امامت -3، غیبت امام زمان (عج)

موضوع: امامت -3، غیبت امام زمان (عج)
تاریخ: 29/05/58

بسم الله الرّحمن الرّحيم

الحمدلله رب العالمين و صلى الله على سيدنا و نبينا محمد و على اهل بيته و لعنة الله على اعدائهم اجمعين.

عرض مى‏شود كه دنباله بحث امامت را ديگر قطع مى‏كنيم، دو جلسه درباره‏ اش صحبت كرديم، يكى مسئله غدير بود و يكى هم مسئله اولى الامر و مقدارى هم درباره امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چند جمله ‏اى صحبت كنيم كه بعد وارد بحث معاد بشويم.
ائمه ما، طبق روايات زيادى كه از شخص رسول الله (ص) نقل شده و بعضى از دانشمندان حدود سيصد حديث را جمع آورى كرده ‏اند، كه تقريباً سيصد حديث از شخص پيامبر آمده است كه فرموده ائمه بعد از من دوازده نفر هستند و آخرين آنها حضرت مهدى (ع) است كه غائب است و البته در مورد امام زمان در كتابها زياد نوشته شده است، خود دوستان مطالعه مى‏كنيد، در كتاب هاى تعليمات دينى خودتان درباره امام زمان، درباره مقدمات ظهور، طرحى كه امام زمان دارد، تشكيل حكومت جهانى واحد، در اين زمينه بحث زياد است، كتاب خودتان را حداقل مطالعه كرديد و كتابهايى هم در اين زمينه مطالعه مى‏فرماييد، يكى از كتابهاى بسيار جالبى كه شما مى‏توانيد در اين زمينه مطالعه بفرماييد، كتاب در فجر شاهد، كه كتاب خوبى است در اين زمينه، البته غرضم اين نبود كه بهترين كتاب همين است، كتاب خوبى است كه شما مى‏توانيد مطالعه كنيد، البته كتاب هاى خوب زياد است.
1- طول عمر امام زمان (عج)
گاهى اين سوال مطرح مى‏شود كه گاهى مسئله طول عمر مطرح مى‏شود كه امام زمان چطور اينقدر عمرش طولانى است؟ گيرى ندارد مسئله طول عمر، در اقيانوس اطلس ماهى پيدا كرده‏ اند كه مى‏گويند سه ميليون سالش است، مگر وحشت دارد؟ اصولاً خداوند كارهاى خارق العاده زياد كرده است. در همين يكى، دو سال پيش بود در روزنامه اطلاعات كيهان عكس يك نفر را كشيده بودند كه تمام اعضايش جا به جاست، قلبش طرف راستش است، نمى‏دانم شش، جگرش، معده ‏اش، همه اندامش جا به جاست و حدود شصت سال هم زندگى كرده و هيچ طوريش نشده است.
شخصى به دنيا آمده كه اين در مجله دانشمند ظاهراً بود، كه اصلش قلبش بيرون بدنش بود، بيرون بدنش قلبش بود و سیم كشى شده بود به داخل و عرض كنم به حضور جنابعاى كه افرادى كه آفرينش‏هاى استثنايى در خلقت بوده، افرادى كه عمرهاى طولانى داشته‏اند، خود قرآن مثلاً درباره حضرت نوح مى‏فرمايد كه نهصد و پنجاه سال در ميان مردم فرياد مى‏كشيد و مبعوث شده بود، البته عمرش بيش از نهصد و پنجاه سال بود، نهصد و پنجاه سال مبعوث شده بود، عمر طولانى محال نيست. و دانشمندان هم اخيراً دنبال دارويى هستند و به كشف دوايى كه بتوانند عمر را طولانى كنند. عمر مثل حركت مى‏ماند، براى حركت مى‏شود اندازه‏ گيرى كرد، مى‏شود حركت مى‏تواند خيلى تند باشد و خيلى هم كند باشد، حركت يك معيارى ندارد كه آدم بگويد مرز حركت چقدر است.
محال نيست عمر طولانى، خداوند اراده كرده است، آن خدايى كه يك ماهى خلق مى‏كند، سه ميليون سال، آن خدايى كه اين كرات را در اين مدار خاص خودش مى‏چرخاند، يك انسانى را به عنوان ولى خودش عمر طولانى به آن مى‏ دهد، وحشتى ندارد.
