اعتدال در تعلیم و تربیت

«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم»
اللهم صّل علی محمّد و آل محمّد الهی انطقنی بالهدی والهمنی التقوی

 بحث ما راجع به اعتدال است نه کند نه تند. در این جلسه اعتدال در تعلیم و تربیت را می‌خواهم بگویم. بحث خیلی خوبی است و من خواهشم این است که تمام معلمین، اساتید دانشگاه، همکاران طلبه و روحانی، پدر و مادرها این بحث را عنایت داشته باشند چون در تعلیم و تربیت نامیزانی‏ها زیاد است. گاهی تعلیمات دینی خشک خشک گاهی آبکی آبکی. تعادل در نوشتن کتابها گاهی خشک خشک گاهی آبکی آبکی بحث‏ها استدلال‌ها در تعلیم و تربیت کفه‏هایش را باید میزان باشد بعضی جاها «یعلّمهم» فتیله‏اش می‏رود بالا «یزکیهم» فتیله‏اش می‏آید پائین. بعضی جاها فتیله «یزکیهم» می‏رود بالا «یعلمهم» می‏آید پائین این سهم علم سهم اخلاق سهم تعلیم سهم تزکیه بعضی از منبرها همه‏اش گریه نه کسی آدم چیزی یاد می‏گیرد نه استدلالی بعضی فقط موعظه بعضی فقط استدلال موعظه در آن نیست قرآن می‏گوید «ادع الی سبیل ربک» اگر می‏خواهی منبر بروی این رقمی منبر برو «بالحکمة» اول حکمت و استدلال توی آن باشد «والموعظة الحسنه» موعظه خوب توی آن باشد بعد «وجاد لهم بالتی هی احسن» یعنی جدال حکمت موعظه باید همه اعضای مثلث باشد «یعلمهم، یزکیهم» بعضی جاهمه‏اش تاریخ است بعضی جا همه‏اش تفسیر است بعضی جا همه‏اش روحنه بعضی جا همه‏اش نمی‏دانم منبرها سخنرانیها همه‏اش خواب است. کتابهای دانشگاه کتابهای آموزش و پرورش هر کس هر کار تعلیم و تربیتی می‏کند باید این تعادل را در نظر بگیرد حالا قرآن بخوانیم
اعتدال در بیم و امید، کیفر و پاداش
قرآن می‏گوید «بشیراً و نذیراً» هم بشارت هم اخطار همه‏اش بشارت بدهیم غلط همه‏اش اخطار غلط توی جامعه ما بعضی همه‏اش اخطار…
 بابا جوانها از دست رفتند دین رفت مگر ندیدی چنین است چنین است چنین است 3 تا فساد 10 تا فساد 100 تا 2 میلیون می‏بینند مثلاً می‏گویند 50 میلیون امت اسلامی از انقلاب خبری نیست از اسلام خبری نیست نه اینطور نیست بعضی افراد هم مثلاً ممکن است که اصلاً واقعیت را نبینند یعنی مثلاً نگاه می‏کند اوضاع خودش خوب است خیال می‏کند همه دنیا خوب است اینکه هم بشیر هم نذیر هم بیم هم امید هم تشویق هم تنبیه در ماه رمضان دعایی هست بنام دعای افتتاح می‏فرماید «ارحم الراحمین» در یک جا «اشد المعاقبین» در یک جای دیگر هم «ارحم الراحمین» است رحمتش اوج دارد بالاترین درجه رحمت و لطف هم «اشد المعاقبین» است سختگیر است خداوند هم «ارحم الراحمین» است. خدا را به سخت‏گیری… امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) گاهی می‏گویند امام زمان بیا گل بلبل رفاه آزادی شیرینی صفا صمیمیت یک عده امام زمان را معرفی می‏کنند یک عده می‏گویند امام زمان بیاید نهرها از خون جاری می‏شود از دم می‏کشد یک امام زمان را معرفی می‏کنند که کشنده بشر یک عده آنطرف می‏روند یک عده اینطرف عرض کردم یا چهل ستون یا بی ستون یا چهل ستون…
اعتدال در آموزش بر اساس ظرفیت افراد
 افراط و تفریط در تعلیم و تربیت یکی از اشکالاتی که کفار به پیغمبر (صلی اللّه علیه و آله و سلم) می‏کردند می‏گفتند چرا قرآن یک جا نازل نشد خوب این افراط است بابا یک جیزی که ظرفیت انسان محدود است قرآن می‏فرماید که می‏گفتند «لو لا نزل علیه جملة واحدة» چرا یکمرتبه قرآن نازل نشد قرآن می‏فرماید بابا اگر خواسته باشیم که شما را تربیت کنیم باید آیات تدریجاً نازل بشود سیل که بیاید آب که فرود نمی‏رود که اگر خواسته باشیم آب به عمق زمین برود باید قطره چکان باشد یکمرتبه بکوب می‏خوانند دانشجوها و دبیرستانیها و همه می‏خوانند شبها تا صبح زیر لامپ‌ها بخوان امتحان است کنکور است یاللّه می‏رود توی اتاق در را قفل می‏کند یا شبانه روز می‏خواند یکبار هم می‏بینی اصلاً سه ماه است هیچی نخوانده.
