الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی
بحثمان بنا شد که بحث ازدواج و مشکلات ازدواج باشد در حدی که حرف بزنیم و یک چیزهایی که به ذهنمان میرسد بگوئیم البته ازدواج باید یک ستادی داشته باشد که همه مسئولین رده بالا عضو آن باشند و خود رئیسهای قبیلهها، رئیسهای هیئتها، ریش سفیدهای فامیل همه جمع بشوند و این مشکل را حل کنند خدا رحمت کند همه گذشتگان را پدرم بازاری بود میگفت ما توی کاشان تصمیم گرفتیم که هر روزی هر کس بدهی دارد همه دوستان آن بازاری پولهایشان را به او بدهند مثلاً امروز روزی است که من چک دارم در بانک پول نداشتم چکام بر میگردد همه دوستان پولهایشان را به من بدهند این مشکل من حل بشود بعد مثل یک ماشینی که توی جوی افتاده است همه اینهایی که سوار ماشین شدهاند پیاده شوند و این ماشین را بیرون بکشند بعد کیلومتر دو سر پیچ ماشین دیگری افتاده پیاده شویم و آنرا بیرون بکشیم یعنی هر روزی هر کس گیر کرد بسیج شویم برای مشکل.
1- بسیج عمومی برای رفع مشکل ازدواج
او در زمانی که من جوان بودم در قم یکی از استانها طلاباش جلسهای در قم داشتند مثلاً طلاب استان فلان، خود طلبهها یک صندوق داشتند پول توی صندوق میریختند هر طلبهای میخواست داماد بشود چند هزار تومان، چند هزار تومان پول قدیم یعنی باندازه داماد شدنش پول توی صندوق بود یعنی گاهی وقتها این توی فامیل حل میشود گاهی توی کارخانه و شرکت حل میشود گاهی توی یک کوچه حل میشود و اگر کارها عمومی باشد چقدر محبت آور است یعنی اگر کسی داماد میشود میبیند که همه جمع شدهاند برای دامادی این برای جهازیه گرفتهاند این چقدر روابط و علاقهها انس و محبت و ایثار و سخاوت را زیاد میکند این غیر از این است که آدم از بانک پول بگیرد پول بانک نه سخاوت توی آن هست و نه عاطفه، نه عاطفه تحریک میشود و نه سخاوت شکوفا میشود ولی این کمکهای مردمی اثرش اینطور است.
اگر بچه از سینه مادر شیر مکید، یک بچه همسایه را دادند به خانم ما، خانم شما اگر از سینهاش شیر مکید با زن محرم میشود اما اگر همین شیر را بکنند توی شیشه با سر شیشه دهان این بچه بگذارند بچه به مادر محرم نمیشود شیر از شیشه فرق میکند با شیر از سینه کمک مردمی و کمک عاطفی فرق میکند با کمکهایی که بانک میکند و وام شهرداری آنها هم خوب است اما فرق است بین آن خوبی و این خوبی ما باید یک تصمیمی بگیریم که اصلاً مسئله ازدواج بیاید جزو موقوفات کسی وقف کند یک پاساژی را مال ازدواج، مزرعهای را وقف کند مال ازدواج، این مسئله ازدواج بیاید توی موقوفات بیاید توی نذرها نذر کنم خدایا اگر این مشکل من حل شد این کار را بکنم و میشود.
جمعی از خادمان امام رضا(علیه السلام) تصمیم گرفتهاند کسانی که شصت سال دارند و توی ایران زندگی میکنند و بعد از شصت سال هنوز نتوانستهاند بروند مکه با این همه قطار و اتوبوس و مینی بوس بعد از شصت سال نتوانسته است برود مشهد و میگفت که ما همینطور صد تا صدتا مسافر نو برای امام رضا(علیه السلام) میآوریم و چقدر هم امام رضا(علیه السلام) این مسافرهای نو را میبیند راضی میشود شصت سال است که منتظر او بوده است حالا دست ماموم را به امام وصل میکنیم خیلی کار قشنگی است چند تا خادم در مشهد یک صندوقی گذاشتهاند. . . آقا من اگر مشکلم حل شد چند نفر را داماد میکنم چند نفر را جهازیه میدهم بیاید توی نذرها بیاید توی وقفها.