2- غيبت امام زمان
و اما چرا ظاهر نيست؟ يك مثال خيلى ساده بزنم براى اينكه همه عمومى معلوم بشود، اگر فرض كنيد كه يك خيابانى است كه شهرداری مى‏آيد و يك لامپ وصل مى‏كند، بچه ‏هاى خيابان مى ‏آيند و مى ‏گويند لامپ آمده است در خيابان، برويم و بزنيم بشكنيم، از آن پائين يك تير مى‏زنند، تق مى‏زنند و مى‏شكنند. باز از طرف اداره برق مى‏آيند و مى‏گويند چرا لامپ و فلان و يك لامپ ديگر مى‏زنند، باز لامپ دوم را هم مى‏زنند، اگر ده لامپ هى دادند و بچه ‏هاى محل و يا مردم محل شكستن، باز هم لامپ مى‏زند؟ مى‏گويد اين مردم هنوز متمدن نشده‏ اند بايد پايشان يك خورده در سنگلاخ‏ ها بيفتد، احساس نياز بكنند و تشنه شوند و وقتى احساس نياز كردند، تشنه شدند ما برايشان، خداوند وقتى يك لامپى را وصل كرد به نام على بن ابيطالب، تق زدند و شكستند، لامپ دوم به نام، هر امامى نصب شد مردم آن را كشتند، مردم هنوز آمادگى براى پذيرش شنيدن حق ندارند، بخصوص كه اگر برنامه يك برنامه وسيعى باشد كه بخواهد يك حكومت جهانى تشكيل دهد، بنابراين بايد يك خورده مردم تشنه بشوند.
از امام سوال مى‏كنند كه چرا امام زمان غائب مى‏شود، چون ائمه قبلى همه ‏اش پيام مى‏داند و همه ‏اش خبر مى‏دادند كه از نسل ما شخصى است به نام حضرت مهدى (عج) كه غائب است. سوال مى‏ كردند چرا غائب است، در روايات داريم «وَ أَشَارَ بِيَدِهِ إِلَى عُنُقِهِ» (كمال‏ الدين،ج‏2،ص‏435) يعنى همچين مى‏كردند كه بيايد مى‏كشنش، همينطور هم هست. الان افرادى را كه يكخورده احتمال بدهند كه اينها نقشه‏ هايى دارند، افكار بالايي دارند، اينها را مى ‏كشند، بنابراين بايد زمينه آماده شود، يعنى همه ايسم ‏ها، همه ايدئولوژيك ‏ها، بايد همه ايدئولوژى‏هاى انسانى لنگ بماند، پيروى‏ ها خنثى شود، ما هر چند روزى عقب يك نفر برويم و ببينيم فايده ندارد، تسليم بشويم، وقتى تسليم شديم، برمى گرديم، مثل پسرى كه با پدرش اختلاف دارند، اين پسر همه‏ اش ناراحت است و فلان است، يك روز مى‏رود خانه اين رفيق، يك روز مى‏رود خانه آن رفيق، بعد يك چند روزى كه خانه رفيقها مى‏رود بعد يكى از رفيق‏ها مى ‏رود دانشگاه، يكى مى‏رود مسافرت، و دوباره اين پسر برمى گردد به خانه، ما فرار كرده‏ ايم از حق، به سوى آزادى. ولى الان كه فرار كرديم، الان همين آقايان فرار كرده دو مرتبه برمى گردند.
