آمار و ارقام در اسلام
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی
در این جلسه بحثمان بحث آمار و ارقام و عدد در اسلام و قرآن است. اصولاً ببنیم اسلام نسبت به آمار… چون خیلی برنامهریزیها روی آمار است گزارشها روی آمار است. اصلاً اسلام نسبت به عدد نظرش چیه؟ نسبت به آمار نظرش چیه؟ انتخاب این بحث هم بخاطر این بود که برنامهای هست که مرکز آمار جمهوری اسلامی ایران یک دستوری گرفتند هم از طرف مقام معظم رهبری سفارش شده هم از طرف دولت محترم سفارش شده برای کشاورزی. یک آمار همه پرسی میخواهند داشته باشند، یک سرشماری عمومی کشاورزی میخواهند داشته باشند که بتوانند ببینند به هر حال چه جوری برنامهریزی کنند، چون انسان تا اطلاعات نداشته باشد یعنی دکتر تا معاینه نکند نمیتواند نسخه بدهد و آمار مثل نسخه مریض است.
از جاهایی که غیبت جایز است چون غیبت حرام است و از گناهان کبیره است اما گفتند پهلوی دکتر غیبت کن یعنی یک مریضی که میبری به او بگو که این پرخوری کرده نگو اگر بگویم پرخوری کرده این پهلوی م… دکتر آبرویش میریزد. بگویم مثلاً چه… چه جوری شده که اینطور شده. حالا دکتر هم باید روشن گفت، شفاف گفت چون این میخواهد نسخه بپیچد باید نسخه بپیچد ما گاهی وقتها اصلاً مکتب هم باید بگذاریم کنار چون دیگر مسلمان هم نبود، نبود. ما این هواپیماهایی هست توپولفها رانندههایش روسیاند. خوب این روسیها جزء قلیلشان کمونیست هستند. گاهی وقتها بنده توی هواپیما مینشینم، برای خلبان کمونیست آیهالکرسی میخوانم. میگوید بابا این خدا را قبول ندارد میگویم ببین این پشت فرمان است بیفتد پائین همهمان میافتیم پائین بنابراین یک کسی که مسئولیت دارد در مقابل دکتر نباید گفت بابا این ناموس من است این مرد است درست است دکتر مرد است و این هم دختر تو است همسر تو است. ولی آنجا دیگر باید صاف و شفاف حرف زد. چون میخواهد نسخه بپیچد باید شفاف حرف زد. بنابراین یک مسئولیتی دارند آقایان که در خانهها را میزنند که اینها باتقوا باشند
بحثمان فهرستاش را بنویسم. بسم الله الرحمن الرحیم. موضوع: آمار و اعداد… آمار و ارقام در اسلام: 1-اهمیت آمار 2-وظیفه مأموران آمار 3-وظیفه مردم 4-پشت دیوار طبیعت خبری هست یعنی غیر از اینها همین پوست کار است این کانال یک است ما یک کانال دو داریم. یک آمار غیبی هم داریم که آخرش یک اشاره خواهم کرد که خیلی هم به این آمار نمیتوانیم تکیه کنیم باید آمار را دقیق بدانیم. اما بدانیم اگر خدا خواسته باشد همه چیزی را به هم، هم میریزد. ما یک وظیفه داریم که برویم پهلوی دکتر، واجب است برویم پهلوی دکتر. یک واجب است هر چه گفت عمل کنیم از جاهایی که مراجع ما هم تقلید میکنند مربوط به دکتر است یعنی اگر پزشک به امام (رحمه الله علیه) میگفت این غذا را بخور. میگفت چشم یعنی امام (رحمه الله علیه) هم مراجع هم در مسائل پزشکی از دکترها تقلید میکنند. همینطور که میگوئیم دکتر هم باید از مرجع تقلید کند، مرجع هم باید از دکتر تقلید کند یعنی با کارشناس باید شفاف صحبت کرد هر چه گفت گوش بدهیم.
