امام حسین (علیه السلام) و نماز

موضوع: امام حسين(ع) ونماز
تاريخ پخش: 78/02/02

بسم الله الرحمن الرحيم

«الهي انطقني بالهدي والهمني التقوي»

چون بينندگان بحث را در دهه اول محرم درآستانه (تاسوعا) و عاشورا گوش مي‌دهند سلامي داريم خدمت امام حسين(ع) و سلام کار خداست. «سَلامٌ عَلى‌ إِبْراهيمَ» (صافات/109)، «سَلامٌ عَلى‌ نُوحٍ فِي الْعالَمينَ» (صافات/79)، «سَلامٌ عَلى‌ مُوسى‌ وَ هارُونَ» (صافات/120). باهم سلام مي‌دهيم و به زنده سلام مي‌دهيد، شهيد زنده است و قرآن مي‌فرمايد انسان زنده را که سلام مي‌دهي بهتر جواب مي‌دهد. «وَ إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها» (نساء/86). زماني که سلام داده شويد پس جواب دهيد بهتر از آنرا.
يهني الآن که سلام مي‌دهي امام حسين(ع) مي‌شنوند و شما را مورد توجه قرار مي‌دهد ما هم براي جلب توجه اظهار ادب و سلام مي‌کنيم.
«السلام عليک يا ابا عبدالله وعلي الارواح التي حلت بفنائک عليک مني سلام الله، ابدا ما بقيت وبقي الليل والنهاراخر العهد مني لزيارتک السلام علي الحسين وعلي علي بن الحسين وعلي اولاد الحسين وعلي اصحاب الحسين»
خداوندا تمام کساني که در طول تاريخ به عشق امام حسين(ع) کاري کرده‌اند با بيان قلم مال عزاداريهاي مختلف وهر کس نسبت به خون امام حسين(ع) احترام قائل شد وخدمتي کرده ونيست همين ساعت با امام حسين(ع) محشور بفرما. کشور و نسل ما را حسيني قرار بده.
1- اهميت نماز از نگاه امام حسين(ع)
بحث ما درباره کارهايي که امام حسين(ع) درباره نماز کرده انقلاب ما برکاتي داشت و کارهاي خوبي مد و رسم شد.
مقام معظم رهبري مي‌فرمودند من در زمان طاغوت آرزو مي‌کردم که مي‌شود اين ملت عزادار ظهر که مي‌شود موقعي که امام حسين(ع) و امام زمان (عج) مشغول به نماز است به نماز بايستند البته اگر مسجد نزديک نباشد والا خوب است نماز در مسجد اقامه شود.
درسايه اين انقلاب الحمدلله اين حرکت شروع شده وانشاء الله روز بروز با عمق ترشود ما فقط نماز امام حسين(ع) ظهر عاشورا را شنيده‌ايم دراين جلسه درباره تمام برخوردهاي حضرت ويارانش در طول سفر مکه و کربلا درباره نماز مي‌باشد.
نماز مي‌گويد من نمازم من نمازم علامت من را مي‌خواهي توي پيشاني مهدي است من توي چاه با يوسف توي کشتي با نوح حالا شعرش را خودش مي‌خواند آخر جلسه شعري که خودش ساخته زبان نماز است.
قبل از هرچيزي خداوند راه کربلا را روي تمام علاقه مندان بازکند در مقابل امام حسين(ع) ودر مدينه در مقابل پيامبر(ص) در نجف اميرالمؤمنين، کاظمين امام کاظم وامام جواد(ع) سامراء امام هادي وامام عسگري(ع) مشهد امام رضا(ع) هر امام وامامزاده‌اي را درمقابل او براي زيارت اين جمله را مي‌گويي:
«أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاةَ» (كافي/ج‌4/ص‌574).
شهادت مي‌دهم که تو نماز را بپا داشتي.
من بررسي کرده‌ام در تمام نامه‌ها هست، زيارت نام امام زمان(ع) هم که زنده هستند باز مي‌گوييم: «السَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقُومُ السَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ السَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَ تُبَيِّنُ السَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَ تَقْنُتُ السَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَ تَسْجُدُ السَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَ تُكَبِّرُ السَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تُحَمِّدُ وَ تَسْتَغْفِر» (إحتجاج/ج‌2/ص‌492)
«السَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَ تَقْنُتُ» سلام برتو به هنگامي که نماز مي‌خواني، سلام بر تو به هنگامي که قنوت مي‌خواني.
«السَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ» سلام برتو به هنگامي که نشسته‌اي تشهد مي‌خواني
«السَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَ تُكَبِّرُ» سلام برتوبه هنگامي که لااله الا الله مي‌گويي – سلام برتو به هنگامي که تکبير مي‌گويي
«السَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ» سلام برتو به هنگامي که قرائت داري
1- نماز خط ويژه دارد در قرآن درباره حضرت ابراهيم(ع) مي‌فرمايد:
«إِنَّ صَلاتي‌ وَ نُسُكي» (انعام/162) بدرستيکه نماز ومناسکم
«نسک» يعني عبادت‌ها نماز هم که عبادت است اول گفته نماز بعد گفته نسک ومناسک عبادتها يعني نماز خط ويژه دارد نماز به يک طرف ساير عبادتها هم به يک طرف.
2- تمام سخنرانيهاي امام حسين(ع) بعد از نماز بوده.
درمسير حرکت امام حسين(ع) سخنراني‌هاي زيادي داشتند که در تاريخ ثبت شده وهمه آنها بعد از نماز بوده.
حضرت ازهدف از راه باز فکري رابند به نماز مي‌فرممود چون وقت‌هاي ديگر فکرهاي گوناگوني است ولي وقت نماز ودر مسجد فکرها آماده ومتمرکز است.
3- براي نماز شب عاشورا مهلت گرفت
عصر تاسوعا دشمن خواست حمله کند حضرت شب عاشورا را مهلت گرفت وفرمود.
«أني أحب الصلاة له» (اللهوف/ص‌89) من نماز را دوست دارم.
حضرت هيچ تقاضايي از دشمن ندارد جز تأخير براي نماز با اينکه هيچ ترس و وحشت وهراسي هم از دشمن ندارد.
4- اذان گفتن در سخت ترين شرائط
ظهر عاشورا در ميدان جنگ، زير رگبار، نماز که مي‌خواند اذان هم مي‌گويد، و دست از مستحبات برنداشت ما گاهي (يکي در عروسي تنبک مي‌زند مي‌گوييم نماز باشد فردا، يک تنبک صد تا نماز را تحويل مي‌دهد) يک چيز جزئي ما را عوض مي‌کند.
5- حضرت نماينده‌اي دارد بنام مسلم بن عقيل که قبل از خود او را به طرف کوفه ميفرستد،
که اوضاع را بررسي کند و به حضرت خبر دهد او را هم دستگير کرده و شهيد کردند، درباره حالات مسلم، سؤال شد گفتند شب آخر از غروب تا صبح مشغول نماز بود.
نماز چيزي است که آنهايي که فهميدند چيست، عاشق شدند
6- همه شب عاشورا را به دعا و نماز مشغول بودند
«فقام الليل كله يصلي و يستغفر و يدعو و يتضرع و قام أصحابه كذلك يصلون و يدعون و يستغفرون» (ارشادمفيد/ج‌2/ص‌93) پس ايستاد شب را تا به صبح به نماز و استغفار و دعا و گريه و زاري و همينطور اصحاب او هم به نماز و دعا و استغفار مشغول بودند. (نفس المهوم از ارشاد)
«وَ بَاتَ الْحُسَيْنُ وَ أَصْحَابُهُ تِلْكَ اللَّيْلَةَ وَ لَهُمْ دَوِيٌّ كَدَوِيِّ النَّحْلِ مَا بَيْنَ رَاكِعٍ وَ سَاجِدٍ وَ قَائِمٍ وَ قَاعِدٍٍ» (اللهوف/ص‌91)
شب زنده داري کردن پس براي آنها زمزمه‌اي بود مثل زمزمه زنبور و حال اينکه بخشي در رکوع بخشي در سجد و بخشي ايستاده و نشسته بودند.
در کتاب لهوف (از کتابهاي تاريخ کربلاست) دارد که شب عاشورا 32 نفر از لشگر يزيديان آمدند از کنار خيمه‌هاي امام حسين(ع) و اصحاب رد شوند وقتي صداي گريه و دعا و ناله و نماز آنها را شنيدند توبه کردند و آمدند طرف حضرت.
7- از نماز و صبر کمک بگيريد
قرآن مي‌فرمايد: «وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ» (بقره/45) از صبر (روزه) و نماز کمک بگيريد.