3- آمدن امام زمان وعده‌ الهي است
امام زمان خواهد آمد و يك حكومت واحد جهانى تشكيل خواهد داد، اين وعده خداست، قرآن مى‏ فرمايد، چند تا آيه داريم كه مى ‏فرمايد «وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ» (قصص/5) ما اراده كرديم كه مستضعفين حكومت را به دست بگيرند، «وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ» (نور/55) خدا وعده داده است به افراد مومن كه حكومت را دست اينها بده، «وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى‏» (طه/132) «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقين» (اعراف/128) «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ» (صف/9) دين اسلام بر سراسر هستى و گيتى حكومت كند، بناست حكومت مستضعفين، حكومت متقين، حكومت اسلامى سرتاسر جهان را بگيرد، منتها اين آمادگى مى‏خواهد، فشارها، ناراحتى‏ ها آمادگى مى‏خواهد. همين انقلاب ايران به رهبرى امام خمينى (ره) اين مردم تا آماده، اين امام، همين امامى بود كه هفده سال پيش، شانزده سال پيش هم فرياد مى‏كشيد اما مردم هنوز آماده نشده بودند، هنوز بعضى مى‏گفتند كه بابا فلانى خوب است، تقسيم اراضى كرده است، زمين به ما داده است، فلانى خوب است بيمه به ما داده است، فلانى خوب است، هنوز بودند كسانى كه تغذيه رايگان در مدارس بود، مى‏گفتند آقا واقعاً چقدر دلسوز است، دلش به حال ما مى‏سوزد، ما بايد گول بخوريم، عقب اين و آن برويم، خسته شويم و بفهميم كه همه‏اش كلك است، ما را براى خودمان نمى‏خواستند، ما را براى خودشان مى‏خواستند.
فرق است بين كسى كه ما را براى خودمان بخواهد و كسى كه ما را براى خودش بخواهد، همه كشاورز، بازارى، دانشجو، محصل، همه فهميدند كه او اگر تغذيه رايگان، اگر به بچه بيسكويت مى‏دهد، و اگر به كشاورز زمين مى‏دهد، همه براى اين است كه ما را براى خودش مى‏خواهد، ما فهميديم، وقتى فهميديم تا رهبر انقلاب اعلاميه داد همه لبيك گفتيم، همه آماده شديم. همينطور كه در انقلاب ايران خسته شده بوديم، آماده شده بوديم، تا پارچه بنزينى نباشد با كبريت آتش نمى‏گيرد، بايد پارچه آماده شود و بنزينى شود تا آتش بگيرد. بايد كشورها، مكتب‏ها، رهبرها، بايد همه امتحان خودشان را بدهند، همه مى‏آيند و مى‏گويند ما حامى طبقه كارگر هستيم، بعد مى‏بينيم همان كشورى كه دم از كارگر مى‏زند كارگر در آن كشور روسياه‏ترين كارگرها در تمام كشورهاست، خفقان در آن كشور از همه كشورها بيشتر است، مى‏بينى خفقان، فشار، ظلم، همه هست همه هم به اسم طبقه مظلوم، بنابراين بايد بشر به سراغ مكتب‏ ها برود، سراغ ايدئولوژى ‏ها برود، دنبال هر رهبرى برود، خسته بشود، آماده بشود، بشر آماده كه شد، حضرت مهدى (عج) ظهور مى‏كند و ما بايد منتظر باشيم.
4- انتظار آمادگي است
معناى انتظار هم در صندوق گذاشتن نيست، معناى انتظار آماده است، شما وقتى منتظر مهمان هستى، پذيرايى مى‏كنى، اتاق و غذايت را و اينها را آماده باش. و مسئله عمرش هم براى ما حل است، عرض كردم نمونه هايى دارد، وقتى خداوند نمونه هايى در عمر طولانى قرار داد، ديگر براى ما چيزى نداريم. فقط بايد توجه كنيم به آقا و ما به عنوانى كه سرباز آن هستيم، گاهى به او سلام كنيم و نگاهى متوجه باشيم كه طبق روايات اسلامى كارهاى ما زير نظر ايشان رد مى‏شود و يك جورى باشد كه آن از ما راضى باشد، يك جمله‏ اى را يكى از دوستان آمد و به من گفت و من را تحت تأثير قرار داد، به من گفت فلانى، گفتم: بله. گفت: اميرالمومنين هر وقت نگاه به مالك اشتر و به ابوذر مى‏كرد، لذت مى‏برد، آيا حضرت مهدى (ع) هر وقت نگاه به شما مى‏كند، لذت مى‏برد؟ يعنى شما شاگردهاى خوبى هستيد، شما ياران خوبى هستيد، رد شويم. توجه را كه بايد به آقا داشته باشيم، مسئله ‏اى است كه بايد مورد نظر قرار بگيرد.