2- انجام کارهای تحقیقاتی مفید برای ازدواج
ازدواج آسان میشود رساله تحقیقاتی برای فوق لیسانسها و دانشجوها بشود مثلاً هست من مقداری از رسالههای دکترا و اینها را دیدهام عوامل مثلاً اختلافات خانوادگی، عوامل طلاق، اینها تحقیقات زیادی شده است اینطور نیست که نشده باشد اما این یک جوری باشد که همه در جریان قرار بگیریند(من نمیدانم همه اینهایی که میگویم همهاش طرح است این دفاتر عقد و طلاق رئیسشان البته من که اینجا نشسته اما بعنوان یک طلبه حرف میزنم ممکن است به آقایانی که حرف میزنم. . . من بعنوان چیزی که دریافتهام دریافته هایم را میگویم نه کسی به من گفته چی بگو و نه حرف من الزام قانونی است پیشنهاد است اگر خواستید قبول کنید اتفاقاً اگر پیشنهاد را عمل کردی ثواب دارد اگر الزام قانونی بود از ترس است اگر عمل نکنی تو را بیرونت میکنند اگر گوش به حرف من بدهید اثر دارد اگر مافوق شما بگوید مجبور هستی نه اینهایی که مجبور نیستی قصد قربت هم بیشتر است ما گاهی وقتها یک چیزی میگوئیم عرض کنم به حضور جنابعالی که بگویند آقا این حرف. . . . یکوقت حضرت امام زنده بود(رضوان الله تعالی علیه) من گفتم که چگونه امام جمعه تعیین کنیم برای منطقه؟ گفتم که به نظر من یک تک سخنرانیاش را بشنویم و ببینیم که بیانش چه جور است اگر تک سخنرانی او خوب بود یک دهه او را دعوت کنیم یک محرم، اگر دیدیم که یک دهه انصافاً خوب حرف زد یک ماه رمضان او را دعوت کنیم اگر یک ماه رمضان خوب بود یک دو سه ماهه تابستان او را دعوت کنیم اگر دو سه ماهه خوب بود یک سفر با او برویم چون ممکن است همه رانندگیها توی اتوبان باشد سفر گردنه است توی سفرها برویم و ببینیم که اخلاق سفر او چه جوری است اگر خوب بود دو سال سه سال امام جمعه باش اگر خوب بود بعد بگوئیم همیشه امام جمعه باش چون گاهی وقتها آدم کسی را با سلام و صلوات امام جمعه میکند بعد میبینی این یا مطلب او تمام شد یا با فرماندار و استاندار و مسئولین گیر و گور پیدا کردند یا مریض شد و یا هزار یاء دیگر، بچهاش توی استان یک دسته گلی به آب داد دخترش دامادش برادر خانمش یک مشکل پیش آمد یک جوری کار را انجام دهیم که هر لحظه بتوانیم کار را. . . عزل و نصبها خطر بوجود نیاورد من خیلی از این کلمه ورامین خوشم میآید این ورامین خیلی شهر قشنگی است اگر همهاش باشد میشود ورامین اسم یک شهر است حالا واو آن هم رفت خطر پیش نمیآید میشود رامین اسم یک دانشمند است راء آن هم قهر کرد باز میشود امین باز امین معنا دارد میگویند فلانی آدم امینی است(الف) آن هم رفت میشود مین وسیله جنگی است(میم) آن هم چرتش برد بیفتد میشود ین واحد پول است یاء آن هم افتاد میشود نون همان که میخوریم هیچیاش حرام نمیشود.) گاهی دانشجو است میخواهد رساله بنویسد همین رساله مشکل خودش را حل میکند دفاع میکند از رسالهاش مدرک فوق لیسانس و دکترایش را میگیرد همین را توی بازار چاپ میکند مشکل مردم را حل میکند یعنی گاهی وقتها رسالهها رسالههای مشگل گشا است گاهی رسالهها هم جز تحقیق هیچ خاصیتی ندارد ممکن است اسم آنرا پژوهش بگذاریم مگر هر پژوهشی ارزش دارد؟ اصلاً مگر هر علمی ارزش دارد قرآن میفرماید بعضی علمها مضر هستند «وَیَتَعَلَّمُونَ مَا یَضُرُّهُمْ وَلَا یَنفَعُهُمْ» البقره/102 یاد میگیرند، بعضی دانستیها ضرر دارد قرآن میفرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْیَاءَ إِنْ تُبْدَ لَکُمْ تَسُؤْکُمْ» المائده/101 خیلی چیزها را آدم بداند بدتر میشود بهتر است که ندارند اصلاً علت اینکه اولیاء خدا مخفی هستند اینست که آدم احتیاطاً به همه سلام کند شاید اولیاء خدا توی اینها باشند کدام عبادتت قبول شد؟ آدم نداند بهتر است که احتیاطاً همه کارهای خیر را انجام دهد چه گناهی پاگیر میشود؟ باز این خوب است که آدم همه گناهان را انجام ندهد اینکه آدم نمیداند چه گناهی او را گیر میاندازد و چه عبادتی او را نجات میدهد اولیاء. . . کدام کارهایش قبول است، کدام دعایش مستجاب میشود کدام کارهایش قبول است آدم نمیداند شب قدر کدام است نمیدانیم.