هستی، حساب و کتاب دارد
اما اهمیت آمار اول اینکه هستی همه چیزش حساب و کتاب دارد. قرآن میفرماید: «انا کل شیء خلقناه بقدر»، «انا» به درستی که ما «کل شیء» هر چیزی را «خلقنا بقدر» هر چیزی را به اندازه آفریدیم. یعنی فکر نکنید که حالا این کوه شد، این هم دره شد تمام چیزها حساب و کتاب دارد «انا کل شیء خلقناه بقدر» و همهاش هم ثبت شد. «کل شیء احصیناه»، «کل شیء» هر چیزی را «احصیناه، احصا»، «احصا» یعنی آمار دقیق داریم «احصیناهم». قرآن میفرماید که: «جعل الشمس ضیاء و القمر نورا لتعلموا عدد السنین و الحساب» میگوید خورشید و ماه، خورشید و ماه در جریان هستند «لتعلموا» «لتعلموا» تا بدانید چی چی بدانید «عدد السنین»، «عدد السنین و الحساب» قرآن میفرماید برای اینکه علم پیدا کنید آمار سالها و حساب و کتاب داشته باشید یعنی گردش خورشید، ببخشید گردش ماه در منازل مختلف، حرکت ماه برای این است که شما با یک نگاه بتوانی، بدانی که چندم ماه است. خوب کی حساب را دقیق میداند؟ فقط خداوند میداند «احاط بکل شیء علما» خداوند احاطه علمی دارد بر همه آمار یک آیه قرآن هست که در نماز غفیله میخوانیم، میخوانیم: «ولا تسقط من ورقه لا یعلمها» هر برگ درختی که میافتد خدا میداند یعنی اینطور نیست که پائیز آمد، باد آمد، برگها را ریخت. تک تک برگهایی که میریزد، خدا میداند یعنی علم به جزئیات دارد «و لا حبه فی الظلمات» این عربیهایی که میخوانم آیه قرآن است. «و لا حبه فی الظلمات الارض» دانههایی که در عمق زمین است «و لا رطب و لا یابس» هیچ تر و خشکی نیست «الا فی کتاب مبین» هر تر و خشکی را میداند، هر برگ زردی را میداند، حالا این فهم عرفی بود به زبان ما خواسته باشیم صحبت کنیم عدد سلولها را میداند. عدد اتمها را میداند.
همه اعمال انسان، ثبت میشود
اعمال ما حساب و کتاب میشود. قرآن میفرماید روز قیامت پروندهای برای انسان باز میشود «تری المجرمین مشفقین» یعنی افراد مجرم نگاه میکنند به لوحی که جلوشان باز شده میگویند اِه!! «مالهذا الکتاب» این چه پروندهای است؟ «لا یغادر صغیره و لا کبیره الا احصاها» صغیره و کبیرهای نیست جز اینکه ثبت شد تمام اعمال ما ریز و درشتاش ثبت میشود پس مسأله اینکه… قطرات باران هستند. عدد قطرات باران را میدانند. خلاصه این هستی حساب و کتاب دارد. ما چشممان را به هم بستیم، همه چیز حساب و کتاب دارد اعمال ما هم حساب و کتاب دارد. نیتهایمان هم حساب و کتاب دارد و خدا هم طبق حساب و کتاب با ما برخورد میکند حالا صلواتی بفرسیتد «اللهم صل علی محمد و آل محمد».
اعداد قرآنی
در قرآن عدد هم زیاد آمده مثلاً 100 آمده «مأئه جلده» 20 آمده، 200 آمده، 30 آمده، 40 آمده، 200 آمده، 300 آمده، 400 آمده. اعداد آمده 100 هزار آمده، 50 عدد آمده شماره از یک تا 10 آمده شماره 1 «قل هو الله احد»، 2 «ثانی اثنتین»، 3 «یقولون ثلاثه»، 4 «اربع شهادات»، 5 «سیقولون خسمه»، 6 «سته ایام»، 7 «السموات سبع»، 8 «ثمانیه ازواج»، 9 «تسع آیات»، 10 «تلک عشره کامله»، 11 «احد عشره کوکباً»، یعنی از یک تا 10 آمده، 1 تا 10 آمده، صد، دویست، سیصد آمده. خلاصه در… آن وقت این اعداد و ارقام در عبادات هم هست مثلاً نماز 17 رکعت جایی که سر به سجده میگذاریم 7 مورد کلمات اذان «الله اکبر» آن 4 تا است «حی علی الصلوه، حی علی الفلاح» جفت جفت است. اذکار و اوراد 34 بار بعد از نماز بگو «الله اکبر»، 33 بار «الحمد الله»، 33 بار «سبحان الله». فکر هم نکنید بیخودی است من میگویم 34 متری را بِکنی به گنج میرسی، یعنی 35 متری بکنی یا 36 متری بکنی به گنج نمیرسی. دکتر میگوید این قرص را 6 ساعت به 6 ساعت بخور بعد از غذا بخور یعنی اگر جابجا…مثل آمپول است. آمپول توی رگ بزنی یا یک خورده این طرفترش فرق میکند. سوئیچ ماشین دندههایش کم و زیاد بشود، قفل یا باز میشود یا بسته. دست را اینجا بگذاری احترام است، پائینتر یا بالاتر بگذاری مسخره است همانطور که گفتهاند حتی به ما میگویند دعاهایی که ما میگوئیم همانطوری که ما میگوئیم بخوانید یک کسی دعا میخواند میگفت: «یا مقلب القلوب و الابصار». امام مچش را گرفت و فرمود: «ابصارش» را ما نگفتهایم، آنکه ما گفتهایم: «یا مقلب القلوب» است شما چرا «ابصار» را اضافه کردی؟ دعا که شکمی نیست. یک کسی دیگر دعا میخواند میگفت: «یحی و یمیت» بعد گفت: «و یمیت و یحیی». امام مچش را گرفت و فرمود: «یحیی و یمیت»اش را ما گفته بودیم. گاهی وقتها چیزها را جابجا میکنیم. یک دعایی هست درباره رجب، دستشان را به ریششان میگیرند و همچین میکنند: «حرم شیبتی من النار» من رفتم دبیرستان دخترانه نماز بخوانم. دیدم میگویند: «حرم شَعری من النار» چون آخر دخترها که ریش ندارند، آن ریش را تبدیل کرده بودند به گیس. من خندهام گرفته بود، هم خوشم آمد، هم گفتم اسلام این را نگفته است، اسلام این را نگفته.
ماههای حرام در قرآن
ما گاهی وقتها یک چیزی را خوشمان میآید زیادش میکنیم، کماش میکنیم. کی به کیه. اسلام میگوید در سال 4 ماه جنگ تعطیل بشود. ماههای حرام که اگر کسی هم تصادف کند، ماه حرام جریمهاش دو برابر است یکی از آنها رجب است و سه تای دیگر پشت سر هم است ذیحجه، محرم، ذیقعده، ذیحجه، محرم سه تا پشت سر هم است. یکی هم سواست. ماه رجب در سال 4 ب… سال آتشبس است. گاهی وقتها که جنگ شلوغ میشد، میرسیدند به رجب اَه!! بابا حالا تنور جنگ تازه داغ شده. خیلی خوب، حالا رجب را دعوا کنیم، عوضاش مثلاً شعبان تعطیل میکنیم، آیه میفرماید که: «انما النسی»، «انما» یعنی فقط «النسی» نسیه ما میگوئیم نسیه یعنی چه نسیه، نسی یعنی حالا بنداز عقب، نسیه یعنی جنس میخرم، پولش باشد بعد، حالا بگذار بجنگیم تعطیلی باشد بعد قرآن میفرماید: «انما النسی زیاده فی الفکر» «زیاده فی الفکر» یعنی کسی خواسته باشد ماهها را جابجا کند این وارد دایره کفر شده، آنکه ما میگوئیم ماه رجب حالا شما شور برداشتید… همانطور که گفتیم شوخیبردار هم نیست، یعنی باید دقیق باشیم یک کسی نمازش غلط بود گفتند بابا نمازت این کلمه را غلط… معنایش عوض میشود. گفت برو بابا اینقدر تارک الصلوه هست که الان فرشتهها سر همین نماز شکسته من دعوایشان است. نباید گفت حالا مردم همه دروغ میگویند ما یکی راست بگوئیم بله تارک الصلوه داریم ولی شما هم باید… شما که میخوانید باید نمازت را درست بخوانی، مثل اینکه بگوئیم بابا اینقدر آدم هست، سربازی نرفته، فرار کرده. حالا من آمدم باید درست بایستم. بابا هم آنکه فرار کرده مجرم است و هم تو که آمدی باید درست بایستی خلاصهاش به شوخی نگیریم قصه را. آمار را باید دقیق بگوئیم تا بتوانند مسئولین ما برنامهریزی کنند. به ما گفتند در نماز شب 300 مرتبه بگوئید: «العفو، العفو، العفو» عرض کردم اینها آمار یک رموزی دارد. ما بلد نیستیم بنده بلد نیستم چرا 7 بار طواف کنیم؟ عدد هفته 7 تا است نمیدانم چرا سوره حمد 7 تا است. نمیدانم چرا سعی و صفا و مروه 7 تا است. نمیدانم چرا سنگ به شیطان حاجیها روز عید قربان میزنند 7 تاست. نمیدانم چرا من نمیدانم معنایش این نیست که راز و رمز ندارد مگر ما همه چیزی را میدانیم؟ ما چیزهایی که صبح تا شام نگاهش میکنیم نمیدانیم برگ انار چرا باریک است، برگ انگور چرا پهن است ولی حتماً بین این برگ و مزه یک رابطهای هست. گرچه رابطه را علوم طبیعی هنوز کشف نکرده مگر ما همه چیزی را میدانیم، ما اصلاً سوادی نداریم. لیسانسهای ما 200 تا کتاب خواندهاند. فوق لیسانسهای ما 300 تا کتاب خواندهاند. دکترهای ما 400 تا کتاب خواندهاند. آیت اللههای ما 500 تا خواندهاند. مگر آدم با 400، 500 تا ملا میشود. نمیدانیم آقا بوعلی سینا میگویم بسمه تعالی من نمیدانم، روشن بگوئید من نمیدانم روشن بگوئید نمیدانم. علامه طباطبائی سؤال کردند از او یک چیزی را بلد نبود،. ایشان گفت که اگر بگوئیم نمیدانم اشکالی ندارد بعدش گفت نمیدانم همچین گفت نمیدانم که جگرمان حال آمد. آقا بلد نیستی بگو بلد نیستم مِن و مِن چرا میکنی. بسم الله الرحمن الرحیم، بلد نیستم،
