Deprecated: Implicit conversion from float 79.9 to int loses precision in /home/gharaati/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 85

Deprecated: Implicit conversion from float 79.9 to int loses precision in /home/gharaati/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 87
امام خمینی (ره)- وصیت نامه-1 – درسهایی از قرآن
Warning: Undefined array key "beoreo" in /home/gharaati/public_html/wp-content/themes/publisher-child/functions.php on line 185

Deprecated: md5(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /home/gharaati/public_html/wp-content/themes/publisher-child/functions.php on line 185

امام خمینی (ره)- وصیت نامه-1

موضوع: امام خمینی(ره)- وصیت نامه-1
تاریخ پخش: 18/03/68 
بسم الله الرحمن الرحیم
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی 
1- امام خمینی را کسی نشناخت
اولین بحثی است که بعد از فوت امام پشت دوربین می‌آیم بحث تلخی است و ساعات تلخی است روزی که برای خود امام شیرین بود چون در وصیت نامه‌اش نوشته با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا بسوی جایگاه ابدی سفر می‌کنم این خیلی مهم است من این کلمه را می‌خواهم بنویسم و تفسیرش را بگویم.
من از همه کسانی که برای امام کتابی می‌نویسند یا شعری می‌گویند می‌خواهم که روی کتابشان بنویسند امام موجودی که تا بحال شناخته نشده است هر کس هر چیزی می‌نویسد بنویسد پرتویی از امام کلمه‌ای از امام وگرنه امام را کسی نشناخت من که توفیق نداشتم شاگرد ایشان باشم یعنی در آن حدی نبودم که درس خارج ایشان بروم ولی کسانی که بیست سی سال درس ایشان رفتند گفتند که ما ایشان را نشناختیم بنابراین یکوقت خیال نکنید که. . . این وصت نامه حقش این است که توی کتابهای درسی بچه‌ها بیاید جمله جمله بیاید و شرح و تحلیل بشود کسانی که می‌خواهند جاده را درست کنند اول دوربین می‌اندازند از دور راه را می‌بینند بعد میخ را می‌کوبند قدم به قدم میخکوب می‌کوبند بعد دیگران می‌آیند دنبال آن چوب‌ها و میخ‌ها و نشانه‌ها می‌زنند و درست می‌کنند این وصیت نامه میخ‌هایی است که در قرن‌ها امام کوبیده هر کس می‌خواهد موفق باشد دنبال همین گچ گیری‌های امام حرکت کند ولذا می‌ارزد که در راهنمایی و دانشگاه و دبیرستان این جمله به جمله تیتر بشود.
2- امام با دلی آرام از دنیا رفت
یک جمله‌اش را من تفسیر کنم، من با دلی آرم قلبی مطمئن روحی شاد ضمیری امیدوار روی کره‌ی زمین چند نفر هستند که اگر گفتند بروید آرام باشد به هر کسی در هر شرائطی به کسی بگویند سالی دیگر یا ماهی دیگر از دنیا می‌روی فوری کاسه و کوزه را جمع می‌کند و می‌رود مشغول عبادت می‌شود اگر الآن نامه‌ای به من بدهند که شما بیست و دو روز دیگر زنده نیستی فوری همین الآن می‌روم شروع می‌کنم به گریه کردن چون مطمئن نیستم که کارهایم درست است یا نه می‌ترسم کل کارهایم بازی باشد و کل کارهایم زیر سوال برود اینکه آدم هشتاد و هشت سال کاری بکند و بگوید دلم آرام است این خیلی حرف است داریم که دل آرام را امام حسین(ع) داشت که سوره فجر را سوره امام حسین هم نام گذاشته‌اند می‌گوید «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ» (فجر/27) مردان خدا وقتی بناست جان بدهند خدا به آنها خطاب می‌کنند‌ای جان آرام، خود امام می‌گوید که من قلبم آرام است خیلی مهم است ما الان اگر بفهمیم که کسی دارد از وضوی ما عکس برداری می‌کند حواسمان پرت می‌شود اگر بگویند می‌خواهیم نوار نمازت را برای کسی ببریم رنگمان می‌پرد ما دلمان آرام نیست که حتی یک طلبه نمازمان را بشنود می‌ترسیم از آن غلط بگیرد تا چه رسد به یک آیت الله تا چه رسد به جبرئیل و میکائیل و تا رسد به خدا ما جرأت اینکه دو رکعت نماز بخوانیم و نوارمان را یک طلبه گوش بدهد دلمان آرام نیست. خیلی آدمها خیلی چیزها را بلدند اما می‌گویند بلند شو و بگو می‌ترسد که بگوید کسی هشتاد و هشت سال زندگی کند و در آخر بگوید که دلم آرام است این خیلی مهم است روی کره زمین به اندازه انگشتان دست شاید پیدا کنید آدمهایی که در آخر عمر بگویند دلم آرام است.