سوال: در تاريخ بهترين کسي که به اين آيه عمل کرد چه کسي بود؟
جواب: زينب کبري(ع)
غروب عاشورا اين همه داغ و شهيد و جوان و حتي جوانهاي خودش شهيد شده، 72 داغ ديده و بردوش داشتن مسئوليت اسارت در عين حال.
امام صادق(ع) مي‌فرمايد: در تمام مدت حضرت زينب نماز شبش ترک نشد تنها وقتي که نماز را نشسته خواند و زانوهايش رمق نداشت غروب عاشورا بود.
8- حضرت از خواهرش تقاضاي دعا در نماز دارد.
کار اين زن (زينب(ع)) به کجا رسيد که امام معصوم (حسين(ع)) مي‌فرمايد:
خواهرم زينب دوست دارم در نماز شبت به من دعا کني.
خيلي بها مي‌دادند به نماز، ما معلم خصوصي مي‌گيريم براي کامپيوتر، فيزيک و شيمي.
9- امام حسين(ع) فرزندي (نوه اي) داشت رفت مکتب استاد به او سوره حمد را يا د داد.
آنقدر حضرت به استاد او جايزه داد گفتند خيلي جايزه دادي حضرت فرمود براي اينکه نماز ياد او داده است.
کدام پدر رفته نزد استاد و گفته بچه من نمازش ضعيف و کم توجه است مقداري درباره اسرار و آموزش نماز برايش بگو اين هم هديه آن، ما براي کفش و کلاه و اتو و تخمه کدو، دوچرخه و ساعت و همه چيز پول مي‌دهيم براي نماز فرزند چقدر تلاش و پول خرج مي‌کنيم، چقدر خانه‌هايي است که اطاق مهمانخانه او با تجملات خاص که سالي چند بار مهمان استفاده نمي‌کند و در کنار آن مي‌بينيم فرزندان ما در مدارس فضاي آموزشي و سالن براي نماز خواندن ندارد و يا کم دارند.
10- آموزش نماز
داستاني است که پيرمردي وضو گرفتنش اشتباه بود امام حسن و امام حسين(ع) که در سنين کودکي و نوجواني بودند تصميم گرفتن گوشزد کنند آمدند نزد پيرمرد گفتند ما وضو مي‌گيريم شما قضاوت کنيد کدام يک از ما‌ها بهتر وضو مي‌گيريم وقتي اين دو بزرگوار وضو گرفتند پيرمرد پي به اشتباه خود برد و عرض کرد وضوي شما صحيح است و وضوي من اشتباه و تشکر کرد.
و اين دليل بر اين است که اسلام فيلم و نمايشي (به آثار مثبت و آموزش صحيح داشته باشد) تاييد مي‌کند و البته احاديث ديگر هم در اين زمينه هست.
11- دعاي باران امام حسين(ع)
يکسال به علت کمي باران در کوفه خشکسالي شد مردم آمدند خدمت اميرالمومنين(ع) و عرض کردند نماز باران خوانده شود توسط حضرت، حضرت فرمودند بگوييد حسين فرزندم دعا کند آمدند خدمت امام حسين(ع) حضرت دعا کرد و باران آمد. يکي از کوفيان به حضرت گفت اميدوارم اين خدمت و دعايي که فرموديد و اين باران آمد و ما از خشکسالي نجات پيداکرديم روزي تلافي خواهيم کرد.
(چطور تلافي کردند در کربلا از کمي آب براي علي اصغر امام حسين(ع) هم مضايقه کردند)
12- جلسات و ملاقات‌ها در مسجد
زماني که امام حسين(ع) براي بيعت نکردن با يزيد از مدينه بيرون آمده و به مکه آمدند حدود 120 روز در مکه بودند و در اين مدت تمام ملاقاتهاي حضرت در مسحد بود.
13- نماز و خدا حافظي
البته وقتي هم که از مدينه خواست بيرون‌ايد آمد کنار قبر پيامبر(ص) و نماز خواند و خداحافظي کرد همچنين کنار قبر مادرش زهرا(ع) نماز به جاي آورد و خداحافظي کرد.