علم خداوند به تمام جزئیات است
«کل شیء خلقناه بقدر» هر چیزی اندازهگیری شده «احصیناه» ریز مسائل را ما میدانیم. برگ درخت میافتد «ماتسقط من ورقهٍ» میدانیم «و لا حبه فی الظلمات الارض» دانه زیر زمین را عددش را میدانیم. خورشید و ماه برای این است که «لتعلموا عدد السنین و الحساب» نمیشود عددها را جابجا کرد که حالا تنور جنگ گرم شده بزنید جنگ کنید، عوضاش شعبان تعطیل میکنیم.
دقت قرآن در بیان ارقام
خوب حالا در قرآن آماری که میگوید دقیق میگوید راجع به دقت در آمار مثلاً میخواهد بگوید 309 سال اصحاب کهف خوابشان برد. خدا اراده کرد، گروهی که یک چند تا مؤمن جوانمرد بودند دیدند در منطقه فساد و شرک هضم خواهند شد. گفتند ما چند تا برویم توی غار زندگی کنیم که توی جامعه فاسد آب نشویم شد خدا بر اینها خواب را مسلط کرد 309 سال وقتی میخواهد بگوید 309 سال، همینطور نمیگوید 309. میگوید 300 سال، بعد میگوید: «وازدادو تسعاً» 300 تا بعد میگوید 9 تا هم روی آن بگذار. اینکه 300 میگوید بعد میگوید 9 تا روی آن بگذار یعنی عدد، عدد دقیقی است وگرنه میگفت 309 سال یا مثلاً عم… تبلیغ زمان، تبلیغ نوح (علیه السلام) را نمیگوید 950 سال میگوید: «خمسین ألف سنهً» هزار سال، بعد میگوید: «الا خمسین» 50 تا را کم کن. اینکه میگوید هزار تا، 50 تای آن را کم کن. هزار 50 تایش را کم کن یعنی آمار دقیق است 300، 9 تا روی آن بگذار یعنی آمار دقیق است. مثلاً نمیگوید موسی (علیه السلام) در کوه طور 40 شب بود میگوید: «و واعدنا موسی ثلاثین لیله» به موسی (علیه السلام) گفتیم بیا 30 شب مناجات کن معتکف شو، میخواهیم به تو کتاب تورات بدهیم. بعد میگوید: «و اتممناها بعشر» 30 روز گفتیم بعد 30 روز را کردیم 40 روز. ببینید 30 تا 10 روی آن گذاشتیم. 300 سال 9 سال روی آن گذاشتیم. 1000 سال 50 تا از آن کم کن. اصلاً این رقم شیوه یعنی آمار ما آمار دقیقی. این آمار… البته بعضی آمار هم در قرآن هست که فقط برای کثرت است مثلاً داریم که بعضی از یهودیها دوست دارند هزار سال عمر کنند، اینجا که میگوید هزار سال معنایش این نیست که اینها نمیخواهند دو هزار سال عمر کنند اینها میخواهند پنج هزار سال عمر کنند، منتهی هزار سال که میگویند برای اینکه… یا مثلاً به پیغمبر (صلی الله علیه و آله) میگوید که اگر 70 بار در حق منافقین دعا کنی، من اینها را نمیبخشم. حالا اگر 71 بار دعا کنی چی؟ وقتی میگوید 70 بار هم دعا کنی نمیبخشم یعنی هر چه دعا کنی نمیبخشم، نه یعنی اینکه اگر 71 بار دعا کنی نمیبخشم. پس ببینید بعضی آ… آ… آمار تقریبی است، بعضی آمار تحقیقی است ما هم در آمارگیریمان باید هم آمار دقیق را بگوئیم، هم آمار تقریبی را بگوئیم، اینها حسابشان را جدا کنیم، چون باز این برنامهریزی دقیق است، حساب کنیم تقریبی بود یا تحقیقی در قرآن آمار تحقیقی داریم. هزار 50 تای آن را کم کن.300 سال 9 سال روی آن بگذار. این تعبیرات را توی قرآن داریم از آن طرف هم آمار مبالغهای داریم بابا جونم در آمد. جونم در نیامد این برای مبالغه میگویم جانم آمد، آقا قدم به چشم، آخر قدم به چشم، یعنی خوش آمدی ما گاهی وقتها کلمههایی میگوئیم، مبالغهای است مثل قدم به چشم جانم در آمد.