 آموزش نماز یک کار تعلیمی است بنده الان از من می‏پرسند بچه‏مان را بفرستیم قرآن حفظ کند من جواب نمی‏دهم جواب مثبت نمی‏دهم جواب منفی هم نمی‏دهم چون اسلام، آنچه ما بلدین از دین اینست اسلام فرمود بچه‏ات را تا 7 سال آزادش بگذار «دع ابنک سبع سنین» بچه‏ات را تا 7 سال کاریش نداشته باش حالا به چه دلیل من بچه 4 ساله را تحمیل کنم که قرآن حفظ کند بله یک وقت یک بچه استعدادهای فوق العاده دارد تیزهوش است نابغه است خوب نابغه حسابش جداست مثل بیام وه می‏دود ولی ما هر بشکه و درشکه‏ای را خواسته باشیم هی هل‏اش بدهیم خوب از پا می‏افتد تحمیل، حتی حدیث داریم اگر حال دعا نداری کم دعا بخوان لازم نیست دعا را بخوانی تا آخر اگر نشاط داری بخوان نشاط نداری نخوان حاجی‏ها که می‏روند مکه خدا اعمال مکه را قیچی گذاشته و سطلش یک پنج تا عمل انجام بدهید چند روز استراحت لباس احرام بپوش 7 بار طواف 2 رکعت بخوان سعی و صفا و مروه یک خورده مو قیچی کن آزاد، آزاد که شد دو مرتبه اعمال حج شروع می‏شود یعنی بین عمره و حج واشِر گذاشته طرف می‏برد «کفواً احد» که گفتی خدا خم‏ات می‏کند دو رکعت که خواند می‏گوید بنشین «اشهد أن لا اله» خوب «اشهد ان لا اله الّا اللّه» را نمی‏شود ایستاده بگویم؟ نه بنشین خم شو دولا شو تنوع واشر گذاشتن بین حج عمره زمانی برای استراحت و بعضی از مسائل دیگر روایاتی داریم مومن ساعاتش را چند تقسیم کند که قبلاً خواندم ساعتی را برای لذت و تفریح بگذارد روایاتی داریم همه قرآن را یک جا یک ضرب نخوان یک کسی همه لباس‌هایش را سبز کرد جوراب سبز عبا سبز کفش سبز دستکش سبز ریش‏هایش را هم سبز کرد گفتند دیگر چرا ریش‏ات را… گفت من می‏خواهم یک ضرب 14 معصوم شوم.