دنباله بحث امامت، خيلى بحث‏ها را فشرده مى‏گوييم، حالا اينجا يك جمله بگويم براى شما، به يك واعظ گفتند برو بالاى منبر و درباره فضايل حضرت على (ع) صحبت كن، اين واعظ رفت بالاى منبر و گفت: على بن ابيطالب زهدى داشت،..، علمى داشت،..، تقوايى داشت،..، شجاعتى داشت،..، هى يك صفتى گفت و سوت كرد، و آمد پائين از منبر، گفتند اين چه سخنرانى بود؟ گفت آخه شما به من مى‏گوييد كه نيم ساعت درباره حضرت على (ع) بگو، من بيش از يك سوت، هى يك صفت مى‏گویم و يك سوت مى‏كنم، ما چون بناست كه حرف هايمان را خيلى خلاصه بگوييم…، عرض كنم كه به قول ترياكى ‏ها يك مثالى دارند كه مى‏گويند كم مفيد و چسبان، بناست حرفهايى كه مى‏كنيم و كم و مفيد و چسبان باشد و سريع السير رد بشويم.
5- ياد مرگ انسان‌ساز است
بحث معاد را هم فشرده بگوييم. اصولاً بحث معاد مقدماتى دارد، يكى مسئله، حالا البته اين مربوط به درسهايى پيرامون معاد، گاهى اشكال مى‏شود كه آقا ياد مرگ ما را از زندگى خودمان هم مى‏اندازد، همه ‏اش مى‏گويند كه خواهى مرد، اتفاقاً ياد مرگ، توجه به مرگ نقش دارد در زندگى امروز من، شما اگر متوجه باشى كه در آينده برنامه ات چى است، از حالا خودت را آماده مى‏كنى. بازارى‏ها كه مى‏دانند كه هفت روز ديگر صد هزار تومان بدهكار هستند از هفت روز قبل پولهايشان را جمع مى‏كنند، مادرانى كه دخترهايشان پنج، شش ساله مى‏شود، همينكه دختر پنج، شش سال شد، ديگر كم كم جهازيه ‏اش را آماده مى‏كند، اصولاً توجه به آينده، اين خودش آمادگى در امروز به من مى‏ دهد، نه اينكه توجه به آينده من را از زندگى امروز هم بيندازد.
يكى از دانشمندان در زمان خفقان، يكى از علما در خفقان رفت بالاى منبر و يك سخنرانى خيلى عالى و تند و داغى كرد، آخر منبرش گفت كه مى‏دانيد چرا من امروز حقايق را گفتم، شروع كرد جنايات رژيم سابق را گفتند، گفت من همه‏ اش مى‏خواستم بگويم، مى‏ترسيدم از شكنجه، مى‏گفتم من را مى‏گيرند و مى‏زنند و فلان، ديشب فكر كردم كه مگر عقيده به قيامت ندارى، خدا هم كه جهنم دارد، خدا هم كه شكنجه دارد، اگر روز قيامت بگويد كه چرا جنايات طاغوت را نگفتى، من بگويم كه خدايا من از شكنجه مى‏ترسيدم، از شكنجه خلق ترسيدى، از شكنجه خالق نترسيدى، من ديشب به فكر معاد افتادم، امروز آمده‏ ام جنايات رژيم را بگويم. ببينيد، ايمان به معاد روحيه انقلابى مى‏دهد، مى‏سازد انسان را.
6- توبه
يكى از بحث‏هاى كه قبل از معاد است، بحث توبه است، اين جوانها و مردم يك مثلثى در ذهنشان است، مثلث را بگذار بكشم، فكر جوان‏ ها اين است، البته جوان هايى كه مى‏گويم بعضى هايشان، دختر و پسر و مرد و همه، مى‏گويند آقا اين راه مستقيم را قبول داريم، ولى ما حالا اول زندگيمان است و نمى‏توانيم آنطورى كه اسلامى مى‏گويد راه برويم، ما حالا فعلاً يك خورده اجازه بدهيد كه آزاد باشيم، از راه مستقيم كج مى‏شويم، قبول داريم كج مى‏شويم، قبول داريم گناه است، بد است، خلاف است، همه را قبول داريم، ولى حالا بگذار اول جوانى ما است، آزاد باشيم، پير كه شديم، برمى گرديم و آدم خوبى مى‏شويم، اين دور نماى فكرشان است كه مى‏گويند، راه مستقيم اين است ولى حالا به ما اجازه بدهيد كه آزاد باشيم، راحت باشيم، سر پيرى برمى گرديم، آن دو، سه سال آخر عمرمان را خوب مى‏شويم، اين مثلث دو، سه تا اشكال هندسى دارد.