3- لحظات آخر عمر امام
لحظه آخر فوت امام من در پشت اتاق مجاور داشتم امام را از توی تلویزیون می‌دیدم ده دقیقه به فوت ما وارد منزل ایشان شدیم امام همینطور که نفس می‌کشید چانه‌اش تکان می‌خورد چند دقیقه‌ای شد و تمام کرد پزشکان آمدند محکم قلب را تکان دادند گفتند خلاص بعد مثل گلی که بو کند و روایت داریم که مومن وقتی می‌خواهد از دنیا برود گویا گلی بو می‌کند و این اخیراً امام گفته بود که به فلانی و فلانی که آدمهای خوبی هستند بگوئید که من را دعا کنند درست مثل اینکه می‌خواهد یک گلی را تحویل مولا بدهد خواهش می‌کنم این گل را بپذیرید اگر به ما بگویند که دستخط تو را می‌خواهیم ببریم پیش فلانی رنگمان می‌پرد اگر بگویند نوارهایت را می‌خواهیم ببریم پیش فلانی رنگمان می‌پرد فتوکپی هشتاد و هشت سال عمرش را حاضر است در صحرای محشر برملا کنند و تمام انبیاء و اولیاء و شهدا فتوکپی عمر و نوار آنچه که گفته و آنچه که عمل کرده باز کنند وایشان دلش آرم باشد ما حاضر نیستیم نوار یک روز حرفهایی را که زده‌ایم کسی بفهمد چون چرت و پرت گفته‌ایم.
آن ساعتی که روح امام به عالم ملکوت پرواز کرد همه کلافه شدند منزل امام بودیم حاج احمد آقا، آقای خامنه‌ای، آقای اردبیلی، و. . . هر کسی یک گوشه‌ای نشسته بود و گریه می‌کرد یکمرتبه انفجاری بوجود آمد همه منقلب شدند مبهوت شدند پزشکها هم خیلی ناراحت بودند.
4- امام در اواخر عمر حتی از مستحباتش نگذشت
رفتیم خدمت دکتر فاضل که پزشک جراح ایشان بود گفتیم آقا چند شبانه روز است که شما اینجا هستید چه دیدید؟ گفت الله اکبر از این انسان که از یک ذره مستحباتش نگذشت یک لحظه تخت کج می‌شد می‌گفت آنرا روبه قبله کنید حتی آن موقعی که سالم بود می‌رفت دستشویی روبه قبله وضو می‌گرفت چون مستحب است انسان روبه قبله وضو بگیرد. مستحب است انسان وقتی الله اکبر می‌گوید ریشش را شانه کند می‌گفت شانه بیاورید نجف روی پشت بام که می‌خوابید شیشـه گلاب با خودش می‌آورد چون نماز شب با گلاب ثوابش بیشتر است از یک ذره مستحب نگذشت تا چه رسد به واجب امام موجودی است که شناخته نشد این کلمه خیلی مهم است.