اعتدال در انفاق، وقف، وصیت
یکمرتبه مسجد شلوغ بعد از ماه رمضان دیگر کسی نمی‏آید همه مال را حق داریم یک جا وقف کنیم نه نمی‏توانم اموالم را یکجا وصیت کنم در راه خیر… نه شما حق نداری شما اگر 9 میلیون پول داری 3 میلیونش را حق داری وصیت کنی آقا می‏خواهم بچه هایم کوفت بخورند تو حق نداری آقا من مالکم باسمه تعالی مالک هستی اما حق وقف نداری باید بچه‏هایت اجازه بدهند حق نداری باید بچه‏هایت اجازه بدهند حق نداری همه چیزی را وصیت کنی در راه… ثلث یعنی از 9 میلیون 3 میلیون از90 میلیون 30 میلیون حق داری ثلث‏ات را حق داری آن 60 میلیون را اگر بچه‏هایت اجازه دادند می‏توانی اگر اجازه ندادند آقا بچه‏هایم دارند؟ داشته باشند با اینکه دارند اسلام گفته با اینکه دارند باز هم به آنها بده بخورند چون افرادی هم که دارند باز اگر آنها محروم بشوند به اسلام بدبین می‏شوند می‏گویند این چه دینی است به پدرمان اجازه داد همه اموالش را بدهد… یک ریال به ما ندهد… اصلاً ما این دین را… بعضی آدمها با اینکه سیر هستند اما باز هم باید بخورند وگرنه بی دین می‏شوند اصلاً بعضی‏ها اگر در رفاه باشند دین دارند والا شانه تخم مرغ‏شان جابجا شود ضد انقلاب می‏شوند در مشهد نذری است که وقف است روز تولد امام حسین (علیه السلام) تمام میوه‏های این زمان را بخرید تمام غذاهای لذیذ را البته حالا اینکه تمام می‏گویم با آن مقداری که شنیده‏ام می‏گویم یعنی بهترین میوه به پولدارترین آدمها بدهید بخورند یعنی هرچه روز تولد امام حسن (علیه السلام) مثلاً اگر 13 رقم میوه هست 13 رقم را بخرید عالی‏ترین غذا عالی‏ترین میوه گرانترین میوه را تهیه کنید یک نهار بدهید به پولدارترین آدم‌های مشهد از امام هم سؤال کردند که آقا یک همچین وقفی است فرمود عمل کنید طبق وقف عمل کنید هستند آدم‌هایی که خیلی پولدارند باز هم به اسم امام حسین (علیه السلام) خوردند این با امام حسین (علیه السلام) البته حالا یک روز است باقی سال اینطور نیست باقی سال به فقراء و محرومین و اینها آدم‌های متوسط یا فقراء ولی یک روز را اینطور.
 یک کسی میهمانی کرد گفت آقا فقراء را دعوت کرده‏ام‏. فرمود نه هم اغنیاء را دعوت کن هم فقرا را همه اغنیاء غلط است همه فقرا هم غلط است فقیر و غنی باید با هم باشند مثل مسجد همه با هم باشند مثل مسجد همه با هم بروند همه مالش را کسی حق ندارد وقف کند و لذا یک کسی همه مالش را وقف کرده بود حضرت فرمود اگر به من گفته بودید نمی‏گذاشتم توی قبرستان مسلمانها خاکش کنند این حق ندارد کسی این رقمی افراط و تفریط است همه اطلاعات را حق نداریم به همه بگوئیم باید شفاف باشد چی چی شفاف باشد خیلی چیزها را اگر مردم بدانند امنیت عمومی به هم می‏خورد اصلاً گاهی وقتها بعضی مسائل را خانم نباید به شوهرش بگوید شوهر نباید به خانمش بگوید حساب هر چیزی جداست بله بعضی… بدنه زندگی باید شفاف باشد اما حالا مثلاً فرض کنید که بنده بیایم غصه‏های بیرون واداره و خانه و بازار است بیایم به… خانه… بگویم نه باید شفاف بگویم خانم فردا چک شوهرت برمی‏گردد احتمالاً بروم زندان حالا ممکن است تا فردا یک فرجی رسید چرا حال خانم را می‏گیری مردم ایران توجه کنید توی سیلوها گندم نیست سه روز دیگر گندم نیست روز چهارم دیگر نان نداریم بخوریم ای بابا خوب این سه روز یک فکری بکن گندم را از یک جایی تهیه کنیم چرا به مردم اطلاع می‏دهی که در دکانهای نانوایی هنوز قحطی نشد. قحطی بشود اجمالاً نباید به اسم شفافی همه چیزی را همه بدانند قرآن هم می‏گوید سانسور، یک آیه داریم برای سانسور آیه‏اش اینست «لا تسئلوا عن اشیاء ان تبد لکم تسؤکم» خیلی از خبرها را اگر همه بفهمند فتنه می‏شود. با کسی دوست شدید همه حرفهایت را نزن ممکن است فردا دشمن بشوید دشمن شدید هرچه می‏خواهید فحش‏اش ندهید ممکن است فردا خواسته باشید، راهی را باز بگذارید خیلی موعظه نکن لقمان وقتی می‏گوید «و هو یعظه» موعظه می‏کند چند سطر موعظه می‏کند گاهی وقتها می‏گوید بنشین دو ساعت موعظه می‏کند بابا بس‏اش است موعظه دو کلمه «و هو یعظ» قرآن می‏گوید ببینید سوره لقمان موعظه کنید 5 دقیقه موعظه کنید.