(بنشین، بفرما بنشین حواسمان پرت میشود، تذکر را تقصیر من است که اول ندادم وسط بحث من فیلمبرداری نکنید صلواتی بفرستد. چون حواسمان پرت میشود مثل کسی که مثلاً دارد صحبت میکند کسی وسط صحبتاش همچین کند. . . این تمرکزاش از بین میرود. و در کلاس تمرکز اصل است نه در کلاس، در جماعت، در قضاوت، در تدریس، همهاش تمرکز اصل است یکی از کارهای غلطی که متاسفانه همه جا میشود این دختر و پسری که قاطی هم درس میخوانند درست است ممکن است یک شوخی و یک شادی و یک شهوتی توی آن تامین بشود اما تمرکز و فکر دانشجو. . . چون الان نشسته درس میخواند یک دختر میآید اینطور. . . دو مرتبه تا میرود بخواند. . . . این تمرکز ندارد کتاب دستش است الکی قاضی اگرکفشش تنگ است قضاوت نکند چون فشاری که به پایش میآید در قضاوتش. . . اصلاً قاضی اگر ادرار دارد قضاوت نکند یعنی ادرار قاضی در مغز قاضی. . . در نماز داریم اگر پرده گل دارد جلوی پردا گل دار نماز نخوان، گل پرده حواس آدم را پرت میکند تمرکز یک چیزی است در تحصیل در عبادت در ازدواج بله. . . غذا خوردن تمرکز در غذا خیلی خوب است که آدم نگاه بکند در غذا نگاه کردنش آب دهان را تحریک میکند غذا را بهتر میجود ما غذا خوردمان هم. . . با کله گل میزنیم توی فوتبال غذا هم میجویم و اصلاً شکممان پر شده است نفهمیدیم غذا چه مزهای دارد تمزکز مسئله مهمی است ببخشید این بحث تمرکز بین پرانتز بود یک صلوات دیگر بفرستید).
