امام حسین (علیه السلام) و نماز

موضوع: امام حسین(ع) ونماز
تاریخ پخش: 78/02/02

بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی والهمنی التقوی»

چون بینندگان بحث را در دهه اول محرم درآستانه (تاسوعا) و عاشورا گوش می‌دهند سلامی داریم خدمت امام حسین(ع) و سلام کار خداست. «سَلامٌ عَلى‌ إِبْراهیمَ» (صافات/109)، «سَلامٌ عَلى‌ نُوحٍ فِی الْعالَمینَ» (صافات/79)، «سَلامٌ عَلى‌ مُوسى‌ وَ هارُونَ» (صافات/120). باهم سلام می‌دهیم و به زنده سلام می‌دهید، شهید زنده است و قرآن می‌فرماید انسان زنده را که سلام می‌دهی بهتر جواب می‌دهد. «وَ إِذا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّهٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها» (نساء/86). زمانی که سلام داده شوید پس جواب دهید بهتر از آنرا.
یهنی الآن که سلام می‌دهی امام حسین(ع) می‌شنوند و شما را مورد توجه قرار می‌دهد ما هم برای جلب توجه اظهار ادب و سلام می‌کنیم.
«السلام علیک یا ابا عبدالله وعلی الارواح التی حلت بفنائک علیک منی سلام الله، ابدا ما بقیت وبقی اللیل والنهاراخر العهد منی لزیارتک السلام علی الحسین وعلی علی بن الحسین وعلی اولاد الحسین وعلی اصحاب الحسین»
خداوندا تمام کسانی که در طول تاریخ به عشق امام حسین(ع) کاری کرده‌اند با بیان قلم مال عزاداریهای مختلف وهر کس نسبت به خون امام حسین(ع) احترام قائل شد وخدمتی کرده ونیست همین ساعت با امام حسین(ع) محشور بفرما. کشور و نسل ما را حسینی قرار بده.
1- اهمیت نماز از نگاه امام حسین(ع)
بحث ما درباره کارهایی که امام حسین(ع) درباره نماز کرده انقلاب ما برکاتی داشت و کارهای خوبی مد و رسم شد.
مقام معظم رهبری می‌فرمودند من در زمان طاغوت آرزو می‌کردم که می‌شود این ملت عزادار ظهر که می‌شود موقعی که امام حسین(ع) و امام زمان (عج) مشغول به نماز است به نماز بایستند البته اگر مسجد نزدیک نباشد والا خوب است نماز در مسجد اقامه شود.
درسایه این انقلاب الحمدلله این حرکت شروع شده وانشاء الله روز بروز با عمق ترشود ما فقط نماز امام حسین(ع) ظهر عاشورا را شنیده‌ایم دراین جلسه درباره تمام برخوردهای حضرت ویارانش در طول سفر مکه و کربلا درباره نماز می‌باشد.
نماز می‌گوید من نمازم من نمازم علامت من را می‌خواهی توی پیشانی مهدی است من توی چاه با یوسف توی کشتی با نوح حالا شعرش را خودش می‌خواند آخر جلسه شعری که خودش ساخته زبان نماز است.
قبل از هرچیزی خداوند راه کربلا را روی تمام علاقه مندان بازکند در مقابل امام حسین(ع) ودر مدینه در مقابل پیامبر(ص) در نجف امیرالمؤمنین، کاظمین امام کاظم وامام جواد(ع) سامراء امام هادی وامام عسگری(ع) مشهد امام رضا(ع) هر امام وامامزاده‌ای را درمقابل او برای زیارت این جمله را می‌گویی:
«أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاهَ» (کافی/ج‌4/ص‌574).
شهادت می‌دهم که تو نماز را بپا داشتی.
من بررسی کرده‌ام در تمام نامه‌ها هست، زیارت نام امام زمان(ع) هم که زنده هستند باز می‌گوییم: «السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تَقُومُ السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تَقْعُدُ السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تَقْرَأُ وَ تُبَیِّنُ السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تُصَلِّی وَ تَقْنُتُ السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تَرْکَعُ وَ تَسْجُدُ السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تُهَلِّلُ وَ تُکَبِّرُ السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تُحَمِّدُ وَ تَسْتَغْفِر» (إحتجاج/ج‌2/ص‌492)
«السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تُصَلِّی وَ تَقْنُتُ» سلام برتو به هنگامی که نماز می‌خوانی، سلام بر تو به هنگامی که قنوت می‌خوانی.
«السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تَقْعُدُ» سلام برتو به هنگامی که نشسته‌ای تشهد می‌خوانی
«السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تُهَلِّلُ وَ تُکَبِّرُ» سلام برتوبه هنگامی که لااله الا الله می‌گویی – سلام برتو به هنگامی که تکبیر می‌گویی
«السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تَقْرَأُ» سلام برتو به هنگامی که قرائت داری
1- نماز خط ویژه دارد در قرآن درباره حضرت ابراهیم(ع) می‌فرماید:
«إِنَّ صَلاتی‌ وَ نُسُکی» (انعام/162) بدرستیکه نماز ومناسکم
«نسک» یعنی عبادت‌ها نماز هم که عبادت است اول گفته نماز بعد گفته نسک ومناسک عبادتها یعنی نماز خط ویژه دارد نماز به یک طرف سایر عبادتها هم به یک طرف.
2- تمام سخنرانیهای امام حسین(ع) بعد از نماز بوده.
درمسیر حرکت امام حسین(ع) سخنرانی‌های زیادی داشتند که در تاریخ ثبت شده وهمه آنها بعد از نماز بوده.
حضرت ازهدف از راه باز فکری رابند به نماز می‌فرممود چون وقت‌های دیگر فکرهای گوناگونی است ولی وقت نماز ودر مسجد فکرها آماده ومتمرکز است.
3- برای نماز شب عاشورا مهلت گرفت
عصر تاسوعا دشمن خواست حمله کند حضرت شب عاشورا را مهلت گرفت وفرمود.
«أنی أحب الصلاه له» (اللهوف/ص‌89) من نماز را دوست دارم.
حضرت هیچ تقاضایی از دشمن ندارد جز تأخیر برای نماز با اینکه هیچ ترس و وحشت وهراسی هم از دشمن ندارد.
4- اذان گفتن در سخت ترین شرائط
ظهر عاشورا در میدان جنگ، زیر رگبار، نماز که می‌خواند اذان هم می‌گوید، و دست از مستحبات برنداشت ما گاهی (یکی در عروسی تنبک می‌زند می‌گوییم نماز باشد فردا، یک تنبک صد تا نماز را تحویل می‌دهد) یک چیز جزئی ما را عوض می‌کند.
5- حضرت نماینده‌ای دارد بنام مسلم بن عقیل که قبل از خود او را به طرف کوفه میفرستد،
که اوضاع را بررسی کند و به حضرت خبر دهد او را هم دستگیر کرده و شهید کردند، درباره حالات مسلم، سؤال شد گفتند شب آخر از غروب تا صبح مشغول نماز بود.
نماز چیزی است که آنهایی که فهمیدند چیست، عاشق شدند
6- همه شب عاشورا را به دعا و نماز مشغول بودند
«فقام اللیل کله یصلی و یستغفر و یدعو و یتضرع و قام أصحابه کذلک یصلون و یدعون و یستغفرون» (ارشادمفید/ج‌2/ص‌93) پس ایستاد شب را تا به صبح به نماز و استغفار و دعا و گریه و زاری و همینطور اصحاب او هم به نماز و دعا و استغفار مشغول بودند. (نفس المهوم از ارشاد)
«وَ بَاتَ الْحُسَیْنُ وَ أَصْحَابُهُ تِلْکَ اللَّیْلَهَ وَ لَهُمْ دَوِیٌّ کَدَوِیِّ النَّحْلِ مَا بَیْنَ رَاکِعٍ وَ سَاجِدٍ وَ قَائِمٍ وَ قَاعِدٍٍ» (اللهوف/ص‌91)
شب زنده داری کردن پس برای آنها زمزمه‌ای بود مثل زمزمه زنبور و حال اینکه بخشی در رکوع بخشی در سجد و بخشی ایستاده و نشسته بودند.
در کتاب لهوف (از کتابهای تاریخ کربلاست) دارد که شب عاشورا 32 نفر از لشگر یزیدیان آمدند از کنار خیمه‌های امام حسین(ع) و اصحاب رد شوند وقتی صدای گریه و دعا و ناله و نماز آنها را شنیدند توبه کردند و آمدند طرف حضرت.