 هم به جسم برسید هم به روح توازن موضوع بحث را در جستجوی راه مستقیم بحث اعتدال اعتدال نه افراط نه تفریط نه تندروی نه کم روی حالا موضوع فرعی ما اعتدال در تربیت اعتدال در تعلیم و تربیت من یک نمونه داشتم قبلاً توی تلویزیون گفته‏ام می‏ترسم بگویم تکراری باشد ولی حالا طوری هم نیست تکرار هم بد نیست من یک بحثی برای تکرار دارم بمناسبت آیه «فبأی آلاء» که ده‏ها بار تکرار شده تکراریست و دو سه تا فایده دارد حالا یک دقیقه من می‏خواهم تکرار کنم اشکال دارد؟ اجازه بفرمائید
اعتدال در تربیت فرزند
 در تعلیم و تربیت ببینید دو تا ماشین را فرض بکنید این یک ماشین است این هم یک ماشین یک ماشین سرازیری دارد می‏رود یک ماشین جاده‏اش سر بالایی است ماشینی که سرازیری می‏رود همه‏اش باید بگوئیم آهسته خطر آهسته حداکثر سرعت 20 کیلومتر احتیاط ببینید چون تند می‏رود این افراط را باید جلویش را گرفت آهسته خطر حداکثر 20 کیلومتر احتیاط آهسته آهسته آهسته پدر و مادر در علاقه به بچه تند می‏روند چون پدر و مادر نسبت به بچه تند می‏روند تمام آیات آهسته آهسته توی آن هست آیاتی که به پدر و مادر حرف می‏زند همه‏اش می‏گوید آهسته پدر و مادر والدین این ماشین والدین است والدین آهسته «لا تلهکم اولادکم» بچه‏ها سرگرم‏ات نکنند دین فروشی نکنی بخاطر بچه‏ها «ان من ازواجکم و اولادکم عدو لکم» بعضی بچه‏ها دشمن تو هستند همه، هرچی داری فدای بچه‏ات نکن «یوم لا ینفع مال و لا بنون» بچه‏ها روز قیامت به درد تو نمی‏خورند دین فروشی نکنی بخاطر بچه‏ها «لن تغنی عنکم اموالکم و لا اولادکم» «لن تغنی عنکم» ببینید «لن تغنی، لا ینفع، عدو، لا تلهکم» همه آیاتی که مخاطبش پدر و مادر است همه‏اش گفته یواش یواش یواش چون پدر و مادر در علاقه سُر می‏خورند و لیز می‏شوند و افراطی هستند تمام آیات آیات ترمزی است همه‏اش ترمز کرده یواش کمتر اما پسر، دختر، فرزند باز زور باباش را دوست دارد همه‏اش ترمز کرده یواش کمتر اما پسر، دختر، فرزند با زور باباش را دوست دارد خدا همه‏اش گاز داده.
تمام آیات والدین ترمزی است تمام آیات فرزندی گازی است و لذا خدا اینجا گاز می‏دهد «وبالوالدین احسانا» می‏آید اینجا باز می‏ایستد «ان اشکر لی و لوالدیک» تشکر کن باز می‏آید اینجا می‏ایستد «لا تقل لهما اف» به پدر و مادر یکبار وه نگویی «لا تنهرهما» اینها را از خودت نرانی ببینید «و بالوالدین احسانا» گاز می‏دهد اینجا می‏ایستد «أن اشکر لی و لوالدیک» شکر کن از… باز می‏آید اینجا و می‏ایستد «ولا تقل لهما اف» به پدر و مادرت اف نگو اف یعنی وه «لا تنهرهما» «قل لهما قولاً کریما» با پدر و مادرت با کرامت حرف بزن پسر را هی گاز داده پدر را هی ترمز کرده این چرا؟ این برای اینکه اعتدال در تعلیم و تربیت جسم مرکب است روح راکب.
اعتدال در رسیدگی به جسم و روح
 اسلام برای اعتدال هم گفته به جسم‏ات برس هم گفته به روح‏ات برس برای جسم تمام چند هزار حدیث داریم برای خوردنیها و آشامیدنیها.
