بیاید «و لیمکنن لهم» خداوند براى اینها امکاناتى قرار مىدهد که آن مکتبى که مىپسندند آن دین حاکم بشود. دین خدا پسند چه دینى است دینى است که استدلال داشته باشد علامت دین خوب اینست. 1. عقلى باشد یعنى بتوانى با آن استدلال کنى 2. فطرى باشد طبع انسان هم بپسندد.
کنترل غرایز، نه سرکوب آن
شما در اسلام قانونى را پیدا نمىکنید که این قانون با طبع انسان جور در نیاید (هر چه را که میل دارى اسلام گفته این کار خوب است بلکه مىگوید من میل دارم… بله مىگوید آن هرزگى است شما اصل شهوت حق است نیاز به همسر هم حق است منتهى شما بخواهى هر دخترى هر پسرى مثل حلوا نذرى نه این طور نیست کانال گذاشته استفاده از گاز از طریق چراغ گاز اینکه من دلم مىخواهد استفاده از گاز کنم شیلنگ را پاره کنم منفجر بشود نسل نابود بشود فردا اگر بچهاى متولد بشود نفهمیم پدرش کیه یعنى شما بخاطر شهوتت بخواهى نسل را بهم بزنى خانواده را متلاشى کنى. شب مىروى خانهاش، من بودم در یکى از کشورهاى اروپایى یک همه پرسى کردند کشور بزرگى هم هست 85% مشکل اصلىشان انرژى اتمى و مترو و اینها نبود 85% گفتند مشکل ما خانواده است اصلاً شب مىرویم نمىدانیم زنمان ما را مىخواهد یا نه شوهرمان ما را مىخواهد یا نه این توى خیابان آزاد آن هم توى خیابان آزاد برمىگردد اصلاً نمىفهمم این من را دوست دارد یا نه اصلاً اینکه گفتهاند هیچى نبینى یعنى بروى خانه خانم خودت را ببینى یعنى متمرکز بشود علاقهات روى یک نفر مرد چشم چران هى این را مىبیند اِه! اینکه بهتر از زن من است! اى بابا این چیه زن ما چیه! همین طور 50 تا 500 تا زن مىبیند بعد مىرود توى خانه اِه حرف نزن تو دیگر خوب این چشم چرانى زندگى را متلاشى کرد خوب این به نفع است که اسلام گفته…) آخر من مىگویم اسلام دین فطرى است هر چه میلات است را قبول دارد بگو آقا میل من اینست که به همه نگاه کنم بله این میل یک خانواده را متلاشى مىکند اگر مىخواهید همه علاقهها متمرکز باشد روى خانم هیچ خانمى خودش را براى بیرون آرایش نکند بگذارید مردها بیرون چیزى نبینند هر چه هست سادگى ببینند آن وقت به زن گفتهاند خانم، توى خانه آرایش کن آرایش زن براى شوهرش از عبادتهاى بزرگ است حتى یکبار حضرت به فاطمه زهرا (علیه السلام) فرمود که فاطمه جان! مگر شوهرت نمىآید گفت چرا مىآید مثلاً تا یک ساعت دیگر مىآید گفت تو که مىدانى شوهرت مىآید چرا خودت را آرایش نمىکنى؟ بلند شو خودت را آرایش کن به زن گفته هر چه مىتوانى آرایش کن به زنهاى بیرون هم گفته آرایش نکن به مردها گفته نگاه نکنید که این علاقهها جوش بخورد توى خانه براى استحکام نظامِ… آن وقت هر چه پدر و مادر علاقهشان جوش بخورد عاطفه قوىتر مىشود این طور نیست که بله خبر مرگ ابوى را شنیدم یک دقیقه سکوت! یعنى این قدر عاطفه کم رنگ شد؟ آن وقت ما به چه چیزهایى هم دل مىبندیم.
(من در جشن فارغ التحصیلهاى دانشگاه شرکت کردم مىخواستند فوق لیسانس و دیگر حالا… ما هم بحثى جور کرده بودیم بگوئیم ریاست محترم دانشگاه رفت خیر مقدم بگوید گفت من تقاضا مىکنم از فارغ التحصیلها اکنون که مىروید بیرون سالى یک تلفن هم به ما بزنید من خیلى ناراحت شدم واقعاً سالى یک تلفن هم به استاد نمىزنند؟! تو پهلویش درس خواندهاى سالى یک تلفن هم به او نمىزنى یعنى باید عاطفه این قدر کم رنگ بشود علم برود بالا عاطفه بیاید پائین خوب این نقص است مثل زنى که مىزاد کلهاش سه کیلو است بدنش یک کیلو یا بدنش 40 کیلو است کلهاش قدِ یک گردو بدنى سالم است که عقل و عاطفه و علم و استدلال و فرد و جامعه و… یعنى همه با هم میزان باشد عاطفه پر رنگ است کلهاش کار نمىکند و لذا حدیث داریم آمدند پهلوى امام گفتند فلانى خیلى خوب آدمى است فرمود (فکیف الصلواه) نمازش چه جوره؟ گف
تند فلانى خیلى نماز خوان است فرمود (فکیف عقله) آن کسى که نماز مىخواند فرمود مخاش هم کار مىکند یا نمىکند آن کسى که مخاش کار مىکند فرمود نماز مىخواند یا نه ما باید… با همه چیزى رابطه داشته باشیم.)