فکر نمی‌کنم کسی باشد که وقتی از دنیا برود بگوید دلم آرام است حضرت امام مثل کسی که توی ساکش چیز قاچاق نیست وقتی از گمرک می‌خواهد رد بشود دلش آرام است این ما هستیم که دلهره داریم و می‌ترسیم که بگویند این نمازت بود، خاک توی سرت یک رکعت نماز با توجه توی کل نمازهایت نیست یک ثواب برای خدا انجام ندادی یک روز بی غیبت از تو نگذشت ما هم چمدانمان پر از معصیت است و هی دلمان از مردن می‌تپد.
«ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ» تشریف بیاور، برگرد پهلوی خودم، «رَاضِیَهً مَرْضِیَّهً»(فجر/28) تو راضی هستی، هم تو از خدا راضی هستی و هم خدا از تو راضی است «فَادْخُلِی فِی عِبَادِی» (فجر/29) بیا برو در کنار ابراهیم و اسماعیل، بیا برو در کنار آن کسانی که در وصیت نامه نوشتی من مفتخرم. . . «وَادْخُلِی جَنَّتِی» (فجر/30) اینرا از خود امام یاد گرفتیم که قرآن نمی‌گوید: «وادخلی جنات» می‌گوید: «جنتی» در قرآن جنات خیلی داریم یعنی بهشت‌ها «جنتی» یعنی بیا پهلوی خودم این خیلی مهم است کارت دعوت است.
5- وصیت نامه امام آئین نامه انقلاب
امام طراح انقلابی بود که آئین نامه درستی. . . درست مثل پلیسی که آئین نامه رانندگی می‌نویسد این وصیت نامه آئین نامه انقلاب است توی این وصیت نامه هر وزارت خانه‌ای قسمتی که مال خودش است را باید چاپ کند و تمام اعضای وزارت خانه هفته‌ای یکبار جمع بشوند آن قسمتی که مربوط به خودشان را بخوانند. یادمان نرود اینها میخ‌هایی است که کوبید و فرمود بعد از من مواظب باشید منحرف نشوید درست مثل پیغمبر، پیغمبر یک همچین کاری کرد وقتی پیغمبر می‌خواست از دنیا برود برق خیابانهای خودش را روشن کرد فرمود این خیابانها بعد از من است توی هر خیابانی یک لامپ آویزان کرد فرمود که پای این چراغها بایستید که مردم بعد از رحلت راه را گم نکنند فرمود اگر من از دنیا رفتم ببینید زهرا کجاست؟ فاطمه جگر گوشـه من است ببینید زهرا از کی حمایت می‌کند دنبال خط زهرا بروید بعد از زهرا ببینید ابوذر از کی طرفداری می‌کند چون ابوذر راستگو ترین افراد کره زمین است ببینید عمار را کی می‌کشد قاتل عمار منحرف است «حسین منی و انا من حسین» ببینید حسین چه خطی را دنبال می‌کند همینطور که پیغمبر راه‌ها را روشن کرد این میخ‌هایی بود که کوبید و به مردم گفت من رفتم اما از این چراغ‌ها فاصله نگیرید و این وصیت نامه میخ‌هایی است که طراح انقلاب برای اینکه مردم منحرف نشوند به زمین کوبید.
دیشب شب اول قبر امام بود به نظر شما امام فشار قبر داشت یا نه؟ هرگز، امامی که میلیونها آدم را از فشار بیرون آورد او دیگر فشار نمی‌بیند فشار قبر مال ما است ما که مردم را در فشار می‌گذاریم فشار قبر داریم امامی که مردم را از فشار طاغوت بیرون آورد او فشار قبر ندارد.
6- ثواب تشییع جنازه امام
یک حدیثی داریم کسانی که عالمی را تشیع کنند خدا آنها را می‌بخشد یعنی فوت امام و رهبر کبیر انقلاب نه میلیون آدم را بخشید تمام تبلیغات عمر بنده یک نفر را نمی‌بخشد یعنی فریاد امثال من کسی را نمی‌بخشد اما خوابیدن او. . . نفس کشیدن ما کسی را نمی‌بخشد اما نفس نکشیدن او نه میلیون را بخشید و حدیث داریم اولین هدیه‌ای که خدا به ولی‌اش می‌دهد اینست که تمام تشیع کنندگان را می‌بخشد این مزد اول علاوه بر اینکه آدم گاهی دنبال این می‌گردد که حضرت مهدی کجاست و اگر حضرت مهدی توی تشیع جنازه نایبش نیاید قطعاً جایی دیگر نمی‌شود او را پیدا کرد بعضی از مردان خدا امام زمان را در تشیع جنازه آیت الله العظمی خونساری هم دیده بودند.