 اصلاً کتابی داریم بنام اطعمه و اشربه، اطعمه طعام، اشربه شراب، یعنی نوشیدنید اه! عدس داریم باقلا حدیث داریم کاهو حدیث داریم پیاز، سیر، نخود، لوبیا، خربزه، هندوانه، خیار، اسفناج عرض کنم خرما انگور عسل، انجیز، 2،3 هزار حدیث برای… بنده سوادی ندارم اما می‏توانم 20 روز راجع به لباس حرف بزنم در اسلام با همین سواد کمی که دارم رنگ لباس جنس لباس دوختن لباس وصله کردن لباس، لباس شهرت، لباس تجمل، لباس احرام، لباس جنگ، شستن لباس، لباس دادن به برهنه‏ها اسراف در لباس لباس غصبی اُه!! برای جسم بحث سیر و سیاحت داریم ورزش داریم تفریح داریم دستورات خوردنی دستورات نخوردنی مقدار خوردن نوع خوردن جنس خوردن برای مرکب… آنوقت برای روح برای روح هم داریم فکر، در شب بیست و سوم که شب قدر است مثلاً به ما می‏گویند که از کارهایی که شب قدر باید کرد خواند سوره روم و عنکبوت است در سوره روم و عنکبوت عرض کنم به حضور جنابعالی که چند تا «و من آیاته» قدم به قدم فکر تو را بالا می‏برد مثلاً می‏گوید که «و من آیاته» از نشانه‏های خداست «ان خلق لکم من انفسکم ازواجاً» از آیات خدا اینست که برای شما همسر قرار داد «لتسکنوا الیها و جعل بینکم مودة و رحمة» بعد می‏گوید «لقوم یتفکرون» فکر غذای روح است دو مرتبه می‏گوید «و من آیاته خلق السموات والارض» علم غذای روح است دو مرتبه می‏گوید «و من آیاته بالیل و النهار لقوم یسمعون» شنیدن حق. شنیدن فکر کردن دانستن «و من آیاته، و من آیاته، و من آیاته» نشانه خدا، نشانه قدرت خدا، نشانه قدرت خدا نشانه قدرت خدا علم و فکر و مشورت و تحصیل اینها همه غذای روح است هم برای جسم هم برای روح این توازن. در تعلیم و تربیت داریم کمال در چیست «الکمال کل الکمال» بهترین تکامل این است «التفقه فی الدین» دین‏شناسی «و تقدیر المعیشه» اقتصاد «والصبر علی النّائبة» بردباری، اقتصاد، بردباری، شناخت عمیق دین، تکامل یعنی باز اعتدال بین دین و اقتصاد و کارها… اسلام برای اینکه ما معتدل باشیم یک دستوراتی داده. امام حسن (علیه السلام) کاروان راه می‏انداخت، اسب و شتر ولی پیاده می‏رفت می‏گفتند یعنی، چرا کاروان شتر راه می‏اندازی؟ گفت کاروان راه می‏اندازم برای اینکه در راه مکه پول خرج کنم اگر کسی مثلاً پیاده بود سوارش کنم اما خودم پیاده می‏روم می‏خواهم برای خدا عبادت کنم.
 روز عید فطر می‏گویند بهترین لباسهایت را بپوش ولی روی خاک بایست و نمازت را بخوان بهترین لباس را بپوش برای اینکه عید است روی خاک نماز بخوان برای اینکه تواضعت نسبت به خدا بیشتر بشود توبه هم، توبه هر چیزی تناسب دارد با گناهی که کرده اگر دسته گل آب داده‏ای فساد کرده‏ای قرآن پشت سر «تابوا» توی قرآن «تابوا» زیاد است «تابوا» یعنی توبه کند منتهی کنار «تابوا» یک جمله هم هست یک جا می‏گوید «تابوا و اصلحوا» یعنی هم از نظر قلبی توبه کردی دسته گل‏هایی هم که آب داده‏ای اصلاح کن یک آیه داریم «تابوا و بینوا» یعنی توبه کردی بیان کن این «بینوا» یعنی چه؟ یعنی آنجایی که کتمان کرده‏ای حق را باید بگویی نگفته‏ای الان که توبه کرده‏ای باید آن حق را بگویی «تابوا بینوا، تابوا اصلحوا» قرآن در کنار «آمنوا» می‏گوید: «و عملوا الصالحات» یعنی تعادل بین ایمان و عمل ایمان داشته باشی عمل نداشته باشی عمل داشته باشی ایمان نداشته باشی «آمنوا و عملوا الصالحات» یعنی باید هر دو باشد.