3– آرامش مادی و معنوی در اسلام
بحثمان بحث ازدواج بود، حالا اهمیت ازدواج را برایتان بگویم میدانید ولی حالا من هم تذکر میدهم دو تا وسیلهی آرامش در قرآن ذکر شده است. . . الان دنیا مشکل تکنولوژی را حل کرده است اف 14 و اف 16 و پتروشیمی و مسائل هستهای روز به روز صنعت پیش میرود اما چیزی که روز به روز در دنیا بدتر میشود در همه کشورها، دغدغههای اضطراب دلهره ناامنی سوءظن یعنی تکنولوژی پیش رفته است اما آرامش پیش نرفته است دوای آرامش چیست؟ دو نوع آرامش در قرآن داریم یک آرامش مادی و آرامش معنوی آرامش مادی، مهمترین مشکل که تا حالا حل نشده است مسئله اضطراب است این مشکل دوایش آرامش است آرامش معنوی آرامش مادی آرامش معنوی قرآن میفرماید «أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» الرعد/28 ألا یعنی توجه کنید این پیداست مردم غافل هستند به این نمیرسند مثل اینکه میگویی حواست را جمع کن گوش گوش گوش این ألا یعنی توجه کنید نگفته(تطمئن القلوب بذکر الله) اگر اینرا میگفت یعنی دل به ذکر خدا آرام میگیرد به چیز دیگر هم آرام میگیرد اما میگوید «بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» یکوقت میگویند تو را دوست دارم فرق میکند با اینکه بگویم دوست دارم تو را توی این انحصار نیست یعنی تو را دوست دارم چیز دیگری را هم دوست دارم اما اگر گفتم تو را دوست دارم این یعنی فقط تو را میگوئیم(إیاک نعبد) این فرق میکند تا بگوئیم(نعبد ایاک) این یعنی تو را بندگی میکنم ممکن است بنده پول هم باشم بنده زور هم باشم بنده مقام و شهوت هم باشم اما اگر گفتم(إیاک) یعنی فقط تو را، فقط با یاد خدا دل آرام میگیرم اگر با دلار آرام بود الان قارونهایی که اطراف ما هستند باید آرامش داشته باشند که ندارند قلدری آرامبخش نیست صدام قلدر بود تکنولوژی آرامبخش نیست الان رئیس جمهور آمریکا آرامش ندارد(من لبنان بودم چند روز پیش از یکی از افرادی که. . . . شنیدم اسرائیل چه بودجهای گذاشته برای ترور سیدحسن نصرالله آن آقا میگفت یک میلیارد دلار برای ترور سید حسن نصر الله اما سید حسن نصر الله به راحتی میخوابد چرا؟ برای اینکه(بذکر الله) گفت میخواهم همین جا باشم هیچ جا نمیروم الحمدلله استخوانی است توی گلوی اسرائیل، معلوم میشود که شیعه این است چون منصور دوانقی میگفت امام صادق(علیه السلام) توی گلوی ما استخوان است نمیدانم با او چه کنم اگر مسلمان مسلمانی بود که هم نماز میخواند و هم هر کس هر کاری دلش میخواهد میکند این توی اسلام خودش باید شک کنی قرآن چند جا داریم میفرماید جوری باید مسلمان باشید که «یَغِیظُ الْکُفَّارَ» التوبه/120 یعنی کفار را باید به غیض در بیاورد آیه دیگر میفرماید «لِیَغِیظَ بِهِمْ الْکُفَّارَ» الفتح/29 یعنی به غیظ در بیاورید یعنی الان پیشرفت ایران(یغیظ الکفار) کفار را عصبانی کرده است اگر مسلمانها رشد علمیشان، هر رقم رشدی، هر رقم کمالی، که کفار غیظ کردند پیداست اینها شیعه هستند اما اگر اینها فقط نماز میخوانند کفار هم هیچ غیظی نمیکنند این پیداست به این آیهها عمل نکرده است.)
4- عبادت در کنار محبت و شدت