توجه به آمار گیاهان و حیوانات
گاهی وقتها دقیق است هر دو را در قرآن داریم. خوب حالا آمار از چی؟ از همه چیز، آمار از درختها برای آمار درختها چه میگوید؟ اسلام میفرماید… غصه میخورم، واقعاً غصه میخورم اتریش بودم قانونی هست هر کس یک درخت برید باید 3 تا درخت بکارد. آن وقت امیرالمؤمنین (علیه السلام) میفرماید کسی حق ندارد درختی را اره کند، ببرد برای ساختمان جز اینکه در جایی دیگر جایش درختی بکارد یعنی محیط زیست، یعنی آمار جنگلها. حدیث مال ما است، امیرالمؤمنین (علیه السلام) روزهای آخر عمرش فرمود مواظب باشید نکند دیگران به اسلام عمل کنند و شما عمل نکنید. الان قانون اسلام را اتریش عمل میکند دین مال ما است، اتریش عمل میکند. قطع درخت ممنوع جز اینکه در مقابل این درختی که قطع شد… یعنی فضای سبز باید کم نشود. از فضای سبز نکاهید. مواظب طبیعت باشید، جنگلها و درختها را حفظ کنید حتی اگر نیاز شد یک درخت ببرید، یک درخت جای… بعضی درختها… اسم 11 تا درخت توی قرآن است باید یک بررسی، حالا آقایانی که توی رشتههای کشاورزی دارند رساله مینویسند یک بررسی کنند اسم 11 تا درخت چه خصوصیاتی دارد. 11 درخت توی قرآن است اسمش چیه؟ زیتون بررسی کنیم، زیتون هم زمستان برگش سبز است هم تابستان، نکند در اکسیژن سازی اثر دارد میوهاش چطور؟ چرا اسم انجیر برده شده، چرا اسم انگور و خرما برده شده. اسم 11 درخت توی قرآن است که اینها باید بررسی بشود یک رمزی توی آن هست، یک رمزی توی آن هست رمزش چیه؟ بسم الله الرحمن الرحیم. نمیدانم چقدر ما چیز بلد نیستیم. آمار درختها، آمار حیوانها چی؟ آمار حیوانها هم برده شده. آیه آمار… برای آمار درختها آیه توی ذهنم نیامد. حدیث توی ذهنم آمد که امام فرمود هر درختی را قطع کنید جای آن درخت بکارید. آمار حیوانها آیه داریم: «و تفقد الطیر مالی لا أری الهدهد» آیه قرآن است. حضرت سلیمان (علیه السلام) گفت: هدهد کجاست؟ یعنی یک پرنده نبود. «تفقد الطیر» تفقد کرد، احوالش را پرسید گفت آن پرنده کجاست حتی اگر کسی روی هوا و هوس گوزنی، آهویی را شکار کند گوشتش حرام است یعنی اگر میخواهید هم شکار کنید روی هدف شکار کنید حالا برویم به آن بزنیم ببینیم به او میخورد یا نمیخورد. برویم تفریح مگر میشود با طبیعت بازی کرد. (طرف آب خورد نصف لیوان آبش را دور ریخت امام فرمود اسراف کردی. گفت چه کنم، گفت خوب رودخانه بریز، توی رودخانه گفت چه فرقی میکند. گفت: اِه!! آب بریز روی آب ولی آب را ریختی روی خشکی بیخود… بیخود کردی اسراف کردی، خرما خورد، هستهاش را دور انداخت، امام فرمود اسراف کردی، هر هسته خرما دور انداختهایم یکیاش خود بنده اینجانب هم، هم. یک کسی محرم بود میگفت من ماه محرم دیوانه میشوم، اسم خودش مَحرم بود. میگفت من هم اسمم محرم است، ماه محرم دیوانه میشوم، از عشق امام حسین (علیه السلام). شعرش این بود، دیوانه شود مَحرم در ماه محرم، رفیقش گفت در ماه صفر هم، 10 ماه دگر هم! تو همیشه دیوانهای حالا همه هم، هم چقدر تا حالا آب دور ریختیم، چقدر تا حالا هسته دور ریختیم، چقدر تا حالا نهال… چقدر تا حالا، چقدر تا حالا، چقدر تا حالا. یعنی ما واقعاً باید گندم بخریم؟ جمهوری اسلامی نمیتواند خودکفا بشود آمار حیوانها.) آمار از تعداد دشمن در جبهه بود. یک نفر را پیغمبر (صلی الله علیه و آله) از آن طرفیها آوردند پهلوی پیغمبر (صلی الله علیه و آله) فرمود جمعیت دشمن چقدر است؟ این هم خیلی اطلاعاتی برخورد کرد گفت نمیدانم گفت حالا نمیدانی نهار بخور، پهلوی ما غذا خورد و گفت غذا چیه؟ بعد گفت شما چقدر… شما غذاتان چیه؟ گفت ما روزی ده تا شتر میکشیم تا گفت 10 تا 10 تا را ضرب در 100 کرد بعد فرمود جمعیت اینها این قدر است، یعنی اول عدد را مستقیم نگفت بعد از یک… بعد از این گفتگوها عدد را کشف کرد که مثلاً چقدر است اطلاع از آمار دشمن منتهی… هدفگیری آمار باید یک هدفی داشته باشد الان ما در جمهوری اسلامی که بناست در این ایام آمارگیری بشود مرکز آمار یک آمارگیری بکند روی مسائل کشاورزی هدف چیه؟ خوب برنامهریزی، هدف مقدسی است خوب میخواهیم بدانیم چه جوری است که برنامهریزی کنیم اما… یک سری جاها آمار داریم اما باز هم ظلم میکنیم مثل پرده توی مسجدها که برای زنها میاندازند الان 62% جمعیت مردم ایران زن هستند. اما توی مسجدها همیشه اگر مسجد 100 متر است، 80 متر آن را به مردها میدهند، فکر میکنند که اینجا ارث است که باید تقسیم کنیم زن، دوب… مرد دو برابر… به چه دلیل سهم زنها کم است. بعضی جاها با اینکه آمار هم میدانیم غلط است روی این چیزهای رسوبات فکری که داریم زن باید عقب باشد. زن باید کمتر با… به چه دلیل حالا الحمد الله خوب شده. من یک جا رفتم توی یکی از مراکز استان سخنرانی کنم. مراکز امام جمعه آن بالا که ایستادم دیدم هر چه قالی هست زیر پای مردها است، زیر پای زنها موکت است. گفتم آقا قبل از سخنرانی همه بایستید تقاضا میکنم بایستید گفتم 10 تا از این قالیها را بیندازید سمت زنها انداختند و گفتم والسلام علیکم و رحمه الله. این از لحاظ اجتماعی است لازم به سخنرانی نیست درست نیست که ما مثلاً توی اتاقهای ادارههای ما الان میدانیم که آمار مراجعه به این اتاق روزی 30 نفر است. مراجعه به آن اتاق روزی 7 نفر است ولی چون آقا رئیس است 7 اتاقش 80 متر است این آقا چون کارمند است. اتاقش 15 متر است یعنی گاهی هم آمار میدانیم پز نمیگذارد به آمار عمل کند بابا اتاق توی اداره البته حرفی که میزنم حرف تلخی است ولی بگذار بزنیم بنده بنا نیست که همه حرفهایم شیرین باشد. بسم الله الرحمن الرحیم در ادارهها وقتی ما عادل هستیم که هر کس اتاق به او مراجعه میشود، آن اتاقی که بیشتر مراجعه میشود. اتاقش بزرگتر باشد نه هر که رئیس دارد عدل این را میگوید عدالت این را میگوید در مسجدها هر چه زن بیشتر است، هر که جمعیتاش بیشتر است، همان مقدار را بردارد زنها بیشتر میآیند سهم زنها بیشتر باشد. این هم یکی به هر حال روی آمار آنجایی هم که میدانیم، عمل نمیکنیم.