موعظه حضرت علی به امام حسن‏علیهما السلام‏
 امام علی (علیه السلام) یک موعظه دارد در نهج‏البلاغه به پسرش چند صفحه است خیلی نامه مهمی است خیلی نامه مهمی است هر کلمه‏اش یک حکمت عمیقی است می‏فرماید قلب می‏میرد زود قلب‏ات را زنده کن چی؟ «احی قلبک بالموعظه» اگر قلب‏ات مرد نیاز به موعظه دارید گاهی وقتها افراد تحصیلکرده افراد کارمند افراد بازاری باید بنشینند یک آدم وارسته اینها را موعظه کند کارهای اجرایی آدم را خَرَف می‏کند توی عروسی دیده‏اید چه می‏کنند؟ توی عروسی افرادی که داریه و تنبک می‏زنند (صلواتی ختم کنید) من می‏روم اسم داریه و تنبک بیاورم یاد خاطره‏ای می‏افتم آیت اللّه العظمی بروجردی از مراجع درجه یک بود مسجد اعظم قم و… خیلی مهم بود قبل از حضرت امام (ره) مرجع تقلید، مرجعی باشد تقریباً یک مرجعی شده بود نسبت به مراجع دیگر خیلی مشهورتر بود آیت اللّه العظمی بروجردی بحث می‏کند با یکی از علمای یکی از شهرستانها یک بحث علمی می‏کند آن عالم هم بحث قشنگی می‏کند آیت اللّه العظمی بروجردی می‏گوید ماشاءاللّه در شهرستان مثلاً، اسم شهر آن آقا را می‏برد در شهر شما یک رجال علمی یک مردان علمی ماشاءاللّه مثل شما هست ماشاءاللّه ماشاءاللّه آن آقا می‏گوید بله شما فکر می‏کنید همه علماء قم جمع شده‏اند شما فکر می‏کنید علمای شهرستانها تنبک می‏زنند آنوقت دستش را همچین بالا می‏برد تنبک می‏زنند تنبک می‏زنند ایشان می‏گوید نه ولی باور نمی‏کردم در شهرها هم غیر از قم و نجف یک همچین مردان علمی باشند دو مرتبه می‏گوید بله همه علماء که قم نیستند شما فکر می‏کنید علمای دیگر تنبک می‏زنند آیت اللّه بروجردی تا می‏بیند دستش را همچین بالا می‏برد می‏گوید آقا جان ببین تنبک را همچین می‏زنند آنکه همچین می‏زنند داریه است!! عرض کنم به حضور شما که در داریه زدن توی عروسی اینهایی که شغلشان داریه زدن است اصلاً چشمشان… همینطور تند تند می‏زند عروس و دوماد و ما… می‏گویند می‏خندند کف می‏زنند شادی می‏کنند ولی این آقا هی دارد می‏زند چرا؟ این برایش کار اجرایی شده دیگر آدمی که کار اجرایی می‏کند خَرَف می‏شود یعنی کار اجرایی آدم… مثل مرده‏شور می‏کند مرده‏شور از مرده گریه نمی‏کند انسان گاهی قلبش می‏میرد باید برود یک جایی گریه کند باید در را ببندد خودش خلوت کند با خدا امام…
امیرالمؤمنین (علیه السلام) به پسرش می‏گوید گاهی دل می‏میرد مدرک و مطالعات بالست کار اجرایی و حقوق و علم مدیر کل و وزیر و وکیل سفیر کار به این لقب‏ها نداشته باش دل می‏میرد «احی قلبک بالموعظه» گاهی موعظه گاهی قلب طغیان پیدا می‏کند می‏گوید فوری فتیله‏اش را بکش پائین «امته بالزّهادة» تا می‏بینی گردن کلفتی می‏کند بکش پائین قلب را با زهد همین که دیدی هر روز غذاهای رنگاورنگ به خانم بگو یک روز می‏خواهیم نان خالی بخوریم فردا نان و پنیر نان خالی نان و سبزی نگذارید جوری… خداوند حاجی‏ها را لخت می‏کند کفن‏پوش می‏گوید روی خاک عرفه بنشین این برای اینکه یک خورده آن غرور بیاید پائین روزی 34 بار قله بدن که پیشانی است باید بگذاریم روی خاک توی نماز نگفته‏اند اینجا را بمال به خاک یا پاشنه پا را گفته اینجا را یعنی بلندترین نقطه بدن را خاک مالی کن تا غرورت…