ما یک آیه داریم توى قرآن از آن آیههایى است که مردم همه به آن عمل مىکنند «کُلوا» بخورید این آیهاى است که 100% به آن عمل مىکنند یک آیه داریم توى قرآن که هیچ کس به آن عمل نمىکند یعنى من ندیدهام «یبیتون اربهم سجداً و قیاما» شب تا صصبح در حال سجده گریه مىکند یک آیه داریم روى کره زمین یک نفر هست که به آن عمل مىکند دومىاش را من تا حالا ندیدهام نمىگویم نیست که قرآن مىگوید «لا یخشون احداً» یعنى از احدى نترسید من اگر امام (ره) را نمىدیدم مىگفتم مگر مىشود، آدم مىترسد دیگر. امام (ره) فرمود در عمرم از احدى نترسیدهام حتى بمباران که مىشد به دکتر گفتند آقا الان بمباران مىشود قلب امام (ره) ناراحت است آن را ببین امام (ره) فرمود آقاى دکتر اول قلب خودشان را ببینید من نمىترسم همین «کُلوا» یعنى بخورید ببینید اسلام چقدر دین جامعى است یک چیزى بگویم خیلى ساده است ولى جامعیت اسلام توى همین ساده روشن است یکجا مىگوید «کُلوا و اشکروا» خوردید از خدا تشکر کنید یعنى رابطه خدا با غذا یکجا مىگوید «کُلوا انفقوا» خوردید به فقرا هم کمک کن رابطه خدا با فقرا یک جا مىگوید «کُلوا اطعموا» خوردى به فامیلها هم اطعام کن.
یکجا مىگوید «کُلوا واشربوا ولا تسرفوا» خوردى زیاد مىخورى فشار به معدهات مىآید یعنى رابطه خوراک با معده یکجا مىگوید «کُلوا و اعمل صالحا» خوردى از انرژیش یک عمل صالح انجام بده خوردى مَلقْ زدى؟ خوردى یک کارى بکن یک کار مفیدى یکجا مىگوید «کُلوا لا تطغوا» خوردى طغیان نکن ببینید یک (کُلوا) است.
این جامعیت اسلام خیلى لذیذ است دین جامع یک مکتب فقط اقتصاد مىبیند هیچى نمىبیند جز اقتصاد مثل اینهایى که عینک سرخ گذاشتهاند همه شلغمها را لبو مىبینند یک مکتب همهاش مثلاً سیاست است یک مکتب همهاش اقتصاد است دین جامع… (مىگویند چند تا نابینا رفتند فیل ببینند گفتند شما که کورید چى مىخواهید ببینید گفت دست مىگذاریم مىفهمیم رفتند دور فیل یکى دست کشید به خرطوم گفت مثل بیل است یکى دست کشید به پایش گفت مثل بتون است یکى دست گذاشت روى گوشش گفت مثل باد زن است درست است فیل خرطوم دارد پا دارد گوش دارد ولى اینها جزو فیل است اینها همهاش فیل نیست.) اسلام جامعیتش مهم است یعنى عبادتش، سیاستش مثلاً مىگویند نماز جماعت و نماز جمعه این نماز جمه یک میتینگ است عین اینکه مثل میتینگ است مىگوید با وضو باشید رو به قبله باشید تقوا هم داشته باش افرادى هم که پیش نماز است.
باید عادل باشد نظم هم دارد صفها باید منظم باشد انتخابات هم توى آن هست این آقا را قبول ندارى؟ برو مسجدى که آقایش را قبول دارى یعنى باید در انتخاب خودت انتخاب کنى به هیچ کس نگفتهاند تو باید پشت سر کى نماز بخوانى یاد شهداء هم فراموش نشود مهر کربلا هم باشد.