7- از نماز و صبر کمک بگیرید
قرآن می‌فرماید: «وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاهِ» (بقره/45) از صبر (روزه) و نماز کمک بگیرید.
سوال: در تاریخ بهترین کسی که به این آیه عمل کرد چه کسی بود؟
جواب: زینب کبری(ع)
غروب عاشورا این همه داغ و شهید و جوان و حتی جوانهای خودش شهید شده، 72 داغ دیده و بردوش داشتن مسئولیت اسارت در عین حال.
امام صادق(ع) می‌فرماید: در تمام مدت حضرت زینب نماز شبش ترک نشد تنها وقتی که نماز را نشسته خواند و زانوهایش رمق نداشت غروب عاشورا بود.
8- حضرت از خواهرش تقاضای دعا در نماز دارد.
کار این زن (زینب(ع)) به کجا رسید که امام معصوم (حسین(ع)) می‌فرماید:
خواهرم زینب دوست دارم در نماز شبت به من دعا کنی.
خیلی بها می‌دادند به نماز، ما معلم خصوصی می‌گیریم برای کامپیوتر، فیزیک و شیمی.
9- امام حسین(ع) فرزندی (نوه ای) داشت رفت مکتب استاد به او سوره حمد را یا د داد.
آنقدر حضرت به استاد او جایزه داد گفتند خیلی جایزه دادی حضرت فرمود برای اینکه نماز یاد او داده است.
کدام پدر رفته نزد استاد و گفته بچه من نمازش ضعیف و کم توجه است مقداری درباره اسرار و آموزش نماز برایش بگو این هم هدیه آن، ما برای کفش و کلاه و اتو و تخمه کدو، دوچرخه و ساعت و همه چیز پول می‌دهیم برای نماز فرزند چقدر تلاش و پول خرج می‌کنیم، چقدر خانه‌هایی است که اطاق مهمانخانه او با تجملات خاص که سالی چند بار مهمان استفاده نمی‌کند و در کنار آن می‌بینیم فرزندان ما در مدارس فضای آموزشی و سالن برای نماز خواندن ندارد و یا کم دارند.
10- آموزش نماز
داستانی است که پیرمردی وضو گرفتنش اشتباه بود امام حسن و امام حسین(ع) که در سنین کودکی و نوجوانی بودند تصمیم گرفتن گوشزد کنند آمدند نزد پیرمرد گفتند ما وضو می‌گیریم شما قضاوت کنید کدام یک از ما‌ها بهتر وضو می‌گیریم وقتی این دو بزرگوار وضو گرفتند پیرمرد پی به اشتباه خود برد و عرض کرد وضوی شما صحیح است و وضوی من اشتباه و تشکر کرد.
و این دلیل بر این است که اسلام فیلم و نمایشی (به آثار مثبت و آموزش صحیح داشته باشد) تایید می‌کند و البته احادیث دیگر هم در این زمینه هست.
11- دعای باران امام حسین(ع)
یکسال به علت کمی باران در کوفه خشکسالی شد مردم آمدند خدمت امیرالمومنین(ع) و عرض کردند نماز باران خوانده شود توسط حضرت، حضرت فرمودند بگویید حسین فرزندم دعا کند آمدند خدمت امام حسین(ع) حضرت دعا کرد و باران آمد. یکی از کوفیان به حضرت گفت امیدوارم این خدمت و دعایی که فرمودید و این باران آمد و ما از خشکسالی نجات پیداکردیم روزی تلافی خواهیم کرد.
(چطور تلافی کردند در کربلا از کمی آب برای علی اصغر امام حسین(ع) هم مضایقه کردند)
12- جلسات و ملاقات‌ها در مسجد
زمانی که امام حسین(ع) برای بیعت نکردن با یزید از مدینه بیرون آمده و به مکه آمدند حدود 120 روز در مکه بودند و در این مدت تمام ملاقاتهای حضرت در مسحد بود.
13- نماز و خدا حافظی
البته وقتی هم که از مدینه خواست بیرون‌اید آمد کنار قبر پیامبر(ص) و نماز خواند و خداحافظی کرد همچنین کنار قبر مادرش زهرا(ع) نماز به جای آورد و خداحافظی کرد.