 دیروز ایرانیها توفیقی پیدا کردند گناهانشان بخشیده شد دستتان درد نکند چقدر شما مردم خوبی هستید بیخود نیست که امام در وصیت نامه‌اش می‌گوید مردم ایران از مردم حجاز زمان پیغمبر و از مردم عراق در زمان امام علی و امام حسین(علیهما السلام) بهترند خدا رحمت کند شهید رجایی را به امام گفت اماما مثل تو در تاریخ نیست گفت رجایی! بگو مثل مردم ایران در تاریخ نیست مردم خوب مردمی هستند شنیده بودیم که می‌گویند فلانی خوش استقبال است و بد بدرقه ایرانیها هم خوش استقبال هستند و هم خوش بدرقه خیلی گفتند ما اهل کوفه نیستیم حسین تنها بماند و ثابت شد برای استقبالش پنج میلیون آمدند برای بدرقه‌اش حدود ده میلیون رفتند و واقعاً ایرانیها اهل کوفه نیستند و امام را تنها نگذاشتند و هدف امام هم که پیروی از انقلاب است انشاءالله پیاده بشود.
7- امام از رهبری بعد از خودش مطمئن بود 
یک زمانی چند سال پیش توی بعضی از جاها یک کسی گفت آیت الله خامنه‌ای، آقای خامنه‌ای گفت آقا به من آیت الله نگوئید کسی که گفت به من آیت الله نگوئید خدا گفت پس حالا که تواضع کردی «من تواضع لله رفعه الله» (کافی،ج2،ص122) حدیث در کافی است که هر کسی که برای خدا پائین بیاید خدا او را بالا می‌برد شصت تا مجتهد جمع شدند و گفتند تو آیت الله هستی و امام فرمود که تو مجتهد مسلم هستی کسی که می‌گوید به من نگوئید آیت الله امام و خبرگان همه می‌گویند باید تو آیت الله باشی و آیت الله هستی و این برای ما ارزش است.
کسی رهبر شد که وقتی رئیس جمهور بود بنده خودم شنیدم فرمود در این هشت سال که رئیس جمهور بودم یک مرتبه گوشت گرم نخوردم مگر در مهمانی‌ها آنچه بوده گوشت یخی و کوپنی بوده و گاهی سی چهل روز در خانـه ما نه پنیر بود نه گوشت همچین کسی رهبر جدید شده است.
بالاخره امام که گفت من با قلبی مطمئن دارم می‌روم به چند تا چیز اطمینان داشت یکی به لطف خدا یکی به وفای مردم یکی به خط رهبری چون اگر بداند که بعد از رفتنش مملکت به هم می‌ریزد یا دشمن توطئه می‌کند یا خط رهبری کج می‌شود هیچوقت نمی‌گوید قلب من مطمئن است امام که فرمود قلب من مطمئن است یعنی رهبر آینده خوب است مردم هم خوب هستند دشمن هم هیچ غلطی نمی‌کند پس این یک بشارت است.