خیلى خوب حضور در صحنه هم باشد قد قامت الصلواه هم حاضریم پُز را هم کنار بگذار این طرف شهرى است این طرف دهاتى است کوچک است بزرگ است، همه با هم سمع اللّه همه با هم بحول اللّه. این جامعیت اسلام خیلى قشنگ است.
حکومت امام زمان (علیه السلام)، استمرار حکومت علوى
حالا «دینهم له ارتضى» کدام است؟ در غدیر خم وقتى حضرت على (علیه السلام) معین شد خداوند فرمود امروز «رضیت لکم الاسلام دینا» امروز من راضى شدم این «رضیت» همان «ارتضى» است خدا وعده داده که حکومت را بدست مؤمنین بدهد و دینشان را حاکم کند کدام دین؟ آن دینى که «ارتضى» ریشه رَضِى و اِرتضى یکى است یعنى دین غدیر خم آن دینى که خداوند وعده داده حکومت کند دینى است که ادامه حکومت حضرت على (علیه السلام) باشد.
«و لیبد لن من بعد خوفهم» بعضىها مىگویند شما مىگوئید وقتى امام زمان (علیه السلام) مىاید که دنیا پر از ظلم است بعضىها مىگویند خوب اگر بناست دنیا پر از ظلم بشود بیائید همه ظلم کنیم که آقا تشریف بیاورد زودتر بیاید.
دنیا از ظلم پر مىشود، نه ظالم
مىدانید اشتباه کجاست؟ گفته (بعد ما مُلأت (مملو) ظلماً و جورا) یک حدیث و دو حدیث و 10 حدیث هم نیست یک هیئت ما حدیث داریم نگفته (مُلأت ظالما) اگر مىگفت پر از ظالم بشود مىگفتیم بله تو هم یک ظالم شو من هم یک ظالم مىگوید دنیا پر از ظلم بشود فرقش چیه؟ یک وقت مىگوئیم وقتى این دیوار را خراب مىکنیم پنجره باز مىکنیم که اینجا پر از دود بشود پُر از دود بشود نه یعنى همهمان دودى بشویم ممکن است 2 نفر بیایند اینجا را پر از دود کنند الان آمریکا دنیا را به آتش مىکشد این افغانستان است آن عراق است آن اسرائیل است.
یعنى یک ابر قدرت متجاوز، یک طاغى یک بچه شر، یک آدم لات مىتواند یک محله را به… پس اینکه مىگوید (مُلأت) نه یعنى اینکه همه مردم ظالم بشوند که بگوئیم بیائید همهمان گناه بکنیم نه پر بشود از ظالم ولو توسط عدهاى قلیل آخر اگر همه مردم ظالم باشند دیگر (آمنوا) نیست که (وعد اللّه) کسى نیست به او ایمان بیاوریم یک کسى گفت سرکه 7 ساله دارى؟ بله گفت یک لیوانش را به من بده گفت اگر مىخواستم به تو و به امثال تو بدهم که 7 سال نمىماند 7 ساله براى اینکه به کسى ندادهام اگر بگوئیم همه مردم ظالم بشوند خوب خدا به کى وعده داده؟ اینکه وعده داده پیداست که در همیشه تاریخ باید (آمنوا و عملوالصالحاتى) باشند که خداوند به اینها وعده بدهد آن هم که مىگوید دنیا پر از ظلم مىشود قاطى کرده دنیا پر از ظلم بله اما دنیا پر از ظالم نه مىگوئیم سالن اگر پر از دود شد پر از دود شد ممکن است کسى منقل بیاورد دو تا کُنده روى آن بگذارد خودِ این کُندهها توسط یک نفر اینجا پر از دود بشود پر از ظلم معنایش این نیست که همهمان ظالم بشویم.
امنیّت همراه با عبادت
(ولیمکنن من بعد خوفهم امنا) امنیت خیلى مهم است (بگو آقا الان هم خیلى از کشورها اَمنند الان مثلاً فلان کشور نه جنگى نه دعوایى أمن مىگوید بله امناً ولى با هم مىنشینند توى پارک یک جوجه کبابى مىخورند یک عارُقى مىزنند یک لیوان شرابى یک لیوان شرابى مىخورند قمار مىکنند مىگوید نه،) امنیتى که یعبدوننى کنار امنیت عبادت خدا باشد بگو آقا فلانى هم عبادت خدا را مىکند؟ مىگوید نه عبادت خدا منهاى طاغوت، عبادتى که «لا یشرکون بى شیا» عبادتى که کنارش شرک نباشد بگویى هم خدا هم خرما چه فرمان یزدان چه فرمان شاه یعنى چه؟ یعنى هر دو.