انشاء ا… این بحث زمینه‌ای شود که در تمام ایران در شهر روستا به هنگام ظهر برود زیر پوشش اقامه نماز (تمام روحانیون در عذاداری شرکت کنند نمی‌دانم چرا اینطور شده که منبر جای روحانی و سینه زدن جای کت شلواری‌ها، چه اشکالی دارد اصلا افتخار کنیم) موسس حوزه علمیه قم مرحوم آیه الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری(ره) استاد حضرت امام و همه مراجع ایشان به دنبال دسته‌های عزاداری سینه می‌زد، امام زمان(ع) را سید بحرالعلوم فرمودند که من دیدم در هیئت عزاداری سینه می‌زدند، روحانیون بروند توی دسته‌ها مردم مخلص هستند حسین حسین می‌گویند (بهانه نکنیم، همین‌ها را خدا دوست دارد من افتخار می‌کنم، کسی نیستم یک طلبه پوک ولی افتخار می‌کنم هرسال به دنبال هیئت می‌روم سینه می‌زنم و هرچه دارم از این سینه زدند دارم که چی مگر ما کی هستیم لیسانس مگر چیست؟ 200 کتاب خوانده و لیسانس شده فاصله می‌گیرد بخصوص در روستاها می‌رود عقبتر از دسته چه خبر است لیسانس و حجه الاسلام بودن، قاطی می‌شویم با مردم.
قرآن می‌فرماید: «فَادْخُلی‌ فی‌ عِبادی وَ ادْخُلی‌ جَنَّتی‌» (فجر/30-29) در روز قیامت خداوند می‌فرماید پس داخل بشود به جمع بندگانم اگر می‌خواهی فردای قیامت به شما چنین خطابی بوشد در دنیا هم از جمع جدا نشو، اینها عاشق امام حسین(ع) هستند و خداوند اینها را دوست دارد حتی بدها را هم دوست دارد.
(من یک خاطره‌ای را توی تلویزیون گفته‌ام نمی‌دانم چه سالی حالا اگر گفته‌ام تکرار می‌کنم شاید هم تلویزیون نبوده ولی گفته‌ام.
یک جایی یک حاج آقایی بود ایام عاشورا عزاداری می‌کرد و خرج می‌داد عده‌ای از افراد لا ابالی موقع غذا خوردن می‌آمدند، نه سخنرانی گوش می‌دادند و نه سینه می‌زدند یک شب این حاج آقا آمد و خطاب به اینها گفت شما فقط برای غذا می‌آیید اینها هم ناراحت شدند و رفتند صاحب جلسه شب امام حسین(ع) را به خواب دید که فرمود چرا اینها را طرد کردی اینها که برای شما نمی‌آیند، چرا موقعی دیگر نمی‌آیند محرم است و عاشورا اینها مهمانهای من هستند از خواب بیدار شد و فهمید کار اشتباهی کرد شب بعد رفت و آنها را دعوت کرد و عذرخواهی نمود نباید اینها را از سر سفره بلند کرد.)
امام حسین(ع) همه را دوست دارد اصلا او شهید شد تا ما عزیز شویم، اگر امام حسین(ع) قطعه، قطعه نمی‌شد یزید چیزی از اسلام باقی نمی‌گذاشت خواست به ما بفهماند که شما باید ضد طاغوت تربیت شوید، اگر خوراک و پوشاک، مسکن نیست نباشد، ذلیل نشوید.
خوراک، آب را بروی آن بستند.
پوشاک: پیراهنش را هم بیرون کشیدند.
مسکن: خیمه‌ها را آتش زدند
بدن: سوراخ، سوراخ شد ولی نتوانستند عزت او را سوراخ کنند، عزت خواهی درس امام حسین(ع) به همه ما (در طول تاریخ) است.
14- اعلام وقت نماز توسط ابوثمامه
ابوثمامه شخص مهمی است در کوفه مسئول بیت المال و خرید اسلحه برای مسلم بن عقیل از شخصیتهای مهم کوفه است. ظهر عاشورا به امام حسین(ع) عرض کرد اقا ظه راست (وقت نماز) حضرت فرمود خداوند به شما جزای خیر بدهد ایستادند به نماز خواندن.
دونفر برای نماز خواندن حضرت وسط میدان سینه سپرکردند یکی زهیرکه چه خوش عاقبت شد، چون او اول طرفدار عثمان بود درمسیر کربلا بود ومی خواست که امام حسین اورا نبیند بعضی‌ها حالت بی تفاوتی دارند می‌گویند نه ما طاغوتی هستیم نه یاقوتی.