من رفتم توی یک مسجدی دیدم نماز میخوانند مرگ بر آمریکا نمیگویند گفتم نمیگوئید؟ گفتند نه اینها از مقدسین هستند گفتم معنای مقدس این است که مرگ بر آمریکا نگوئید گفت بله آقا پیش نمازش هم مقدس است اینها نماز شب خوان هستند دو ساعت به صبح بیدار میشوند این مسجد سیاسی نیست گفتم آقا مسئله. . . من معلم سیاست نیستم بعنوان یک معلم قرآن بروم صحبت کنم رفتم پیش آیت الله پیش نمازش خدا رحمتاش کند مرحوم شد گفتم آقا شما اجازه میدهی من سخنرانی یک دقیقهای بکنم؟ گفت بله، گفتم قرآن میگوید «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ» الفتح/29 یعنی نسبت به کفار شدید باشید «رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» بین خودتان رحیم باشید بعد میگوید «تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا» رکوع و سجود بعد از این است یعنی اول بگو مرگ بر آمریکا بعد دعا کن به سیدحسن نصر الله بعد رکوع کن بعدش. . . شما از اینجا به بعد شروع کردهای. . . به یک کسی گفتند شنا بلدی؟ گفت پنجاه درصد، گفتند چطور؟ گفت شیرجه میروم بیرون نمیآیم گفتند پس هیچی، آقا ماشینات جور است؟ بله فقط دو تا لاستیک ندارد خوب پس ماشین دو لاستیکی جایی نمیرود مسجدی که(اشداء علی الکفار) توی آن نیست این آیه توی آن حذف شده است نماز میخوانند و میروند هیچی به هیچی آن پولدار میآید نماز میخواند فقیر هم بغل دستش است اصلاً احوال همدیگر را نمیپرسند اگر کمک به فقیر. . . باید توی نماز به فقیر کمک کرد نه بعد از نماز حضرت امیر(علیه السلام) توی نماز گفت انگشتر من را بگیر نگفت بیا بنشین نماز من تمام شود اگر نسبت به خودمان رحم نداشته باشیم. . . دانشجو است باباش هم پولدار است خوابگاهش هم میداند که فلان دانشجو لباسهایش چه جوری است هشت ماه است که نتوانسته برود پدر و مادرش را ببیند و بیاید و باباش هم از آن سرمایه دارهای مهم است این دانشجو اینقدر هنر ندارد که یک چک صد هزار تومانی از پدرش بگیرد و به این بدهد حالا اگر خودش هم خجالت میکشد از طریق استاد دانشگاه بدهد این دانشجو دانشجوی بی خاصیت است الان که وضع مالیات خوب است اگر توانستی به دو تا دانشجو کمک کنی این(رحماء بینهم). مسجد بی خاصیت، دارد میرود خوب دو نفر را سوار کن آقا درشان من نیست خوبشان چیه؟
5- حضرت علی(علیه السلام)، عبادت در شب، خدمت در روز
امیرالمومنین(علیه السلام) وقتی دید زنی توی کوچه دارد مشک آبی میبرد که سنگین است به او کمک کرد و زن هم نشناخت که این حضرت علی(علیه السلام) است دم در گفت خدا به تو جوان خیر بدهد گناه تو گردن علی، حضرت علی(علیه السلام) فرمود علی چه کرده است؟ گفت شوهر من با علی رفت جبهه کشته شد حالا من باید چند تا یتیم نگه دارم گناه تو گردن علی خیلی حضرت علی(علیه السلام) لرزید آمد خانه مقداری آرد و روغن و چیزهایی که خوردنی بود برداشت برد در خانه گفت این جوانی که مشک آورد حالا برایم غذا هم آورده است گفت بلدی نان بپزی؟ من بچه هایت را نگه میدارم تو نان بپز حضرت علی(علیه السلام) رفت توی خانه بچههای یتیم را روی زانویش نشاند خرما را باز میکرد هسته خرما را بیرون میآورد خرما را دهان بچهها میگذاشت و گریه میکرد و آن زن هم داشت نان میپخت یکی از زنهای همسایه وارد شد گفت خانم این جوان کیه که دارد به بچهها خرما میدهد گفت نمیدانم هم مشک آب را کمک کرد هم آرد و غذا آورده است الان هم دارد بچه داری میکند که من نان بپزم گفت این علی بن ابی طالب(علیه السلام) است گفت من دری وری به او گفتم او هیچی نگفت و روی خودش نیاورد(رحماء بینهم) بعد رکوع و سجود را داریم اینهایی که مسجد میروند رکوع و سجود میکنند اما مرگ بر آمریکا نمیگویند. . . عدهای انقلابی هستند ولی رکوع و سجودشان. . . گفت که کرم داران عالم را درم نیست درم داران عالم را کرم نیست اسلام دین جامعی است.