توجّه به آمار در برنامهریزی آموزشی
الان یکی از مشکلات بیکاری این است که مثلاً بچههای دانشجو ما رشته میزنند حسابداری، مدیریت، چی، چی چی اصلاً نمیدانند ما بالاخره چند تا مدیر میخواهیم، چند تا حسابدار میخواهیم. یک وقت میبینی همینطور هق هق دو سه هزار تا لیسانس حقوق روی دستمان مانده. ببخشید در حوزه هم، هم آقا جون در حوزه هم چند تا آخوند میخواهیم که بتواند با اطفال حرف بزند، پزشک اطفال، آخوند اطفال چند تا میخواهیم. آخوندی که بتواند جواب مادیها را بدهد. چند تا میخواهیم فقیه چند تا میخواهیم قصه گو چندتا میخواهیم مفسر چند تا میخواهیم حوزه هم همینطور است (هم دانشگاه ما کیلویی است، هم حوزه ما کیلویی است. البته هر دو از من بدشان میآید. من معذرت میخواهم ولی اجازه بدهید من حق را بگویم، هم مرید حوزه هستم، یعنی فرزند حوزه هستم و ف… مخلص دانشجوها هم هستم شاید کسی را سراغ نداشته باشم به اندازه خودم توی دانشگاه سخنرانی کرده باشد، الان توی ذهنم نیست آخوندی به اندازه من توی دانشگاههای ایران سخنرانی کند. هم مخلص دانشگاه هستم، هم فرزند حوزه هستم. اما در عین حال کیلویی درس میخوانند، یعنی حساب نمیکنند مملکت ما چند تا لیسانس میخواهد چند تا فوق لیسانس میخواهد. چند تا آخوند، این رقمی میخواهد این آمار خیلی کار درستی است که ما از اول بدانیم این آقا برای چی چی خوبه. معارف دانشگاه ما، معارف دانشگاه ما من الان دنبال به نهاد رهبری هم در دانشگاه گفتم، گفتهام یک دانشحو پیدا کنید که بگوید بسم الله الرحمن الرحیم، من ایمان نداشتم بخاطر اینکه این کتاب معارف دانشگاه را خواندم مؤمن شدم، همینطور آقای ملا و محقق یک چیزی که بلد بوده نوشته بابا این میخواهد ماما بشود، این میخواهد مهندس راه و ساختمان بشود. این میخواهد نمیدانم حقوق بخواند. این میخواهد سیاست بخواند. برای هر کدام یک اطلاعاتی باید داد ما یک کراوات ببریم برای یک آیت الله کیف میکند؟! یک عمامه ببریم برای سوپردولوکس کیف میکند؟ باید حساب کرد دید این آقا چه درسی میخواند و چه چیزی برای او سوغاتی ببریم همینطور معارف دانشگاه ملاهایی، دانشمندهایی یک چیزهایی که بلد بودند نوشتند کار نداریم بنده اعتقادم این است چند بار هم تا حالا گفتهام، ولی چون گوش ندادهاند آن قدر میگویم تا گوش بدهند، چوب سفت را باید اینقدر تبر زد تا بشکند. از خانمها یاد گرفتم این قدر میزنند با این قندشکن تا قند بشکند، قدیم که قند میشکستند حالا که قند را خورد میخرند. آمار را باید داشته باشیم طبق آمار… قربان امام بروم الله اکبر. قربان امام بروم، امام بر هر که… امام وقتی میخواهد دعا کند، آدم را تکه تکه میکند، دعا میکند میگوید: «بطوننا» شکممان را از حرام، چشممان را از خیانت، زبانمان را از دروغ، دستمان را از سرقت.. یعنی امام برای هر عضوی یک دعا میکند، جامعه را تکه تکه میکند «و علی النساء بالحیاء و العفه و علی العلما و علی القضاء و علی التجار» هم آدم را عضو عضو میکند، هم جامعه را قشر قشر میکند.) آمار باید سرگرمی نباشد. آمار باید برای عجب و غرور نباشد اهداف آمارگیری باید حساب شده باشد و آمار کشاورزی…