به یک نفر گفتند تو طرفدار شاهنشاهی هستی یا مشروط گفت خدامی داند ما زن وبچه داریم. همسفر بود زهیر ولی نمی‌خواست درگیر بشود خیمه‌اش را عقبتر می‌زد.
یکروز حضرت فرستاد دونفررا که زهیر را دعوت کنید به پشتیبانی ما دراین سفرکربلا سنگین برخورد کرد در پذیرش این دعوت خانمش اورا تشویق وترغیب کرد درطرفداری از فرزند حضرت زهر(س) ولذا پیوست به یاران حضرت وشب عاشورا گفت من اگر هزار بارکشته شوم دست از این راه برنمی دارم.
پس وفتی امام حسین(ع) ایستاد به نماز زهیر پسر حضرت شد با اینکه نماز حضرت درحال مسافرت دو رکعتی بود 30 تیر رها کردند به طرف امام(ع) با اینکه نماز دورکعتی واجباتش انجام شود به حمد وسوره و رکوع و سجده تشهد و سلام مختصر است شاید برای تقریبا 30 کلمه نماز 30 تیر رها کردند و حضرت دست بر نداشت.
ما هم به بهانه کم و واهی و اندک گاهی نماز را ترک می‌کنیم.
و ابوثمامه آرزویش این بود که نماز بخواند بعد شهید شود، کربلا درس زیاد دارد.
15- برخورد امام حسین(ع) با حر و اقامه نماز در راه کربلا
در راه کربلا حر که یکی از فرماندهان لشگر یزیدی بود راه را بر امام حسین بست برخوردهایی شد تا وقت نماز رسید حضرت فرمود حر تو با لنگر خودت نماز بخوان ما هم خود نماز می‌خوانیم، حر گفت نه من با لشگرم با شما نماز می‌خوانیم. این رشته باطنی ولایت است که بالاخره انسانهای معقتد را نجات می‌دهد.
2- تقلید باعث نجات می‌شود
شخصی که من او را می‌شناسم و پدر و شهید شد، از منافقین آن زمان مجاهدین به عنوان جوانان انقلابی دفاع می‌کرد و امکانات تهیه و در اختیار آنها می‌گذاشت بعد دیدیم از آنها برید علت را پرسیدم؟ گفت من مقلد امام بودم و فکر می‌کردم اینها هم مقلد هستند بعد دیدم خیر اینها خط مشی فکری از جای دیگری می‌گیرند من هم گفتم من مقلد هستم از مجتهدی که باید از همه باتقواتر و داناتر باشد و این چیزی است که انسان را نجات می‌دهد و لذا از آنها جدا شدم شرط مجتهد این است که نباید هوی و هوس داشته باشد (تقوا) و من می‌بینم آن جوانها پر از هوا هوس هستند پس او برید و جدا شد یکی به خاطر تقلید و یکی هم برای دعا.
حر آمد اقتدا کرد و شاید همین نماز جماعت باعث نجات او شد.
16- موذن امام حسین(ع) از مکه تا کربلا
شخصی است به نام حجاج ابن مسروق وقتی دید امام حسین(ع) از مکه بیرون آمد از همراهیان حضرت شد و برا‌ی حضرت اذان می‌گفت، و موذن رسمی بود.
(یه جمله است تا دیروز من بلد نبودم جمله‌اش را گرفتم موفق نشدم از کامپیوتر بگیرم چون من بعضی کلماتش را نمی‌شود توی کتاب پیدا کرد شاید 8-9 ماه طول بکشد کامپیوترها کارها را خیلی آسان کرده‌اند.
17- نماز ظهر عاشورا
در روایت داریم وقتی امام حسین(ع) ظهر عاشورا به نماز ایستاد:
(عقلها پریشان و چشمها گریان بود)
18- قاتل ابالفضل در کوفه
قاتل ابالفضل(ع) در کوفه راه می‌رفت و توی سر خود می‌زد گفتند: چرا؟
گفت: من پول از ابن زیاد گرفتم رفتم کربلا جوانی را کشتم شکلش مثل ماه و میان دو ابرویش جای سجده بود
19- خاک قبر امام حسین(ع)
«وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ» (مصباح‌المتهجد/ص‌722) پاکیزه شد زمینی که شماها در آن دفن شدید.