6- آرامش معنوی در گرو یاد خدا
دلار آرامبخش نیست تکنولوژی آرام بخش نیست فقط یاد خدا آرام بخش است فقط امام بود که در وصیت نامهاش نوشت من با دلی آرام و نفسی مطمئن. . . کدام رئیس جمهور وقتی میخواهد از دنیا برود میگوید من با دلی آرام و نفسی مطمئن وارد قبر میشوم همهشان میترسند یک نفر روی کره زمین دیدیم اگر ما امام خمینی را نمیدیدیم من خودم بعضی از آیات را نمیفهمیدم واقعاً میگویم دروغ هم نمیگویم من اگر امام را نمیدیدم میگفتم نمیشود «لَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا» الأحزاب/39 یعنی از احدی نمیترسد مگر میشود آدم از کسی نترسد بالاخره آدم میترسد یکی از این لاتهای تهران میگفت همه لاتهای تهران از من میترسند من از زنم میترسد و زنم از سوسک میترسد مگر میشود که آدم نترسد بالاخره آدم از زور، بوق، . . . من توی فهم این آیه مانده بودم امام خمینی فرمود، من با این دو تا گوش خودم شنیدم فرمود والله نترسیدم بعضی آدمها و بعضی حرکتها مفسر قرآن است و بعضی از حرکتها تفسیر میکند حقایق قرآن را و بعضی حرکتها تفسیر میکند باطل میکند باقی مکتبها را، مکتب مارکسیسم میگفت زیر بنا اقتصاد است یعنی هر کجا هر کلیدی میزنید مایهاش اقتصاد است اگر جنگ میکنید مایهاش اقتصاد است اگر اخلاق است اقتصاد است همهاش اقتصاد است مثل اینکه میگوئیم لبنیات سرمایهاش همه شیر است خوب حالا ایران انقلاب شد زیر بنا اقتصاد بود؟ یعنی انقلاب شد که خربزه ارزان شود؟ اگر زیر بنا اقتصاد است پس باید فقرای ایران دست به. . . مثلاً باید مرکز انقلاب سیستان و بلوچستان باشد استانهای محروم باشد وقتی فشار اقتصادی وارد شد مردم دست به انقلاب میزنند انقلاب میشود خوب پس باید مرکز انقلاب مدرسه فیضیه نباشد باید مرکز انقلاب یاسوج و چهار محال و استانهایی که محروم هستند باشند و باید آنهایی که ریختند توی خیابان بیشتر فقرا باشند و باید رهبر انقلاب هم فقیر ترین آدمها باشد اینطور نیست البته اقتصاد بی اثر نیست ولی. . . به یک تریاکی گفتند چه جوری تریاکی شدی؟ گفت امان از رفیق بد، بعد یک خورده فکر کرد و گفت زغال خوب هم بی اثر نیست نمیخواهیم بگوئیم اقتصاد بی اثر است ولی اقتصاد زیر بنا نیست.
7- آرامش جسمی با انتخاب همسر
آرامش معنوی فقط یاد خداست آرامش مادی چیه؟ قرآن میفرماید همسر بگیرید «لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا» الروم/21 سکینه یعنی آرمش، (لتسکنوا) نماز آرمبخش است همسر هم آرامبخش است پیغمبر فرمود من از دنیا هم زن را دوست دارم و هم نماز را قبلاً ما نمیفهمیدیم یعنی چه، آخر زن و نماز یکیاش عرفانی است جنسی است مسئله جنسی با مسئله عرفانی چطور. . . اسفناج و گلابی را خدا چطوری پیوند زده است؟ بعد دیدیم هر دو یک خاصیت دارند «إِنَّ الصَّلَاهَ تَنْهَى عَنْ الْفَحْشَاءِ» العنکبوت/45 همسر هم(تنهی عن الفحشاء و المنکر) یعنی هر دو خاصیتاش یکی است حالا نه یعنی هر کس عوض نماز دو تا زن بگیرد بگوید خوب من. . . هر کدام از یک. . . منتهی من دیشب فکر کردم فرق بین(تطمئن و سکون) چیه دیشب فکر کردم عقلم نرسید حوصله تحقیق هم نداشتم اینرا حالا اگر علما نشستهاند پای تلویزیون ببینند فرقاش چیه که راجع به نماز میگوید اطمینان یعنی آرامش(تسکنوا) هم یعنی آرامش، چرا اینجا واژه اطمینان بکار برده اینجا واژه سکینه، این هم حتماً یک اثری دارد چون قرآن جوری است که ریزه کاریها یک نکته توی آن هست واو آن و نقطهاش یک چیزی توی آن هست.