انشاء ا… اين بحث زمينه‌اي شود که در تمام ايران در شهر روستا به هنگام ظهر برود زير پوشش اقامه نماز (تمام روحانيون در عذاداري شرکت کنند نمي‌دانم چرا اينطور شده که منبر جاي روحاني و سينه زدن جاي کت شلواري‌ها، چه اشکالي دارد اصلا افتخار کنيم) موسس حوزه علميه قم مرحوم آيه الله العظمي شيخ عبدالکريم حائري(ره) استاد حضرت امام و همه مراجع ايشان به دنبال دسته‌هاي عزاداري سينه مي‌زد، امام زمان(ع) را سيد بحرالعلوم فرمودند که من ديدم در هيئت عزاداري سينه مي‌زدند، روحانيون بروند توي دسته‌ها مردم مخلص هستند حسين حسين مي‌گويند (بهانه نکنيم، همين‌ها را خدا دوست دارد من افتخار مي‌کنم، کسي نيستم يك طلبه پوک ولي افتخار مي‌کنم هرسال به دنبال هيئت مي‌روم سينه مي‌زنم و هرچه دارم از اين سينه زدند دارم که چي مگر ما کي هستيم ليسانس مگر چيست؟ 200 کتاب خوانده و ليسانس شده فاصله مي‌گيرد بخصوص در روستاها مي‌رود عقبتر از دسته چه خبر است ليسانس و حجة الاسلام بودن، قاطي مي‌شويم با مردم.
قرآن مي‌فرمايد: «فَادْخُلي‌ في‌ عِبادي وَ ادْخُلي‌ جَنَّتي‌» (فجر/30-29) در روز قيامت خداوند مي‌فرمايد پس داخل بشود به جمع بندگانم اگر مي‌خواهي فرداي قيامت به شما چنين خطابي بوشد در دنيا هم از جمع جدا نشو، اينها عاشق امام حسين(ع) هستند و خداوند اينها را دوست دارد حتي بدها را هم دوست دارد.
(من يک خاطره‌اي را توي تلويزيون گفته‌ام نمي‌دانم چه سالي حالا اگر گفته‌ام تکرار مي‌کنم شايد هم تلويزيون نبوده ولي گفته‌ام.
يك جايي يك حاج آقايي بود ايام عاشورا عزاداري مي‌کرد و خرج مي‌داد عده‌اي از افراد لا ابالي موقع غذا خوردن مي‌آمدند، نه سخنراني گوش مي‌دادند و نه سينه مي‌زدند يك شب اين حاج آقا آمد و خطاب به اينها گفت شما فقط براي غذا مي‌آييد اينها هم ناراحت شدند و رفتند صاحب جلسه شب امام حسين(ع) را به خواب ديد که فرمود چرا اينها را طرد کردي اينها که براي شما نمي‌آيند، چرا موقعي ديگر نمي‌آيند محرم است و عاشورا اينها مهمانهاي من هستند از خواب بيدار شد و فهميد کار اشتباهي کرد شب بعد رفت و آنها را دعوت کرد و عذرخواهي نمود نبايد اينها را از سر سفره بلند کرد.)
امام حسين(ع) همه را دوست دارد اصلا او شهيد شد تا ما عزيز شويم، اگر امام حسين(ع) قطعه، قطعه نمي‌شد يزيد چيزي از اسلام باقي نمي‌گذاشت خواست به ما بفهماند که شما بايد ضد طاغوت تربيت شويد، اگر خوراک و پوشاک، مسکن نيست نباشد، ذليل نشويد.
خوراک، آب را بروي آن بستند.
پوشاک: پيراهنش را هم بيرون کشيدند.
مسکن: خيمه‌ها را آتش زدند
بدن: سوراخ، سوراخ شد ولي نتوانستند عزت او را سوراخ کنند، عزت خواهي درس امام حسين(ع) به همه ما (در طول تاريخ) است.
14- اعلام وقت نماز توسط ابوثمامه
ابوثمامه شخص مهمي است در کوفه مسئول بيت المال و خريد اسلحه براي مسلم بن عقيل از شخصيتهاي مهم کوفه است. ظهر عاشورا به امام حسين(ع) عرض کرد اقا ظه راست (وقت نماز) حضرت فرمود خداوند به شما جزاي خير بدهد ايستادند به نماز خواندن.
دونفر براي نماز خواندن حضرت وسط ميدان سينه سپرکردند يکي زهيرکه چه خوش عاقبت شد، چون او اول طرفدار عثمان بود درمسير کربلا بود ومي خواست که امام حسين اورا نبيند بعضي‌ها حالت بي تفاوتي دارند مي‌گويند نه ما طاغوتي هستيم نه ياقوتي.