یک کسى مىگفت تو و سوسک را با هم دوست دارم یعنى چه؟ عبادت خالص حالا… آن زمان انشاءاللّه خواهد آمد و آن زمان چه خواهد شد بسم اللّه الرّحمن الرّحیم 1. (یغلب سلطانه المشرق والمغرب) حکومت آقا همه دنیا را مىگیرد (یقبل الناس على العبادات و تعدل على الامانات) مردم به سمت عبادت روى مىآورند امانتها را به اهلش مىدهند آن مقدار از آیات قرآن که فراموش شده احیاء مىشود.
این نمایندههاى دوره بعضىهایشان خدمتشان رسیدیم توى ستاد نماز آمدند گفتند به نظر تو باید چه کرد؟ گفتم توى این قرآن این قدر واجب فراموش شده هست اگر خیلى مىخواهید کار بکنید یک واجبات فراموش شده را انجام بدهید گفت واجب فراموش شده هم توى قرآن هست؟ گفتم بله بیائید این آیه «و انکحوا الاَیامى منکم» بیائید آدمهایى که همسر ندارند قوانینى تصویب کنید که ازدواج توى مملکت آسان بشود. (حالا مدت سربازى را کم مىکنید شهردارىها 10، 20 تا سالن مىسازند پول تالار را کم مىکنند مسئله لباس عروس را مؤسسهاى راه مىاندازد. مسئله اشتغال است مسئله اسکان است وام ازدواج بدون سود است من نمىدانم بنشینید خودتان… من خودم 20 تا طرح نوشتم با این طرحها مىشود ازدواج را آسان کرد. خدمت آقاى هاشمى رفسنجانى دادیم ایشان هم زیرش نوشت خدمت آقاى خاتمى ایشان هم داد به هیئت دولت و دارند روى آن کار مىکنند مىشود ازدواج را آسان کرد «و انکحوا» این فرمان خداست امر هم هست واجب هم هست.) اگر ازدواج آسان بشود 50% فساد کم مىشود.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: (من تزوج) کسى که ازدواج کند (فقد احرز نصف دینه) منتهى یک خورده هم خودمان گیر مىدهیم دختر خواستگار داردها، مىگوید مىخواهم لیسانس بگیرم خوب مىخواهى لیسانس بگیرى که چى؟ گذشت زمانى که لیسانس مىگرفتتتى شما را استخدام مىکردند الان فوق لیسانسش هم شغل نیست همسرِ خوب گیرت آمد ازدواج کن. یا پسره باباش اتاق دارد خانه هم دارد، حالا یک کسى واقعاً مشکل دارد خوب آن مشکل دارد چه کند مجبور است صبر کند اما نه یک پسر دارد دو تا پسر دارد جلویش هم برادر بزرگى خواهر بزرگى هیچ مشکلى نیست باباش هم دوست داد این را دامادش کند نه، من باید مدرکم را بگیرم مدرک که چى؟ مثلاً بعد از مدرک چى مىشود قبل از مدرک چى مىشود اینها یک خورده قید است.
من بچههایم را دورده دبیرستانى شوهر دادم پسر که ندارم دخترهایم را توى دوره دبیرستانى شوهر دادم بعد هم لیسانس را گرفتند این قدر این لیسانس برایتان بت نباشد لیسانس یعنى 100 تا کتاب الى 200 کتاب دیگر نماز نمىخوانم چون لیسانسام داماد نمىشوم چون لیسانسام برو بابا! هم لیسانس بگیر هم داماد شود هم عروس شو هم نمازت را بخوان یک خورده خیلى برایتان عظمت پیدا کرده به شما گفتهاند نسل فرهیخته شما فکر کردهاید نسل فرهیخته یعنى همه کارهایش را بگذارد کنار همه کارهایتان را بکنید نسل فرهیخته هم باشید.
کسى سرما خورده بود خربزه مىخورد گفتند آقا شما خر… سرما خوردهاى خربزه نخور گفت من هم سرما مىخورم هم خربزه مىخورم. (بله حالا آن شوخى مىکرد شما گیر ندهید ازدواج را هر کدام امکان ازدواج برایتان گیر آمد… این هم که مىگویند اولاد کمتر باشد آدم بهتر تربیت مىکند هیچ محققى تا بحال نتوانسته براى من ثابت کند که اولاد بگیریم کسانى که اولادشان کمتر است تربیت بچههایشان بهتر است هیچ دلیلى نداریم آدمهایى هستند 6 تا بچه دارند آدمهایى هستند یک بچه دارند جانور! ما هیچ تحقیقى نداریم که اینکه بچهاش کم است… بله بچه کم راحتتر است آدم به لباس و سرویس و ماشین و خواستههایش بیشتر…. خواستههاى مادى بچه غیر از تربیت بچه است ممکن است بچه بله… آدمى که 6 تا بچه دارد دمپایى مىخرد یک بچه داشته باشد کفش گران مىخرد ولى کفش غیر از انسانیت است.)