من یک چیزی برایتان بگویم صلواتی بفرستید، بعضی زنهای پیغمبر حضرت را اذیت میکردند اول این را بگوئیم زنهای پیغمبر همهشان بهترین زنها نبودند چون قرآن میگوید خانمها پیغمبر را اذیت نکنید «عَسَى رَبُّهُ إِنْ طَلَّقَکُنَّ أَنْ یُبْدِلَهُ أَزْوَاجًا خَیْرًا مِنْکُنَّ مُسْلِمَاتٍ مُؤْمِنَاتٍ قَانِتَاتٍ تَائِبَاتٍ عَابِدَاتٍ سَائِحَاتٍ ثَیِّبَاتٍ وَأَبْکَارًا» التحریم/5 اگر پیغمبر شما را طلاق بدهد و شما را تبدیل کند به همسرانی که بهتر از شما هستند خودتان را لوس نکنید اینقدر پیغمبر را اذیت نکنید بهتر از شما هست شما را طلاق میدهد زن بهتر میگیرد بعد اینجا گفته زن بهتر میگیرد چه زنی بهتر است میگوید آن زنها هم مسلمان و اهل ایمان، تواضع، توبه، اهل عبادت، اهل روزه، بیوه باشد(وابکارا) خانمها اذیت نکنید اگر اذیت کنید میگوئیم خانمهای دیگر بگیرد آن خانمهای دیگر مسلمان مومن متواضع اهل توبه همه بی واو است هیچکدام واو ندارد ولی این آخری واو دارد این واو چیه؟ همه اینها در یک خانم جمع میشود یعنی یک زن میتواند هم اسلام هم ایمان تواضع توبه عبادت همه صفات در یک خانم جمع میشود اما در یک خانم نمیشود هم باکره باشد و هم بیوه چون اینها فرق میکند وسط آن یک واو دارد(این واو خودش یک نکته است قرآن کتابی است که. . . مثلاً میفرماید علت اینکه انفاق نکنید «سِرًّا وَعَلَانِیَهً» البقره/274 یعنی کمک به فقیر اول مخفی باشد تا میتوانید مخفی کمک کنید بعد هم. . . یا مثلاً قرآن میفرماید «إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَهَ» البقره/158 باید اول از صفا شروع کرد یعنی اینکه قرآن کدام کلمه را اول گفته کدام کلمه را با الف و لام کدام کلمه را سه بار گفته کدام کلمه را نه بار گفته کدام کلمه را پنجاه بار گفت اگر در قرآن صد و پانزده تا کلمه دنیا است صد و پانزده تا کلمه آخرت هم هست این نکته دارد اگر در قرآن(عسر) دوازده تا است(یسر) سی و شش تا، قرآن میخواهد بگوید با هر عسر و سختی سه تا آسانی است خیلی مسئله دارد خیلی نکته دارد سوره کوثر را بنده طلبه بی سواد تا الان حدود هفتاد نکته از این سه تا کلمه گیرم آمده است «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ الکوثر/1فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ الکوثر/2إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» الکوثر/3 کی میتواند سه جمله بگوید که من طلبه معمولی هفتاد جمله از آن در بیاورم یعنی استفاده کنم از دیگران اینجا) راجع به نماز گفته(تطمئن) راجع به همسر گفته(تسکنوا) فرق بین اطمینان یعنی آرامش سکینه هم یعنی آرامش، این دو تا واژه چیه؟ ما باید دو تا کار بکنیم، آقا یک چیز بگویم مشکل جوانهای ما دو چیز است یک غفلت دوم شهوت داروی غفلت نماز است یاد و ذکر خدا داروی غفلت است داروی شهوت همسر است، غفلت شهوت نماز ازدواج، دو تا ضعف دو تا دارو دیگر بقیهاش آمار چه میگوید جامعه شناسی چه میگوید هر چه میخواهید تحقیق بکنید ما مخالف تحقیقات نیستیم ولی هر چه تاب بخوریم آخرش باید روی این دو تا نکته متمرکز بشویم.