آمدند به یوسف (علیه السلام) گفتند 7 تا گاو لاغر، 7 تا گاو چاق را میخورد. فرمود خیلی خوب شما یک قحطی برایتان پیش خواهد آمد. 7 سال اول گندمهایتان خوب میشود، ذخیره کنید. گندم آن روزهایی که توی سیلو نبود.«… فی سنبله» گندم را همان توی خوشهاش بگذارید. خودش این یک رشته تحقیقی میخواهد که اگر گندم توی خوشه باشد کار سیلو را میکند. قدیم که سیلو نبود شما 7 سال خوب گندمکاری کنید، گندم را خورد نکنید توی خوشهاش باشد بعد 7 سال قحطی میشود. آن وقت آن 7 سال قحطی این 7 سال ذخیره را بخورید و با یک مدیریت و برنامهریزی که یوسف (علیه السلام) کرد، جامعه را از قحطی نجات داد این هم توی قرآن آمد. آمار برای برنامهریزی کشاورزی، قصه یوسف (علیه السلام). اصلاً برنامهریزی کشاورزی قرآن… اتفاقاً امروز صبح رفتم قرآن بخوانم به این آیه رسیدم خیلی خوشم آمد. دیدم به سخنرانی امروزم میخورد. قرآن میگوید «قدره» مقدر کرد، اندازهگیری کرد «فهدی» بعد میگوید: «الذی اخرج المرعی»، «اخرج المرعی» یعنی نباتات بند به اندازهگیری است «الذی…، سبح اسم ربک الاعلی، الذی خلق فسوی و الذی قدره فهدی و الذی اخرج المرعی» «قدره» یعنی اندازهگیری کرد بعد میگوید: «اخرج المرعی» کلمه نباتات کنار اندازهگیری آمده چقدر لطیف است همین امروز صبح من تصادفاً رفتم قرآن بخوانم. اندازهگیری یا مثلاً میگوید: «ماءً بقدر» قطرات باران اندازهگیری شده بعد میگوید: «فانشرا به….». و این را هم به شما بگویم بنده از مسئول آمار پرسیدم که اگر یک کشاورز راستش را بگوید، فردا گیرش نمیدهید. گفت نه خیر اتفاقاً قوه قضائیه گاهی از ما آمار میخواهد به آنها نمیدهیم، یعنی آمار محرمانه است ما باید با صداقت بگوئیم آقا این قدر سیب زمینی داریم، اینقدر پیاز، اینقدر خرما، اینقدر گندم، اینقدر جو یعنی ما با صداقت رفتار کنیم، مرکز آمار هم امین است که این آمار را به احدی جز برای برنامهریزی ندهد. البته یک سری آمار هم اینجا باید حالا اسم آمار را بردم بگویم این دیگر پرانتز است بعضی آمارها را مسئولین باید بدانند، عوام نباید بدانند توی سیلو چند کیلو گندم است نباید بفهمند چون اگر بدانند که گندم نیست قبل از آنکه قحطی بشود، قحطی میشود چون مردم چاقوکشی میکنند این را باید سریع یک گندم بخرند، سیلوها را پر کنند ولی آمارش را به مردم نگویند. یک سری آمار را قرآن میگوید که: «ان تبدلکم تسئوکم» اگر آمار را بگوئیم به وحشت میافتند هر راستی را نباید گفت، ولی ما چون مسئولین مان میخواهند برنامهریزی کنند برای خرید، برای ساختن سیلو، برای ارزیابی برای آیندهنگری ما به مسئولین آمار باید راست بگوئیم.
مسئولین آمار هم اینجا به بنده گفتند به مردم بگوئید بسم الله الرحمن الرحیم. ما مسئولین آمار شهادت شرعی میدهیم قول شرف و دین میدهیم که این آمار را به احدی جز مدیران برنامهریز نگوئیم. گاهی وقتها مثلاً میگوید اگر بگویم مثلاً فرض کنید… راستش را بگو. بله یک جوان میپرسد دخترت چند سالش است، بگویی 25 سالش است، 30 سالش است. ممکن است بگویی نه بگویم سناش… ولی اینکه خواستگار نیست که خوب بگو دخترت چند ساله… چقدر… چند تا دختر 18 ساله داری، چند تا دختر 19 ساله داری. یک وقت داماد میآید آدم سن دختره را کم میگوید که محبوب بشود اما اینکه داماد که نیست این مسئول آمار است بنابراین به مسئولین آمار خیلی شفاف صحبت کنید. مسئولین آمار هم خلاصه برخوردشان برخورد همچین حالا از موضع بالا آمدند نباشد. ما همه خادم هستیم. بنده که اینجا نشستهام همین عمامهام مال کشاورزها است. کفشام هم از چرم است مال دامداری، پوست گاو است یعنی من حجه الاسلام از مخ تا کفش به این روستاییها بدهکارم. یک وقت کیف سامسونت دست میگیرید فکر نکنید علی آباد شهری است، شما به مردم سلام کنید با احترام، آنها هم راستش را بگویند، ادب از ما صداقت از آنها.
«والسلام علیکم و رحمه اللَّه و برکاته»