يكى اينكه آقا درست است كه اين راه مستقيم است اما شما وقتى كج مى‏شويد، رو به بالا نمى‏روى، وقتى كج مى‏شوى، مى‏آيى، چى؟ شما چرا كجى را از اينطرف معنا كردى، كجى را سقوط معنا كن و در ثانى سقوط كردى تا اينجا، اين خطها آخرش معلوم است، چون آخرش معلوم است، نزديك كجى آدم كج مى‏شود ولى عمر من و شما آخرش معلوم نيست. شما به من بگو تا شصت سالگى عمرت است، به من يك نوشته بده تا خاطرم جمع باشد كه تا شصت سال زنده هستى، من هم يك نوشته مى‏دهم كه آقا شما پنجاه و هشت سال كج برو، آن دو سال آخر را خوب شو، اما يكوقت به اميد اينكه تا شصت سال زنده هستى، من هم يك نوشته مى‏دهم كه آقا شما پنجاه و هشت سال كج برو و آن دو سال آخر خوب شو، اما يك وقت مى‏بينى به خيال آنكه تا شصت سال زنده هستى، پنجاه و هشت سال مى‏خواهى آزاد باشى، يك وقت مى‏بينى ده روز ديگر مردى، پس ببينيد اين مغلطه مى‏كنى، تو عمر را تشبيه مى‏كنى به خط، غلط است، خط آخرش معلوم است، ولى عمر آخرش معلوم نيست.
مغلطه دوم وقتى كج مى‏شوى، كجى را رو به بلندى معنا مى‏كنى، كجى را رو به پائين معنا كن. حالا گيرم توبه كردى، توبه كردى و آمدى تا اينجا، «التَّائِبُ مِنَ الذَّنْبِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ» (كافى،ج‏2،ص‏435) گيرم توبه كردى و توبه تو هم قبول شد و خدا لغزش تو را بخشيد، تازه مى‏شوى مثل اول، ولى كسانى كه در راه حق هستند، رسيدند به اينجا، تو هنوز سر خانه اول هستى. مثل اينكه يك كسى يك كوچه‏اى را اشتباه مى‏رود تا آخر كوچه و بعد مى‏فهمد كه اشتباه كرده است، برمى گردد سركوچه، شده (كل اول) يعنى يك عمرى كار كرد، آخرش هم مى‏شود هيچى، اما كسانى كه در راه حق هستند، خيلى فرق مى‏كند.
يك اشتباه ديگرى كه وقتى بحث توبه مى‏شود، مى‏گويند، خيال مى‏كنند كه خيلى از پدران ما و يا خود ما ممكن است، خيال مى‏كنيم كه توبه مربوط به پيشمانى است، خدايا من بد كردم، ما چند رقم توبه داريم، گاهى انسان همينكه پشيمان مى‏شود، خود پشيمانى مساوى است با توبه، مثل آدم نابينايي كه زمانى كه چشم داشته خيلى با چشمش خيانت كرده است ولى الان ديگر چشم ندارد، سر پيرى مى‏گويد خدايا من بد كردم، پشيمان شدم، خوب همين توبه ‏اش است، چون كار ديگرى نمى‏تواند بكند. اما گاهى وقتها پشيمان شدم، فايده ندارد، پس چكار كنم؟ هيچى بايد پول هم بدهى تا بشود پشيمانى بعلاوه پول مساوى است با توبه. مال مردم را خوردم، درخت مردم را شكستم، توپ گلى را زدم به ديوار سفيد جا برداشت، با زغال روى ديوار نوشت فوتبال، واليبال، نمى‏دانم درخت فلان، حيوان را بردم در مزرعه فلان كشاورز چراندم، ظلم كردم، مال مردم را از بين بردم، خوب حالا خدايا من را ببخش، فايده ندارد، بايد پول را بدهى تا چى؟
7- جبران كردن مالي كه در كودكي ضايع كردي
من يك زمانى كوچولو كه بودم، حدود ده، يازده سالم كه بود، مى‏رفتيم دهات كاشان و بعضى از اين درختهايى كه ميوه داشت، سنگش مى‏زديم و گاهى هم شاخه را مى‏گرفتيم و به آن آويزان مى‏شديم و تا اين شاخه بشكند، بعد هم فرار مى‏كرديم، در ذهنم بود كه تا پانزده سالم نشده اشكالى ندارد، يك چيزى شنيده بودم كه تا پانزده سالگى كه آدم به تكليف نرسيده، مى‏گفتم تا پانزده سالم نشده، هر چه مى‏توانيم درختها را بشكنيم، شيشه‏ ها را بشكنيم، خيلى شر بودم، بعد به تكليف رسيديم و آمديم قم، حدود بيست سال پيش، اول طلبگى ما شروع شد و شروع كرديم درس خواندن و يك روز همينطور كه داشتيم كتاب مى‏خوانديم، ديديم مسئله نوشته است كه كسانى كه مال مردم را تلف كرده‏اند، بايد صاحبش را راضى كنند گرچه اين طرف در سن كودكى باشد، اِه! تا كودكى كه ما خيال مى‏كرديم طورى نيست، يكبار ديگر بخوانيم، چشم، كسانى كه مال مردم را تلف كرده‏اند بايد صاحبش را راضى كنند گرچه اين تلف كردن در سن كودكى باشد.