8- اقدام دولت و مجلس برای ازدواج آسان
برای ازدواج چه باید کرد؟ خیلی کارها میشود کرد اول قدم را باید دولت بردارد ما خوشحالیم که مجلس فکر ازدواج آسان به سرشان افتاده است منتهی دیر به سرشان میافتد یک کسی میگفت بچه دارم نابغه، گفت چیه؟ گفت شانزده سالش است تازه به بابا میگوید مامان حالا ما هم. . . چیزهایی که اصلی است نابغه هستیم مثلاً سیزده سال از انقلاب میرود راستی نماز او! ستاد نماز، حالا الان بیست و پنج سال است از انقلاب میرود او! راستی زکات آنوقت میدانید زکات چیه؟ حدیث داریم تمام دین بند به نماز است(إن قبلت قبلت ما سواها و ان ردت. . .) نماز قبول شود همه چیز قبول میشود نماز رد شود همه چیز رد میشود مثل سوزن است اگر فرو رفت همه نخها دنبال آن میروند سوزن ایستاد همه نخها میایستد پلیس گواهینامه داشته باشی همه قبول است رد شو گواهینامه رانندگی نداشته باشی صدتا گواهینامه دیگر توی جیبات باشد پلیس جلوی تو را میگیرد نمیشود گفت عوض نماز فلان کار را بکنیم هیچی جای نماز را نمیگیرد کلید همه زکات است کلید نماز زکات است اگر زکات ندهید یک هیئت حدیث داریم زکات ندهید نماز قبول نمیشود نماز رد بشود همه کارها رد میشود پس ببینید کم کم گندمهای خوزستان کم کم بعدش گندمهای شیراز بعد یک ذره یک ذره گندمهای اصفهان بعد ذره ذره مشهد پارسال افتخار ایران این بود که بعد از چهل سال ایران گندم نخرید به شکرانه اینکه جمهوری اسلامی در خرید گندم خودکفا شده است کشاورزها زکات مالشان را بدهد این سیلها زلزلهها حوادث همه. . . اگر امام صادق(علیه السلام) را قبول دارید که الحمدلله قبول دارید امام صادق(علیه السلام) فرمود(ما تلف) یک حدیث دیگر داریم(ما هلک) حدیث داریم(ما ضاع) یعنی ضایع، (مال فی بر و لا بحر الا بترک زکات) هر کجا میبینید آسیب میبینید بدانید این جامعه زکاتش را نداده است زکات ندهید آسیب میبینید برای اینکه کشاورزی ما، بلاها از جان ما دور شود هم کشاورزها زکات بدهند هم یک همتی بکنید برای ازدواج.
خدایا تو را به حق محمد و آل محمد این کارهای کلیدی مثل غفلت زدایی و شهوت زدایی اقامه نماز به حق، و اینطور هم نیست که همهاش آنها به ما تهاجم فرهنگی کنند به لطف خدا ایران تهاجم فرهنگی را جاهایی کرده است بعضی جاها چادر ایران را میپوشند به افتخار اینکه چادر مال ایران است حالا دخترهای ما فکل را بیرون میگذارند دلشان میخواهد مثل کجا باشند آنجاها هم ما آنطرفش را داریم به لطف خدا ما آدم داریم از اروپا آمده اینجا مسلمان شده است شیعه شده است بچهاش هم طلبه شده است دخترش هم زن آخوند شده است بعد هم رفته در اروپا تشکیلاتی برای تشیع راه انداخته است و این آقا رهبر کمونیستهای آنجا بوده است اینطور نیست که ما بگوئیم آقا دین از دست رفت پسر من نماز نخواند پسر شما نماز نخواند عوضاش در اتریش پرچم تشیع بالا رفت الان آمریکا تنها استخوان توی گلویش حزب الله لبنان است حزب الله لبنان از ما الهام گرفته است غصه میخوریم ما خودیها از تو پوک باشیم دیگران مثل درختی که ریشهاش توی خانه آب به آن نرسد آنوقت شاخهاش توی خانه همسایه میوهاش را بچینند نکند اینطور باشد باید یک بسیج بشود ما حی الصلاه بگوئیم حی علی الزواج بگوئیم شتابی بکنیم ببینیم مشکل کجاست همه بسیج شویم این طناب را نخ نخ کنیم ازدواج غول شده است این غول را میشود شکست.
والسلام علیکم و رحمه اللَّه و برکاته