 گاهی آدم فکرش ضعیف است می‏گوید برو دنبال تحصیل یقین گاهی ظلمات او را می‏گیرد می‏گوید «نوره بالحکمة» حکمت، یعنی تا دیدی ظلم تو را گرفته چراغ حکمت را روشن کن تا قلبت مرده چراغ موعظه را روشن کن تا تکبر تو را گرفته «ذلّله بذکر الموت» من باید من باید! دیدی داری گردن گلفتی می‏کنی برو یک خورده توی قبرستان فکر کن دو سه روز دیگر اینجا هستی ببین توی این قبرستان چقدر پهلوان خوابیده‏اند چقدر دانشمند خوابیده‏اند آیت اللّه، پهلوان، پولدار همه اینجا خوابیده‏اند شما هم دو سه روز دیگر می‏آیی اینجا باد نکن یعنی خیلی آدم باید مواظب خودش باشد امام سجاد (علیه السلام) می‏گوید خدایا اگر توی جامعه عزیز شدم در درون من را ذلیل کن «لا ترفع فی الناس درجة» هرچه در مردم درجه من را بالا می‏بری تواضع من بیشتر باشد. امام (ره) که مرجع شد فرمود دست مراجع را می‏بوسم مرجعیت‏اش شعله کشید بالا رفت گفت دست بقالها را هم می‏بوسم رهبر شد فرمود رهبر من همان بچه سیزده ساله‏ای است حسین فهمیده که به خودش نارنجک بست روح منی خمینی، بت شکنی خمینی، فرمود ای کاش یک پاسدار بودم هرچه عظمت اجتماعی‏اش بیشتر می‏شد تواضع‏اش بیشتر می‏شد یعنی آمپول‏زن بگوید سلام دکتر بگوید سلام علیکم رئیس بهداری بگوید سلام علیکم و رحمةاللّه یعنی هرچه… البته باید اینطور باشیم فعلاً اینطور هستیم یا نیستیم خودتان می‏دانید.
اعتدال در امور دنیا و آخرت‏
«لا تبع آخرتک بدنیاک» اعتدال حسن جان امیرالمؤمنین به امام حسن (علیه السلام) نصیحت می‏کند آخرتت را به دنیا نفروش من خیلی غصه می‏خورم اینهایی که توی… برای اینکه یکی دیگر پولدار شود زوردار شود مشهور بشود این آخرت خودش را می‏فروشد دروغ می‏گوید اسوه علم و تقوی ای دروغگو! حالا مثلاً می‏خواهد 4 تا رأی جمع کند برای مثلاً کاندیدای خودش نگو اسوه بگو آدم خوبی است بگو من این را لایق می‏دانم دیگر اسوه… بادش نکنید آخرتت را به دنیا نفروش «و لا تأخذک فی اللّه لومة لائم» اگر راه خدا بود مردم ملامت کردند بخاطر ملامت مردم خدا را رها نکن راه خدا را بگیر ولو مردم تو را ملامت کردند یکی از صفات امیرالمؤمنین (علیه السلام) این بود که علی جان! یا امیرالمؤمنین سلام بر تو که در راه خدا کار به نیش و نوش‏ها نداشتی «وصیتی» وصیت من به تو امیرالمؤمنین به امام حسن می‏فرماید «وصیتی تقوا اللّه» یکی هم «والاقتصار علی ما فرض اللّه علیه» فقط واجبات را انجام بده این سیر و سلوک و عرفان… آخر بعضی از جوانها پناه می‏برند به درویشی خانقاه سیر و سلوکی بابا همه را بریزید توی اقیانوس اطلس هرچی مجتهد عادل گفته این هم مجتهد باید دو تا شرط داشته باشد هم اسلام‏شناس عمیق باشد هم در عمرش از او گناهی ندیده باشی هم هوی و هوس نداشته باشد یک همچین آدمی را پیدا کن واجبات را انجام بده «والاقتصار علی» اکتفا کن به کارهای واجب بعضی از جوآنهامی زنند به کارهای مستحب یکمرتبه هم قیچی می‏شوند کارهای واجب را انجام بدهید سیر و سلوک را بگذارید برای اهلش «و لا تکن خازنا لغیرک» تو خزینه‏دار مردم نباش دین فروشی کنی برای اینکه مردم پولدار شوند «لا تحملن علی ظهرک فوق طاقتک» بیش از طاقتت کار نکن می‏بُری تعادل بله یک جاهایی که تحقیر می‏کنند آدم باید در مقابل عکس‏العمل…