حالا مثلاً ما برويم در ده بگوييم ما آقا شاخه درخت تو را شكستيم، خوب زشت است، آدم خجالت مى‏كشد، به هر درى زديم، ديديم فايده ندارد، خلاصه آقا يك خورده پول برداشتيم و رفتيم آن ده، گفتيم آقا ما چند سال پيش خيال مى‏كرديم پانزده سالگى بشكنيم، بريزيم، طورى نيست و الان فهميديم كه اشتباه كرديم، شما اين ده تومان، بيست تومان،سى تومان را بگير و ما را حلال كن، زحمت شما را از بين برديم. مال مردم محترم است. كسى كه زحمتى كشيده و مالى را به دست آورده است، محترم است مالش و خلاصه گاهى وقتها انسان خيال مى‏كند، البته اين معلوم باشد، گاهى صحنه‏هايى پيش مى‏آيد كه كسى مال كسى را دزديده، چاپيده و حالا رويش نمى‏شود كه برود و بگويد آقا اينجانب فلانى ما مال شما را دزديدم، خوب چكار كند؟ از طرفى نگويد، روز قيامت جهنم است، بگويد، بايد برود صيغه بخواند كه من دزد هستم، اينجا اجازه داده‏اند كه آن آدم پول را به صاحبش برگرداند، لازم هم نيست كه بگويد كه اين چه پولى است.
آقاجان شما يك هشتاد تومان را از ما مى‏خواهى، آقا چه كردى؟ لازم نيست كه بگويى كه من دزد هستم ولى مال مردم از هر راهى شده بايد به صاحبش رد شود. حتى در يك حديثى داريم كه راهنمايى مى‏كند امام كه پول و آن مبلغى كه از تو مى‏خواهد، بينداز در يك ظرف و بنويس كه آقا من يك فردى هستم، لازم نيست كه شما من را بشناسى، شما اين صد و بيست تومان را از من مى‏خواهيد، با يك كاغذ برايش بفرستى، مثلاً به حسابش واريز كنى، ولى اجمالاً زحماتى كه مردم كشيدند و چيزى بدست آورده‏اند مال خودشان است و بايد محترم شمرده شود. خلاصه گاهى پشيمانى فايده ندارد، بايد پول بدهيد. گاهى پشيمان مى‏شوم، فايده ندارد، بايد كار بكنم تا بشود توبه. نمازش را بد خوانده، غلط خوانده، بعد معلوم مى‏شود كه نمازش غلط است، خوب خدايا بد كردم، بله، بايد نماز هايى را هم كه غلط خواندى از نو بخوانى تا بشود توبه.
بعضى وقتها پشيمانى فايده‏ اى ندارد، بايد جان بدهى تا بشود توبه. كشتم يك نفر را و الان پشيمان هستم. خوب بله، تو پشيمانى ولى آنهايى را كه كشتى چى؟ بايد جانت را هم بدهى تا بشود توبه. رد شويم. يكى از مسائلى كه بد نيست كه تذكر بدهيم، مسئله‏اى است كه اولياء خدا خيلى روى آن تكيه مى‏كردند، پيامبران…،
خودمان كه نه، حاكم شهر، مثل اينهايى كه مأمور شهر هستند، مأمور شكنجه مى‏گويد كه آقا من يك نفر كشته‏ ام و الان پشيمان هستم. خوب باشد پشيمان باش ولى پشيمانى فايده‏ اى ندارد. پشيمانى خالى فايده ‏اى ندارد. پس گاهى بايد پول داد، گاهى بايد كار كرد، گاهى بايد جان داد.