به يك نفر گفتند تو طرفدار شاهنشاهي هستي يا مشروط گفت خدامي داند ما زن وبچه داريم. همسفر بود زهير ولي نمي‌خواست درگير بشود خيمه‌اش را عقبتر مي‌زد.
يکروز حضرت فرستاد دونفررا که زهير را دعوت کنيد به پشتيباني ما دراين سفرکربلا سنگين برخورد کرد در پذيرش اين دعوت خانمش اورا تشويق وترغيب کرد درطرفداري از فرزند حضرت زهر(س) ولذا پيوست به ياران حضرت وشب عاشورا گفت من اگر هزار بارکشته شوم دست از اين راه برنمي دارم.
پس وفتي امام حسين(ع) ايستاد به نماز زهير پسر حضرت شد با اينکه نماز حضرت درحال مسافرت دو رکعتي بود 30 تير رها کردند به طرف امام(ع) با اينکه نماز دورکعتي واجباتش انجام شود به حمد وسوره و رکوع و سجده تشهد و سلام مختصر است شايد براي تقريبا 30 کلمه نماز 30 تير رها کردند و حضرت دست بر نداشت.
ما هم به بهانه کم و واهي و اندک گاهي نماز را ترک مي‌کنيم.
و ابوثمامه آرزويش اين بود که نماز بخواند بعد شهيد شود، کربلا درس زياد دارد.
15- برخورد امام حسين(ع) با حر و اقامه نماز در راه کربلا
در راه کربلا حر که يکي از فرماندهان لشگر يزيدي بود راه را بر امام حسين بست برخوردهايي شد تا وقت نماز رسيد حضرت فرمود حر تو با لنگر خودت نماز بخوان ما هم خود نماز مي‌خوانيم، حر گفت نه من با لشگرم با شما نماز مي‌خوانيم. اين رشته باطني ولايت است که بالاخره انسانهاي معقتد را نجات مي‌دهد.
2- تقليد باعث نجات مي‌شود
شخصي که من او را مي‌شناسم و پدر و شهيد شد، از منافقين آن زمان مجاهدين به عنوان جوانان انقلابي دفاع مي‌کرد و امکانات تهيه و در اختيار آنها مي‌گذاشت بعد ديديم از آنها بريد علت را پرسيدم؟ گفت من مقلد امام بودم و فکر مي‌کردم اينها هم مقلد هستند بعد ديدم خير اينها خط مشي فکري از جاي ديگري مي‌گيرند من هم گفتم من مقلد هستم از مجتهدي که بايد از همه باتقواتر و داناتر باشد و اين چيزي است که انسان را نجات مي‌دهد و لذا از آنها جدا شدم شرط مجتهد اين است که نبايد هوي و هوس داشته باشد (تقوا) و من مي‌بينم آن جوانها پر از هوا هوس هستند پس او بريد و جدا شد يکي به خاطر تقليد و يکي هم براي دعا.
حر آمد اقتدا کرد و شايد همين نماز جماعت باعث نجات او شد.
16- موذن امام حسين(ع) از مکه تا کربلا
شخصي است به نام حجاج ابن مسروق وقتي ديد امام حسين(ع) از مکه بيرون آمد از همراهيان حضرت شد و برا‌ي حضرت اذان مي‌گفت، و موذن رسمي بود.
(يه جمله است تا ديروز من بلد نبودم جمله‌اش را گرفتم موفق نشدم از کامپيوتر بگيرم چون من بعضي کلماتش را نمي‌شود توي کتاب پيدا کرد شايد 8-9 ماه طول بکشد کامپيوترها کارها را خيلي آسان کرده‌اند.
17- نماز ظهر عاشورا
در روايت داريم وقتي امام حسين(ع) ظهر عاشورا به نماز ايستاد:
(عقلها پريشان و چشمها گريان بود)
18- قاتل ابالفضل در کوفه
قاتل ابالفضل(ع) در کوفه راه مي‌رفت و توي سر خود مي‌زد گفتند: چرا؟
گفت: من پول از ابن زياد گرفتم رفتم کربلا جواني را کشتم شکلش مثل ماه و ميان دو ابرويش جاي سجده بود
19- خاک قبر امام حسين(ع)
«وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ» (مصباح‌المتهجد/ص‌722) پاکيزه شد زميني که شماها در آن دفن شديد.
شهادت امام حسين(ع) فقه را زير و رو کرد، مسافر نمازش شکسته است ولي چهار جا نماز مسافر درست است.