8- امام از اولیا خدا بود و از مرگ نمی‌ترسید
«الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمْ الْمَلَائِکَهُ طَیِّبِینَ»(نحل/32) اولیاء خدا که می‌خواهند از دنیا بروند فرشته‌ها جمع می‌شوند که جان را بگیرند «یَقُولُونَ سَلَامٌ عَلَیْکُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّهَ بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ» (نحل/32) بفرمائید بهشت، سلام علیکم، ما از اینطرف تحویل دادیم فرشته‌ها از آنطرف تحویل گرفتند. ما نباید جوری باشیم که اگر رهبرمان از دنیا رفت. . . قرآن می‌فرماید در جنگ اُحد یک نفر گفت پیغمبر کشته شد یک مشت مردم در رفتند «أَفَإِیْن مَاتَ أَوْ قُتِلَ»(آل عمران/144) اگر پیغمبر کشته بشود یا از دنیا برود «انْقَلَبْتُمْ» (آل عمران/144) باید در بروید؟ مگر امام خمینی را کی راه انداخت؟ امام حسین(ع)، مگر امام حسین بود؟ نبود امام خط حسین رهبر انقلاب را راه اندخت خط او هم باید ما را راه بیندازد به همان دلیلی که حسین نیست امام خط حسین هست که امام را ساخت خط امام باید ما را بسازد. مهندس لازم نیست هر لحظه باشد مهندس می‌آید دوربین می‌اندازد برای جاده سازی جاده را تعیین می‌کند موارد را میخکوب می‌کند می‌رود ما کارگرها باید دنبال این خط را بگیریم و برویم به هر حال با قلبی آرام، از این جمله فهمیده می‌شود که امام از اولیای خداست چون قرآن در سوره جمعه می‌فرماید «إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّکُمْ أَوْلِیَاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوْا الْمَوْتَ إِنْ کُنتُمْ صَادِقِینَ» (جمعه/6) هر کس که خیال می‌کند که راستی حزب اللهی است از مرگ می‌ترسد، اگر شما خیال می‌کنید که از اولیاء خدا هستید باید از مرگ استقبال کنید و اینکه امام از مرگ استقبال می‌کند پیداست از اولیاء خداست علامت اینکه آدم از اولیاء خدا هست یا نه باید از مرگ نترسد.
پزشک امام می‌گفت ما تنفس مصنوعی را از طریق لوله انجام می‌دادیم لوله در مجرای تنفس بود و امام با این حال از نماز شبش دست بر نداشت نماز شب حتی در آن حال آنوقت خوب است که انسان نماز صبح‌اش را نخواند یا در نماز کوتاهی کند.
9- امام از نهضت تا رحلت
من آیات زیادی را نوشته‌ام از نهضت تا رحلت، اول اینکه امام را بردند زندان یوسف در قرآن می‌گوید من حاضرم به جرم پاکی بروم زندان اما زیر بار زور نروم «قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ مِمَّا یَدْعُونَنِی إِلَیْهِ» (یوسف/33) درباره تبعید هم قرآن می‌گوید «أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ» (حشر/8) کی پیدا می‌شود که نامه بنویسد به گورباچف بگوید بیا مسلمان شو؟ در طول تاریخ کی توان خواهد داشت که بیاید و همچین نامه‌ای را بنویسد؟ یک روز امام وارد فرودگاه بغداد شد هیچی پول توی جیبش نبود یک روز هم وارد فرودگاه مهرآباد شد پنج میلیون استقبال کننده داشت چون امام غواص و صیاد خوبی است توی فرودگاهی که هیچی نداشت و توی فرودگاه مهرآباد با آن همه استقبال فرقی برایش نداشت وقتی توی هواپیما می‌نشیند می‌گویند چه احساسی داری می‌گوید هیچی به بستگانش می‌گوید شما با هواپیمای دیگری بیائید ممکن است برای هواپیمای من توطئه‌ای درست کرده باشند.