 به پیغمبر (صلی اللّه علیه و آله و سلم) می‏گفتند ابتر یعنی پسر نداری یک دختر داری دو سه روز دیگر از دنیا می‏روی قیچی شده‏ای ابتر یعنی قیچی شده تو قیچی می‏شوی تو نسلی، تو پسر نداری که نامت را نگه دارد تا گفتند ابتر خدا گفت تو به اینها می‏گویی ابتر «انّا اعطیناک الکوثر» کوثر در مقابل ابتر یک جایی را که تحقیر می‏کنند. دختر جزو آدم نبود در صد… زمان جاهلیت قرآن می‏گوید «یهب لمن یشاء اناثا» هر کسی را خدا بخواهد دختر می‏دهد بعد می‏گوید «و یهب لمن یشاء الذکور» اول اسم دخترها را می‏برد اول می‏گوید دختر چرا؟ چون می‏گفتید دختر پَست است اسلام اول اسم دخترها را می‏برد حدیث هم داریم چیزی که آوردید توی خانه اول بدهید به دختر بعد بدهید به پسر. تکلیف هم اول خدا به دخترها گفته بیائید با من حرف بزنید تکلیف، چون گاهی دخترها می‏پرسند چرا دخترها زودتر به تکلیف می‏رسند تکلیف یکی از ارزشهاست مثلاً گربه که به تکلیف نمی‏رسد فیل که به تکلیف نمی‏رسد انسان به تکلیف می‏رسد. پس پیداست تکلیف یک مقامی است که خدا داده به انسان این مقام انسانیت را خدا اول به دخترها داده، مثل اینکه توی یک جلسه می‏خواهند پذیرایی کنند خوب پذیرایی کنند خوب یک ارزش است می‏گویند اول از خانمها پذیرایی کنید تکلیف یک ارزش است چون یک ارزش است خداوند این ارزش را اول به دخترها داده بس است.
خدایا! خیلی تند رفته‏ایم خیلی کند رفته‏ایم، یک پیرزن بود کاشان شاید 90 سالش بود از بستگان ما بود یک شعری می‏خواند خیلی شعر خوبی بود بچه بودم این شعر را از او شنیدم می‏گفت هر کاری کردم عبس، هر کاری نکرد عبس، یعنی چقدر کارهای بیخودی که نباید بکنیم انجام دادیم چه کارهای مهمی را که باید انجام بدهیم انجام نداده‏ایم هر کاری کردم عبس هر کاری نکردم عبس. پیرزن با خودش زمزمه می‏کرد چقدر افراط و چقدر تفریط. چه جاهایی بیخود غیض کردیم چه جاهایی باید غیض کنیم بی غیرتی کردیم، بی تفاوتی کردیم، چقدر از مرز اعتدال دور شدیم. خدایا تو را به… یک جاهایی باید محبت کنیم بی اعتنایی کردیم، یک جاهایی باید بی اعتنایی کنیم خودشیرینی کردیم یک جاهایی باید پول خرج کنیم، خمس، زکات واجب است ندادیم یک جایی بریز و بپاش کردیم میلیونها تومان بریز و بپاش کردیم بیخودی آنوقت آن واجب را انجام ندادیم، یک غسل واجب است انجام ندادیم صبح تا شب توی اقیانوسها شیرجه رفتیم یعنی خیلی افراط و تفریط توی ما بوده با یکی از فامیل جان جانی شدیم با یکی از فامیل قهر کردیم.
خدایا! تو را به حق محمد و آل محمد به همه ما توفیق بده راه حق را مستقیم، راهی که تو راضی هستی بشناسیم و آنی از آن راه جدا نشویم.
تا حالا هم هرچه از راه تو جدا شده‏ایم از راه مستقیم جدا شده‏ایم لغزش‌ها و انحراف‌های ما را هم ببخش و بیامرز.
رهبر و دولت و امت و نسل و ناموس، دین و دنیا و مرز و انقلاب و آبرو و هرچه که به ما داده‏ای حفظ و قلب آقا امام زمان (علیه السلام) را از ما راضی بدار.
«والسلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2841

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.