الف: خانه الوهيت – مسجد الحرام
ب: خانه نبوت – مسجد النبي
ج: خانه امامت – مسجد کوفه
د: خانه شهادت – حرم امام حسين(ع)
اينکه به مسافر مي‌گويند اين چهار جا نماز را درست بخوان يعني اين خانه توست، چکار کردم امام حسين(ع) از زايشگاه تا قبرستان.
حديث داريم:
موقعي که فرزند به دنيا مي‌آيد لب او را به خاک و مهر کربلا تبرک کنيد، وقتي هم انسان از دنيا مي‌رود تربت را در کفن او بگذاريد.
يعني شهادت فراموش نشود، و علت مهمي که ايران در کشورهاي اسلامي نمونه شد چون اين ملت عاشق شهادت بود، و لذا در مقابل طاغوت ايستادگي کرد و از هيچ چيز نهراسيد.
تمام رهبران ما يازده امام(ع) شهيد شدند و از افتخارات ما همين است.
20- تربت امام حسين(ع) و قبولي نماز
سه چيز باعث مي‌شود نماز انسان قبول شود
الف: حضور قلب – آن مقدار از نماز که توجه داشته باشيم قبول مي‌شود
ب: نافله (نماز‌هاي مستحبي که قبل يا بعد يا بين نمازها در شبانه روز رسيده)
ج: تربت امام حسين(ع)
حديث داريم: سجده کردن بر خاک قبر امام حسين(ع) پرده‌هاي هفت گانه را کنار مي‌زند (يعني نماز قبول مي‌شود)
امام صادق(ع) کيسه زردي داشت از خاک قبر امام حسين(ع) نماز را با آن خاک مي‌خواند.
البته اين کار تنها جنبه مقدسي ندارد بلکه يک کار انقلابي هم هست (چون باعث زنده بود شهيد و ياد اوست) اولين تسبيحي که درست شد بدست حضرت زهرا سلام الله عليها از خاک قبر حمزه سيد الشهداء در احد بود.
و اولين کسي که از خاک قبر امام حسين(ع) تسبيح درست کرد امام سجاد(ع) بود. با اين تسبيح مقابل يزيد ذکر مي‌گفت که يزيد عصباني شد گفت اين چيست؟
حضرت فرمود: اين خاک قبر پدرم امام حسين(ع) است او را شهيد کردي ولي خاک قبرش در دست مردم خواهد چرخيد، تو رفتني هستي و او ماندني است.
(در ميان ما هرکس بي کار است به تسبيح مشغول است مثل زنجيرهايي که اينچنين مي‌کنند (به دور انگشت مي‌چرخانند) ما فکر مي‌کنيم تسبيح و زنجير هردو از يک مقوله است مثل تخمه کدو مي‌شکنيم چه فرق مي‌کند تخمه کدو و گل آفتاب)
ويژگي تربت اين است که مرگ بر يزيد دارد لذا حضرت فرمود تو (يزيد) مي‌روي و نابود مي‌شوي ولي شهيد و ياد او مي‌ماند.
پس تسبيح تربت بار انقلابي و مرگ بر يزيد دارد، سفارش به همراه داشتن مهر کربلا براي چيست؟ يکي از مديران يک دبيرستان به بچه‌ها گفت چه کسي مهر کربلا دارد. عده‌اي دست بلند کردند که ما داريم همراه خود آنها را جايزه داد با اين عمل ياد داد که شما هميشه بايد خاکي از قطعه قبر شهيد در کيسه و روي قلبتان باشد.
مکتب ما با شهادت است. آب مي‌خوريم سلام بر حسين(ع) سلام بر امام حسين(ع) شب جمعه مستحب است.
همچنين نيمه شعبان، ماه رمضان، شب نوزدهم، شب 21، عيد فطر، عيد قربان، حساب امام حسين(ع) جداست همه امامها کشتي نجات هستند ولي کشتي امام حسين(ع) تندتر است. همه ا مامها باب الله هستند ولي درگاه و بارگاه امام حسين(ع) وسيعتر است.
21- نماز طفلان مسلم(ع) و شهادت آنها.