احیای واجبات فراموش شده در زمان امام زمان (علیه السلام)
آیاتى (أین المؤمّل لاحیاء الکتاب و حدوده) در دعاى ندبه داریم مهدى جان! کى مىآیى آیاتى که فراموش شدهه احیاء کنى سنت پیغمبر (ص) فراموش شده احیاء کنى بدعتها را نابود کنى یعنى چیزهایى که جزو دین نیست جزو دین شده بدعتها را محو کنى – وقت تمام شد؟
ما همین حکومت امام (ره)… همین انقلابمان مىتواند یک راهنما باشد براى حکومت امام زمان (عج) مىشود طاغوتهاى جهان بروند؟ بله به همان دلیلى که دیدید صدام رفت شاه رفت انشاء اللّه بوش هم مىرود همین طور که طاغوتها مىروند پس رفتن طاغوت محال نیست.
مىشود واقعاً یک عالمِ متقى یک بنده خدا مىشود حکومت را بدست گیرد؟ بله اگر حضرت امام خمینى (ره) آمد یک گوشه یک حکومتى را تشکیل داد پس مىشود ولىاش امام زمان (عج) بیاید.
یعنى واقعاً مىشود قانون اسلام پیاده شود؟ بله اگر یک گوشه قانون اسلام… پس مىشود مىشود واقعاً ترسوها شجاع شوند؟ بله مىشود مردم ایثارگر بشوند؟ بله مىشود امت حزب الهى به جوش بیایند؟ بله خیلى کارها مىشود ما زمانى که بچه ها… حالا شما نو هستید ما یک خورده کهنه شدیم زمانى که من سن شما بودم یا یک خورده… 20 سال پیش 25 سال پیش راهپیمایى شد پیرمردى گفت آقا چى چى شما مىگوئید مرگ بر شاه مثلاً مىخواهید شاه را بیرون کنید؟ خجالت بکشید آدم مستاجرش را هم نمىتواند از خانه بیرون کند بعد شما مىخواهید شاه را بیرون کنید. پیرمرده گیر مستأجرش افتاده بود نمىتوانست او را بیرون کند مىگفت من نمىتوانم مستأجرم را بیرون کنم چطور شما مىخواهید شاه را بیرون کنید بعد دیدیم نه جوش آمد و جوش آمد شاه را بیرون کردیم.
(مثلاً مىگفتند این قدر صدام اسلحه دارد اسلحههاى صدام چى شد؟ همه خانهها مىگفتند پُر اسلحه است چى است؟ آب شد چى شد؟ اگر واقعاً طاغوت آب مىشود اگر مرد خدا حاکم شود مىشود.)
خدایا تو را به حق محمد و آل محمد (ص) ما را از زمینه سازان و پیروان واقعى آقا امام زمان (عج) قرار بده. گفتم بحث چون دوم… نهم ربیع و اولین روز تولد آقا امام زمان (عج) هست راجع به «وعده اللّه الذین آمنوا» گفتیم خدایا ما را از آمنوها و عملو الصالحاتىهایى که خدا به آنها «وعده» ما را از آن آمنوها و عملواصالحاتىها قرار بده.
خدایا خوف را و دلهره را از جامعه اسلامى در هر کجا که هستند برطرف بفرما.
طاغوتهاى دنیا به سرنوشت طاغوت عراق و صدام مبتلا بفرما.
ایمان کامل، بدن سالم، عقل قوى، علم مفید، رزق حلال، اولاد صالح، عزت دنیا و آخرت، حسن عاقبت، به همه ما مرحمت بفرما.
دینِ ما، دنیاى ما، کشور ما، رهبرِ ما، دولت ما، امت ما، نسل ما، ناموسها، مرزِها، انقلاب ما، آبروى ما، هر چه که به ما دادهاى در پناه آقا امام زمان (عج) حفظ و قلب مبارکش را از ما راضى و ما را مشمول دعاهاى خاصاش قرار بده.
(ضمناً یک حدیثى دیدم امام زمان (عج) فرمود من روزى 100 بار به شما دعا مىکنم و اگر دعاى ما نبود شما یک مشت شیعه را قورت مىدادند دشمنان، خدایا قلبش را از ما راضى بفرما.)
والسلام علیکم و رحمه اللّه