شهادت امام حسین(ع) فقه را زیر و رو کرد، مسافر نمازش شکسته است ولی چهار جا نماز مسافر درست است.
الف: خانه الوهیت – مسجد الحرام
ب: خانه نبوت – مسجد النبی
ج: خانه امامت – مسجد کوفه
د: خانه شهادت – حرم امام حسین(ع)
اینکه به مسافر می‌گویند این چهار جا نماز را درست بخوان یعنی این خانه توست، چکار کردم امام حسین(ع) از زایشگاه تا قبرستان.
حدیث داریم:
موقعی که فرزند به دنیا می‌آید لب او را به خاک و مهر کربلا تبرک کنید، وقتی هم انسان از دنیا می‌رود تربت را در کفن او بگذارید.
یعنی شهادت فراموش نشود، و علت مهمی که ایران در کشورهای اسلامی نمونه شد چون این ملت عاشق شهادت بود، و لذا در مقابل طاغوت ایستادگی کرد و از هیچ چیز نهراسید.
تمام رهبران ما یازده امام(ع) شهید شدند و از افتخارات ما همین است.
20- تربت امام حسین(ع) و قبولی نماز
سه چیز باعث می‌شود نماز انسان قبول شود
الف: حضور قلب – آن مقدار از نماز که توجه داشته باشیم قبول می‌شود
ب: نافله (نماز‌های مستحبی که قبل یا بعد یا بین نمازها در شبانه روز رسیده)
ج: تربت امام حسین(ع)
حدیث داریم: سجده کردن بر خاک قبر امام حسین(ع) پرده‌های هفت گانه را کنار می‌زند (یعنی نماز قبول می‌شود)
امام صادق(ع) کیسه زردی داشت از خاک قبر امام حسین(ع) نماز را با آن خاک می‌خواند.
البته این کار تنها جنبه مقدسی ندارد بلکه یک کار انقلابی هم هست (چون باعث زنده بود شهید و یاد اوست) اولین تسبیحی که درست شد بدست حضرت زهرا سلام الله علیها از خاک قبر حمزه سید الشهداء در احد بود.
و اولین کسی که از خاک قبر امام حسین(ع) تسبیح درست کرد امام سجاد(ع) بود. با این تسبیح مقابل یزید ذکر می‌گفت که یزید عصبانی شد گفت این چیست؟
حضرت فرمود: این خاک قبر پدرم امام حسین(ع) است او را شهید کردی ولی خاک قبرش در دست مردم خواهد چرخید، تو رفتنی هستی و او ماندنی است.
(در میان ما هرکس بی کار است به تسبیح مشغول است مثل زنجیرهایی که اینچنین می‌کنند (به دور انگشت می‌چرخانند) ما فکر می‌کنیم تسبیح و زنجیر هردو از یک مقوله است مثل تخمه کدو می‌شکنیم چه فرق می‌کند تخمه کدو و گل آفتاب)
ویژگی تربت این است که مرگ بر یزید دارد لذا حضرت فرمود تو (یزید) می‌روی و نابود می‌شوی ولی شهید و یاد او می‌ماند.
پس تسبیح تربت بار انقلابی و مرگ بر یزید دارد، سفارش به همراه داشتن مهر کربلا برای چیست؟ یکی از مدیران یک دبیرستان به بچه‌ها گفت چه کسی مهر کربلا دارد. عده‌ای دست بلند کردند که ما داریم همراه خود آنها را جایزه داد با این عمل یاد داد که شما همیشه باید خاکی از قطعه قبر شهید در کیسه و روی قلبتان باشد.
مکتب ما با شهادت است. آب می‌خوریم سلام بر حسین(ع) سلام بر امام حسین(ع) شب جمعه مستحب است.
همچنین نیمه شعبان، ماه رمضان، شب نوزدهم، شب 21، عید فطر، عید قربان، حساب امام حسین(ع) جداست همه امامها کشتی نجات هستند ولی کشتی امام حسین(ع) تندتر است. همه ا مامها باب الله هستند ولی درگاه و بارگاه امام حسین(ع) وسیعتر است.
21- نماز طفلان مسلم(ع) و شهادت آنها.