مسلم بن عقيل(ع) فرزند داشت دو تا از آنها در کربلا شهيد و و دوتا را هم اسير کرده به کوفه آوردند و در آنجا زنداني کردند ولي بقيه اسرار را فرستادند شام يکسال گذشت و ابن زياد دستور داد بر آنها سخت بگيرند يکروز شناسايي دادند خود را به پيرمرد زندان بان وقتي شناخت اينها از ذريه پيامبر(ص) و خاندان اهلبيت هستند اعلام آمادگي کرد که حاضر است آنها را آزاد کند گرچه خود گرفتار شود براي اينکه کسي متوجه نشود آنها را شبانه آزاد کرد و به آنها گفت شب راه برويد و روز بخوابيد و پناه بگيريد تا کسي شما را نشناسد اين دو برادر آمدند و آمدند تا ختسه شدند درب خانه‌اي را زدند پيرزني آمد تعجب کرد آنها شناسايي دادند او هم از ارادتمندان اهل بيت(ع) بود گفت من حاضرم شما را پناه بدهم ولي داماد من از طرفداران يزيد است اگر بيايد و شما را بشناسد ممکن است کار مشکل شود بالاخره آنها را پناه داد غذايي درست کرده آنها را پذيراييو استراحت کردند آن شب دامادش از راه رسيد سراسيمه و خشمناک بود پيرزن علت پرسيد گفت خبر داده‌اند طفلان مسلم زندان فرار کرده‌اند و براي دستگيري و سر بريده آنها جايزه گذاشته است، ابن زياد 2000 درهم پيرزن نگران شد ولي خيلي او را نصيحت کرد طفلان مثل اينکه خوابي ديدند و سروصداي آنها رسيد به ا ين داماد فهميد آمد و آنها را پيدا کرد و شناخت کتفها‌ي آنها را بسته و به دست غلامش داد گفت کنار رودخانه آنها را بکش، در راه اينها خود را به غلام شناسايي دادند و به غلام هم گفتند تو شبيه بلال اذان گوي پيامبر(ص) هستي غلام هم شمشير را دور انداخته و فرار کرد داد به پسر او هم امتناع کرد خودش خواست بکشد آنها گفتند اجازه بده ما دو رکعت نماز بخوانيم، گفت نماز خواندن به حال شما تاثيري ندارد بخوانيد بالاخره آنها را شهيد و سر هردو را براي ابن زياد آورد جايزه بگيرد ابن زياد گفت چگونه آنها را دستگير کردي داستان را تعريف کرد ابن زياد متاثر شد نه تنها به او جايزه نداد بلکه دستور داد سر او را در همان مکاني که طفلان را شهيد کرده بود بريدند.
مسئله اين است که گفت خاطره مهم من از آنها اين است که آنها نماز خواندند و من سر آنها را بريدم چطور از نماز دفاع کرده‌اند چرا ما نسبت به نماز کاهلي مي‌کنيم، اميدوارم، تاسوعا و عاشورا البته با برنامه ريزي تانکرهاي آماده آب، مقداري گوني مثل پرچم و علامات دنبال هيئت ببرند البته اگر امکان نماز خواندن به هيچ شکل نيست لا اقل اذان بگوييد، بوي کربلا داشته باشد عزاداريها و گرنه امام حسين(ع) سر نماز و ما مشغول سينه زدن باشيم درست نيست، لا اقل به صورت دستجمعي اذان بگوييم و اين مسأله را فرهنگ کنيم.
خداوندا به آبروي امام حسين(ع) معرفت و شکر و انس و توکلي که زير بناي نماز باشد و نماز عاشقانه، عارفانه نصيب ما و نسل ما بفرما.
خداوندا همينطور که ما به امام حسين(ع) مي‌گوييم «أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاةَ» (كافي/ج‌4/ص‌577) ما را هم از برپا کنندگان نماز قرار بده.
خدايا آن انقلاب و امام و عزيزاني که بين آب و آتش و خون اقامه نماز کردند ما را پاسدار آن خونها و خدمات قرار بده.
کشور ما، رهبر و دولت و نسل و ناموس و عقائد و افکار، مرز و بوم ما حفظ بفرما.
توفيق عزاداري بي ريا، خالص، مقبول، سازنده به همه ما و امت ما مرحمت بفرما.
پدران و مادراني که ما را با اهلبيت آشنا کردند از ما راضي و آنها را سر سفره امام حسين(ع) مهمان بفرما.
قلب آقا امام زمان(ع) را از ما خشنود، ظهورش را تعجيل، و ما را از بهترين يارانش قرار بده.

«والسلام عليکم و رحمة الله و بركاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2517

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.