8- حسن عاقبت و سوء عاقبت
مسئله ديگرى كه خيلى مورد توجه اولياء دين است كه بايد اشاره كنيم مسئله خوب مردن است، در راه خدا شهيد شدن. مسئله خيلى اولياء دين تكيه مى‏كردند كه در راه خدا شهيد شدند، كسانى كه در راه خدا هجرت مى‏كنند و در راه هجرت «ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ» (نساء/100) داريم اولياء خدا در قرآن مى‏گويد «تَوَفَّني‏ مُسْلِماً» (يوسف/101) خدايا من را در حالى كه مسلمان هستم بميران. «وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ» (آل عمران/193) روايات زيادى كه افرادى، آدم‏هاى خوبى هستند ولى لحظه مرگ بى دين مى‏ميرند، آدمهايى هستند، آدمهاى خيلى خوبى نيستند ولى لحظه مرگ با دين مى‏ميرند، اين هم يك مسئله‏اى است كه سرجاش در قرآن تكيه شده است. مسئله حسن عاقبت و مسئله سوء عاقبت، عده‏اى با دين مى‏ميرند و عده‏اى… و واقعاً انسان اين صحنه ‏ها را مى‏بيند، گاهى لذت مى‏برد. در همين هفده شهريور يكى از دوستان مى‏گفت تير خورد و يك نفر افتاد در جوب آب، رفتن رفقايش بيرونش بياورند، گفت من را ول كنيد، برويد قرآن را حفظ كنيد. ببينيد يك نفر كاسب در لحظه مرگ در خون خودش دست و پا مى‏زند و مى‏گويد: برويد و قرآن را حفظ كنيد، گاهى وقتها اينطورى است و گاهى وقتها هم ممكن است بخاطر دو فلس پول… و اين مربوط به اين است كه چقدر انسان مادى باشد.
اين افرادى كه خيلى مادى هستند وضع دينشان خطرناك است. يك مثالى برايتان بزنم. دوستان عزيز اگر بنده عينك و ساعت مچى و كت شما را خواسته باشم كه بگيرم، اگر چيزى را كه شما دارى من از شما بگيرم، شما از من ناراحت مى‏شوى، و وقت مرگ خدا هر چيزى را كه داريم از ما مى‏گيرد. بنابراين كسانى كه خيلى به دنيا چسبيده‏اند و مادى هستند، لحظه مرگ مى‏بينند كه همه را بايد رها كنند و بروند، خانه، زندگى، زن و بچه، اينها بسياريشان با بغض خدا از دنيا مى‏روند، يعنى بى دين ممكن است كه از دنيا بروند، اين مسئله‏ اى است كه وقتى پيامبر به اميرالمومنين مى‏گويد كه ماه رمضان مى‏كشند، مى‏گويد: كشتن مهم نيست «أَ فِي سَلَامَةٍ مِنْ دِينِي‏» (بحار الانوار/ج34/ص338) وقتى من را بكشند دين خواهم داشت؟ لحظه مرگ انسان دين داشته باشد و يا لحظه مرگ انسان بى دين باشد، مسئله مهمى است كه مورد توجه بايد قرار بگيرد.
عرض مى‏شود دليل معاد را، ما مى‏ خواهيم وارد بحث معاد بشويم، اين جملاتى كه گفتم مقدمه بود، به مناسبت بحث توبه و بحث حسن عاقبت و سوء عاقبت، چند تا تذكر بود همينطور به زبانم آمد كه بگويم اما حالا مسئله‏ اى كه لازم است كه به آن تكيه كنيم، مسئله معاد است، دليل معاد را در جلسه بعد حتماً تشريف داشته باشيد كه مطرح كنم. به چه دليل ما در روز قيامت زنده خواهيم شد و چطور ذرات پخش شده جمع خواهد شد، بحث خوبى است، در جلسه بعد مفصل صحبت خواهيم كرد.

«والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=1381

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.