مسلم بن عقیل(ع) فرزند داشت دو تا از آنها در کربلا شهید و و دوتا را هم اسیر کرده به کوفه آوردند و در آنجا زندانی کردند ولی بقیه اسرار را فرستادند شام یکسال گذشت و ابن زیاد دستور داد بر آنها سخت بگیرند یکروز شناسایی دادند خود را به پیرمرد زندان بان وقتی شناخت اینها از ذریه پیامبر(ص) و خاندان اهلبیت هستند اعلام آمادگی کرد که حاضر است آنها را آزاد کند گرچه خود گرفتار شود برای اینکه کسی متوجه نشود آنها را شبانه آزاد کرد و به آنها گفت شب راه بروید و روز بخوابید و پناه بگیرید تا کسی شما را نشناسد این دو برادر آمدند و آمدند تا ختسه شدند درب خانه‌ای را زدند پیرزنی آمد تعجب کرد آنها شناسایی دادند او هم از ارادتمندان اهل بیت(ع) بود گفت من حاضرم شما را پناه بدهم ولی داماد من از طرفداران یزید است اگر بیاید و شما را بشناسد ممکن است کار مشکل شود بالاخره آنها را پناه داد غذایی درست کرده آنها را پذیراییو استراحت کردند آن شب دامادش از راه رسید سراسیمه و خشمناک بود پیرزن علت پرسید گفت خبر داده‌اند طفلان مسلم زندان فرار کرده‌اند و برای دستگیری و سر بریده آنها جایزه گذاشته است، ابن زیاد 2000 درهم پیرزن نگران شد ولی خیلی او را نصیحت کرد طفلان مثل اینکه خوابی دیدند و سروصدای آنها رسید به ا ین داماد فهمید آمد و آنها را پیدا کرد و شناخت کتفها‌ی آنها را بسته و به دست غلامش داد گفت کنار رودخانه آنها را بکش، در راه اینها خود را به غلام شناسایی دادند و به غلام هم گفتند تو شبیه بلال اذان گوی پیامبر(ص) هستی غلام هم شمشیر را دور انداخته و فرار کرد داد به پسر او هم امتناع کرد خودش خواست بکشد آنها گفتند اجازه بده ما دو رکعت نماز بخوانیم، گفت نماز خواندن به حال شما تاثیری ندارد بخوانید بالاخره آنها را شهید و سر هردو را برای ابن زیاد آورد جایزه بگیرد ابن زیاد گفت چگونه آنها را دستگیر کردی داستان را تعریف کرد ابن زیاد متاثر شد نه تنها به او جایزه نداد بلکه دستور داد سر او را در همان مکانی که طفلان را شهید کرده بود بریدند.
مسئله این است که گفت خاطره مهم من از آنها این است که آنها نماز خواندند و من سر آنها را بریدم چطور از نماز دفاع کرده‌اند چرا ما نسبت به نماز کاهلی می‌کنیم، امیدوارم، تاسوعا و عاشورا البته با برنامه ریزی تانکرهای آماده آب، مقداری گونی مثل پرچم و علامات دنبال هیئت ببرند البته اگر امکان نماز خواندن به هیچ شکل نیست لا اقل اذان بگویید، بوی کربلا داشته باشد عزاداریها و گرنه امام حسین(ع) سر نماز و ما مشغول سینه زدن باشیم درست نیست، لا اقل به صورت دستجمعی اذان بگوییم و این مسأله را فرهنگ کنیم.
خداوندا به آبروی امام حسین(ع) معرفت و شکر و انس و توکلی که زیر بنای نماز باشد و نماز عاشقانه، عارفانه نصیب ما و نسل ما بفرما.
خداوندا همینطور که ما به امام حسین(ع) می‌گوییم «أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاهَ» (کافی/ج‌4/ص‌577) ما را هم از برپا کنندگان نماز قرار بده.
خدایا آن انقلاب و امام و عزیزانی که بین آب و آتش و خون اقامه نماز کردند ما را پاسدار آن خونها و خدمات قرار بده.
کشور ما، رهبر و دولت و نسل و ناموس و عقائد و افکار، مرز و بوم ما حفظ بفرما.
توفیق عزاداری بی ریا، خالص، مقبول، سازنده به همه ما و امت ما مرحمت بفرما.
پدران و مادرانی که ما را با اهلبیت آشنا کردند از ما راضی و آنها را سر سفره امام حسین(ع) مهمان بفرما.
قلب آقا امام زمان(ع) را از ما خشنود، ظهورش را تعجیل، و ما را از بهترین یارانش قرار بده.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2517

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.