گفتند ایشان را بفرستیم عراق چون توی ایران چند تا مرجع هست و دیگر مرجعیت ایشان گُل نمی‌کند «وَأَرَادُوا بِهِ کَیْدًا فَجَعَلْنَاهُمْ الْأَخْسَرِینَ» (انبیاء/70) قرآن می‌گوید تصمیم گرفتند ابراهیم(ع) را محو کنند اما نقشه هایشان نقش بر آب شد گفتند توی عراق مرجع زیاد است و ایشان دیگر توی آنها پیدا نیست او را فرستند بغداد که تحت الشعاع قرار بگیرد ولی آنجا حوزه را عوض کرد طلبه‌ها را عوض کرد و تا در کویت به او راه ندادند یاد این آیه می‌افتیم موسی و خضر وارد دهی شدند و مردم راه ندادند «فَأَبَوْا أَنْ یُضَیِّفُوهُمَا» (کهف/77) مردم روستا حاضر نشدند یک تکه نان به پیغمبر بدهند و بعد رفت فرانسه که تمام دوربین‌ها و خبرنگارانی که مسلمان هم نبودند صدای امام را به دنیا رساندند قرآن یاد این آیه می‌افتد «وَمِنْ الشَّیَاطِینِ مَنْ یَغُوصُونَ لَهُ وَیَعْمَلُونَ عَمَلًا» (انبیاء/82) قرآن می‌فرماید وقتی می‌خواهیم به سلیمان(ع) عزت بدهیم شیطانها را مأمور کردیم که برای حضرت سلیمان کار بکنند شیطان کارگری کرد که سلیمان به سلطنت برسد.
در هوای حدود پنجاه درجه نجف هر کاری کردند که نجف هوا داغ است کوفه یک فرسخی نجف است آنجا رودخانه هست نخلستان هست هوای کوفه خنک‌تر از نجف است فرمود عزیزان ما در سیاه چاله‌های شاه هستند من اینجا بروم تفریح کنم؟
10- تشییع جنازه امام قیامت عشق بود
دیروز در تشیع جنازه قیامت عشق بود ما چند تا چند قیامت داریم یک قیامت داریم برای حساب و کتاب یک قیامت عشق هم داریم که نمایش است تمام اینهایی که توی سرشان می‌زدند همه جوان بودند خدا می‌داند که برای فوت پدرش اینطور گریه نمی‌کند.
نمی خواستیم بعد از فوت امام بحثی داشته باشیم اما خواهیم دید که این مزار امام چه زیارتگاهی بشود. مردم می‌رفتند سر قبر عباس عموی پیغبمر و دعا می‌کردند و دعایشان مستجاب می‌شد. امام رضا(ع) یک لباسی داشت که گفت یک میلیون رکعت توی آن نماز خوانده‌ام آنرا به دعبل داد فرمود چون با شعرت طاغوت را کوبیدی این لباس را به تو می‌دهم این لباس عادی نیست هزار دفعه قرآن توی این لباس خوانده‌ام هزار شب توی این لباس نماز شب خوانده‌ام هر شبی هزار رکعت اگر برای شعری که طاغوت را بکوبد امام رضا لباسش را می‌دهد فکر می‌کنید برای رهبر انقلاب چه لباسی می‌آورند در عالم برزخ، رهبر انقلاب شعرا را دعبل کرد امام دعبل ساخت اما دعیل دعبل بود. خوشا بحالشان.
11- تشییع جنازه امام برای مسئولین مملکت درس است
ای مسئولین مملکت این تشیع جنازه درس است برای همه مسئولین، معلوم شد مردم امام را دوست دارند، قرآن و امام حسین و علی(علیهما السلام) را دوست دارند، امام زمان(ع) و انقلاب و شهدا را هم دوست دارند هر وقت مردم نق می‌زنند از بی کفایتی از بی مدیریتی و ضعف من است من دسته گل آب می‌دهم یا خودم یا زن و بچه‌ام یا مدیریتم یا خط بازی‌ام یک عیبی من دارم عیب از من است که مردم نق می‌زنند وگرنه اگر مردم بی عیب ببینند برای فوت پدرش گریه نمی‌کند برای فوت امام می‌زند توی سرش پس مردم خوب هستند امام هم خوب است اگر یکوقت مردم نق زدند از من و امثال من ناراحت هستند راهپیمایی معلوم کرد که مردم خوب هستند اسلام هم خوب است چون هم مزرعه سبز است و هم آب قنات زلال است این لوله کشی یک جایی عیب پیدا می‌کند بیائیم یک کاری کنیم که دل امام را برای همیشه شاد کنیم و کار مشکلی هم نیست.
«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»
لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=1816

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Deprecated: stripos(): Passing null to parameter #1 ($haystack) of type string is deprecated in /home/gharaati/public_html/wp-includes/functions.wp-scripts.php on line 133